**Helmikuun Helmet** marraskuu

Käyn vaan moikkaamassa :wave: Lukemassa käyn juttuja kyllä, mutta kirjoitteleminen on jäänyt vähiin. Kiva silti kuulla teidän kuulumisia =)

Täällä on hyvät fiilikset, kun raskaus tuntuu niin paljon helpommalta kestää nyt tuon taudin hellitettyä... remontointiin vaan tahtoo jo hermot mennä :kieh: Kun sen nyt saisi pois alta.

Eipä tässä sitten muuta kuin odotellaan että masu kasvaa... :D

Hissukka rv28+1
 
Kevytmelankolia, mulla sf-mitta oli viikolla 28+0 myös "pieni"...25cm...siihen vaikuttaa niin hirveesti se vauvan asento, ei juuri muu.
Mulla esikoisesta meni rv:t 20-38 ihan tasan samassa sentit ja viikot. Eli viikolla 38 oli 38cm ja siihen se sit jäikin, ei enää noussu. 2. ja 3. synnyttämään mennessä oli 27cm ja 29cm...ei nää vauvat nyt mitään isoja oo olleet, mutta ihan normaaleja =) Elä huoli. Tosiaan se asento vaikuttaa tosi paljon!

Tää oli nyt vaan pikakurkkaus, pitää mennä pojat herättää kouluun, myöhemmin uudelleen =) :wave:

Jahvetti 28+6
 
Huomenta!

tuosta sf-mitasta tosiaan, miksei multa ole mitattu sitä? :( Tai no viimeksi neuvolassa se täti hääri sen mitan kanssa sydänäänten kuuntelun jälkeen mutta ei se mitään merkkaillu neuvolakorttiin eikä mullekkaa mitn puhunu..

Eilen käytiin ostamassa kaukalo pojulle :heart: Sitä kanniskelin illan sitten, laitoin pehmolelun kyytiin :D ja kiristin tottakai vyöt tiukalle ettei vaan pääse tippumaan... :LOL: On kiva ku tulee välillä ostettua tavaroita niin vauvakin tulee konkreettisemmaksi. Mitään näkyvää meillä ei oikeastaan olekaan hoitopöydän ja tuon kaukalon lisäksi, vaunutkin olen pakannut takaisin, koppa vain on vaatehuoneessa, turhaan ne makkarissa pölyttyy..

Täälläkin katottiin sunnuntain bb, ja maanantaina tuli myös itku ku uudelleen näyttivät sen saulin ja siskon puhelin. Mieli herkillä :)

Siskolla olisi laskettuaika viikonloppuna, jospa sitä ennen pääsisi tositoimiin ettei vain tuon irtisanomisjupakan keskelle joutuisi...

Mutta seuraavaan kertaan jälleen :wave:
 
Hii!!!! Sisko lähti synnärille :D :heart: Ihan täpinöissään itse täällä odottelen uutisia :D

Käytin tyttöä verikokeissa jatkuvien päänsärkyjen ja kuumeiden takia. Pari päivää menee tuloksissa :/

Itsellä oli lääkärineuvola maanantaina. Verenpaineet 135/85 :whistle:
Pulssi oli yli sata..siinä sitten puhuttiin lääkärin kanssa että sinne astmatesteihin olisi mentävä. Saa nähdä millon pääsee ku ne hoitajat alkaa lakkoilla tai mitä lie.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Alkuperäinen kirjoittaja Goldy:
Kevytmelankolia, mä olen oikeasti iso (lähtö BMI 37...)
Enpä paljoa häviä siulle :D Lähtö BMI 36.
Nyt kyllä jo kauhistuttaa nuo vaa´an lukemat :eek: Toivottavasti lähtevät imetyksen ja vaunulenkkien myötä, enhän mie muuten ilkeä ihmisten ilmoille mennäkään enää läskeineni :ashamed:
Mutta Kiin, sullehan ei ole neuvolassa piruiltu painosta missään vaiheessa, vai muistanko väärin? Paljonko sulla on nousua tähän mennessä?

