** Helmikuun Helmet** tammikuu

Lääkärissä käyty. Kaikki oli muuten kunnossa, istukka oli vähän kalkkeutunut, mutta vkolla 31 oli myös sama tilanne, joten ei vissiin muutosta siinä. Verenpaine oli vähän taas koholla 147/92, lääkäri määräs otettavan kolme tabua verenpainelääkettä päivässä nyt tästä eteenpäin.
Painoarvio vauvelilla oli 2670g. Mitäs teillä muilla on tuo vaavin paino näillä vkoilla ollu?
Kahen viikon päästä ois sit vielä lääkärille aika, oonkohan sillon viel kasassa =)

Marie82 ja vaavi 36+6
 
värkkigalluppiin minä yritän saada pojan suuhun sellasia nättejä sanoja pimppi,pippeli,pylly jne ja poika niitäki käyttää mutta sitten ku tämä meidän isännän kielenkäyttö on vähä karskimpaa niin sitte välillä kuuluu pillu,muna,kikkeli,perse ja mitä näitä nyt on..

pitäs lähtee tekemään ruokaa,eikä nyt oikein jaksais... :/
 
Käväsin kirpparilla...tarttu 2 bodya mukaan :whistle: Mua sai vetässä halolla päähän :wave: :kieh:

Sen jälkee heitin viel puolen tunnin kävelylenkin ja oikeesti meinasin puol välissä matkaa, et soitan taksin kotiin...tuosta 400m päästä!!!! |O |O Jalat alko olee polvesta alaspäin AIVAN tunnottomat, en saanu oikeeta jalkaa edes nostettua maasta vaan sisulla RAAHASIN sen kotiin asti...nyt mulla on jalat NIIN kipeet, et oikeesti vaan vedet silmissä :'( :'(
Ja kun riisuin sukat ja kengät, ni näky oli järkyttävä...mulla ei oo KOSKAAN ollu nilkat näin turvoksissa |O |O |O Mies en uskalla varmaan ees noussa tästä tuolista ylös...pettää viel jalat
alta :snotty: :snotty:
Siis kamalaa!!! |O

3 viikkoo viel :'(

Jahvetti 38+6
 
Helvatun hyvää huomenta. (hypätkää suoraan yli lukematta)

Voi vidun vidun viddu. Mä Olen nukkunut niin huonosti ja nyt kun unta olis riittänyt niin eiks toi prkleen naapurin koira ruvennut laulamaan postiluukkuun. Mies meinas sen yli ajaa viimeviikolla ihan vahingossa tossa parkkipaikalla ja vaikka kuinka olen eläin rakas. NIIN JUMANKEKKA MUN KÄVI ÄSKEN MIELES KÄYDÄ HIUKAN JUTUTTAA KOIRAA JA OMISTAJAA!!! Mutta fiksusti kasasin itseni avasin oven ja huusin turpakiinni jo. (koira siis haukkui jo toista tuntia) Nyt on sitten hiljaista meidän rapussa varmaan koko vuos. Ihme näitä hormooneita. Kait mä viel kehtaan pimeessä lähtee kotoota. :headwall: :LOL: :kieh:

Onnee kaikille limatulpan kanssa pelaaville. Täällä ei mitään suuntaan eikä toiseen. Haisen kyllä pahalle. Juuri tuolle imelälle. yök :x

Sairaalan vierailuista:
Minä ainakin odotan sitä innolla! eikä se ole kuin tunti kun TYKSISSÄ saa vierailla per päivä. Sunnuntaisin 2 tuntia.

Vehkeiden nimittelystä. Öö meillä kotona kun olin pieni puhuttiin pimpusta. Ja en muista ainakaan olleeni kiinnostunut niistä asioista.

Nyt niitä nimityksiä onkin ihan liikaan molempien vehkeistä joten jää tää juttu tähän. :LOL: :LOL:

Niisku-neiti & rinsessa 38+1
 
Neuvolasta kotiin lyllersin.
Painoa 156g/viikko (thank God, viimeksi oli tullut 1330g/vk :ashamed: ).
RR 131/92
Sf 34,5 cm
vauvan sykkeet 140-150

Valvoin valehtelematta koko yön. Luulin nimittäin, että vettä tihkutti. Tyyny oli ihan litimärkä hiestä, nousin ja menin vessaan. Huomasin, että housutkin olivat kauttaaltaan kosteat :eek: Laitoin siteen, ja ramppasin koko yön tsekkaamassa, että onko sitä tullut lisää.
Taisi olla vaan hikeä :ashamed:

*Tää lähtis nyt jynssäämään kylppärin uudella superhyper-pesimellä* :whistle:

