Helmimasut 2009 ~Lokakuussa~

Heisan!

Viimeviikkoinen vatsakipuilu on selvitetty:) Syynä oli oireeton pissatulehdus:( neuvolan tikkutesti näytti puhdasta tulosta, mutta sit ku ne lähetti näytteen sairaalaan edelleen viljelyyn, niin sieltä sit paljastukin et bakteereja löytyy pissasta. Niinpä napsin nyt antibioottikuuria pissatulehdukseen ja juon litratolkulla vettä päivittäin. Alavatsakivut on hellittäneet huomattavasti:)

Huomenna on neuvola .. Kamalan äkkiä menny tää kuukaus, ku tuntuu, et ihan justhan mä siellä viimeks olin. Nyt sit onkin mielenkiintosta, et joko alkaa käynnit olemaan joka toinen viikko vai oisko vielä vähän pitempi väli seuraavaan kertaan..

Imetyksestä olitte pohtineet.. Mä en oo vielä moista ees miettiny.. Imetystyyny on hankittuna, mutta siitä on tällä hetkellä enemmän hyötyä sohvalla makoillessa ja nojatuolissa istuessa;) Saa selän tuettua oikein hyvin..

Palailen paremmalla aikaa..

Nanada 27+0
 
Imetyksestä vielä asiaa.
Imetys on helppo tapa ruokkia lastaan. En katso kieroon pulloruokkijoita, eikä minua haittaa jos joku ruokkii vauvaansa niin. Minusta se vaan on tosi hankalaa. Rinnoissa maito on aina mukana, ja lämmintä, eikä tule pestäviä pullojakaan.
Mun kanta on rintaruokinnassa tämä, koska meijän neiti 5v ei ole koskaan huolinut tuttia, saati tuttipulloa, ennenkuin alkoi ottaa siitä velliä 8kk iässä. Neiti 3v ei ole koskenut pulloon , eikä tuttiin ikinä, ja vellitkin jäi kokonaan väliin.
Tämä vauva saa taas kovan koulun, ja aion saada tämän pullosta ottamaan, että saan edes joskus itse levähtää, ja joku muu voi hoitaa ruokinnan. Aikaisemmin kun olen toimittanut sekä ruoka, että huvitutin virkaa.Tuttiakin kokeillaan.
Maito nousee rintoihin yleensä päivän -pari päästä synnytyksestä. Rinnanpäät ovat varmasti kipeät vähintään eka viikolla jokaisella, vaikka ennen olisikin synnyttänyt. Lampaanvillarasva on tähän vaivaan tosi hyvä, ja meille sitä ainakkin annetaan synnärillä.
Älkäähän ensikertalaiset kuitenkaan stressatko asiaa etukäteen, sillä stressi on yksi maidon pois pitäjä! Sitä riittää jos riittää, ja jos se ei tunnu hyvälle...on keksitty nämä kalliit tuttelit :/ Ajatelkaa, 5 v siiten tuttelin hinta oli 13centtiä purkki, ja nyt se on 40centtiä!!! Kaamee minkä hintasta tavaraa.

jaana ja aino rv 25+5 (ja huomenna lekuriin, jos heltiis saikkua vaikka)
 
Iltaa mammat!

Pikainen kommentti närästyksestä kärsiville:
Mulle terkkari antoi tähän asti parhaan vinkin närästyksen+kovan mahan hoitoon. MAGNESIAMAITO!!! Apteekin kylmäkaapista reilu 8e/pullo, sitä otetaan 3-4 kertaaa päivässä 10 ml kerrallaan. Täysin turvallista käyttää raskauden aikana. Mulla närästys hävinnyt jo parin päivän käytön jälkeen kokonaan ja vatsakin toimii moitteettomasti =)
Ihanaa kun löytyi helpotus, suosittelen!

T.Rosinante+Pötkö 26+1
 
Huomenta! :wave:

Eilen sit iski outo vattatauti!Tuli tosi nopeesti ja lähti myöskin!Tai viel hiukan sattuu mahaa,mut enää ei tuu molemmist päist! :x Jouduin soittamaan miehen töistä kotio,ku oli sellanen olo et en kyl jaksa kattoa poitsun perään siinä kunnossa! Toivottavasti meil ei toiset sitä saa!Voi ol et olin sit syöny jotain sellast mikä pisti pakin sekasin!
Ja taas nukuin tosi levottomasti!Nään kyl ihme unia!