Mehän voitais perustaa ikioma 30 ja risat kerho, ja tällä kertaa se ei olis ikä kriteeri... :LOL: Hurttia huumoria pakko käyttää, muuten menee oikeesti pää... Mulla on ainakin oikeesti tuosta painosta niin kauhea ressi, että välillä on pakko itkee, kun tuntuu, että voimat loppuu, mutta jospa se tästä helppais...

 
Mikähän kerho meille väliinputoajille sitte :whistle: :kieh: 25-30 :D No jooh...

Nyt on nuorimmainen vuorostaan kipeä...viikon olen nyt kökkiny melkeen päivät tässä kotosalla neljän seinän sisällä vuorotellen kunkin poikasen kanssa :/ Alkaa huumori loppua...varmaan tulen vielä itse kipeeksi, ihmettelen etten vielä ole!!

mulish, oijoi...jännittävät hetket siellä käsillä =)

Saanukka, mä muistan kanssa kun esikolle kaikkea hommattiin, niin kyllä niitä kanneltiin ja kuivaharjoteltiin :kieh: Toivottavasti ei naapurit kurkkinu ikkunoista :LOL: :LOL: Nyt meillä on sitä harrastanu etenki tuo 4v kuopus, nytkin vaunut täys pehmoleluja :D

Kaukaloa ei olla viel saatu. Lainataan siis miehen työäkaverilta...saa nähä millon mies sen sitten sieltä hakee :whistle: Kunhan laitokselle viimeistään tuo ;)

Huomenna alkaa jo 30. viikko...voiko olla mahollista??? |O Jotenkin tää 20-30 viikot on menny "siinä sivussa" vaikka olen vaan kotosalla ollu |O :attn: Luulin, että tää aika matelee...mut onneksi näin päin =)
Jos en saikulla olisi, niin n. 2 viikon päästä alkaisi kuitenkin jo äippäloma, koska olisin alottanut sen 50 päivää ennen la:ta =) Että NIIN pitkällä ollaan jo!! Kohta alkaa jännittää jo :heart: :attn:

5 viikkoa kun vielä päästään, niin enää ei edes syntymää estettäisi, jos alkaisi syntymään =) Taisi 34 vko olla täällä se raja... =)
Alkaa pienellä olla jo tosi paljon voimaa, potkut ja iskut ihan sattuu...etenkin kun tuonne alapään seutuville sattuu potkimaan...poikittain kun on :/ Kääntyisi nyt, niin olis liikkeetkin kivemman tuntusia :/ Alapäätä vihlasee kunnolla, kun sinne iskee...onko muilla samaa, joilla on pt:ssä tai poikittain?? :wave: Mulla oli tätä samaa myös kolmosen kanssa, kun sekin viihtyi tositosi pitkään poikittain |O

-2 pakkasta, aurinko paistaa, ihana ilma siis :D Mut me kökitään sisällä |O

Jahvetti 28+6, huomenna alkaa 30.viikko jo :heart: :heart: :heart: :heart:
 
Jahvetti Mulla vauva ollut poikittain tähän asti - nyt ei oikein tietoa ;)
Kuitenkin poikittain ollessaan potki alas nivusiin ja tuntui tosi ikävälle! Silloin myös painon tunne oli ihan järkky :eek: Olin jo muutaman päivän sairaslomalla kun tuntui, ettei liikkeelle pääse tuon painontunteen takia... Koskaan ei ennen ole ollutkaan vauvat poikittain :eek:

Nyt kuitenkin pari päivää tuntuneet potkut ylhäällä navan seutuvilla tai kyljissä, joten vois olla kääntynyt pää alaspäin - tai sitten ei ;) Painontunne on vähän hellittänyt, mutta voihan se olla saikun ja lepäilynkin ansiota. Tänään on ultra, joten sielläpä se selviää.
Maha tuntuu olevankin pelkkää vauvaa, eikä oikein osaa siitä tunnistaa, missä mikin osa vauvasta milloinkin on. Sanoinkin miehelle, että siellä varmaan tänään huomataan tulijoita olevankin kaksi :LOL:
 
hellou!täällä on kaikenlaista luettavaa :) minä tässä mietin lähenkö synnärille tarkistukseen,kun eilen alkoi päänsärky ja silmissä vilisi,sekä paha olo...tuntuu tyhmältä ku maanantaina oli vasta lääkärintarkastus ja kaikki ok,mut osastol meinasivat et aina näytille jos on epäilys raskausmyrkytyksestä,,voi kuulema yhtäkkiäki nostaa päätään,,,,en tiiä sitten,,,ei mul oo ikinä olllu myrkytystä...mut eihän se siitä ole riippuvainenkaa,,,,yöllä käänsin kylkeä ni aivan jumalaton kipu repi vasenta puolta,,,tuntu et taju lähtee,mut ne kai niitä liitoskipuja muistaaseni....
 