37+3
 
Nla lääkärillä käyty.Paikat samoissa kun viime to,eli pehmeät, sormelle auki ja kanavaa jäljellä 2cm. Ens ke on nla ja lääkäri halusi silloinkin vilkaista taas uudestaan. Eipä siinä,kiva kun pysyy itsekin perillä kun nyt joka vko joku vilkasee.5.2 on Taysin äippäpoli käynti jossa taas vilkastaan sisuksiin ja ultrataan jne. =)

Tuttemuin ja Nallepuhin kuulumisia odottelen..,toivottavasti molemmilla kaikki ok ja Pikku Rudilla olo olis parempaan päin. :heart:

Mamitre 35+1
 
Meillä painoarvio oli rv35+2 2359g :heart:

*muoks* Taidan sitten olla ainoita, joka oikein odottaa vieraita sairaalaan?
Ei kuulosta kivalta ajatukselta homehtua siellä yksin päivätolkulla.
PHKS:ssa on vierailuajat 17.30-19. Kyllä kai sen aikaa jaksaa kestää muidenkin vieraita, jos ei vaikka saakaan omaa huonetta.
 
Päiviä! Eikö kukaan ole lähtenyt synnyttämään. höh.. :D Mä itse olen menettänyt toivoni ihan tyystin että tää täältä ikuna tulis. Olo vaan paranee koko ajan ja liikkuminen helpottuu päivä päivältä. Olen jotenkin huolissani Viltsusta, että onko se kasvanut tarpeeksi ja kaikki hyvin. Kohdun pohjan korkeushan ei ollut viime mittauksella kuin 31,5 cm eli on vajaa kuukaudessa kasvanut vain 1 cm. Musta se tuntuu jotenkin vähältä. Turvotuskin hävis ihan kokonaan eilisen aikana. Siitäkin huolestuin. :ashamed: Syntyis jo niin saisin pelkoni pois. Vauvasta ei ole tehty painoarviota ollenkaan vaikka olen polillakin käynyt pariin otteeseen tässä kuukauden aikana. Neuvolan lääkäristä en odottanut mitään kun se on sellainen kaikki hyvin-tyyppi, joka yrittää rauhoitella äitejä vaikkei ne olis edes huolissaan. Mä en ollut ennen sitä mut nyt olen. Mua ahdistaa oikeesti tää raskaana oleminen ton huolen kannalta. Kun olen niin voimaton tekemään mitään vauvan puolesta, enkä nää onko sillä jokin hätä. Haluaisin sen nyytin jo tähän viereen terveenä tai ei, mutta tähän näkösälle niin tietäisin paremmin mitä tehdä. |O

Joo, meni omanapaiseksi... Pyydän anteeksi. :|

Vanamo+Viltsu 37+0 :heart:
 
Anna-Mari On tosi vanhanaikanen systeemi sitten Kyssissä, mutta onhan se tietysto vauvaa aatellen hyvä, ettei tuu bakteereja.

Naksuntaa on täälläkin ja sairaalassa toista lasta odottaessa, kun olin käynnistyksessä, mulla myöskin napsahteli ja kätilö sanoi, että kalvoista johtuu.
Ei tarkoita kuitenkaan sitä, että kalvot välttämättä puhkeavat, mullakaan ne ei ole puhjenneet ikinä itsekseen vaan aina on pitäny puhkasta.
 
Jotenkin kauheen väsy ollu pari päivää..viimeyönäkin nukuin ihan ok mutta tossa aamupäivällä oli ihan pakko pojan kanssa nukkua puoltoista tuntia..varmaan taas illemmallakin väsyttää..ihan älytöntä :headwall: Kuuluuko tääkin jotenkin asiaan ennenku lähtö koittaa..muita oireita ei niinkään oo nyt ollutkaan :headwall:

Sairaalan vierailuista miusta on ihan mukavaa että siellä muutama tuttu ja miun vanhemmat mahdollisesti käypi vauvaa ja minuu katsomassa..miulla sairaalassa aina niin tylsää oleminen että lisäseurasta ei haittaa ollenkaan. Kotiinkin on saanu kyllä vieraita tulla ihan nopeesti kotiutumisen jälkeen kunhan tosiaan ovat terveinä.. Mie tykkään muutenkin kun ihmisiä käy kylässä. Pysyy mielikin virkeempänä :)

noista vehkeitten nimityksistä meillä nimitetään pippeli, pipuli, pimppi ja pylly linjalla ainakin noitten pienimpien kohdalla..tissit on tissit ilman sen kummempia väännöksiä.. noilla siis pärjätään ja hyvin sattuu suuhun nuo ilman ongelmia :D
 
Mä näin muuten unta et mulla meni vedet. Se oli ihan jännää. Ja sit toi koira :kieh: Herätti/keskeytti mun unen. :kieh:

Mä olen alkanut jo kiukkuamaan äidilleni. Ilman et se tietää. Onhan se jännää kun tulee ekaa kertaa mummiks mut viddu tarviiko maalata piruja seinille. Esim.

