** HELMIKUUN HURMAAJAT ** tammikuussa



Nyt jo on viikko vierähtäny tytön syntymisestä!
Johan on tää aika mennyt vauhdilla, tyttö on niin kiltti ettei turhasta vikise :heart:
Tytön isoveli haluisi kovin auttaa hoidossa, hänellä on aika ''jäkevät'' otteet, joten sanoin vaan että odotetaan että sisko kasvaa =)
Huomenna tytöllä tarkistus, toivottavasti kaikki on kunnossa, ei ainakaan minun silmissä näytä huomovointiselta


SippeSirkku&''ValmaNyytti'' 1vk
 
hei sarina. kuulostaapa että oot ollu sellases uninarkoosi-tilassa. siinähän jää ikään kuin unen ja valveen välille, yleensä tietää nukkuvansa ja yrittää epätoivoisesti herätä, ei pysty liikkumaan, huutamaan (unihalvaus) hyvin epämiellyttävä olo ja kokee että joku/jokin on läsnä..mulla on ollu noita aina joskus, muutama vuosi sitten useinkin.
muuten en oo nähny nyt vauvaunia oikeastaan, mikä on ihmeellistä, koska ennen kun odotin, näin niitä useinkin =) unia kyllä oon nähny ja ihmeellisiä ne ovat, mut mulla ne on aina ollut vilkkaita..
muovit laitoin sänkyyn koska sänky on aika uusi ja oli kallis..
tänään valitsen vauvan vaatteet sairaalaan. :heart:
isyysasiaa, mistä ne paperit lähetetään kotiin, ja miten ne tietää lähettää meille? :eek:
ja onnea vauvasta piiuli! :flower:

celia ja vaavi 36+3
 
piiuli, Onnea Vauvasta!! B) :flower:
onko muuten muita joilla kohdunsuu jo pehmeä? mulla viime lääkärintarkastukses sanottiin että kiinni mutta pehmeä, onko normaalia jo toista lasta odottavalla?, voiko syntyä ennen laskettua aikaa juuri tämän vuoksi? supistuksia ollut vähän, ja ihan vaan muutamana päivänä, jäin juuri äitiyslomalle, että saa ainakin levätä nyt!!
en muuten muista esikolta että kauanko 50 cm vaatteet mahtuvat? muistelisin että esikolla jo 2 viikkosena piti vaihtaaa 56 cm, mut en nyt muista varmasti.
olo on kyllä jo ahdistava! mm.talvitakin pukeminen , yäk!!
Nanna ja muru 35+1 :heart:
 
Piiulille Paljon onnea vauvasta!! :heart:

unista: Olen muutaman kerran nähnyt unta vauvasta. Ekassa kävin synnyttämässä jossain vanhassa rakennuksessa, joka toimi synnärinä (itse synnytystä ei unessa kuitenkaan näkynyt). En hoksannut missään vaiheessa ilmoittaa miehelle että menen synnyttämään ja vauvan synnyttyä en saanut edelleenkään aikaiseksi ilmoittaa. Sen sijaan laitoin vastasyntyneen vauvan peltipurkkiin ja lähdin se sylissä kaupungille. En tuntenut paikkaa, ja eksyin. Muistan vain miten avasin peltipurkin kannen, vauva voi hyvin ja hänellä oli vaaleanpunaiset vaatteet ja tumma tukka niin kuin isällään. Ja ajattelin koko ajan miten vastuuton olen, että mun pitää mennä takaisin sinne synnärille ennenku vauvalle tapahtuu jotain. :D
Toinen vauvauni oli poikavauvasta. Asuimme viidakossa, ja mies oli joka toinen yö minun ja vauvamme kanssa ja joka toisen yön vietti toisen naisen kanssa parin metrin päässä. :D Olin hyvin katkera siitä että miehellä oli oikeus olla kahden naisen kanssa. Viidakko oli siitä hassu paikka, että vieressä oli ovi, ja unessa menin vauvan kanssa ovesta sisään ja toisella puolella oli terveydenhoitajan huone ja hän tarkasti vauvan siinä. Tällöin huomasin että vauvalla oli siniset vaatteet. :)