Mä kuulun kans tohon 30 ja risat-kerhoon. BMI 32 ja nyt paino on palannut takaisin siihen painoon jossa oli ekalla neuvolakerralla. Mä ainakin "luotan" siihen että imetys ja höösääminen laittaa painon alenemaan..

Mulla potkut tuntuu ihan rintojen alla, vatsakummun kohdalla. Ja ne on sellaisia napakoita potkuja, hätkähdän ihan kun alkaa potkunyrkkeily. Välillä tuntuu myös alapäässä, ehkä vauva suoristaa itseään silloin.. Mies kokeili eilen tunteeko potkuja ja asetti kätensä alavatsalle, hihittelin että ei se vauva siinä ole. Meillä se on jo kääntynyt, tuo vauva..

Mä haen tänään postista äitiyspakkauksen. Sitten voin tehdä inventaarion vaatteista.. Mä en ole koskenutkaan esim vaunuihin, sitteriin enkä turvakaukaloon. Jonkinlaista listaa olen kyllä tehnyt mitä pitäis vielä ostaa ennen joulua. Vaikka mulla on semmoinen olo, että etuajassa ei vauva synny, niin silti olen ajatellut laittaa kaiken valmiiksi tammikuussa ja pakkaan laitoslaukunkin valmiiksi.
Pitää miehen kanssa vielä jutella siitä miten vika vko ennen LA:ta tehdään. Se oli sitä mieltä että koirat laitettaisiin hoitoon mutta mä en haluais sitä. Mun äiti on luvannut tulla meille heti kun soitetaan, niin että koirat sais olla kotona. Mä kun haaveilen siitä että pääsisin nopeesti laitokselta kotiin..

 
Hei vaan kaikki!

Kiitos voimista niitä lähettäneille! Kyllä nyt on jo vähän parempi olo. Tosin sattuu edelleen, mutta vähän vähemmän kuin eilen. Yskiminen on tuskallista ja nauraminen. Noi meidän kaks muuta kun jatkuvasti jotain hassuttelee, niin mä kärvistelen sängyssä ja koetan olla vakavana. Varsinainen näky. :x Pitääkö paikkansa vai onko tää helmikuun tulokkaan odotus ollut jotenkin extra hankalaa aika useille?? Kun musta tuntuu että kauheesti kaikkea on ollut ja perheissä muutkin olleet jotenkin paljon kipeenä. Huonoa tuuria!

Viltsu oli ainakin viime viikonloppuna poikittain ja potkii tosi mukavasti just tohon oikeelle haavan seudulle. Ja vatsa tuntuis olevan täys vauvaa koko ajan. Hyvä vain. Mä olen keksinyt pelätä istukan irtoamista nyt ihan joka päivä. Ihan kun ei nyt vois jo alkaa luottaa että kaikki menis hyvin helmikuuhun asti. Ei voi. En mä ainakaan. Vainoharhaisuus vain kasvaa kun jatkuvasti tulee jotain "oireita" jostain. Huoh. :/ En todella viime raskaudessa ollut näin pannareissa koko ajan.

Onko nää BMI:t teidän lähtötilanteita? tyhmä kysymys... :ashamed: Veikkaan että mulla oli joku 21 kun aloin odottaa. Jotain sellasta. Ja painoa on tullut nyt joku 8-9 kiloa. Toi on niin suhteellista toi painon kanssa tuskailu. Mua tuskastuttaa myös, vaikka kooltani olenkin vielä ihan hoikan näköinen. Yleensäkin vois perustaa jonkun BMI -kerhon. Painoindeksinsä tietäville, koska aina se on jossain määrin inha tieto. Oli sit ylipainoa tai ali-.