Tyypin äippä ja Einari 25+1
 
Tiistaita kaikille,

Soikku Tervetuloa :) ..meitä onkin täällä PALJON, mutta aina mahtuu mukaan!!

Toukka2008 Tervetuloa Lahtelaiseksi :) Mähän olen harjoitellut tätä jo reippasti yli vuoden ja itse ainakin viihtynyt. Onhan nuo kehät ja kaverit loppupeleissä niin lähellä että jos alkaa ahistaa niin autoon tai junaan ja onkin jo isolla kirkolla ;) Voitaisiin hyvinkin vaihtaa kuulumisia enempikin, kun meillä on niin paljon yhteistä mm. uuslahtelaisia, sama laskettu aika ja esikot tulossa molemmille. Mä olen siis just täyttäny 35v. eli jollet koe ikäeroa kynnykseksi. Itsellä on monen ikäistä kaveria ja mua ei haittaa ikä, kunhan korvien välissä on kaikki kotona. Mulle voi laittaa vaikka s-postia :)
Hyviin käsiin me ollaan menossa Päksiin:
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1210998#m13128737

tyypin äippä Meilläkin oli eilen vähä vatsat kummallisen tuntusia, miehellä löysällä ja heikottikin, mutta tänään se läx silti reippahasti töihin, et mikä lie...Ei kiitos mulle!

Tänään onneksi vähän kirkkaampi taivas niin ei nukahda tähän koneelle kesken päivän.

Haavemamma ja nöksy 25+4
 
soikku teretulemast! lisäsin sut etusivulle.

tyypin äippä mä syön (yritys hyvä kymmenen..) noita Multitabs raskaus -pillereitä. Neuvolasta ainakin D-vitamiinia suosittelevat vissiin näin pimeen aikaan. Ite olen tuosta multitabsista tykänny,söin sitä esikoisen aikanakin,silloin tosin huomattavasti ahkerammin..

"raskausdementia" :headwall: siis eikun vaan pahenee. Ihan jatkuvasti käy nyt että lähden vaikka keittiöstä hakemaan jotain,mutta ku sinne pääsen ei oo mitään aavistusta mitä piti hakee. On se hyvä et pää keikkuu kiinni hartioissa,muuten sekin jäis johonkin. Onneks suht pikku mokia vasta sattunut..lähdin minä kaupan kassaltakin kerran kävelemään heti maksettuani,tavarat jäi sinne hihnalle..onneks myyjä huuteli perään mut vähän hävetti... :whistle:

nimi asia alkaa jotenksakin stressata mua,vaikkei tässä nyt mikään kiire vielä pitäi olla. Ei oo olemassa semmosta nimee minkä tahtosin tytölleni antaa :ashamed: Mieheltä tulee ihan kummia ehdotuksia,Hana, Munira, Shami...ei ei ei ei ei sovi suomalaiseen suuhun ei millään. Pitää olla sellanen joka ei tarkota mitään ja joka sanotaan tasan niinkun kirjotetaan :D Toisaalta ei ihan supisuomalaistakaan,se ei oikeen passaa sukunimeen eikä esikoiseen :D vaikeeta :LOL:

labello ja mytty 25+2
 
Tyypin äippä: Mulla on käytössä Multi Tabsin raskaus-monivitamiini ja voin kyllä ihan suositella :) Ainakin arvot neuvolassa olleet ihan kunnossa, jos tuolla vitamiinien syömisellä oli jotain apua siihen. Alkuraskaudessahan pitäisi syödä sitä foolihappoakin ja nyt näin talviaikaan myös lisä-D-vitamiinia.

Ja tervetuloa uusille :wave:
 
Lentis kiittää paljon kaikista imetysvinkeistä ja -kertomuksista! :wave: Mulla on kyseessä valtava tiedonhalu yhdistettynä tutkijaluonteeseen, niin että ne on tässä varmaan pääasiallisina syinä tiedonhakuun sen varsinaisen stressin sijaan, olen vain sen luonteinen, että mitä enemmän tietoa mulla on mistä tahansa asiasta, sitä tyytyväisempi olen. Varsinkin on parasta, kun saa vertailla erilaisia kokemuksia, niistähän sitä vasta oppiikiin ja muistaa, että maailmaan tätä erilaisuutta tosiaan riittää.

