Helmikuun hippuset 2012 **heinäkuussa**

Mä ihmettelen edelleen näitä mun miltei olemattomia oireita. Koko ajan pelkään, että milloin ne alkaa, mutta vielä toistaiseksi ovat pysyneet poissa. Eilen illalla oli hieman kuvottava olo nukkumaan mennessä, mutta ei enempää. Samoin toissapäivänä en saanut makkaraa syötyä ollenkaan. Jäi syömättä, se vaan ei mennyt alas. Ja tällainen on mulle ihan uutta :)

Onneks ilmat viileni hieman. Mä en tullut toimeen ulkona olevan kuumuuden kanssa. Halus koko ajan sisälle vilvoittelemaan. Raskausoire varmaan tämäkin.

Vajaa viikko mulla vielä ensimmäiseen neuvolaan. Odottavan aika on pitkä, mutta toivotaan, että se palkitaan.

Line ja Nano 8+0 *poks*
 
Soitin tos aamusella neuvolaan ja pyysin sydän äänien kuunteluun aikaa, niin perjantaille sovittii, että menen käymään neuvolassa, niin kokeillaan kuuluuko mitään:D
Jos kuuluisi niin saisi edes sitä kautta tietää, että elossa sentää ois mahassa. Sit tietysti jos ei kuulu niin pakko pyytää uusinta aika, jos sit seuraavalla kerralla kuuluisi jos on kuuluakseen.
Riikkunen, poika 1,7v ja maha-asukki 9+5
 
:hug: kaikillee huonoja uutisia saaneille!
Niitä tuntuu olevan ihan liikaa... :(

Mulla oli aamulla jo toinen neuvola, oli lääkärikäynti samalla. Kaikki kunnossa, hemoglopiini vähän laskenut, mutta vieläkin ihan normaali. Lääkäri kuunteli sydänäänet ja nehän kuulu yllättävän hyvin!! :heart: Mä olin jo varautunut pettymään...
Lääkäri sanoi, että harvoin saa näin aikaisessa vaiheessa samantien kuuluviin, kun niitä ei tarvinnut edes etsiä. Oli myös puhe mun kaksista viimesistä menkoista ja niiden epämääräisyydestä sekä niihin aikoihin olleesta väsymyksestä ja huonosta olosta. Lääkäri totesi, että tää raskaus voi hyvinkin olla paljon pidemmällä kuin luulaan, niistä negatiivisita testeistä huolimatta.... :confused:
No viikon päästä on eka ultra, ni sittenhän se varmistuu...:heart:

Undine ja Taavi 10+2
 
Undine mulla on kanssa vähän samanlainen tilanne & epäilys. Vatsa pullottaa jo aika selvästi. Sydänäänet kuului heti ja oli rv 10+0. Eilen lueskelin sitä neuvolasta saatua kirjasta ja havahduin, että tämä voi todellakin olla pidemmällä kuin on kuviteltu. Se, mitä pikaisesti näin vatsan päältä ultrassa silloin joskus viikkoja sitten- oli pieni papu selvällä sykkeellä- mitään ruskuaispussia ei näkynyt (kun kuudes lapsi, niin niitä kuvia osaa jo katsoa "sillä silmällä" :D ). Kuopuksen ultrassa vastaavilla viikoilla piti ultrata sisäkautta, että syke näkyi ja ruskuaispussiakin näkyi. Lisäksi mulla on ollut kahdet menkat edellisen vauvan jäljiltä epäsäännöllisinä. Yhden negan testasin ennen ensimmäisiä menkkoja, kun oli ihan valtaisan huono olo, mutta kait se johtui hormonien heittelystä. Nyt tein testin, kun oireet olivat niin selvät, että olin varma jo ilman testiäkin. Piti tehdä muodon vuoksi, että mieskin näki-ohops-sitä ollaan raskaana :)
Sairaalassa arvioivat raskauden keston 25.7. Silloin on np-ultra.

Pahoinvointi teki lyhyen come-backin. Omat tekemät ruoat on maistuneet muulle perheelle. Mulle maistuis vaan nuudelit ja salaatit. Voi miten syyllisen olon sainkaan eilen, kun söin kana-ceasar-salaatin-siinähän oli parmesaania - pastöroitua?-tuskin :(

T: luputupuna & heppuli 11+0 POKS!
 