Ei sulla mene vedet, mikä hiton limatulppa, en ole koskaan edes nähnyt.
Sit kun menee vatsa löysäks ni siit vuorokausi ni olet synnyttämäs.
Ja kolme viikkoo ennen tulee. Voi jumankekka täähän on ihan tylsää. Odotella jotain hiton paskan löystymistä.

Mä haluisin et tapahtuis jotain mut ei. Ja sit viel toitotetaan kaikille et kyl se täs tammikuus jo tulee. Vittu niil on varmaan paskat housuis ku meneekin yli.

Mä olen päättänyt et kyl toi mukula antaa olla vaan ihan rauhas vittu ku ei halua ulos ni ei se sieltä väkisinkään tule.

Sanon kyl perjantaina neuvolassa pari valittua sanaa tästä olosta jos pääsis tarkistamaan ton vauvelin painon. Must vaan tuntuu siltä et se on räjähtänyt kasvuun sen rv 36 tehdyn paino mittauksen jälkeen. Tai siis eihän siel kerrottu muutakuin et minkä kokonen hän sillo olis no se oli sen 3100g ni olisin kiinnostunut enemmän näillä viikoilla tuosta tiedosta et minkäs kokonen voipi olla laskettuna aikana.
 
En mä mitenkää vieraita inhoa, mutta tilanne näin ekan kanssa mutenkin jännä ja kun kävijät olis tyyliä äiti ja isosiskot joilla kaikilla vähintään se kolme lasta, niin oon vaan sellanen että tunnen luultavasti itteni jotenkin kömpelöks siinä tilanteessa ja mieluummin miehen kanssa harjottelisin ensin...

Enkä mä kuulemma yksin ois, mies ihan tosissaan aikoo roikkua siellä ne päivät mitä mä siellä oon. Sano nukkuvansa sitten vaikka autossa, kun kotiin on sen verran matkaa ettei halua sinne lähtee :eek: Hullu se on...
 
Vanamo, ihan hyvähän tuo sf-mitta on. Mulla se oli 33 viikolta asti 37 viikolle asti 32cm ja nyt maanantaina 38+4 tippunu 31cm...eli käytännössä mullakaan ei oo 31 viikon jälkee kasvanu yhtää ja huomena kuiteski 39+0 =)

Nousin äsken tästä tuolista hakee juomista ja mun varpaat olis aivan SINISET!!!!! :eek: :eek:

Pessi mua ainakin rassaa noi vieraat lähinnä sen takia, kun tätä omaakin perhettä on niin paljon, et tahtois et saatas kaikki ensin ite tutustuu siihi vauvaan kunnolla, ennenku mummot tulee höösäämään (en tykkää siit höösäyksestä yhtää!!)...
Ideaalitilanne olis, et tää syntys yöllä/aamupäivällä..vois hyvällä omallatunnolla kieltää ekapäivänä tulemasta ja sit toka päivänä vois lähtä jo kotiin :kieh: :kieh:
Sit ehkä kolmantena päivänä vois kotio tulla...meillä onneks mies hoitaa kahvitukset :p
 
osasto vierailuista minusta on kans kivaa ku niitä vieraita käy siellä sairaalalla, siinä on just se hyvä puoli että sitten ei tarvii hyysäillä niitä vieraita ja touhottaa. esikoisen ku pyöräytin niin ei tuolla mitään vierailu aikoja ollu, sinne tulee vieraita sillon ku äidille ja vauvalle sopii ja niin se on ilmeisesti nykyäänkin.

mut nyt minä lähen tekemään niitä keitoksiani

piipero86 & piipertäjä 34+6 (huomenna "jo" 35! =) )
 
Niisku-neiti mie kanssa oon alkanu kiukuttelee mein äitille...en tiiä...jotenki vaan ärsyttää, kun se höösää koko ajan. Ei se juuri ohjeita jakele tms, mut se, kun on NIIN innoissaan...enempi kun ite. Ite oon sellain jalat maassa-tyyppi...että ooteltas ny rauhassa...aarrghhh...enkä se on tottunu jo :snotty:
 
Jyväskylässä käytiin 05 kattomassa serkun vauvaa sairaallassa ja se tuli ihan siihen johonkin aulaan vauvansänkyineen ja puolisukua kävi roikkumassa siinä päällä että onpa sulonen. Se ainakin oli musta jo liian avointa touhua... :whistle:

Mies oli nähnyt unta missä meidän vauva oli syntynyt, se oli ihan joku 20 senttiä pitkä ja sitten aina kun mies yritti hoitaa sitä niin sen kaula vaan veny kun vieteri :D

Äiti taas oli nähnyt jotain hautajaisunta ja soitti mulle että onko kaikki ok... Liikuttava, vaikka oli unikirjastakin tarkistanut että ruumisvaunut tarkottaa häitä ja arkku kuvastaa perheenlisäystä lähisukuun niin piti tarkistaa että oon ihan kunnossa :heart:
 
Mäkin puhisen täällä itsekseni äitelleni ja kiroan sen välillä..... Viimeksi kun soitti, niin puhua paasas puolituntia ehkäsystä minulle, kohta 33-vuotiaalle ihmiselle.
Tyyliin: Sinne vaan sektioon ja piuhat poikki saman tien, mitä ehkäsyä nyt aattelitte, piuhat vaan poikki tai kierukka, ette kai te enempää lapsia, voi hyvänen aika kyllähän nuo jo riittää ja blaa, blaa.... :kieh: :kieh: :kieh:
 
Victoria ja Kevytmelankolia, teille siis on sanottu ettei käynnistykselle ole estettä vaikka olisi sektio takana? :eek: Mulle sanottiin tuon sektion jälkeen, ettei sektion jälkeen seuraavia käynnistellä tai synnytystä vauhditeta oksitosiinilla (vai mikä sen aineen nimi oli...) koska siitä seuraa voimakkaampia supistuksia kuin luomuna ja kohdun repeämisriski kasvaa. :/ Mutta ehkäpä tässäkin on ohjeistus muuttunut... ennenhän sitä sanottiin, että max 3 sektiota ja aina vähintään vuosi ennen uutta raskautta, mutta nuokin ohjeet on nykyisin vanhentuneet joten ehkäpä tämä käynnistysjuttukin on sitten vanhaa tietoa. =)

Niisku-neiti niin mulle sanottiin tässä synnytystapa-arviossa, että jos nyt tulisi toinen sektio niin mahdolliset tulevat synnytykset olisi automaattisesti sektioita.

No, toivotaan että synnytys lähtee käyntiin omia aikojaan, mutta hyvä tietää ettei tilanne ihan toivoton ole jos yliajalle mennään. =) Tällä hetkellä kyllä vihloo ja supistaa taas sen verran, että melkein uskoisin ettei välttämättä mennä edes LA asti. Mutta nämä tuntemukset tahtoo vaihdella päivä päivältä. :whistle:

Kokoarvio mulla oli 37+0 2770 g.

Vierailijoista mäkin tykkäsin viimeksi kun kävi paljon porukkaa, oli niin pohjattoman yksinäinen olo siellä osastolla. :( Illalla kun vierailuaika loppui ja viimeiset lähti, niin itkuhan se pääsi. Ja vaikka porukkaa kävi kotonakin alkuun paljon, niin sekin oli kivaa, sai vähän juttuseuraa ja apua vauvan hoidossa (sektiohaava parani hitaasti). Joten meitä on moneen junaan =) Ymmärrän kyllä että jatkuva vierailijavirta voi ahdistaakin.

Pitäisiköhän se sairaalakassi pakata kohta valmiiksi. Toiveikkaana täällä... :whistle: Nyt kun tuo käynnistysjuttu tuli mieleen, niin oikein odotan että lähtisi jo käyntiin, aiemmin ajattelin että tulee kun on tullakseen... no, niinhän se vauva taitaa tehdä joka tapauksessa. =)

Hissukka rv38+2
 
Huoh.

Nyt alkaa jo kyrpiintymiskäyrä laskea. Melkein tuntuu taas hyvältä :LOL:

Kyllä en olis uskonu et must tulee raskaana näinkin kiukkunen loppua kohden kun kerran ihana asia kyseessä. Mut ehkä sen tekee tää raskas olo ja pelot tulevasta. Toivois vaan et menis nyt äkkiä ja rupeis jotain tapahtumaan.

Iltaisin kun menemme nukkumaan niin molemmat on silleen et jos sittenkin tää on se yö kun lähdetään ja sit kun herään lorottamaan monta kertaa alkaa kiukku nousemaan. Mielummin nousisin supistuksiin kun pissalle. :/
 
Vierailjoita tahtoo tämäkin mamma sinne...välillä tosi pitkä aika ku siel makoilee... toivottavasti nyt ei tarvi olla niin kauaa sairaalas...viimeks olin ma-pe kun neiti oli sen sinivalon alla muutaman päivän. Jännittää tosi paljon se että miten meidän isosisko pikkuveljeensä suhtautuu..

