Helmikuun helmiäiset 2016 *syyskuussa*

Ihana maha IMN! Mun maha ei oo kasvanu yhtään, kasvaa taas tämäkin lapsi selkärankaa pitkin. Toisaalta se on onni, niin säästyy suuremmilta vaateostoksilta. Mutta ku en näytä edes raskaana olevalta.

Ens viikon tiistaina on muistaakseni minulla neuvola josta saa ton raskaustodistuksen. Ja pääsee täyttelee kelan lappuja. :)
 
Onnea kaikille hyvistä uutisista! Minäkin kävin rakenneultrassa ja kaikki hyvin! Siellä hän heilutteli ja piti tiukasti käsiä kasvojen edessä. Kätilö oli kyllä aivan ihana. Kovasti yritti pikkuinen pitää jalkoja ristissä, mutta poikalupaus saatiin. Niin vähän olin aavistellutkin. Kaikki mun hankinnat on sinisiä ollut jo muutenkin ajatuksella: "inhoan punaista, joten sininen sopii kaikille."

2,5 viikkoa mulla seuraavaan neuvolakäyntiin, jolloin sitten kelalaput ja muut. Sen jälkeen kai saa tilata myös äitiyspakkauksen?! Odotan sitä :) Haluan hypistelemään tavaroita.

Paino pysyi mulla viikolle 17 asti tasaisena ja sitten totesin, että aivan sama syön karkkia vaikka joka päivä, kun ei kerran nousekaan paino :D. Kyllä se sitten lähti nousuun ja nyt on 2,5kg tullut lisää 4 viikon aikana. Totesin, että nyt voi taas lopettaa karkin... :)

Mahakarvoja tuli alkuraskaudessa kyllä jonkin verran. Nypin ne pois ja nyt ei oo enää näkynyt lisää. Onneksi!

Isyyslomaa oltiin ajateltu pitää heti synnytyksen jälkeen pari viikkoa ja jättää joku viikko myöhemmälle keväälle. Kaverilla oli sellainen kokemus, että oli tosi hyvä kun mies oli heti sairaalassa kätilöiltä opettelemassa vauvanhoidon niin molemmat oli vauvanhoidossa samalla viivalla. En tiedä onko mies vain tiellä sairaalassa vai olisiko hyötyä jo silloin pitää lomaa. Vauva kun on meille ensimmäinen niin on aika paljon opeteltavaa ihan pikkujutuissa. Mies ei ole uskaltanut pikkuvauvoja ottaa syliinkään tai koskaan vaihtanut vaippaa tms. niin hällä on vähän opeteltavaa...

Uskaltaako nyt tehdä isompia hankintoja?! :) Ajattelin aivan lähiaikoina laittaa vaunut tilaukseen! Saatiin jo turvakaukalo kaverilta ja pinnasänkykin on (ruuveja lukuunottamatta) jo odottelemassa. Vaunut puuttuu ja sitten kaikki isommat ns. pakolliset hankinnat taitaakin jo olla kasassa. Sitterin aion hankkia, mutta sen vois varmaan käytettynä jostakin ostaa. Lisäksi tietty vaatteita, harsoja, kylpyamme jne.

Vakuutusasiat pitäisi myös katsoa kuntoon. Onko joku tutkiskellut jo vakuutusten eroja? Mikäköhän kannattaisi ottaa? Aion ottaa sellaisen, mikä kattaa sairaudenhoidon myös.

TuleJo 20+6
 
IMN
TuleJo Joo, äitiysavustuksen, vanhempainpäivärahan ja lapsilisän voi hakea heti kun raskaus on kestänyt sen 154pv/kun on saanut raskaustodistuksen :) Äitiysavustuksessa käsittelyaika tais olla tällä hetkellä 2vkoa, mutta en sitten tiedä että milloin sen saa.. Muistaako joku muu? Itse otin rahana ja mietin että milloinkahan se sitten maksetaan..