Hyviä neuvoja oli, lanoliöljyä olen jo ehtinyt ostaakin :LOL: Rintakumitkin pitää pian hakea valmiiksi varastoon :D Mua itseäni on imetetty vuosi, ja jotenkin se on aina kuulostanut sellaiselta ihanteelliselta. Ystäväpiirissä on tosin imetysajat vaihdelleet 10 päivän ja 1,8 vuoden välillä, ja kummasti ovat kaikki lapset yhtä hyvin kasvaneet, eikä kukaan ole ollut sairaampi tai allergisempi kuin muut. Mutta olen aina jotenkin kaihoten katsonut imettäviä äitejä, ja olisi ihanaa, jos saisi sen itsekin kokea. :heart:

Vaunut:Olemme päätyneet Chiccon Trio s-3 malliin, se on kolmipyöräinen sporttimalli, ne ovat Italiassa aika harvinaisia, niin että valinnanvaraa ei ollut kauheasti, mutta tämä malli on ehkä kevyin 3-pyöräinen mitä olemme nähneet ja myös pienin kokoontaitettuna, on siis yhdistelmävaunu, niin että ei tarvitse ostaa mitään lisäosia.

Eilen taas tuli otettua mukaan hiukan vaatteita pikkuiselle, ja mies löysi jopa tosi kivan talvitakin mulle tuleviksi kuukausiksi, tosi hyvä malli, jossa on varaa masun kasvaa ilman, että ees päältääin näkee, että olisin raskaana.

:heart: lentis ja mussukka 23+2 :heart:
 
Vitamiineista Syön BIO-MULTI vitaminejä ja hyvin ovat toimineet lisäksi, syön kalkkitabuja jossa on D3 vitamiinia.

Vaunuista meillä on ABC Design yhdistelmä vaunut jotka sain kaverilta ja jotka ei mahdu meien autoon joten lisäksi meille on tulossa varmaankin Craco mosaik matkarattaat kun siihen saa vaavin turva kaukalon kätsysti kiinni ja ei oo ihan kaamean hintaisest.

Nimiasiaa Meil on periaatteessa poitsulle nimi valmiina, tietenkin jos se nyt yhtään sopii hänelle, varmaksi kai se tulee vasta ristiäisten yhteydessä.

Haavemamma73 Laitoin sulle s.postia.

Toukka rv 25+5
 
Moips kaikki! :wave:

hain tän pv.n saikkua ylettömän väsymyksen ja yleisen "hönttiolon" takia. Varsinaisesti ei ole muuta vikaa kuin sekäjumi, josta on huomenna lääkäriaika, mutta eilen illalla iski typertävä väsytys joka jatkuu tänään. Tosi epämääräistä, toivottavasti vaan jotain flunssan alkua tms...

Imetyskertomukseni: Sektio,josta leikkauksen jälkeen heräämössä yli 3h, ennen kuin pääsin osastolle,kun voin niin pahoin. Hoitajat useaan otteeseen kävi hoputtamassa,että vauva tarvii äitiä, mutta kun en aiemmin osastolle päässyt, niin olivat antaneet pullomaitoa ensiruuaksi. Liekö siinä syy,vai missä,kun heruminen käynnistyi hiukan myöhässä jolloin tarvittiin lisää pulloa. Taisi poika sitten pulloon jo tottua,kun oli vähän hankalaa sitä oikeaa imemisotetta löytää,kun vihdoin päästiin kunnolla yrittämään. Rinnanpäät meni täysin rikki, vedet silmistä valuen imetin, kunnes eräs mukava hoitsu kiikutti rintakumit käyttöön. Niillä imetys onnistuikin hyvin, ja käytinkin niitä koko imetysajan, kun poika oli niihin tottunut :ashamed: . Kauaa en kuitenkaan imettänyt,kun 3kk.n jälkeen ei oma maito enää riittänyt, vaan piti alkaa antaa lisämaitoa pullosta, Poika kun huomasi kuinka paljon helpommalla pullosta eväät tulee, niin eipä enää 4kk.n ikäisenä rintaa huolinutkaan, ja siihen loppui meillä imetys. :/ Eipä ihanteellisin imetystarina, mutta parhaani tein, enkä siitä ole syyllisyyttä kantanut enkä ennen tai jälkeensrtessannut. Aikomukseni oli tietenkin imettää mahd. pitkään, (kuten tuevankin kohdalla), mutta kun ei maito lapselle riittänyt, niin ei. Niillä mennään mitkä resurssit kulloinkin kelläkin on, ja tilanteisiin on sopeuduttava. Meillä meni kuitenkin kaikki hyvin tuttelinkin kanssa ja kyllähän se sitten sitoi itseäni vähemmän,kun muutkin pystyivät syöttämään. :)
Poika on ollut ikänsä kovin terve, ainuttakaan korvatulehdusta ei ole ollut kohta 11v.llä, ja kokonaiset kaksi yötä olen hänen kanssaan jotunut ikinä valvomaan, niistäkin toinen jo laitoksella. Että vastustuskykyä on tullut riittävästi ilman pitkää rintaruokintaakin.
Ja hyvä puoli vielä oli se,kun imetyksen loputtua loppui pojalta myös mahdoton ihonpuhdistus/-kukinta, joka ilmeisimmin johtui mun hormoneista, maidon kautta saatuna... :saint:

