HELMIMAMMAT 2008 (9)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI KETJU!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tervehdys täältäkin!

Kai ne sitä lepoa mulle määräsi korkeen verenpaineen takia. Vaikka se useimmissa mittauksissa on ok:n rajoissa ni välillä se alapaine huitelee ihan rajoilla, että ois jo tosi huono.
Mulla oli kans tullu painoa viikossa 1,2kg, joten mulla samoin kun Rollepalla nla täti ei enää laukonu mitään painosta, totesi vaan mun olevan todella turvoksissa, kasvoja myöden..inhaa..mua kans ällöttää tämmönen olo..tekis mieli mielummin tehdä just pitkiä enkkejä eikä vaan maata. Mutta lepo on kuulemma ainoa nesteen ohella jolla tota turvotusta on mahdollista saada pysymään aisoissa. Tai ainakin, että kovasti touhuuminen pahentaa sen potenssiin sata..

On kyllä tylsää ottaa kovin iisisti..päivät matelee näin..

No kiva kun tulee viikonloppu niin on miehestä seuraa. Ja kummipoikaakin tulee huomenna nähtyä, se on ihana melkeen 2v touhottaja :)

Tuli tosta mieleen, että meillä ei oo kummit päätettynä vielä..

Ai niin oli mulla taas pohdinnassa kysymyskin teille, meneekö ne lapsivedet missä vaiheessa? tai siis mä meinaan, että joilain alkaa synnytys niin et ne menee, mut jos ne ei mee sillai ni meneeks ne sit sairaalassa jossain vaiheessa avautumista vai..? miten se homma menee..nää on tähdellisiä nää ensisynnyttäjän pitkästyneenä keksimät ihmettelyt..:)

Taidan tästä mennä ulos haistelee ilmaa kun se on niin kaunis, täytyy yrittää kävellä mahdollisimman vähän :)

Pullis 36+6, jee huomenna tasan 37

Mulla, esikoista synnyttäessä, puhkastiin kalvot vasta sairaalassa, eli ei menneet itsestään lapsivedet ollenkaan..oonkin nyt jännänny sitä et jos tältä kakkoselta menis itestään ja minkälaista sekin sit ois..tietenki just jossain kauppareissulla hihi..

Hommasin itselle uuden ulkoilupuvun ihan tsemppimielessä, että pakko sitten ruveta ulkoilemaan ja liikkumaan tosissaan, kun lapsi on syntynyt. Kiva sitten kevätauringossa tehdä vaavinkin kanssa kävelyreissuja..
Maanantaina ois seuraava neuvola, tuskinpa siellä mitään uutta ilmenee, mutta häätyypä se käydä jos ei vknloppuna mitään tapahdu..että mukavaa vknloppua vaan kaikille :)
38+6

mä olen kuvitellut että liikkumisella sais turvotusta aisoihin ja olenkin tuolla vaappunut minkä ehtinyt..mulla on varpaatkin jo ihan nakit, niin turvoksissa että ovat toisissaan kiinni..ja silmäluomet on ihan kauhiat..sormet särkee ja pistelee..(valivali=) )
mulla on vihlonut ja poltellut taas, en tiedä sitte vielkään että mitä se polttelu on mutta useammin sitä on tullut ja kovempana.samaten vihlonta on enemmän sellasta syvemmällä olevaa. ihan erilaista kuin ne supistelut joitten takia jouduin töistä pois jäämään silloin aijemmin. mulla on tullut hirvee hinku jäätelöön, ostinkin eilen taas sitä trio jäätelöä paketin..nam nam=)
Nina 38+6

Tänään tuli kutsu äitiyspolille, ens viikolla ke. Kiva, että pääsee sinne vielä tsekkailemaan vauvaa. Toivottavasti siellä annettas hiukka enemmän toivoa kuin neuvolassa, että tää muksu vois syntyä ihan luonnollisesti ilman käynnistystä.

Meillä 2-vuotias ei niin hirveesti nauti pihalla olosta, voi johtua siitä, että äitinsä on aika laiska keksimään aktiviteettejä ja meillä ei ole lähimaillakaan mitään leikkipuistoa, joten omassa pihassa pitää aikaa viettää, tai sitten lähteä kävelemään. Ti-ti Nallea on katsottu, huono äiti minäkin siis, ihana maata sängyssä hetken aikaa ja lepuuttaa särkevää selkää... :) Onneksi anoppi (mummu) käy leikittämässä aina välillä.
Eilen alkoi tytöllä kova flunssa, toivottavasti oma vastustuskyky kestää, eikä saa mitään megatautia...