Meillä tosiaan ei mies ole jäänyt lomalle heti synnytyksestä vaan vasta kotiinpääsystä. Kuitenkin heti töiden jälkeen tuli sairaalaan muutamaksi tunniksi, jonka jälkeen vietti loppupäivän mummolassa lasten kanssa. Olihan se kiva ihan itselle seuraksi, koska sairaalassa päivät tuntuu matelevan.. Enkä minä ainakaan siellä saanut nukuttua päivisin, kun en öisinkään. Päivien kohokohdat oli aamupunnitukset, lääkärintarkastukset ja ruoka-ajat :rolleyes:
Esikoista odottaessa taas sairaala-aika osui viikonlopulle, eikä miehellä ollut töitä, joten silloin mies oli aikalailla koko päivät meidän kanssa. Siinä sitten molemmat oppi vauvanhoidon perusjutut ja mies sai myös suorittaa ekan kylvetyksen hoitajan opastuksella :) Jäi sitten hälläkin jotain opetettavaa mulle kotiin ;)

Meillä ei oo ikinä vauvavakuutusta ollut, vaan ihan perus tapaturmavakuutus ja joku sairausjuttu myös.
 
Musta tuntuu ettei mun maha kasva mihinkään! Liikkeitäkään en oo vielä kunnollisia tuntenu, tai joskus viikko-pari luulin tuntevani, mut nyt ei mitään. On sellanen epäuskonen olo onko tässä raskaanakaan. Toisaalta pitää olla tyytyväinen, kun olo on vielä niin normaali :)

Meilläkin puhuttiin just isyyslomasta. Mun mielestä parhaimmalta tuntuis, jos mies jäis siinä kotiintulovaiheessa esim. viikoks kotiin. Mut sekin ois kiva et niitä lomia jäis vielä tulevaan. Eikö sitä sen joku kolme viikkoa yhteensä oo?
 
Joo,sairaalassa on kyllä tylsää.muistakaa pakata mukaan suklaata ja kaikki uusimmat kaksplussat,vauva lehdet,me naiset ymym :D ruokaa siellä kyllä saa ihan jatkuvasti mutta herkut puuttuu..miehet voi roudata aina lisää..määki nukun tosi huonosti sairaalassa.sänkyki on niin kapea että aina saa miettiä pysyykö Se vauva siinä vieressä.ja se rapiseva tyyny!ja hemmetti soikoon sitä 3h välein imettämään herättämistä.kunhan kotiin pääsee niin tasan ei herätä imettämään ku Sillon ku vauva niin haluaa.viimeksi mää jo huijasin siihen sairaalan listaan niitä kellonaikoja,että sai nukkua pidempään :D
 
IMN
Maalis Minäkään en tajua tuota syömään herättämistä.. tyttöä sai todellakin herättää vaikka muuten ois nukkunu yöt läpeensä ja herätettäessäkin nukahti samantien kun tissin sai suuhun. Siinä sitä sitten heräiltiin öisin vielä kahta vuotta myöhemminkin.

Mua ahdistaa eniten sairaalassa nukkumisessa kaikki ajatukset siitä mitä alakerran päivystyksessä tapahtuu ja kuinka paljon ihmisiä samassa rakennuksessa kuolee. Tyhmiä ajatuksia, tiedän, mutta yön tunteina nää tuntuu tosi ahdistavilta..
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: _Nea_
TuleJo kyllä mää jos rakenneultrassa on kaikki hyvin niin hommaan sit jo sängyn,sitterin,vaunut ja itkuhälyttimet.
vaatteita ja harsoja ja sen lämpöpussin oon jo hommannu ja hommaan vielä vähän lisää(olis kiva ostaa muutama ei niin sukupuolineutraali vaatekin eli suomeksi sanottuna pari pinkkiä hörsylävaatetta,sinistähän tuonne kaappiin kyllä kummasti on ilmestynyt..) eiköhän siinä sit aikalailla oo nuo alun hankinnat.turvakaukalo saadaan siskolta
 
Mulla ei tarvinnu lasta herättää yöllä syömään. o_O Poika heräs sillon ku heräs, ei me kellon kanssa osastolla pelattu. Ja oltiin vielä useampi yö. Eikä ne ees sanonu, et pitäs herätellä. Ja mä nukuin oikein hyvin siihen nähen sairaalassa, mitä ois voinu kuvitella. Mut meillä oliko pojan kans sillon kaveriton huone. Ekana ja vikana yönä vaan oli kaveri ja toinen vauva.
 
