HELMIMAMMAT 2008 (9)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI KETJU!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täällä ei vielä mitään merkkejä alkavasta synnytyksestä, vaikka laskettuun aikaan enää viikko ja esikoinenkin alkoi jo hyvissä ajoin ilmoitella tulostaan... Pitänee yrittää ajatella, että varmaan yliajalle menee, vaikka jotenkin oon koko ajan kuvitellut, että tulisi jo vähän ennen, niinkuin ensimmäinenkin teki. Puhuttiin yhden kaverin kanssa, joka just vähän tätä ennen sai muksun, että se on aika rasittavaa kun kaikki koko ajan kyselee että "no koska se nyt syntyy", kun ei tosiaankaan itsekään tiedä. Tuntuu vähän siltä kuin yrittäisivät sanoa, että "etkö nyt voisi yrittää synnyttää vähän nopeammin". Ihan niinkuin siihen voisi juurikaan itse vaikuttaa. Ja sitten mun mielestä on ihan höpötystä se, kun jotkut mummot väittävät, että lapsenlapsien syntyminen on muka jännittävämpää kuin omien lasten syntyminen. Ei kyllä voi olla, ovat vaan unohtaneet millaista se on ja haluavat jonkun tekosyyn hössöttää...

Mää täällä mietiskelen tuota mitä tuossa yhessä ketjussa kyseltiin. Eli siis avautumisvaiheen suppareiden aiheuttamaa huonoa oloa ja oksetusta. Mää oon laatannu jokaisella kolmella kerralla ja etukäteen hirvittää taas. Nielaus. Oksetusolo menee onneksi jossain vaiheessa ohi, sitte ku supparit voimistuu koviksi. Kahessa ekassa autto epiduraali, mutta viimeksi en ehtiny saada mitään kivunlievitystä. Mutta muistelen että en oksentanu enää sillon ku vatsa oli tosi kipeä. Enkä onneksi ponnistusvaiheessa.

Moikka, mä olin äsken lymfassa tuon käden takia.Hih, oikea käsi oli 4 cm vasenta paksumpi, eli jonnin verran tuota turvotusta taitaa tosiaan olla :) En vielä osaa sanoa auttoiko terapia mutta ihan mukavalta se tuntui... vaikkakin aika tyyristä, 45 min maksoi 40 €.

Mä taas koputtelin massua ja kertoilin että vuokrasopimus olisi päättymässä jo huomenna, että kannattaisi valmistautua ulostulemiseen. Vaan ei vielä(kään) yhtään mitään. Tylsää muuten kun eivät muuttaneet neuvolakorttiin laskettua aikaa, eli vaikka ultran mukaan alkais olla päivät täys, niin yliaikasiuuslaskenta alkaa vasta siitä 4.2:tta.

Mä olen pelännyt kanssa tuota synnytyksen jälkeistä hormonitilaa - mä olen hirmu herkkä kaikkiin hormonaalisiin asioihin (en mm. koskaan voinut käyttää pillereitä kun ne sekoittivat pään niin pahasti) ja olenkin jo ihan varma että synnytyksen jälkeen on todellista vuoristorataa tiedossa..

Meillä ei sukulaiset onneksi kauheasti kysele... anoppikin alkoi jo viimeksi kun juttelemaan mietitmään jo "että eihän tämä sitten ainoaksi jää". Kun nyt vaan tulis tämä yksikin kunnialla ulos.

Mutta nyt mä ryhdyn tekemään jotain hyödyllistä kotona. Ihmeen energinen olo tänään. Ai joo, ja töistä soittelivat kun tarvitsivat jotain neuvoja. Voi että tuntui NIIIN ihanalta kun ymmärsi että ne asiat eivät tosiaan ole mun murheita enää :)

Heippa täältäkin,

ei tänne mitään uutta. Oon koittanu touhuta ja levätä tasaisin jaksoin.

Kerroppa Rollepa sitten kun huomaat, että auttoiko toi lymfa, oon itsekkin sitä miettinyt. Missä asennossa se suoritettiin?

Mua hirvittää myös tuo synnytyksen jälkeinen mielenmyllerrys, tarttee varmaan miestä varotella mitä voi olla luvassa, ettei se ihan pelästy..

