Helmikuun Helmiäiset 2016

Täälläkin 8kk jälkeen seuraava neuvola 1v iässä. Todellakin aika eri käytännöt! Ehkä 10kk neuvola tuntuis tarpeelliselta, nyt kun kiinteet alkanu ottaa aiempaa isompaa roolia niin kasvu kiinnostais, ja ainahan tässä ekan kanssa jotain kysyttävää ja ihmeteltävää olis :)

Joko jossain kävellään? Meillä vasta harjoitellaan konttaamista ja tukea vasten seisomista. Alas ei osaa tulla vieläkään, aikansa seisoo ja sit menee hermo :LOL:
 
Taitaa olla ihan sama kirjoitatko vai en, ei meillä nukuta. No päikkäreitä nukkuu useimmin pari tuntia (harmi etten itse saa unta yleensä tällöin) mutta yöt.. pari viikkoa nyt nukuttu surkeasti. Toiset laskee päiviä jouluun, minä joulun jälkeiseen aikaan jolloin on pakko jotain unikoulua yrittää, vaikka kovasti toivoin että itsestään paranisi.

Täällä myös vaan 8kk ja sitten vuosi, omalla vaaalla mitattuna ei ole hirveästi tullut painoa lisää, mennään n 9kilossa. Eikä pituuttakin varmaan ole kauheasti tullut, meillä käytetään edelleen 62/68 vaatteita:cautious::oops:

Täällä kävellään edelleen kädestä pitäen ja välillä taaperokärryn tms kanssa. Ollaan kokeiltu välillä mennä vastakkain istumaan niin että lapsi "kävelee" toisen luo. Eilen otti 4 askelta mutta vaatii sen että voi lopuksi heittäytyä syliin ettei nyt ehkä voi sanoa että varsinaisesti vielä kävelee :sneaky:
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä sitttenkin?, oisko teillä voimia alottaa samantien unikoulu? Mähän ajattelin etten koskaan pysty vauvaa huudattamaan vauvaa, mut kun niitä heräilyjä oli parin tunnin välein tai useammin eikä muu ku rinnalle pääsy auttanu, ni yks yö tuli mitta täyteen. Tyttö oli käyny kasilta nukkumaan ja heräs ennen kymmentä taas vaatimaan maitoa.. Sillon tiesin ettei nälkä todellakaan oo ja aattelin et pitkitän ekaa syöttöä vähän etten vielä anna. No sii itkikin sitten yli 2h ja mietin et nyt ei oo enää järkeä ykskaks antaakin, vaan pistetään homma kerrasta poikki. Sille tielle jäi yösyötöt ja aika lailla heräilytkin.. Viime yönä heräs kerran ja rauhottu kun kävin ottaa syliin ja laskin takas. On ollu kokonaisia öitä myös. Tää on aivan luksusta (ja varmaan muutoksia tulee hampaiden, flunssien ym myötä) mutta suosittelen! Tyttökin paljon ilosempi, ihan selkee ero oikeesti, kun ei heräile koko yötä.
 
Meillä kans 8 kk ja sitten vuoden kohdalla seuraava vasta. Mutta mikäs siinä, kun painoa tulee ja periaatteessa kaikki on hyvin. '

Meillä valvotaan myös ja erityisesti nyt kun taas flunssaillaan. Meillä yösyötöt oli jo ihan loppu useamman kuukauden, mutta nyt itketään niin sydäntäsärkevästi keskellä yötä sängyssä istuen, että oon sortunut ostamaan itselleni maidolla edes tunnin pari rauhallista aikaa, kunnes taas itketään... :(

Meillä kertaalleen noustiin seisomaan ilman tukea ja omasta rohkeudesta säikähtäneenä heti huomattuaan ettei tukea ollut niin pisti pyllyn takaisin maahan. Ei kävellä kuin käsistä kiinnin pitäen. Ei riitä yksi käsi, kahdesta sormesta pitää pitää kiinni. Heti menee peppu maahan. Varovainen tyyppi.
 
Fiona, mulla ei ainakaan :D mutta miehen on kyllä tarkoitus hoitaa ekat yöt. Se jää viikon kuluttua 3viikon lomalle, mutta ei viittitä pitää ennen joulua ettei heti hämmennä kun ollaan sitten muualla yötä jossa nukutaan kaikki vierekkäin jne.