IMN
Mulla tuli noista hankinnoista mieleen eilinen "valaistuminen" asian suhteen. Vaikka helmikuu tuntuukin niin kovin kaukaiselta, niin rahallisesti ajateltuna eihän tässä oo enää kuin 3kk tulot jäljellä ennen kuin vauva jo tulee :eek: ja joulukin siinä välissä, joka on lapsiperheessä melkoinen menoerä.. tietenkin sitten vastapainona on tammikuun alet, mutta itse oon siinä vaiheessa jo niillä viikoilla että voi olla shoppailut shoppailtu.
Opinkohan ikinä olemaan ajattelematta asioita liian loogisesti.. :D
 
NassuRessu ehkä käytäntö vaihtelee sit sairaaloittain.Oysissa on ainaki vuodesta 2008 asti herätetty.ja mulla on aina huone täynnä muita äitejä..viimeksikin oli joku teiniäiti jonka omat vanhemmat roikku siellä niin paljo vierailuaikojen yli että piti jo ite pyytää niitä lähtemään että pääsi nukkumaan..on kyllä ihan mukaviakin huonekavereita sattunu,kiva ollu jutella jonku kans ja vertailla vauvoja :D :D
 
IMN
Oysissa tosiaan mekin oltiin 2009 ja 2012 kun piti pitää kirjaa syöttöväleistä ja herätellä vauvaa.. kukaan ei kyllä tullut herättämään, vaan kehotettiin laittamaan herätyskelloa soimaan. Siinä sitten kolmen mamman herätyskellot pirisi pitkin yötä ja niiden kahden muun vauvatkin huusi tunnin välein.. eipä sillä että ois mun yöunia verottanut kun en kuitenkaan ois osannu nukkua.
Huonekavereista.. pärjäisin ilmankin. Vierailijat ei mua haittaa, vaan oon ennemminkin kade niille joilla koko ajan on joku käymässä. Tosin viimeksi eräs äiti kutsui kaikki 7 lastansa yhtä aikaa käymään ja siinä riitti kyllä vilinää. Enemmän mua haittaa puhelimessa pälpättäjät ja läppärin näpyttelijät. Siellä on kuitenkin käytävilläkin sohvia ym. joille voi mennä juoruamaan naapurin Ritvan asioita.

Nyt tällä kertaa saatan kyllä itse olla se jonka kans kukaan ei halua samaan huoneeseen.. tän astman myötä oon alkanut pitää kauheaa metakkaa öisin; kuorsaan, hengitys vinkuu, herään niistämään ja yskimään limoja ulos ja kaikkea muuta mitä muut varmaan tosi mielellään kuuntelee.. luulevat kai että tartutan jonkun ebolan heiän vauvoille :D pitää toivoa että pääsisi yksittäishuoneeseen, mikäli semmonen sattuis olemaan vapaana.
 
Toki isommassa sairaalassa ei paljoo oo mahdollisuus "yksityishuoneeseen". KAKS:lla pyritään siihen, että max. 2 äitiä ja vauvaa samassa huoneessa. Ja uutta sairaalaa ku rakentaavat, niin sinne ois tulossa perhehuoneita enemmän.. toivon kovasti, että täällä synnytysosasto säilyy. Nythän se on poikkeusluvalla sinne 2017 vuoteen. Meiltä sit lähin sairaala ois joko Kuopiossa tai Oulussa, n.200km tämän hetkisen 3km sijaan.

Ja meillä onneks ei osastolle pääse, ku muut lapset ja puoliso. Muut sukulaiset kerkee tulla sit kotiin.
 
Ensikertalainen kyselee täällä taas tyhmiä lämpöpusseihin liittyen.
Jos lämpöpussissa on aukot 5-pistevaljaille, tarkoittaako se automaattisesti sitä, että se käy myös turvakopan kanssa? Vai pitäisikö siitä olla maininta erikseen? o_O
Esim. tämä: http://www.jollyroom.fi/produkter/petite-cherie-lampopussi-ballad-blue

Alunperin olin kallistumassa Odenwälderin Babynest Daunin untuvapussiin mutta nyt huomasin, että tuo petit cherien pussi olisi pidempi niin todennäköisesti menisi sitten myös talvella 2016-2017?
Odenwälderin pituus 82cm ja Petite Cherien 100cm. Vai onkohan tuo Petite Cherie sitten liian pitkä turvakaukaloon? (jos nyt ylipäätään siihen sopii) (n)
 
Karhukopla, mun ymmärryksen mukaan ainaki menis niin että käy myös turvakaukaloon. Ja kuvia kun katsoo niin näyttäis olevan reiät oikeilla kohdilla 3- pistevyöllekin. :).