Meijän koira, toinen niistä on ihan hermostunu kokoajan. Johtunee siitä, etten pysty lenkittää sitä niinkun ennen ja kai se aistii että mä oon hermostunu. On meinaan taas semmonen päivä, että tuntuu ettei saa rauhotuttua millään..

Ihan hassua, kun välillä ajattelee, että ihan kohta meillä voi olla vauva käsissä ja toisaalta seuraavalla hetkellä ajattelee, että tässä menee vielä neljä viikkoa..

Taidan mennä pesee pyykkiä.

Supistuksia kaikille jotka niitä toivoo!

Levoton Pullis 37+3

No täällä toivotaan supistuksia, mutta vain pienen pientä jomotusta löytyy silloin tällöin. Ei niillä vielä vauvaa maailmaan saada. Väsymys on hurja, mutta uni on surkeaa ja öisin tulee valvottua. Esikoinen heräsi myös tänään viideltä (!) eikä oikein saanut enää unta... Poju on muutenkin ihan kuutamolla tästä vauva-asiasta, ensin luuli pitkään että vauva = napa ja napa sanoo "ää" (häneltä puuttuu vielä puhe). Nyt ymmärtää että vauva sanoo "ää" (ollaan koitettu totuttaa häntä vauvan itkuun jo ennakkoon) ja että vauva on masussa. Mutta se on toisinaan hänen mielestään myös isänsä masussa / omassa mahassa. Eilen menin illalla osoittelemaan kehtoa, että tuolla se vauva sitten on ja nyt hän kurkkii kummissaan kehtoon, kun ei sielläkään ole vauvaa. Uskoo varmaan vauvaan vähemmän kuin joulupukkiin.

Kylläpä odottavan aika on pitkä.

Mullekin tulee jokapäivä soittoja ja tekstareita että joko joko??Miten niin rasittavaa:) oon kyl sanonu kaikille että ilmotan kyl heti ku vauva on maailmassa.
Eilen tuntu pientä vihlontaa alapäässä mutta ei kuitenkaan supparoinu tms. ja sekin meni sitten ohi..tänään on ollu tosi väsynyt ja turpea olo vaikkei turvotusta ole..ja närästys meinaa tulla takaisin,se olikin pitkään poissa kuvioista.

Minä olen kans ollut esikoisen syntymän jälkeen tosi itkuherkkä ja tämän kakkosen odotuksen aikana se on vaan pahentunut..mahtaa meilläkin olla melkoiset hormonimyllerrykset tiedossa synnytyksen jälkeen..
39+3

Wilma, meillä kans esikoisella itellä on usein vauva masussa tai isillä;) Ei oikein ymmärrä kyllä että se vauva tulee sieltä sitten poiskin. Ja olen kans koittanu selittää että se itkee sitten paljon.. ettei tuu ihan järkytyksenä.

Mulla kans närästys on pahentunu, tähän asti pääsinki aika vähällä.

Itse olen kavereille sanonut että ilmotan vaikka kun lähden synnärille niin ei tarvii kysellä jatkuvasti mikä tilanne;D
Neuvolassa kävin tänään, kaikki ok. Vauvan pää oli nyt aika hyvin alhaalla kuulemma jo että tuskin ainaka käynnistykseen asti menee:P

Sirenia 39+1

Neuvolassa oltu..painoa tullut huimat 1,8kg viikossa..enpä kyllä sitä syömällä ole kehittänyt=) turvotus ++, hb 133, verenpaine 120/70, vauvan syke 145. on kuulemma nyt lähtöasemissa, pääkään ei enään oikein liikkunut. niin ja sf-mitta 34.
mutta ensi maanantaina uusi aika ja siellä saan sitten numerot ja soitto ajat yliaikaiskontrolliin. jos niin pitkälle päästään.luulen kyllä että ei synny ennen..eihän sitä tietää voi, mutta ihan on sellanen olo..nyt tekemään ruokaa
Nina 39+3

Pullis - mä en olisi oikeastaan uskout että lymfasta olisi ollut apua sen jälkeen, kun sieltä tulin. Mutta nyt illalla täytyy sanoa että olo on ihmeellisellä tavalla parempi - käsi ei ole ehkä ihan niin pahasti turvoksissa ja mikä parasta; se särky on kadonnut. Eli voin kyllä suositella. Hinta oli toki aika suolainen, mutta toisaalta apukin tuntui hyvältä. Ongelmallisinta oli ehkä se, että piti maata selällään jalat koukussa. Olin varma että en jaksaisi tai että tulisi paha olo, mutta kyllä sen kesti. Ja uskon että jos olisi pahaa tehnyt niin olisi voinut välillä olla toisessakin asennossa.

