HELMIMAMMAT 2008 (7)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI KETJU
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiitos teille vastauksista. joo ite oon painanut hiukan vajaa 5kg, mies kilon verran. mutta olikin keskonen. sellatiin olen ajatellut että katsitaan sitten mitä tuleman pitää=) tänne ei mitää sen kummempaa, välillä alamahassa tuntuu kamalasti painon tunnetta kun töissä huseeraa. mutta nyt on mentävä TAAS
Nina 25+5

Komeita massuja:)

Kyllä mullakin alkaa masu olla jo vähän tiellä kun yrittää tehdä jotain kummartamista vaativaa... toivottavasti se ei nyt ihan jättikokoiseksi äidy kasvamaan.

Meillä tosiaan vauvan painoennuste oli vajaat 3,5 kg, mikä on jonkun verran vähemmän kuin mitä itse aikanani painoin. Mutta onneksi meistä tulevista mameista pidetään niin hyvää huolta että ei ole syytä huoleen - kaikki menee varmasti oikein hyvin oli se vauva sitten iso tai pienempi..

Kuinka kauan teillä on mennyt siitä kun jätitte Kelan paperit siihen että päätös tuli?

Mä hikoilen meidän (Pohjolan) vakuutuksen kanssa, sieltä tulee aina lappu takaisin että jotain pitäisi täydentää/jotain puuttuu. Ekan kerran unohdin ottaa yhdestä neuvolakortin sivusta kopion, nyt puuttui HIV-testin tulos ja veriryhmä.. hohhoijjaa!

Mitään ihmeempiä ei siis kuulu - kunhan kirjoittelin. Hyviä vointeja!

Mä vein viikko sitten maanantaina ne kelan paperit palkanlaskijalle ja tänään tuli kelasta kirje että äitiysavustus on hyväksytty ja että menisi viellä n. 2vkoa. mutta se on päivätty 18.10, hyvässä lykyssä se tulee jo ens viikolla. raha päätöstä ei ole tullut, kun siltä osin on hakemus viellä kesken (menee sen 6kk tulojen mukaan ja palkanlaskija laittaa sen marraskuun tilin jälkeen).

Väsynyt tervehdys.

Olen lueskellut kuulumisianne taustalla, on ollut vääntö vähissä. Töissä salamoi ns. työparin kanssa siihen malliin, että kysäisin eilen neuvolalääkärissä saikkua loppuviikoksi. Normaalisti ottelisin mokoman kanssa, mutta nyt arveluttaa mitä Reiska tuumaa jos mutsi ajattelee rumia ajatuksia päivät pitkät ja yötkin, unet ovat katkonaisia nykyään. Aika herkästi näkyi tohtori sen kirjoittavan, hyvä niin. Yllätys on kuitenkin ollut, kuinka helkkarin väsynyt olen nyt, kun on saanut tämänkään verran enammän tilaa itselle, pois normaalista työrytmistä. Neuvolakäynti jäi jotenkin sumuun mutta fyysisesti kaikki oli mallillaan, kohdunsuu kiinni jne. Hempparikin oli noussut, jee.

Tänä aamuna kävin sitten testaamassa "SEN" sokerirasituksen, ja kokemus oli melkeinpä miellyttävä. Ei se litku ollut edes pahaa kun janotti niin hitsisti... Mikä lieneekään se ns. pitkä sokeri mikä siitä vielä määritetään, mutta ne arvot mitä iltapäivällä oli valmiina oli ihan viitteiden sisällä. Mitään ns. oireitahan mulla ei ole ollut kuin tämä valmis elopainon runsaus, minkä perusteella rasitus tehtiin. Jotenkin se vaan vähän pelotti, entäpä jos sittenkin... No, lopullinen tuomio tullee viim. seuraavassa neuvolassa kolmen vkon päästä. Kilpparin tyroksiini mitattiin samalla myös, ja se oli viitearvojen alapuolella. Toivottavasti joku asiallinen lääkäri arvioisi sen jutun mahd. pian, siinä mielessä pitänee neuvolaan pirauttaa vielä tällä viikolla.

