Helmitaaperot 2009 ~maaliskuussa 2010~

Aurinkoista päivää,

polikäynti meni juu eilen nappiin, kaikki oli hyvin ja istukka ei synnytyskanavan edessä, joten nyt ihan normisti odotellaan alatie synnytystä :)

Kettu :kieh: Fakkiintuneille tavoille. Mun mies taas on onneksi nykyään ruoan suhteen kokeiluhaluinen, mutta esim hammastahna ja dödö on kaksi asiaa joite ei ole vaihtanut neljään vuoteen. Meillä onkin omat hammastahnat, eipähän tule riitaa että miten sitä tuubia on puristeltu :D

Meillä on tänään köyhät ritarit ilta, joten eikun valmistelemaan :)

30+2 HM ja pikku neiti +1v 1kk
 
Kareliini, muistaakseni se poistomyynti alkoi aamulla 10.00-17 (18?). Se on varaston tiloissa, eli kun ajaa tehtaanmyymälän ohi, niin toisella puolen ajoväylää. Opasteet on kyllä ja liikenteenohjaajat sillä siellä on PIKKUSEN PALJON jengiä! Jos vaan mahdollista niin vie lapsi hoitoon, varaa aikaa sellanen 4tuntia tai ota ainakin kaveri mukaan, jolloin toinen voi jonottaa samalla kun toinen katselee ja sitten toisin päin. Mä jonotin viimeks anopin kanssa sen nelisen tuntia, onneksi Axu oli mun äidillä hoidossa sen aikaa :saint:

Kannattaa kyllä mennä, siellä on jotkut vaatteet ihan törkeen halpoja, mallivaatteet oli viimeks 3kpl/10?, oli kyse sitten toppahaalarista tai bodystä!!. Mut niitä on sit vaan ne tietyt koot, muistaakseni 74cm, 104cm, 128cm... Itse pääsen vasta lauantaina, kun pitää olla töissä :headwall: Mut onneks anoppi ja miehen sisko hoitaa varmaan homman kotiin ja poikasella on taas pussikaupalla Tuttaa :LOL: Viimeks ostin muuten sellaset Tutan (Reiman?) kevätkengät 5?.

Ihanaa HM, et kaikki ok polilla :hug:

Eilen pengoin taas pojalle isompaa vaatetta kaapeista. Ihanaa, kun saa taas uutta vaatetta kehiin. Musta on kiva pukea tota poikaa. Onneks ei ole tyttölasta, lähtis varmaan ihan lapasesta :LOL:

Syökös kaikkii taaperot jo samaa sapuskaa kun aikuiset? Entäs syökö kaikki jo itse lusikalla?
Meillä ei kumpaakaan. Mulla vähän morkkis asiasta... Hoidossa napsii itse suuhun pöydältä makaroneja ja jauheliha yms. kökköjä, lautaselle jo laittaa, niin alkaa kuulemma sotkemaan vaan pitkin pöytää. Kumma juttu. Kotona en ole kokeillutkaan antaa itse syödä muuta kuin leipää, kurkkua, porkkanaa, naksuja yms. helppoa ruokaa. Mua ylisiistinä neitsyt-luonteena hirvittää jotenkin se yletön suttaaminen ja sen siivoilu, jos alkaa paiskomaan lautasia pitkin keittiötä :headwall: Paskamutsifiilis täälläkin, poika syö varmaan bataattisosetta vielä riparillakin :eek:

Töissä on tylsää :headwall: :headwall: Ärsyttää, kun mulle törkätään sellasia projekteja, joita joku on aloittanut, mut ei ole ehtinyt saada valmiiksi. Ei ole kivaa jatkaa jonkun toisen aloittamaa käännöstä esimerkiksi, koska se tekstityyli ihan varmaan muuttuu, kun kaksi erilaista ihmistä suomentaa jotakin esitettä :eek: Mut kaippa tää on joku ylimenokausi ja kohta alan saamaan ihan ikiomia projekteja vedettäväksi nollasta sataan. Lisäksi veetuttaa, kun tein yhden ison (!!) prokkiksen hyvin ja vimpan päälle ennen mammalomaa ja annoin sen hoidettavaksi (pidettäväksi ajantasalla) kolleegalle täysin pureksittuna, niin eihän sille ole KUKAAN tehnyt reilun vuoden aikana juuri mitään!! Sitten se kiikutetaan mulle, että etsä viittis?? Kun tää on päässyt vähän unohtuun, kun ei olla keritty... :headwall: :headwall: Joo, tosi kiva setviä puolen vuoden - vuoden takasia asioita nyt ja yrittää saada ne kohdilleen tietojärjestelmään, kun ne olisi ihan yksinkertaisesti voinut tapauskohtaisesti hoitaa ajallaan pois alta.
KIITOS JA ANTEEKSI :snotty:

Ärsyyntynyt Tuiskunen ja pikkuAxu 1v1kk+
 
MOI!
On kyllä lohduttavaa lukea, että muillakin syömisongelmaa, Eemeli piti kanssa sitä peliä muutaman viikon ja olin kyllä helisemässä, onneksi se mennyt jo ohi. Meillä oikeastaan voi sanoa, että Eemeli kävelee, on se vaan niin sulosen näköstä.
Hampaita ei ole, kuin neljä.
Täällä, kun lueskelee, että on korvatulehdusta ja allergiaa yms.niin täytyy kyllä sanoa, että saa olla onnellinen, kun meillä ei ole ollut allergiaa, eikä Eemeli ole vielä koskaan ollut kipeä, kai se saa niin hyvän vastustuskyvyn, kun tuolla lattialla menee kolmen koiran kanssa ja syö niiden leluja =)
KYSYMYS OLISI: onko teillä muiden taaperoilla toi roskien syöminen, kuinka aktiivista? Meillä nimittäin aivan mahdotontA, suussa on kokoajan jotain, vaikka kuinka pieniä roskia, eemeli oikein etsimällä etsii niitä, onneksi kai tämäkin vaihe loppuu aikanaan.
Meidän herra on myös sellainen, että olisi se joskus mukavaa jos poika viihtyisi sylissä kauemmin kuin 15 sekunttia, ei yhtään sylissä :(
PUREMINEN, meillä ainakin poika puree, oikein hyökkää jos ei saa tahtoaan läpi, kyllä noi pienet ihmiset sitten ymmärtää satuttamisen päälle jo noin pienenä.