Tuohon pituuteen mä en osaa sanoa mitään, mietin itse nimittäin samaa. Lämpöpussi olis hommattava, ja mietinnässä että millainen. Ostaako vaan turvakaukaloon sopivan vai vaunuihin tarkoitetun ja menis siten pidemmän aikaa.. Hmm....:rolleyes:
 
:LOL:Maalis15 sorruin heti ja tilasin rattaat!Tästä se tavaravyöry alkaa! Pitkään katselemani vaunut olivat tarjouksessa ja ehtineet hetkeksi loppua varastosta. Tilasin sitten heti kun niitä tuli lisää...

Lämpöpussista ajattelin itse, että hieman pienempi on lämpimämpi ja kätevämpi turvakaukaloon. Tilasin käytettynä niin raaskin sitten ostaa vaunupussin tarvittaessa myöhemmin.
 
IMN
Turvakaukaloiden lämpöpusait on yleensä aikalailla kaukalon pituisia. Kaukalo on vauvalle sopiva niin kauan kuin jalat ei pahasti roiku reunan yli, koska jalat koukussa selkänojaa vasten on jo riski kolaritilanteessa. Eli kaukaloon ei pidemmälle pussille ole edes tarvetta :)
En nyt ehdi tuota karhukoplan linkkiä availla, mutta yleensä kyllä lukee erikseen mikäli on kaukaloon sopiva. Tai sitten etsi jonkin kaukalopussin mitat ja vertaa tuon pussin mittoihin :) oiskohan kaukalopussit jotain 70cm pitkiä?
 
miten muuten nykyisin menee Se että saako lapsi olla tarhassa jos toinen vanhemmista kotona? Mää haluaisin tuon 4 vuotiaan pitää tarhassa kahtena päivänä viikossa.tuntuis niin typerältä vaihtaa johonkin kerhoryhmään kun tutut kaverit ja hoitajat tuolla.ja tuonikäiselle haluan kuitenkin jo kaveriseuraa tarjota kun sitä selvästi tarvii
 
Karhukopla, katoin sun laittaman linkin ja niissä kuvissa toi pussi näytti aika muhkeelta noissa rattaissa, ei siis varmaankaan mahdu kaukaloon. Mitä ite oon selaillu noita eri sivuilta niin yleensä on erikseen maininta jos on kaukaloon tarkoitettu :)
 
Itseasiassa jalat ei haittaa vaikka on koukussa, mutta pää ei saa tulla yli yläreunasta. Silloin kaukalo on pieni.

Mulla on lämöpussit kaukaloon ja vaunuihin erikseen. Kaukaloon lyhyemmät ja vaunuihin tuollanen 100cm pussukka
 



29.1.2016
Susa75*1.lapsi

1.2.2016
_sanna*2.lapsi*LPKS
Keijunkainen*2.lapsi*30v*tyks
Effemia harmeil*3.lapsi*satks
Yztlas/ensimmäinen lapsi/Satks

2.2.2016
Kiehinen*kolmas*31*OYS
hattisvattis*2. lapsi*EKKS* poikalupaus
Supsu86*toinen*29v.*K-SKS

3.2.2016
rokkimamsuli*2.lapsi*23v*Satks
IMN*3. lapsi*22v*OYS*poikaolo* tyttölupaus
Helmihaave*3. lapsi
Maalla on mukavaa*4. lapsi*TYKS
Minde84*3.lapsi*30*LS

4.2.2016
Helmiäippä*5. lapsi
Laurana*2.lapsi*34v*Sas

5.2.2016
Heba*5.lapsi
Alisa_84*3. lapsi*30v* poikalupaus
makrilli*1. lapsi*24v*EKKS

6.2.2016
kmw2014*1. lapsi*26 v.
Laurelii*4.lapsi*38V*OYS* tyttölupaus

7.2.2016
kirpsakka*4. lapsi
NassuRessu*2.lapsi*25v*KaKs
karhukopla*1. lapsi*30v*TAYS* Poikalupaus
helmijännäri*1. lapsi*26 v.*SeKS
NMN*2Lapsi*28v*Kos
Fanny* 3.raskaus

8.2.2016
helinä30*4. lapsi*28v.*PKKS*poikaolo*
Adalmiina1*2. lapsi*26 v.*Oys
am80*1.lapsi

9.2.2016
Mmamma88*2.lapsi*K-HKS
pirittt*1. lapsi*20v*LKS*poikaolo*

10.2.2016
manskuliini*2. lapsi*26v
Eea*6. lapsi*28v*PKKS*tyttöolo*

11.2.2016
PikkuRuusunen*1. lapsi*32 v.*TAYS
Karmaliini*1.lapsi*27v*SeKS
TuleJo*1. lapsi*28v.* poikalupaus
helmie* 2. lapsi* 26v. *K-SKS