Tänään oli eka lääkärineuvola ja kaikki hyvin. Mulla paino oli tippunu puoli kiloa ekasta käynnistä mikä on hyvä, koska olen hieman ylipainoinen. Hb oli hurjat 148!
Lääkäri ultras tosi nopiaa ja totesi, että vastaa viikkoja ihan hyvin vaikka viimeksi sanottiin että on pari viikkoa vähemmän. Eli nyt on 12+3. Sydän ääniä ei kuunneltu erikseen mikä minusta outoa, mutta ultrassa sydämen syke näkyi. Onko tämä ihan normaali käytäntö, onko teillä muilla kuunneltu erikseen?
 
Miisu11 Kyllä se on ihan yleinen käytäntö, että jos ultrataan ja syke näkyy, niin ei erikseen dopplerilla kuunnella. Jatkossa neuvolakäynneillä ei ultrata, joten silloin varmistellaan dopplerilla, että sydämensyke kuuluu. Jos sykettä vaikka ei saada kuuluviin seuraavalla kerralla, niin muutamien päivien päästä yritetään uudelleen, minkä jälkeen voi saada lähetteen ultraan, jossa varmistetaan, että pienellä on kaikki hyvin.
 
Alkuun lämmin osaanotto kaikille joita suru kohdannut! :hug: :flower:

Minä täällä pohdinkovasti että onko siellä masussa ketään vai ei, viellä enemmän mietityttää kun lukee muiden suru uutisia..:/ Meillä oli neuvola aika kuun alussa ja saatiin vasta 1.8 np.ultra aika. Neuvolassa käydessä viikkoja oli 6+6 tai 7+6 joten tuntuu että tuo aika meni TODELLA pitkälle... Kovasti toivois että masu jo alkais kasvaa ja näkyä tai edes tuntua... Ehkä sitä muistaa vaan väärin ettäkö olis ollut jo tuntevinaan masua ensimmäistä odottaessa näillä viikoilla:D Taitaa aika kullata muistot:D Ihan kun siitä nyt niin pitkä aika olisikin esikoinen kun syntyi heinäkuussa 2010 .

Ruoka on uponnut aika paljon paremmin kun tossa vko sitten. Mutta ei oikeen vieläkään meinaa kaikki mennä alas. Jääkaapissa salaattia valmiina tehtynä mut nyt ei oikeen maistuis sekään, vaikka pitäis syödä terveellisesti ettei paino nouse jo tässä vaiheessa kun tota mahaa on kuitenkin jo valmiiks. Neuvola korttiin kun kirjottiin BMI 28. aina oon ollu painava,mutta on mussa kyllä paljon lihastakin ja sehän painaa enemmän kun läski.Mutta nyt on kyllä ihan sitä itteään päässy kertymään tähän vatsan seudulle , persuksiin ja reisiin..... :ashamed:_

Miten muut on pärjänneet esikoisten kanssa kotosalla ja paljonkos teidän lapsille tulee ikäeroa? Meillä tulee lapsille n. 1,5v ikäeroa. Pihla on kovin uhmakas tällä hetkellä ja kaikkea pitää kokeilla monta kertaa ja itkien kun kieltää joten täällä tosiaan testattu hermoja:D Neiti täytää 1.v 29.7 ja kävelee ympäri talo tehden omia tuhojaan:D Koira ei saa olla hetkeäkään rauhassa ja kaikki kielletty on kivaa:) Ihana riiviö<3

Millanen ja "Venni" 8+4 tai 9+4
 
luputupuna, oon juustojen suuri ystävä. Tein miehekkeelle just eilen juustokakun, ja eihän sitä voinut olla maistamatta! Luin jostain lähteestä, että listerioosin hankkiminen onnistuisi parhaiten näistä pastöroimattomista tuotteista sitten pidemmällä raskaudessa... Tosin tiedostan sen riskin, enkä syönyt juustokakkua kuin pienen palan. Tuskin se listerioosi tosin sitä syötyä määrää katsoo... :p Mutta sen varjolla oon antanu itelleni luvan vähän semmosista juustojutuista nautiskella. Mie en oo ressannu kyl siitä asiasta vielä kauheesti. Homejuustot oon jättäny ihan suosiolla pois jo niistä aiheutuvan VALTAVAN närästyksen vuoksi. Harmittaa vähän silti. :D


