Helmikuun Helmiäiset 2016

IMN
Joo siis nyt kehitys on ihan ikää vastaavaa :) mutta vielä pari-kolme voikkoa sitten vauva ei kannatellut päätään käsistä nostettaessa, ei ottanut kyynärnojaa ym. Oikeastaan vaan makas raajat levällään lattialla ja mahallaankin oli vaan poski lattiaa vasten. Oon niin mielissään ku nyt tyttö on "reipastunut" :)

Meilläki ois ollu ens viikolla lääkärineuvola, mutta jouduttiin siirtämään kuun loppuun että päästään mökille. Ihana päästä maalle työnteleen vaunuja! :)
 
Meidän rytmi on vielä vähän niin ja näin. Aamulla herää 7-7.30 ja yleensä tunnin on hereillä ja nukkuu 30-45 min. On hereillä 1.5- 2 h ja menee taas nukkumaan, ottaa yleensä yhdet vähän pidemmät päikkärit ja loput on sellasta lyhyttä pätkää. Illalla menee nukkumaan 21-22 ja herää yleensä kolmelta ja kuudelta. Oon nyt imettämisen ohella antanut korviketta kun tuntuu ettei ainakaan päivällä oma maito riitä kun juo tiheämmin, ensin kokeilin tuutia, mut ei oikein suostu juomaan ja puklut haisee hirveen väkevältä, aihdoin nanniin ja sitä juo hyvin, eikä edes puklaa :) pikkasen oon kokeillut hedelmäsoseita maistattaa, mut on se sellaista sotkemista ja kaveri ihan suuttuu mitä sinne suuhun tungetaan :D Meillä kans tartutaan leluihin ja viedään suuhun, pukluliinat on ihan lemppareita painikavereita, hyvin vie itseään kun avittaa kääntymisessä, mutta itse ei vielä osaa.
 
Meillä jää kylelleen kiikkuu ku yrittää kääntyä mahalleen. Sit ku antaa oman käden tueksi josta tarttua niin kiepahtaa mahallee. Muru:love:

Liian nopeeta aika menee, missä se pikkunen vauva on joka vaan nukku ja söi? Nyt on pitkät ajat hereillä, leikkii leikkimatolla, seuraa isoveljen leikkejä, juttelee, nauraa, kiljuu.:cry: Haluan vauvan :LOL:haluan olla raskaana:cautious::LOL:

Mä ihan kammoksun jo ajatusta, että pitäs alkaa antaa mitään sosetta :LOL: Tosin, meillä varmaan suurimmaks osaks mennään sormiruuilla, mutta kyllä mä taidan kohta jo tehdä sosetta pakkaseen valmiiksi jotain. Onneks vielä reilu 2kk ennenku tarttee alkaa antaa.
 
IMN
Meidänkään tyttö ei oikein händlää tuota lusikasta syömistä :LOL: lusikka laitetaan suun eteen ja imeskelee soseen siitä.. Ei puhettakaan että suu aukeis :rolleyes: kovemmalle, esim. muovi- tai metallilusikalle kyllä raottaa vähän, mutta tuolle käytössä olevalle kumipäiselle ensilusikalle ei o_O
Sotkua ei aikasemmin tullu, mutta nyt kun nyrkitkin löytää tiensä suuhun..:cautious:
 
Meillä käännyttiin toissapäivänä mahalta selälleen, isoveli meni myös ensin niin päin. Toki pää varmasti painaa apuna :D.

Ens viikolla meilläkin on neuvola ja piikit., toivotaan ettei tuu kovin kipeäksi niistä..täytyyki muistaa hakee suppoja.

Huhhuh, mulla olis huomenna hammaslääkäri, omaa aikaa(y):D.
 
Oi teillä jo käännytään! Meillä päästään vasta kyljelleen kun käsi jää alle.

Meillä on huomenna neuvola ja piikit :S. Toivottavasti menis hyvin. Juhlia tiedossa viikonloppuna niin toiveissa on, ettei kovasti oireile.

Lusikoista. Miksi pitä olla muovilusikka? Entäs sitten sellainen lötkö ensilusikka? Mulle vasta just selvis että sellasiakin on... :)
 
IMN
Meille hammaslääkäri sanoi, että metallilusikka ei ole hyväksi ikenille ja hammasaihioille(?). Ja hampaita tekeville ikenille saattaa tehdä vähän ilkeääkin.. tiedä sitten. Ainun kumipäistä lusikkaa on käytetty ja mummolassa on joku kaupanpäällisenä saatu pitempivartinen muovilusikka.