Tein tossa ulkona lenkin kärrytellen ja sitten imuroin ja nyt mussutan mustikkarahkaa...namskis. olipahan hyvää pitkästä aikaa.

Miehen veli oli ostanu Maralle bodyn jossa lukee Mötorhead tms bändibody. Se tuli postissa tänään. Aikasta sulonen pikkurokkibody. :heart: On nuo veljekset tollasia hevi/rokki äijiä niin sopii pojankin siihen nyt sitten asennoitua pienestä pitäen. :LOL:

Mua jännittää kovasti täällä mitä evaellenille sanotaan...toivottavasti pikkunen on päättäny kääntyä niin ei tarvii sektioon mennä.

Kokoarvio meillä oli rv 35+3 2740g. Huomenna taas nähdään paljon Mara on kasvanu. :heart: Polille meno aamusta heti...

Imelälle haisen minäkin...tajuttoman pahalle lemuan kokoajan eikä tunnu mikään dödö auttavan. Yäk. :x Siispä suuntaan suihkuun....

Jepsu ja Mara 37+1 :heart: , joka taas kääntyny oikeinpäin aamuisen jumppailun ja poikittain olon jälkeen. :D
 
Hei taas! :)

Äideistä olitte puhuneet... Mulla on hyvin lämpimät välit äitiini, enkä ole joutunut hampaita kirisämään hänen kanssaan vauva-asioista puhuttaessa. Nytkin äiti oli meillä koko viikonlopun, ja hyvin meni. :D Vinkkejään hän ei minulle tuputa, kun tietää että itsepä parhaiten tiedän miten lastani hoidan, tai miten synnytän. Kovin on kyllä tuleva mummu innoissaan ensimmäisestä lapsenlapsesta! :) Soittelee ja kyselee kuulumisia, ja ostelee vauvalle vaatteita. Kylilläkin hehkuttaa että hänestä tulee mummu! :LOL:

Vieraita synnärille meille tuskin paljon tulee, vaikka pessin ja piiperon tavoin minunkin mielestä olisi mukava saada vierailijoita sinne. Meillä vaan sekä minun että miehen vanhemmat ja suku asuu 500km päässä, joten ei ne sieltä päivän takia tänne ajele... Miehellä on kyllä täällä kavereita, ja minun serkkuni asuu täällä, mutta en sitten tiedä tulevatko synnärillä käymään... Äitini taitaa olla ainut(?) vieras synnärillä, kun hän tulee tänne meille koiran seuraksi siksi aikaa kun ollaan sairaalassa. Isäni tulee sitten hakemaan äitiä täältä, joten tulee hänkin itseasiassa synnärille.
Kotiuduttuamme emme kyllä halua vieraita viikkoon-pariin, vaan haluamme rauhassa opetella vauvan kanssa elämistä. Äiti ja isäkin lähtevät sitten samana päivänä kun tulemme kotiin ajelemaan takaisin kohti pohjanmaata.

Minullakin on ollut sitä naksumista, mutta mulla se on (kait) tuo häpyliitos joka paukkuu... Esim. sängyssä kääntyessä sen oikein tuntee ja kuulee kun luut paukkuvat. Ihan kuin paikaltaan pois mennyt luu menisi taas takaisin sijoilleen... :x

Painoarvio meidän vaaville vkolla 37+3 oli 3000g.

Jahvetti, kuullostaapa ikävältä tuo sinun jalkojen särkeminen ja sinertyminen :eek: Itsellänikin jalkoja, varsinkin kantapäitä rupeaa särkemään heti vähänkin pitemmän kävelyn jälkeen. Onneksi mies on aina pyydettyäni jaksanut hieroa niitä. :) :heart:
Koitappas pistää maate ja nostaa jalat hetkeksi ylös, jospa se saisi veren paremmin kiertämään. :)

Laitoin juuri koneeseen vauvan lakanoita, kun en vielä ollut muistanut pestä niitä. Huomenna voisin sitten pedata pikkuiselle sängyn valmiiksi odottamaan. :)
Mites te muut olette muuten ajatelleet nukuttaa lasta nämä ensimmäiset kuukaudet? Tai siis missä. Meillä on pinnis kasattuna ja odottamassa, mutta sen päällä on äitiyspakkauslaatikko jossa vauvan on alussa tarkoitus nukkua. Pinnikseen siirrytään sitten kun vauva ei enää mahdu laatikkoon. :)

Anna 38+3
 

Yhteistyössä