Apuapua, tajusin just kun oon jännäilly huomista neuvolaa koko päivän (päähän ei siis oo mahtunu yhtään mitään muuta!), että sieltähän ei saa huomenna ultrakuvaa! Täällä Tampereella kun ultraukset tehdään erikseen tuolla keskusäippäneuvolassa. Mahtaakohan kuulua ääniä dopplerilla? Jännittää, kuunnellaanko niitä ees? Koska on eka oikee ultraääni, seuraava lääkäriaika on viikolle 16! :confused: Mie jo haaveilin kuvasta että sais... Ihan kipeetä, koska tämä järjetön vouhotus loppuu? Mie oon jo muutenki tosi väsyny koko ajan ja on silti pakko vouhottaa kaikesta! :D

ilutiak 10+3
 
Viimeksi muokattu:
Noista juustoistahan sanotaan et esim homejuustojakin voi syödä jos ne on kotimaisen isonpaikan valmistamia.. esim aurajuusto on varmaan aika turvallinen.. ainakin näin mä oon lukenu,koska niissä valvotaan tosi tarkkaaan noita listeria juttuja ja kuumennettuna sitä ainakin saa syödä kun listeriahan kuolee yli 70 asteessa....
Ja tota juustokakku juttuu mäkään en nyt ymmärrä..? :OO miksei sitä saa syödä??

ON: oksentelua kokoviikon... nyt oon onneks ollu hiukan pirteempi.. ja huoh sitä yöllä kusella ramppaamista.. aina jännittää onko kello viis ja joutuu tunnin päästä jo nousemaan.. :D
Oottelen täällä kutsua np-ultraan se pitäis varmaan tälläviikolla tulla ku ma oli neuvola.. :)

Ippe ja pikkutaateli 8+3
 
Aijaijai, mie oon ainakin popsinut ihan surutta aurajuustoa, koska se on ollut ihan suurinta herkkua. Minä ajattelin asian niin, että Suomessa maito pastöroidaan ihan lakisääteisesti ja aurahan tehdään Suomessa, joten ei pitäisi olla listeriahätää. En ole kuumentanut sitä vaan esim. salaatteihin laittanut ja ihan sellaisenaan syönyt. Ulkomaisia juustoja ei ole tullut ostettua.
Eniten harmittaa esikoisen rippijuhlat vajaan parin viikon päästä- lämminsavulohta on tarjolla ja sitä ei oikein taida saada muussa kuin vakuumissa pakattuna. Oon koittanut soitella kalanjalostajille ja kysellä tuoretta lohta, mutta onko ne jalostajat mukamas lomilla? Yksikään ei vastaa :kieh: Mä niin rakastan lohta. On tarjolla lihapulliakin, mutta lohi on silti suosikki :D

Varmaan aika kiva painopunnitus tulee juhlien jälkeisenä maanantaina sairaalassa, kun tiedän jo etukäteen herkuttelevani reippaammin :whistle:
No, jos nyt yrittäisi liikkua vähän enemmän ja tarkkailla syömisiä, niin sitten olisi tasoissa :)

T: luputupuna & heppuli 11+1
 
millanen meillä on pärjätty ihan suht hyvin tuon esikon kanssa ja ikäeroa on tulossa niinkin reippahasti kuin 1v 4kk. Välillä kauhistuttaa mutta eiköhän se siitä ja onpahan sitten toisilleen seuraa kun sen aika koittaa... Nyt sentään on jo vähän kokemustakin vauvan kanssa elämisestä.

ON: Valitus... Mies on kipeänä, mua ahdistaa ja esikko ahertaa hampaita. Hampaita on kovin odotettu, mutta ei kiukuttelua. Tuntuu siltä kuin yksi kiukuttelun aihe saadaan pois seuraava jo koputtelee nurkan takana. Sitten - ensi viikolla olisi se pitkään odotettu np-ultra mutta joka ikinen mahdollinen lapsenvahtimme on kesälomareissulla.. Ja meillä kun on oikeasti paljon halukkaita lapsenvahteja ja nyt kun olisi todellinen tarve kaikki ovat jossain!! Ja kämppäkin on taas kuin pyörremyrskyn jäljiltä ja näyttelyturkkisen isovillan pesu pitäisi jaksaa suorittaa... EN HALUA!!!
 
