**Helmikuun Helmet** marraskuu

Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
kuka muutes katto eilen bb talk shown? siinä kun näytettii se saulin sisko synnärillä sen vastasyntyneen pojan kanssa ni kyllä pääs itku, hyvä etten ääneen porannu :ashamed: oli kyllä niin ihuna se pieni :heart: ja ne talolaisten reaktiotki vielä lisäs vettä myllyyn, itketti entistä enempi. vähän herkkä mieli vissiin :whistle:
mul tuli :'( jo ku luin iltasanomista...
 
Meilläkään ei mies saanut mitään isänpäivälahjaa. Tosin kun sanoin sille päivällä, että "typykkäsi toivottaa masusta hyvää isänpäivää", niin se oli ihan että täh, ens vuonna vasta saa onnitella kuulemma =)

Ja BB tuli katottua ja pientä ihastelin, se oli niiiiiin suloinen :heart:

Voi kun ois jo helmikuu, ois nää kaikki huolet ennenaikaisesta synnytyksestä ym. ohi... Eli panikoin siis koko ajan näistä suppareista, vaikka ei ookkaan kivuliaita :ashamed: Tääl töissä lähinnä nyt vaan oleskelen, kun pomokaan ei oo tänään paikalla... Neuvolatädin määräyksestä tosin, se sanoi, että ota töissä lungisti aina kun mahdollista ;) Eli jos joku valittaa mun työtehosta, niin sille puhelut kiitos :LOL:
 
Minulla menossa rv26+4. N.viikon verran on ollut häpyluun kohta ja hieman nivusiin päin kipeänä ja koko ajan pahentunut. Seisomaan nouseminen sattuu, sängyssä kääntyminen ja käveleminenkin sattuu jo aikalailla. Nämä kivut ovat ilmeisesti liitoskipuja tms. Mutta sitten eilen illalla kun menin nukkumaan tuli alavatsa menkkamaisesti kipeäksi, se kipu tuli hieman aaltoilevasti. Ja kun käännyin selälleni niin huomasin että vatsa oli kova pallo, mutta se helpotti välillä. Yritin nousta kävelemään välillä, mutta ei auttanu. Sitten jossain vaiheessa nukahdin, eikä yöllä herätessäni kipua enää tuntunut. Olivatko nämä supistuksia? Onko vaarallista tässä vaiheessa, jos kipuakin tuntuu?
Aamuyöstä heräsin sitten toisenlaiseen vatsakipuun, joka alkoi ylävatsalta ja levisi sitten koko vatsalle. Siihen helpotti kun kävin lattialle konttausasentoon. Mitähän se kipu mahtoi olla?
Tänään päivällä en ole tuntenut minkäänlaista vatsakipuilua ja vauvakin on liikuskellut vatsassa.
Onko syytä huolestua näistä kivuista vai kuuluvatko asiaan?

Marie82 ja poika rv26+4
 
c81
Marie, kuulostaa ihan suppareilta. Mulla ainakin auttaa tuo konttausasento! Mainitse neuvolassa asiasta. Mulla on todettu herkästi supisteleva kohtu (suppareita tulee min. 1/h...) niin en osaa sanoa mikä on normaalia ja mikä ei :(

Sanoinko jo että noi äitiysalkkarit tukee ihanasti mahaa, ei enää herää kun vaihtaa yöllä kylkeä.. aiemmin tuntui niiiin pahalle aina.
 
suurperheen äitylille jaksamista :hug: uskon että on rankkaa.

tyttiliini: ihanasti poikas reagoi ku tulit takasin kotiin :heart: munki poitsu on aina hirveen ilonen ku tuun jostain takasin tms mut sanoo mua etunimellä kun kaikki muutkin täällä tekee niin. ai että se tuntuu pahalta :'(
tohon vauva-asiaan, en usko että hirveesti ymmärtää. sanoo kyllä vauva ja taputtaa mun mahaa ja samoin sanoo vauva aina kun näkee vauvan mut tuskin ymmärtää et meille on semmonen tulossa. oon kyllä puhunu että auttaako hän sitte vauvanhoidossa äitiä ja nyökyttelee kyllä innoissaan mut nyökyttelee kyllä moneen muuhunkin asiaan :D
 