Äitiyspakkaus tuli sopivasti mieltä kohottamaan, onhan se aika upea ilmestys laajudessaan. Niitä kokoja vertaillessa tulee väkisinkin mieleen, että kaikki on niin suhteellista, melkein voin kuvitella lööpit "vauva katosi toppapukuun Etelä- Savossa". Onhan ne jotkut vaatteet tosi reiluja mutta silti... Ihana asia se on. Rahapäätöstä saakin sitten odotella ties minne asti, pitäisi varmistaa otetaanko vielä joulukuun tulot huomioon vai lopetetaanko laskeminen marraskuuhun... Pitkin joulukuuta ripottelee kaiken maailman kinkkurahoja ynnä muuta mikä sopivassa kohdassa voisi olla eduksi... No, sittenpä tuon näkee. Mutta pakkauksesta päätös taisi tulla viikon sisällä ja toimitus oli kirjeen mukaan kahden viikon sisällä. Nopsaan kun lasken niin päätös oli KELAssa tehty pe ja pakkaus oli haettavissa reilun viikon päästä ti. Ihan sutjakkaasti eteni.

Kivoja mahoja ootte kuvanneet! Täytyy tunnustaa, etten ole saanut aikaiseksi virittää kameraa sen vertaa, että olisin sivuprofiilia filmannut. Työmaan mummukat taivastelee kuinka iso maha mulla heidän mielestään on, ja tämä nyt kuitenkin menee vielä käyrällä, siellä yläilmoissa tosin. No,itsepähän mahani kannan... Ei sitä itsekään voi tietty olla huomaamatta, milloin se on ns. tiellä ja milloin tuntuu ähkyltä.

Ristiselkäkivut yltyy yleensä iltaa kohti, vaikuttavat hieman iskiaksen tyyppisiltä. Ootteko keksinyt selkähelpotuksia, vaivaako teillä toisilla ylipäätään?

Eiköhän liene aika laittaa tämä "omanapa " yrittämään unensaantia, sekin on ollut hukassa viime viikkoina. Vähän keljuttaa kun tavallisesti nukun vaikka seisaallani keskellä päivää jos vaan luvan itselleni annan. Toivottavasti muilla Helmiksillä on asiat paremmalla tolalla, hyvää loppuviikkoa!

auliina 25+6 (kai? kun ei muista just nyt...)

Mäkin kävin neuvolassa, paino oli noussut yli 6kg raskauden alusta, mut terkkari sanoi että se on ihan normaalia ja pitäähän sitä nyt välillä herkutellakin:-) Viimeksi oon tainnut painaa näin paljon silloin, kun olin just lähdössä synnyttämään!
Jännittää kyllä seurata noita hoitsujen palkkaneuvotteluja, toivottavasti tilanne ratkeaa ajoissa, vaikka onneksi meillä ei kenelläkään la ole vielä pahimpaan aikaan. Mutta ei siitä sen enempää, täällä näyttää olevan ihan tarpeeksi monta ketjua ko. aiheesta ja kaikissa vaan riidellään...
Esikoista piti käyttää lääkärissä kun epäilin korvatulehdusta, mutta korvat oli kuulemma ok. Meillä on kyllä tosi hyvä (kunnallinen) terveysasema, ajan saa suunnilleen parin tunnin päästä siitä kun sinne soittaa. Ei ole sairausvakuutuksia kaivattu, en tiedä sitten jos asuisi jossain missä ei terveysasema toimi näin hyvin.
Kelan paperitkin sain nyt sitten, onneksi on kuukausi aikaa täytellä, kun ovat aina niin monimutkaisia.
Mitään sen ihmeempää ei kyllä täälläkään kuulu...

Kävin just vessassa ja olin huomaavinani punaisia juovia mahassa!! Pakko käydä tänään ostamassa se kaakaopuikko ja alkaa kunnolla rasvaamaan. Mun maha on nyt suunnilleen samaa kokoa kuin tuossa Outin kuvassa.
Maijustiina 21+6

