*Helmikuun hurmaajat lokakuussa*

Moikkelis!

En ole joutanut koneelle piiiiiitkään aikaan.. Olen siis ihan pihalla teidän jutuista!
Ajattelin vain pikatervehdyksen laittaa näin ens alkuun ja keskittyä sit luku-urakkaan

Samariini ja O 24+1 vissiin.. :)
 
Meillä on neuvola ensi tiistaina. Silloin varataan aika sokerirasitukseen.

Välillä tuntuu, että supistelee ja iskiashermo on alkanut vihoittelemaan. Muita vaivoja ei onneksi ole ja joskus unohdan olevan raskaana. Siinä vaiheessa vauva potkaisee tai lyö nyrkillä. Liikkeet tuntuvat päivä päivältä paremmin ja aika vilkas tuntuu kaveri olevan tuolla vatsassa.

Tuulia79 ja veikka-johanna 21+5
 
pitkästä aikaa joutaa edes jotain kirjottaan.

Viikko siteen olin 3 päivää saikulla kipeiden supistusten vuoksi, mutta ne meni onneksi levolla ohi ja nyt on sitten hankittuna tukiliivi jota pidän töissä.

Ultra olis ens maanantaina, jännittää ihan kauheesti et onko siellä kaikki kunnossa. yksin joudun sinne menemään ku mies ei pääse, harmi :'(

Seuraavalla neuvolakerralla saakin sitten ne kelan paperit ja pääsee niitä täyttelemään. Pakkauksen aion ottaa ja äippälomalle jäädä heti vuoden vaihteessa kun työsopimus loppuu.

Liikkeitä tuntuu päivä päivältä enemmän, ihanaa :heart: :heart:

eemeli ja vaavi 20+6
 
Maaliskuu: joo taitaa olla samanlaisia kipuja mullakin,ihan sellasia kasvukivun tapasia mitä oli nuorempana,ja tänään taas alko särkemään ku menin pitkälleen..

sitten neuvolaterveisiä:
elikkäs 6 päivää sitte sain sen raskausdiabetes tuomion ja oli menny niin hienosti tulosten puolesta että nyt tarvii enää mitata 2 kertaa viikossa arvoja,helpottaa kyllä kummasti kun ei tarvi töissä sumplia niitä mittaamisia ja syömisiä,voi ajoittaa vapaapäiville ne mittaukset.ja muutenkin tuli kehuja,paino on yli kilon laskenu 6 päivän aikana ja verenpainekkin oli laskenu.
vauva potki kovasti kun sydänääniä kuunneltiin ja sykkeet oli 140-150 välillä.ja mä oon saanu pitkin päivää nauttia pienistä potkuista :heart: ja oliko se nyt se sf mitta,en ikinä muista sen nimeä oli 20,yläkäyrillä mennään ja joudun sitten jossain vaiheessa painoarvioon menemään.
ens kerralla joka onkin tän kuun viimesellä viikolla ni saan kelan paperit täytettäväks,kamala kun tuntuu että aika menee äkkiä,mutta hyvä vaan en malttais yhtään odottaa että vauva saapuu maailmaan. =)

mutta kaikille hyviä vointeja!

piipi pöppiäinen ja papu 19+4
 
Piipi Saanko kysyä sulta, millaiset arvot sulla rasituksessa oli ja miten tiukalla ruokavaliolla sait ne kuriin? Mä olen päivää sua edellä ja sain tuomion tiistaina. Arvot oli aivan persiillään. Diabeteshoitajan vastaanotto on vasta viikon päästä perjantaina, ja silloin saan myös mittarin. Arveli, että koska on näin pienillä viikoilla alkanut, niin loppuraskaudesta voi tulla insuliinin tarve, vaikka nyt vielä pysyisikin ruokavaliolla kurissa.
 
Huomenia!

Tulin poksumaan... 23+0! :flower:
Taas nyt tuntuu et viikot matelee, ja kun mitään ei oikein ole hankintalistalla, ei ole mitään erityistä tehtävääkään. Paitsi nämä tavalliset arkikuviot lasten kanssa.
Nyt sitten on alaselkä ruvennu vihoittelemaan, iltaisin ei välttämättä pääse kävelemään kunnolla sohvalta kun nousee. :/ Ilkeä juttu! Seisominen, kävely ja makoilu aiheuttaa kivun, eli siis ihan sama mitä tekee koskee selkään ja lonkkaan. Sit kun päälle on odotettavissa liitoskivut piakkoin... huhhuh! Taas tietää odottavansa.
Eilen oli hassu päivä. Huippas aamusta iltaan, verenpaine oli matalalla, mittasin itse. Tosi kurjaa sekin.