Mullaki on huomenna omaa aikaa; astmakontrolli :D
 
Täälllä tuli piikit tänään, nyt jännätään oireileeko. Toivottavasti ei, tai nevolan mukaan saattaa väsyttää enemmän joten hyvät unet otetaan mielellään vastaan kun viime yönä nukuttiin vaan noin klo 01-08 parilla syömisellä..
Painon nousu vähän tasaantunut mutta hyvin kasvaa silti, 6.5kg meni rikki. Mutta edelleen hämmentää että meillä kuitenkin käytetään vielä 56 vaatteita, housuissa menee jotkut 50 edelleen (n)

Täällä käännytty nyt muutaman kerran selältä vatsalleen sohvalla/sängyssä kun on ilmeisesti vähän kallellaan jos siinä vieressä on istunut, lattialla ei ole vielä kääntynyt mutta neuvolan tädin mielestä ei ole sekään kaukana. Kääk, kohtahan se jo kävelee yms :ROFLMAO: Omasta vauvakirjasta luin juuri että olen noussut tukea vasten jo 6kk ja kävellyt 10 kk..
 
Meilläkin alettu viime viikolla kääntymään mahalta selälleen. Ja neuvolan täti sanoi että meillä puskee kohta jo ekaa hammasta alhaalle! :ROFLMAO: siitä se kuolaaminenkin siis johtuu. Voi ku nää kehittyy niin nopeasti!

Meillä piikit/rota2 on nyt vaikuttanut niin että on vatsanväänteitä ja pientä kitinää. Ei ainakaan vielä ole lämpöä.

Omasta ajasta, oon nyt muutamana iltana viikossa käynyt yksikseen kaverin kanssa lenkillä kun tyttö on ollut isänsä kanssa. Ihan hyvää tekee. :)
 
Me saatiin rokotteet tänään ja kuume ja kurja olohan siitä tuli. Panadolilla helpotti kyllä. Toivottavasti menee yön aikana ohi. Oikein sydäntä särkee kun toisella oli niin kurjaa.

Vielä enemmän kyllä pahaa tekee lukea kuinka tuossa kadonneessa lentokoneessa on ollut mukana 2 vauvaa :'(
 
Meillä rokotukset nosti seuraavan yön aikana kuumeen/lämmön, ja yö oli vähän levoton mutta päivällä oli kyllä normaali itsensä :)

Meillä on keksitty että öisin ei kannata nukkua. Eilen ajattelin että mennään (meille) ajoissa nukkumaan eikä torkuta rinnalla sohvalla.. mutta kas kummaa, 3,5h myöhemmin me edelleenkin oltiin hereillä ja lopulta lähdettiin olkkariin sylittelemään yms että isi saisi edes nukkua.
Ja sitten samaan syssyyn ilmeisesti tiheän imun kausi kun yöllä sitten pitäisi syödä myös kokoajan (paitsi tuossa nukuttamistaistelun lopussa kun tulee huuto jos tarjoaa rintaa).. ja tietty aamulla ajoissa ylös:sleep::sleep:

Mun ainut synttärilahja toive oli että nukuttaisiin hyvät yöunet, no ehkä sitten ensi vuonna :ROFLMAO:
 
Meille ei ihme kyllä tullu rokotteista mitään kummempia oireita! Viime aikoina tosin muuten yöunet ollu huonompia ja on herätty taas useemmin syömään. Päivisin kyllä syömisvälit samoja ellei harvempiakin, et onko nyt sit tiheän imun kautta vai ei. Rintaraivareitakin ollu päivittäin. Että vähän väsymystä ilmassa.. Neuvolaan olin täyttäny sellasen mieliala-/selviytymiskaavakkeen, josta piti käydä ilmi että mieliala on ollu välillä aika huonokin, niin neuvolan täti vaan totes että on ihanan realistisesti täytetty. Ja siirty seuraavaan aiheeseen. Ei sit tehny mieli avautua enempää.. Eiköhän tästä ajan kanssa fiilikset parane.

Ootteko vauvan kanssa aloitellu mitään "harrastuksia", uinteja, kerhoja tms? Vai kiinnostaako ylipäätään? :)
 
IMN
Kyllähän sitä esikoisen kans oli tarkotus hakeutua vaikka ja mihin harrastuksiin, mutta ryhmät ehti aina täyttyä. Tokan kans haaveilin vielä vauvauinnista, mutta ei ehditty. Nyt päivittäisenä harrastuksena on yrittää pitää kaikki lapset hengissä aina sinne seuraavaan päivään saakka :ROFLMAO:

Meidän neidillä on joku 4kk kiukkukausi meneillään.. saa ihan käsittämättömiä huutokohtauksia ja koko ajan pitää olla joku seurana viihdyttämässä. Huuto loppuu vaan sillä että joku menee höpöttelemään tai näyttämään leluja.. Huomenna onneks päästään kuudeksi päiväksi mökille, siellä onkin sitten meidän lisäksi mummo ja pappakin pitämässä seuraa :)
 
En tiiä olisko meillä jotain refluksia tullut, välillä makuuasennossa vauva vetää itsensä kaarelle ja alkaa huutamaan. Myös pieniä rintaraivareita oon havainnut. Täytyy ottaa neuvolassa puheeksi, kun ens viikolla mennään saamaan rokotukset.:unsure:

Meidän paikkakunnalla ei kauheesti oo mahdollisuuksia harrastaa mitään, jotain kerhoja muttei oikein muuta. Kiinnostais kyllä mennä, varsinkaa ku ystävä- piirissä niitä lapsia ei ole. Suvussa kylläki, mut ei se oo sama asia sit kuitenkaa.
 