Helou!
Kiva kun on taas keskustelua täällä. :) Kiva kuulla Auliinan hyviä 'sokerikuulumisia'. Tuo selkäsärky on ollut täälläkin 'päivän juttu' on särkenyt niin että silmissä kipinöi! Mikään asento ei ole hyvä - ja panadolia on jo vetty maksimi.. kylmäpakkaus vähän auttoi, ja eri asennot. Pakko kävellä vähän pitkin toimistoa. Jos ei ois ihan pakko olla maanantaihin saakka töissä oisin jo kotona.. (taidan kyllä lähteä aiemmin tänään!) Neuvolan terkka olisi kirjoittanut jo mulle saikkua - mutta sanoi että on pakko olla töissä. Ehkä tää tästä..
Oon illalla menossa kattomaan Pelle Miljoonan DVD julkkaria - pakko yrittää jaksaa istua sen aikaa (!!) oon nimittäin iso fani, ja huomasin että pikkuinenkin inotutuu pogoamaan sen musiikin tahtiin.. :D Kiva että sille kelpaa sama musiikki kun miulle :) (harmi ettei mies tykkää yhtään..)

Kuinka monen synnytyssairaala on tuolla 'tehyn listalla'? Toki helmikuuhun mennessä tilanne lienee rauhoittunut ja selvinnyt jo. Meidän sairaalaa ei onneksi vielä tuo irtisanomisuhka koske.. vielä...

C 81 22+3/5

Mulla on ainakin synnäri ´tehyn listalla´, siks tää onkii vähän jännää.. Eli siis synnytän Helsingin Naistenklinikalla.

nyt järjestelemään esikoisen kakkosia, illalla tulee nimittäin vieraita ja kämppä on kuin pommin jäljiltä:D!

outi

Täälläkin selkäsärky on jokapäivänen tuttu. Mulla taitaa ilmeisesti olla toi synnytys sairaala sillä listalla. ainakin eilisessä lehdessä oli puhetta, että tänne jäisi 3 kätilöä, ja turkuun synnytykset suurimmalta osin kait ohjattaisiin. nyt en valitettavasti ehdi enempiä kirjotella, pakko mennä.
Nina 25+6

Moro, iskias on vihlonut tänään oikein urakalla, taitaa olla tänään valtakunnallinen odottajien selkäsärkypäivä, ainakin meidän pinossa.

Kiva tosiaan, että Auliinalla oli sokerit kunnossa.

Mitäköhän uutta taivaan alla..viikonloppuna kävi ikävä tapahtuma, olin uimassa ja joku täti potkas mua vahingossa toiselta rasdalta rintauinnin potkulla mahaan. Olin kauhuissani. mutta kipu helpoti nopeesti ja kotiin päästyäni soitin kättärille ja ne sano että näilä viikoilla pikkunen on vielä hyvin turvassa, että jos ei tuu kipuja, suppareita tai vuotoa ni kaikki on ok. No mitään ei tullut, mutta kyllä pitkään pyöri mielessä tapahtunut. Että varokaa kanssa sisaret, uimahallissa voi olla vaarallista :(
Sanoivat kättäriltä, että myöhemmillä viikoilla tommoset potkut on jo pahempi juttu, ja sillon ottavat tarkistukseen.

Uskaltauduin kuitenkin jo tiistaina taas uimaan, eihän sitä voi olla tekemättä mitään halmikuuhun asti, vaikka vähän kauhu jäi takaraivoon.

Onneksi on maanantaina 4d:n uusintakierros, tuleepahan nähtyä että kaikki on todella hyvin. Vaikka en sitä enää epäile, kun kaveri tuolla sisuksia edelleen potkii.

Huomenna lähetään ruotsiin, syyhyää jo sormet päästä hipelöimään naapurimaan vauvanvaatteita :) Barcelonassa tosiaan oli varmasti iiiihania vaatteita!

Tää viikko on menny ihan liikaa herkutellessa, ens viikolla on todellinen kurinpalautus, koska laivallahan ei voi itseään vastustaa karkeilta ja seisovanpöydän herkuilta.

Raskausarvista oli raportoinu ainaki c81 ja Maijustiina, itellä en oo vielä bongannu, mutta kauhulla aina kattelen, koska tiedän että mun iho on niille altis, löytyy niitä jo ennestään vaikken raskaana oo ollutkaan.

Mietin semmosta "hassua" asiaa, johon ehkä uudelleen synnyttäjät osaa vastata. Miten se maha "katoaa" synnytyksen jälkeen? siis onko se pitkään semmonen roikkuva pussi? Vai kenties jää semmoseksi? vai onko se ihan ihmiskohtaista?

