** Helmikuun Helmet** tammikuu

Huomenta |O

Sain vielä 7 aikoihin uudestaan unta ja äsken heräsin kun neuvolasta soittivat. Olisivat halunneet siirtää mun neuvolalääkäri ajan ens viikkoon. No ei se nyt olisi ollut pitkä aika odottaa mutta kun noita suppailujakin on jo tullut ja mietityttää kohdunsuun tilanne niin halusin päästä tänään vielä.

Heillä aika outoa toimintaa aina aloittavat "kun sulla nyt on mennyt niin hyvin tää raskaus niin"... ja sit sen jo tietää et neuvola aikoja perutaan/siirretään.

En mä uskalla niitä tosta vaan siirtää. Kaverini oli menossa kerran neukkulääkäriin ja sit paikalla hänelle sanottiin että ei lääkäri voi ottaa vastaan ja sulla on muutenkin mennyt tää raskaus hyvin. Noh hän oli tyytynyt pelkkään neuvolakäyntiin mikä oli virhe ja sitä 2 päivää niin hän oli hätäsektiossa jossa kumpikin oli lähteä ei niin kivalla tavalla.

Joten vaikka mulla olis menny kuinka hyvin niin on se kumma kun ei lääkäriin pääse vaikka aika on sovittu jo ennen joulua. :headwall:

Ja jos en nytkään saa vauvasta mitään painoarviota niin sit en lähde sieltä ennen pois. Mä olen niin kiukkuinen jo valmiiks et taitaa tää päivä mennä taas päin :headwall: Mua ärsyttää se että sokereista paasataan ja kokoajan pelotellaan isolla vauvalla. Mut sit ei voida edes mitata kuinka "iso" hän nyt sitten onkaa.

Noh katsotaan miten käynti menee.

Niisku-neiti & rinsessa 36+0 :heart:
 
Mirtsu-81 Ei täällä Kuopiossakaan ollut kuin tuo alku-ultra ja mitään muuta ei ole normaalisti.
Rakenneultrassa kävin yksityisellä ja äitiyspolilla pääsen kaksi kertaa käymään ja ihan sen takia, kun on tää raskaudenajan diabetes.
Muuten tosiaan ei olisi kuin tuo yksi ultra vain, neuvola tädin mukaan.
Talvitakki mahtuu ihan hyvin päälle, kun on tuollanen puolipitkä A-linjanen villakangastakki.
Tuo toppatakki ei mahdu kylläkään päälle, joka mulla normaalisti on "leikkipuisto" takkina ollut.
Nyt 36+1 :wave:
 
Aiemmin oli puhetta vauvan painoarviosta.
Olen miettinyt, että näin ensikertalaisen mielenrauhan vuoksi menisin käymään yksityisellä lääkäriasemalla vauvan painoarviossa. Ilmeisesti painoa ei pääse arvioimaan täällä Helsingissä kaupungin piikkiin...

Onko joku teistä käynyt painoarviossa esim. Femedassa ja olisi tietoinen hintatasosta? Entä kannattiko käynti?

T: Katti ja pieni
 
|O Enhän mie malttanu soffalle jäädä :ashamed:
Tää tyyppi painaa nyt niin kovin tonne alapäähän, et meinaa itku tulla...liekö olis laskeutumassa vai mitä. Lonkat on niiiiin kipeet, kun se painaa niihin, ihan kun levittäs sivuille niitä ja alapäässä tökkii ja juilii niitä "sukkapuikko"-juttuja :snotty:
Supistellu ei kyllä pahemmin oo...ehkäpä tämä tästä =)
Vaikka en kyllä pahakseni pistäis vaikka tää alkais tullakin jo :D Paria päivää vajaa enää taysaikanen...toki mielellään kävisin huomena siel parturissa ensin :LOL: :LOL: Sen jälkee sitte :whistle: ;)

kauppaanki pitäs tänään mennä...no isännän kanssa sitte, mut käskyttäjäks, et mitä sinne kärryyn laitetaan :kieh: Saa nähä tuleeko siit kävelystä mitään |O

