HELMIMAMMAT 2008 (7)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UUSI KETJU
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Murrrrrrh. Eikun siis iltaa! Mä kirjoitin jo pitkät pätkät ja sitten vahingosa huitaisin hiirellä tota allaolevaa mainosta ja teksti lähti taivaan tuuliin.

Olin siis kertomassa että mun naama on kuin pitsa edelleen. Mulla ei ole ikinä - edes teininä - ollut finnejä, mutta nyt niitä on senkin edestä! Ostin lentokentältä tehokkaampia puhdistusaineita (myyjän ohjeiden mukaisesti), saas nähdä josko auttaisivat. Tuskin.

Mua tylsii jo mun mammavaatteet, kun on tasan kahdet käyvät housut (+sitten kotilökärit tietty)... ja pari "kaapua" yläosan peitoksi. Kun moni paita on sitten niin megalyhyt tosta edestä. Täytyisi kokeilla niitä pitkiä toppeja mistä täällä oli puhe.

Mä meinasin aamulla pyörtyä kauppaan, yhtäkkiä meni koko maailma valkoiseksi ja oli pakko mennä istumaan vihanneshyllyjen väliin. Se on toi mun verenpaine joka teettää näitä temppuja. Nytkin mussutan salmiakkia siinä toivossa että se vähän nousisi ja olo paranisi sen myötä.

Mä yritin käydä uimassa mutta mua ahdisti kun uimahalli oli niin täynnä... täytyy yrittää etsiä aika, jolloin siellä olisi vähän vähemmän ruuhkaa.

Mutta nyt mä taidan painella nukkumaan.. hyvää yötä!

-Pia -

Nostan ettei tipahdeta..
HUonosti nukuttu yö takana, yritän mennä tänään sinne uimaan jos auttaisi selkään edes. Tekisi mieli kävelemään mutten uskalal yksin lähteä jos en jaksakaan kävellä takaisin.

Mukavaa viikonloppua!

rollepallakin ilmeisesti verenpaine alhainen?? samma här..välillä huippaa ja varsinkin jos kaupoissa käppäilee..välillä pakko päästä istumaan ja juoda jotain.Esikoiselta pyörryin kerran istualtaan ku odotin vuoroani neuvolassa..rupes vaan kylmänhiki valumaan ja silmissä musteni..hyi että. nykyään meinaa tulla huono olo kun tulee harjotussuppareita, välillä on semmonen olo ettei saa happea kunnolla kun masu menee kovaksi? mites muilla?

tänään viikkoja 26

Moi, olen jäänyt vaan taustailemaan, kun ei tunnu aika ja energia riittävän kirjoitteluun. Nyt ajattelin kertoa kuulumisia. Tänä aamuna on jo käyty hautajaisissa ja neidille tuntuu niiden jälkeen päiväunet maistuvan paremmin, että jos ehtisi kirjoittamaan.

Voinnista: väsymystä riittää, vaikka hemoglobiini on ollut vielä ihan ok, eli rautaa ei ole määrätty. Öisin silti ei saa kunnolla nukuttua, mutta mulla se tuntuu myös kuuluvan tähän raskaana olemisen yhtälöön. Selkäkipuja oli pari viikkoa, samoin kuin närästystä, mutta ne loppuivat yhtäkkiä, saa nähdä tuleeko uudestaan myöhemmin. Nivuskipuja on, oikealla, toisinaan enemmän ja toisinaan vähemmän. Supistelee kun tekee jotain raskaampaa. Turvotusta ei ole, siihen muuten auttaa ruokavaliosta suolan karsiminen ja veden juominen, jos etenkin lopussa alkaa paino nousta liikaa.

Kelan laput täytin, niissä ei nyt hirveesti ollut täyttämistä, kun työtuloja ei ole, joten parempi olisi että saisin saman äippärahan kun esikoisesta. Hiukka odotan sitä rahaa, kun kotihoidon tuki on melkein puolet pienempi!!!! Ja nyt Kela haluaa selvitystä miehen nousseista tuloista, joten luulenpa että saadaan veronpalautusrahoilla maksella hoitolisiä takaisin... Se on kyllä sellanen instassi...! :( Otin pakkauksen sitten toisellekin lapselle, kun mietin, että se raha menee kyllä niin helposti ruokakaupan laskuun. Ja olen itse saanut äidiltäni mun vanhoja vaatteita omaa tyttöä varten, niin ois se aika ihana säästää omien lasten pakkaukset niille tulevaisuutta varten.