Ruoka:meillä syödään toinen lämmin ruoka kotiruokaa ja toinen kaupan, tämä siksi, että ruokavalio olisi tarpeeksi monipuolista, meillä syömistä harjoitellaan ja osaa poitsu lusikan laittaa hyvin suuhun jos se on valmiiksi lastattu. Neuvolassa sanoivat, että ruokailun yhteydessä voi pitää omaa lusikkaa.

Mukavaa maaliskuun jatkoA kaikille äideille ja taaperoille =)
Annukka ja Eemeli 1v 1kk++
 
Tuiskunen Jaksuja töissä :hug: Ymmärrän ihan täysin että ketuttaa :/

Syömisestä Niinkus aiemmin kirjoitin, meillä on kokeiltu antaa kotiruokia, hernarii, jauheliha- ja lohisoppaa, jauhelihakastiketta ym. muttaku ei maistu ni ei, joten nyt pidän breikkiä ja kokeilen sitten uudelleen jonkun ajan kuluttua. Tuntuu että neiti ei nyt halua mitään uutta, kun ei mene edes 1v purkkimuonat. 8 kuisilla tutuilla ja turvallisilla mennään. Mielummin että typy syö kun että ei saisi sitten syötyä mitään.
Vai onko jollain jotain ideaa tähän syömisprobleemiin?
Lusikka on usein kädessä, muttei sillä vielä syödä, kunhan pyörittelee ja milloin sitä on kiva heitellä.

Iida-Maria Kyllä meilläkin pistellään murusia lattialta ja eilenkin oli kissanhiekka muru suussa, antaa kyllä jo nätisti pois kun sanoo että "ei syödä lattialta, anna äitille!" Karaistuupahan :kieh:

Purra Meillä onneks ei, jonkun kerran on vahingossa niin käynyt ja torutaan kyllä kovasti kun se sattuu ihan sikana..nyt ei ole sitten aikoihin moisia vahinkoja sattunut.

Nice kevätkeli oli aamusella kun -22 oli mittarissa, no nyt sentäs jo -7, mut ihan kotosalla tänään, ku muuten tässä on harvase pvä jotain menoa. Taidan ottaa päikkärit kun neitikin vaunu-unilla :)

30+3 HM
 
HM, ihana kuulla että masuasukilla kaikki hyvin =)

Tuiskunen, kiitos tiedoista :flower: täytyypä sitten varata reilusti aikaa kun sinne lähtee ja toivottavasti löytyy oikeita kokoja. Tuosta syömisasiasta kun kyselit niin meillä ei juurikaan syö samaa sapuskaa kuin me itse vaan aikas paljon Piltti ja Muksu-soseita ja sitten sormiruokana menee leipää, hedelmää, maissinaksuja jne. Lusikkaa ei vielä käytä enkä kyllä kiirettäkään pidä siinä asiassa. Unohdat kerrassaan noi paskamutsifiilikset, pääasia on että lapsi syö ja voi hyvin =) niin ja täällä myös yksi ylisiisti neitsytluonne ilmoittautuu :ashamed: jaksamista työkuvioiden kanssa, ymmärrän että pännii :hug:

Ulkona aivan ihana kevätkeli, joten taidetaan tästä lähteä kohtapuoliin ulkoilemaan B)

Kareliini ja Sara 1v.5pvä :heart:
 
HM Hienoa, että masuasukilla kaikki ok =) Viikot ne vaan paukkuu sullakin, ei olis enää pitkä aika, kun on uusi vauva sylissä :heart:

Tuiskuselle jaksamista töihin :hug:

Ruuasta meillä syö nyt kotiruokaa ja olen alkanut antamaan ihan samaa kuin mitä me syödään. Vähensin vähän mausteiden ja suolan käyttöä, lisäillään itse lautaselle jos tarvetta. Ja ruoka maistuu tosi paljon paremmin nyt. Kokeilin antaa purkkiruokia, mutta kun ne ei enää oiken kelpaa, hedelmäsoseita syö vielä, ne on näppäriä pitää menossa mukana. Sillä mä ajattelin että kiva jos kaupan ruokapurkit tekis myös kauppansa, mutta ei.
Ja paskamutsi-fiilistä ei syömisistä kantsi ottaa, pääasia että lapsi syö JOTAIN :hug: Mä en nyt osaa paremminkaan neuvoa, että jos pitää vähän väliä karkean ruuan ja kotiruuan totuttelussa ja kokeilee parin viikon päästä uudelleen, jos menisi? Mä annoin silloin, kun huonosti neiti söi karkeaa evästä, niin syödä ihan kaikkea mahdollista sormin pöydältä ja lautaselta. Tää auttoi meillä vähän totuttelussa.
Lusikalla ei osaa vielä syödä, mutta haluaa sen käteensä ja pyörittelee lusikkaa lautasella ja pöydällä, melko sottaista puuhaa :D

Tyttö kävi aamulla päiväkirurgialla kyynelkanavan sondeerauksessa. Hyvin meni, vaikka kovasti minua jännitti se etukäteen. 1½ tuntia meni kaikkinensa nukutuksesta heräämiseen asti, sen ajan odottelin odotushuoneessa. Ja heti heräämisen jälkeen kelpasi jukurtti ja maito, päästiinkin kotiin jo ennen puolta päivää, kun neiti heräsi hyvin ja ei tullut mitään oireita. Jos nyt loppuisi silmän rähmiminen. Nyt koisaa tuolla päikkäreitään, sai äiti hetken istua aloillaan :)

Ihana ilma ulkona, pakko käydä ulkoilemassa kun tyttö herää ja on syöty evästä.

Nessu ja Aino 1v 2vko
 
Moi!