Mua nyt vähä vaivaa se, kun siellä polilla se lääkäri ei mitään sanonu tosta kohdunsuuntilanteesta eikä mistään, ympäripyöreitä vaan mutis, kun kysyin :ashamed: Meinasin, et ens maanantaina kun on neuvola, niin pitäsköhän kysyy, et jos pääsiski viel neuvolalääkärilleki :whistle: vaikka toisaalta...mitäs väliä sillä tilanteella on tietääkö vai ei...jossaan vaiheessa se sieltä ulos tulee kumminki :LOL: :LOL: Max. 5 viikkoo :D :D

cruella, mitäs me sit perjantaina keksittäs? :whistle:
Miekin muute meinasin et huomenna käyn Jyskissä kattoo sitä hoitoalustaa :LOL:

Jahvetti 35+5
 
Esikoinen on taas luistelemassa ja mamma kotona ihmettelemässä. Noi verotukset mua ahdistaa että mitenhän kun mulle työnantaja maksaa palkkaa toukokuuhun asti niin meneekö millä veroprossalla?? Ja sit pitääkö mun ilmoittaa uusi veroprosentti sitten kelaan vai mitä ihmettä? Kun en osaa lähtee edes kysymään verottajalta mitään, sen verran pihalla.
 
c81
Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
Esikoinen on taas luistelemassa ja mamma kotona ihmettelemässä. Noi verotukset mua ahdistaa että mitenhän kun mulle työnantaja maksaa palkkaa toukokuuhun asti niin meneekö millä veroprossalla?? Ja sit pitääkö mun ilmoittaa uusi veroprosentti sitten kelaan vai mitä ihmettä? Kun en osaa lähtee edes kysymään verottajalta mitään, sen verran pihalla.
Mulel tuli just postissa verokortti ja pähkin samaa.. Ajattelin kipaista verotoimistoon joku päivä tuon äitiysrahapäätöksen kanssa + arvioida lisäksi paljon sitä palkkaa ois työnantajalta tulossa. Ettei tulisi mätkyjä kovin pahasti :(
 
heips.

kevytmelankolia No 2 kertaa olen ollut sokerirasituksessa jossa paasto lukema ollut 5.1 ja 5.2 niiden perusteella jouduin käymään joka kuukausi antamassa paastosokeri näytteen joka on ollut 4.8 maksimissaan. Mutta silloin alussa minulle sanottiin että vauvaa tullaan painoarvioimaan enemmän kuin tavallisessa raskaudessa ettei kasva liian isoksi. Ja minulla ei ole kertaakaan vielä arvioitu ja tänään rv36+0 joten miten ihmeessä ne sitten tässä useemmin muka arvioivat. Ottaa oikeesti jo ihan pattiin koko homma. Ja viime lääkärikäynnillä kun olin niin se kesti 5 min katottiin vaan kohdunsuun tilanne jonka päätteeksi lääkäri sanoi että rv 36 tiennoilla katsotaan kokoa ja mahtuuko tulemaan ja nyt ovat jo peruuttamassa aikoja.

Itselläni hieman sillainen kutina että vauveli pysyisi vielä viikon mutta jos olisin siirtänyt ajan ens viikkoon olisi tullut paniikki näiden supistuksien takia. Ei ne nyt kipeitä aina ole eikä säännöllisiä mutta saisin mielenrauhan itselleni kun tietäisin mikä tilanne alhaalla on ja kuinka iso möllikkä siellä kasvaa.

Viime neuvolassakin sanoin että meillä suvussä on ollut taipumuksia olla yli 4 kilosia ja silti synnytty 3 viikkoa etukäteen ja siihen neuvolantäti vastasi että no tiedät sitten mitä odottaa. :kieh:

No ainakin voin olla iloinen kun neuvolantätien mielestä tää raskaus on kuin oppikirjoista. :LOL: Ärsyttävä kommentti jonka olen kuullut melkein joka neuvola käynnillä. :headwall: :headwall: :headwall:
 
Jahvetti Sullakaan ei sitten pitkä aika enää laskettuun :D Mulla hyvässä lykyssä enää noin 3 viikkoo.... saa nähdä koska alkaa enempikin helmikuisissa olemaan nyytti kainalossa.