Just viime yönä näin unta siitä että lähdimme laitokselle, kun minulla oli supistuksia ja sellasia tuntemuksia että nyt se syntyy. Sielä oli kuitenkin jonoa ja piti odottaa hetki. Siinä jonottaessa tajusin, että ei mun ole enää mikää, että supistukset loppui ja nyt me ollaan täällä ihan turhaa. Halusin sanoa miehelle äkkiä että mennään pois, mua nolottaa olla täällä turhaan, et ei tää vauva kyllä synnykkään vielä. Mies oli kuitenkin puhelimes, enkä saanut sanottua mitään. Muista vain sen järjettömän häpeän tunteen, kun ajattelin et nyt meille suututaan kun tultiin turhaan. Ja siinä samassa kätilö pyysi mua peremmälle, et katotaan mikä tilanne on.. Uni loppui onneksi siihen, mutta miten sitä unessa voikin olla jostain asiasta niin nolona.. :LOL:
Muutenkin tuntuu siltä että tämän raskauden aikana olen nähnyt ihan päättömiä unia, monestikaan ei kauhean mukavia, vaan aika hurjia ja pelottavia. Ja monesti olen herännyt siihen että itkettää.. :/

Täällä onkin moni mamma jo äityislomalla. :D itselläkin alkoi virallisest viime perjantaina, mutta käytännössä koulussa pitäisi jaksaa käydä pari kertaa viikossa ihan laskettuun päivään asti. Vielä ei mitää ongelmaa, mutta varmaan hankalammaksi pitkät istumiset tulee mitä lähemmäs synnytystä mennään. :whistle:
Vielä onneksi olo on muutenkin suht mukava, ei sen kummempia vaivoja. Eikä supistuksista tietoakaan, jos mahan kovettumista ei lasketa.. :)

Ensi viikolla on neuvolalääkäri, ja viimeksi kohdunkaula oli jo hiukan pehmentynyt, vaikka mentiin vasta rv 28, jännityksellä odotan mitä tuola alakerrassa on tällä välin tapahtunut, onko mitään edistystä näköpiirissä. :)

leeloo & nyytti 35+5
 
kohdunsuusta ym. uudelleensynnyttäjillä on kaiketi ihan normaalia, että kohdunkaula/suu voi olla pehmeä jo varhaisemmillakin viikoilla. Mun käsittääkseni se ei vielä varsinaisesti kerro kuinka lähellä synnytys olisi. Mulla oli nro.kakkosesta kohdunkaula pehmeä jo rv30+ ja poika syntyi vasta lasketun ajan jälkeen. Nyt kolmannessa raskaudessa on paikat olleet pehmeät jo viikoilta 27 lähtien =) .

--

mulla oli tänään viimeinen lääkärineuvola

rv36+5
hb101
verenpaine 144/86
painon muutos oli nyt miinusta vaan, parissa viikossa paino oli tippunut puoli kiloa
sydämensyke +150
liikkeet ++
sf-mitta 31,5cm

paino oli tippunut viime käynnistä, ja verenpaine sen sijaan hiukan koholla. Fundus-mitta oli myös tippunut, vaikka lääkäri tosin sai venytettyä sitä puoli senttiä kun mittasi osittain häpyluun päältä :D kuulemma kaikki (taas ne kuuluisat merkit, alkaa kyllästyttää ne kaikki merkit) viittaa siihen, että synnytys alkaa olla lähellä...niinkuin painon lasku ja fundus-mitan pienentyminen.

hb on nyt aika matala, vaikka olen syönyt kahta rautatablettia ja monivitamiiniakin. Kävinkin sen takia nyt tänään labrassa ja huomenna th soittelee mitä niissä näkyi. Tiedä sitten mitä sitä seuraavaksi yrittää jos rauta ei vain imeydy.