Kirlellä taitaa olla lähtö lähempänä kuin muilla, tai näkee sitten. Neuvolassa kävin, verenpaine 120/80, painoa tullut nyt alusta asti 9 kg, neuvolatädin mielestä ei ainakaan liikaa. Sf-mitta 36 cm, syke 140. Sanoi, että pää vielä vähän heiluu ja veikkaili 3,5-4 kilosta vauvelia (neiti painoi 3120g ja siinäkin oli työtä... :)

Huomenna sitten äitiyspolille heti kahdeksalta, ei nekään varmaan lupaile vielä vähään aikaan synnytystä tapahtuvaksi... Toisaalta alkaa olla kyllä aika kypsää kauraa, vaikka viikkoja vielä voikin olla jäljellä 4.

Sunnuntaista asti on vihlonut oikein urakalla häpyluuhun, aiempi kipu oli pientä tähän verrattuna. Ja eilisiltana tuli taas pari voimakkaampaa supistusta, toivoisin niitä kyllä lisää ja paljon!! =)

Misuli 37+5

Kurkkaus, onko kellekään vielä tapahtunu mitään. Ei näemmä. Siispä suppareita kovasti niitä toivoville ja rauhaisampaa menoa ei niin kiireellisille (eli loppukuulaisille).

Juu rauhallista menoa ois toivomuksissa, mutta eipä tässä ehdi lepäillä kun huomenna pitää viimeiset muuttolaatikot olla pakattuna ja tavaraa on vielä aika paljon levällään. Ja sitten to ja pe taas intensiivistä opinnäytetyön kirjoitusta koulussa. Lauantaina on miehen siskon valmistujaiset, pitäis sinne vähän leipoa kunhan ehdin. Ens viikolla on luentojakin parina päivänä sen lopputyön lisäksi. Hyvin tässä vielä jaksaa, mutta oon kyllä iltaisin ihan poikki kun pääsen pitkälleni. Päivät ei siis matele täällä, ainakaan vielä!

Imetysliivit kävin tänään ostamassa. Valikoima oli aika pieni kun totesin etten ole kokoa DD 95! Myyjän kanssa ihmeteltiin, että kai ne valmistajat olettaa että kaikilla on megaisot rinnat. Yhdestä mallista löytyi vähän normaalimpia kokoja ja ihan mukavat nää on, ulkonäkö nyt ei ole erikoinen.

Voisko siihen turvotukseen auttaa joku kuivaharjaus millä sais nesteet liikkeelle? Tosin se ei varmaan toimi jos on kädet turvoksissa... Miks ne kädet muuten turpoaa?, luulis ennemmin, että alakroppa.

Mies on jo menos nukkuu, taidan mäkin hipsiä ni jaksan aamulla ryhtyä muuttopuuhiin!

Hyviä vointeja!

Huh mikä viime yö. heräsin puolilta öin (olin nukahtanut kesken ohjelman) tosi kovaan supistukseen. niitä tuli n.10-15min välein aika kovina. ehdin jo ajatella että joko lähtö tulossa. ja pah ne loppus. nyt aamulla sama, mutta paljon miedompana.
muuten ei kyllä mitään muuta, oon vaa`alla tässä kotona käynyt ja nyt se näytti sen 2kiloa vähemmän kuin eilen..eilen tuli kyllä vessassa rampattua tosi paljon. no mutta nyt täytyy mennä syömään aamupalaa, alkaa olemaan jo nälkä
Nina 39+4

Äitiyspolilla kävin, positiivisesti yllätyin, kun tuolla kohdunsuulla oli jopa tapahtunut jotain... Aiemmin ollut tiukasti kiinni, nyt 1cm auki, kaulaa jäljellä 2 cm. Eihän se mitään kerro, mutta esikoisesta ei ollut mitään tapahtunut vielä siellä 42 viikollakaan. Itselle tuli parempi mieli.