Mulla lapsivettä alkoi tulla, kun oli siirrytty osastolta synnytyssaliin, sitä vaan lorahteli välillä, kätilö sanoi, että sitä tulee niin kauan kunnes lapsi on syntynyt. Olen kanssa miettiny, että mielenkiintoista, jos synnytys alkaisi vesien menolla, aika kiva ylläri varmaan...

Kummeja mekin ollaan pähkäilty, ei oikein tahdo löytyä sopivia ehdokkaita...

Jos menis hetkeks vielä pötkölleen, ennenkuin neiti herää...

Tässä vaiheessa jo kai se lepo on parempi kuin liikunta, kun kyse on siitä että mikä tahansa liikunta on liian rasittavaa elimistölle ja on parempi vain pötkötellä. Neuvolassa kehotti eilen ihan tosissaan vuodelepoon, ettei joudu sitten osastolle lepäämään / käynnistykseen. Ja juomaan, juomaan, juomaan paljon. Ei kukaan tosiaan syömällä kerää tällaisia kiloja viikossa :). Mullekin oli tullut kilo.

Esikoisen kanssa mennään mekin pitkin seiniä, siksi on ne muumit usein pyörimässä. Tänään leipastiin kakku ja "painettiin" (maalattiin kangasväreillä) ukille t-paita synttärilahjaksi, mutta nyt olenkin ihan poikki... Kärsivällisyys on ihan nollassa tuon uhmaikäisen kanssa... Onneksi isänsä auttaa iltaisin, leikkii ne hippaleikit ja kylpyjutut, joilla tahtoilijan saa nukkumaan ennen äitiään :)

Mulla meni lapsivedet esikoisen kanssa, kun supisteluja oli ollut jo useita tunteja säännöllisesti, viitisen tuntia ennen synnytystä. Vedet hulahti sattumalta vessaan yhden tavanomaista kivuliaamman supparin aikaan. Sen jälkeen supparit olikin tosi tehokkaita ja taidettiin lähteä melkein heti synnärille.

Tuli muuten siitä lähdöstä mieleen, että saliin oli pyrkimässä samalla hissillä lapsensa synnytykseen joku isä, joka oli kyllä sen verran pahassa hiprakassa (oli loma-aika ja ilta, kymmenen hujakoilla), että tuskinpa pääsi tenavaansa saattamaan maailmaan... En usko, että tukevassa humalassa olevaa päästää saliin sähläämään? On varmaan vaimo kiittänyt seuraavana päivänä... Kävi vähän sääliksi. Mieheni taitaa muistaa tapauksen, kun on nyt ottanut tosi hissukseen jos ollenkaan alko-osastoa.

Tänään ei ole supistellut yhtään. Hermot menee.
Wilma74 38+3

neuvola kuulumisia, painoa viikossa 1,3 kg, pissa puhdas, hemppa 112, verenpaine ihan ok, jos ei laskettuunaikaan mennessä synny, laittaa kokoarvioon synnärille kun on tuo maha suht iso lääkärin edelliseen painoarvioon, nyt oli sf- mitta 36 cm, ultralla katto ja pää oli tosi alhaalla vauvalla, mutta silti antoi luvan lähteä huomenna 230km päähän häihin.. Jos ei olo tästä mihinkää muutu siis!

Mulla meni esikon kanssa vedet kotona ja se olikin hyvä koska sairaalaan päästyämme olin vasta sentin auki ja sain kaiken tarvittavan kivun lievityksen:)!

Supistusrikasta vloppua itsekullekkin!

Outi

Vihdoin toimii meillä netti, joten voin pikaisesti kurkata olkkarin tuolilta tänne.

Vai on HaLi ja Marjuli lähteneet käynnistykseen. Vautsi vau. Eli ketjun ekat pienokaiset on jo syntyneet. Ihanaa! Nyt ootellaan sitte seuraavia.

Meillä on Misulin kanssa samana päivänä äippäpolilla käynti. Ens keskiviikkona siis. Mää koitan lurkkia Nelkun sukupuolen. Suppareita täällä tulee tosi usein ja Nelkku liikkuu ja möyrii niin että villapuseron läpi näkyy. Mulla viime maanantaina oli yläverenpaine kuulema koholla, mutta se johtu varmasti siitä meidän toisen koiruuden menehtymisestä. Sitä ei oikein oo saanu nukuttua kunnolla sen tragedian jälkeen. Alapaine oli hyvä.

Nytpä ei muuta ku terveisiä kaikille ja vauvautumisia odotellaan.