Olen ollut tänään kkok päivän kättärillä kovan vatsakivun takia ja supistelujen takia. Kyllä vähän säikäytti aamulla kun oireet alkoi ja jatkuu edelleen mut kipulääkkeillä helpottaa....
Mites te muut olette voineet?
Onko jollain muulla ollut tämmöistä nyt viikko 28
 
moip,
onnea kovasti c81 :flower: ja jepsulle synttäri :flower: !

Isänpäivälahjoista ollut puhetta: meidän tuleva sai Isyyspakkaus-kirjan ja Baby Blues -sarjiskirjan. Aiemmin isäntä on saanut myös Vuorisen Raskausarpia.

Cruella: Täällä itkettiin myös eilen BB:a kattellessa, yllätys. Mulla myös heittelee mielialat aivan yhtenään; välillä nauran hysteerisesti, olen onneni kukkuloilla, välillä itken hysteerisesti joko ilosta tai surusta/empatiasta ja välillä raivoan kuin oisin oikeasti sekoamassa. :LOL: :'( :kieh:

Tääl jaksellaan ihan mukavasti tänään. Viime yönä nukuin tosin huonosti ja selkä on vähän jumitellut, mutta eiköhän tää tästä vähitellen. Tänään alkoi nimittäin se kauan odottamani jooga, ihanaa! Heti tuntui, ettei oo selkä yhtä kipiä... =)

Ens viikolla ois sitten se ylimääräinen ultra, missä tsekkaavat, onko istukka noussut ylös kohdunsuulta. Ja onhan se, tai oli ainakin 4D:n mukaan noussut. Mutta meenpä joka tapauksessa tsekkauttamaan paikat, kun kerta pääsee... :whistle:

eva & helmi 27+4 :heart:
 
ei oo tullu kirjoteltua moneen viikkoon, täällä edelleen on "supistelijoita", mulla oli kans eilen yks tosi pitkä ja kivulias supistus,kesti varmaan lähemmäs 10min ja ei helpottanu vaikka miten päin makasi, jotku oli kirjottanu että konttaus asennossa helpottaa niin mulla vaan pahentaa tilannetta..

sovin tänään alustavasti vaunu-kaupat, emmaljungan n.4 vuotta vanhat kahden muksun jäljiltä, toivottavasti ne nyt olis meille uskolliset =)

äitiyspakkauskin tuli viime viikolla, oli minun mielestä paljo suloisempia vaatteita ku mitä esikoisella 2002, en tiiä olisko tuo pakkaus ollu niinkään tarpeellinen ku tuntuu noita vaatteita olevan, mut jotenki tuntuu että se rahallinen avustus on niin paljo pienempi tuohon pakkaukseen verrattuna että tuntuis hullulta jättää tilaisuus käyttämättä,tämä on siis minun mielipide,en halua millään tapaa loukata/arvostella niitä jotka ottavat avustuksen rahana.

piipero86 & piipertäjä 24+4
 
Tervehdys pitkästä aikaan taas.

En ole paljon käynyt,kun kaikki tuntui yhdessä vaiheessa siltä,että varmaa ei ole mistään..Ja halu vain unohtaa koko raskaus.

Mutta viikkoja tullut lisää ja supistukset vähentynyt joten toivo alkaa enemmän nostamaan päätään.

Ja se että en "saa/voi" olla heikko tai näyttää epävarmuutta..
Kun kaikki muut on voi,voi linjalla..Kukaan ei ole edes yrittänyt olla vahva..
Minä sitten joudun olemaan se vahva ja vakuuttamaan kaikill,että kyllä kaikki hyvn menee.
Ja yksin jouduin olemaan sitten tunteiden/pelkojen kanssa.
Kuinka selittää 5v ja 3v jos pahin mahdollinen käy ja vauva synyisi ennen aikojaan ja ei selviäisi.
Varsinkin,kun tuo 3v. halailee vatsaa eli antaa vauvalle halia ja tuo 5v.silittelee ja lauleskelee vauvalle+ja hölisee omia juttujaan..
"onneksi" kolmonen on pian vasta 1v6kk joten ei ainakaan kovasti kyselyihin vastailla..