Nyt vasta huomasin, että mun lasketun ajan perään on vaihtunut poika :D Kiitoksia paljon :wave:
 
Kevytmelankolia: Noh, eipä mun kyllä sitten auta valittaa, eipä sullakaan liikoja kyllä ole tutkittu, vaikka vielä toi diabeteskin vaivana :/ .

Mulla menee onneks kaikki normaalit talvitakit vielä kiinnikin ja uskoisin, että niillä päästään loppuunasti. Ja sitten on tuolla kaapissa varalla yks isompi käyttämätön takki, kun halvalla joskus aikoinaan sai (en siis ole ostanut raskautta ajatellen, vaan ihan muuten aikoinaan), ja se ainakin menee loppuun asti.

Jos joku tietää tosta verotushommasta, niin mua kiinostas Vanamon ohella toi....? Kiikutanko mä nyt ton uuden verokortin sit töihin vai kelaan kun helmi-maaliskuulta saan (ehkä) vielä palkkaa?
Kelan sivuilta kurkkasin, niin olivat jo sen päätöksen vihdoin tehneet ja vaikutti kyllä niin isolta se summa (olen siis pienipalkkainen...), että mitenköhän se oli oikein laskettu :D . No, tää on kyllä semmonen asia mistä en valita :LOL: , joskus näinkin Kelan kanssa. Tosin työnantajan maksettavaksi tuskin sitten enää mitään jää, kun varottelivat jo viimeksi palkanleskennassa et välttämättä sitä erotusta ei edes tule....?

Niin Chili ja muut, jos joku ei vielä tiennyt, niin tuolta kelan sivuiltakin voi verkkopankkitunnuksien avulla käydä kurkkaamassa, miten omat päätökset etenee, jos ei malta siis postia odotella, niinku minä :D . Tuo päätös oli kirjattu tehdyksi 4.1 ja postista ei oo vielä lappua tipahtanut, että kyllä siinä muutaman päivän "säästää".

*Töllöttämään neloselta Meille tuli vauvaa*
 
Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
Jahvetti Sullakaan ei sitten pitkä aika enää laskettuun :D Mulla hyvässä lykyssä enää noin 3 viikkoo.... saa nähdä koska alkaa enempikin helmikuisissa olemaan nyytti kainalossa.
Jep, laskettuun se 3 viikkoa + 2 viikkoa, jos niin paljon yli mennään, eli maksimissaan se 5 viikkoa :D
Sie sentään jo suunilleen tiät, millon viimestään syntyy =) :hug:
 
Soitin verovirastoon...olipas hankalaa. Mutta ihana täti hoiti asian kotiin. Eli veroa menee nyt 16,5 % sitten palkasta ja äitiysrahasta loppuvuoden 16,5 % ja jos toi nyt oli sitten se mikä piti vähintään olla 20 % niin se on se 20 % sitten. En tiedä, mut täti lähettää verokortin sinne suoraan ja mulle työnantajaa varten. Hyvin meni. Jos nyt oikein luin sitä tulopaperia. :D

Vanamo+Viltsu 34+5
 
Mirtsu ei meilläkään synnytystapa-arvioita ja painoarvioita tule edes ensisynnyttäjille ilman erityistä syytä, eli rakenneultra on normaalisti viimeinen ultra. Mulla päätyi viime raskaus sektioon perätilan vuoksi, niin sen takia nyt käyn synnytystapa-arviossa missä tarkistetaan tarjonta ja tehdään painoarvio. =)

Jahvetti kiva kuulla että olet vielä kasassa, vaikka tosiaan enää ei sulla ole viikkojen puolesta hätää. Pidä nyt jalat ristissä parturiin asti, synnytyksen jälkeen ei kuitenkaan ehdi käydä :D mulla on perjantaille aika varattuna, joten paras vauvan pysyä kyydissä sinne asti! :LOL:

Mamitre vaihdetaan vaan puhelinnumeroita, laitan sulle omani yv:llä jos selviän niin teknisesti vaativasta tehtävästä. :whistle:

Talvitakista multa löytyy niin vanhan muodin mukainen (kuten 90% vaatekaapin sisällöstä) että sinne mahtuisi vaikka kolmoset :D Toivottavasti vaan ei ilmat paljon lauhdu, tai läkähdyn siihen :LOL:

Mä sain lopulta aikaiseksi tehtyä listan minkä mukaan sitten pakkaan sairaalakassin kun se hetki koittaa. :saint: Nyt täytyisi vielä kotiutumisvaatteet katsoa valmiiksi niin sitten on kaikki valmista mitä etukäteen kannattaa tehdä. =)

Hissukka rv36+1
 
Joo mulla ihan kiva tilanne, mutta toisaalta ois kiva synnyttää ihan ex-temporekin joskus, niinkuin eka lapsista syntyi.
Ei ole niin jännää, kun suunnilleen tietää, koska jakaudun. :|
Saa nähä jakaudutaanko Jahvetin kanssa samoihin aikoihin :D
 
Ai niin... onko turvakaukaloissa paljon eroja? Millainen olisi hyvä? Meillä on tuo vanha, käytettynä saatu mikä oli tarkoitus ottaa käyttöön, mutta anoppi tarjoutui ostamaan meille uuden... =) nyt en vaan yhtään tiedä millainen kannattaisi ottaa? Vai onko kaikki samanlaisia, kannattaako sittenkin käyttää tuota vanhaa (varmaan joku halpismalli)?
 
No niin, posti haettu ja siellähän se ilmoitus äitiyspakkauksesta odotteli :) Heti, kun tänne aiheesta vähän mainitsi :LOL: Nyt on sit asiat kelan kanssa niin kuin pitääkin, äitiyspakkaus tullut ja äitiysrahapäätös tehty.

Veroista sen verran et mulle maksaa työnantaja vielä kolme kuukautta palkkaa äitiysloman alusta alkaen. Soitin verotoimistoon ja ilmoitin minkä verran saan palkkaa töistä tän vuoden puolella (eli noi kolme kuukautta) ja sit laskin ne äitiyspäivärahat ja vanhempainrahat yhteen ja ilmoitin ne. Veroprosentiksi tuli 22. Verotoimistosta lähettävät suoraan kelalle toisen verokortin ja mulle toisen, jonka voin lähettää työnantajalle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
Joo mulla ihan kiva tilanne, mutta toisaalta ois kiva synnyttää ihan ex-temporekin joskus, niinkuin eka lapsista syntyi.
Ei ole niin jännää, kun suunnilleen tietää, koska jakaudun. :|
Saa nähä jakaudutaanko Jahvetin kanssa samoihin aikoihin :D

Mulla kanssa ekasta meni vedet (piti sit kuitenki viel käynnistää)...2 muuta sitten päätetty päivä milln käynnistetään :LOL:
Kyllä mie toivoisin, et tammikuun puolella synnyttäsin, kun tuon esikoisen synttärit on 16.2., niin ehtis vähän totutella arkeen taas ennen sitä :whistle: Ja muutenkin, kun nuo 2. ja 3. on viikon välillä (1.4. ja 8.4.), niin vois se synttäreiden väli pidempiki olla :whistle: :kieh:
 
|O |O |O |O |O |O
Pikkasen palo käämit ton esikon (10v) kanssa...sille toi jääkiekko on elämää tärkeempi asia...huoh...en ny jaksa vatvoo enempää, mut pistin pojan hakee koulusta unohtamansa kirjan ja saa olla arestissa tän päivän |O Mukavat vihlonnat sain aikaseks ja lähti räät kurkusta liikkeelle |O :LOL:
Tää vaukki ei varmaan pienistä äänistä synnyttyään hätkähdä :saint:
 
Imetystyynyistä ollut puhetta. Mulla on monta kuukautta ollut petikaverina :LOL: :LOL: tällanen tyyny http://www.ellos.fi/DetailPages/DetailPage.aspx?categoryid=9403&productId=106061&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=
ajattelin et sitä vois käyttää imetystyynyn tapaan sit myöhemmin. Lisäks siihen on helppo omella päällisiä itse, jos vaan olis aikaa ;)
 
Talvitakista.. Nyt kun parina kovempana pakkaspäivänä käytiin kävelemässä ja takki piti todella saada kiinni niin kyllähän se vähän tiukkaa teki, mutta ajattelin just että kun näistä säistä ei näemmä tiedä ja kun viimeinen kuukausi menossa niin ei uutta viitsi ostaa...