Mun pelastus on kaikki aktiviteetit, jos oltais vaan kotona niin sitten tästä ei tulis mitään :whistle: ja vkl tulee taas (y) ehkä tästä selvitään. Taas pyörittiin sängyssä viiden jälkeen yli tunti, mutta meidän aamu ei ala silloin joten unta jatkettiin vielä kun luovutti :ROFLMAO:
 
Enkä tiedä olisiko nyt edes hyvä aika pitää (no onko koskaan)..
tuntuu olevan paha eroahdistus kun edes vessaan ei saisi mennä, vaikka olisi isänsä kanssa. On myös alkanut herkästi nyt itkemään jos kuuluu "pelottava" ääni mikä ei ole ennen aiheuttanut reaktiota, tai jos toiset lapset itkee niin tämäkin aloittaa :(
 
Täällä tosiaan toi 10kk neuvola on kaikille :) sit on 1v, 1v4kk(ehkä?), 1v6kk, 1v8kk ja 2v. tai jotenki noin... :D

Meillä öisin herää 2-4välillä ja tulee kainaloon nukkuu. Alkuyön nukkuu siis omassa sängyssä ja loppuyön kainalossa. syö sillon ja seuraavan kerran aamulla sitten 9-9.30 kun herätään. Että 10h aikana syö kerran. Nukahtaa siis rinnalle ja herää tissin voimalla. :love:

Karmee vauvakuume vaivaa edelleen.. :cautious:
 
IMN
Mun vauvakuume jäi siihen kun keksin lähteä ensisyksynä uudelleenkouluttautumaan :D just ennen raskautumista valmistuin merkonomiksi, enkä päivääkään ehtiny tehdä sitä työtä, mutta nyt ois kova hinku kätilöksi :rolleyes: mutta kuumeilkaa te vaan niin mulle riittää sitten tulevaisuudessa töitä! :LOL: jos nyt ensin pääsisi sinne kouluun..

Kannatan kyllä unikoulun aloitusta mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Mehän toteutettiin pienimuotoinen unikoulu (2 yötä) joskus 6kk iässä ja paljon helpommalla päästiin kuin vanhempien lasten kanssa aikoinaan 12-18kk iässä. Heillä se heräily oli jo niin pinttynyt tapa, ettei mitkään koulut enää auttaneet, vaan pelkästään aika. Kaksivuotiaaseen mennessä luopuivat heräilyistään (ja nuorempi yöpullostaan!!!!!). Argh, oli kauheaa aikaa kun piti jaksaa opiskellakin samalla.

Jaa, nyt taitaakin lapset nukkua, joten pääsen rapistelemaan lahjapapereiden kanssa :) hihii, tää on niin ihanaa aikaa vuodesta :love: Mitenköhän sitä heti loppiaisen jälkeen jaksaa alkaa valmistella 1v-bailuja :ROFLMAO:
 
Meillä pää kolisee useampaan kertaan päivässä, mustelmia siellä sun täällä. Kovasti kaahitaan, seistään ilman tukea pitkän aikaa, askeleita ei onneks vielä oteta :).

Mä laitan huomenna työhakemuksen meneen:rolleyes:, jos onni potkii niin pääsen töihin jo 1.2. Pehmeä lasku olis töihin, kun viikko tuntimäärä ois 20-30h. Iik:ROFLMAO:...
 
Meillä kans kolinaa ja mustelmia vaikka millä mitalla, vaikka pääasiassa tosi varovainenonkin. Meillä on tänään kans noustu seisomaan ilman tukea. Ite oon veikannut, että jouluna kävelis :D Voi olla että päästään ihan alkuvuoteen asti ennen kuin uskaltaa ottaa askelia. On meinaan varsin varovainen tyyppi.

Me pidettiin uusi yötissin vieroitus tähän flunssan perään ja yksi yö ainakin jo nukuttu paremmin! Varsinainen unikoulu saa vielä odottaa. Jaahas... päiväunet loppu...
 
Ja päiväunet jatkuivat maidon voimin vielä hetken ainakin...

Teettekö vauvalle omia jouluruokia? Mitä vauva syö teillä jouluna? :) Itse oon tehnyt oman bataattilaatikon ja aion tehdä porkkanalaatikon. Sit kananmunaa, avokaadoa ja "salaattia" ilman salaattia. Lisäks vielä joulupuuro kauramaitoon luumusoseen kera sekä vauvakeksejä oon suunnitellut :D.
 