Ensinnäkin, suuret pahoittelut huonoja uutisia saaneille :(

Wooooot siis aurajuustoa saa syödä, siis suomalaista valion valmistamaa?? MAHTAVAA :)
Eikös juustokakkuihin tule tuorejuustoa niin sen takia ei sais syödä? Hmm.. Ehkäpä mistään ei ole haittaa jos kaikkea nauttii pieniä määriä, eikö niin :whistle:

Omia juttuja sitten, eilen tuli kutsu Gravidaan ultraan mutta jouduin siirtää sitä viikolla kun lähdetään miehen kanssa etelään parin viikon päästä :) Elikkä vieläkään ei ole tietoa onko tuolla masussa mitään elävää. Oireet jatkuu kylläkin mutta eihän sitä koskaan tiedä. Väsymys on alkanut väistymään, mutta pahoinvointi on tullut pahempana tilalle.. Ja miten tätä pissaa voi riittää näin paljon?? Käyt klo 24 pissalla kun meet nukkumaan, sitten käyt klo 03-04 uudestaan pissalla, sitten heräät klo 07-08 niin uudestaan on pissahätä :/

Onneks jään huomenna kolmen viikon lomalle niin saa rauhassa levätä, ravata vessassa ja masu kasvaa.. Pitääpä sit töihin kertoa kun palaa sinne että pienokainen on mahdollisesti tulossa :D

Giggles & Pikkuinen 10+1
 
Valion ja muiden kotimaisten valmistajien juustot on melkein järjestään pästöroitu joten mä oon käsittäny että niitä VOI syödä...:eek:

Täällä kans saa ravata vessassa yöllä 1-2 kertaa ja aamusta heti kun herää ni pitää mennä pissalle..:D
 
Tuli käytyä neuvolassa niitä sydänääniä kuuntelmassa. Th etsi ekaks ihan alhaalta varmaan lähemmäs 5 minsaa ja ei kuulunut, ku minun oma syke. No lopulta kokeili ylempää ja heti löytyi nopea maha-asukin syke. Syke löytyi kuulema häpyluun ja navan puolesta välistä(lähempänä napaa) eikä aluks siis tajunnut kohdun olevan jo niin ylhäällä.
Riikkunen, poika 11/09 ja sykkivä sykerö 10+0 poks
 
Tampereen keskusäitiysneuvolasta saa YHDEN kuvan mukaan, ainakin kirjeessä niin sanotaan. Mun ultra on sitten 11+5. Ja mein terkka sanoi, että jos aurajuustoa on pakko syödä, niin uunin kautta ja yli 70 -asteiseksi. Eli pizzaan jne. Oon kyllä vältellyt.
 
Suuren suuret pahoittelut kaikille surun kohdanneille, on se vaan niin epäreilua. :'(

Omaa napaa: Eilen oli eka neuvola, enkä saanut oikein mitään irti kun siellä oli kesätyöntekijä jolla ei ilmeisesti paljonkaan kokemusta äitiyspuolelta. Laskettu aika siirtyi 7.2, mutta pidetään se tuossa 19. päivässä koska mun kierto ei todellakaan ole 28 päivää, ja muutenkin se on jo ultrassa määritetty ja luotan siihen.

Tänään tuli jo ultra-kutsu, päästään np-ultraan jo viikon päästä maanantaina, mahtavaa! :) Kovasti tosin jännittää että onko tuolla alhaalla enää mitään elämää, kohdun nippailut ja nappailut on loppuneet täysin jo joskus yli viikko sitten. :| Muut oireet ovat kyllä tallella, toisinaan lievempinä ja toisinaan taas vahvempina.

