Helmimasut 2009 ~tammikuussa~

Merkkiä! :wave:

kössin "yllätys"pojasta mieleen tuli, et ite aluksi pelkästään poikaa tosiaan odottelin, ja suurin osa vaatteista onkin unisexiä ja esikon vanhoja jokunen poika-vaate. Nyt kun pariin otteeseen on ultrassa sanottu,ettei niitä palleja kyllä näkösällä ole, niin myönnetään, että on noita vaaleenpunaisia jokunen tarttunut matkaan... :saint: :ashamed: onpahan molemmille sit vaihtoehtoja pari ton "neutraalin" värimaailman lisäksi... Ja tässä on muutama muukin odottaja tuttavapiirissä,et voi sit antaa eteenpäin ne mitkä itellä jää käyttämättä...
Miehen serkku tossa soitteli ja ilmoitti että roudas meidän tulevaan mummolaan YHDEKSÄN muovikassillista heltä pois jääviä vauvanvaatteita, että käykää sieltä kattomassa mitä tarvitte!!! juu, ja mä kun jo päätin etten mitään enää kotiin tuo ennen vauvaa, mutta taitaa silti uteliaisuus voittaa ja mentävä kattoon mitä ihanuuksia sieltä löytyis... :ashamed: :whistle:

vessassa 3-5krt/yö käyn minä. Heräättekö muuten siihen vessahätään vai (harkka)supistukseen, niinkuin mä??? siis hätä aina supistaa ja siihen herään ja sillon on pakko mennä jotta supistus loppuis,vaikkei paljon mitään sit tuliskaan... :/

linea negra haaleana,mutta erottuvana kohdunpohjan loppuun asti. Ohut on. Karvoja masussa ei ainakaan vielä ole (koputtaa puuta), esikolta tuli vaaleita ohuita vana navan alle ton linea negran linjaan. Muutoinkin olen onneksi vaalea ja ohut karvainen, esim. kesäisin ei välttämättä tarvi sääriä montaa kertaa ajella, kun ei ne karvat erotu kauheesti... :whistle:

siivousintoa odotellessa... :ashamed: :whistle: tänäänkään sitä ei näy eikä kuulu... :LOL:

valkkari runsasta ja vetistä, välillä ihan "lirahtaa". ilman phs.iä oloa ei päiväsaikaan voi aatellakaan, öisin tuuletan ilman pöksyjä jo tän kytevän hiivankin takia... (vitsi näitä juttuja, sinne naamakirjaan tuskin tulis ihan tälläsiä kirjoteltua... luojalle kiitos tästä palstasta ja teistä!!!)

meillä ukko siirtynyt nukkumaan toiseen huoneeseen mun kuorsaamisen takia, että sais reppana edes vähän nukuttua... :saint: :LOL: no minkäs mä sille voin... :ashamed: :ashamed: Nyt on lisäks flunssakin aluillaan, nokka tukossa kaiken tän muun ahistavuuden lisäksi... :snotty: :headwall:

työkaveriin törmäsin äsken kylillä kun lenkillä olin, ja sain kans kommenttia et "no onhan se jo melkoinen..." omasta mielestä ei nyt kuitenkaan NIIN iso, mut sitähän ite mahaansa kattelee päivittäin,eikä sitä kasvua huomaa yhtä selkeesti,kuin joku joka harvemmin näkee... sama kuin lasten kasvun kanssa.. =)

jotain muutakin oli viä mielessä,mutta unohdin... kas kummaa... :LOL: :ashamed:

tatuka+peikko 36+5
 
nonni, nyt luettu.. Ja liityn karvamahoihin, siskoni sanoi nähdessään mahani et hyi kuinka paljon karvoja mahassa, itse en silleen ole reagoinut kun en näe koko mahaa, vain navan yläpuolen.. :p

Huh, ei varmaan ensi yönä tule uni silmään(sairaalareissu)!! Onneksi viime yön edes nukuin tosi hyvin. Ja puolentoista tunnin linja-automatka edessä niin nukahdan varmasti tuttuun tapaani siellä...

