Helmikuun helmet 2014

Täälläki tuon käsien käyttö on huimaa, millon mitäkin puristellaan ja survotaan suuhun, nyrkit ne ykkösjuttu :D Tänään makasi lattialla viltillä ja eipä menny kauaa kun viltti oli tuhannen mytyssä ja puoliksi vauvan ympärillä :D mahalleen ei käänny vieläkään ?!

Täällä tuli tänään semmonen olo, että nyt tää mamma tartteis omaa aikaa. Tosi äkäsellä tuulella olin päivän ja vauvakin oli vähän kitinällään. Joskus tekis ihan hyvää olla vaikka ihan yksin.

Mummu aina tyttöä tahtois yökylään mut en millään raaskis päästää. Yhestihän mummu on täällä ollu yön, kun käytiin miehen kans mun synttäreitä juhlimassa, hyvinhän niillä meni.

Pottua ollaan täällä ruettu maistelee, eilen uppos hyvin, tänään tuli varmaan enempi ulos mitä meni suuhun :D
 
lulina, ei kannata noista kääntymisistä olla huolissaan. Jokainen kehittyy ja kasvaa omaan tahtiinsa. Olen itse esim. oppinut kävelemään ilman tukea 1 v. ja 3 kk iässä, mieheni taas 11 kk ikäisenä.

Meillä tuo sälli on selvästi tuollainen fyysinen kaveri jolla on hirveä hinku päästä kokemaan ja tekemään, nyt pitäisi jo päästä ryömimään eteenpäin ja herne menee nenään kun ei onnistu. Eilen illalla treenasi hirveällä älämölöllä mahallaan sivulle kääntymistä - siis napansa ympäri pyörimistä. Pääsi etenemään ehkä sentin, mutta onnistuminen on mahtia! :D

Tuettuna "seisoessa" oppi toissapäivänä menemään kyykkyyn ja nousemaan siitä ylös (avustettuna tietty). Sitä sitten piti tehdäkin urakalla.
Eilen oppi riehumaan sylissä. Heiluu ja venkoilee kun kannan olkapäätäni/hartiaa vasten ja kivaa tuntuu olevan. Joku ihmeellinen tekemisen meininki tullut nyt vähän kaikkeen.
Itse ihan kyynel silmäkulmassa seuraa toisen riemua uuden oppimisesta.

Harmittaa miehen puolesta kun on viimeisen kuukauden aikana ollut suurimman osan ajasta poissa kotoa ja on jäänyt moni uusi juttu näkemättä. : /
Lisäksi ikävöi poikaa ihan mahdottomasti, tietysti.
Tänään onneksi tulee kotiin ja reissuhommat on toistaiseksi ohi. Kesälomallekin jää juhannuksena, sitten saa viettää poitsun kanssa taas urakalla aikaa.
 
  • Tykkää
Reactions: lulina
miss_piggy
Viime yönä ei kakkaa tullut mutta aamulla senkin edestä. Pitäis varmaan valvottaa poikaa illalla myöhempään kun taas joutui nousta 06:30, dingdong..

Meidänkin poika on aika fyysinen, jäntevä ollut syntymästä asti ja nosteli mahallaan päätäänkin jo kun ikää oli 6 viikkoa. Kovasti yrittää myös lähteä ryömimään ja koittaa vetää itseään käsillä eteenpäin.
Jokohan tuota hyppykiikkua uskaltaisi kokeilla..
 
Hyvältä kuulostaa teidän vauvojen unirytmit. Meidän poika menee edelleen nukkumaan puolenyön paikkeilla ja herää sitten neljän aikaan syömään ja nyt parina yönä myös viideltä, kuudelta, seitsemältä... Ja yhdeksältä ylös. 10.30 ottaa ekat päikkärit 40min ja kahden aikaan tilat, jopa kolmen tunnin. Illalla sitten nukkuu vielä pikku-unet joskus seitsemän jälkeen.

Vaunuissa ei tahdo hereillä ollessaan olla. Kiljuu kuin syötävä. Koskakohan voi siirtyä ratasosaan... Meillä edget.

Mies loistaa poissaolollaan. Aamut, illat ja viikonloput töissä. Suuttuu jos huomautan asiasta. Alkaa kypsyttää koko homma.
 