Vieläkään ei olla kerrottu kuin ihan muutamalle ihmiselle, meidän vanhemmatkaan ei vielä tiedä. Ultran jälkeen kerrotaan lähipiirille, jos kaikki on kunnossa. :)

Iskias-tyyppinen alaselkäkipu on piinannut nyt monta päivää ja varsinkin yötä. Herään muutenkin JOKA yö kolmen maissa vessaan ja pyörin sen jälkeen tunnin-pari hereillä. :headwall:

Huomenna olisi häät ja viikon päästä toiset, saa taas nähdä miten niistä selviää paljastumatta... :whistle:

Eewokki ja Uunokki 8+5
 
Viimeksi muokattu:
Juustokakkuihinhan tulee just tuorejuustoa, sen takia oon vältelly niitä. Tai yrittäny... Paketissa lukee valmistusaineena että pastöroimaton maito valmistusaineena. Valion tuotteita en muuten oo kattonu, oon jotaki halpistuorejuustoja ostanu :p Täytyy Valiota tutkailla!

Neuvolassa käytiin, eikä sieltä kuulunut mitään dopplerilla. Oli vähän pettymys. Ensi viikolla on ultra-aika sitten. Neuvolan täti oli aivan ihana, eikä motkottanut ylipainosta tai muustakaan. Rohkaisi kasviksia ja hedelmiä lisäämään ruokavalioon vielä. Otti miehen myös hyvin huomioon!

Mun on pakko avautua tännekin tilanteesta töissä. "Jäin kiinni" raskaudesta muutama viikko sitten, kun oli aika heikko olo ja muutenkin huono happi kaikesta kuvotuksesta ja väsymyksestä johtuen. Eräs työkaveri kyseli fb:n kautta sitten, että mites asianlaita on, odotanko mä kun hän on kattellu sillä silmällä ja miettivät samana päivänä erään toisen kanssa asiaa. Myönsin onnessani asian tietty ja lupasin että saa päästää jännityksestä myös tämän toisenkin työkaverin mutta muille asiaa ei tarvitse paljastaa. No, viime viikko oli mulla lomaa. Toissapäivänä sain kiemurtelevan tiedustelun kolmannelta kollegalta parisuhdetilanteestani, että tilanne on tainnut muuttua sitten viime puheiden. Vastasin asiaan ok, asutaan nyt yhdessä ja hyvin menee. Entäs sitten?

Tänään sain asukkaiden aamulääkkeitä jakaessani neljänneltä kollegalta vilpittömän iloisen ja ihanan onnittelun siten etteivät muut kuulleet. Esitin ymmärtämätöntä, mutta totesin kohta että hänen ei kuuluisi mun raskaudesta tietää kun en tiedä oikeasti omasta tilastani itsekään positiivista raskaustestiä enempää! Hän ymmärsi yskän, odottaa itsekin lasta ja säikähtikin mun reaktiota ja pahoitteli tilannetta. Itkuthan siinä karkasi ja tippa linssissä sai olla koko loppupäivän suunnattoman v**utuksen takia.. : / Hetihän selvisi että henkilö nro 2 tässä tarinassa on jakanut kaikille minun ilouutiseni. Minun kuuluisi itse olla varma ensin asiasta ennenkuin kukaan muu alkaa raskautta kirkossa julistamaan ja kaikelle kansalle tiedottamaan! Mistä hän voi tietää odotukseni tilanteen, (km ei nyt ole oikeasti mun huoleni tässä) tilannehan voisi olla että olenkin lapsen juuri menettänyt tai muuta hyvinhyvin ikävää etten voisi iloita raskaudesta lainkaan. Ota siinä sitten onnitteluja vastaan tai juuri näin yllätyksenä ettet ole itse asiasta vielä oikein kenellekään kertonut.

En oo ollu pitkäänpitkään aikaan näin vihainen! :mad: Tämä juorukello saa kuulla kunniansa jahka tästä vapaapäiviltä pääsen takaisin töihin. Taidan ehdottaakin, että hän saa ilmoittaa lopuille sukulaisilleni asiasta kun sen niin hyvin tuntuu tietävän ja jaksaa vaivata päätään toisten asioilla. Nyt astuttiin mun varpaille ja superhenkilökohtaselle alueelle liian pahasti. Luulisi aikuisen ihmisen :headwall: ymmärtävän jotakin tämmösistä asioista ja lisäks sen, ettei kaikki asiat kuulu kaikille (etenkään hänelle vaikka itse niin luuleekin) ja minä jaan tasan sen verran tietoa itsestäni kun haluan ja kenelle haluan. Mutta... naiset on. unohtamatta että itsekin taidan kuulua samaan kastiin. :D

huoh ja kiitos ja sorry.

