** Helmikuun Helmet** HELMIKUU

Kielo :D vähän sama juttu mulla, että siivoan sitä varten, että sitten lapsenvahtia varten (luultavasti oma äiti, riippuen lähdön ajankohdasta) on siistiä... mä tosin en ajattele että pitäisi olla siistiä äitiä "varten" vaan kun tiedän että jos on sekaista, niin se siivoaa itse sillä välin... helpollahan siinä itse pääsisi, mutta ei vaan kehtaa. :whistle:

Niin ja toisaalta ajattelen, että kun on pyykit pestynä yms. niin ei tarvi miehen uhrata aikaa kodinhoidolle vaan voi olla mun ja lasten kanssa sairaalassa enemmän. =)

No, synnytyksen jälkeen kämppä on taas kuitenkin kuin pommin jäljiltä joten nautitaan nyt tästä siisteydestä vielä kun voidaan... pitäisi kai ottaa valokuvia siististä kämpästä että voi sitten muutaman kuukauden päästä muistella millaista se oli. :LOL:
 
Täällä ollaan edelleen! Piti lukkee taas monta sivua, kun illalla selvinnyt koneelle.

Onnittelut nyytin saaneille ja lähtöä tekeville! :flower:

Minäkin eilen aattelin,että josko sitä yöllä lähettäs. Suppaili siinä kympin maissa ihan kivasti, ei hirmu kipeesti ja sit vielä kun sänkyyn vääntäydyin. Uni vei sitten nekin supistukset, mut muutaman kerran heräsin yöllä pieniin supistuksiin...ja tietenkin asennon vaihtoon! Vitsi miten huvittava toimenpide! :LOL: Isäntä on parina yönä heränny säikähtyneenä kyselemään, että joko lähetään, kun oon toiselta kyleltä itseni heivannu toiselle! :LOL: Tänään on sit tasasesti ollu menkkamaista jomotusta ja hirvee siivousinto, ja nyt on sitten tietenkin selkäkin kippee, kun oon viilettäny tytön perässä... :kieh:

Meillä on isäntä kans niin myötäeläväinen tämän raskauden suhteen, että muistutti sitten vielä että eihän vielä tänään lähetä, sit vasta perjantaina, on töissä vähän kiirusta! :kieh: Etsin jo kuumeisesti kaulinta, mutta tajus onneks livahtaa töihin, ennen ku pääsin vauhtiin! :LOL:

piiu ja masuasukki 40+2
 
mäkin välillä kuikin tänne =) aika vähän kerkii mitään kirjotella, puuhaa on B) tsemppiä vielä kasassa oleville ja onnea matkaan ketkä lähtöä tekee ja onnea vauvaantuneille :flower: =)

c81: ei se vauvan mahtuminen alakautta oo pienuudesta kiinni vaan lantion koosta. ja eikös sulle jonkin sortin synnytystapa-arvio oo tehty, ainaki neuvolalääkäri on sen kattonu. kyl ne huomaa jos ahtautta on.
 
meilläkin mies tänään ensimmäisen kerran lähetti viestiä juuri kun oli ovesta lähtenyt. Hän varmisti vain että kai mä ilmoitan sitten kun täytyy lähteä. :LOL: ihan ku yksin pääsisin mihinkään. :LOL:

Ja eilen mies rupes avautumaan eka kerta koko raskauden ajan kun hän kertoo ajatuksiaan ja tunteitaan omatoimisesti. Niin juttu alkoi näin... rakas mä olen niin ressaantunut ei mun koulutöistä tule yhtään mitään. Jännittää ihan sikana jättää sut yksin ton vatsan kanssa. :LOL: Noh yritin lohduttaa et ei tässä nyt mikään paniikki ole mihinkään suuntaa. Jotenkin olin niin otettu kun hän kerrankin kertoo ajatuksensa ilman vääntämistä'. =)
 
Äitsy:
Mä kun olin jo ihan varma että Piipikin pääsi tositoimiin mutta täällähän sinä vielä Vaan eihän sitä tiedä mitä tuleva päivä tuo tullessaan
Täällähän minä... :| Kyllä tuota Meille tuli vauva -ohjelmaa katellessa tuli jo niin ikävä omaa kääröä, että voi kun pian sais sen syliin :heart:

Tarpan prinsessa on ylisuloinen!