Lääkäri arvioi nyt painoksi 3,4 kiloa, että alle neljäkiloinen sieltä olisi tulossa. Tuumasi vain, että yleensä se toinen tulee helpommin, vaikka olisi isompikin. Kaikki muuten kunnossa, lantion sanoi tuntuvan normaalilta, että kyllä se sieltä pitäisi mahtua tulemaan.

Kaikki oli muutenkin kunnossa, nyt vain odotellaan. Heti kotimatkalla alkoi supistaa, sellaisia napakoita mutta suht kivuttomia. Jos tällä kerralla synnytys lähtisi luomusti liikkeelle, sitä niin toivoisin, vaikka sitten vähän myöhemminkin... :)

Nyt pitää lähteä kauppaan autoilemaan/taapertamaan, jääkaappi on aika tyhjä... Misuli 37+6

Huomenia,

Hyvin nukuttu yö takana, mutta aamulla vähän nauratti kun katoin peiliin, mun toinen silmä oli niin turvoksissa että se oli ku sammakolla, toinen oli melko normaali. Onneks ei tarttenu ihan aamusta mihinkään lähteä, johan ihmiset ois pelästyny mua :)

Mä en tiedä yhtään miksi toi turvotus tulee naamaan ja käsiin jne, mulla ei ees koskaan ennen oo ollu turvotusta, no joo jotain pientä, muttei mitään tämmöstä lähellekkään.

Taitas olla paikallaan se lymfa, toi selinmakuukin vois jonkun aikaa onnistua..Missä muuten Rollepa kävit? Etkös asu Espoossa, mulle toi espoo ois hyvä sijainniltaan ja ois ihan kiva mennä jollekkin joka on koeajettu :)

Tänään vois koitttaa taas siivota, vaikka ne sen multa kielsikin ja illaksi pitää raahautua vielä yliopistolle viimestä kertaa ennen vauvan tuloa.

Ninallahan alkaa kuulostaa lupaavalta, tommosia supareita jo, toivotaan että se sieltä putkahtaa itsekseen!

Miten muuten toi yliaikaisjuttu menee, onks se yliaikaiskontrolli niinkun kaks viikkoa la:n jälkeen, ja mitä sitten tapahtuu? Jos on kaikki hyvin ni jatketaanko odottelua vai käynnistääkö ne aina sen kahden viikon jälkeen?

Ai niin sitäkin mun piti kyselä teiltä viisaammilta, että imetyksen aikana on varmaan voimassa noi kaikki samat lääkekiellot kun raskaanakin, mutta onko jotain ruoka-aine kieltoja kun imettää?

Pullea Pullis 37+ 4

en tiedä että vaihteleeko se paikkakunnittain mutta meillä täällä on se yliaikaiskontrolli 10pvä lasketun ajan jälkeen.mun tapauksessa se olisi 12.2.
nyt vaan ihan heitän tän korjatkaa jos ihan omiani puhun, mutta olen pohtinut että kun mulla la on lauantaina ja jos yliaikaiskontrolliin mennään ym niin luulis niiden käynnistävän sen sitten ennen kuin on se 2vkoa yli mennyt. siis kun lauantaina(16.2) tulisi tasan rv42 täyteen.ettei se jäisi enään seuraavaan viikkoon..olikohan ihan sekavasti selitetty.kuvittelisin että sitten käynnisteltäisiin..en tiedä.
nauroin vedet silmissä tota pulliksen sammakko juttua, ehdin jo mielessäni kuvitella että aamulla katsoo peiliin ja toinen silmä turvonnut kiinni=) mutta nyt lähen kuskaamaan "naapurille" yhden kuoren (asuu n.1,5km päässä)