terkka ehti jo höpötellä, että jos kohdunsuuntilanne on kypsä niin lääkäri varmaan vähän pyöräyttää sormiaan jos synnytys vaikka sitten lähtisi käyntiin (kai sitä säälitti kun lauantain limatulpan lähtemisen jälkeen on supistellut vähän väliä ja yöunet on vähissä).

no tilanne oli kypsä, mutta kun vasta perjantaina tulee se rv37 täyteen ei lääkäri uskaltanut juurikaan kokeilla kohdunsuun tilannetta. Tai toki kokeili mutta tosi varovaisesti kun ei halunnut, että synnytys lähtee nyt vielä käyntiin.

kohdunkaulaa oli nippanappa jäljellä 1cm (kuulemma hiukan vajaa) ja sen mitä kohdunsisäsuuta pääsi hiukan tunnustelemaan niin 1 sormelle auki, ilmeisesti enemmänkin mutta tuon kirjasi neuvolakorttiin.

ei tässä nyt auta muu kun odotella ja katsoa mitä tuleman pitää. Vähän kyllä alkaa jo jännittämään, tänään supisteli taas tunnin ajan niin että pisti puuskuttamaan mutta nappasin panadolin niin loppuivat. Eli ei vielä "oikeita"-supistuksia.

Jiina ja "Rasmus" rv36+5 =)
 
celia81: En muista ilmoitteevatko maistraatista vaiko mistä mutta ne paperit tietääkseni lähetetään jokaiselle naiselle joka synnyttää lapsen avioliiton ulkopuolella. Ne tietääkseni haluaavat sen selvityksen isyydestä tai isättömyydestä joka tapauksessa tehtäväksi silloin kun nainen ei ole naimisissa ja ainakin minulle on molempien lasten syntymän jälkeen tullut kotiin kirje jossa on onniteltu lapsen syntymästä ja ollut yhteydenottopyyntö lastenvalvojalle isyys-selvityksen tekoa varten. :)
 
Kiva kun olitte kertoneet kokemuksia raskausajan unista. Mä olen nähnyt paljon sellaisia vauvaunia, että vauva on ilmestynyt, mutta syystä tai toisesta en ole sitä itse synnyttänyt. Yhdessä unessa vauva oli vaan jotenkin putkahtanut maailmaan ja mulla oli hirveä hätä, kun mulla ei maito noussut sen takia, etten ollut synnyttänyt. Toisessa unessa menin kotiin, jossa mies oli sellaisen 1-vuotiaan tytön kanssa ja sanoi, että tässä meidän vauva on. Itkin ihan hirvittävästi ja mietin, mihin se lapsi saadaan, että eihän se ole enää vauva ja meillä on vaan vauvantarvikkeet hankittuna. Sitten näin yhden sellaisen unen, missä vauva oli juuri syntynyt ja sain sen syliin ja sillä oli ihan miehen piirteet. Siinä unessa vauva oli poika.

Kuinka paljon teillä muilla on paino noussut raskauden aikana? Mulle on tullut nyt melko tarkalleen 13kg, ja se alkaa tuntua aika paljolta. Joulun alla, kun söin huoletta joka päivä ison läjän suklaata, tuli 400g/vko, ja nyt kun olin oikein tarkkaillut vähän enemmän syömisiäni ja syönyt enemmän terveellistä ruokaa, oli painoa tullut 500g/vko. :kieh: Että kyllä tässä varmaan se 15kg kerätään. Mulla ei ole aavistustakaan, että kuinka nopeasti nuo raskauskilot yleensä häviää, jos syö terveellisesti synnytyksen jälkeen, imetys onnistuu ja tekee vaunulenkkejä päivittäin sitten, kun vauvan voi viedä ulos. Vaikka kai tämäkin on niin yksilöllistä, toisilla lähtee helposti ja toisille jää pidempiaikaiseksi riesaksi. Yhtäkkiä vaan tajusin, että enhän mä varmaan mahdu noihin mun entisiin vaatteisiin vielä pitkiin aikoihin, kun väkisin tässä on kiloja kertynyt ainakin vyötärölle.

