Helmimasut 2009 ~tammikuussa~

pirppis ONNEA pikkupikku prinssistä! :heart: :flower:

jaana25 :hug: koita kestää...

hiivasta kärsivät: mitä lääkettä olette käyttäneet? Nlassa asiasta kysyin,ja sain taas meidän nla tätsälle tyypillisesti viksun vastauksen: juo acidophilus piimää... :headwall: :LOL: Nojoo, ei se pahaakaan varmaan tee, mut ei se mun hiivailuun ole kyl auttanut... Ja olikos jollain kielessäkin hiiva? Epäilen et niin on mullakin, jaiks... Mitä lääkettä siihen sit käytetään??? Lääkäriaika on ens to, mutta mieluusti hoitaisin näitä jo ennen, joten kysyn teiltä viisaammilta... Ja onhan sitä tietty puhelimet keksitty, jos soittais lääkärille ja ihan kysyis... :headwall: :whistle:

tatuka

TATUKA: Mä oon käyttänyt paikallishopitona Canesten voidetta ja sitten lisäksi oon syönyt Rela maitohappobakteerja sen tabun päivässä. Ja sitten tietenkin lisäksi gefelius tuotteita oon vetäny varsinki se hrajuoma on mielestäni auttanut, ainaki mula on näillä konsteilla hiivis lähteny.

Iltaa! :wave:

Ihanaa,että täällä jo jotkut tietää millon saa pikkasen nyytin kainaloon! :heart: Oli se vaan jännä tunne sillon kun esikkoa odotettiin ja oli tiedossa suunniteltu sektio.Hassua mennä aamulla sairaalaan että me tultiin nyt synnyttämään! =)

Kuolaamisesta Mä luulin olevani ainoa joka kuolaa! :whistle: Onneksi tääl on muitakin! :D

painosta Mulla lähti aluksi n.5kg ja nyt alkupainoon on tullu noin 5kg lisää.

Lillip Kiva että jaksoit tulla kirjottamaan kuulumisia! :hug: Tosi paljon voimia sinne ja toivottavasti pian saatte vaavin kotio!

Pirppis79 :flower: Onnea poikavauvan johdosta! :heart:

Jaana :hug:

labello ihana masu! =)

tatuka Mul todettiin tiistaina hiiva ja lääkäri määräsi siihen canesten emätinvoidetta.Sitä kyl saa ilman reseptiäkin.
Ja ilmeisesti mul on myös kielessä hiiva.Kävin perjantaina labras ja tulokset tulee ens viikon alussa.En tiiä viel et mikä lääke siihen on jos sin on hiiva.Millasii oireit sul on?Mul on kieli osasta kohtaa ihan valkoinen ja osasta ihan punasen laikukas.Välil se on myös kipee ja arka! :/

ON: Tänään taas supistelee ihan kipeestikkin ja selästä ottaa!! :whistle: Mä olisin kyl niiiiin valmis että hän tulis jo ulos!Olo on niin tukala!! :kieh:

Tyypin äippä ja Einari 36+6

Sunnuntaita!

Täällä tehopiikki jatkunut; pesin jääkaapin (pakastimen sulatin joitakin päiviä sitten) ja siivoilin vähän muutenkin. Mies kyllä imuroi mutta väsäilin sitten muita hommia.... Taidan jotenkin alitajuisesti toteuttaa sitä ekaa S:ää. Saunottu ollaankin sitten melkein joka ilta. Semmonen olo että on kiva hikoilla ees saunassa kun ei liikunnan puolesta uskalla juuri hikoilla (eikös ollut joku sykeraja mikä ei saanut ylittyä ettei tuu vauvalle happivajausta????).
Sitä kolmatta S:ää en pysty ees ajattelemaan... Noh, ehkä sitten taas joskus :/ .

Tällä viikolla ollut selkeesti erilaisia oloja kuin aikaisemmin; vihlontaa ja kirvelyä tuolla kohdunsuun tienoilla. Toivottavasti tapahtuis jo jotakin... Ensisynnyttäjänä taitaa olla turha toivoa että ainakaan etuajassa tulisi. Vaan tiedä häntä.