ilutiak 10+6
 
Mulla ei ollu toi juustokakku tullu mieleenkään, vetelin vaan hyvällä omalla tunnolla sitä yksillä synttäreillä :ashamed:

Mulla yritettiin silloin maanantaina kuunnella vain ihan alhaalta sydänääniä, oiskohan voinu olla että ylempää oiskin kuulunu? Pitääkin ens viikolla pyytää kokeilla ylempää jos ei meinaa kuulua..

Itse olen kanssa ajatellut monta kertaa että näinköhän uutinen on levinnyt töissä kun siihen riittää jo se että yksi puhelias tietää sen. Olen tehnyt kyllä selväksi että vielä asia ei saa olla muiden tiedossa joten se ei ole levinnyt.. Itse olisin ollut myös vihainen jos olisi käynyt niinkuin iluatikilla, ikävää tuommoinen!

Nyt aamukahvia, nam! (päivän ainut kupillinen nykyään mikä on pakko saada :D )

RR & 10+3
 
Täällä oli mun äiti ja pari veljentyttöä kylässä usemman päivän kylässä joten koneilu jäi vähän vähälle. Ihanaa kun saatiin remppaa edistymään. Ehkä me vielä joskus muutetaanki.

Mies laittoi äidilleen sähköpostiin eilen talon ympäri tulevasta aidasta et se pitää koiran ja lapset sit pihassa. Heti anoppi huomasi LAPSET muodon. Täytyy miehen vihdoin hänellekin kertoa.

Pitäisi ens viikolla varailla np-ultra aikaa.

Eveny ja M11/10 sekä Myyskä 7+5 tai 8+6
 
Meillä on kanssa tässä lähistöllä "juorukello", joka sai aika alussa tietää raskaudestani, siis kun aloin odottaa kuopusta. Se oli VIRHE. Rouvashenkilö levitteli meidän asioita kuin joku stt pitkin kylää. Sama kun raskaudesta olisi painanut lehden etusivulle jutun. Facebookissa henkilö vielä on monesti kertonut vihaavansa juoruilua, just :D
Onneksi naapuri oli hänelle sanonut, että:" tuon asian julkituominen ei ole sinun tehtävä".

Nyt olen kyllä pitänyt huolen, että asia tulee kerrottua vain henkilöille, jotka osaavat pitää tiedon omanaan.
 
Mä olen kertonut jo lähes kaikille raskaudesta, koska vatsakin on jo valtava. Sama juttu oli ensimmäisestäkin eli alussa kasvoi huimaa vauhtia ja lopussa sit käytiin ultrassa tarkistamassa et kaikki oli ok, kun vatsa ei kasvanut. Tosin töissä oli pakko kertoa jo senkin takia kun ensi vuoden työt piti jo ilmoittaa, enkä halunnut pilata välejä pomoon, kun tarkoitus olis mennä takaisinkin.

Ensi viikolla olisi toinen neuvola ja keskiviikkona nt-ultra. Jännittää, kun ekasta en mennyt nt-ultraan, silloin olisi pitänyt mennä yksityiselle, jos siihen olisi halunnut.

Aamupahoinvointia ei ole ollut, mutta ne illat. Heikottaa, sattuu vatsaan eikä tunnu happea saavan. Ehkä tämäkin kohta helpottaa.

Nicola81 11+0
 
Siis on tuo ihan törkeetä, että levitellään toisten asioita varsinkin kun raskautesi ilutiak on melko alussa vielä.
Me kerrottiin eilen ekoille ihmisille eli omille sisaruksille ja vanhemmille. Lisäksi kehotin, että kukaan ei sitten fB:ssä tai muutenkaan asiaan mitään kommentoi. Kerron töissä vasta sitten loppukesästä ku esimies tulee takas töihin ja sit sen jälkeen muille työkavereille. Toivon, ettei kukaan arvaa ennemmin mitään. Meillon onneks löysät työvaatteet ja mahani ei ole kasvanut vielä yhtään ulospäin, viikot nyt 12+5.
 

Yhteistyössä