Maitoa jo muuten heruu täälläkin(väritöntä). Siis tippoja tulee kun vähän rinnan päältä puristaa, mutta ei muuten.

Baareissa en ole käynyt sen jälkeen,kun testi näytti plussaa. Alkuun ajattelin että voihan sinne mennä raskaanakin jos huvittaa, ei vaan ole huvittanut :kieh: . Meillä isäntä kyllä hoitaa mallikkaasti sen puolen edustamalla kutakuinkin joka vkonloppu... :kieh: :kieh:
Siihen malliin,että jo ajattelin että jos sama tahti jatkuu viä vauvan synnyttyä, niin saa alkaa katteleen ittelleen ihan omaa kämppää...Saas nähdä kuin käy! Mä kun en ole mikään "et kyllä lähde minnekään"-tyyppi. Jos multa kysyy "lupaa",niin aina sen saa. Jos on niin hirmu hinku baariin, niin mikäs mä olen estelemään aikuista miestä, jokainen tekee omat valintansa, ja aikanaan niistä seuraukset kantaa... Näin mä ajattelen, oikein tai väärin, en tiä...

Pitäis varmaan hakea apoteekista tota multi tabsia, jospa se auttais tähän oloon.

palstaillaan...
tatuka+väiski 24+0

 
Oli hauska kuulla, että muilta ainakin on opiskelut onnistunut. Toivotaan, että tämä tapaus nukkuu yönsä kunnolla.... :) Saa sitten ehkä jotain tehtyä.
Vitamiineista:
Mulla on jotain raskaus-vitamiineja joita myytiin sinisessä pakkauksessa, jossa jopa oli raskaana olevan kuva olisko ollut tuo multitabs . Ainakin kaikki arvot on pysyneet kohdallaan niillä. Taidan kyllä painua apteekkiin ostamaan tuota magnesiummaitoa, jos pääsis tästä prkleen närästyksestä eroon. Mä kun en ennen raskautta edes tiennyt, että miltä se tuntuu! Nyt sitten tiedän, ei ole enää epäilystäkään...
Nimistä: Meillä on kanssa mahd nimet valmiina, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Siihen liittyen mulla olisi itseasiassa kysymys. Me ei siis olla naimisissa ja haluttaisiin lapselle yhdistelmäsukunimi, ei vaan olla päätetty että kumman nimi eka. Jostain maistraatin sivuilta luin, että tämä ei olisi mahdollista. Onko muilla kokemuksia aiheesta? Ehkä tämän voisi kysyä maistraatistakin, mutta täällä näyttää löytyvän paljon tietoa ja kokemusta monesta asiasta.
Punnitsin juuri itseni ensimmäistä kertaa sitten heinäkuun; paino noussut 7kg. Ehkä voisi jättää roskaruoan mutustelun vähemmälle........
Tatuka: olen samaa mieltä, että ei sitä aikuista ihmistä voi komennella ja pakottaa mihinkään. Toisaalta teistä on molemmista tulossa vanhempia, joten toivottavasti miehesi itse hiffaa oman roolinsa ja hoitaa tasapuolisesti sitten vauvaa ja sua nyt. Juttelin juuri yhden marokkolaisen kaverin kanssa, joka oli sitä mieltä että raskaus on mahtava juttu. Silloin ei itse tarvitse tehdä mitään muuta kuin levätä ja syödä. Mies ja muu suku hoitaa kaiken muun:) Ei ehkä mene ihan niin täällä meillä.....:)
 
Neuvolalääkärissä käyty ja kaikki hyvin!
Jännitin vähän tuota kohdunkaulan tilannetta kun on supistellut aika tiuhaan, vaikkakin aika heikon tuntuisesti. Ei huolta, ei ole juuri mitään tapahtunut siellä. Saan siis edelleen liikkua niin paljon kuin hyvältä tuntuu.