Satakunnan keskussairaalassa voi olla aika paniikki jos Tehyn irtisanoutumiset toteutuu. Siellä suurin osa kätilöistä on irtisanoutumassa, on suunniteltu synnyttäjien siirtoa Loimaalle. Aikalailla vääntää vatsaa, kun miettii marraskuun loppupuolella synnytystä odottavia äitejä. No en minäkään siitä enempää jauha.

Mahan palautumisesta oli kyselyä. Kyllä mulla oli aikalailla sellainen tyhjä pussi. Aika ikävä se oli, eikä kokonaan palautunut tähän uuteen odotukseen mennessä. Mun ystävällä se katosi kokonaan 4 kk aikana, joten se on ihan yksilöllistä. Mä en kyllä asian eteen tehnyt paljonkaan mitään, söin vaan kun hevonen, kun imetys toi valtavan ruokahalun!

Imetyksestä oli jotain juttua jo aikoja sitten. Itse imetin esikoista 1v5kk, puoliksi pakosta kun lapsella on maitoallergia ja rintamaito sopi. Imetys oli aluksi hankalaa ja sairaalassa sai lisämaitoa. Nännit olivat välillä arat, mutta kaikesta selvittiin ja lopulta se oli ihan mukavaa. Mutta siitä ei kannata ottaa stressiä, jos onnistuu niin hyvä, jos ei, niin ei maailma siihen kaadu. Molemmissa omat hyvät puolensa. Meillä tyttö ei koskaan oppinut syömään tuttia eikä pulloa, joten olin aika korvaamaton ja se oli välillä tosi raskasta. Mutta eipä tarvinnut vieroitustakaan tehdä... :)

Mutta nyt on pakko mennä repimään neiti hereille, kello on jo NIIN paljon! Muuten sitä ei saa nukkumaan illalla koskaan... =)

Vointeja! misuli rv ??

Jeps, verenpaine on tosi alhaalla. Alhainen se oli jo ennen raskauttakin, mutta laskee vaan koko ajan. Lukemat oli viimeksi (koti)mittauksessa 108/62, mutta kuten neuvolatäti sanoi niin ei ole vaarallista jos vaan tajuissa pysyy. Syön salmiakkaia jos se vähän nousis tuosta.

Mä muuten nukun kuin pieni porsas - mieskin jo naureskelee mun unenlahjoille. Kellon ympäri ei ole mikään ongelma :))

Ollaan anoppilassa, täytynee mennä olemaan seurallinen. Viikonlopunjatkoja!

-pia-

Rollepa, mulla on noi verenpaineet aikalailla samoissa lukemissa kuin sullakin. Ja alhainen myös ollut aina. Mullekin terkka sanoi että ihan ok kunhan muistaa olla varovainen liikkeissään että ei mitään kovin äkkinäisiä nousuja ym.

Mies lähti pippaloimaan joten olen saanut olla koko illan rauhassa:) Ja se ilta on menny lähinnä viikolla nauhotettuja ohjelmia kattoessa:P Ei kerkee millään kattomaan arkena ja sit viikonloppusin on kauheet maratonit niitten parissa...

Viikonlopun jatkoja toivotan minäkin ja painun pehkuihin! Pitää muistaa kellot siirtää...

Sirenia 25+5

Moikka taas, sorry että kuormitan palstaa yliaktiivisuudellani.. mutta nyt on ihan pakko ihan vähän avuautua: Oltiin tosiaan anoppilassa viikonloppuna, ja kyllä Anopin suusta sitten kuulee totuuden. Hän kysyi että "no kuinkas paljon se vauva nyt painaa" ja mä kerroin että sen n. 900 g (4D-arvio) johon hän että "no ohhoh, oletpas sinä sitten siihän nähden iso - mistähköhän mahtaa johtua"... ja hän on vielä lääkäri ammatiltaan. No, eihän hän varmaan mitään pahaa tarkoittanut mutta... joo!
Nyt yritän unohtaa koko jutun. Hyviä vointeja kaikille!

-Pia 26+0-

no höh mä en kyl kovin ilahtuis itsekään jos mun koosta alettais vihjaileen..mutta anopeista kun on kyse niin mun kokemus on että ne puhuu monesti ajatuksiaan ääneen sen kummemmin miettimättä..parempi antaa mennä toisesta korvasta vaan ulos..

kattelin tosta neuvolakortista viime kerran verenpaineen ja oli 108/71..esikoiselta alimmillaan oli 100/68..