Pika-pikaa merkkiä jättämässä.. Kaikki on ok, mutta aikaa täällä koneella olemiseen ei vaan tunnu löytyvän.

Ellen otti lauantai-iltana ensimmäiset askeleet ilman tukee (1v1kk9pv) :heart: ja nyt sit nousee lattialta suoraan pystyyn ja lähtee kävelee.. tosin parin kolmen askeleen jälkeen töpsähtää polvilleen, mutta nousee heti ylös. Tätä riemua ollaan nyt sit ihasteltu :heart: Mutta kengät jalassa ei tapahdu mitään..paitsi että ne potkitaan/revitään pois jaloista. Joten käveleminen tapahtuu vain ja ainoastaan sisätiloissa sukkasillaan/paljain varpain.

Ruokailu on meilläkin melkosta showta aina väliin.. Mikään ei kelpaa, mutta annas olla ku näkee leipää pöydällä nii sit alkaa mahoton kinuaminen/kerjääminen. Ei meilläkään Ellen vielä syö ite, pitelee kyllä lusikkaa kädessä mut ruuat päätyy aina ruokalapun kaukaloon siitä lusikasta = "kippaa" sen ylös-alasi just ennen suuta.. sormin sit syö lautaselta isommaks jätettyjä perunapalasia ja esim. jauhelihapihviä.. Ja iltasin syö jugurttia ja riisimuroja. Alko jäämään iltapuurot joka ilta lautaselle nii vaihdettiin tuohon jugurtti-riisimuroon ja nyt maistuu.
Hammaspesu-taisteluun ratkasu löyty HAMMASTAHNASTA! Ostettiin jotai Golgaten lasten hammastahnaa ja nyt aukee suu hienosti hammasharjaa varten. Ennen se oli tiukkana "viivana" jonne ei sit ees väkisinkään saanu harjaa menemään.

Kävin tänää Kelasta hakee osittaista hoitovapaata varten sen lomakkeen.. Käyn viemässä sen joku päivä sinne paikan päälle, nii ei tarvii sit soitella perään ja selvitellä, et mitä papereita siitä puuttu / mikä ruksi oli jääny ruksimatta.
Nii-i, ja mikä ihmeellisintä, mä oon Verohallinnon mukaan yh!! Noi veroehdotukset ku tuli, nii niissä oli sekä mulla että avokilla vähän epäselvyyksiä ja sit ku sinne soitettiin ja alettiin selvittelee, nii kävi ilmi et heidän tiedoissaan mä oon yh (vaikka kaikissa muissa virastoissa ollaan yhessä huoltajia)!! Katotaan nyt, et riittääkö ku avopuoliso laitto menemään lisätietoo kirjallisena asiasta vai pitääköhän minunki ilmottaa että lapsella on myös toinen huoltaja.

Meillä on pääsiäisenä tiedossa pieni perheloma. Suunnataan kattelee LumiLinnaa ja siinä samalla pyörähdetään tietty Ikeassa rajan toisella puolella;) ..kun ei vaan sortuis sinne suureen karkkikauppaan...

Nii-i, ja lopuks vielä kiloista.. Tämä kotona oleminen on tuonut kyllä nuo vatsamakkarat ihan eri tavalla esille.. Ne ikäänkuin korostuu entisestään :LOL: :LOL: surullista, että itsekuri voikin olla näin heikkoo. Mutta josko sitä sitte syssyllä töihin paluun myötä sais itteesä enemmän niskasta kiinni ja kattelee vähän tarkemmin suuhun laittamisia...

Nautitaan nyt keväästä kaikin tavoin =)
nanada ja Ellen 1v1kk++
 
Nadana; tuliko veroehdotukset jo, siis ne joista selviää tän vuoden veronpalauktukset sun muut??

HM; ihkua että kaikki kunnossa, mua kutkuttaa sun loppumetrit ja synnytys =) Jotenkin sen haluaisi kuitenkin vielä kokea mutta muista kirjoitella masustasi myös niin saan kiintiötä täytettyä edes sun kokemuksilla :)

tuiskunen; pirullinen työjuttu, jaksamista.Mulla kans ollu töissä "vähän kaikenlaista", eihän haittaa että vähän työvuorot meni näin,et saa toivottuja vapaita, kesälomasta vääntöä ja lisäpäiviä kuvitteli laittavansa mun vuoroihin, johon totesin ettei muuten onnistu kun mun työsopparissa ei niistä lue..Eli ei ihan unelmasti alkanut työt, mutta eiköhän taas kohta suju.

Ruoka; meillä syönyt n.11 kuisesta samaa meidän kanssa ja hyvin maistuu.Tykkää mausteista ja ei katso kieroon eri ruokia.Nyt ei muutoin ruoka maita kun taas tulee neljä hammasta samaan aikaan.

syöminen; syö ihan itse,syönyt 12 kuisesta ja hermostuu jos auttaa MUTTA ja iso mutta onkin, lusikkaa ja pikkuhaarukkaakin tarjonnut olen mutta neiti syö kaiken käsin.Ei puhettakaan lusikan käytöstä.saattaa pari kertaa sen pistää suuhun tai hakata lautasen reunaan, mutta käsineen syö sormiruokana KAIKEN paitsi puuron jonka just ja just antaa syöttää.. Kummallinen viides lapsi, kaikkea olen koklannut mitä keksin mutta tää on meillä ihan uniikkikokemus.Onko kellään idiksiä jos vaikka en muista tai oo hokannut..Ja ihan kamala sotku..Mua jo huvitti yks päivä kun mietin millä pirulla saan sen mäskin irti syöttötuolista..YÖK! ei kovin aseptista muutenkaan tuo touhu..

nyt heiheit ja palataan, neiti kulkee kuulakärki kynän kanssa ennenkuin on tapetissa sotku,

sini ja tyty


 
:wave: heips taas pitkästä aikaa!

Glow: ihana pikkunen teillä! :heart:

HM: Ihana masu sulla ja hyvä että kaikki oli polilla ok!