Muuten kaikki ihan mainiosti, mutta painoa oli tullut nyt n. kahden viikon aikana kaksi kiloa! :eek: Painon nousua uumoilinkin, mutta miten toi voi olla noin paljon... Tosi hurjaa. Nyt taas on motivaatiota tarkkailla syömisiä vähän tiukemmin... Sokerirasitus olis viikon päästä. Saa nähdä, onko siellä kaikki kohdillaan. Nyt vähän huolettaa, että voiko olla kaikki ok tuon sokeriaineenvaihdunnan suhteen. Nyt painoa tullut yhteensä n. 7 kg lisää. Turvotusta on jo vähän kenkusti jaloissa, joten ehkä siitäkin tuo paino...?

Meillä on nykyään ultra neuvolassa ja aina kun on lääkärintarkastus, niin katsotaan myös vauvaa. Vähän heikkotasoinen kuvanlaatu oli, mutta pääasia, että lääkäri siitä jotain näki. Mittaili päätä ja reittä ja vartaloa ja aika tarkkaan mitat meni yksiin viikkojen kanssa. Mitään painoarviota ei tehnyt, mutta tässä vaiheessa ei vielä ole normaalia isompi. Sf-mitta oli 24 eli keskikäyrillä. Siinä lisämotivaatiota sokerien välttämiseen. Jospa ei kasvaisi esikoisen mittoihin tämä...

Sukupuolestakin kysyin taas, kun ultrassa saatiin vain varovainen tyttöarvio. Aika samoin sanakääntein tämä lääkäri veikkasi tyttöä. Eli eipä siellä haaroissa mitään selkeää ainakaan näkynyt. Siis tyttö tai huono-onninen poika...

Vitamiineista: Mäkin syön Multitabs raskausvitamiineja (kun muistan..). Niitä suositeltiin neuvolasta. Eskoista odottaessa söin vitamiinivalmisteista vain d-vitamiinia.

Imetyksestä: Meillä esikoisen kanssa imetyksen alkutaival oli aika takkuinen. Mun massiivisen verenvuodon takia vietin yön teholla, ja pääsin ekan kerran kokeilemaan imetystä n. vrk synnytyksen jälkeen. Maidon nousu oli vähän hidasta tuon takia. Ja vauva oli päässyt pullon makuun eikä meinannut tissi kelvata. Aluksi tarvitsin hoitajilta apua joka imetykseen. Toiset ei edes saanut autettua alkuun ja mielummin olisi tarjonnut pulloa. Vähitellen alkoi kuitenkin sujua.

Maidon riittävyyttä epäilin pitkään jatkuvasti (kun vauva oli niin tyytymätön ja nukkui huonosti), mutta lisämaidot puklasi herkästi pois - ihan kaaressa tuli usein koko satsi. Ajattelin ensimmäisten 3 kk ajan, että en imetä kauaa ja kiinteät aloitetaan heti kun voi, kun syöttörytmi oli niin tiheä. Sitten alkoi vähitellen päiväunet sujua ja samalla sain syötöt rytmitettyä paremmin. Eipä ollutkaan enää mikään kiire päästä imetysrumbasta eroon. Kiinteät aloitettiin kun vauva oli 5 kk, koska heräsi öisin n. 4 kertaa. Eipä tuhdimpi ruoka harventanut heräilyjä, ja välillä harmitti, että tuolliin jo aloitettiin, kun pääsi niin paljon helpommalla kun ei tarvinnut syöttää muuta kuin tissiä. Lopullisesti imetys lopetettiin kun tyyppi oli 11 kk.