Toivottavasti Niisku-neiti pääsisit kohta lähölle, noita ennakoivia oireita kun sullakin riittää :hug:

Väsy ja saamaton olo ja kaupasta piti sit sortua ostamaan sellanen muhkea kermamunkki ja sen vetäisin tossa :p Oli kyllä syntisen hyvää, sallittakoon tällainen mässäily hyvityksenä niistä eilisistä kivuista ;)
 
c81
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
c81: ei se vauvan mahtuminen alakautta oo pienuudesta kiinni vaan lantion koosta. ja eikös sulle jonkin sortin synnytystapa-arvio oo tehty, ainaki neuvolalääkäri on sen kattonu. kyl ne huomaa jos ahtautta on.
Ei oo, eikä kuulemma tehdä,m ja viimeisen neukkulääkärinkin missasin, kun olin siellä KOKSissa, eli sitä ei kukaan tuu kattomaan missään vaiheessa..

:/
 
c81
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi79:
Väsy ja saamaton olo ja kaupasta piti sit sortua ostamaan sellanen muhkea kermamunkki ja sen vetäisin tossa :p Oli kyllä syntisen hyvää, sallittakoon tällainen mässäily hyvityksenä niistä eilisistä kivuista ;)
Miekin leivoin Runebergin torttuja muka vierasvaraksi pakkaseen viime viikolla.. ja äsken vetäsin niitä pussillisen sitten ihan ite. Perhana, ei se synnytys ainakaan helpotu kun näin vaavia lihotan

:ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja c81:
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
c81: ei se vauvan mahtuminen alakautta oo pienuudesta kiinni vaan lantion koosta. ja eikös sulle jonkin sortin synnytystapa-arvio oo tehty, ainaki neuvolalääkäri on sen kattonu. kyl ne huomaa jos ahtautta on.
Ei oo, eikä kuulemma tehdä,m ja viimeisen neukkulääkärinkin missasin, kun olin siellä KOKSissa, eli sitä ei kukaan tuu kattomaan missään vaiheessa..

:/
eiks ne koksissa kattonu? jos ei ni sano asiasta neuvolassa et huolettaa ni varmaan jotain tehää.
 
c81:
Miekin leivoin Runebergin torttuja muka vierasvaraksi pakkaseen viime viikolla.. ja äsken vetäsin niitä pussillisen sitten ihan ite. Perhana, ei se synnytys ainakaan helpotu kun näin vaavia lihotan
Tuota mäkin aina mietin makeilla herkuttelun jälkeen :( Onkos sulle annettu jotain painoarviota vauvasta? Mulle perjantaina neuvolassa arvioitiin, että olis nyt n. 3500g... Lähelle 4kg vielä siis ehtii :eek:
 
c81
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja c81:
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
c81: ei se vauvan mahtuminen alakautta oo pienuudesta kiinni vaan lantion koosta. ja eikös sulle jonkin sortin synnytystapa-arvio oo tehty, ainaki neuvolalääkäri on sen kattonu. kyl ne huomaa jos ahtautta on.
Ei oo, eikä kuulemma tehdä,m ja viimeisen neukkulääkärinkin missasin, kun olin siellä KOKSissa, eli sitä ei kukaan tuu kattomaan missään vaiheessa..

:/
eiks ne koksissa kattonu? jos ei ni sano asiasta neuvolassa et huolettaa ni varmaan jotain tehää.
Sanoin viime viikolla, niin se vaan sano että mahtuu mahtuu ei tartte tutkia. Mutta puhun nyt keskiviikkona uudestaan.