Meillä nukutaan nykyään n. 21-09, yhellä syötöllä tai ilman, herää kuitenkin joka tapauksessa kerran pari yössä, tuttia on sillon vailla tai juttukaveria...juttukaveriksi en kyllä yöllä rupea :D ( yleensä kyllä käy kiivasta keskustelua pupujen kanssa eikä huomaa kun äiti käy esim. Vessassa.)
 
miss_piggy
Täälläkin varmaan muuten menis taas kahdella syötöllä mutta nyt kun on ollut tuota suolistotulehdusta tai mitä lie ripulia, niin olen joutunut kolmisen kertaa yössä ehkä syöttämään.. Ja aamulla kun poika ei meinaa enää nukkua, koitan yleensä tissillä lahjoa. Yleensä huonolla menestyksellä :)

Tänään on tullut varmaan yhteensä joku 6-7 kakkaa. Montahan niitä on tullut mutta mun mielestä väriltä ja koostumukseltaan alkaa jo muistuttaa sitä normaalia sorttia.
 
miss_piggy
Taitaa pojun kakkavaivat alkaa helpottaa, jipii! Tosin ei nuolasta ennenku tipahtaa. Toinen kakaton yö putkeen, ja aamulla tuli vain 1 kakka joka muistutti jo aikalailla normaalia. No, pidetään sormet ristissä että jatkuu samalla mallilla. Uskaltauduin perumaan huomisen lääkäriajankin.
Toissapäivänä tein pakkaseen valmiiksi bataattisosetta. Viikon maistelusatsin laitoin erikokoisiin nyssyköihin, joissa siis 1,2,3,4,5,6,7 teelusikallista, kun kerran lusikallisella päivässä pitää ekana viikkona ilmeisesti maisteluannosta kasvattaa.
 
Juu, ei noista motorisista kehityksistä kannata ressata, kunhan oppivat 6kk ikään mennessä kääntymisen ni hyvä on. Minä opin juoksemaan 7kk ikäisenä (kävelemään 3v iässä ;) puhumaan myöhään ja taas pikkusisko puhui lyhyitä lauseita alle vuoden ikäisenä ja kävelemään ryhtyi reilusti yli vuoden ikäisenä...) Molemmat aikuisena "normaaleja tai no jaa.. :))"

Meillä on ihan karvaa vailla kääntyminen, heijaa itseensä mut paksu käsivarsi tiellä, ei osaa sille tehdä mitään. Molempia kylkiä käyttää. Meillä kans puolitoista viikkoa kyykistelty ja noustu seisonaan niinkun Hortensia kuvaili.

Yöt parantuneet, 1-2 syöttöä klo 19-06 välillä, toisinaan torkutaan 7 asti!

Kyllä teki hyvää kun vietiin poika eilen iltaviiden aikaan mun vanhemmille ja haettiin aamu 11. Käytiin keilaamassa, tehtiin hyvää ruokaa, katsottiin leffaa ja nautittiin toisten seurasta. Itselle tuli sellanen rakastavainen olo ja jakso toista huomioida. Mies ärsyttänyt/ en ole oikein jaksanu helliä tms ku tuntuu et kaikki voimat menee poikaan, kodin ylläpitämiseen ja koiran hoitoon. Tein iltalysyn ennen nukkumaanmenoa ja sit heräsin 4.30 yölypsylle ja sit aamulla 9 aikaan. Eli imettäminen ei haitannut, pojalla oli mun pakastettua maitoa mukana.

Mä ajattelin aloittaa soseet 5kk iässä jos ei poika niitä aikasemmin kaipaa.
 
Mä en oo kauheesti tota soseitten määrää tarkkonu, siitä lusikallisesta kyl alotin ja oon antanu vähä sitä mukaa mitä neiti haluaa ja jaksaa yrittää :D sopivan pikkusia pottuja on nii aina oon yhen keittäny ja tehny soseeksi. Hukkaanhan sitä kyllä menee. 4 päivää nyt soseilua ja arviolta sen 2-3 teelusikallista sain pikkuhiljaa menemään. Sit kun alkaa syyä "oikeita" annoksia niin aattelin rueta ite tekemään. Pari päivää jos pottuilisi ja sitten lisäis porkkanaa annokseen :)

En oikeestaan oo huolestunu tuosta kehityksestä, oon vaan malttamaton ku sitä niin oottaa että toinen pyörähtäsi massulleen... enempi neitiä kiinnostaa istualleen nouseminen (sylissä, lattialla, sitterissä...) ja helisten ym. hämmentäminen :D
 
Kyllähän sitä on malttamaton, täällä tuuletetaan jokaista vahinkokääntymistä, joskushan se vahinko muuttu oppimiseksi! :)

Lähdetään tänään Tammisaareen, eli reilun 1h ajomatka edessä. Haetaan pojalle passi. Pitää ielä erehtyä et miten todistan et lapsi on se joka sanon sen olevan....
 