IMN
Mustelmavaihetta ootellessa, meidän neidillä tuntuu olevan suojelusenkeli mukana kun niin monelta läheltä piti-tilanteelta on selvitty pelkällä säikähdyksellä :D

Meillä "vauva" syö muutenkin jo pääosin kotiruokaa (jos ei kauhean mausteista ole), joten jouluruuatkin olkoot sallittuja myös pienelle :)

Nyt on opittu paljon uutta :love: tuo aiemmin mainitsemani taputus, sekä vilkutus, pään puistelu, _kiipeily_ esim. äidin päällä.. Sanoo (varsin epäselvästi kylläkin) "äiti" ja "isi", sekä "tätä", jota hokee aina löytäessään/aikoessaan tarrata kätensä johonkin mielenkiintoiseen.
Kauheasti tykkää kun kävelytetään, mutta ilman tukea seisominen ei oo lähelläkään :) tukea vasten kyllä seisoo, mutta itse ei ole vielä noussut.. Kovasti yrittää kyllä mutta jalat ei vaan löydä paikkaansa :rolleyes:
 
Täälläkin taas toivoa paremmista unista. Mutta joulun jälkeen lempeää unikoulua tarkoitus yrittää. Varmaan niin että saa maitoa 5 tai 6 aamulla, koska en hakua herätä niin aikasin :whistle:

Itsehän en jouluruokia syö, mutta toki joulun vietto paikoissa niitä on tarjolla. Saatetaan jotain pieniä maistiaisia antaa ei niin suolaisista jutuista. Ja huomenna tulee 10kk joten saisi myös maitojuttuja alkaa antamaan. Poitsu sai kyläpaikassa taateleita makeutetun piparin, upposi niin hyvin että mietin että pitäiskö itse tehdä, mut tuskin jaksan, torttuja tein jo pakkaseen (y)

Tajusin kanssa tuossa yksi päivä et hitsi tuohan osaa jo vaikka mitä. Vilkuttanut, eli heilauttanut koko kättä on jo pari kk, taputus alkaa nyt onnistua ja tukea vasten nousee ja esim sohvaa vasten liikkuu. Ottaa myös n 10 askelta jos kävelee ihmisten välillä ja saa lopuksi heittäytyä syliin :D ei se mun jouluna kävelee veikkaus ihan kamalasti mennyt pieleen, ei toki vielä spontaanisti osaa nousta seisomaan ja lähteä liikkeelle. Sanoista anna on tullut jo pidemmän aikaa, sitten hokee äitätätä, mutta vähän joka tilanteessa niin ei ehkä voi vielä sanoa että osaisi äiti sanoa :ROFLMAO:
 
IMN
Unohinkin tulla kertomaan :D pari tuntia sen jälkeen kun edellisen viestini kirjoitin, tyttö nousi seisomaan sohvaa vasten :rolleyes:

Osataanko teillä kiukutella? Mulle on ollut alusta asti selvää että tää tapaus tulee olemaan temperamentinen, mutta ihan tällasta en oottanu.. Väsyneenä tai suuttuessaan (esim. jotain kiellettyä otetaan pois kädestä) neiti heittäytyy mahalleen, tai pikemminkin naamalleen lattialle, karjuu jostain peräsuolesta asti ja nakkelee mahdollisimman kauas kaikki tavarat ympäriltään. En oo ikinä nähny tällasta mielenosoitusta alle vuoden ikäiseltä.. Edes meidän neljävuotias ei vedä samanlaisia raivareita! No, tumman ja tulisen pirpananhan minä tilasinki, ja sellasen todellakin sain :LOL:
 
Kyllä meilläkin osoitetaan mieltä, kun kielletään yms.Mutta ei meillä ihan noin temperamenttisia olla! :) Itse luulin alkuun, että meillä on täysin lauhkea lammas, mutta välillä hänestäkin kunnon suuttumus puskeen pintaan. Silloin huudetaan niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin pitkään, että happi loppuu. Kerran tais hetkeks pimetä silmissäkin kun kellahti istualtaan kyljelle, kun huusi niin paljon. Toivottavasti ei isompana huudaitseään siniseksi asti, kuten äitinsa on 1-2 vuotiaana tehnyt toistuvasti...