Sunnuntai iltaa.
inhottavaa kyllä jos joku alkaisi mun koosta vihjata, tosin töissä kuulee mitä erilaisia "lempinimiä".
mulla on ollut tänään extra huono päivä, on tullu räyhättyä ja paruttua ihan urakalla. sain jonkun ihme siivous vimman ja sen seurauksena hirvittävän maha kivun..nyt oon ite jo rauhottunu, mut jotenkin kamalan kiukkunen silti. tuntuu tää päivä muuten ikuisuudelta, kun tota kellon aikaakin siirrettiin. no eiköhä se taas tästä. Hyvää alkavaa viikkoa kaikille näin etukäteen
Nina 26+2

Olen niin kade teidän mahoille!

Olen jo alkanut miettiin, että mun / meidän on pakko tehdä toinen vauva joskus, koska tätä raskautta ei ole kukaan huomannut. No, kai se joskus jouluna alkaa näkymään.

Me oltiin anopin kanssa viikonloppuna Ikeassa, ja hän on kyllä hieman enemmän innoissaan kaikista hankinnoista kuin minä... Sain pidätellä häntä ostamasta, kun ei tiedetä, millainen sänky, peitteet, tyynyt jne. on tulossa. Eikä meillä ole vielä lastenhuonetta.

Huusin käytetyt vaunut huuto.netistä. Josko tulisivat tällä viikolla, niin olisi jotain hypisteltävää.

Naama on kuin kraaterialue ja tosi kipee. Lohduttavat, että noi kivut ei ole mitään :)

Mulla on neuvola keskiviikkona. Työkiireitten vuoksi verenpaineen mittaus pelottaa. Pääseeköhän raskaana verenpaineen vuoksi saikulle? "Terveenä" se ei riitä sairausloman syyksi. Alkaa välillä tuntua, että tauko tekisi terää.

jhk 25+3

Hei kaikki!
Jhk - luulisi että verenpaine riittää syyksi, jos se on oikein korkea. Mutta riippunee ihan lääkäristä / neuvolan tädistä. Ja tietysti jos valittelee streesiä, se voi auttaa - jos haluat saikulle.
Se uiminen muuten auttoi selkään tosi hyvin!! Suosittelen, jos muillakin on selkäongelmia. Jaksoin jopa eilen istua melkein 3h kokouksessa.. :)

Terveisiä Italiasta, oltiin kaupunkilomalla taapertamassa esikoisen ja avokin kanssa. Söin ihan järjettömiä juttuja, pari pasta-ateriaa ja välipalajäätelöt päivässä. No toisaalta kun viinit ja oluet jäi normaalireissuihin verrattuina pois, niin saldo ei varmaan ihan paha. Taivaallista hemmottelua. Lennot ei yllättäen päässeet turvottamaan / supistelemaan, vaan kaik sujui ihan ok. Esikoinen käyttäytyi asiallisesti. Pääosin. Ja avokki. Pääosin.

Vatsan häviämisestä ja arvista täällä oli keskustelua: mulla jäi kyllä esikoisesta ylimääräistä vatsalle ja nyt tilanne ei varmaan ole ainakaan parempi. Sinällään vatsa kyllä hävisi nopeasti, mutta löysää siinä on. Turvotus ja hetkittäinen mässäily (joulut, juhannukset yms. yms.) näkyy vyötäröllä heti. Sen takia varmaan tämä kakkonenkin näyttää ihan valtavalta. Arpia tuli tuonne pepun päälle ja vähän rintoihin, mutta mulla ne tuli näkyviin vasta kun kilot lähti, odotusajan hehkutin kun ei arpia ole! Nyt on ihan viiruinen alaselkä.

Joku kyseli myös niistä selkäkivuista, oletteko kokeilleet tukivöitä? Tukivyö oli ihan pelastus ensimmäisessä raskaudessa, mulla ne selkäkivut johtui osin vatsan kasvamisesta ja tukivyö tuki siis myös selkää. Ja uinti oli todella hyvä. Nyt en ole koko vyötä muistanutkaan, ei ilmeisesti ole siis tarvetta.

OIen monta kertaa kitissyt siitä, että raskaus tekee naisen vartalosta jotenkin avointa riistaa kaikenlaisille tölväisyille painosta tai väsyneestä olemuksesta. Itselläni ainakin odotusaika syö itsetuntoa (vaikka sen ei ulkonäöstä pitäisi riippuakaan) eikä siihen tarvitsisi ulkopuolista painolastia yhtään lisää. Nautin kyllä vatsasta ja olen ylpeä ja iloinen siitä, että sisälläni kasvaa lapsi, mutta yhtä lailla ottaa päähän ja on tympeän oloista, että naamassa on finnejä, silmien alla tummat pussit, kasvoissa turvotusta ja kiloja kohta +10. Lisäksi vaatteet ei istu ja vaatevalikoima on supistunut pariin hassuun vaihtoehtoon. Täytynee siis hakea tässäkin vertaistukea listalaisista: olettepa laittaneet näytille todella kauniita ja suloisia masukuvia! Panostettaisiinko vaikka kasvo- tai selkähierontaan, että tulisi kaunis ja vetreä olo?