Safiiri ja Nelkku 36+0

Meillä toi 2v on tottunut olemaan sisällä muutenkin aika paljon kun ei mitään himoulkoilijoita olla... joten ihan hyvin nukkuu päikkärit 1-2h ja yöunet 20.30-06.30. Tosiaan ne videot pyörii aika taajaan välillä...

Mulla ei ole taaskaan mitään tuntemuksia siihen suuntaan että synnärille lähtis... Supistelee kyllä mutta ne tuntuu kovimmin tuolla ylävatsassa:O Ja jalat viuhuu niin että saa välillä kantapäästä kiinni kunnes se taas pakenee johonkin:D

Nyt on alkanu muuten turvottaa täälläkin. Heti kun vähänki syö suolasta niin sormet ja jalat on ihan pökkelöt:(

Sirenia 38+4

Mulla ei oo mitään turvotusta, ainakaan jos sormuksilla ja kengillä mitataan ja oon kyllä tosi kiitollinen kun lukee noita teidän juttuja! Verenpaineetkin 110/60 koko raskauden ajan. Kai sitä tässä ehtii vielä tulla viikkojen myötä vaikka mitä, mutta ei yhtään tarvis kun en ehdi mitään lepäilemään opinnäytetyön vuoksi. Tänään me mennään synnytysvalmennukseen, jänskää! Ja sit pitäis pakata muuttolaatikoita. Myin mun yksiön tällä viikolla ja kuun lopussa pitäiski olla jo tyhjänä, joten fyysistä aktiviteettia on tiedossa. Äiti lupas ottaa kirpparille mun vaatteita, mutta vitsi kun ei tiedä, että minkälainen maha tulee olemaan kesällä, että pitääkö luopua kaikista timmeistä t-paidoista.
Nyt en pysty kirjottaa enempää, on selkä edelleen niin kipeä ja pitäis 3 tuntia jaksaa siellä synnärillä. :) Viikonloppuja!

Maijustiina 35+1

Olisin kysellyt teiltä muilta, että onko teillä tullut sellaisia valtavia mustelmia jalkoihin (sääriin)? Että lieneekö ihan tavallista? Kun mulla ei ekassa raskaudessa muistaakseni ollut, mutta nyt tulee. Nyt kyllä pyrkii tulemaan suonikohjujakin enemmän kuin silloin. Muutenpa ei täälläkään erikoista, ei mitään merkkejä ilmassa että pääsisi vielä lähtemään synnyttämään. Hauskaa viikonloppua kaikille, toivottavasti siellä on yhtä aurinkoista kuin täällä.
Helmipöllö 38+4

Moikka,

Helmipöllö - mulla ei ole kyllä tullut mustelmia ollenkaan, eikä suonikohjuja jalkoihin (muualle kyllä...). Jos niitä alkaa tulla enemmän niin kannattaa varmaan kysäistä joltain asiantuntijalta neuvoa!

Maijustiina - älä rehki liikaa muuttoaskareiden parissa! Mä jouduin hoitamaan meidän firman toimiston muuttoa joulukuussa, ja olin sen jälkeen niin puhki että en jaksanut kuin itkeä. Teet vaan just sen mikä vähänkin tuntuu hyvältä...

Mulla on tänään taas ihan überkökkö olo, tämä turvotus alkaa olla niin kokonaisvaltaista että se hankaloittaa jo kaikkea. Jotain turvotuksen määrästä kertonee se, että join illalla 1/2 litraa alkoholitonta olutta, melkein litran Fruitya ja nukkumaanmennessä kaksi lasillista vettä. En herännyt yöllä pissalle kertaakaan (!) ja aamullakin sain likistettyä vain pienen tipan. Eli nyt mun nahan alla velloo taas litra ylimääräistä. Tänään olen juonut vettä ihan hirveästi, ei tämä kaikki voi jäädä mun sisään, eihän??

Pinnakin alkaa olla kireällä. Mies puuhaa ja tekee juttuja täällä kotosalla mutta silti en voi olla valittamatta. Ärsyttää kun sen pitää taas huomenna mennä töihin vaikka on sunnuntai. Ja ärsyttää kun se on päivät töissä sen 10 h, eikä ota työaikana mitään yhtyettä tänne kotiin. Sitten kun se on illan / viikonlopun kotona niin se käyttäytyy niinkuin se tunnin-parin osallistuminen korvaisi kaiken. Murh. Voisi se edes tekstata/soittaa neuvolakuulumiset silloin kun tietää että mä olen neuvolassa käynyt. Sorry.. mä taidan olla tosi väsynyt ja turhautunut. Ilmeisesti turvotus ottaa jo päästäkin tilaa.