Kelan paprujen kanssa täälläkin puuhailtu, toistaiseksi luulen ymmärtäväni miten mun tulee toimia, eikä se oo vielä aiheuttanu hilsettä, mutta katotaan millasissa jengoissa oon ennenkun saan päätöksen kotiin.

Nina kauhisteli jättiläisvauvan mahdollisuutta, niinkuin itsekkin tossa joku aika sitten. Neuvolassa asiasta juttelin ja se täti oli sitä mieltä, että se ehtii vielä muuttua, tai siis että tässä vaiheessa noi ennusteet ei oo mitenkään lukkoon lyötyjä, ja kehoitti rauhottumaan. Mutta katotaan nyt mitä ne 4d:ssä taas sanoo tälläkertaa, jokohan ne povaa 5 kilosta..Mutta kyllä ne keinolla millä hyvänsä ulos tulee :) etten kyllä aijo siitä murehtia, ainakaan kauheesti ;)

Mun mies on painanu yli 5kg syntyessään, että toivotaan että ne kasvais enemmän äidin mukaan.

Hyviä vointeja kaikille toivotellen,

Pullis ja poika 23+5

Voin liittyä kesä selkävaiva- että raskausarpikerhoon... :( Selkä nyt on jotenkin siedettävässä kunnossa, terkkari ehdotti puhelimessa muutaman päivän panadol-kuuria, mutta koitan vielä selvitä kevyellä liikunnalla. Raskausarpia löysin pari viikkoa sitten takapuolesta minäkin. Mahaa olen ahkerasti tuolla body shopin puikolla rasvannut, ja se on vielä arvilta säästynyt. Lisää rasvaa siis peliin. ;) Kummallista miten arvet on tuonne iskeneet, sillä en kyllä mielestäni ole muualta kuin mahasta kovin paljon lihonut. Pitänee testata joillain vanhoilla farkuilla...

Minäkin olen menossa naistenklinikalle, jossa irtisanoutumiset vaikuttaa. Toivottavasti niihin ei kuitenkaan mennä.

Apua, mä oon ajatellut että uiminen olisi turvallista, kunhan ei itse liukastu... Polskuttelu kuuluu mun harrastuksiin kerran viikossa samoin kuin tällä viikolla alkanut äitiysjooga, joka on muuten aika hihhulointia. Ihan kiva olla vaan ja keskittyä oikeaan hengitystekniikkaan 1,5 tuntia, vaikkei siitä taida lihaskuntoon apua ollakaan...

Kitutunti lähti, miten tää töiden tekeminen onkin tänään näin tahmaista...

sulis 24+5

Alkuperäinen kirjoittaja pullahiiri80:
Moro, iskias on vihlonut tänään oikein urakalla, taitaa olla tänään valtakunnallinen odottajien selkäsärkypäivä, ainakin meidän pinossa.

Juu, ja sais kyllä riittää. PIstän harkintaan jos jäisi huomenna saikulle kotiin jos etää ei tästä helpota! Toisaalta viikonloppu on tulossa - niin saahan sitä silloinkin levätä - jos vaan jotenkin huomisen vielä pyristelisi :S. En lähde Pelle Miljoonaakaan katsomaan vaiak mieli teki - en mie kyllä pysty missään istumaan. Heti kotio makuulle kunhan vaan tilaisuus tulee..

Mietin semmosta "hassua" asiaa, johon ehkä uudelleen synnyttäjät osaa vastata. Miten se maha "katoaa" synnytyksen jälkeen? siis onko se pitkään semmonen roikkuva pussi? Vai kenties jää semmoseksi? vai onko se ihan ihmiskohtaista?

Mie oon miettinyt kovasti samaa. Toivon niin että se häviäisi - kun ei ole muutenkaan hyvä itsetunto, niin 'roikkumaha' ei ainakan tilannetta paranna.. (turhamainen olen, mutta..) Kyllä mie toivon että kroppa palautuis (toki esim kuppikoko saa kyllä jäädä tällaiseksi ;D)

Kelan paprujen kanssa täälläkin puuhailtu, toistaiseksi luulen ymmärtäväni miten mun tulee toimia, eikä se oo vielä aiheuttanu hilsettä, mutta katotaan millasissa jengoissa oon ennenkun saan päätöksen kotiin.