Äitiyspakkaus...mä haluan kans sen jo kotiin!! Haluisin jo laittaa kaiken valmiiksi, mutta ei vielä olla hankittu pinnasänkyä yms., kun meidän täytyy laittaa koko huone uusiksi. Enkä mä nyt tietysti mitään sais tehtyäkään. :headwall:

Talvista päivää kaikille ja ne ketkä pääsee ulos niin menkää!!! Mäkin jumissa sisällä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
Hei vaan kaikki!

Yleensäkin vois perustaa jonkun BMI -kerhon. Painoindeksinsä tietäville, koska aina se on jossain määrin inha tieto. Oli sit ylipainoa tai ali-.
Tuo on muuten tosi. Painoindeksin tietämisestä tulee turhaa "leimaantumista" :ashamed:
Itselläni painoindeksi (lukee neuvolakortissa :eek: ) 17, ja kiloja tietty pitäis reippaasti tullakin tuohon painoindeksiin! Onhan noita lopultakin alkanut kertymään, nyt tullut kaiken kaikkiaan 5kg, ja koko ajan "pitäis tulla enemmän" |O :headwall: Silti olo on tukala... Kyllä kai ne ylimääräiset kilot, varsinkin kun lyhyessä ajassa tulevat, tuntuvat ahdistavilta hoikissakin :)
 
Tuttemui Tiedän ton tunteen myös. Mulla esikoista odotellessa oli alussa kans toi 17. Ja kiloja tuli muuten reilusti, musta se oli ihan kauheeta. En syönyt mitenkään extra paljon vaan kaikki vaan kertyi. Ja raskausmyrkytys teki osansa. Kaikista ylimääräisistä pääsin eroon ajan kuluessa ja sen jälkeen on pyöriny tossa 19-21 välissä. Se on vielä se kun se paino tulee kaikesta muusta kuin lihaksesta niin se hoikassa varressa näkyy saman tien.

Kävin kurkkaamassa äitiyspakkauksen päätöstä. On annettu 9.11. eli eikö sen pitäis tulla joskus ensi viikolla?? Olis kiva.
 
Nonni, nyt mullakin on se sama tauti mikä tytöllä oli sunnuntaina. Vatsa kipee ollut koko päivän ja ripulilla. HEL****!!! Ihan kun ei nyt jo muutenkin olis kestämistä!! Ja yritä nyt tän haavan kans juosta vessaan. Menee kiirehtiessäkin 5 minuuttia. :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja VanamoBr:
Nonni, nyt mullakin on se sama tauti mikä tytöllä oli sunnuntaina. Vatsa kipee ollut koko päivän ja ripulilla. HEL****!!! Ihan kun ei nyt jo muutenkin olis kestämistä!! Ja yritä nyt tän haavan kans juosta vessaan. Menee kiirehtiessäkin 5 minuuttia. :headwall:
:hug:
 
heipsan :wave:

VanamoBr: kyllä sua nyt koetellaan mut niinhän se on et ongelmilla on tapana kasautua :/ koitahan jaksella :hug:

oma (.) kävin tänään hammaslääkärissä ku alko viisaudenhammas vihottelemaan :| yks enää jälellä ja se aina välillä muistuttaa et hei tääl ollaa (huus mooses pensaasta) pitäs leikata pois mut oon vältelly koko aihetta koska se leikkaus on ihan hirveen kamalaa :x |O nyt sitte sano et ens vuonna pitää leikata :x :x menee kyllä varmaan aika pitkälle ku sanoin et imetysaikana en suostu pilkottavaks. toivottavasti pystyn imettämään ainaki vuoden :whistle:
tosta sairaalakassin pakkaamisesta, esikoisen odotuksessa aloin miettiä sitä loppuvaiheessa ja sitte ku luin mitä sinne tarvii niin en kyllä valmiiksi sitä pakannu. suurin osa oli kuiteski hygieniatuotteita mitä tarvii jatkuvasti enkä muutaman päivän takia viittiny uusia ostaa. mä pakkasin kassin sitte ku olin lähössä, hyvin kerkes. välillä vaan vähän puhalteli ku suppas :whistle: oli mulla siellä jotain jo valmiina esim omat kotiintulovaatteet, imetysliivit yms.
vauvan potkut on joo aika napakoita jo, sattuu ihan välillä ku monottelee. ja sitte toi häpyluu, sitä särkee välillä, inhaa :/ ja sitte on noita alamahan kipuja, sellasta kiristävää tunnetta mikä häviää kun lepää.
 