Kyllä on täälläkin käynyt vaatekaapin sisältö vähiin ja tuntuu että minusta kehkeytyy kunnon valas.Täytyy varmaan ruveta kaivamaanjostain sitä tukivyötä, olen ostanut sellaisen edellisessä raskaudessa.Siitä oli kyllä paljon apua.

Nyt olen kärsinyt tulehtuneesta viisaudenhampaasta viime keskiviikosta asti ja sainkin siihen kuurin perjantain mutta eipä tunnu menevän ohi.Olivat sitä mieltä että ei alettaisi poistamaan hampaita vasta kun synnytyksen jälkeen mutta en kyllä tätä kipua kestä jos ei rupea tokenemaan!
Ja tänään on ollut kova päänsärky lisänä niin ei kovinkaan hehkeältä tunnu olo tällä hetkellä.Voisin kyllä panostaa noihin mainittuihin hemmotteluhoitoihin!!Esitinkin miehelle toivomuksen että saisin etukäteen joululahjaksi, kasvohoidon ja jalkahoidon!Aikoi laittaa harkintaan.
jhk, siskoni sai saikkua raskausaikana kohonneen verenpaineen takia.

Minulla on jotenki iskenyt paniikki kun huomasin että ei olekaan enää niin pitkä aika siihen kun vauva syntyy ja kaikki asiat ovat niin totaalisen keskissä.
Nyt lähden pitkäkseen ja toivon että olo pikkuhiljaa paranisi!

Tää ketju on kyllä tosi hyvä tuki. Täällä on helppo jutella, kun tietää, että muut on samassa tilanteessa. Just noi vaatejutut, lihomiset, herkuttelut jne. voi tuntua oudolta valitukselta sellaisen korviin, joka ei odota ja ne kuitataan olankohautuksella, mutta täällä niitä saa vatvoa mielin määrin=) Kiitos teille kaikille!
Kävin liberon sivuilla ja totesin synnytykseen olevan alle 100 päivää! Järkyttävän nopeasti on kyllä mennyt. Kohta alkaa hössötys joulun kanssa, niin pianhan sitä ollaankin jo ensi vuoden puolella ja lähellä h-hetkeä.. Toisaalta pelottaa, mutta seuraavassa hetkessä odottaa innolla. Mun pahin painajainen arjessa on yövalvomiset. Mitenhän sitä selviää, kun esikoinen ei nuku enää päiväunia ja mies reissaa viikot. Taitaa olla paremoi, ettei vielä murehdi..

Heipparallaa!
Mulla on kanssa ollut noita selkäkipuja enemmän kuin ensimmäisen raskauden aikana, kipu on enemmän oikealla puolella ja on sellaista vihlovia pistokipuja, nyt on ollut onneksi muutama pv väliä ettei ei ollut kipuja. Olen miettinyt tuota tukivyön ostoa, onko jollain jotain vinkkejä?!

Meillä on miehen siskon häät tammikuussa, ja odotan innolla mitähän ihmettä sinne saisi mahtumaan päälle, siksi oonkin miettinyt että panostankin niissä juhlissa naamaan ja hiuksiin, eli jos menis ihan meikkaukseen ja kampaajalle laittamaan tukan niin vaatetuksella ei oo niin väliä :D! Täytyy varmaan heti ekana alennusmyyntipäivänä joulun jälkeen kauppaa jos vaikka löytyisi edullisesti edes jotakin :)!

On se hassua kun muuten arkisin on tod vaikeaa ja hidasta päästä tytön kanssa ulos, mutta nyt kun hän on kuumeessa niin tekisi mieli niin kovasti mennä just nyt ulos raittiiseen ilmaan, no mutta jos illalla lähtis lenkille kun mies tulee kotiin.

en muista olenko maininnut täällä että sekä ekassa että nyt raskauden aikana on ongelmia nukkua selällään, ja viime yönä oli kyllä todella hankalaa. Heti kun kääntyy selälleen makaamaan niin tulee todella tukala olo, ei pysty hengittämään kunnolla ja ahdistaa, kaippa pikkuinen painaa johonkin keuhkoon taikka johonkin kun se tekee tuommoisia oloja, eipä ole kyllä mitenkään hauskaa!

no mutta nyt yritän saada toipilaan syömään!
Mukavaa tiistaita kaikille!

