Heippa,
olen säännöllisen epäsäännöllisesti käynyt lukemassa ketjua, ja taidan ilmottautua nyt mukaan. sitruunapippurina/LA 22.2.2016/PHKS/1.lapsi
Kyseessä tosiaan ensimmäinen raskaus, eikä ehditty yrittämään yhtään, kun ensimmäisellä tärppäsi. Suunniteltu raskaus kuitenkin, aloitimme miehen kanssa kuntokuurin vuoden vaihteessa foolihappokuurin kera.
Olen hieman noviisi näissä raskaustermeissä, joten voisikohan joku osata selventää mitä np-, nt- rk-ultrat (vai miten ne lyhenteet meneekään) käytännössä ovat?
Minulla on ensimmäinen neuvolakäynti heinäkuun kolmannella viikolla (9.viikolla), kyselen siellä sitten lisää tyhmiä kysymyksiä. Ensimmäisestä ultrasta en tiedä yhtään, onkohan se erikseen eikä neuvolakäynnin yhteydessä?
Ja siis, raskauspäivissä elän päivää 7+0, mutta puhuttaessa olen siis kahdeksannella viikolla. Sen ymmärrän kyllä hyvin, mutta jos luen netistä raskausviikoista tarkemmin mitä kohdussa tapahtuu, niin katsonko 7. vai 8. viikkoa?
Selkeitä oireita on alkanut ilmaantua viime viikosta lähtien:
pahoinvointia joka päivä aamusta iltapäivään
menkkamaisia alaselkäkipuja
maha sekaisin välillä
alavatsa turpoaa iltaan kohden
koko ajan on nälkä/huonon olon välttämiseksi syötävä jotain n. 1 tunnin välein.
närästystä syömisen jälkeen
huimaa kun nousee äkkiä seisomaan
rankka väsymys, päikkäreitä otettava joka päivä
Ja viimeisimpänä ehkä kaikkein inhottavin oire, järkyttävä alavatsakipu keskellä yötä. Kesti 10-15 min, kipu aaltoili ja sattui niin välillä kovaa että tippa tuli linssiin. Karvarajalta napaan asti keskellä mahaa tuntui. Meni kuitenkin ohi, eikä verenvuotoa ole ollut. Lueskelin netistä, että lukeutuu tavallisiin raskausoireisiin, mutta en arvannut sen näin kovaa olevan!
Toivon todella, ettei pahoinvointi ainakaan kovasti pahene, sillä töihinlähtö oli tänäänkin jo todella vaikeaa. Enkä toisaalta mieluusti kärsisi noita kaameita menkkakramppien tapaisia kipukohtauksia joka yö...