Mutta onneksi viikkoja tullut lisää tilanne rauhottunut,mutta kyllä siltikin
jännittää,myönnän ;)

Täällä on siis muitakin joilla on ennenaikaisuuden riski :/
Itsellä viikkoja 28+4 ja 34-35 viikolle on käskettty jättää kaikki fyysisesti raskas pois..Jonka jälkein saan aloittaa pikku hiljaa siivoukset jne..

Kyllähän tämä vetää aika miettelijääksi,mutta eiköhän hiljaa hyvä tule? ;)

 
Huomenia!

Jee, tänään on paljon parempi olo kuin eilen, ei supistele läheskään samaan malliin. Olokin on pirteä, vaikka nukuin tosi huonosti, vauva potkiskeli pitkin yötä siihen malliin, että mamma sai heräillä vähän väliä ;) Sainkin kyllä hyvin levättyä jo työpäivän jälkeen.

Uskalle tsemppiä supistuksiin ja kyllähän sä olet jo sellaisilla viikoilla, että vauvalla on hienot mahdollisuudet selvitä jo nyt :hug:
 
Supistelijoille :hug: ja jaksamisia!

Tänään on puhelin pirissy ja pärissy koko aamun ja oonentoivotuksia tipahdellu vaikka mistä. =) Kylläpä nyt on niin vanha olo :D

Cruella täällä kans ulvottiin bb:tä kattellessa. Bb extra ja nyt eilinen jakso niin voi tsiisus... :'( ylisuloinen vauva.
Ja eilen katoin sen kolmosvauvojen odottaja ohjelman...aivan tajuttoman mahtavaa! Uskomaton juttu!

nyt me lähetään oikovedosten kanssa palkkamamme rakennusvalvojan tms. luokse ja sit aletaan valmisteleen rakennuslupapapereita. ;) jännittää!
Pian aletaan kaatamaan puita sieltä tontilta...


Jepsu ja Martti kiireisenä
 
Kirjoitin pitkät pötköt ja sit ei tullu perille!! Hitto. No mutta synttärionnittelut Jepsulle sekä onnittelut kosinnasta c81:lle ja voimia Suurperheen äitylille! Supistuksista...mä olin umpparileikkauksessa. Nyt vois sanoa että on koettu se pahin kipu mitä raskausaikana voi kokea. En pysty olemaan oikein mitenkään, kun vatsalihas on vedetty halki tosta sivulta. Haava tossa alavatsassa ja vauva potkii sitä vielä ilokseen. Hyvä että potkii, on kunnossa, vaikka joutuikin mun kans leikkaukseen. Supistuksia tuli heräämöstä alkaen koko sunnuntain ja oli kipeitä, mut kohdun kaulalle ei onneks käynyt mitään niiden myötä. Oli kyllä ihan kamalaa! Ja pelotti! Isänpäivä meni Jorvissa oksennellen. Mä olin ostanut miehelle jo aiemmin paidan Minusta tulee isä tekstillä ja pienen bodyn Isin kulta tekstillä. Sama kuin minkä joku muu oli kans löytänyt. Mies pitää paitaa ylpeänä ja kokkailee...ihana!! Joo, nyt taas sänkyyn. Ja viikon päästä maanantaina pitäis jo töihin mennä!! Joopa joo. Tuskinpa.
 