absa ja atso 35+6
 
pur
KAUHIASTI ON TÄNNE TEKSTIÄ TULLU EIHÄN TÄSSÄ PYSY PERÄSSÄ ENÄÄ OLLENKAAN...HYVÄ HYVÄ

JAANA ONNEA Mä jäin sun synnytystäs kovasti jännäämään. Ja kaikille muille VAUVAUTUNEILLE KANSSA TOOSI PALJO ONNEA

LUMIENKELI: Mä olen päättäny et ainakin niin kauan ku yöimetystä on ni niin kauan ollaan ainakin perhepedissä. Musta se kuulostaa niin monin verroin itelle helpommalta ja luontevammalta tavalta. Mies vielä hiukan vierastaa ja taitaa pelätä että jotenkin vahingoitettais lasta unissaan, mutta kyllä se huomaa ja tottuu varmasti siihen. Ja olen mä suunnitellu tohon semmosen kompromissiratkasun kanssa.

ON: Kaaduin eilen illalla pahasti ja tosissani säikähdin lapsen puolesta. Olin kaatua mahalleen mut sain ilmassa käännettyä suunnan ja jotenkin vahingossa polvella potkaisin itseäni kipeästi mahaan. Päädyin maahan kyljelleni. Kun pääsin ylös vasta hetken päästä alkoi vihlomaan häpyluun tienoilla ja minä itkua vääntäen kotiin. Onneksi oli mies kotona ja se kuunteli loppuillan lapsen sydäntä ja kyllä niitä liikkeitäkin sitten tuli ja illalla ja pitkin yötä. Kyllä mua ahdistaa vaikka järki sanoo et kaikki on hyvin. Onneksi huomenna on nl-lääkäri ja mies tulee illalla jo kotiin.

Pur ja lapsukainen 35+6
 
Heippa!

Meille syntyi POIKA torstaina 22.1 klo 07.23 rv 38+1. :heart: Painoa oli 2680g ja pituutta 46cm, pipo 34cm. Synnytys käynnistyi yllättäen ilman "ennakkovaroituksia" 20.-21.1 välisenä yönä lapsivesien menolla. Vesien menosta meni yli vuorokausi, kunnes poika oli sylissä. Synnytys meni hyvin ja melko nopeasti. Kestoksi oli laitettu 5h 29min. Välilihan joutuivat leikkaamaan, kun vauvan pää oli ilmeisesti vähän huonossa asennossa. Istukka ja kalvot irtosivat helposti ja olivat laadultaan täydelliset. Pojalla oli päässä iso mustelma ja oikea puoli päästä sekä oikea silmä olivat melko turvoksissa, kun hän syntyi. Säikähdettiin miehen kanssa, että onko kaikki kunnossa kun kasvot olivat niin hurjan näköiset. Lastenlääkäri kävi heti katsomassa vauvaa ja sanoi, että turvotus on vain ohimenevää. Ja niinhän se olikin, nyt on poitsun kasvot ihan palautuneet. Toinen on niin suloinen. :heart:

Tänään tosiaan kotiuduttiin ja kyllä tuntuu ihanalta. =) Kirjoittelen myöhemmin lisää. Yritän nyt lueskella kaiken mitä ootte kirjoitellu sillä välin.

Tinttu & Poika 3vrk :heart:
 
Voi PUR voin kuvitella tunteesi kaaduttuasi. :hug: Minäkin vedin lipat silloin Joulun alla... Mutta mätkähdin vain pyllylleni. Mutta vihloi minullakin sitten lopun iltaa.
Koitetaan mammat pysyä pystyssä tuolla ulkona...
 
Tintulle suuret onnittelut!!

( . ) näinpä viimeyönä unta että läksin yöpaitasillani synnyttämään, siis mitään supistuksia tai vesien menoja ei ollut, kunhan vain päätin että nyt mä lähden.. katotaan jospa se enteilis jotain.. =) aamulla nauratti jonnin verran

viikonloppu otettu rauhallisesti: perjantaina niin mun tuuria: olin kaupungilla ja yks papparainen kaatu liukuportaissa.. ja kappas.. minähän siinä ensimmäisenä olin auttamassa.. ainainen lähihoitaja!! ei sitä vaan ymmärtänyt itse että nopeat nostot ja liikkeet ei todellakaan tee hyvää.. onneks siihen sitten tuli riskimpiä miehiä auttamaan papan kokonaan ylös, loppuilta sitten juili mahaa ja oli muutenkin aika arka, mutta vauva on liikkunu koko ajan normaalisti eikä mitään vuotoja ole, joten ei varmaan mitään hätää.. huomenna on neuvola, täytyy siellä kertoo tapahtuneesta