Neuvolatäti sanoi että ei sais kauheasti liikkua, lääkäri-anoppi taas äsken komensi puhelimessa kävelylle kun valittelin oloa. Tiedä sitten ketä uskoa. Ehkä mä ratkaisen ongelman kääntämällä kylkeä ja avaamalla Fazerin sinisen :)

Viikonloppuja!

Meillä mies lähtee aamu kasiks kouluun ja käväsee kotona iltapäivällä tiputtamassa repun ja jatkaa töihin saman tien tuon 5 min pysähdyksen jälkeen... ja suukon annettuaan. :) Palailee aina vasta puolen yön aikoihin. Minua harmittaa kyllä enemmän hänen puolestaan... Parastammehan hän ajattelee ja sitten niska limassa joutuu paiskimaan töitä. Yöunista hän saa vain haaveilla. Viikonloppuisinkin on töissä sen 8 tuntia ja mitä siitä jää, niin menee läksyihin. Mulla on kyllä vain niin paha mieli hänen puolestaan.

...Kesää odotellessa...

-Vieraileva Maalismamma

Moikka!

Kotiuduttu ollaan poisun kanssa, eli "Kaapo" syntyi ti klo:15.55. Sain aamulla puoliskan käynnistystabletin ja muuta ei tarvittu. Pääsin saliin 13 ,kalvot puhkaistiin 14 jälkeen ja sit oli menoa. Kalvojen puhkaisun jälkeen täytyy odottaa 30 min, ennen kuin saa kivunlievitystä. Sain spinaalin, niin kuin toivoinkin, mutta siitä ei kauheasti ollu apua. Se meni osaksi väärään paikkaan ja kohdunsuu aukesi 5cm-10cm 20 minuutissa.. Se oli pahin vaihe. Ponnistusvaihe kestikin hurjat 5 min! Olin kyllä ihan hölmistynyt, että tässäkö se nyt oli.. Vauva oli4130g ja 52 cm.Kaikki hyvin!

Onnittelut HaLille ja koko perheelle poikavauvasta=)
mä olen tänään ahkerasti siivoillut ja aijon viellä jatkaa, illalla saunaan. koitan epätoivosesti (näköjään) saada synnytyksen käyntiin=) vaikkakin se vauveli varmaan syntyy sitten kun on sen aika=)
Mulla on joku suonikohjun tapainen vasemmassa jalassa sisäreidessä. näytin sitä viimeksi neuvolalääkärille ja hän sanoi että juu suonikohju on. tosin se ei pullota eikä kyllä ole kipeäkään.
Rollepa:kuulostaa tutulta, meinaan itelläkin pinna on todella kireellä ja valitan ihan kaikesta ja vielläpä ilkeään sävyyn (jota kadun jälkeenpäin).mutta eiköhän se tästä sitten taas=)
Mutta hyvää viikonloppua kaikille=)
Nina rv tasan 39

Jihuu, onnea "Kaapon" tekijöille, ehtiköhän HaLi nyt ensimmäisenä? Ihanan helpolta kuulosti homma, yhdeltä hujaukselta. (Vaikka varmaan vähän kirpaisikin.) Nyt pääsette vauvantuksuiseen arkeen, poikahan oli jo aikamoinen. Palailehan kertomaan kuulumisia.

Paljon paljon onnea HaLille ja ensimmäiselle helmivauvalle (vaikka onkin tammikuu)! Tulehan kertomaan kun ehdit, kuinka arki lähtee sujumaan. Yritetään muut seurata perässä:-)

Pikaiset kuulumiset täältäkin, juuri kotiuduttiin ja paljon onnea HaLille!
Meillekkin syntyi poika tosin keskiviikkona 23.01.08 ja mitat lähes samat kuin HaLin poitsulla, elikkä 4130g ja 53cm ja hatun koko 37cm, synnytys nopea 1h30min, kirjoittelen synnytyksestä joskus paremmin, nyt täytyy päästä lepäämään.

Ihanaä ihanaa kun alkaa vauvoja syntyä. Onnea valtavasti Halille ja Marjulille. Siitä se
sitten lähtee ja saadaan jännitättää kuka on seuraava. Mulla ei ole kyllä mitään oireita
siihen suuntaan että alkaisi viel pitkään aikaan ja yritänkin henkisesti valmistautua että yli menee. Tosin esikoinen syntyi 40+1 ja synnytys kyllä käynnistyi jo aijemmin. Tänään oli aivan ihana ilma ja kyllä mielikin piristyi kun aurinko pilkahti.