Piipi: ei mulla ole muuta painoarviota, kun pari viikkoa sitten kun jo luultiin että vaavi on tulossa ultrasivat ja oli 2,9kg.. ja jos se sen 200-250g/vko kasvaa niin, nyt ois kai sitten 3,3-3,5kg?
 
Kävin 7.2 illalla jo tavaksi muodostuneella iltalenkilläni. Tällä kertaa lenkki oli kylläkin vain sellaista laahustamista, sillä en vain yksinkertaisesti enää jaksanut pitää vauhtia yllä. Mieli oli NIIN maassa ja koko lenkin vain itkeä tihrustin. Lenkki ei siis todellakaan rasittanut minua mitenkään, oli vain pakko päästä ulos, en vain kestänyt olla sisällä ja ODOTTAA. Ahdisti.

Olin takaisin kotona klo 20.30, kävin suihkussa, puin yökkärin päälle ja käperryin itsesäälissä peiton sisään sohvalle katsomaan Housea.
Siinä sitten ohjelman aikana tunsin 2-3 supistusta. Ne olivat sellaisia mitä tämän raskaudenaikana oli tullut jo ehkä 1000, joten enpä juuri niitä jaksanut noteerata. House loppui, mies lähti nukkumaan makkariin ja minä jäin vielä selailemaan muita kanavia. Kello oli hieman vaille 23, ku nousin sohvalta ja tunsin, että housuihin valahti jotain. Ajattelin heti, et en kai mä nyt oikeesti kussut housuihin :ashamed: ?
Menin vessaan tutkiskelmaan tilannetta. Väritöntä ja hajutonta, hmm... No laitoin siteen ja nousin pytyltä, nyt lorahti lisää... Yhä väritöntä ja hajutonta. Herätin miehen ja sanoin, et tää kuulostaa kyllä nyt niin hassulta, mutta nyt taitaa tulla lapsivettä (olin juuri sohvalla TAAS kerran valittanut miten tästä odotuksesta ei tule koskaan loppua). HÄ? Ai jaa, no mitäs nyt tehdään, kyseli mies. Eipä kai mitään.... katellaan.
No päätimme kuitenkin, että mies hakee lasten enon Tampereelta lapsenvahdiksi, niin lapsia ei tarvitse turhaan herätellä, JOS meille tulee oikeasti lähtö. Jäin kotiin ja n. klo 23.30 tuli eka jo hieman erilainen supistus ja samalla holahti vettäkin varmaan 1dl. Suppareita alkoi sitten tulla n. 6min. välein ja vettä tuli aina suppareiden aikana, eli ilmeisesti "vesi oli mennyt ylhäältä".
Lähdimme ihan rauhassa ajelemaan Taysiin ja rauhallisessa synnytysvastaanotossa olimme klo 01.15. Pääsin heti käyrälle, johon piirtyi nyt jo huomattavasti kovempia suppareita 4-5min. välein.
Kätilö tutki tilanteen ja totesi vauvan olevan vielä todella ylhäällä, mutta kohdunsuu oli jo 4cm auki! Olin aivan ihmeissäni, suppareita oli tullut vasta 1,5h... Sain peräruiskeen ja klo 2.10 kätilö lähetti meidät vielä kävelylle sairaalan öisille käytäville. Takaisin piti olla viimeistään klo 04, mutta jos kivut kovenee, niin sitten tietysti jo aiemmin... Olimme ollet poissa vain 20min. ku mua alkoi