Teidän raskausarvet on tulleet varmaan kaikki meikäläiselle, nimittän jonnin verran tuntus masussa olevan niitä, ja koko ajan lisääntyy.. :eek:

Minä mukaan karvamahoihin.. :p
Linea negraa en ole koko raskausaikana nähnyt

Onko muilla tapana pitää kättä masulla koko aikaa.. mulla tuntuu että vaistomaisesti käsi on mahalla aina kun vauva liikkuu.. huomaamatta pitää siinä koko ajan kättä..

Audriina 37+5
 
Onnea Tintulle poika vauvasta! :flower:

vessassa tulee käytyä 2-5 kertaa yössä. monena iltana ennen nukkumaan menoa viimenen pissalla käynti laukasee supparit. mistähän moinen?
nyt nukkumiset ihan sekaisin kun viime yönä oli kaksi vasikkaa karkuteillä. kolmesta neljään niitä jahdattiin (välillä supisteli mojovasti) ja korjailtiin aitoja taskulampun valossa. ei sen jälkeen enää uni maistunut. nyt päivällä neljän tunnin päikkärit ja ens yönä ei sitten varmaan taas tarvikkaan yrittää nukkua. :eek:

jaksuja kaikille!

Soikku ja Minttu 38+1
 
Lukemassa. :wave:

Tinttu, hurjasti onnea!

Tänään taas yritetty käynnistellä kotikonstein... Ässiä, kävelyä ja pari tunti taaperon kanssa möyrimistä Hoplopissa (*huoh, oli rankkaa...*). Eikä taaskaan kauheesti tuntemuksia... Vähän tavallista enemmän vihlaisuja, mutta eihän tästä taas mitään tule. :kieh:

Ja sellainen asia painaa, kun appivanhemmat on luvannut tulla hoitamaan esikoista synnytysreissun ajaksi, mutta aktiivinen anoppi onkin reissussa toisen perään. Ja appiukko ei tod. pärjää yksin. Eikä taitaisi suostuakaan. Mun äitikin onneksi asuu vain reilun tunnin ajomatkan päässä, joten kai sekin apuun ehtii, jos tarve vaatii. Päivisin se on kyllä töissä, mutta kai tuo appiukko päiväsaikaan vielä jotenkuten selviäisi.

Arpia mulle tuli esikoista odottaessa ihan tarpeeksi. Nyt on ne entiset aika levällään. Taitaa olla joku ratkennut lisää. Ei kiva. Olen rasvaillut, mutta ei apua... Äidilläni ei ole arven arpea, mutta enpä sitten siinä asiassa voinut saada sen geenejä.

Käynnistyksestä on tosi vaikea sanoa mitään, kun riippuu niin paljon siitä, mikä on kohdunkaulan tilanne, kun aloitetaan käynnistystä. Mulla vajaat pari vuotta sitten yritettiin käynnistää rv 39+3 Sytotecillä (vai mitenhän se kirjoitetaan?) suun kautta ilman tulosta. Kohdunkaula oli niin epäkypsä, että ei toivoakaan. Ei yhtään kunnon supistusta edes tullut... Ja vauvan koko ei ole sellainen syy, miksi mielellään käyttäisivät järeämpiä keinoja. -> kotiin odottelemaan passitettiin. Jos kohdunkaula on kypsä, niin ei kai siinä sitten ole ongelmaa.. Olen kuullut, että nopeampia ja rajumpia usein ovat.

huomenna paukkuu viikot. 39 jo, hui!

Niin ja jos ei olisi huolta vauvan koosta, niin odottaisin kyllä vaikka kolme viikkoa vielä ihan tyynesti. Mä en vielä ole valmis vauva-arkeen, vaikka synnytystä kovasti toivonkin. Eiköhän sitä siinä ajassa kypsyisi...