No niin Kysissä on nyt käyty ja kolmen viikon päästä uudelleen jos ei ennen sitä tapahdu mitään radikaalia. ;) Vauva oli kasvanut kovasti ja paino arvio oli jo 1200g. Tosin pää oli jo laskeutunut tosi alas synnytyskanavaan, kohdunkaula oli aavistuksen lyhentynyt viime käynnistä joten lepäily jatkuu.... paineet oli koholla mutta ei ollut valkuaista virtsassa onneksi! :whistle: Nyt vaan rauhallisesti otetaan vielä seuraavat ainakin 3 viikkoa! :)

Tarppa ja toukka 28+1
 
Goldy Meiän neuvolassa on sellanen periaate, että painosta ei nalkuteta, kun terkat olivat joskus kuulleet huhuja, että jotkut äidit eivät uskaltaneet tulla neuvolaan, kun paino oli noussut liikaa :/ Ja hienotunteisesti ovat suhtautuneet äippäpolillakin.

Tuttemui Uskon, että alipaino on ihan yhtä stressaava asia kuin ylipainokin :( Varmaan kiva kuulla, kun ihmiset kauhistelee (kateellisina) laihuutta, kun ei sille itse mahda mitään. Itsekin olen siihen sortunut :ashamed: vaikka tiedän, että se tuntuu ihan yhtä pahalta kuin läskeistä huomauttelu.

Kiin ja My 28+2
 
Heippa hei!
Ilmoittelen tässä vaan pikaisesti että hengissä ollaan ja hyvin voidaan muuten mutta väsymys on saanu yliotteen, ei kertakaikkiaan jaksa. Tänään alotin rautakuurin ihan omin neuvoineni, hemppa oli viime neukussakin 127 mutta kai tuo kroppa on tottunu niin paljon parempaan.. yleensä aina ollu se 145 vähintään. Yritän käydä lueskelemassa kuitenkin vaikken nyt jaksa pahemmin itse kirjoitella. Toivottavasti kaikki on voineet hyvin ja tämä loppu rutistus menis nyt kaikilla mukavasti. Voimia pimeneviin iltoihin! :flower: :heart:
Siru 28+2
 
Terve!

Jokapäivä oon taas käyny kyllä lukaseen mutta kirjotus on jääny :ashamed: Joten hirveesti ei taida tulla kommentoitavaa kun tuo muisti nyt ei kovin hyvin toimi...

Cruella:
joo en mäkään suostuis imetysaikana viisaudenhampaanpoistoon. Sen verran on ollu järkkyjä kokemuksia että synnytyksen jälkeinen kipu oli (siis eppari) pientä :x Että pitkään imetystä vaan :D Mun pitäis kanssa mennä hammaslääkäriin sit kun en enään ole raskaana et voi ottaa röntgenkuvat, mut katotaan koska sitten uskallan/muistan mennä :whistle:

Meillä rupee olemaan tavarat kasassa, hoitopöytä tuli reilu viikko sitten ja tänään hain kehdon. Varmaan kantoliina pitää vielä hommata, kun vaan tietäs millasen... Äitiyspakkausta kovasti oottelen, eiköhän sekin ensiviikolla viimestään tule!

Eilen kun tulin töistä niin sanoin miehelle että mulle tulee kohta ongelma ja näytin toppahousuja jotka vielä vetskarilla sai just ja just kiinni. No, tänään piti jo jättää vetskari auki kun ahdisti liikaa (oli muuten alaston olo!) että mukavia ulkoiluhetkiä tiedossa kun nyt jo pitää housut jättää auki... Onneks niissä on henkselit... ettei tarvi pelätä että kokonaan valahtaa alas ;)

 
Hei jälleen!