Tyynystä: Onko tyynyä? Millainen? Meillä selvästi kaivataan tyynyä ja varastetaan äidin tyynyä, jos vieressä nukutaan. Hankin tommosen Finlaysonin lastentyynyn, mutta nyt mietin, että onko se kuitenkin liian paksu. Pitäisikö kuitenkin ostaa se vauvan tyyny eka?!? Toi kyllä varastaa sitä mun tyynyä, joka on ihan aikuisten littana malli...
 
Ei meilläkään ihan noin kiukutella :D.
Mut jos kissaa vetää hännästä, syö kissanruokaa tms ja kielletään, niin alkaa itkeä:ROFLMAO:. Pippurisempi tapaus kuin veljensä kylläkin on.

Meillä ei oo tyynyä, tykkää kyllä nukkua pää vähän korkeammalla, tai hakeutuu just mun tyynylle. Tai ehkä enemmänkin mun viereen. Meilä pyöritään öisin niin paljo että tyynyn hankinta ei oo vie ajankohtainen meillä :D.
 
IMN
Mää joskus juttelin finlaysonin tyynyesittelijän kans ja hän sanoi että ne ihan ihan littanat (tyyliin vaipan paksuiset) tyynyt on lähinnä koristeita tyynyliinaa varten, eikä niistä oo vauvalle mitään vaaraa. Sellanen meillä on ollu aina ihan vastasyntyneestä saakka, koska puklit on helpompi pestä tyynystä kuin koko patjasta. Esittelijän mukaan noin vuoden ikäisenä voi siirtyä siihen juniorityynyyn, joka siis on jotain tuon lituskan ja aikuisten tyynyn väliltä. Sellainen meillä on käytössä jo nyt, koska lituskatyyny oli jo niin oksettavan näköinen kaikkine pukleineen. Tää pienimmäisen tyyny on siis isosiskonsa vanha ja tosi paljon lättänämpi kuin uutena :LOL:
Harvoinhan tuolla pää on lähelläkään tyynyä, mutta siihen se aina nukahtaa :D (y)
 
  • Tykkää
Reactions: TuleJo
Mä taisin viimeks kehuskella hyvillä öillä, mutta ne on nyt muisto vain :LOL: Hampaita ilmeisesti tekee, kun on niin vallatonta ettei aiemmin tällasta ollukaan.. Valvotaan tunteja tai heräillään kymmentä kertaa. Tulis nyt läpi sieltä ni helpottais, ehkä:eek:

Mites teidän joulut, meneekö samalla kaavalla kuin aiempina vuosina? Vai vauvan myötä muutoksia? Meillä ravataan mun ja miehen vanhemmilla kuten aiempina vuosina, katotaan osottautuuko liian raskaaks. Kovasti ainakin tässä jo reissua odotellaan:rolleyes:
 
IMN
Meidän joulut ei perheluvun kasvamisesta juurikaan muutu, eli totutulla kaavalla mennään :)
Aaton vastaisena yönä tonttu käy tuomassa lahjat kuusen alle. Aamulla syödään riisipuuro ja sen jälkeen lapset saa hyökätä lahjojen kimppuun. Aamupäivästä lähdetään käymään miehen vanhemmilla, jossa yllätysyllätys; taas syödään. Tonttu on käynyt sielläkin, joten ne lahjat avataan siellä. Seuraavaksi mennään hautuumaalle jonka jälkeen mun vanhempien luokse. Sinne sitten rauhoitutaan joulunviettoon, syödään, saunotaan, kahvitellaan ym. pukkia odotellessa. Syy tähän lahjojen aukomiseen useampaan otteeseen on se, että lahjoja on niin kauhea määrä, ettei jakseta lähteä edestakas niitä kuskaamaan, kun pukki tosiaan käy aina mummolassa. Ja toki miehen vanhemmat haluavat myös olla näkemässä kun lapsenlapset aukoo heidän laittamansa paketit, joten järkevintä on avata ne heidän luonaan :)
En oo ikinä kokenu tätä järjestelyä minään ravaamisena, koska a) kaikki asutaan 5km säteellä toisistamme ja b) ollaan mun vanhempien luona jo klo 14 aikoihin, joten siellä on hyvin aikaa ihan vaan "olla".

Eka kertaa moneen vuoteen ootan joulua ku pikkulapsi! Vielä ku ne lumet satais takas..
 