Outi 25+3

Alkuperäinen kirjoittaja om:
Olen miettinyt tuota tukivyön ostoa, onko jollain jotain vinkkejä?!
Saako teiltä terveyskeskuksesta ilmaiseksi lainaan? Meiltä saa. Ei tarvi itse ostaa, ja on ihan hyvä ainakin se minkä mie sain!

Alkuperäinen kirjoittaja om:
Meillä on miehen siskon häät tammikuussa, ja odotan innolla mitähän ihmettä sinne saisi mahtumaan päälle, siksi oonkin miettinyt että panostankin niissä juhlissa naamaan ja hiuksiin, eli jos menis ihan meikkaukseen ja kampaajalle laittamaan tukan niin vaatetuksella ei oo niin väliä :D! Täytyy varmaan heti ekana alennusmyyntipäivänä joulun jälkeen kauppaa jos vaikka löytyisi edullisesti edes jotakin :)!
Sama ongelma.. kun me luultavasti mennään naimisiin myös ennen pikkuisen tuloa. Mutta kun ei 'oikeita häitä' pidetä, niin ei ole niin justiinsa. Mutta nyt on paljon kivoja tunikoita jne kaupoissa johon mahtuu!

Mie oon tyynyvirityksillä (kaksi selän takana, yksi mahan alla) saanut pystyttyä kellahtamatta selällään aika hyvin. Kannattaa kokeilla jos ei meinaa kunnon asentoa löytyä!

Millainen se tukivyö on? Tilasin netistä tällaisen

http://www.taikapilvi.com/product_info.php?cPath=14_16&products_id=25

ja se ei tee kyllä muuta kun rullautuu vyötärölle.

jhk 25+4

Se tukivyö minkä sain lainaan terveyskeskuksesta on tarrakiinnityksellä, mahan puolelta tukee leveämmin mahaa (ehkä 20cm?), ja selkäpuolella on ehkä n. 10cm. Ei purista, mutta tukee mahaa alta.

mulla oli ekan raskuden aikana lainassa yksivyö, mutta maha kasvoi sellasta vauhtia että se ei mahtunut kauaa. Täytyy kysyä seuraavaks neuvolassa että jos sais sellasen terveyskeskuksesta lainaan, tosin seuraava neukku on vasta 14.11.

outi

Meillä voi suoraan kävellä tk:n välinelainaamoon ja kertoa tilanteen niin natavat lainaan - ja saa vaihtaa isompaan sitä mukaan kun tarve vaatii. Mulalkin on jo toinen menossa, eka jäi pieneksi melkein heti..

jhk: tuo näyttää heppoiselta tukivyöltä. Mulla on myös sellainen, missä on tarrakiinnitys ja alaosassa paksumpaa kangasta. Yläosa menee pitkälle vatsan päälle, joten ei rullaudu. Olisiko tällainen: http://www.mamani.fi/fi/verkkokauppa/index.tmpl?ryhma_id=18 (olen saanut tämän(kin) kierrosta, joten en tiedä mistä hankittu).

Heippati!
Täällä ei ole tapahtunut mitään uutta, selkä ja mahakivuilla mennään eteenpäin. tosiaan välillä mieleen tulee että apua aika alkaa käymään vähiin. tänään muuten tuli se äitiyspakkaus, ihania vaatteita=)
Nina 26+4

Pitäisköhän tilata tällainen...?

http://www.taikapilvi.com/product_info.php?cPath=14_16&products_id=23

Mulla on paino noussut 5 kg ensimmäisestä neuvolakerrasta, viime viikot 580 g / vko, eli pitää vähän katsella syömisiä. Mutta miten, kun on aina nälkä :)

Syke oli tänään 135 ja kaikki kunnossa. Kohdun korkeus tms. oli alakäyrällä, mutta tämänmallisella kohdulla normaalia.

Vaunut tuli! Kiva hypistellä jotain.

jhk 25+5

Lueskelin teitin ketjua ja keskustelitte tukivöistä... Ostin just viime viikonloppuna Anitan tukivyön Stokkalta ja se on ollut tosi hyvä!! Huomattavasti tyyriimpi kuin tuo mihin jhk oli laittanut linkin (41,90€) mutta ainakin voin suositella! Tukee mahaa ja selkää.

Hyvää odotuksen jatkoa kaikille! =)