Täällä vauva-uinti on ihan kamalan kallista joten ei oo rahoja sellaseen.:( Muskarit on isommille lapsille, mutta aina täynnä. :unsure::poop:
Siinäpä tämän kylän "harrastukset" vauvoille. Toki sit on perhekerhot ja muut, mutta neki alkaa aamulla 9 ja meidän pikkuneiti vasta herää sillo. (y)

Kävin viime viikolla tilaa ne silmälasit nyt imetysajalle ja toivon et näkö palaa takaisin kun imetys loppuu. Mutta nyt laseilla puihin palasi lehdet :LOL: Tovin ne on ollu puut vaan vihreitä utusia palloja. :geek: Nyyyt näkkyy.

Joutu ostaa eilen jo 4 koon vaippoja o_O Meidän vauva on jo iso tyttö :cry:
 
Eilinen päivä oli yhtä kitinää, mutta yö taas jo normaali. Joten ehkäpä tämä tästä :)

Juuri tuumattiin leikkipuistossa vauvatreffeillä että sinänsä huonoon aikaan ovat syntyneet kun nyt kun alkaisi olemaan siinä iässä että voisi osallistua, niin alkaa kesätauot.

Ollaan siis käyty nyt vaan tuolla vauvatreffeillä mutta juuri äsken ilmottauduin syksylle muskariin (kamalan ajoissa pitää ilmottautua :D ) ja varmaan sitä uintijuttua pitää katsella syksylle myös kun kovasti tykkää kylpemisestä.

Se ilo on asua isossa kaupungissa että tekemistä kyllä riittää jos vaan kiinnostusta on (y)
 
IMN
Meillä edelleen käytössä pampersin kakkoset :D ja niistäkin saa toisinaan vetää tarrat melko lähekkäin.. kyllähän tolla tytöllä rasvakerrosta on, mutta kun on niin kaponen :rolleyes:

Täälläkin ois vaikka ja mitä aktiviteettia, mutta kun ei jaksa mitään "tiettyyn aikaan tiettynä päivänä viikosta"-hommaa.. poika käy pelaamassa sählyä lauantaisin ja mies senkin siellä kuskaa :ROFLMAO: tykkään tehä asioita sillon ku huvittaa..
uimahallissa tai vaikka kylpylässä ois kyllä kiva lähtä käymään koko porukalla :) en kyllä tiiä miten se onnistuisi kolmen uimataidottoman ja kahden aikuisen kokoonpanolla.. ehkäpä ensin hoidetaan isompien kans se tivoli pois alta :D

Mää oottelen täällä laukut pakattuina että pojan edellämainitut treenit loppuis ja päästäis lähteen sinne mökille :LOL: järkkyy se maaseudun rauha kun päästään perille :ROFLMAO:
 
Joo varmaan useemman lapsen kanssa harrastuksia ei enää niin kaipaakaan, niissä on jo harrastusta kerrakseen :D Näin esikoisen kohalla koen niistä olevan itelle ohjelmaa ja vaihtelua arkeen, alkuun se oon oikeesti minä joka vauvaa enemmän niistä hyötyy :ROFLMAO: Onpahan vähän henkireikää kotona oloon ja tapaa aikuisiakin ihmisiä. Meiän neiti on kotona kahdestaan herkästi levoton, kun taas ihmisten ilmoilla tykkää katella ihan rauhallisena. Kerhoissa ollaan muutaman kerran käyty ja vauvauintikin aloitettiin heti kun vauva täytti 3kk.

Niinku Ehkä sitttenkin? sanoi, se onni täällä pk-seudulla on, että tekemistä riittää niin paljon ku vaan jaksaa käydä.