Meidän rytmille on nyt käynyt jotain kummaa. Poika käy illalla normaalisti klo 21 nukkumaan, mutta on nyt kahtena yönä herännyt jo 23.30 syömään ja sitten 05-05.30 herää jo yöunilta. Vähän turhan aikaista meikäläisen makuun, mutta minkäs teet. :D

Mua jo vähän hikoiluttaa etukäteen ensi viikon automatka Ouluun. Lähdetään koko perhe miehen kesäloman alkajaisiksi reissuun ja jännittää miten tuollainen, silloin vajaa 4 kk vanha poika jaksaa moisen matkan (reilu 500 km) kököttää autossa.
Toki pysähdellään useamman kerran, mutta luultavasti silti tuskastuu jossain vaiheessa matkaa.
Juna olisi ollut vauvan kanssa leppoisampi vaihtoehto, muttei rahallisesti lainkaan kannattavaa. (Junalippujen hintaan (200 euroa / suunta) tehdään useampi pitkä ajomatka omalla autolla.)
 
miss_piggy
Täällä taas onneksi kakaton yö. Eilisen kakkasaldo oli 5, ja tänään aamulla tuli 2 sellasta normaalia. Odotan kyllä mielenkiinnolla että näkyikö niissä kakkanäytteissä mitään. Ja entäs sitten kun tuo lääkekuuri loppuu torstaina, voiko sama kakka-ongelma alkaa uudestaan vai onko apu pysyvä..
Me on nyt koitettu poikaa valvottaa vähän pidempään kuin klo 20, niin nukkuu sitten aamulla vähän paremmin. Tai no alkaa heräilemään siinä 06 aikaan mutta kun annan vielä tissiä, niin on nukkunut tuonne 7:30 asti. Sekin on jo parannusta entiseen kun ylöskin piti nousta jo joskus 06:30 pojan kanssa. Eilen menin itsekin nukkumaan klo 21:30.
Parisuhdeaikaa ei juurikaan oo, seksiä ei oo harrastettua vieläkään. En vaan jaksa kun poika vie kaiken energian ja ku nyt on ollu jo yli 2 viikkoa tuota suolistotulehdusta tai mikä nyt onkaan...
 
Hortensia, me on kans tehty pari pitkää autoreissua, toinen 200 km suuntaansa, jollon käytiin auto hakemassa määränpäästä ja takasin. Joten ainakin 400 kilsaa tuli päivän aikaan sitä ajoa. Aika hyvin kyllä meni, kun pysähty tarpeeks usein ( mennessä pysähyttiin 2 kertaa ja lähtiessä käytiin huoltsikalla vielä syömässä ym, matkalla vielä yks pysähys). Jaksoi hyvin matkat, viimeset 10 km kiukutteli matkalla mummolasta kotiin niin paljon et piti pysähtyä kesken matkan rauhottelemaan :D
 
Poika nukku tyytyväisenä auto ja kävelymatkat 8.30-15. Kaksi kertaa syötin. Tänään kääntynyt 3 kertaa, joko vahingoista ois oppinut?.. Huominen näyttää :)

Meillä suurinmaksi osaksi siirrytty isoon 68/ 74 vaatteisiin.. Niisk...
 
täällä kokeiltu olla ilman lääkettä vajaa viikko, huomaan että puklaa/oksentaa helpommin heti syötyään/1h kuluessa syönnistä. Hieman harmissaan on noista pulautuksista, muuten normi vauva.

kääntyy mahalla ollessaan vasemman kyljen kautta selälleen, ellei herppaa ennen sitä. vihtyy enemmän lattialla, osaa heiluttaa helistintä "kivasti". Nauranut viikon ajan ääneen muutamia kertoja. Jokeltamisessa myös uutta sävyä.

