Helmikuun helmiäiset 2016 *syyskuussa*

Heipparallaa :)

Isyyslomasta olitte jutskanneet, meillä mies jättää isyysloman varmaan kesään, pitää sillon sitten pidemmän loman. Hän kun on lomaillut niin vähän. Toki sen päivän on mukana sairaalassa kun synnyttämässä ollaan :) Minä saan kuitenkin nukkua päivisin jos sellainen on kun isommat on koulussa.

Nyt on vaunut haettu ja ne on ihanat :love:

Kaukalon tilasin lekmeristä kun oli tarjouksessa 135€ ja ilmainen postitus :)

Nyt puuttuu vielä pinnasänky isommista ostoksista, sitten saa keskittyä kaikkiin tilpehööreihin :D
 
ok.hyvä homma.meillä lapset on kuitenki joka 2.vk loppuviikosta isällään ja hänellähän on työt ihan normaalisti.eli jos vois olla just sen kaks päivää viikossa normaalipituisia päiviä niin Se sopisi meille.pitänee kysellä tuosta vielä tarhalta
 
käväisin neuvolassa aamulla, paino noussut reilun kilon, paineet yms ok, vauva touhas ja syke oli 142. Pyysin ottamaan hemoglobiinin ku halusin tietää missä menee ku väsyttää ja maha ei kestä rautaa niin sehän oli tasan 100, menin sitten samantien pieneen verenkuvaan ja otettiin kehon rautavarastot, huomenna saa soitella. nyt sit pakko yrittää kestää obsidania.
 
käväisin neuvolassa aamulla, paino noussut reilun kilon, paineet yms ok, vauva touhas ja syke oli 142. Pyysin ottamaan hemoglobiinin ku halusin tietää missä menee ku väsyttää ja maha ei kestä rautaa niin sehän oli tasan 100, menin sitten samantien pieneen verenkuvaan ja otettiin kehon rautavarastot, huomenna saa soitella. nyt sit pakko yrittää kestää obsidania.
Suosittelen Maltoferia, ei ärsytä mahaa, voi ottaa ruoan kanssa, ja purutabletit maistuu hyvältä :)
 
Vanhemman lapsen päivähoito nyt olen ihan ulalla, eikö siis esikkomme ole oikeutettu enää päivähoitoon kun meille syntyy toinen lapsi? Hän aloitti juuri perhepäivähoitajalla max 15pv kuussa sopimuksella eli on ollut n.3 päivää viikossa hoidossa.
Hän on kuitenkin yli 3v ja viimeinen vuosi kotona äidin kanssa oli jo ihan tuskaa. Kaipasi selkeästi aktiviteetteja enemmän ja ikäistänsä leikkiseuraa, en minä enää riittänyt pojalle kaveriksi. Enkä todellakaan riitä kun vauva syntyy :cry:
En kyllä näe mitään syytä vetää häntä hoidosta pois, ihan järjetöntä on tuo 8-12 aikavälikin, ei mene yksiin päivähoitajan aikataulun kanssa ollenkaan.
 
IMN
Surusilmät Mun käsittääkseni mitään tiettyä aikaväliä ei ole. Ainakin meidän päiväkodissa osapäiväiset on milloin milläkin aikavälillä sen 4h. Tosin meidän päiväkoti on yksi niistä Oulun päiväkodeista joissa on kokeilussa tuntiperusteinen laskutus, eli hoitoajat ilmoitetaan etukäteen netissä ja sama ohjelma laskee jo käytetyt ja jäljellä olevat tunnit. Voi siis olla eri juttu.. Mutta meillä kyllä oli ennen tuota kokeilua käytössä e-sopimus (ilmeisesti sama kuin teillä?) 15pv/kk ja lapsemme laskettiin käytännössä osa-aikaisiksi..

Edit: Huono muisti! Osa-aikahoito (ainakin täällä päin) <5h/pv ja maksu 60% kokopäivämaksusta.
 