Me mennää melkein samalla kaavalla ku aiempina, jos me ollaan terveitä. Tällä hetkellä nuorin 39 asteen kuumeessa :(.
---
Mut tarkoitus olis ensin mennä miehen vanhemmille, jonka jälkeen mun. Joulupäivänä mennään Kristiinankaupunkiin, jonne olis tarkotus ottaa lapsille pienet paketit mukaan, koska yllätysyllätys pukki tiesi että menemme sinne, niin on jakanut myös sinne paketteja:D.

Lahjojen suhteen on sama ku IMN, anoppilassa omat, mun vanhemmilla pmat ja kotona omat paketit:).

Meillä esikoinen odottaa kovasti pukkia, ja niin kovasti toivoo ratikkaa(junarata), että kyyneleet tulee silmiin kun kertoo toiveet:love:.

Mulla osa lahjoista vie postissa tulossa, jossai hemmetin hesassa vieläki:ROFLMAO:, ei taida jouluks ehtiä:D...
 
Täälläkin taitaa tulla lisää hampaita, tai muuten vaan ei oikein ruoka uppoa ja yrittää purra, ei onneksi syödessä. Yöt vaihtelee, mutta ei ole ollut ihan kammo öitä nyt, mutta eiköhän jouluna sitten vieraammassa paikassa taas :whistle:

Meillä joulu menee samalla kaavalla kuin ennen, aatto ollaan mun vanhemmilla ja yöksi tullaan kotiin, joulupäivänä sitte miehen vanhemmille ja siellä ollaan pari yötä kun koko suku asuu niin ehtii käydä mummoilla jne :LOL:
Pieni ei vielä lahjoista varmaan ymmärrä, tai ainakaan ei haittaa vaikka niitä avataan useampana päivänä. Jotkut saa vielä joulun jälkeenkin kun muutama lahjojen vaihto jäi tekemättä toisten sairastelujen takia.

Hyvää joulua kaikille:)
(Itsellä ei kyllä yhtään joulufiilistä mutta ehkä se sieltä..)
 
IMN
Voi ei! Hyvät joulut teille kaikille näin jälkikäteen! <3 miten mää nyt unohdin kun monta kertaa kävi mielessä tulla kirjotteleen..

Meidän joulu meni oikein kivasti :) pienimmäinenkin uskaltautui pukin (kummisetänsä :D) syliin ja oikeen chillisti siinä istui monta minuuttia, kunnes katsoi vähän tarkemmin..
Toivottavasti teillä oli yhtä rentouttavaa! :)

Meidän muru muuten täytti torstaina jo 11kk :cry: kohta pitääkin alkaa suunnitella synttäreitä :love:

Synttäreistä puheenollen, mää täytän ylihuomenna puolet viidestäkymmenestä :eek::ROFLMAO: sen kunniaks lähtään jo huomenna perheen kesken skidiparkiin ja siitä raxiin syömään :)
 
Lapset alkaa kumpikin oleen onneks vähä terveempiä, nenät vuotaa toki vielä ja isommalla ääni painuksissa. Mutta nyt oonki sit minä kipeä:confused:. Inhottavaa on, etten enää ihmettele että nuorin nukku huonosti yöt, onneks kaks yötä jo menny hyvin(y).

Meillä meni joulu rauhallisissa merkeissä. Lahjoja oli paljon ja esikoinen tokaisi kun oltiin anoppilaan menossa että: huhhuh, taaa lahjoja:D. Ens vuonna ajateltiin tehdä niin että lahjat jaetaan aattoon, joulupäivään ja tapaniin. Mielenkiinto ei riittänyt tuolla kohta 3 vuotiaalla aukoa monia paketteja kolmessa eri paikassa:rolleyes:.

Mä en vieläkään käsitä että kohta on vuosi siitä ku meidän vauvat synty:ROFLMAO:, en vaan käsitä. Muistan kuinka kirjotin palstalle että:" kuulu kolme pokspoks ja vedet meni:D:love:.

Meillä olis tarkotus pitää 1 vuotissynttärit vuokratussa tilassa, samassa missä ristiäiset pidettiin. Helppo, ettei tarvitse etukäteen kovin siivota ja jynssätä:rolleyes:.

IMN, onnittelut etukäteen(y).
 

Yhteistyössä