Kivuliaasta sisätutkimuksesta joku tais mainita..? Mulla teki kyllä niin häijyä että löi vedet silmiin, siis juuri tuo synnytystavan arvioinnissa tehty "röörin" joustavuustutkimus. Aattelin kanssa että miten selviän synnytyksestä kun tommonen kopelointikin tekee noin kipeetä! Vaan kaipa ne paraservikaalit+epiduraalit sitten auttavat jos vaan ehtii sellaiset saamaan.. Meinaan kyllä kaikki mahdolliset apukeinot ottaa käyttöön jos vaan mahdollista. Kätilö kehui niitä aqvarakkuloita vaikka kuulema sattuu laittaminen, mutta jos supistukset tuntuvat selässä niin ovat silloin tehokkaat n.1,5 tunnin ajan. Sitten taas uutta rakkulaa laittamaan jos vielä tarvii. Se jakkara kyllä kiinnostaa, siinä ois painovoima hyvin apuna. No, saas nähdä.

Vointeja kaikille!
T.R+P rv38 tasan.

Kuolaa en, mutta kuorsaan kuulemma kyllä. :saint: Syytän raskautta ja sen myötä tulleita kiloja tästäkin, sillä oikeesti mä en kuorsaa. :xmas: Nyt en voi enää kieltää, kun välillä onnistun siihen itsekin heräämään. :ashamed:

Tatuka Canestenia saa käyttää, mutta ei sen asetinta. :)

(.) Kävin tuossa lenkillä ja totesin, että taitaa mennä papu sittenkin yliajalle. On meinaan supistukset loppuneet lähes kokonaan (tietenkin, kun nyt oltais ns. turvallisilla viikoilla. Vastahan mulla on tähän asti supistellutkin koko raskausajan. :xmas: ) eikä edes lenkillä iskenut yhtään supistusta päälle. Outoa (toisaalta en valita: en uskaltanut pitkään kävellä, mut ihan reippaasti kuitenkin. Mä pääsin lenkille, jee! :D ).

T. Kärppä ja pönkäpuku 34+1 B)

tyypin äippä joo,samalta näyttää munkin kieleni, ihan valkosta laikkua(aamuisin varsinkin), ja kun harjaan hampaat ja kielenkin aina muutenkin, niin sit vuotaa veri kielestä... Myös arka on,ihan kuin ei kuuluis tonne suuhun ollenkaan, oudon tuntinen... Ei osaa selittää... Taidan aamulla soittaa lääkäriin ja kysäistä pääsiskö labraan... Kerro mitä sun labratulokset kertoo,kun ne saat....

Caro79 tääl yks joka unohtaa välil olevas raskaana :D

Hiivasta Mulle neuvolast sanos et Canestenia saa käyttää ja vaan 3 päivän kuuria ja ilman asetinta.

Painosta Nyt on tullu n.15kg. Edellisist on aina tullu 20kg mut en niin pal kyl haluis nyt ku tarttis ne poiski si saada taas. Täl syämisel se on kyl koht täynnä :p

rv 35+2

merks

- Minullakin kieli on hassu,valkoisia juttuja ja myös vuotaa herkästi verta kun putsaa sen lopuksi... Pari tyyppiä sanonut et B-vitamiinin tai sinkin puute, ei se kyllä ihan kadonnut ole vaikka seurannut vitamiinien saantia.. Kertokaa sitten mikä se teillä oli!

- 15-16kiloa painoa tullut, puolet vähemmän olisi saanut tulla :ashamed: kun ennestään iso olen. Ja nousee vaan vaikka syön ihan normisti nyt.

- Helmivauva nro2, onneksi olkoon poikavauvasta! :flower:
- Ja kiitos LILLIP että jaksat käydä kertomassa kuulumisia, täällä on moni huolissaan ja toivoo voimia teille :hug:

absa ja atso 34+6

Moikka!