Meien palkkis pisti tänään Kelaan ne menemään.. Saa nähdä kauan kestää!! OIs se kiva päästä jo äitiyspakkausta hipelöimään..

Ja hyvä ettei Pullahiiren masu saanut kovempaa kolausta. Kyllähän tuo varmasti säikäyttää!!

Pikaisesti lueskelin läpi kuulumisia, mutta en edes yritä kaikkia lukea,hauskoja nuo masukuvat!Pitäisi yrittää kuvata omaa mahaakin jossain vaiheessa!
Selkävaiva kerhoon voin minäkin liittyä ja raskausarpia on jo entisistä raskauksista!
Tällä hetkellä synnytyssairaalasta ei ole irtisanoutumisia tullut, toivottavasti ei tulekaan ja muutkin pääsevät sopimukseen!

Tänään lääkärinneuvolassa tuo sf-mitta yhä edelleen korkea 28cm ja viikkoja 26, yli yläkäyrän mennään ja ultralla kun katsottiin saatiin vauvan painoarvioksi 1300g ja lähete tuli äitipolille kun edellinen vauva painoi 4500g ja ponnistusvaihe oli pitkä!Nyt sitten toivon ettei ainakaan isompaa olisi tulossa koska sektiota en halua jos ei todella ole vauvan tai minun hengestä kysymys!
Itse olen painanut syntyessä 3220g ja mies 3700g ja viimeksi todettiinkin että minulla on geneettinen taipumus saada isokokoisia lapsia.

Nyt pitää lähteä peittelemään kuopus ja taidanpa itsekin kaatua petiin, rankka päivä ollut tänään!

Mahan palautumisesta... onhan se jonkun aikaa sellanen löysä löllö, ei mulla ainakaan ollut kuitenkaan mikään ihan tyhjä pussi. Ihmeen nopeeta se iho vetäytyy siitä taas. Vaikka ei siis koskaan oo mulla ainakaan ihan ennalleen palautunutkaan. Sekin on taas kovin yksilöllistä, joillekin tulee ihan timmi maha vielä monenkin synnytyksen jälkeen:)

Laitoin tänään kela-paperit palkanlaskijalle, josko ne ens viikon aikana ehtis kelaan asti... tosin pakkausta en oo ottamassa joten rahaa maltan kyllä odottaa.

Mun synnäri ei ole tässä vaiheessa kuulumassa irtisanoutumisiin ja toivottavasti saavat sovun aikaan ennen kuin nämä irtisanoutumiset toteutuu. Pelottaa monien puolesta, esim. miten käy pienten keskosten tms....

Sirenia 25+3

Huomenta kaikille!
Ihanaa kun viikonloppu edessä. mulla ois nyt kamala siivous vimma, mutta se ei paljoa auta kun olen töissä. ehtii into laantua ennen kun kotiin pääsee. siitä huolimatta että selkä särkee ja polvi niin tekis mieli tehä suursiivous=)
empä oikein osaa muuta nyt kirjotella, mukavaa viikonloppua, niin juu eilen mieskin pääsi osalliseksi liikkeistä, tuntu potkut tosi hyvin =)
Nina 26+0 (kovaa vauhtia viikot menee)

HUomenta!
Meillä myös liikkeet on voinmistunueet kunnolle, alkoi jo eilen tuntua että mahasta ollaan tulosaa läpi! Selkä on ihan rikki, mutta yritän tän päivän vielä kärvistellä.. Jospa se sitten siitä. Mietin auttaisikohan uiminen? Onko kenelläkään kokemusta? Ajattelin jos pystyisi käydä kokeilemassa.
Mutta ihanaa kun viikonloppu alkaa! Näen misetäkin kunnolla pitkästä aikaa! On tehnyt niin paljon ylitöitä, että olen ollut aika orpona..

Moikka taas kaikille!