Matma Meil o kans Mirol vieläkin punaset posket,ku o vähän atooppinen iho_Ollaan laitettu bebanthenia,mut ei se oikeen auta! :/ Hyvä että ei ollu allergioit eikä muutakaan! Hienoa että reissu meni hyvin!

Hemuliina Inhottavia tollaset taudit!toivottavasti pysyvät pois!

Kareliini Mä oon kans tulos sin Reiman poistomyyntiin! =)

Tuiskunen :hug: On kyl ärsyttävää tollanen toiminta töis!

iida-maria Roskat lattial o Miron herkkua! :whistle: Kaikki kelpaa! :LOL:

Aamuherätys Miro herää yleensä kuuden mais,mut sit yleensä nukkuu viel seiskaan saak.

Syöminen Miro syö hyvin ja paljon,joko samaa ruokaa ku me tai sit välil purkkisapuskaa!Ite ei syö viel. Juo nokkiksest tai mukista.



Miro ei vieläkään kävele ja se välil vähän huolestuttaa! :/ Välil ottaa jopa viisikin askelta,mut sit voi mennä monta päivää että ei suostu laisinkaan laittamaan jalkoja lattiaan!Tukea vasten kyl menee ja lujaa.Taaperokärryäkään ei tykkää työntää! Taitaa jo ne kaikki muut kävellä!Ei sais tietenkään muihin verrata,mut.....
Mut joka paikkaan kyl kiivetään,sohvalle,tuolille,jakkaralle ja sängylle isoveljen avustamana! :LOL:

Miro sai taas viikko sit sellasen "oksennuskohtauksen" :( eli oksensi todella rajusti(13 krt) ja sen jälkeen oli ihan veltto ja niinku taju pois!Todella väsynyt mies sen jälkeen!
Eilen oltiin sit sydänultras,siel kaikki ok!Pieni reikä siel o,mut se ei aiheuta mitään ongelmia!(mul o itel kans sydämes reikä)
Ens viiko hänel laitetaan vuorokaudeks sydänfilmilaite ja sit 30.3 tehään aivokäyräjuttu!Et tutkimuksia tehään,mikä on tietenkin hyvä juttu!Mutta on tää välil aika raskasta,ku ei tiedetä mistä se johtuu ja sit pelkää että millon sellanen taas iskee! Eilen lääkäri sit vähän väläytti epilepsiaa! :snotty: Voi meijän pikkasta!

Muuten tän kuuluu hyvää!tulis vaan jo se kevät ja kesä! =)

Ai niin,meijän ukko o oppinu nukkumaan!! :D Siirettiin hänet samaan huoneeseen isoveikan kans ja hankittiin unipussi!!Välil nukkuu koko yön heräämät tai sit herää pari kertaa! Nukkuu jopa päikkärei väli 3h ja ulkona! =)

tyyppien äippä ja Miro,pian 1v2kk! :heart:
 
Herääminen: meillä kuuden aikaan, mutta nukkuu yleensä vielä uudelleen, kunnes aloittaa komennushuudon =)
Töistä: meillä sellainen tilanne, että avomies on työtön ja minä hoitovapaalla, mutta teen keikkaa omaan vakituiseen työhöni, melkein täysiä listoja kyllä teen, mutta tämä käytäntö on nyt ollut vuoden alusta ja mukavasti on äijillä kotona mennyt, hirveän rikas asia lapsellekkin,että saa olla isin kanssa. välillä on kurja olo ja tunne, että pitäisi olla kotona, mutta pääasia,että saa olla jommankumman vanhemman kanssa, teen itse epäsäännöllistä kolmivuorotyötä, niin välillä on niin ettei nää kunnolla koko lasta pariin päivään, mutta onneksi on järjestetty niin, että minulla olisi aina kolme tai neljä päivää peränjälkeen vapaata. =) ja saanhan sitten taas olla kotona, kun mies saa töitä.

TYYPPIEN ÄIPPÄ: jaksamista sulle =)

Nukkumisesta vielä, että meillä nukutaan täydet yöt ja päikkärit on ulkona n 3h, eemeli ei suostu sisällä nukkumaan, kerran vaan nukkunut.
Meillä myös eemeli sanonut nyt jo 2kk äiti ja isi, voiko mikään muu ihanampaa olla =)

Aurinkoa kaikille =) Annukka ja Eemeli
 
siniraita :D :heart: Yritän muistaa valitella masu ( ...norsu )juttujani :kieh: Alkaa itteenikin pikkuhiljaa jänskättää. Umpi väsynythän mä tunnun olevan vaiks nukun kyllä vuorokaudessa suunnillee 8-9 tuntia, ni silti :/

Tyyppien äipälle jaksuja tutkimuksiin. Voi pikku Miroa, kun tollasia uuvuttavia kohtauksia! :hug: Kivaa että teillä nukutaan nyt kuiteskin hyvin :)

Kävellä ei meilläkään, askelia ottelee huterasti ja on ottanut jo pitkään, mutta mieluusti niin että on tuki ja turva lähettyvillä. Meidän perhevalmennuspoppoon kokoontumisissa meidän neiti on vanhin ja ainoa joka ei vielä kävele, niin pistihän se vähä mietityttämään, mutta en murehdi vieä tässä vaiheessa kuitenkaan :)

Ellenille onnittelut askelista :heart:

Kiva että nessun Ainon operatsuuni meni hyvin :)

Mä olen vähä katellu nyt netistä josko tilattaisiinkin ne Phil&Tedsit tuplat ulkomailta, englannista. Vähä kyl jänskättää ku en ole ikinä tilannut rajan takaa mitään, mutta säästyispäs reilusti pari satkua.

Sini Mitäs kaikkea sä annat käsin syödä? Lähinnä niinku kaipais vaihtelua kun meillä se toinen ateria on kans itse käsin syöden.

Paljonko teillä juo lapsukaiset vettä/ pvä? Nyt kun maitoa / maitotuotetta menee vähemmän, ehken se tarvittava 5 dl, niin vettä juo välillä ihan 'tosissaan'. Sellanen 2-3 dl on juonut nyt viime päivinä. Mä heti huolissaan että kuis se nyt noin paljon vettä juo, kun suolaakaan ei mielestäni ihan kauheita kyllä saa.