Mulla on nykyään aivan pohjaton vatsa. Mahaan mahtuu ruokaa vähintään kahden ihmisen edestä ja siitä huolimatta nälkä on melko pian edellisen syöntikerran jälkeen. Maha kyllä täyttyy melko nopeasti, kun kohtu alkaa olla niin ylhäällä, mutta ruokaa tekee mieli ja hulluna sitä suuhuni ahdan, vaikka ruokailun jälkeen närästääkin. :ashamed: Herkkuja menee päivittäin, mutta olen ajatellut, että tässä vaiheessa raskautta on kai turha enää yrittää kärvistellä ilman herkkuja, sitten synnytyksen jälkeen koittaa ankeammat ajat. :D

Malinda joo mä olen saanut paljon kommentteja pienestä mahasta, joka ei mun mielestä edes ole erityisen pieni vaan oikein sopusuhtainen. Ja alkaa tämäkin maha olla jo tiellä, esimerkiksi tavaroiden kurottelu lattialta ja kenkien jalkaan laittaminen on erittäin haastavaa puuhaa. :D Ja mä kyllä tykkään mun mahasta kovasti, mukavan kompakti ja nätti. Ja kiitos tiedoista koskien rintakumia, ostin nuo juurikin sitä varten, että jos nännit menee verille niin on sitten olemassa, eikä tarvitse lähteä etsimään.

Develly jotkut ihmiset on kyllä niin ajattelemattomia ja itsekkäitä, että oikein suututtaa. Todella inhottavaa, että olet joutunut vielä päästämään jonkun tuollaisen ihmisen edellesi samalla, kun on huoli vauvan voinnista.

Eilen saunassa tuli todella outoja tuntemuksia ja vihlaisuja mahaan. Tähän asti saunominen on tuntunut vaan mukavalta ja hyvältä, mutta eilen piti mennä äkkiä pois.

Täällä oli joidenkin neuvolatädit olleet huolissaan, kun verenpaineen alapaine oli ollut koholla. Mulla oli neuvolassa alapaine 88 (aiemmin neuvolassa ollut 67-74) eikä neuvolatäti ollut tuosta yhtään huolissaan, vaikka itse vähän säikähdin. Kuuluu kuulemma asiaan, että loppuraskaudessa alapaine kohoaa. Hassua, että on näin erilaisia suhtautumisia.

Nyt aamiaista, päivän lehti ja sen jälkeen ruokaostoksille.

Ikuisuus ja Kerttu 36+0 :heart: Ihanaa, enää viikko täysiaikaisuuteen.
 
oottepas te taas kirjoitellu!! :D en jaksa nyt lukea kaikkea... luen kun ehdin ja jaksan :D

vauvaonnittelut piiulille
:heart:

joku kysyi kohdunkaulanpehmeydestä mulla oli vko:lta 32+ se pehmeä..

ja neuvolalääkärikuulumiset tältä aamulta kohdunsuu sormelle auki :whistle: ja kanavaa jäljellä 1,5cm viimeksi oli kiinni, pehmeä ja 3 cm pitkä.

pissassa molemmat arvot ++ viimeksi +/- +
paino noussu viikossa 300g

kaikki siis ihan hyvin. jänskättää koskas neiti päättää tulla! :)

sorry omanapa!

nemu ja tyttö 35+3 :heart:
 
Viimeöistä unta :
Mies soitti mulle synnäriltä, oli siellä synnyttämässä meidän vauvaa... Siis soitti että ei edisty, hän on saanut jotain synnytystä edistävää lääkettä mutta liitoskipuja ei vain tule.. Minä sitten aloin itkemään että "et sinä saa sitä synnyttää, MINÄ HALUAN SYNNYTTÄÄ SEN". Oli niin ahdistavaa että päätin herätä. Mulla on aina ollut sellanen kyky että pystyn heräämään unesta jos haluan. Painajaista kun pukkaa, ajattelen unessa "mä en tälläistä aio katsoa" ja sitten herään..