 
Onnittelut vauvautuneille taas =) Ihanaa että vihdoinkin on alkanu helmimasut poksumaan :heart:

Arpia mulle tuli kaks pientä vekkiä molemmin puolin alamahaa esikoisesta kun maha romahti alas. Tällä kertaa oon selvinny ilman arpia, tosin kun esikoinen on niin pieni vielä niin neuvolan täti kuvitteli näiden arpien olevan tästä raskaudesta :D Eli vähällä oon pärjänny.

Vessassa
tulee käytyä sen pari kertaa yössä.

Käynnistyksestä vielä... Musta tuntuu että toi käynnistyksen kestoki ja rajuus on niin yksilöllistä. Mulla ei ollu kohdunkaula kypsyny ollenkaan ja yks ainoa Sytotec avas paikat ja päästiin synnyttämään. Sitä lääkettä kuulemma annetaan maksimissaan kolme päivässä ja jos ei synnytys käynnisty laitetaan kotiin yöks ja jatketaan seuraavana päivänä (jos siis asuu lyhyen matkan päässä sairaalasta). Kolme päivää näin käynnistellään ja jos ei vieläkään tulosta niin pidetään päivän tauko. Meilläkin käynnistyksessä tais olla viis paria ja melkein kaikki lähetettiin kotiin silloin illalla kun ite päästiin saliin. Eri asia jos vedet on menny niin sitten kai jo kolmen päivän päästä leikataan kun tulehdusvaara on niin suuri. Mutta mä ainaki voisin ottaa käynnistetyn synnytyksen heti uudestaan. Jotkut kaverit jotka on kolme päivää ollu kamalassa kivussa käynnistyksessä ilman synnytystä ei varmaan ottais. Yhdelläki oli paikat kysyny jo monta kuukautta ennen laskettua ja oli vuodelevossa mutta silti käynnistys otti kolme päivää kamalien kipujen kanssa.

Nii ja semmonen tuli mieleen että mulla ainaki meni ihan samalla lailla kuin meidän äidillä jolla ei myöskään oo koskaan ollu supistuksia tai paikat kypsät ennen käynnistystä.. Silläki lähti heti ekasta lääkkeestä synnytys käyntiin.

Meillä ei ainakaa pitäny paikkaansa että ite synnyttäis samoilla viikoilla kun on ite syntyny. Meijän äitillä on kaikki menny yli mutta meijän poika lähti ihan spontaanisti tuleen 38+5 vesien menolla =)
 
Merkkailuja taas tähän väliin :D

Arpija on täälläkin tullu mahaan ja tisseihin. ite en niitä kyllä huoma, hyvä et varpaat nään.. Mut mies niistä aina ilmottelee. :p
Joku kyseli käden pitämistä mahan päällä, niin pidän kättä siinä kun istun sohvalla. En kyllä sit tiiä et miksi.. :D Siskon tyttö (8.w) kysyki viikonloppun, et miks sul on käsi koko aika mahan päällä. Ja muutenki kyseli koko aika kaikkee, et miks sul on selkä kipee, miks et käytä enää farkkuja,tms.. :LOL: En kyllä sille mitää vauvasta silti sanonnu. :whistle: Veljen tyttö (3.w) on kyllä sulonen, kun näin sen tuossa päivällä.. Niin tuli silittämään ja halimaa massuu. Kyseli sit et koska se vauva tulee ja onko kivaa kun on vauva massussa. :)

Täytyy mennä taas köpöttelee vähän..

Tyttö-nen & vaavi
 
Tinttu ONNEA!! :flower:

:wave: Karvamaha ilmoittautuu ja finttu mulla myös vasurissa tasan yksi karva, tosin se on ollut siinä jo ennen raskautta :D

Pixie Saako Pyynikin näkötornista vielä vastapaistettuja munkkeja? Ihan tulee amisajat mieleen kun kiivettiin tornille munkkikahveille, siinä onkin rappusta poikineen :)

Pur ja Audriina Onneksi pääsette molemmat huomenna 'tarkistettavaksi'. Koitetaas olla varovaisia kaikki.