Jaahans, huomenna olis uinti päivä. Saas nähdä miten mä jaksan tän mahan ja selän kanssa vai pitääkö sekin lysti lopettaa jo kohta. Äippä joutuu luopumaan pikkuneidin kaikesta kivasta, kun muskariakin oli viime vkol vikaa kertaa :ashamed: Ikävä paksukainen äippä :p

30+3 HM ja pikkutypy +1v 1kk
 
Oi , on hurjaa menoa ollut, varmaan vähän säikäyttää tuommoinen yrjökohtaus! Voi pientä Miroa. Onhan tutkimukset inhoja, mutta hyvä että selvitetään kaikki! Toivottavasti ei ole epilepsiaa, sormet ristiin!

Hei sitä mun piti syömisistä jaaritella, että kun meilläkin tuo ruoka-ruuan (siis muun kuin purkkimuonan) syömisen kanssa on aina vähän niin tai näin, niin olen lisännyt aina vähän vettä ruokaan ja sitten murentanut maissinaksuja saostamaan, että saadaan sellainen "liisteri" niinkus purkkiruuassa on, jos ruoka jää vain suuhun pyörimään.
Eilen ei makaronilaatikko oikein meinannut tehdä kauppaansa kun oli taas kaiketi liian kuivaa, laitoin sekaan pari pikkulusikallista purkista että tuli taas sellainen mönjäisempi koostumus, ja kappas, alkoi mennä alas ihan eri tahtia!
Ja joskus olen ihan sauvasekoittimella surauttanut meidän ruokaa mössömmäksi. Tottuupahan tuolla tavalla ainakin kotiruuan makuihin.
Että ilmeisesti isotkaan sattumat ei ole pojalle ongelma, vaan se kun muksu on tottunut limaiseen mönjään joka luiskahtaa kurkusta ihan itsekseen.
Olen miettinyt, että tuleeko kotiruuasta masu pikemmin täyteen kuin purkkiruuasta, kun purkkiruuassa on niin paljon sitä täyteliejua, mitä lie jauholietettä, ja sattumaa eli riisiä tai perunaa jne. on ehkä puolet?

Asiasta viidenteen, männäpäivinä on tullut roikuttua käsityöihmisten blogeissa ja sain taas kauhean pehmoiluvillityksen, ja ostin eilen kasan ihania pehmoisia kankaita (ihan kuin kangaspaloja ei oisi tuolla kaapissa ihan riittävästi...) suunnitelmanani tehdä jotain halittavia metsäöttiäisiä. Meidän poika painii ja halii kovasti tyynyjen ja pehmojen kanssa, ja ajattelin ainakin yhden isomman painikaverin ommella.
No mutta eniveis, jos saan tehtyä yhtä ison eläintarhan kuin silloin yli vuosi sitten viimeisilläni poikaa odottaessa, voisin jokusen pehmon luovuttaa miittiin arpajaispalkinnoksi!
Kannattaa siis rehnustaa Tampereelle toukokuun lopulla, saatat saada kotiinviemisiksi aitoa suomalaista reilunkaupan käsityötä! (Tai sitten et, jos en löydä vanhoja kaavoja enkä jaksa tehdä uusia.... :whistle: )

Olin muuten jo ihan unohtanut, että meillähän oli ihan sama tilanne kuin HM:llä vielä hetki sitten, eli jännättiin ehtiikö istukka synnytyksen alta pois! Olihan se kummallista, kun ei yhtään osannut valmistautua edes henkisesti synnytykseen, kun ei tiennyt miten se tulee tapahtumaan. Onneksi vapauttava päätös tuli, en muista edes enää missä vaiheessa, oliko se kuukausi vai kaksi ennen laskettua aikaa.
Mukavaa että saat nyt ihan rauhassa odotella synnytystä!

Vedenjuomisesta, en ole ollenkaan laskeskellut paljon sitä menee, mutta tuo jäppinen on semmoinen viihdehuikkailija, kulkee nokkiksen kanssa ympäriinsä ja huikkailee ja kastelee kaikki paikat siinä mennessään. Syödessä juo ihan reilusti, varmaan oisko 80ml?
Maitoa en ole tarjonnut juotavaksi vielä ollenkaan, pitäisköhän jo pikkuhiljaa...? Minua vähän pelottaa noitten maitotuotteitten kanssa, että onko ne sittenkään sopivia, kun prutkuttelu on taas lisääntynyt ja nyt on pyllykin ihan punainen kun on laitettu reilummin maitoa aamupuuroon ja juustokin on kehissä.

Pieni mies juuri nukahti mun syliin tähän koneelle, kuten eilenkin. Tänään tosin heräsi ennen kuutta jo, alkoi se tyynyjen myttääminen ja meuhaaminen ja höpötys. Mutta! Sekä eilen että toissailtana kaveri ei olekaan tapansa mukaan nukahtanut tissille, vaan on imuttelun jälkeen jäänyt sellaisessa unipöhnäisessä tilassa kierimään sängylle, ja olen olan kautta saanut nostettua vielä tolkuissaan sänkyyn jonne lopulta on nukahtanut! Tämä on jo melkoista edistystä!