Painoa nyt tullut 4-5kg.. Terkka vaan onnitteli että kaikki on mahassa. Syödä tekisi mieli, mutta pitkään on ollut jo ahdasta tossa rintojen alla. (ja nyt vauva lepuutellut jalkaansa kylkiluiden alla, ei saa sukkiakaan jalkaan kun luu luuta vasten ottaa. Onkohan sillä jumittanut varpaat mun kylkiluiden väliin?? :LOL: )

Nyt yläkertaan remontoimaan,
Tehila ja E 35+3
 
onnea piiuli82 tyttövauvasta :)

eilen täällä koettiin monta tuntia epäsäännöllisiä suhteellisen kipeitä supistuksia.... esikon syntymä lähti samalla tavalla käyntiin pari vuorokautta epäsäännöllisiä kipeitä supistuksia.. noh eihän näistä tiedä loppuuko vai alkaako ja tiheneekö??

tänään poksui 36+0 :heart: :heart:
 
Onnea Piiuli82 vauvasta :flower:

kanella: Nyt täytyy kyllä sanoo etten tiedä kenellä lääkärillä kävin, eikä sitä neuvolakortissakaan lue :/ Nuorehko, pitkähiuksinen nainen jolla silmälasit ja hirrmusen isot silmät :LOL: Hyvä kuvaus :D

Täällä olo on niin turvonnut !! Sormet on ku tukit ja naama aivan järkyttävän näkönen :eek: Limatulppaa tullut myös tänään!

Sais jo tää kaveri ulostautuu, alkaa olo olla jo sen verta tukala ettei jaksais enää |O

Niin ja painosta kyseltiin, mulla tullut ruhtinaaliset 23kg!!!! Repikäähän siitä :kieh: Alkupaino 57kg ja nyt jo melkeen 80kg, että kovasti odotan aikaa kun pääsee oikeesti liikkumaan, toivottavasti kilot lähtee yhtä nopeesti kun tulikin..
 
supistuksista Mulla on ollut yöllisiä supistuksia kohta 2 kk enkä ole nukkunut oikeastaan yhtenäkään yönä kunnolla. Täällä on vaan sellainen periaate, että vasta jos on todella todella todella pakko niin synnytystä edistetään... Olen valittanut tätä väsymystä ym moneen kertaan, mutta ainakaan vielä ei asiaan ole puututtu ollenkaan. Sanottu vaan, että voithan sä nukkua päivällä (koska mä sitten teen kotitöitä, hoidan asioita jne??).

Pojan kohdallahan oli niin, että olin menin paria päivää ennen laskettua aikaan sairaalaan sisään korkean verenpaineen takia. Aina oli synnytyssaleissa ruuhkaa, joten minä odotin... Lopulta 4 päivää. Paineet oli jotain 200/100+ ja olo ihan järkyttävä, mutta ei silti ollut kuulemma "niin kiire".

On jännää miten nuo käytännöt vaihtelee sailaaloittain?! :eek:

Itse en ole nähnyt yhtäkään unta koskien vauvaa :ashamed: Johtuuko sitten olemattomista yöunista vai mistä - en tiedä.

Ja painoa on tullut tähän asti 5-6 kg. Nyt vasta ihan lähiviikkoina alkanut tuo paino nousta ja nythän oli tullut muutamassa päivässä yli kilo lisää, kun on hiukka turvotusta havaittavissa :kieh:

Tänään on tytön nimipäivät ja reippaasti aloitin jo siivoamisen viikonloppua varten. Lupasin tytölle pienimuotoiset juhlat, vaikka me ei yleensä nimipäiviä juhlita. Ehkä hellyin nyt vähän helpommin, kun tiedän sen huomion tyttöä kohtaan väkisinkin vähän vähenevän tulevaisuudessa (ainakin hetkellisesti) niin saa nyt sitten olla huomion keskipisteenä oikein kunnolla :saint:

Nyt syömään ja sitten siivous jatkuu.......