Tervetuloa uusille minunkin puolesta! :heart:
 
Neuvolakuulumisia

Verenpaine oli 127/69 ja hemoglobiini 118. Ihan ok:t mulle. Painoa oli tullu 442g/vko, yhteensä nyt 5kg koko raskausaikana. Sf-mitta oli huimat 21cm!! Mutta kuulemma ihan normaalia, että on ensin yläkäyrillä, tasoittuu sitten. Esikoisesta meni muistaakseni ihan keskikäyrällä koko ajan, kakkosesta oli kanssa tuo eka mitta yli käyrän, mutta laski sitten sinne ihan alimman käyrän tuntumaan.

Kelan paperit sain ja ne voi ensi viikolla viedä kelaan. Seuraava aika marraskuun alkuun ja sitten varataan uusi sokerirasitus :kieh: Tuntuu tympeltä mennä sinne taas, kun viimeksi oli niin hyvät lukemat. Mutta minkäs teet. Ja sitten kuulemma viikolla 28 on neuvolalääkärin tarkastus.

Mutta siis, kaikki hyvin pikkuisella :heart:

pojatx2 ja vauveli rv 21+2
 
Terveiset rakenneultrasta: pienokaisella kaikki hyvin ja 100 % varmuudella poika :)Saatiin jopa kuva sivuttaissuunnassa, jossa pienokainen makaa jalat levällään, kassit ja iiiiso pippeli pystyssä :) ultraaja sanoi, ettei kyllä yhtään tuon selvemmin voisi nöhdä :LOL:

Poika oli miltei 500 g (taisi olla 485, ei merkannut ylös) ja vastasi päivälleen sitä viime kuukautisten mukaan laskettua aikaa, eli se pysyy tuo 14.2.

Istukka oli kaiketi turhan lähellä kohdunsuuta, sen vuoksi "joudun" kontrolliin uudestaan ensi kuun loppupuolella. Sanoi, että melko varmasti lähtee nousemaan, mutta pelaavat varman päälle. Muistutteli kovin, ettei kyseessä ole eteisistukka vaan alhaalla, takana oleva istukka. Tuo edessä ja alhaalla- yhtälöhän on kaiketi vaarallinen, mun kohdalla pitää vain seurata. Hölkkälenkit pitää siis unohtaa ja nostelut, mutta muuten saa elää ihan normaalisti. Onko muilla tullut vastaan samaa tilannetta???

Selkä on toooosi pahana, piti lähteä töistä aiemmin ja tuntuu, että kai sitä on pakko pari päivää malttaa vaan maata. Lääkärihän tosin sanoi, ettei se maatessa paikalleen mene (nivel) mutta ei se kyllä liikkeessäkään tunnut paikalleen menevän :( Tosi kurja tilanne, virtaa kun olisi vaikka muille jakaa, mutta 2-3 panadolia päivässä ja silti kivut...ei hyvä...Mutta onneksi pojalla (!!!) kaikki hyvin :)

Pitää muuten miettiä nimi uudelleen, tytölle kun olisi ollut jo valmiina :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kanella:
Piipi Saanko kysyä sulta, millaiset arvot sulla rasituksessa oli ja miten tiukalla ruokavaliolla sait ne kuriin? Mä olen päivää sua edellä ja sain tuomion tiistaina. Arvot oli aivan persiillään. Diabeteshoitajan vastaanotto on vasta viikon päästä perjantaina, ja silloin saan myös mittarin. Arveli, että koska on näin pienillä viikoilla alkanut, niin loppuraskaudesta voi tulla insuliinin tarve, vaikka nyt vielä pysyisikin ruokavaliolla kurissa.
mulla oli 1h arvo 10,1 ku raja oli 10 kaikki muut arvot oli hyvät.ja 6 päivän aikana yhen kerran nous just se 1h arvo yhellä yksiköllä yli,muuten oli tosi loistavat arvot.mä rupesin syömään useammin,söin aamupalan,välipalan,lounaan,välipalan,päivällisen ja iltapalan,jokaisella aterialla paljon kasviksia ja hedelmiä,leivän pudotin minimiin ja siihen suositeltuun 1-2 palaa per ateria mikä oli siinä ateriaehdotus lapussa.ja vaalean leivän jätin pois kokonaan,juuston vaihdoin sellaseen julia kevyt juustoon ja kalkkunaleikettä käytin kanssa.
ja pasta vaihtu täysjyvä pastaan,samoten riisi jne.mehuja join vaan parilla aterialla ja laimensin ne aikas laimeeks.
mutta kaikenkaikkiaan huomasin itekkin että on pirteempi olo,ja kevyempikin,turvotuskin lähti sen siliän tien.

toivottavasti tää nyt pysyis tällä ruokavaliolla kurissa eikä tosiaan tartteis mitään insuliinia,tosin ei mulle neuvolassa sanottu sanallakaan insuliinin tarpeesta myöhemmin.mutta näin mennään nyt jonkun aikaan että tosiaan 2 kertaa viikossa mittaan sokerit kun arvot oli niin hyvät.
toivotaan että säkin saisit arvot ihan vaan ruualla kuriin.
 