tammikuisista kirjoittelen kommenttia käynnistykseen liittyen..
olen kyselly neuvolalääkäriltä (helsinki) just kans tota käynnistys asiaa. ja hän sanoi, ettei siihen ole mitään sääntöä. siis muuta ku, et se yliaikaiskontrolli on 10 pvä la:n jälkeen. se, et käynnistetäänkö vai ei, riippuu ihan äidin ja vauvan voinnista. jos lääkärin mukaan kaikki on kunnossa molemmilla eikä ole odotettavissa äitiin nähden liian suurta vauvaa, niin annetaan mennä yli 42 vkon. kaverini vauva syntyi 3 vkoa yli lasketun ajan (espoossa). hänen lääkärit eivät nähneet mitän syytä alkaa käynnistelemään, kun kaikki kerran oli ok. periaatteena täällä päin ilmeisesti on se, et olis parasta, jos se vauva tulis sieltä ihan ittestään ilman käynnistelyjä, jos kaikki on molemmilla kunnossa. olen tosin kuullu myös paikkakunnista, joissa käynnistellään melko herkästi, vaikkei 42 vkoa olisi edes täynnä. että vaihtelua siis varmasti löytyy.

Meillä kans yliaikaiskontrolli 10pv la jälkeen. Käynnistyksestä en sit tiedä, vissiin äidin ja vauvan voinnin mukaan. Tutulla meni yli 16 pv kunnes käynnistyi itekseen, seuraavana päivänä ois käynnistetty. Hänellä oli la:n kanssa vähän häikkää muutenkin kun raskaus alkoi heti kierukan poistamisen jälkeen. Vauvalle annettiin painoarvioksi alle 4kg ja sieltä olikin sitte tulossa melkein 5 kilonen mötkäle... ja sektioon meni pitkän ponnistamisen jälkeen. itse en kyllä uskaltaisi 3 viikkoa esim. odottaa vaan varmaan vaatisin käynnistyksen keinolla millä hyvänäsä;D Kun ei noihin painoarvioihin ole aina luottamista.

Supistellut on mojovasti tänään mutta ei mitenkään säännöllisesti:( Eilen kokeilin saunaa, josko tänään sitte jompaakumpaa muuta s:ää vaikkei yhtään huvittais.

Sirenia 39+2

Porissa käytäntönä: kontrolli 10 pvää yli (jos osuisi viikonloppuun niin seuraava ma), jos kaikki kunnossa, äiti laitetaan kotiin odottelemaan. Jos jotain häikkää, niin otetaan tarvittaessa heti osastolle käynnistykseen. Seuraava kontrolli, kun 2 vkoa yli (eli 42), siitä en tiedä, että jos osuu viikonlopulle, niin mennäänkö pe vai ma. Kun 42 viikkoa täynnä, käynnistetään, vaikka kaikki olisi edelleen kunnossa eikä merkkiä lähestyvästä synnytyksestä (näin oli mulla ed.raskaudessa). Siinä käynnistyksessä nyt voi tietysti mennä parikin päivää, mutta osastolla ollaan kuitenkin. Tämä kokemukseni ja kuulemani mukaan.

Pullis kyseli imetyksen ruokavaliosta: monet lääkkeet käy imetyksen aikana vaikka ovat raskauden aikana kiellettyjä (esim.burana ja finrexin flunssaan). Kannattaa tietysti lukea selosteet. Ruoka-aineista ei mikään ole kiellettyä, pitää vain muistaa se, että mitä syöt, sitä vauvakin saa rintamaidosta. Esim. tuliset mausteet voi aiheuttaa lapselle mahavaivoja. Monipuolista ravintoa pitäisi edelleen nauttia.

Niin ja itse kyllä yllätyin pienirintaisena, kun tarvitsin aika isot imetysliivit... Ihmettelin vain, että onko näitä liivejä näinkin isoja olemassa! Katsotaan sitten pääseekö/joutuuko joskus vielä käyttämään noita laatikon pohjalta löytyviä pienempiä liivejä, vai pitääkö uudistaa koko varasto kokonaan...

Nyt leipomaan (kolmatta päivää peräkkäin) kun normaalisti leivon 2-3 kertaa vuodessa... Ihme touhua... :)

ok. kiitos vastauksistanne. täytyy viellä neuvolatädiltä kysellä jos maanantaina on yhtenä kappaleena. meille on kyllä lupailtu isoa vauvaa, tällä hetkellä sen painon pitäisi olla siinä 4kilon paikkeilla. toivottavasti ei anna 3viikkoa yli mennä..