Onnea pikkuisensa jo saaneille :flower: Nyt niitä alkaa syntyä, Vihdoin! :D

Viime yönä supisteli ikävästi ja olinkin 4h hereillä. Muutama ihan napakkakin tuli ja sitä sellasta menkkamaista kipua oli. Vaan en kyllä missään vaiheessa kuvitellukaan että niillä suppareilla viel mihinkään lähetään. Sapettaa vaan et meni yö unet aika pipariks... :$ Ja poitsu on alkanu riehuu ihan toden teolla iltasin/öisin! Tuntuu oikeesti et tulee nahasta läpi eikä tarvii kuvitellakaan et pystyis sillon nukkumaan! :eek: Ei esikoinen kyllä koskaan niin paljoo riehunu masussa. Kunpa olis edes jotain edistystä saanu viime yö aikaan, etten ihan turhaan joutunu valvoo. Perjantaina on sit painoarvio aika äippäpolilla vielä.

Ostin sitä vadelmanlehti teetä, sitä yrittäny tässä litkiä josko mitään auttais, saunottu ollaan pari kertaa viikossa, siivoilu...noh, vois sitä varmaan vähän useemminkin harrastaa :whistle: samoin kun se kolmas S:kin. noita akupisteitä oon parina iltana painellu, mut eipä oo mitää aiheuttanu. Ja nännihierontaa oon harrastellu välillä, se onkin ainoo minkä jälkeen on joitakin suppareita tullu, ei kyllä mitään kovinkaan kipeitä. Sitä pitäs useemmin harrastaa, oon lukenu/kuullu sen tehokkuudesta eniten.

Ootteko kattonu Faktalta sitä vauvatalo- ohjelmaa? Tuli vaan mieleen että kerran siinä joku vanhempi kätilö sanoi, että siitä erottaa onko synnytyssupistus vai harjotussupistus kun jos vaihtaa asentoa niin harjotussupistukset useimmiten lakkaavat mutta synnytyssupparit ei lopu asennon vaihdolla. No viime öiset supistukset ei selkeestikään olleet synnytyssupistuksia mulla, mut kyllä niitä tuli vaikka asentoa vaihdoin. Selkeesti kyllä oikeella kyljellä maaten tuli kovempia ja useemmin...
Ja samaisessa ohjelmassa kätilö myös kerran sanoi että kengänkoon perusteella voi sanoa kuinka iso vauva mahtuu syntymään alakautta. Enpä oo ennen sellasesta kuullu, mut ehkä ihan loogista? Mainitsi vaan että jos on 39 koon jalka, mahtuu 4kilonen tulemaan hyvin.

Kaikki jutut kyllä päivittäin luen, mut enpä sit mitää muista kommentoida, pitäs varmaan heti kirjotella kun olis jotain sanottavaa :)

Millään en enää jaksais odottaa et saa vauvan syliin :heart: Oon yrittäny olla ajattelematta synnytystä sen kummemmin. Alakautta toivon saavani synnyttää, mut yritän pitää mielen avoinna etten sit kovasti pettyis jos meneekin taas sektioon. Viime kerralla kun siis synnytys alkoi ihan normaalisti ja oli ihan "kivat" supistukset, harmitti vähän kun otin sen epiduraalin. Voi olla että olisin sen myöhemmin halunnu, mut en vielä siinä vaiheessa. Kätilö kun kävi sitä useempaan otteeseen tyrkyttämässä, sanoi että näytän niin kipeeltä että eiköhän jo laiteta se. Pari kertaa sanoin että ei vielä, odotellaan mut kun tuli taas tyrkyttämään, sanoin et ihan sama, miten vaan ja sit se jo tilaskin sen. Omasta mielestä olisin sillä ilokaasulla ja kuumilla geelipusseilla vielä pärjänny, toki sattuhan se paljon! No, jälkeenpäin ajateltuna olihan se kätevää kun se oli valmiina laitettuna selkään kun sektioon pääty, mut enhän mä sitä sillon tienny...
Eli siis mieli avoinna synnyttämään lähden mut aion pitää pääni kyllä noissa lääkitys asioissakin. Ja mä en vois kuvitellakaan synnyttäväni tietyssä asennossa VAIN koska sattuu olemaan kätilölle ergonomisempi asento! :kieh: Jos se ei mulle sovi, niin ei paljoa kiinnosta kätilön työasennot, olis miettiny asiaa ennekun valitsi ammatin :kieh:

Juu mutta sellasia tällä kertaa, taidan lähtee laittaa saunaa lämpenee :) Josko ens yönäkin jotain supisteluja sais aikaan, tosin turhauttavaa kyllä kun ei kuitenkaan ole NIITÄ supistuksia ja menee sit kuitenki yöunet... :/

Hyviä vointeja mammoille! :)

Bianca ja poitsu 38+1 jo :p

Glow
Olipas jännä juttu toi "kengän koko" hommeli! :D ohhoh. Mun 38:lla ei vissiin kovin isokokoista vauvaa sitten pusattais ulos...?