:D pitkästä aikaa! kattelin että elokuussa olin viimeks kirjotellu tänne. en oo päässy koneelle eikä oo oikee ollu aikaa..

Neuvola oli tänään (viikot 21+3) kaikki oli hyvin. painoa on tullu tasaisesti. ei paljoa. koko aikana tähän asti 3kg. hemoglobiini on joka kerralla ollu hyvät, niin tänään ei mitattu.. verenpaineet on ok. sf-mitta oli 20.5cm ja yläkäyrää mennään.

Rakenneultra oli 1.10. siellä oli terve pikkunen, mutta oli niin siveliäs ettei halunnu näyttää kumpaa sukupuolta oli. olisin halunnu tietää mutta ei voi mitään..

Potkuja on tuntunu jo reilun parin viikon ajan. yhtenä aamuna ku heräsin niin tuntu mahassa jotenki oudolta ja ihan ku joku olis painanu sitä. niin tunnustelin ja katoin mahaa nii se oli ihan epämuodostunu. tais pää taikka pylly olla ihan vasemmassa reunassa. sen ihan näki ja mua rupes naurattaa kamalasti :LOL:

Nyt on ollu kovia alaselkäkipuja. oon yrittäny olla täissä mutta kyllä se vaikealta tuntuu.. kiinteistönhoitajana joudun ruumiilliseen hommaan joka päivä. Öisin on tosi vaikee nukkua ja löytää asentoa. ku sattuu ja vihloo vähän väliä.. :eek: `

Onko teillä muilla ollu samanlaisia selkäkipuja..?
Polttaja 21+3
 
:wave: Heipat kaikille! Täällä ollaan hengissä ja voidaan edelleen paksusti. ;) Täällä on oltu nettipimennossa pari päivää.

Maanantaina 5.10. kävin rakenneultrassa. Pieni köllötteli tuolla vatsassa pää minun oikeata lonkkaa vasten. Kädet olivat poskella ja jalat ristissä. Rakenteet näyttivät olevan kunnossa. Sisäelimet olivat paikoillaan ja aivojakin tutkailtiin. Painoa tuolla pienellä oli reilut 300 g. Sukupuoli jäi arvoitukseksi, kun toisella oli jalat niin visusti ristissä. :heart: Mutta helpotus oli nähdä, että kaikki on kunnossa. Sukupuolen kerkee vielä nähdä, kun pientä seurataan tämän raskauden aikana tiiviisti.

Minulla olikin nyt tuo hb huimissa lukemissa eli näytti olevan tasan 100. Minulla on tuo hemoglobiini ollut niin alhaalla, että tuo tulos tuntuu tosiaankin huimalta. Paino oli tippunut 3 kg, joka tuntuu tosi kummalliselta, vaikka olo on tosi turvonnut ja vatsakas. :attn:

Lueskelen ajan kanssa teidän kuulumisia, kun nyt taas pääsin netin ääreen.

-mervi-elina ja pieni rv 20+3
 
Aurinkoista lauantaita!

Eilen illalla oli masussa sen päiväinen meno, ja nauratti katsella, kun maha meni puolelta toiselle ja vähän väliä näkyi mahan päällä "kohoumia". On se pieni jo voimakas, kun saa masun liikkumaan. :heart:

Hurjaa, tammikuisten pinossa on jo ekat vauvat syntyneet. Mehän tullaan jo pian perässä, vaikka toivottavasti kaikkien pikkuiset jaksaa viettää yksiössään riittävän kauan aikaa.

Mulla on tällä viikolla ollut harjoitussuppareita enenevissä määrin. Monta kertaa päivässä maha menee ihan kivikovaksi. On muutenkin ollut vähän hankala viikko. Auto hajosi ja olen joutunut polkemaan pyörällä töihin, ja jotenkin toi pyöräilyasento ei sovi mulle enää ollenkaan. Heti pyörän selkään noustua tulee valtava paineen tunne alamahalle ja tuntuu, ettei keuhkot saa happea. Lyllerrän tuolla teillä niin, että pienissäkin ylämäissä tuntuu, että vauhti loppuu ja kaiken maailman mummot ajelee mun ohi. Voiko sisäelimet olla jo tässä vaiheessa näin ahtaalla, vai mistä tällainen johtuu? Olen kyllä pienikokoinen, 155cm pitkä, eli vatsassa ei ole mitenkään ihan älyttömästi tilaa. Onko kenelläkään muulla ollut tällaista ongelmaa pyöräilyn suhteen?