No mutta menenpä pikasuihkuun tästä jaarittelemasta, aurinkoista päivää kaikille!
 
tyyppien äippä; tiedätkö ite mietin just tota epilepsian mahdollisuutta ennen kuin luin sun jutun loppuun.Onneksi tutkitaan ja tiedän omista lapsistani (isoja juttuja heillä kans ollu) että miten iso huoli ja hätä siitä on mikä rakkaalla on. Ja se murhe jotenkin käperryttää sydämen suorastaan solmuun ja vetää hartiat kasaan ison painolastin alla.jaksamista ja kerro täällä sekin auttaa kun voi "puhua".Onko sillä oksentelulla yhteyttä kirkkaassa ulkoilmassa (nythän auringonpaisteessa hanget kiiltää)tai vilkkuvilla valoilla tms, nehän hyvin usein laukaisee ns.kohtauksen.halit ystävä rakas :hug:

sormiruokaa; eli meillä neiti syö lautaselta kaiken sormin, perunat kastikkeineen, lihat,riisit makaroonit,salaatit, raasteet, herneet, puolukkahillot,kaiken. Mutta vaihtelua varmaan saa just salaateilla kun on pieniksi pilkottua tomaattia, kurkkua, salaattia, porkkanaraasteet, leivät, hernemaissipaprikat,leivät, ym.Mutta meillä on sitten se toinen ääripää siis ettei suostu syömään mitään itse lusikalla, vaan syö kuin joku alkuasukas :whistle:

vettä menee tosi vaihdellen, riippuen kuinka touhukkaana sitä ollaankaan. Maitoa menee lasista myös aika hyviä määriä.Teen itseasiassa puuron edelleen maitoon, että menisi se 5dl varmasti.

pikkuisen nyt löytyy apua pimennysverhosta joka asennettiin tytön takia, ettei aamuisin tarvis aina herätä turkasen aikasin, tosin kohta kelloja taas vatkataan niin saadaan yllättäen taas uudet rytmit :eek:

Mä lähden yksin reissuun, mies oikein patisti.Tyttöjen reissu tehdään ja syödään hyvin ja ajan kanssa, yksi yö pitäis olla erossa, mutta se on vasta kesän korvalla, mutta varmaan tekee ihan hyvää mulle.Kesällä taas pojat kiertelee kisoissa, niin saan taas nauttia yh-arjesta yllin kyllin.Mutta nyt siis tiedossa viikonloppu tyttöjen juttuja, josko sillä taas jaksais vähän aikaa ;) Mutta isi on niin ihana että huomioi munkin jaksamista yleensä tosi hyvin, ja näinkin on että kun ottaa vähän etäisyyttä perheeseen niin se ikävä ja muu tunteen kokeminenkin on ihan tervettä, välillä.

nyt siivoamaan..Mietin että paljonkohan siivooja maksaisi perussiivoa tekemään, vähennyksen jälkeen? tietääks kukaan? ei sillä, tykkään välillä siivoamisestakin mutta jotenkin välillä olis vaan niin ihana hemmotella myös niin itseään..

sini ja tyty
 
Tyyppien äipälle jaksamista :hug: Huolestuuhan sitä pakostakin, kun lapsesta kysymys, mutta hyvä että tutkitaan. Toivotaan, että syy kohtauksiin löytyy pian!

Niin ja kävelystä; ei meillä tyttö kävele vielä itse. Tuen kanssa haparoivia askelia ottaa, mutta jos koittaa vain yhdestä kädestä pitää kiinni, niin istuu heti alas. Aikanaan sitten kävelee. Minä itse olen lähtenyt kävelee vasta 1v.4kk iässä, olenkin sitten kävellyt heti kaatumatta ja varmasti. Toiset vaan haluavat olla varmoja, että pysyvät pystyssä. Luulen, että Ainolla kanssa sama homma.

Me käytiin tänään korvien huuhtelussa ja puhtaat korvat on =) Ainon pitkittyneen yskän syy ei siis ole korvissa. Nyt onkin sitten astma-epäily pienellä neidillä :( Nopeesti lähti omalääkäri selvittelee asiaa kuitenkin, käytiin jo nyt korvien huuhtelun jälkeen keuhkokuvissa ja muutamia allergiakokeita otettiin. Kurjaa oli tuo verinäytteiden ottaminen. Ensi tiistaina kuullaan sitten onko niissä mitään löydöksiä ja jokatapauksessa kuulemma lähete lastenpolille keskussairaalaan. Luultavasti saa astmalääkityksen, hyvä niin, kun kohta alkaa siitepölyaika. Lisää varmaan vaan entisestään oireita :(

Mutta jatketaan paremmalla ajalla. Nyt syömään ja ulkoilee!
 
Pikaseen käymässä, kohta olis neidin ruoka-aika :)

nessu, kiva että operaatio sujui hyvin! Toivottavasti ei olis sitä astmaa mutta onneks on hyviä lääkkeitä olemassa :hug:

nanadan ellenille onnittelut ensiaskelista :flower:

, voi pientä Miroa kun on tuollaisia kohtauksia :hug: varmasti huoli painaa harteilla mutta hyvä on että tutkivat asiaa jos syy selviäisi kohtauksiin. Mukava kuulla että yöunet teillä parantuneet =)

Vettä menee meilläkin vaihtelevasti, itse osaa jo pyytää nokkamukista kun on jano mutta ei kovin isoja määriä mene päivässä :/

Nyt laittaan tytölle sapuskaa ja sit ulkoilemaan :) Mukavaa päivänjatkoa kaikille!
 
pur
POTTAILUSTA KSYMYS Meillä neiti siis jo ihan selvästi tunnistaa kun pissa on tulossa. Tämän tiedän siitä että ihan järjestelmällisesti istuu ihan rauhassa potalla joskus oitkäänkin ja sitten nousee ylös pissaamaan lattialle. Tai sitten kun alkaa olemaan hiukan levoton kehun tietysti kuin hyvin jaksoi istua potalla, laitan vaipan ja ennen ku housut saan jalkaan on pissa jo vaipassa. Mitä ihmettä mä teen vääriin. Siis ymmärtäisin jos pottailu vaan ei vielä onnistu mut kun ei se nyt ihan siltäkään vaikuta.

Mä en jotenkin jouda täällä enää pahemmin notkumaan. Välillä käyn lukemassa kyllä. Tampereen miittinki ois taas kovasti kiinnostanu, musta ois ihanaa nähdä teitä, mut mä oon jotenkin luovuttanu ton miehen työn takii minkään oman menon sopimisesta :/ . Hiukan mua ärsyttää se kun ei mulla nyt hirveesti oo menoja, mut iteppähän oon luovuttanu. Hauskaa tapaamista teillä ja laittakaahan niitä kuvia taas johonki nähtäväks, mukava kattoo miten tommonen lauma pikkusia temmeltää keskenään.....