Tuossa googletin synnytyksen käynnistymistä kotikonstein ja törmäsin semmoiseen juttuun, että nännien hypistely auttaisi asiaa!
Tässäpä linkki; http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=1500000000000025&posting=22000000009610663

Iltoja!

Viime yönä heräsin supistukseen, joka samalla juili ihan tosissaan selkää ja mahaa. Hetken jo mietin, että ei kait vaan lähtö tullut, mutta onneksi kipu meni ohi. Mut oli kyl niin kipeä tunne, että ehti jo hetken eläytyä synnytykseen... :whistle:

Saunassa olin äsken, vieläpä aika kuumissa löylyissä, mutta mitään nännihierontoja en aatellu vielä ainakaan harrastaa. :D Pysykööt vaavi nyt vielä yksiössään. Tänään jaksoin viedä likat hiihtämäänkin. :saint: Vaikka vähänkin reippaammin kävellessä tuli heti tunne, että pissat tulee housuun. Mut ei onneksi.

Jaana: Tosi kurja juttu toi murtuma, tsemppiä.

Pirppikselle vauvaonnittelut!

Heh, en ollut kuullutkaan, mutta ehkä tuo kengännumerojutska pitää paikkansa. Mulla 35 ja vauvat kolmen kilon tuntumassa. En sit tiedä kuinka iso mahtuisi vielä tulemaan.

Kössi 37+3

Pakko kommentoida tota kengänkokoa, enpä ole ennen kuullutkaan.. Mulla kans räpylä kengänmallista riippuen 35-36, joten jos tohon uskoo,niin sektioon sitten vaan... Lantiohan on kuvattu ja ahtaaksi määritetty esikolta 10v sitten... Mun äitillä sama juttu, koko 36 ja mua pungertaessa mursi häntäluunsa,niin et tänä päivänäkin joskus vaivaa, mun sisarukset saatettu maailmaan sit sektiolla. (olen esikoinen) Että voihan siin jotain perää ollakin.. :whistle: Ehkä kuitenkin perustuu siihen että pienempikokoisella ihmisellä on todennäköisemmin myös pienempi luusto ja siten ehkä myös pienempi jalka... Näin maalaisjärjellä ajateltuna ainaski...(Mä ja äiti ollaan just 160cm) :p Mutta aika hauska määritelmä kuitenkin!

Heips!

Oho, olipa luettavaa kun en viikonlopun aikana oo ehtinyt käymään! Onnea Pirppis! Ja ihana kuulla Lillip että vauveli toipuu ja synnytys meni hyvin. :heart:

Synnytyksestä: Se taisin olla minä joka kirjoitti kätilöstä joka halusi sitoa mut keinutuoliin vaikka tahdoin olla liikkeellä. En siis ihan kirjaimellisesti tarkoittanut sitoa, vaan "sitoa" eli laittaa ne kaikki seurantapiuhat jotka päällä ei pysty liikkumaan. Sekin oli suostuttelun takana et sain istua ne päällä enkä joutunut sänkyyn makaamaan jossa supistukset sattu tuhat kertaa enemmän. Se käyrillä makuuttaminen helpottaa kätilön työtä kun näkee käyriltä missä mennään... Edellinen ihana kätilö makautti käyrillä vaan hetken ja päästi sit heti "irti" niistä et pystyin liikkumaan, suihkuun, vessaan, kävelylle ym. Tää kusipää tahtoi että makasin niillä kokoajan... Ja avautuminenhan kestää siis tuntikausia ja oli mulla ihan siedettävää jos sain liikkua. Ja sama epiduraalin laiton jälkeen, tuntui siltä että olisi sidottu sänkyyn niissä kaikissa piuhoissa, tipoissa, sun muissa laitteissa. Ponnistusvaiheessa ei sidottu minnekkään sentään, mutta jatkuvasti komennettiin siihen puoli-istuvaan jossa en osannut ponnistuksen suuntaa... :headwall: Mutta joo, eipä siitä sen enempää. Tärkeintä et vauva saatiin maailmaan, eihän muulla enää merkitystä ole. Mut toivon toki et tälläkertaa saisin yhteistyöhaluisemman kätilön. Ajattelin ilmoittaa toiveistani siksi heti sairaalaan mentäessä, etten saisi kätilöä joka ei esim. suostu tiettyihin työasentoihin... Ja tosiaan miehelle aion takoa päähän että tekee itsensä siellä hyödylliseksi edes jollain tavalla ja pitää mun puolia!