Se vaan että kun mun toppatakki on sellasta lyhyempää mallia niin se tahtoo välillä nousta tohon masun puoliväliin sellaseks napatoppatakiks :D
Mutta heitän aina ison kaulaliinan kaulaan ja peittelen sillä sen osan mahasta mikä ei takin alle mahdu... B)

Olin aivan unohtanut että tässä alkuvuodesta tulee nää verokortti sählingitkin :eek: En tiedä yhtään mihin mun se pitää kiikuttaa kun pomo maksaa ekat kolme kuukautta...

Ja yleensäkin, palautan viimeisen työaikakortin tossa 15. päivä koska olin vielä töissä alkukuusta, mutta sen jälkeen, pitääkö mun täytellä jotain lappuja johonkin vai oonko vaan ja odotan että rahaa napsahtaa tilille?
Lukeeko siinä vanhempainrahapäätöksessä myös se mitä pomo mulle maksaa? En nimittäin tiedä yhtään, kun tiedot meni suoraan palkanlaskusta Kelaan...

Enkä vielä ole siis saanut vanhempainrahapäätöstä...

Ainiin, ja täällä kans yks, jolla ei ole koskaan ollut mitään pyykkilautamahaa, mutta ei malta päästä yrittämään sellasta... :D
 
No nyt se toppatakki hajos! perskeles ku lähettiin tontilla käymään niin istuin autoon ja naps vetoketju paskana. Kivakiva. En viittis tälletalvelle ostaa takkia enää mutta kaippa sitä joutuu jonku käydä ostaa ku tuo oli mun ainokainen tällähetkellä. Plaah.

Verokortista sen verran että meen käymään noitten lappujen kanssa verovirastossa huomenna sillä ne on niin ihme koukeroita ja viime vuonna meinas olla pikkusen sekasin asiat ku en sinne ollu tajunnu mennä. Nyt siitä oppineena menen vauhdilla. Ja kelalla käyn samalla. Saako kukaan kodinhoidon tukea tällähetkellä?
Saakohan sitä sillonkin kun oon äippälomalla?Huomenna varmaan kelan kautta koukattava.

Nyt pitää lähteä valmistelee iltaruokaa ja tyttöä viemään piikille. :eek:

Jepsu ja Martti 35+0 :heart:
 
mirtsu ei oo täälläkään normaalisti mitään paino/synnytystapa-arvioita edes esikoisesta. Tai ainakaan mä en sellaseen päässyt ja sillon en osannut vaatia. Viimeksi on tämäkin nähty nt-ultrassa kun täällä ei rakennetta tarjota. Nyt oon asiasta neuvolassa puhunu kun tyttö ei meinannut mahtua syntymään että haluan painoarvion ennen synnytystä niin lääkäri oli vähän nihkeenä. Mutta sinne aion päästä vaikka kuinka vaikeeta oli, toista kertaa en halua siihen tilanteeseen että vauva ei mahdu syntymään |O
Sitten on kiva lukea kun toiset saa melkein joka käynnillä jotain arvioita minkä kokonen vauva on tulossa ja itse ei synnyttämään mennessäkään ole hajua onko 2 vai 4kg... Ja noi ultrat, moni kaveri kertonu kun joka neuvolakäynnillä ultrataan... Epäreilua!