TÄ Varmasti rankaa toivottavasti syy selviää pian. voimia :hug:
 
Kiitos kävely-onnitteluista :D . Isla on innoissaan ja ylpeä uudesta taidostaan,silmät loistaa ja hymy on korvissa aina kun pääsee tepastelemaan :heart: Yksikseen ei vielä ala,pitää olla joku vieressä kannustamassa ja henkisenä tukena,jotta arvaa tepsutella. Toinen mitä yksikseenkin treenailee kovasti,on ittekseen seisominen,oikeen menee sohvan tms viereen ja sit päästää irti ja seisoo,kunnes tasapaino horjuu,ottaa tukea ja taas uudestaan... Voi vartinkin tälläistä touhuilla :D .

Ulkoilu meilläkin lähinnä vaunuttelua ja vaunuissa nukkumista,kun ei tuo pötikkä vielä sisälläkään niin varmasti kävele,niin ei ulkona sitäkään. Eikä toppatamineissa kyl konttaakaan,paikallaan vaan istuu ja käsillä huitoo lumipaakkuja,mut kylmähän siin pian tulee,joten eipä kauaa sit ulkona istuskella. Pulkassa tykkää matkustaa,ja sillä ollaankin pieniä 15-20min kieppejä lähistöllä tehty. Tarkenee,kun pakkaan äp makuupussiin istumaan siin pulkassa. Kovasti odotellaan kevättä ja sitä että pärjää ohuemmilla vaatteilla pihalla...
Mistä tulikin mieleen,että oisko kellään myydä 74cm vk-haalaria? Mieluiten sellasta joka pitäis vettä ees jonkin verran...? Sais olla poikavärinenkin :whistle: Huomasin juuri,että meidän kaikki vk-haalarit on 68cm,ja vaik pieni kirppu onkin tyttö,niin kyl ne on jo pieniä (luojan kiitos :whistle: ). Toissapäivänä vihdoin pakkasin kaks muovikassillista 62/68cm vaatetta pois(no,muutama reilunkokonen viä jäi),kun viimeinkin neiti sen verran venähtänyt,että jäi hihat jo nafteiksi... :p

Mulla on tänää luxuspäivä,kun vein tytön anopille hoitoon,kun halusi kokopäiväksi ottaa :whistle: .No kympiltä vein ja kolmelta haetaan,mutta jää tässä äipälle reilusti aikaaesim.hengata palstalla... :whistle: :p siivota kyl piti,mut on hiukan lenssunpoikasta,niin päätin sit ottaa rennosti ja vaan enimmät raivata... Laiskimusmaximus...hehee..

kevättä odottava tatuka ja Isla 1v 1kk 2pv :heart:
 
siniraita: joo-o, se olis ollu SE verolappu, josta ois pitäny selvitä mitä joulukuussa odottaa... Mutta kuten kerroin, niin saan tiedon vasta sitte syksyllä. Tosin tuskinpa mitään suuria summia on tulossa palautuksina tai mätkyinä ku melkeen koko vuoden -09 on ollu Kelan tukirahojen piirissä. Mä sain vaan alkuvuodesta työnantajan maksamaa palkkaa... Ja siitä maksoin normaalit verot...

Aamulla käytiin muskarissa ja se on kyllä yks meiän Ellenin lempparijuttuja.. Siellä se istuu niin terhakkaana ja seuraa ohjaaja-tätiä ja sit joka laulun loputtua alkaa taputtaa:) Ellen taputtaa myös mulle, ku mä oon lauleskellu hänelle. Oonki nauranu, et hän on kiitollista yleisöö ku mun lauluääni&-taito on mitä on, mut silti Ellen on sitä mieltä et mammalle kuuluu taputtaa :heart:

Kävelijät ja pottailijat, HUOM!! Meillä on nyt pottailu jääny tuloksettomaks sen jälkeen ku tuo kävely tuli kuvioihin. Onko teillä muilla käyny samalla tavalla vai onkohan tää vaan joku Ellenin oma "kotkotus" ettei nyt sit vaan suostu istumaan potalla niin pitkään, että "saalistakin" tulis..

Tänä iltana mennään neiti-isosiskon musiikkiryhmän konserttiin. Saa nähä, mitä siitä tulee. Toivottavasti siellä on volyymitaso sellasella, ettei korvat hajoo. Mut ku noita teinibändejä oon työn puolesta kuullu, nii tiiän et volyyminapit käännetään "kaakkoon" koska "jos et osaa laulaa, laula lujaa"-periaate on se, mikä jyllää.

Mutta nyt on mamman kahvitunnin aika:) ..ja pari keksiä.. Ellen nukkuu ulkona vaunuissa kevennetyssä vaatetuksessa ku on monena päivänä ollu nii hikine herättyä...

Voikaa hyvin :flower:
Nanada ja Ellen
 
Tyyppien äipälle tosi isot halit :hug: :hug: Hyvä kun tutkitaan kunnolla, varmasti raskasta tuollainen epäily :hug:

Vauvaruoka: Ei Italiassa edes kuvitella, että 1-vuotias söisi het samaa ruokaa perheen kanssa, eikä mulla ole mitään kiirettä moiseen. Lähes aina maistaa meidänkin ruokia, syö niitä sen minkä huvittaa, mutta omat ruoat tytöllä on, koska me esim. syödään tosi vähän lihaa, ja tytön pitää kuitenkin musta sitä päivittäin syödä ihan kunnolla, eipä arvais että olen entinen kasvisyöjä :D Enkä ole edes yrittänyt opettaa syömään omalla lusikalla, kyllä varmaan tässä 2-vuotiaaksi mennessä oppii, eipä tuo syöttäminen nyt niin raskasta ole. Itse kyllä syö leipää, muroja ja nokkamukista osaa juoda, mutta en jaksa nyt ruveta lusikkasotkuja siivoamaan, kun on kyllä tekemistä ja siivoamista muutenkin. Pikku hiljaa, mulle sopii tämä italialainen "kaikka ajallaan" tyyli :D