Maha on pullahtanut ihan kunnolla esiin. Hauska huomata, että ihmiset kyllä huomaa odotuksen, mutta harva kehtaa ottaa asiaa itse puheeksi. Eilen näin pitkästä aikaa yhtä tuttua, joka selvästi katseli mahaani pitkään, ja lopulta kun kerroin kuulumisemme, hän sanoi, että oli heti katsonut, että taitaa olla vauva mahassa, mutta ettei kehdannut mitään sanoa.

Niin ja Zuh, multa voi ottaa etusivulta ton poikaolon pois, kun todistettavasti meille olis nyt tulossa tyttö. :D Mites on, laitetaanko tuohon etusivulle tyttö- ja poikalupauksia vai ei? Kova hommahan niitä on päivittää, joten ymmärrän kyllä, jos et sellaista hommaa jaksa enää itsellesi ottaa.

Ihana vapaa viikonloppu ja huomenna lähden kavereiden kanssa risteilylle!

Ikuisuus ja pampula 21+2
 
ikuisuus Minä myös ehdotin tuota tyttö-poikalisäystä tuohon etusivulle :heart:

Toivottavasti zuhlla on kaikki kunnossa?! Kun ei ole kirjautunut maanantain jälkeen :/


Develly ja Vauva 22+4 :heart: :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Develly:
ikuisuus Minä myös ehdotin tuota tyttö-poikalisäystä tuohon etusivulle :heart:

Toivottavasti zuhlla on kaikki kunnossa?! Kun ei ole kirjautunut maanantain jälkeen :/


Develly ja Vauva 22+4 :heart: :heart:
Tosiaan. Sillähän oli niitä supistuksia ja taisi saada sairaslomaa. Toivottavasti Zuh on vaan lepäillyt niin antaumuksella, ettei ole tännekään ehtinyt. :whistle:
 
Sitä piti vielä omasta navasta sanoa, että pitäisi alkuviikosta varailla aikaa sokerirasitukseen, kun isälläni oli ykköstyypin diabetes. Olen huvikseni mittallut itseltäni sokereita, ja aamulla paastosokeri ollut monena aamuna 3,5. Äsken söin jäätelön ja siitä tunnin päästä verensokeri oli 4,2, että aika skeptisesti suhtaudun siihen, että tässä joku rd olisi. |O
 
Alivuokralainen on pitänyt ahkerasti zumbatunteja...mulla varmaan maha sisäpuolelta ihan mustelmilla :LOL:
Neuvolatäti soitteli ja kertoi et taas olis pissatulehdus (kolmas tässä raskaudessa) Joten lääkekuurilla taas ollaan :( Tällä kertaa tulehdus oli oireeton joten en mitään häikkää osannut epäillä. Aiemmat ovat olleet NIIN selviä tapauksia ettei oo tarvinnu liikoja miettiä :whistle:
Keskiviikkona pitäis koettaa palata työmaalle ni näkis joskos siellä pystyis taas olee.Ei tää saikuttaminenkaan mukavaa ole ollut mut hyötyä on ollut selvästi,supistuksia ollu juur olleskaan =)

Mutta nyt kaupoille..isommilla muksuilla karkkipäivä..vaan ei mulla.Neuvolatäti varmaan hyppis takaperin voltteja ja saarnais tuomiopäivään asti jos paastoarvot olis seuraavallakin kerral liian korkeat :/

HubaG & alivuokralainen 20+3 :heart: :heart: :heart:
 
terveisiä rakenneulrasta, joka oli 7.10, kaikki oli pienellä hyvin, paino tais olla jotakin 380g jos nyt oikein muistan. Ei suostunut näyttämään sukupuoltaan, oli jalat niin tiukasti ristissä, mutta pääasia että kaikki hyvin, tyttöolo mulla tosin on.
Mulla oli tällä kertaa istukka etuseinämässä, mutta ei liian alhaalla sanoi ultraaja.