Viimeksi muokattu:
Heba, multa kanssa mahavaivasena peukku maltoferille! Mä vielä käytin sitä nestemäisenä (joo maistuu kamalalle), sitä pysty ottaa pieninä annoksina useemman kerran päivässä. Eikä ärsytä mahaa. Ei ärsyttäny mulla kyllä vaikka otti koko annoksen kerrallaan, obsidanit ja retaferit ym on ollu ehdoton nounou. Nyt en oo rautaa vielä ottanu, ens neuvolassa kai mitataan. Olo kuitenki tuntunu hyvältä :)

Mä meinasin jos ostais sellasen fleece-kaukalopussin ja vasta seuraavaks talveks isomman kunnon lämpimän pussin rattaisiin. En tiiä kuulostaako kuin järkevältä suunnitelmalta. Oon vähän tota eisbärchenin pussia kattellu, yks ihana on kans tää http://www.pikkuvanilja.fi/babys-only-lampopussi-p-885.html. Mut niiin kallis :(
 
Voin myös suositella Maltoferiä. Ainut mitä mun maha kestää. Toki siinäkin kannattaa huomioida, että imeytymisen kannalta tyhjä maha on parempi kuin täysi. Maitotuotteet ainakin heikentävät imeytymistä. C-vitamiini taas parantaa raudan imeytymistä, joten itse otan appelsiinimehun kanssa. Itse olen koittanut koko raskauden ajan käyttää monivitaa, jossa on pieni määrä rautaa, josko selviäisi ilman rautatabletteja. (n)

Itse päädyin myös fleecepussiin keväksi ja toppapussi sitten vasta vaunuihin ensi talveksi. Ei kai sitä helmikuussa niin kylmä ole. Ainakaan täällä etelässä. Tai jos on niin sitten hankitaan lisävaatetusta. Ajattelin myös selvitä ilman varsinaista toppapukua. Tai toki tarvittaessa käytän liian isoja sitten äitiyspakkauksesta. Villapuku muiden vaatteiden päälle vaan ja sitten tuo fleecepussi. Itsellä on tuo Eisbärchen.
 
Jänniä noi neuvoloiden väliset erot, kun meillä ainakin mitataan hemoglobiini aina neuvolakäynnillä heti ekasta kerrasta lähtien..

Huomenna oliskin SE jännäpäivä eli rakenneultra :D onneks on ollu töissä kiirettä tällä viikolla niin ei oo kerenny jännittämään niin paljoa :p Aamusella päästään heti kattomaan mitä ipanalle kuuluu, toivottavasti pelkkää hyvää :) Jospa sitä sais ittestäkin ultraa jälkeen kaivettua sen ostosteluinnostuksen, eilen tein ekan hankinnan, sen tärkeimmän eli pehmolelun :D
 
IMN
Karmaliini Tsempit ultraan! :)

Multakin on edellisissä raskauksissa mitattu hemppa joka kerta neuvolassa, mutta koska nyt on ollut niin korkea ja viimeksi kaksi viikkoa sitten mitattu 136, niin turhaan sitä jatkuvasti mittaileen :) mulla kun on ollut noita ylimääräisiä lääkärikäyntejä jatkuvalla syötöllä..
 
Tänään tuli muuten a-studion ohjelmassa keskustelua tuosta lapsi päiväkodissa samalla kun perheessä on vauva. En tiedä tarkalleen mitä ohjelmassa oli, mutta ajattelin vinkata jos joku haluaa katsoa :).

Mä oon kans fiona tykästynyt tohon pikkuvaniljan kaukalopussiin, tekis mieli tilata mut hintaa on vähä ehkä liikaa :-o. Saas nähdä tuleeko tilattua, vielä ei mitään kummallisempaa himoa ole tullut hankintoja ajattellen. Tosin kaikki isot meiltä jo löytyy, mut jotain tällaista pientä uupuu :).

Huomenna olis tasan viikko rakenneultraan :rolleyes:.
 
Mulle sanottiin et hemppa mitataan vasta raskauden puolivälin neuvolassa. Tuntuu vähän hassulta, ei luulis olevan iso vaiva mitata joka kerta, niin vois ajoissa puuttua jos on alhainen/laskusuunnassa. Tietty näkyyhän se siinä alun verikokeessa.

PRS ja tähkä, mitä väriä te noista pikkuvaniljan kaukalopusseista ootte kattellu? Valkonen on mun mielestä nätti, mutta likaantuukohan helposti.. Harmaa oli ykkössuosikki tähän asti, mut taas vaunujen värimaailmaan beige ois paljon sopivampi. Näistä asioista saa tehtyä vaikeita :D Mut onhan toi hinta aika paha, kun niitä eisbärchenin fleecepusseja näkyny käytettynä (ja hyväkuntosinakin) 10-15€.
 