Heippa,

mun käsi ei ole särkenyt tänään ollenkaan sen eilisen lymfan jälkeen :) Hieno homma. Kävin Olarissa, Länsiauringon Fysioterapia -nimisessä paikassa. Niiden webbisivuilla on lisätietoa: http://www.lansiauringonfysioterapia.fi/Lansiauringonh4.html

Mä olen kans saunonut innokkaasti - se on tosiaan ainoa S mikä tällä hetkellä jaksaisi kiinnostaa. Tulokset ovat olleet laihanlaisia.

Hih, mä kans ajattelin että jos leipoisi tänään. Kaikkien kauhuksi. Mä en ole mikään jauhopeukalo, mutta nyt tuli mieleen että pullat olis kiva juttu...

Meilläpäin kuulemma se yliaikakontrollikin on vasta kun menee 14 pv yli, sanoi neuvolan täti. En tiedä sit että käynnistävätkö sitten samantien vai odotellaanko vielä. Toivottavasti en pääsekään siitä selville... Eilen illalla oli sellaisia pieniä supistuksia, jotka sattuivat vain ihan vähän, mutta herättivät kyllä toivoa, että jos tästä vaikka joskus vielä pääsisi asiaan.
Pullia ei oo tullut leivottua, se on tuon 2-vuotiaan kanssa sen verran vauhdikasta hommaa ettei energia riitä just nyt. Ajattelin ostaa kaupasta pakastepullia sen varalle, että kuitenkin tulee sitten paljon vieraita kun vauva on syntynyt.

Pakastepullilla taidetaan mekin mennä, joku pussi on omiakin pakkasessa, mutta oman mielenrauhan vuoksi voisi ostaa jonkun valmiinkin pussin. Vanhat kunnon rotinat saisi olla kunniassaan, mutta ei ainakaan esikoisen aikaan juuri kukaan pullia mukanaan tuonut :). Esikoisen kummit tulivat kyllä kylään mäkkäripussin kanssa, se oli ihan yliveto. Veivät roskatkin mennessään!

Imettäessä saa tosiaan syödä mitä vain mitä vauvan vatsa sietää ja eikös se suositus olekin, että ruokavalio olisi mahdollisimman monipuolinen ja vasta jos vauvalle tulee jotain oireita, ruvettaisiin rajoittamaan joitain ruoka-aineita? Täytyy vielä virkistää muistia neuvolassa.

Olin myös neuvolassa tänään ja sain ongelman, kun vauva on liian ylhäällä viikkoihin nähden. Supisteluja tulee ja kohdunkaula oli huvennut jo kaksi viikkoa sitten, mutta pää heiluu vielä korkealla. Lapsi ei siis ole laskeutunut yhtään, vaan on korkeammalla kuin esikoinen oli korkeimmillaan. (Sf-mitta on 36, vaikka vauva on "vain" 3,4 kg). Sain ukaasin, että jos lapsivedet menee kotona, täytyy olla vaakatasossa ja soittaa synnärille, saanko mennä miehen kyydillä vai ambulansilla... Kun vauva on näin ylhäällä, voi kuulemma napanuora kulkeutua synnytyskanavaan ennen vauvaa/ pään mukana, mikä ei tietty ole hyvä juttu. Harmittava lisäjännite!

Vaan olo on ihan hyvä, joskin turhautunut.
Wilma74 39+1

palaan viellä tohon käynnistykseen. juttelin siskon kanssa (hänellä kokemusta siitä) hän sanoi ettei anneta täällä mennä yli 42 viikon.eikä mun olo antas kyl perikskään, mulla tulee nyt meinaan selkä kipeeksi kun istuu, seisoo tai makaa.missään asennossa ei oo hyvä. aloin siitä huolimatta siivota yhtä kaappia(jälleen) ja löysin sellasiakin vaatteita mitä en muistanut että on edes olemassa=)
mutta nyt täytyy mennä hetkex ulos, siellä on lunta=) satanut jo puolilta päivin asti.

mulla esikoiselta oli se yliaikaiskontrolli 9pv yli la:n..ja olisi käynnistetty 12pv yli la:n suuren koon vuoksi, mutta synnytys tapahtui seuraavana pvnä kontrollista.
Nyt jos tässä odotellaan ensi maanantain neuvolaan asti vielä, niin sitten on edessä ilmeisesti tarkistuskäynti sairaalassa,neuvolantäti meinasi ettei annettais kovin suureksi vauvan kasvaa..
39+4