pirppikselle oikein paljon onnea pienestä pojasta!!!

jaana :hug: auts

lillip mukava kuulla kuulumisia, onneksi synnytys oli helppo kun tuli sitten muuta huolta. ymmärrän,jos et halua tarkemmin kertoa, mutta kieltämättä olen utelias kuulemaan mikä pientä vaivaa? jaksamista!!! :hug:

mina78 sinulle iso kiitos siis kun avasit vihdoin meille ryhmän facebookkiin! :flower:

painoa on tullut yhteensä nyt joku 12-13kg :/ nyt sais riittää,tämä hyvä.

kengän koko jestas kun pienijalkasia ihmisiä täällä :eek: mulla on 39-40 eli vissiin sit aika isonkin vauvan saan puskettua ulos tuon mukaan...pituutta ei sit muuten löydykään ku 158cm.

Sleepingillä jännä päivä huomenna...Onnea matkaan!!!! :hug:

ostin muuten mammateetä ja nyt koe hörpin...YÄÄÄÄÄÄKS!!!! :LOL: joku mikälie apteekkari pomoellin mammatee ja on kyllä niin pahaa et voip jäädä juomatta. muutenkin inhoon teetä :x

uskaltaiskohan niitä akupisteitä painella...sauna ei ainakaan saanu taas mitään aikaseks. no ehkä 2kivutonta supparia enemmän ku yleensä..

l&m 37+0edelleen

Olipas hyvä että tulin lukemaan juttuja.. enpäs olis muuten muistanu että huomenna on neuvola.. on teistä vaan verraton hyöty!! jostain se vaan sit yhtäkkiä tuli mieleen.. :)

Onnea vauvautuneille ja niille ketkä jo vauvan syntymäpäivän tietää!! hurjasti tsemppiä ja voimia matkaan!!

caro79 täälläkin unohdetaan että on masuasukki mukana, tai oikeestaan yritän mukamas äärirajoilla käydä, että mitähän pystyn tekemään.. sillon ku meillä oli muutto kk sitten, en malttanu olla nostelematta ym, ja nyt kun koti on jo kunnossa ni aina pitää jotai siirtää tai nostella.. sit sen kyllä hetken päästä huomaa että ai ai ai..

ei auta sauna, eikä siivoaminen.. kun ei supistele sitten yhtään.. *kopkopkop* kolmatta ei viitsi edes ajatella..:) välillä kiristää, mutta eipä sen ihmeemmin tunnu miltään supistuksilta.. no kerkeepä niitä tulla vielä..

Mukavaa viikon alkua kaikille!!
:heart:

-Audriina 36+4

Vielä koneella poikettava pikipäin ja täällähän olikin vauvakuulumisia lillippiltä :heart: ja uusi pikku poju syntynyt :heart: Onnea kovasti pienokaisesta.

Uusi viikko ja uudet kujeet, alkaisi sitten huomenna. Saas nähdä milloin meidän masut oikeesti alkaa purkautumaan..Itsellä se on ensi viikolla, mutta milloin käärö sylissä onkin toinen juttu kun käynnistykseen menee niin ei ihan tiedä meneekö montakin päivää niinkuin joillakin on tupannut käymään.