pyörryttää suppareiden kipu. Supistusten väli oli tuolloin 3min. Klo 2.30 olimme takaisin synnytysvast. otossa. Kohdunsuu oli auki 5cm. Kätilö alkoi laittaa papereitani kuntoon, sillä sanoin, että nyt tarvitaan jo jotain apua... Samalla vastaanottoon pelmahti 3 muuta odottajaa ja jouduin siinä sitten odottelemaan, jotta kätilö ehtii tuoda meidät yläkertaan. Aikaa vierähti... ja koko ajan supisti. Vihdoin hän sanoi, että nyt mennään.
Vasta hississä kyseltiin kivunlievitystoiveita. Ilokaasua toivoin, ja jos tarviin muuta niin tilanteen mukaan sitten otan. Vihdoin klo 03.00 astuimme saliin ja tarrasin heti ilokaasunaamariin. Klo 03.08 kysyin saisiko kaasuun lisää tehoa ja ei muuta ku nappulat kaakkoon. 03.14
kätilö tarkisti kohdunsuun; yllätys oli melkoinen, 7cm auki! Pyysin paracervikaalipuudetteen ja lääkäri tuli laittamaan sen klo 3.19..
3.29 sanoin, että alkaa ponnistuttaa, mutta ponnistamisen tarve katoaa vielä. Kohdunsuu oli 9cm auki. 3.35 kätilö painoi kohdunsuunreunoja pois edestä ja 3.43 suu olin täysin auki. Klo
3.46 syntyi 3 minuutin ponnistelujen jälkeen 9 pisteen tyttö.
Painoa siis 3360g ja pituutta 49cm. Pää siro 33cm.
Istukan synnyttyä kysyin kätilöltä, että repesinkö? No en ainakaan leikannut, vastasi kätilö...huuhdellaanpa vähän ja katsotaan. No ei sitten naarmun naarmua tullut! Enpä ole siistimpää pyllyä synnytyksen jäljiltä nähnyt :D
Parin tunnin kuluttua saimme hieman syötävää, kävin suihkussa ja olisin ollut täysin valmis lähtemään kotiin. No kävelin kuitenkin osastolle jossa sitten olimme himpun reilun vuorokauden.
Eilen kätilö kävi kotona punnitsemassa tyttösen ja tarkistamassa hänen bili-arvon. Paino oli eilen 3080g. Maito on viime yönä noussut hyvin ja sitä tulee aivan tulvimalla! Masuvaivat tyttöä kiusaavat jo nyt :'(
Samoin alkoi kuin isollasiskollakin. Masukipuilua HETI ensihetkistä lähtien. Muutenkin hän on kuin siskonsa. Itsestä tuntuu,että olen saanut saman tyttövauvan toistamiseen. Niin on vauva isosiskonsa kopio. Pitkät ripset ja isot silmät jo nyt :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja c81:
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja c81:
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
c81: ei se vauvan mahtuminen alakautta oo pienuudesta kiinni vaan lantion koosta. ja eikös sulle jonkin sortin synnytystapa-arvio oo tehty, ainaki neuvolalääkäri on sen kattonu. kyl ne huomaa jos ahtautta on.
Ei oo, eikä kuulemma tehdä,m ja viimeisen neukkulääkärinkin missasin, kun olin siellä KOKSissa, eli sitä ei kukaan tuu kattomaan missään vaiheessa..