Jepsulle vielä synttärionnittelut :flower: :D

VanamoB, kuulostaa tosiaan ikävältä, multakin on toi umppari aikoinaan poistettu. Mutta että nyt raskausaikana, kun nahka on muutenkin venynyt, niin sen arven kanssa...auh. Onneks kuitenkin vauvakin selvisi säikähdyksellä! Koitahan lepäillä ja toipua leikkauksesta, mies passaamaan =)
 
Moikka

Jepsulle onnittelut :flower:

VanamoB varmaa kauhee tunne ja olotila sulla, jaksuja kauheesti! Onneksi leikkaus meni kuiteskin hyvin ja vauvakin kesti sen :) . HUilia vaan :hug:

Kauheesti tullu juttua..oon käyny lukee, mut ei juuri kommentoitavaa mulla ollu.

(.): Mä oon taas yliväsynyt..tai no ollu siitä asti, ku tytöt tuli mummolan reisulta, eli 1.5vkoa jo. Kaikki unettomat yöt, kipeenä olot jne. Nyt pelottaa, että vanhempi neiti saa tarhasta oksennustaudin, ku kauheesti sitä liikenteessä. Mitäs jos mä saan sen? Ottaa oksentaminen niin paljon vatsalihaksiin ja kuntoon, että alan taatusti supistelemaan kovasti.. Maalailen piruja seinille, mutta pelottaa, koska ne harvat kerrat ku yrjötaudis oon ite ollu, ni on ollu iha kauheen rankkaa se yrjööminen ja hyväkuntosenakin vatsalihakset ku kovan treenin jälkeen. Valivali..
Supistelee ihan kiitettävästi ja mietityttää kvasti kohdunsuun tilanne, kun se aika siirty niin paljon. Vielä reilu viikko pitää odotella, enne ku KYSiin pääsen ja lääkäriin. Toivottavasti ei kauheita ole tehnyt..

Mut hyvää päivänjatkoa, palaan taas, kun jaksan.

:heart: nelli&pulla 27+5
 
Voi Uska :hug: Varmasti teillä on kova huoli vauvasta :( Lepäilet nyt vaan ja toivotaan parasta :flower:

c81 Onnea kosinnasta :flower: :heart: Naimisiinmeno on kyllä niin ihanaa :D Ja Jepsulle synttärionnittelut näin jälkikäteen :wave: :flower:

Neuvolakuulumisia Tulin justiinsa lääkärineuvolasta. Kohdunkanavaa on 2cm niinkun viimeksikin, kohdunsuu on napakasti kiinni :) Paino noussut kilon viikkoon :ashamed: Pissa puhdas, Hb edelleen matala. Myn sydänäänet 140-150. Sf-mitta 29,5cm. My makaili kohdussa poikittain pylly pystyssä :D :heart:

Kiin ja pyllistelijä-My 28+1
 
Mua alkoi mietityttämään tuo sf-mitta, kun odottava ystäväni joka on samoilla viikoilla kuin minä, ihmetteli, kun mulla se oli nyt viimeksi 25 ja hänellä jo 30.
Ja nyt Kiin laittoi, että hänelläkin jo 29,5.
Siis onko mulla tuo mitta liian pieni viikkoihin??? :eek: Ei neuvolassa ainakaan mainittu mitään.
Nyt 28+1
 
heipat :wave:

jepsulle vielä kerran onnittelut :flower: ja on joo joutunu muutamat kerrat pyyhkimään silmiä kun tota bb-saulin puhelua on useemman kerran näytetty B)

VanamoBr: varmaan on tuskaset oltavat mut hyvä että leikkaus meni hyvin ja vaaviki kesti sen hyvin. jaksamista leikkaushaavan kanssa ja muista levätä, lisää saitsua vaan jos siltä tuntuu :hug:

nelli: toivottavasti oksutauti ei löydä teille, ihan kamala tauti :/ :x meillä poika toi sen tarhasta heti ekalla kerralla ja ite se ei ollu oikeestaan ollenkaan kipee mut minä, jösses sentään |O sellasia krapuloitakaan ikinä kokenu mitä toi oli, huh huh :x tietty jylläs tosi voimakkaana kun en ollu sitä sairastanu ku ala-asteella viimeks. jaksamista sullekkin :hug:

eilen illalla tuli katottua härkää sarvista, kiva seurailla pikku myyn äidin tarinaa täällä ja nyt sitte telkkarissa. rankat ajat heillä edessä mutta samalla myös antoisat :heart:

cruella ja ötö 28+1
 
kevytmelankolia: milläs vkolla kävit viimeks neuvolassa? mulla oli vkolla 26 sf 25. ja jos käyrillä menee niin eipä syytä huoleen eikä noi muualla kun käyrillä menevät sf-mitatkaan kerro et joku olis välttämättä vialla. kyllä ne neukussa sanoo jos jotain huolenaihetta on. mulla muutes viime raskaudessa sf-mitta oli 25vkolla 25 ja vkolla 29 oli hypänny 32 :whistle:
 
Kamala olo! jalat on kuin puupökkelöt. kun menen kyykkyyn ni jaloissa oikein kiristää niin pirusti kun on niin turvoksissa!!! mikä tähän auttaa? liikunta, neste ja se että pitää jalkoja ylhäällä, onko muuta?
mutta aina kun liikun niin alkaa supistaa joten sekin on hiukan kaksipiippuinen juttu. kamala päänsärkykin. no onpas tätä valitusta taas kerrakseen!! :D

nyt pakko mennä laittaa jalat ylös jos auttais ees hiukan.

mulla oli viikolla 24 sf 25 ja nyt viikolla 27 kun olin niin se oli edelleen 25.
 
kevytmelankolia Mie olen isokokonen nainen, jonka kohdussa on isokokonen lapsi :D Älä vertaa itseäs muihin, kyllä ne olis neuvolassa sanoneet, jos jotain on vialla. Sf-käyrällä haarukka on kuitenkin aika iso, etköhän siekin kohtuinesi mene ihan käyrien mukaan ;) Älä huoli turhia :hug:

liirah Vältä kaikkea suolasta. Suola kerää nestettä elimistöön.
 
Viikko sitten olin neuvolassa ja silloin olin viikolla 27 ja sf oli 25. Isokokoinen minäkin ja lapset ovat olleet isoja syntyessään, tämä nuorimmainen liki 5 kiloinen.
En vaan jaksa kaivaa vanhoja äitiysneuvola kortteja ja kattoo paljonko mulla heistä oli sf-mitta.
Mutta joo, yritän olla huolehtimatta.
 
Kiitokset kaikille onnitteluista!
Sanoin etten halua juhlia mutta niinpä kuitenkin jouduin kahvittelemaan ja lahjojakin sain. Rahaa jne et voin itte ostaa mitä tarviin ja Pentikin astiastoa kertyi lisää ja sen sellaista...

VanamoBr jaksamisia ja pikaista paranemista! :hug:

Nyt meen isukin kainaloon soffalle.

Öitä mammat!

Jepsu ja Martti 27+0 :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Goldy:
Kevytmelankolia, mä olen oikeasti iso (lähtö BMI 37...)
Enpä paljoa häviä siulle :D Lähtö BMI 36.
Nyt kyllä jo kauhistuttaa nuo vaa´an lukemat :eek: Toivottavasti lähtevät imetyksen ja vaunulenkkien myötä, enhän mie muuten ilkeä ihmisten ilmoille mennäkään enää läskeineni :ashamed:
 
Kiin imetys on mulla ainakin toiminut tosi hyvin noiden ylimäärästen raskauskilojen poissaannissa. Olen saanut imettämällä molemmilla kerroilla sen 10kg noin..loput sit muuten, mutta laihduttanut en ole. Kyllä sitä tulee touhuttua ja käppäiltyä, että älä huoli, kyllä se siitä =) .

Jesh, ei oksutautia ainakaan tänään! Jospa sitä välttys kokonaan.
Mulle vaan pamahti iha yhtäkkiä toi flunssa, minkä nuorempi neiti ja isäntä sairastanu. Kauhee olo..voi viulu sentään. Ja kahdessa aikasemmassa raskaudessa ollu kertaakaan kipee |O , nyt siis kolmas tauti jo :kieh: .

Taidan painua pehkuihin.. Öitä äipät!!
 

Yhteistyössä