Tänään Greta sai kaksi rokotusta, pistotilanteessa huusi, mutta tissillä rauhoittui ja sen jälkeen (kun pitää oottaa 15 minsaa ettei tule allergisia reaktioita) hihkui ja juoksi onnessaan odotushuoneessa, on ain aniin tyytyväinen, kun on muita lapsia, kovasti ottaa kontaktia ja perhekerhosta tutun tytönkin kanssa leluja vaihtelivat kädestä käteen :heart:

Jee, ihanaa, kun bestis tuli Suomesta kylään pariksi päiväksi :heart:

Tv. Lentis ja Greta 1v. 1kk :heart:
 
Minä täällä taas...
Odottelen edelleen menkkojani (onko muita?), ja katselin vähän mitä pitkään imettävien hormoniasioiden palautumisesta on puhuttu palstoilla ja tämmöinen iski silmään:

Imetys hidastaa kuukautisten palautumista. Gynekologiselta ja naisen terveyden kannalta on toivottavaa, että kuukautiset palautuisivat viimeistään vuoden sisällä synnytyksestä. Jos näin ei tapahdu, saattaa edessä olla suurempiakin ongelmia normaalin hormonituotannon käynnistymisessä. Lapsi ei yli vuoden vanhana tarvitse äidinmaitoa, joten suosittelen imetyksen lopettamista heti erityisesti oman terveytesi tähden. Jos kuukautiset eivät sittenkään palaudu kahden kuukauden sisällä, on viisainta hakeutua gynekologin vastaanotolle. Myös uuden raskauden ja sitä seuraavan imetyksen kannalta olisi suotavaa, että sinulla olisi normaali kuukautiskierto edes muutaman kuukauden ajan ennen hedelmöittymistä.

^Asiantuntijan lausunto jollekin asiasta tiedustelleelle.

Minähän aloin heti panikoida! Pitääkö lopettaa imetys? En haluu! Eiku haluunpa! Joko oon rikki tai sitten paksuna!

*Edit* Poistin erinäisiä vähän ajattelemattomia möläytyksiä.
Ja niin Lentis, minustakin tuo ylläoleva oli ihan kummallista tekstiä, säikähdin vaan ensin tuota ihmeen jyrkkää "lopeta heti se imetys for god´s sakes"-tyyppistä meininkiä.
Eipä sillä, ettäkö tässä nyt heti raskautua pitäisi, mutta olisihan se ihan kiva jos se joskus olisi mahdollista... aiemmin menkat on olleet suht säännölliset, ja mulla on aika lyhyt kierto vieläpä.
Äitikaverikin muljautteli eilen silmiään kun manasin menkkojen poissaoloa ja kummallisia tuntemuksia vatsanpohjassa. Olettaisin, että munasarjat siellä vain yskähtelevät, mutta pyysin miestä ostamaan pissatikun ihan varmuuden vuoksi.

 
Kettu: kuukautisten poisjäämisestä en osaa ottaa kantaa, mutta on kyllä eka kerta, kun kuulen, että pitkästä imetyksestä olisi suoranaista haittaa terveydelle :eek: Jos pitää kalsiumin ja muiden hivenaineiden saannista huolta, niin ei se nyt epäterveellistä ole. Itsellä kuukautiset palautuivat 5kk tienoilla, onko sulla siis muuten ollut säännöllinen kierto? Jos se nimittäin oli epäsäännöllinen aiemmin, niin ei se raskauden jälkeen sen säännöllisemmäksi muutu. Mutta mulle kyllä gyne sanoi, että visiitille pitää mennä, jos ei 6kk:n sisällä tule, tosin sanoi heti perään, että on normaalia, että imetettäessä se kuukautisten paluu kestää kauemmin. Täällä palstalla muistan nimimerkin Viuvauvoun kirjoittaneen, että kuukautiset palautui vasta yli vuoden jälkeen, kun loppui imetys. Hän oli vain tyytyväinen, ettei niitä aiemmin tullut;)
 
Moi!

Tyyppien äippä paljon halauksia ja voimia sinne :hug: hyvä että tutkitaan ja selvitellään mistä ne vois johtua :hug:

Meillä vietellään nyt huomenna sitten taasen synttäreitä :D nelonen täytti sunnuntaina 4v :heart: ja esikoinen täyttää 28pvä 10v :heart: .Nyt tulee sukulaiset ja sit oikeella päivällä tulee kaverit.Sitten pian oliski pojan 6v synttärit,huhtikuun 14pvä :heart: leipomista siis tiedossa vielä paljon :whistle:

jaahas mutta nyt täytyy mennä,neiti tuolla keksii kaikenlaista ei toivottua touhua :LOL:

hemuliina
 
:heart: :hug: Tyyppien äippä :hug: :hug: Voimia ja haleja! Hyvä, että tutkivat. Pieni parka :ashamed: Toivotaan, että selviää mistä moinen voi johtua. Olisiko ollut tuo epilepsia ajatus nyt vähän hätiköityä lääkäriltä.

Tuiskunen hemmettiläinen uskon, että ärsyttää! Toisten aloittamia hommia ja sit se iso projekti.. HÖ!

LENTIS joo Suomessa on vallalla juurikin niin, että 1 vuotiaan pitäisi suurinpiirtein olla vaipaton ja syödä itse ja kas kun ei pukeakin itse.

Meillä ollaan kovasti kipeänä. Kuume nousi viimeyönä.. Terkkariin ihan turha toivo päästä, jollei halua 3h olla päivystyksessä... :kieh: Mennään siis yksityiselle... Kaapsul ei kuumekaan laske lääkkeist huolimatta. Varmana korva :eek: Nokka on valunu yli viikon solkenaan...
Aamul oli kiva tilanne, kun miehellä työmaan avain taskussa ja ihmeteltiin et mitäs nyt. No onneks pärjäävät ilman mua, meen sit iltapäivällä töihin ku isäntä tulee vapauttaa. Sen olis ollu pakko viedä avain jokatapauksessa ja aamun ruuhkissa olis menny yli 3h ajellessa kuitenkin, ni ei kyl sit järkee niin.

Nyt pakko mennä lohduttaa pikkuista
 

Yhteistyössä