Develly ja Potkuttelija edelleen väärässä asennossa 37+2 :heart: :heart:
 
huomenta.
lonkat särkee kauheesti nukkuessa, ei oo mikäään asento hyvä mihin enää pääsee. vähän ootan sitä et saan nukkua mahallaa+selällää ja pyöriä nukkuessa :LOL:
mun paino on noussu 63.8-->77.5. tosin meidän vaaka äsken näytti 75,8..
kyl neuvolatäti sano asiasta viimeksi, kun paino tuli tosi tasasesti pitkin syksyy ja nyt 3 viim. kertaa lisäys ollu yli kilon viikos. ostin eilen paljon hedelmiä, etten sortuisi herkkuihin, joita vieläkin kaapit täynnä joulun jäljiltä. tekis vaan mieli löhöillä ja tilata pizzaa ja kokista ja irtokarkkeja hirveesti :p
onko teistä kukaan uskaltanu juoda esim. lasillista viiniä? kun olin kirkossa ehtoollisella niin en uskaltanu ottaa sitä viinii, enkä sit meinanu saada sitä leipää millää alas :LOL:
muuten onko kukaan ostanu pienempää kypärää kun siin äit.pakkauksessa oli? katoin et se on kokoa 70. ajatelkaa, kun kysyin sairaalassa kätilöltä, että minkä kokonen pää on yleensä vastasyntyneel, niin hän vastas et 53! varmaan tarkotti 35..

laitoin sairaalakassiin:
-tohvelit
-ison t-paidan
-löysät collegehousut
- pyjaman
- sukkia
-pikkareita
-2 imetysliivit
-shampoo+hoit.aine
-hamm.harja+tahna
-deodorantti
-harja+pampuloita
-perusvoidetta
-piilarinestettä+kotelo
-ladyshaver
- siteitä muutaman
-rahaa taximatkaa varten, jos sattuu unohtuu lompakko
-neuvolakortti
-kamera+ laturi
-lakuja, hyvää makumaasta +tupla =) (jos sokeritasot laskee)
- mustaherukkamehutiivistettä
-pelikortit
-lukemista
-kynä
-2 tuttia vaaville

miehelle on pakastimes valmiina karjalanpiirakoita ja saarioisten pizza evääksi, jos se muistaa ottaa. en tiedä puuttuuko jotain. ehkä kännykän laturi?mul on kuitenkin kaikki puh.numerot kännyssä. vauvan vaatteet laitan pussiin turvakaukalon päälle valmiiksi niin mies saa hakea ne sitten.
ainiin, tarviikohan sinne viellä liivinsuojuksia vai saakohan sairaalasta?
celia + vaavi 36+4
 
Mulla on paino noussut neuvolan mukaan 15 kg ja neuvolantäti siitä huomauttelikin. Kotivaaka näyttää jotain 12 kilon nousua. Luotan itse tuohon kotivaakaan kun siinä käy aina samoissa vaatteissa ja samaan vuorokauden aikaan. Melkein kaikki ylimääräinen on mahassa joka taas kerran on valtava, mutta kuitenkin mun vauvamahoistani kaikista pienin. Maha on myös ihan eri mallinen kuin aikaisemmin. Pojista mun maha on ollu jättiläismaha, mutta silti liikkuminen (mm. kenkien ja sukkien laittaminen) on ollut paljon, paljon helpompaa kuin nyt. Ennen olen voinut kävelläkkin ihan normaalisti ja nyt vaapun kuin ankka. Ja aikaisemmin ihmettelin miksi vauvamahan kanssa ei muka voisi istuskella maassa tai hiekkalaatikolla, mutta nyt ei onnistu (tai jos onnistuu niin ylös en kyllä enää pääse :LOL: ).