Meillä ei imukyky eikä kokokaan meinaa riittää 3-koon vaipoissa, mut nelosista tuli lahkeesta ohi. Ne kyl on tarkotettukin 7-11kg ja ollaan vielä sen alle. Pyykkiä siis tulee käytti kumpaa vaan. Kiinteitä ajattelin alkaa kokeilla heti 4kk jälkeen, jos niistä sit pikku hiljaa ois vaikka apua noihin yöuniin. En tiiä voisko se olla ettei vauva saa tarpeeks ruokaa, kun noi syömisvälit on tihentyny. Tai sit se on sitä tiheän imun kautta. Alkuun yöheräämiset meni ku vettä vaan, mut nykyään meinaa iteltäki itku tulla kun välillä täytyy tunnin välein nousta (n)
 
Fiona, välttämättä ei kiinteät auta noihin yöuniin, että kauheesti sen varaan ei kannata laskea:unsure:. Meillä esikoinen heräs lähemmäs vuoden ikään saakka ihan puolentoista tunnin välein.
Tietysti kiinteät saattaa auttaa sitä en sano, mut meille ei silloin auttanut, toivotaan että teille tuo helpotusta kiinteät:)!

Apua, meillä yhdeltä tänään rokotukset:unsure:. Montako piikkiä sitä tulee? 1, 2 vai peräti 3?

Kiva nyt ku on ilmat näin hyviä, opetellaan esikoisen kans pois vaipoista. Olisko hyväksi todettuja vinkkejä siihen?:) Hän osaa käydä potalla jossei ole housuja/vaippaa, mut jos housut on jalassa niin yleensä tulee housuun pissa(n).
 
Täällä 3 koko käytössä. Muuten ok, mutta isompaa tavaraa tulee jotenkin niin paineella että jokatoinen kerta tulee selästä yli, vaikka vaippa muuten oliskin lähes tyhjä. Suorastaan mysteeri, mutta sama tuntuu olevan erimerkkisissä vaipoissa mitä on kokeiltu :ROFLMAO: No onneksi on pesukone..

En ole vielä täysin varma noista kiinteistä, mutta uskoisin että tossa juhannuksen tienoilla voisi lähteä maistelemaan kun 4kk täyttyy. En usko että niillä pienillä maisteluilla on mitään vaikutusta uniin (vaikka kyllä ne pidemmät pätkät kelpaisi) mutta pikkuhiljaa kun totuttelisi.

Tähkä, meillä ainakin sai 2 piikkiä + rotan suun kautta.
 
http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystietoa/nelikuisen-yohulinat

4kk ikää lähennellessä tulee hulinat ja tuollakin sanotaan, ettei kiinteät siihen auta. Ja meillä myös syödään tiheämmin johtuneesta syystä. Tiheästä imusta ku päästiin niin tulee hulinat :D Oli sitten pullolöa tai tissillä niin hulinat tulee. Ensimmäinen vuosi lapsilla on yhtä vaihetta vaihteen perään. :D

Mä en ees oo aatellu koko kiinteitä. Ihan ahistaa ku sit joutuu antaa kaikkee, ku tää tissillä olo on niin helppoo
 
IMN
Meidän lapsilla en oo ikinä huomannu mitään ikään liittyviä vaiheita. Liittyiskö sekin sitten siihen kasvuhidastumaan ja painonlaskuun.. alku on kaikkien kanssa ollut yhtä pakkosyöttöä ja grammojen tarkkailua. Ja noin kuukauden ikäisestä eteenpäin täynnä toiveita siitä että syömistahti keinolla tai toisella rauhoittuisi :D

Meillä ei ekan kohdalla kiinteät auttaneet parempiin yöuniin, mutta tokan kohdalla auttoi. Mutta molempien kans on silti valvottu sinne lähelle parin vuoden ikää saakka.. vielä puolitoista vuotiaina olivat yöpulloa vailla, vaikka eihän se sen ikäisellä enää nälästä johtunut, vaan oli ihan tottumiskysymys. Oli siinä vierottaminen, huh..
Tän kolmosen kans en osaa sanoa kiinteiden vaikutuksista yöuniin, koska yöthän meillä on nukuttu läpeensä jo pari kuukautta. Mutta päiväaikaan saatiin juuri sitä helpotusta (sekä vauvalle että vanhemmille), jota haettiinkin. Näin edellisilläkin.

Mua ei hedelmä- ja kasvissoseiden antaminen niinkään kauhistuta, koska se on aina ollut meillä sen "kooma-ajan" loppu. Ihan itku meinaa tulla kun muistelee sitä helpotuksen tunnetta :ROFLMAO:
Enemmän mua stressaa ravintoaineiden laajeneminen; liha, kala, kana, viljat, (hapan)maitotuotteet jne. joita pitäis vielä osata taas antaa oikeessa suhteessa :mad: eli myös saada aikaan se muun perheen ruokailuihin sopiva ruokarytmi, josta sitten ois helppo aikanaan siirtyä normiruokiin..
No, eiköhän siitäkin taas selvitä :rolleyes:

Olikos muuten viljatuotteiden suositeltu aloitusikä 5kk? Meidän tytölle vois tehdä hyvää aamupuuro (siis ne vauvapuurot), koska on 11-12h yöunien jälkeen niin nälkäinen, että vetää lähes joka aamu itsensä pukliähkyyn..
 

Yhteistyössä