Nanna ja pieni 20+4 :heart:
 
Tänään aamusella vauva potkas niin kovasti et 9vee tyttönikin tunsi sen.Ensi reaktio tytöllä oli et hui kauheeta.. :D
Mut ihanaa et liikkeet ei enää oo pelkästään "mun" yksinoikeus.
Poika zumbailee vähän väliä..tosi liikkuvainen kaveri tuntuu olevan :heart:

HubaG & Alivuokralainen 20+4 :heart: :heart: :heart:
 
Neuvolassa viime viikolla
paino +/-0 eli lähtöpainossa ollaan....yhtään ei ole tullut, tai tulihan sitä tässä välissä mutta sitten laihduin....
sf mitta 19 cm
äitiyslomapaprut ym sain täytettäväksi....supistelujen takia edelleen saikulla ollaan....

piipiäinen 22+4
 
Mukava kuulla teistäkin, ketkä ette ole pitkään aikaan kuulumisia laittaneet :)

Tänään taitaa poksua viikot 23 + 0 ? :eek: :heart: Olo on ollut ihan mainio, väsymystä vielä ja satunnaista oksentelua, mutta niitä ei huomioi enää. ;) Kovasti odotellaan lumen tuloa (jospa sitä tänään vähän saataisiin ) ja joulua. Olen nyt päättänyt jäädä äippälomalle jouluviikolta, mukava olla joulu rauhassa kotona ja hetki esikoisen kanssa kahden ennen vauvan syntymää.
Hurjaa, kun joku mainitsi että tammikuisista on joku jo saanut nyytin syliin...kohta se on meilläkin edessä. :heart: Aika menee vauhdilla..vaikka toisinaan joku päivä matelee... :xmas:
 
Pikaiset maanantaihuomenet! Töihin pitäisi ryhtyä, mutta ei oikein käynnisty... Sain pitkästä aikaa nukuttua kunnon yöunet, en herännyt kertaakaan klo 23-7 välillä ja sittenkin vielä siirsin herätyskelloa melkein tunnin :) Onneksi on liukuva työaika. Olo on hyvä, paitsi että ristiselkä on kipeä etenkin iltaisin. Kuten joku muukin sanoi, mitään ei saa tehdä paljoa, ei kävellä, seistä eikä istua. Makaaminen kyllä tuntuu sopivan mun selälle :D

Masussa lienee kaikki hyvin. Lauantaina oli ihan superhiljaista, ihan jo huolestuin, mutta sitten eilen olikin jumppapäivä. Ihanaa myllerrystä! Mutta mitään ei kyllä ulospäin vielä tunnu tai ei ainakaan silloin kun mies yrittää tuntea...

Ai niin, ekat tarvikehankinnat on tehty: esikoisen kanssa ostettiin ihanat Tutan body+housut, sukupuolineutraalia väriä ja Maxi-Cosin turvakaukalo + 2 telakkaa ostettiin esikoisen päiväkotikaverin perheeltä. Käytettyjä en oikein näissä turvaistuimissa suosi, mutta tutulla vajaa vuoden käytössä ollut tuntuu turvalliselta.

Huomenna neuvolaan ja nyt töihin!

Mini77 ja Pompidou 21+3 (?)
 
Tässä raskaudessa ei ole tullut uusia raskausarpia, mutta vanhat arvet ovat tulleet kyllä esille. Ensimmäisessä raskaudessa luulin välttyväni raskausarvilta, kun ostin sellaista rasvaa, joka muka estää arpien muodostumista. Ei toiminut tuo rasva minun nahassa, vaikka ahkerasti ja ohjeiden mukaan rasvailin. Nyt rasvaan ihan tavallisella Nivealla. Toisaalta en osaa pelätä noita raskausarpia, koska ainakin minulla arvet vaalenivat näkymättömiksi. :attn:

Minulla tuo istukka on takana ja kohtukin on taaksepäin kallistunut. Juurikin tuo kohdun sijainti vaikuttaa siihen, etten tunne kaikkia liikkeitä.

Tänään on vatsassa tuntunut sellaista kääntyilyä. Potkuja ei ole tuntunut, mutta vatsassa on sellainen tunne, että sisuksissa pyörii joku. :heart: =)

Keskiviikkona minulla on neuvola. Sitten taas mitataan hemoglobiinia ja kuunnellaan pikkuista. Aina on jotakin mitä odottaa! =)

Tuntuu tosiaan, että nopeasti tämä raskausaika hupenee. Itse olen asennoitunut siihen, että tämä pikkuinen on maailmassa joulu-tammikuun vaihteessa. Eli suunnilleen pari kuukautta on tätä raskautta jäljellä. :attn: Vaikka tietenkin toivon, että pikkuinen pysyisi matkassa vielä yli tämmikuun, mutta henkisesti olen jo valmistautunut tuohon tammikuuhun.

-mervi-elina ja pieni rv 20+6
 

Yhteistyössä