Juuh, nyt täytyy lähteä unten maille kun vauveli on pikku aamuvirkku ja tykkää herätellä siinä 5-6 aikoihin kivasti..Silloinhan onkin niin kivasti kaikkee tekemistä..

palaillaan,
sini 37+6

ps.limatulppaa irtoillut ja aika kivoja supistuksia on kehissä jo,mutta ei sellaisia että tämän mamman saisi liikkeelle kuin kylkeä kääntämään mutta hyvältä näyttää ;)

Jep,pienijalkaista porukkaa on! :D Itellä tää pieni siro jalka on kokoa 41! :LOL: Mut kuitenkaan en ois ilmeisesti lantiokuvauksen perusteella pystyny esikkoa synnyttämään kun hän ol perätilas!

Laitoin äsken vauvan kopan valmiiksi! :heart:
Ja supistelut jatkuvat!Mutta ei kuitenkaan sellasii että niil nyt synnyttämään lähettäis!Mut toivottavasti ne ees jotain tekee!!

Tarttiskohan pikkuhiljaa pakata se sairaalakassi! =)

Tyypin äippä ja Einari 36+6

PIRPPIS: Suuret onnittelut pienestä pojasta!!! Miten pieni jakselee?

Lillip: Ihanaa, että jaksat tulla meille kertomaan kuulumisianne :heart: Täällä myös eräs, joka on kovasti miettinyt, että mikä teidän pienokaisella on/oli, että piti suuri leikkaus heti tehdä.... Mutta (muita lainatakseni) tietysti ymmärrän, ettei kaikki halua pitkin nettiä huudella omia asioitaan :hug:

siniraita: Joo´o, taidat olla pian itse asiassa =) Ja sulla jo viikotkin noin hyvällä mallilla! Tsemppiä synnytykseen

Itse täällä en ihan vielä sisäistä sitä, että enää reilu 4 viikkoa laskettuun aikaan. Jotenkin tuntuu vauvan tulo kamalan kaukaiselta... Vaikka supistelee niin en mieti, että "nytkö se alkaa" vaan mietin, että "loppuis jo nää supparit niin sais nukuttua". Ihan erilainen fiilis kun aiemmista raskauksista (paitsi esikoista odottaessani olin ihan kauhuissani rv 38+6 kun sanoivat sairaalassa, että "et sä täältä enää ilman vauvaa kotiin lähde" :eek: Mä kun ajattelin, et ei se ennen laskettua aikaa voi syntyä :LOL: ) kakkosta ja kolmosta odotin syntyväksi monta viikkoa. Tästä ei ole sellaista fiilistä tullut.

-kyrsä ja nappula 35+2

Tuossakun noita juttuja luki ja sitä mukaa mitä enemmän luki, niin unohtu et mihin piti kommentoida. :p

Onnea vauvan saanneille :flower:

Painoa on tullut nyt 5kg lisää. Alku raskaudessa laski vajaat 10kg.. Ja nyt on sit ihan parin neuvolakäynnin aikana noussu tuon 5kg.. :D Toivon kyl ettei nousis yhtää enempää.. Ja koitan kesällä päässä sitten noista liikakiloista poies. B)

Tuntuu et ite en saa tota ukkoo yhtää vihaseks, ku siivoon ja touhuilen. :D Ite tulee vaa entist kiukkusemmaks.. :LOL:

Mut nyt takas sohvalle röhnöttää jotenki päin.. sinne oon asennon keksinny, et miten selkäkipua saan helpotettua. :D

Tyttönen & Vaavi 35+2

Eli 38 kengänkoolla saa siis just tommosen 3,5-4 kg tapauksen niin ku meijän eka oli :D Ihana tutkimus :D

Mites muuten te joilla on useampia lapsia.. Onko synnytykset ollu samanlaisia? onko menny yli, tullu aikasemmin? Tuli mieleen tosta Kyrsän jutusta kun en mäkään ois uskonu että eka tulee ennen laskettua aikaa. Hyvä etten alkanu itkeen ku kätilö sano että siirrytään saliin :D Nyt oon miettiny että onko kuin todennäköstä että tää toinenki tulee jo aikasemmin...

Yhteistyössä