Nyt tilanne on siinä mielessä eri, että vauvaa ei ole varmaan mahdollista syöttää yhtä usein kuin esikoista, kun isoveli vaatii huomionsa. Eipä varmaan voi tunnin välein varttia käyttää syöttämiseen, joten pakko varmaan turvautua pulloon herkemmin. Mutta kun esikoisen kanssa oli välillä niin hankalaa, niin tulokas on varmaan vastapainoksi tosi säyseä ja hyväuninen... :)

Voikaa hyvin!

Matma 26+1
 
Ihan pikaisesti vaan töitten keskeltä..

Tietääkö joku tuosta sf-mitasta? Itselläni se mitattiin tänään 21 ja viikkoja 25+5. Ei lekuri siitä mitään sanonut, mutta olis kiva tietää mennäänkö ala-, keski-, vai millä käyrällä, enkä hoksannut kysyä. Googlaamalla en löytänyt mitään. Neljä viikkoa sitten mitta oli 18, että lisäystä kuitenkin on tullut.

Kanavaa oli 2 cm jäljellä ja ulkoreuna pienesti auki. Tuntuu vähältä tuo 2 cm, mutta ei lekuri siitäkään mitään sanonut, eli kaipa se sit on ok.

:heart:-äänet 130-140, aiemmin olleet 150 tai 140-150.

Kössi 25+5
 
Toukka :wave: Sama jutska :)

Vetäsin just lounaaksi reilun satsin mustaa makkaraa, kun neuvolassa kehottivat että rautapitoisia ruokia tulisi syödä ja suosittelivat tuota. Mietinpä vaan että eiköhän siinäkin ole aika paljon A-vitamiinia??

Vitamiinikeskusteluun jälleen kerran, meitsi on vissiin aika suurkuluttaja, syön multivitaa, multikalkki D-strongia, kalaöljyä ja Idoformin maitohappobakteeria. Aiemmin söin myös B:tä, mutten enää tai sitten korvaan multivitan B:llä. Ai niin ja sitten öisin rouskin Retaferin rautaa 2x. Huh huh. Sitten kun kuitenkin pyrin syömään monipuolisesti niin enpä tiedä onko tässä määrässä mitään tolkkua :kieh: Toisaalta se kalan syönti 2-3x vko ei kyllä toteudu ja ei kai noista haittaakaan ole.

Kössi
Neuvolakortissa on ne käyrät. Mulla oli 24+5 21,5, eli ilmeisesti aika alakäyrillä mennään, jos ymmärrän oikein...

Palaillaan.

hm + nökerö 25+4
 
Unikeko, joo kyllä mies mua nytkin hoivaa ihan kiitettävästi kun on kotona, mutta se lähes jokavkonlopun baarissa juoksu välillä meikäläistä nyppii aikalailla... :headwall: . Nautin kyl kotona olosta yksinkin, silloin kun muksut ei oo kotona, mut rajansa kaikella. Miehellähän on edellisestä liitosta tyttö 10v., että kyllä isyyden vaatimukset ja sitovuus on tuttua, ehkä se häntä ahdistaakin, kun noiden isompien kanssa pääsee jo niin helpolla... :/

Kössi: sf-mitta mulla oli rv23 19cm, ja neuvolassa merkkasivat sen kortin käyrälle, ja ihan keskikäyrää mennään... Sieltä on melko helppoa arvioida itsekin. katoin että sulla menis siinä hieman keskikäyrän alla noilla mitoilla, mutta hyvin rajoissa kuitenkin... :) Haavem.n käyrä noilla mitoilla olis kans siinä keskikäyrällä... Ainaskin mun kortin mukaan... :whistle:

tatuka
 
Neuvola lekuri ohi täälläkin.
Saikkua tasan kaksi viikkoa räpsähti heti alkuunsa. Supisteluja kun tulee tosi oaljon, ei tarvi ees maitopurkkia nostaa, riittää että nostaa persiisä tai vaan makaa paikoillaan.Otettiin ne streptokokki näytteetkin varmuuden vuoksi. Kohdunsuulla ei onneksi muutosta olut tapahtunut.
Muuten kaikki on kai ihan hyvin. Kohdunkorkeuskin oli tippunut jo keskikäyrälle, nyt oli 24..tosin eri mittaajallakin. paino oli noussut 700g viikossa..joten nyt yhteensä 7kg..ooh! Suklaansyöntiä lienee vähennettävä. Sokerirasitus onkin sitten maanantaina. Ja seuraava lääkäri sitten jo 11.11, koska lläkäri oli hyvin myönteinen jatkamaan sairaslomaa vielä eteenpäin sitten. Ainnni ja vaavi oli tiukasti jo raivotarjonnassa.
katsotaan kuis käy.