Mä en tiedä milloin olen syntynyt kun äityli on jo taivaassa ja iskä ei muista :/ ...sisko muistaa että pikkuveli ( nyt 23v) syntyi jopa 16 pvä yliajan, silloin ei kuulema ollut Tampereella tapana niin pian käynnistellä, tiijä sitten.

Täällä kans ässiä harrastettu, paitti sitä vikaa. Käytiin myös sauvalenkillä tuolla jäällä ja kiireen kotiin päin teki vain pissahätä :p
Huomenna onkin labra, menen antaa näytteen toksoplasmoosia varten ja sovittiin että ukko hoitelee kissan toiletin sitten loppuajan.
Niin ja muuten eilinen kaupungilla pörrääminen sen 5 tuntia toimi yöunia ajatellen, heräsin viime yönä vain 2 x veskiin ja nukuin jopa 6 tuntia putkeen!!! Jihaa!!!

Ukko paistaa lettuja, slurp! ..ihan roskaruokaa ei ole tullut syötyä, mutta eilen tehtiin kyllä itse pizzaa. Annoskoot on huimasti pienentynyt, ei mahdu.

hm ja nökerö-prinsessa 38+3
 
Lukemassa taas, niin enpähän kärryiltä putoa :)

WC:ssä on nykyisin kamala käydä isommalla tarpeella, kun tuntuu että työnnän vauvan samalla ulos, onko muilla sama "pelko"? :LOL: Kamala paineen tunne on...

Ei arpia...vanhoja vaaleita, ajalta kun aloitin seurustelun ja lihoin sen 30 kiloa :/

Sukkapuikko-vihlasuja jatkuvaan ollu nyt illan aikana...AUTS! :( Miehelle sanoin että varautuu siihen, että näitä tuskan huutoja tulee ainakin se kolme viikkoa vielä :whistle:

Jospi ja Papuliina
 
Iltaa!! :wave:

Täällä taas! =)

Mies tosiaan kävikin teille ilmottelemassa että poika tulla tupsahti maailmaan kolme viikkoa ennen laskettua aikaa! :heart:

Tässä vähän synnytysstooria:
Viikko sitten sunnuntaina alkoi supistelemaan suht kivuliaasti ja selän puolelta.Oli myös sellasta menkkamaista kipuilua. Yö oli samanlaista,mutta supistuksia ei tullut säännöllisesti.Aamulla niitä tuli suht tiuhaan,mutta laantuivat moneksi tunniksi.Mulla oli neuvola sit päivällä ja täti siellä sano että ei välttämättä mene kauan että vähän nyt sellaselta kuulostaa!
Makoilin kuuden aikaan illalla sängyllä,kun kuulin masusta sellasen napsahduksen ja tuli todella kova kipu!Kun nousin sängystä alkoi valua lapsivettä pitkin jalkaa! :whistle: Sitten tuli sellasta ruskee limaa ja verta!Soitin synnärille ja he sanoivat että tervetuloa! :D
Sitten soitto lapsenvahdeille.Supistuksia alkoi tulemaan melkeen heti noin kolmen minuutin välein!Kylläpä teki kipeetä! :whistle: Yritin olla suht normaali että poika ei säikähtäisi!

Oltiin synnärillä noin puol kaheksan maissa.Olin sillon auki 2cm.Sain ilokaasua,mikä autto jos otti tarpeeksi ajoissa!Sen jälkeen sain epiduraalin joka autto todella ja vei kivut!
Sitten oltiinkin jo 6cm auki,siinä jonkun aikaa oltiin ja olin täysin auki ja ponnistusvaihe alkoi!
Kauheesti kipua en tuntenut ja poika syntyi klo:22.27! :heart:

Mulle kerrottiin vasta loppuvaiheessa että vauvan syke alkoi laskea ja alkoi olla kiire saada hänet maailmaan!
Syntyessään hän oli hiljanen ja hengitti huonosti!Lastenlääkäri tuli katsomaan ja hänet vietiin lasten teho-osastolle!
Mul leikattiin väliliha ja sen lisäks repesin hiukan! Olo synnytyksen jälkeen ihan hyvä!