Avilla 38+0
 
Onnea piiulin perheelle :flower: =)


Ennen esikoisen keisarinleikkausta kävimme tarkistamassa tarjonnan ultralla. Ultraaja antoi paino arvioksi 3,1kg. Kahden tunnin päästä kun esikoinen oli maailmassa, syntymäpainoksi kirjattiin 2640g. Että suuntaan ja toiseen ne heittää.

Sairaalakassia en ole vieläkään pakannut, ehtiihän tuon..toivottavasti..No siinä samalla kun odottelee että supistuksia on tullut muutaman tunnin ajan.. :D :ashamed:

En ole tainnut nähdä yhtään vauvaunta koko raskaus aikana. :eek:

Painoa itselleni on tullut nyt +2,5kg lähtöpainosta.

Viimeksi pari viikkoa sitten (?) oli 1,5cm jäljellä, pehmeä mutta paikat kiinni. Saa nähdä koska syntyy vai joutuuko käynnistelemään.

Devellykös se sanoi, että supistaa aina öisin? Minuu on alkanut supistamaan joka ilta ja yö. Päivisin ei ole juuri mitään, voisi vaikka maratoonille lähteä. :whistle:

Matami-mimmi ja vauva 37+4 :heart:
 
celia81 Myös täällä houkuttas noi herkut ihan liikaa :kieh: Meinaan kyllä uhmata kaikkia lakeja ja pitää edelleen kiinni mun kerta viikkoon-herkkupäivästä, pitäähän sitä jotain iloja ihmisellä olla, varsinkin nyt, kun olo on muutenkin ihan persiistä!! Ja eilen mies vielä mainitsi, kun oli käynyt päivällä töissä ollessaan Raxissa syömässä ja siitähän se riemu repes.. Mua alko ihan suunnattomasti v*tuttaan kuinka se saa mässätä kaikkia herkkuja ja mun pitää kärvistellä kaiken maailman keitoilla ja vihanneksilla :LOL: Ihan selkee perheriidan paikka :whistle:

Mua on alkanut ahdistaa yöt. Kun tietää joka ilta nukkumaan mennessä, että jokainen yö on yhtä tuskaa, kahden tunnin välein vähintään vessaan jonka jälkeen TAAS valvotaan ja ootetaan unta. Ja ne kivut.. Mä en ymmärrä miks en voi nousta sillon yöllä vaikka lukemaan tjtn, kun ei kerta saa unen päästä kiinni, vaan on pakko väkisin maata siellä sängyssä ja ootella nukkumattia :ashamed: Kai sitä jotenki vaan haluu pitää siitä normaali rytmistä kiinni..

Ja taas tuli valitettua :LOL: Koittakaa kestää, siskot!
 
Terveisiä neuvolalääkäristä! Kaikki asiat oikein mallillaan, ihmeteltiin myös viiden vuoden takaisia lukemia ja kerrattiin silloisia viimeisiä viikkoja... Eroja vaikka muille jakaa eli ei tästä tiedä miten käy ja koska syntyy.

rv 35+6
paino +0/vko, yhteensä n. 13,5 kg
rr 124/78
turvotus -
pissa puhdas
sf 30
liikkeet ++
ss 137
rt ja kuulemma tosi alhaalla ja pää liikkui enää vähän (siltä se tuntuukin, kun puskee tuonne alas...)
kohdunsuu uss, pehmeähkö ja kaulaa jäljellä vajaa 2 cm.

Pienempi vauva kuin edellinen oli myös lääkärin mielipide. Ultraa ei neuvolalääkärissä tehdä eli siinä se sitten oli se synnytystapa-arvio. Neuvoksi antoi että lähde sitten vaan sairaalaan kun siltä tuntuu, ei kannata soittaa etukäteen... Viimeksi avautuminen meni sen verran mukavasti että nyt voi mennä nopeastikin.