jaana ja neitonen huomenna jo raskausviikolla 27
 
yritän jotenkin pysyä kärryillä mitä täällä puhutaan..
kun ei vaan ehdi/jaksa koneella istuskella.
Pariviikkoa sitten siirrettiin esikko pinniksestä tavalliseen sänkyyn niin
siinähän ne mun illat sit meneekin et saan sen siellä pysymään ja
nukkumaan. Jos nukkuu päikkärit niin silloin minäkin köllähän ja
hereilläoloaikana ei ole mitään asiaa koneelle. Ja vielä
on ollut meillä flunssaa.. huh.

Imetyksestä- mä osaimetin n.3-4 viikkoa. Multa vaan ei tullut
tarpeeksi maitoa vaikka kaikkeni yritin. Oli tosi vaikea luovuttaa,
tunsin itseni ihan epäonnistuneeksi. Mutta ei sitä olis jaksanut
enempää, olisin väsynyt ihan totaalisesti. Korvikkeella on meidän vauveli
kasvanut isoksi ja terveeksi tytöksi. Ei ole ollut korvatulehduksia
eikä mahatauteja. Ekan vuoden aikana sairasti nuhan kaksi kertaa.
Tokihan se pullorumba vaatii aikansa mutta rutiinilla se meni ja
mä keitinkin pullot vielä joka päivä puolivuotiaaksi asti..
Nyt aattelin ostaa niitä kertakäyttöpullopusseja jos ei nytkään
maitoa tule. Mutta todellakin toivon että nyt maitoa tulisi ja
voisin täysimettää.

Vitamiineista- mä syön sitä multitabs raskaus vitamiinia.

sitten neuvolakuulumisia viimeviikolta:
hb 124
sf 20
rr 113/72
sykkeet 145 ja liikkeet+
paino +2kg eli n.500g/vko painoa tullut yhteensä 4,4kg
kaikki siis hyvin
sain kelan paperit ja pääsen siis ä-pakkausta odottelemaan :D
ja sain sen sairaalaan toimitettavan esitietolomakkeenkin täytettäväksi.
Seuraava käynti n. 4vkon päästä ja se on sit lääkäri.
Sitä ennen on vielä ultra jossa se istukan tilanne viellä tarkistetaan.
Muuten olo on ihan jees, mitä nyt väsyttää ja mielialat kyllä heilahtelee
äärestä laitaan.. ruoka maistuu ja herkut :whistle:
ja helmi siellä kovasti mönkii, näkyy jo ihan selkeesti paidankin päälle.
Ostosvimma alkaa pukata ja olen kirppikseltä muutaman bodyn ja
potkuhousut jo ostanut ja yhdet sukatkin jo kudoin.
Ja jännä juttu että yllättäen näitä tuttuja helmivauvan odottajia alkaa
ilmaantua.. taitaa olla talvella ruuhkaa sairaalassa. Mutta kiva
kun tietää et on sit samanikäsiä vauvoja kylällä.

Semmosta, voikaahan paksusti mammat!

iitukka ja helmi 23+3
 
Ihanaa, nopea vastaus on täällä taattu! Kiitos tatuka ja hm! Kaivoinkin heti nla-kortin esiin ja kattelin, että alakäyrän tienoilla mennään, mutta niin on tainnut olla edellisillä kerroillakin. Ei vaan tullut mieleenkään, että voisi tämä tieto löytyä nla-kortistakin. :D

Vitskut: syön tavallista multivitaa sekä kalkkia.

Kössi again

 
Heippa!

Mä en tahdo pysyä teidän perässä, niin ahkeraan kirjoittelette :flower:

Mutta omaa napaa! Kävin sokerirasituksessa kaikki ok. Paastoarvi oli 4,2, tunnin päästä sen litkun juomisesta 6,7 ja kahden tunnin päästä 6,0. Että aivan loistavat arvot onneksi! Onkos muut käyneet?