Vaavi pääsi teholta pois tavalliselle lastenosastolle tiistaina.Siellä sitten kävimme miehen kanssa häntä hoitamassa ja syöttämässä viisi kertaa päivässä.Syömisessä oli vähän hankaluutta,hän sai juuri ja juuri sen tietyn määrän alas.Sen takia hänellä oli sit sokerit alhaalla ja niitä piti seurata.
Pumppasin hänelle maitoa ja sit vein sen mukanani sinne.Torstaina hän oli ekaa kertaa tisulla ja ihmeen hyvin hän hokasi että mikä on homman nimi! =)
Perjantaina sain hänet sitten viereeni synnytysosastolle,mutta sitten hän kellastu ja joutui valoon josta pääsi pois lauantaina!
Ja kotiin me lopulta pääsimme tänään! :D Oli se pitkä aika olla sairaalas ja varsinkin kun suurimman osan ajasta olin ilman vauvaa! :ashamed:
Nyt hän syö hyvin tissistä ja häntä joudutaan herättelemään kolmen tunnin välein syömään!

Ai niin,mulla tulehtu epparihaava,märki ja oli tooodella kipeä!Mutta se alkoi nopeesti paranemaan kun sain siihen lääkekuurin!

Isoveli oli hiukan ihmeissään vauvasta,ei ihan viel taida ymmärtää että siihen se vauva nyt jää! :D

Todella paljon onnea kaikille vauvan saanneille!!! :flower:

Tyypin äippä ja Einari eli Miro 6 vrk! :heart:
 
Vaaleansiniset, vauvantuoksuiset onnittelut Tintulle ja perheelle :flower: :hug:

Tahtoo kans!!!!! :kieh: Mä oon ihan ähkypuhku!! Masu jotenkin pullahtanut viikon sisällä ja maha ihan kiree... ja äippä myös :kieh: ja laskettuun aikaanki viel 5 viikkoo, saatika synnytykseen :/ ääh! Torstaina ika äippäpolille, mielenkiinnolla kuuntelemaan onks alakerras MITÄÄN tapahtunu. Tuskin :ashamed:

UÄ 35+2
 
Hirmuisesti onnea Tintulle! :heart:
Ja Tyypin Äipälle kotiutumisen johdosta, varmaan ihanaa päästä pois sairaalasta noin pitkän ajan jälkeen. :flower: Ja kiva kuulla, että poika voi hyvin.
Vessassa juoksemisesta: mulla vaihtelee tosi paljon, joskus juoksen kuusikin kertaa ja toisina öinä riittää vain kaksi käyntiä.
Raskausarpia ei ole vielä tullut. Murrosiän jättämiä tosin löytyy rinnoista ja reisistä valmiiksi muutama.
Eilen olin kavereiden kanssa ulkona. Oli tosi kiva käydä tuulettumassa luultavasti viimeistä kertaa ennen vauvan tuloa. Tosin jo puolen yön aikoihin olin valmis lähtemään kotiin, kun alko selkä kipeytyä pubin huonoista tuoleista.
Sain myös mieheni takaisin Sveitsistä, tuliaisina sillä oli ihan älytön flunssa, kamala köhä ja kuumetta. Se on nukkunut koko päivän, en ole juuri matkakuulumisia vielä kuullut, enkä edes tuliaisia saanut. :/ Hieman itsekästä ajattelua. Mutta kun niin kovasti odotin, että mulla olis taas juttuseuraa iltaisin kotona ja nyt se vaan nukkuu.

Toivottavasti en saa itse tuota tautia. Tai jos on tullakseen niin tulisi nyt heti ja menisi nopeasti ohi, ettei tarvitsisi ainakaan kipeänä synnyttää.

T: hajuraon mieheensä pitävä Kuume & pikkuinen 36+2
 
Täytyy käydä laittamassa merkkiä välillä, tänne tulee tekstiä oikein urakalla =)

Onnea Tinttu! :flower:
Tyypin äippä, oli mukava lukea synnytyksestä ja kuulumisia :flower:

Täällä mennyt sunnuntai ihan leppoisasti, kavereita käynyt kylässä ja tv:tä tuijottaessa =) ulkona en oo jaksanut käydä, joten voi olla ettei uni tuu oikein silmään :/ masussa taas mahdoton meininki päällä, tuntuu että nahka repee kohta :LOL:
 

Yhteistyössä