Nyt makailemaan ja lukemaan. Ja syödäkin tekisi mieli koko ajan ja olen kyllä syönytkin, eipä vaan onneksi näy tuossa painossa.
 
Ihanaa celia kun olit kirjoitellut sairaalakassin sisältöä. :) Täytyis itekin kaiketi pakkailla kassia valmiiksi edes osittain.

Dolly :hug: Eiköhän nuo loppuajan vaivat ole aika monen muunkin riesana ja täällä ainakin tiedetään, miten ärsyttäviä mm. yöt osaa olla.

Mä oon päässyt selvästi kyselyikään ( :D ), kun kaikkea täällä utelen, mutta kuinka paljon teillä miehet on osallistuneet hankintoihin ja muutenkin vauvan tulosta touhottamiseen? Meillä mies ottaa aika rauhassa ja hankinnat olen tehnyt oikeastaan itse. On mies ollut välillä kirpparilla mukana kiertelemässä, mutta pääasiassa olen itse kaikki vaatteet ja hankinnat tehnyt. Vaunukaupoilla oli mies mukana ja osallistui värivalintaan, kun sen mielestä oli hyvä, että mä olin ominaisuuksiin jo tutustunut ja tiesin, mitä haluan. Ja kun tuo kuitenkin on selvästi onnellinen vauvan tulosta, niin ei mua haittaa, vaikka ei ole hankintoja niin tehnytkään.

Mun ystävä oli lähettänyt mulle postissa itse tekemänsä vuorellisen villapeiton. Toi on aivan ihana ja niin hyvä esimerkiksi vaunuihin lisälämmikkeeksi talvikeleillä. Aloin melkein itkemään kun avasin paketin ja näin tuon peitteen, niin ihanasti on jotkut ihmiset olleet mukana tässä raskaudessa ja ajatelleet meitä. Toinen ystävä kiikutti jokin aika sitten kahdet itse tekemänsä tumput vauvalle. Kyllä mulla on ihania ihmisiä ympärillä. :heart:

Täällä alkaa olla jo niin isoja poksuja, että kohta alkaa tapahtua ja useasti!
 
Onnea piiuli! :flower:

Viime yönä supisteli ekaa kertaa kipeästi aikas paljon, sitten mua suretti ihan kamalasti kun en ole valmis! Niin paljon vielä asioita tehtävä, jotta kaikki olisi täydellistä vauvan kotiutumisessa. Ja muutenkin, tuntuu etten mä ole vielä oikeasti henkisesti valmis vauvaan. Pelottaa, että jään yksin ja en pysty täyttämään äidin tehtäviä. Kai ihan normaalia tuntea näin ja olen onneksi tietoinen, että saattaa sitten iskeä masennusta tai muuta päälle. Toisaalta en malta oottaa että saa oman pienokaisen syliin.

Neuvolassa kävin ja hoitaja kertoi, että vauvan pää on nyt laskeutunut ja supistelut merkkaa että lähellä ollaan. Muuten kaikki oli ok, tai no supistelut senkun jatkuu kipeinä.

Kunpa öitä ei olisi olemassa, olisi vähän helpompaa tämä elämä eikä tarvitsisi jännittää saako unta ja monta kertaa pitää herätä.

Jadel84 & Toukka 37+0 **POKS**
 
Meillä mies osallistui isompiin hankintoihin ja mielipiteensä ilmaisi. Oikestaan kaikki pieni säätö jäikin sitten tänne.
Nyt kun hankintoja ei oo niin hirveesti tarvinnu tehdä niin ne muutamatkin on yhdessä hankittu :heart:

Harmittaa, kun toisilla menee niin huonosti :ashamed:
Näin tänään vanhan ystävän joka oli menettänyt vauvansa :'( Ei siitä halunnu puhua, mutta oli aika vaivautunu olo olla samassa tilassa..

Viikonloppu edessä ja serkku tulossa kylään 2 lapsensa kanssa :heart:
Jotain viihdettä siis tiedossa :)

Fi0na 37+0
 

Yhteistyössä