:/
eiks ne koksissa kattonu? jos ei ni sano asiasta neuvolassa et huolettaa ni varmaan jotain tehää.
Sanoin viime viikolla, niin se vaan sano että mahtuu mahtuu ei tartte tutkia. Mutta puhun nyt keskiviikkona uudestaan.

Piipi: ei mulla ole muuta painoarviota, kun pari viikkoa sitten kun jo luultiin että vaavi on tulossa ultrasivat ja oli 2,9kg.. ja jos se sen 200-250g/vko kasvaa niin, nyt ois kai sitten 3,3-3,5kg?
mulla ultrattiin esikko vkolla 38 ja sillon painoarvio 3,5kg. poitsu synty 39+4 (ultran mukaan 40+1) ja paino 3765g et ei se kasvu lopussa iso ole.
 
Hei te ketkä ootte siellä synnärillä jo käyrällä ollu niin onko ne kätilöt mitenkään kommentoinu niitä käyriä? Kun mulla jäi sillain vähän hassu tunne että ei niistä paljon mitään sanottu että oliko supistuksia vai ei. Ite koitin niitä kurkkia mutta ei ne luvut mulle mitään sanonu ja sit kun kysyin niin sanottiin et samanlaisia kun eilenkin :/ Ei se mitään mutta kun eilisten suppareitten perusteella jo vähän synnytystä lupailtiin ni ois ollu kiva tietää vähän tarkemminkin missä mennään.

Nyt suppailee aina välillä, mutta pitkiä välejä on. Tuntuu tosi hassulta että eilen tullu 3 min välein ja kotona ollaan ja sillon tällön supistaa. Neidistä kun se oli menoa samantien!

Babygirl oli kiva lukea sun synnytyskertomusta! Voi kun ei muakaan tarttis leikellä/repeis tällä kertaa!
 
c81 Ponnistus tapahtui ihan perinteisesti puoli-istuvassa asennossa, enkä käyttänyt öljyä.
Mullahan esikoinen syntyi sektiolla ja kakkonen normaalisti alakautta. Kakkonen oli 2950g ja 46cm. Pää hänelläkin oli tuon 33cm. Silloin sain 2 asteen repeämät. Tosin en kyllä mitenkään repeämistä silloin tuntenut...
Ja vaikka ne tosiaan oli astetta 2, paranivat todella nopeasti. Uskoisin, että nämä "luonnolliset haavat" paranevat kuitenkin nopeammin ja paremiin kuin epparihaava.
Älä turhaan jännitä! Näinkin siis tosiaan voi käydä, että naarmuitta selviää. Paljon onnea loppuodotukseen ja suunnattomasti tsemppiä synnytykseen sinulle ja kaikille vielä nyyttiänsä odottaville!
 
Vinja:
Hei te ketkä ootte siellä synnärillä jo käyrällä ollu niin onko ne kätilöt mitenkään kommentoinu niitä käyriä? Kun mulla jäi sillain vähän hassu tunne että ei niistä paljon mitään sanottu että oliko supistuksia vai ei. Ite koitin niitä kurkkia mutta ei ne luvut mulle mitään sanonu ja sit kun kysyin niin sanottiin et samanlaisia kun eilenkin Ei se mitään mutta kun eilisten suppareitten perusteella jo vähän synnytystä lupailtiin ni ois ollu kiva tietää vähän tarkemminkin missä mennään.
Kyllä kätilö mulle eilen näytti siitä käyrästä ne "supistuspiikit" ja kertoi supistusten välit minuutteina sen käyrän mukaan. Niiden voimakkuudesta ei kyllä mitään puhuttu sen kummemmin.
 
uudelleensynnyttäjillä yleensä paikat joustaa enempi ja repeämiltä säästytään tai ne on aika mitättömiä. mulla ekassa leikattiin eppari, parani kyllä äkkiä mut oli alkuun kivulias. nyt repesin kolmen tikin verran, poika luiskahti ulos kun saippuapala :whistle: , ja toi haava ei oo vaivannu yhtään.
 
Kiitos babygirl synnytyskertomuksesta. Kiva kuulla noinkin "helppoja" synnytyksiä. Mutta tuli vaan mieleen että en mä osaa mitään pyytää... Siis mitään kivunlievitys juttuja. Pistääkö ne sitten vaan synyttää ilman mitään jos ei tajua pyytää??? ei kai. :eek:
 
Babygirl Varmasti jäi hyvät muistot tuosta synnytyksestä. Kunpa omakin menis noin että vedet ja sairaalaan kävelemään käytäviä edestakaisin jne. Mulla kun toi eka meni niin sairaalan voimin kun olin siellä ollut jo neljä päivää niin ei siitä oikeen jäänyt mitään muistoa et miten varsinaisesti käynnistyi. Avautumisvaihe kesti ja kesti mut en sitäkään tiennyt silloin mistä on kyse. Toivottavasti pikkusella tytölläsi häipyy masukipu pian!

Vanamo+Viltsu 39+5


:heart:
 

Yhteistyössä