Mäkin pelkäsin raskausarpia eskoisen aikana. Olen pitkä ja hoikka ja sitä painoahan tuli sen 17 kg. Ainoat arvet tuli rintoihin, enkä ihmettele yhtään. Muistan hyvin kun menin suihkuun 1.5 vrk vauvan syntymän jälkeen. Peilistä katselikin Pamela! =) Se oli kyllä aika järkkyä. Imetyksestä ajattelin etukäteen, että ei ole mun juttu ja olin melko negatiivinen koko asian suhteen. Maitoa tuli reilusti yli tarpeiden ja lopuksi imetin 7kk, kunnes poika vieroitti itsensä. Voin sanoa, että onneksi myös pullo kelpasi, ettei tavinnut joka yösyötölle itse herätä ( yöheräämiset jatkui 5-6 kertaa yössä, kunnes mentiin unikouluun 1- vuotiaana).
Mulla on sokerirasitus edessä parin viikon kuluttua. PAhintahan siinä taitaa olla se paastoaminen..
Tarjoaako teille kunta mitään "extraa"? Meillä sen verran, että suuhygienistillä saa kaydä ilmaiseksi raskauden aikana. Ihan hyvä, että saa kaluston kuntoon, kun tuollaiset asiat unohtuu ainakin mulla arkea pyörittäessä.

C81: mulla uiminen on auttanut ainakin yläselän jumeihin. Ainakin jonkin verran. ei se mikään täydellinen pelastus ole ollut, mutta en tiedä kuinka jumissa olisin ilman sitä. Tänään taas pitäis mennä polskuttelemaan, vaikka eilen sovittelinkin kotona uimapukua kauhistuneena peilin edessä (uimahallissa en näe ilman rillejä mitään...). Maha näytti valtavalta ja sporttiuimapuku paljasti selkää jo reilusti. Ja taitaa sitä ylimääräistä olla tullut muuallekin kuin mahaan...

Heippa,

Söötti maha momentolla, toi raitapaita näyttää tosi kivalta masun kanssa :)

Uiminen on auttanu mulla iskiaskipuun ja ylipäätään kaikkiin jumeihin. Ekat sadat metrit välillä takkuaa ja on välillä vähän tuskaakin, mutta siitä se on sitte alkanu sujua. Että kantsuu varmaan c81 koittaa! tai jos ei uiminen onnaa, ni mee kelluskelemaan porealtaalle jos hallista semmonen löytyy.

Me lähetään tänään tukholmaan, jotenka hyvää viikonloppua kaikille nyt toivotan!! Muistan kun kesällä varasin tän matkan ni ajattelin, että sitten kun matkalla ollaan niin raskaus on jo tooosi pitkällä, näin se aika menee. Vaikka nyt kyllä ajattelen, että sitten ku on joulu ni tää raskaus on jo tosi pitkällä, kai mulla on tapana luoda itselleni jonkinlaisia henkisiä tulevaisuus etappeja :) olipa hienosti sanottu, hih!

Täytynee koittaa synnytyksen jälkeen vaan siten pikkuhiljaa alkaa treenailemaan itteään takasin johonki kuosiin, ja varoa ettei käy just toisin, että retkahtaa syöpöttelemään suklaata moneksi kuukaudeksi synnytyksen jälkeen, mulle vois kyllä käydä noinkin, mulla on nykyään jotenki niiin huono itsekuri..

Onks teilä muilla muuten kauhee iho vieläkin? siis mä meinaan, ku mulla ennen raskautta ei koskaan ollu finnin finniä, ja nyt oon kun teini-ikänen, kaulassa kamalia paukamia ja selkä täynnä finnejä, yök! Jotenki mä luulin (en tiä miks) että nää finnit lasehtis alkuraskauden mentyä ohi, mutta ei..toivottavasti nää fiinnitkin jää sitten synnytyspöydälle :) vaikka luultavasti niistä ei ihan heti sillonkaan vielä eroon pääse.. Pitääköhän koittaa clerasilia, vai mitä se teinisaippua olikaan :)

No nyt mä poistun höpöttelemästä turhia.

Hyvää matkaa Pullahiiri!!!

Miepä yritän saada jonkun kaverin uimahalliin.. Jos se auttais tohon alaselän kipuunkin. Jos johonkin bikineihin vaikak mahtuis - uikkari varmaan ratkee päälle :(
Kai bikineissä saa uida uimahallissa?

Mutta mukavaa viikonloppua kaikille.. voikaahan paksusti <3