Vero asiaa rupesin itsekin tossa pohtimaan kun verokortti tuli että mihkäs sen nyt vienkään. Luultavasti töihin kun 3 kk palkaa maksetaan ja sen jälkeen sitten kelaan. Varmaan täytyy vaan jotain muutoksia käydä sitten laskettamassa verotoimistossa kun olivat tälle vuodelle tiputtanu mun veroprosenttia aikalailla. Kun se kela kuitenkin sitten vielä nostaa sitä niin jos laskettais valmiin muutosverokortin... En tiedä, pihalla kun lumiukko noista jutuista :whistle:

Mulla taitaa olla paineet noususuunnassa. Kun oon tota pulssiani mittaillu tolla verenpainemittarilla niin nyt on sekä alapaine että yläpaine molemmat noussu parin päivän sisällä. Kotona mitattuna alapaine on ollut max 73 ja nyt on 85 luokkaa. Yläpainekin noussut noin 10. Saas nähdä rupeeko se pukkaamaan nyt raskausmyrkytystä :/ Eilen luulin jo ekat näköharhatkin nähneeni... Täytyy seurailla.

Mä voin kanssa jonkun kanssa numeroa vaihtaa, kuulostaa ihan hyvältä idealta niin tulee tieto sitten muillekin tänne mahdollisimman pian! Ja tosiaan haluan kanssa että jatketaan omana porukkana sitten, ei tahdo mihkään vieraaseen joukkoon :whistle:
 
Moikka,

Mirtsu: juu, ei täälläkään mitään sen kummempaa painoarviota tehdä, käsikopelolla vaan. Kiva ois kyllä ollu vielä ultraan päästä, mut kai tuo vaavi ihan normaalikokoinen on...

Nalle-Puhin kuulumisia tosiaan ootellaan, taitaa olla vauva jo sylissä, kun ei oo mitään kuulunut =)

Tänään tuli Kelalta lisäselvityspyyntö sairaspäivärahahakemukseen, blaah. Ja mun äitiysrahapäätöstähän ne ei tee ennenku toi on selvä, joten myöhästyy taas :headwall:

Talvitakeista: mä ostin alkusyksystä sellasen a-linjaisen villakangastkin, siinä on ollut masulle hyvin tilaa kasvaa eikä ollut edes kallis sijoitus =)

Jepsu, nyt luulis alesta löytyvän puoli-ilmaiseksi jotain toppiksia, mun mielestä eilen näin esim. Vero Modan edessä rekin toppiksia hintaan 30 euroa =)

Mulla on nyt se mieheltä tullut flunssa päällä eikä oo kyl kiva yskiä koko ajan :/ Eilen piti tiristellä surkeusitkut miehelle, kun oli niin tukkoinen olo ja selkä kipeä ja vielä supisteli. Mies sit hieroi selkää ja lämmitti kauratyynyn ja piti muutenkin hyvänä, lohdutti heti :heart:

Liikkumaan tekis täälläkin mieli! Yhtenä yönä näin jo unta hiihtämisestä :D Samoin tekis hirveesti mieli jo hypistellä kaikkia kevään uutuusvaatteita! Ja pukeutua nätisti taas tyköistuviin vaatteisiin... Mulla on ruusuinen kuva keväästä, kun trendikkäänä työntelen lastenvaunuja kaupungilla, katotaan vaan millanen tupajumi ja ryysyissä kulkija sit oikeesti olen :LOL:

Voi kun kuultais jo vauvauutisia...

t. Piipi + typykkä 34+4
 
Mulla menee nyt tää tammikuu vielä vanhalla prosentilla niin siksi nyt sitten uusi prossa on pienempi. Mätkyjä tulee viime vuodelta varmaan jonkin verran mut se on sit sen ajan murhe, en vienyt lokakuu-joulukuulle verokorttia, unohdin niin siksi mätkyjä. Mut ei se mitään. Kelahan joka tapauksessa ottaa sen 20 % mun käsittääkseni vähintään tai sit palkkaprosentin korotettuna kahdella yksiköllä. Mä vihaan noita verojuttuja, en jaksa ikinä selvittää niitä kunnolla, mut ekan kerran vasta nyt on tulos mätkyjä.

Esikoinenkin palasi luistelemasta. Tekee aika hyvää noille verensokereille toi tommonen urakalla luistelu. Ihan hyvä, et pysyy aisoissa tollakin tavalla, ettei aina insuliinia tarvi törkkiä niin paljon.

Joo, nyt meen lepuuttamaan, tuli pää kipeeks.

Nalle-Puhista ei tosiaan vieläkään mitään. Toivottavasti kaikki on hyvin. :hug:
 

Yhteistyössä