12.2.2016
Jennih__*2. lapsi
surusilmät*2.lapsi*26v*OYS

13.2.2016
maipel*3. lapsi*25v*OYS

14.2.2016
ankas*3. lapsi*27v*LKS
helmijenni*1. lapsi*25 v.*Seks

15.2.2016

16.2.2016

avilia*2. lapsi*25v.*KHKS
Ehkä sitttenkin?*1. lapsi*29 v.*KOS
Wendys*1. lapsi*26v*KHKS

17.2.2016
Tuulentavoittelija*3. lapsi*30v*SatKs
Emböy*2. lapsi*22v*KOS
viii*3.lapsi*24 vee
esikoinenhaaveissa*1.lapsi*23v*K-SKS
Fiona-*1. lapsi*26 v.
SeInka * 3.lapsi * 31-v. * JS
shake * 1.lapsi* 28.v LKS

18.2.2016
Mammi78*3. lapsi*37v*SatKs
Sofi12/ 3.lapsi./ Seks

19.2.2016
Equus*2.lapsi*29v
Monski94*2. lapsi*21v*PS
Velmuliina*1. lapsi
Pikkue*2. lapsi
Lumi<3* 3.lapsi*42v*OYS*poika
PRS*1.lapsi.*28*tyks

20.2.2016
Äiti74*2.lapsi*41v*Tays

21.2.2016
SaaraD*2.lapsi*VKS
Sniff*2.lapsi*35*HUS

22.2.2016
Emeli-*2.lapsi*24v.*Satks
sitruunapippurina*1. lapsi*PHKS

23.2.2016
Iummph/24/1.lapsi/KYS
Lauriska*1. lapsi*29*OYS
Tähkä94*2.lapsi* TAYS
girahvi*1.lapsi*Oys
mannamuu* 28 v.* 3. lapsi* kättäri (KOS)
Julyah*2.lapsi*33v*SeKs

24.2.2016
helmikuunhippu*3. (5.) lapsi

25.2.2016

26.2.2016

27.2.2016

Mymmeli/88*3. lapsi*K-SKS
tamapi*3. lapsi*OYS
San-ttu83*3.lapsi*32v*TYKS
Helmimammuli*4.lapsi*33 v*LKS

28.2.2016
minea__*2. lapsi*24v.*KPSHP
ninami*32v.*Kätilöopisto
Ainiina*3. lapsi*35v*KOS
Satuh83*1.
minema*4.lapsi*30v*lks

29.2.2016

4.3.2016
Maalis15*3. lapsi*OYS*tyttöolo*





Ilman laskettua aikaa:
tikis*4. lapsi*38 v.
Rita*2. lapsi*tyttöolo*
sarppi82*3.lapsi*32v.*KOKS
Bubblemachine*3. lapsi
jennimarika*2.lapsi*LPKS
VeraS*3. lapsi

Meitä on 79 onnellista odottajaa!

Poikalupauksia: 5
Tyttölupauksia: 2

Menetyksen kohdanneet:
dicey*3. lapsi*32*kaks
miranenn * 2. lapsi * 25v * EKKS
Frid*2. lapsi*31 v.*TAYS

Aikaisemmat ketjut:
http://kaksplus.fi/threads/helmikuun-helmiaeiset-2016-touko-kesaekuussa.2448865/
http://kaksplus.fi/threads/helmikuun-helmiaeiset-2016-heinaekuussa.2451244/

http://kaksplus.fi/threads/helmikuun-helmiaeiset-2016-elokuussa.2455389/






SYNNYTYSSAIRAALAT

JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kymenlaakson Keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala

Ilmoittakaa muutokset punaisella tai muuten erottuvalla tekstillä.
 
Vissiin vielä saa olla toinen päiväkodissa vaikka vauva synty.. mutta eikö ne kaavaillu sitä, että lapset kotona kun vanhemmatkin? En muista millon se ois voimaan tulossa.
Muoks. Se olikin että voi olla puolipäiväsesti hoidossa. Eli siitä 8-12
 
Maalis, oon käsittäny että ainakin täällä hämeenlinnassa pystyy osa-aikaisen päivähoidon hoitamaan joko niin että lapsi on lyhyitä päiviä hoidossa, tai sitten vaan muutaman täyden päivän viikossa.
 

Yhteistyössä