Neuvolakin oli, siellä kaikki ok. Painoa tullut jo 10kg, mutta niin on ollut edellisissäkin raskauksissa. Kaikista olen onneksi päässyt aina eroon. Viimeinen lääkärineuvola ois sit ens kerralla eli vko 30. SF-mitta oli 24, paljonkos muilla on ollut?

Vitamiineja syön lisäksi vain D-vitamiinia. Ja yritän popsia hdelmiä ja vihanneksia lisäksi.

Imetys: Ekaa imetin osittain 4kk, mutta piti antaa pullosta lisäruokaa. Toista imetin viikon täysin mut ei poika vaan ollut tyytyväinen joten oli pakko turvautua pulloon, mut imetin sit osittain 6kk kunnes poika lopetti imemisen. Yritän taas, saas nähdä mitä tulee. Kuulun kai niihin itsekkäisiin äiteihin, kelle imetys ei niin mieluisaa ole. Toki aion yrittää, helpompihan se olis kun ei pulloja tarvis. Mutta en ressaa vaikkei onnistakkaan. Hyviä lapsia kasvaa korvikkeellakin. Kai ihan väärä asennekkin mulla. :/ Onneksi vauvaa voi muutenkin pitää lähellä :heart:

SF-mitasta vielä, että meillä neuvolassa sanottiin, että viikot -2 on sellainen keskikäyrää kulkeva mitta.

Mutta nyt muihin puuhiin!

Tsemppiä kaikille mahan kasvatukseen!

Tiitteräinen 26+2
 
Mä syön jotain multivita raskaus kalkkia ja sit D- vitamiinia.

Mulla hajoo pää noitten vaunujuttujen kanssa :( Oon kuumeisesti etsinyt ja vertaillut meille sopivimpia vaunuja, mutta kaikissa tuntuu olevan enemmän tai vähemmän jotain vikoja. Yhdistelmiä memme välttämättä tarvitse kun ollaan päätetty ostaa phil&tedsin kolmipyöräiset rattaat, mutta pelkkiä vaunuja kun ei vissiin oikein ole saatavilla ja hintakaan ei saisi olla mikään päätähuimaava ja uudet haluamme ostaa... Tarvii varmaan pitää taas hiukan taukoa ja katsella myöhemmin uudestaan. Oletteko muut jo vaunut hommanneet?

Baarista En ole raskaus aikana käynyt vaikka mieli olisi tehnyt. En kuitenkaan siedä humalaisia ihmisiä ympärilläni niin olen jättänyt baareilun väliin.

Onko täällä muuten meita jääkiekosta pitäviä? Me käydään lähes kaikki kotipelit katsomassa ja nyt olen huomannut että kun on niin kova meteli hallissa niin meidänkin poika oikein innostuu :)

Aamue ja Tyyppi 24+5
 
meillä tyttö kattoo lapihc ja taikasaappaat (kirjotetaankohan noin) siis sitä lasten ohjelmaa, joten mulla nyt vähä aikaa aikaa istua koneella..

ukko lähti töihin ja tulee joskus puolen yön aikaan, taas kerran tämä viikko pitää mennä yksin nukkumaan sänkyyn..

kävin tänää neuvolassa, ja testasivat että ei ollut lapsivettä mitä tiputteli, mutta epäili hiivaa, pitää hakea hiivalääkkeet heti ku vaan rahaa tulee, eli näillä näkymin perjantaina, mutta jos pahenee niin sitten pakko hakee jo aiemmin. kuunteli samalla nökön sydämen sykkeet ja ne löi 170.. kauheen lujaa.. kerran ollu 148, muuten ollu 150-160.. ja nyt sitten noin korkeet..
samalla muistin vaihtaa neuvola aikaa. niin ei tartte tuota rasavilliä tyttöä ottaa mukaan, ku vaihdoin niin että ukko jää kotiin tytön kaa.. kahden viikon päästä lääkäri neuvola ja 4 viikon päästä oikea neuvola.. sinne pitäs ne hätäkaste laput viiä, mutta nimiä ei oo vielä päätetty, mutta onhan tässä onneksi 4 viikkoa aikaa..

vitamiineista: mä iolen syöny ihan alusta asti minisun tabletteja, kun meillä niitä on ku tyttökin niitä syö, niin niitä olen syönyt, 2 päivässä aamusin, samoja söin tytön raskauden aikaankin..

t.pia, tytti 10/06, nökö 25+3
 

Yhteistyössä