Yhh, onkos ketään muita joille pahoinvointi oisi tullu takaisin näillä viikoilla? Eilen sattui episodi mädän kananmunan kanssa ja ojsensin hajusta johtuen. Nyt on ollut kuvotusta ilmassa ja täytyy taas napostella jotta se menee ohi tullakseen taas takaisin.
 
IMN
Mulla pahoinvointi pysyi pientä etomista lukuunottamatta pois rv 13-19.. ja hajut just on nyt niitä pahimpia.
Nälkä on kans yks mitä on pitänyt pitää loitolla alusta saakka.

Pakko kai se on jaksaa nousta sängystä.. viikonloppu tulee kyllä jälleen tarpeeseen tän jatkuvan väsymyksen kanssa.
 
IMN
Onkos täällä muita joilla ois edellisissä raskauksissa ollut istukka etuseinämässä? Mua harmittaa suunnattomasti kun vauvan potkut ei tunnu kädelle, vaikka sisältä päin tuntuvatkin jo tosi voimakkaina.. mietin vaan että tuleeko mies missään vaiheessa tuntemaan potkuja kunnolla? Mulla on aiemmilla kierroksilla istukka ollut aina takaseinämässä ja mies on tuntenut ekat potkut jo rv19-20, mutta nyt ei toivoakaan :( näkee miehestäkin että häntä harmittaa..
 
IMN
Mulla ei tosiaan tunnu ulospäin ollenkaan ja viikkoja nyt 22+2.. vauva kun vielä viihtyy sellaisessa asennossa että potkut tulee juurikin tuohon navan kohdalle jossa istukkakin sijaitsee. Sitten jos nyrkkeilee alamahalle niin saattais tuntuakin mutta ei taida pienet kädet olla vielä tarpeeksi vahvat muuhun kuin kutitteluun.
Hassua sinänsä kun sisällepäin tosiaan tuntuvat tosi vahvoina ja voisi luulla näkyvänkin ulospäin, mutta ei mitään..
 
NassuRessu ja IMN, mulla on myös istukka etuseinämässä ja päällepäin liikkeitä mahdoton havaita. Mies on yrittänyt tuntea potkuja mutta ei millään ja tuntuu kun vauveli lopettais aina liikkeet kun isä pistää käden masun päälle.
Aamulla alkaa mylläys aina 7-8 välillä, tänäkin aamuna oikein herätin miehen että kokeile nyt, niin ei tuntunut liikkeitä. Siis vaikka itse tunsin...sanoi että ehkä sellaista pientä tuntuu..
Kuulostaa olevan muuten aika rauhallinen vauveli, ei se tuolla ainakaan vielä potki jalkoja suoriksi.. Pientä räpsyttelyä ja plumps-tuntemuksia. Jos tila käy ahtaaksi jonkin akrobaattisen liikkeen takia
(kumarrun, kyykistyn tms) saattaa tulla iso säpsähdys.

Eilen kävin hermoratahierojalla. Selän vaiva ei vielä ainakaan poistunut, jonkin asteinen issias?!. Lonkat oli aivan jumissa ja nilkat väärissä asennoissa, ne se oikaisi ja heti oli parempi olo. Keskushermostoon tietenkään nyt ei saa koskea, ainoastaan asennon korjauksia voi tehdä. Uskoisin että käyn loppuviikoille asti korjauttamassa vinksallaan olevia luita :p

Mukavaa viikonloppua(y)
 
Minulla on myös istukka etuseinässä! Liikkeet tuntuvat itselle hyvin, mutta mies tuntenut vain aivan yksittäisen potkun eikä sitäkään olisi välttämättä vauvan liikkeeksi ilman keskustelua tunnistanut. Vauva oli ultrassa pää pystyssä ja jalat alhaalla. Toivon, että tajuaa ajoissa kääntyä pää alaspäin.

Nukkumisen kanssa menee hermot. Tai nukun oikein hyvin iltayöstä. Nukahadan jo todella aikaisin yleensä ysin jälkeen, mutta sitten aamuyöstä heräilen enkä millään saa nukuttua, vaikka haluaisin. Normaalisti en todellakaan ole aamuihminen eikä nytkään huvittaisi herätä viiden aikaan. Mitä ihmettä sitä tekee hereillä monta tuntia ennen töihin lähtöä? Vastaavasti ihan mielelläni jaksaisin olla illasta hereillä pidempään. Yöllä toki herään muutenkin muutaman kerran. Ja unet on mitä mielenkiintoisimpia.
 

Yhteistyössä