Tässä on tovi vierähtänyt, kun en ole ehtinyt lukea juttuja... Dramatiikkaa täällä ainakin on näemmä riittänyt... Luojan kiitos Jahvetin poika oli kunnossa ja hyvä, että Vanamobarin umpparileikkaus sujui hyvin! Monilla muillakin on ollut suruja ja huolia, tsemppiä heille :hug: Mutta onneksi seassa oli myös iloisia uutisia :) C81 taitaa "päästä" naimisiin ja koiravauvojakin täällä oli hankittu =)

Mä kävin viimeviikolla lääkärissä ja neuvolassa. Lääkärissä kaikki oli hyvin, mutta vauva oli edelleen perätilassa, eli suunnilleen samassa asennossa mitä se oli kun rakenneultrassa. No toivottavasti kaveri sieltä kääntyilee omia aikojaan... Neuvolassa painoa oli tullut ja SF-mitta kasvanut... nyt se oli jo 27, vaikka lääkärin arvion mukaan vauvan kasvukäyrät vastasivat ihan viikkoja, eli mitään jättiläistä sieltä ei välttämättä olisikaan tulossa, mitä aikaisempien mittauksien perusteella pelkäsin. Hemoglobiini oli raudan syönnistä huolimatta laskenut kuitenkin 95:een... tänään olin sitten labrassa pienessä verenkuvassa, jossa tilannetta kartoitettiin paremmin. Onko muuten kellään tietoa, että mitä vaaraa näinkin alhaisesta hempasta voisi olla vauvalle?

Isänpäivälahjoista oli myös ollut puhe. Meillä ei tulevan isän päivää vielä vietetty mitenkään, mies makasi vatsataudissa ja kiukutteli minkä ehti... Lauantaina sattui hauska juttu, kun olimme miehen siskopuolen rippijuhlissa... Pikkusiskon kummisetä huomasi mahani ja haki autostaan Evaellenin mainitseman kirjan "Isyyspakkaus" miehelle lahjaksi... Oli nimittäin sattumalta kirjan kirjoittaja, joten saimme oman kappaleemme oikein kirjailijan omistuskirjoituksella varustettuna :D

Tällä hetkellä meillä on täällä kotona koirahuolia... Mies kävi muutama tunti sitten koiran kanssa ulkona ja tapasi siellä sattumalta erään puolitutun. Tapaaminen päättyi hyvin ikävästi, sillä tutun koira (jackrussel) oli pitkässä flexipannassa ja tuli suoraan meidän lyhyessä hihnassa olevan koiran (labrador) luokse. Molemmat uroksia ja sekunnissa rähinä päällä, meidän koiralta meni hermo ja se puri sitä pientä koiraa todella pahasti. Loukkaantunut pikkukoira vietiin saman tien eläinlääkärille... Nyt näyttää siltä, että neljän tunnin eläinlääkäri reissun jälkeen (koira joutui leikkaukseen, selkälihakset tuusan nuuskana) koira olisi selviämässä hengissä selkkauksesta. Tuntuu aivan kauhealta ajatella, että meidän kullanmuru aiheutti toiselle koiralle niin pahat vammat... mutta aina pitäisi muistaa, että eläimien kanssa voi tapahtua mitä vain. Ajateltiin huomenna sitten viedä "uhrille" herkku- lelukassi "auttamaan" paranemissa samalla kun käymme läpi käytännön raha-asioita (me luonnollisesti korvaamme kaikki vastapuolen eläinlääkärikulut...) Mies sanoi, että huomenna viemme myös meidän koiran jollekin alan ammattilaiselle, joka tutkii sen korvien välin. Tietysti asia on hyvä tutkia, mutta itse olen kyllä sillä kannalla, että kyse oli ikävästä sattumasta, kahta dominoivaa uroskoiraa ei koskaan saisi päästää lähietäisyydelle, kun ne ovat kiinni. Anteeksi tämä pitkä sepustus... :ashamed: ... asia vain painaa niin mieltäni...

Kaikille hyvää illan jatkoa!

Pöhinä 28+1
 
Sisko vielä kasassa. H-hetki lähestyy. Nyt saanut puudutuksen ja paikat 8cm auki :D Syntyis nyt! Malta asettua paikalleen ku jänskättää :D :whistle:
On se kumma ku ensimmäinen pikku sisko saa esikoisen nii isosisko sekoo :LOL:
 

Yhteistyössä