Yli viiden kilon vauva, kestot ei vielä istu täydellisesti, mutta tänään kokeiltiin 4 kestoa.
 
miss_piggy
Meilläki poika kääntyy aina mahalleen vasemman kyljen kautta, osaa kyllä oikeankin kyljen kautta, kun vähän pukkaa alkuun :) Äitiyspakkauksen purulelu on löytänyt tiensä suuhun, poika vaihtelee sitä kädestä käteen ja työntää suuhunsa. Harso on ehdoton juttu vaunulenkeillä ja parvekevaunuissa, uni tulee aina sitten, kun poika laittaa harsoa vähän naamalle, joskus lutkuttelee harson kulmaa. Mulla itelläni oli harso myös pienenä unirättinä, tainnut äitiltä periä tuon harson halailun ;)
Kovasti yrittää lähteä ryömimään mutta kun ei vaan pääse eteenpäin, ja sitten poika harmistuu. Poika nukahti eilen vähän ennen 21, ja huomasi heti tuon vaikutuksen, aamulla nukkui noin klo 08 asti. Yritetään siis jatkossakin valvottaa poikaa hieman pidempään jotta saisi itsekin aamulla pidempään unta.

Takana taas kakaton yö, uskon että päästiin voitolle siitä bakteerista tai mistä lie.
Vaatteiden kokona täällä on käytössä nyt jotain 62 mutta tosi harvoja, pääasiassa 68 ja siitä vähän isompia. Torstaina 4kk neuvola. 3kk mitathan oli 62cm/7540g.
 
Meillä 62 vaatteet edelleen käytössä, 3kk neuvolassa mitat 61cm/6180g, ens maanantaina 4kk neuvola. Ostin tuossa reissusta tytölle asun joka oli 68 ja totesin miehelle että on tämä vielä iso mutta pakko testata... sopivahan se oli ! Eli pienempää tekoaki olevat 68 vaatteet menee.. kasvua siis on varmasti 3kk neuvola ajoista tullu hurjasti :D
 
Meillä vaatteista käytössä joitain 62 jotka menee päälle nipinnapin, enimmäkseen kuitenkin 68. 74 siis täytyy ryhtyä ostelemaan seuraavaksi.

Hitto, tuo sälli keksi eilen, että tissiä on kiva purra.
Hammashan pojalla on ollut suussa jo syntyessään, mutta eilen illalla keksi, että äitin tissiä on tosi mukava purra oikein huolella. Palkinnoksi saa makeat naurut kun äiti vaikeroi kivusta ja naamakin vääntyy hassusti. |O
Saa nyt nähdä meneekö tuo puremisvimma ohi vai tuliko imetykseen jälleen uusi haaste eteen. :kieh:

En muista milloin olisin nukkunut niin hyvin kuin viime yönä. Poika kävi nukkumaan poikkeuksellisesti klo 22, mutta söikin sitten vasta 05.00 ja aamulla herättiin 08.15. :)
Kyllä tuota univelkaa jo olikin muutamien öiden aikana ehtinyt tulla ihan kiitettävästi.
 
Ai niin, miss_piggy - meidän pojat vaikuttaisi olevan suht samankokoisia. Meillä mitat oli 3 kk neuvolassa 63,5 cm ja 7475 g. :)
Mulla itsellä on 2 kuukauden ja 3 kuukauden iässä tapahtunut joku järjetön kasvuspurtti, koska pituutta on tuolloin tullut 5 cm ja painoa 1,3 kg lisää. Tuntuu, että poika on nyt 3 ja 4 kk välillä ottamassa samanmoista pyrähdystä, vaikuttaisi kasvaneen yhtäkkiä ihan mahdottomasti.
4 kk neuvola meillä on vasta 2.7. lomareissun vuoksi.
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
miss_piggy
Tänään poika on nukkunut tosi hyvin päikkäreitä. Muutamat 30min unoset ja noin 2h pitkän vaunulenkin nukkui melkein alusta loppuun. Äsken nukkui vielä sohvalla sylissä tunteroisen ja toisen mokoman sohvalla vieressä tissi suussa :) Jos jaksaisi illalla valvoa sitten vähän pidempään.
 
Meillä ei valvominen vaikuta yösyöttöihin mikä minusta on outoa. Herää jokatapauksessa hyvin epäsäännöllisesti 2-3 kertaa syömään. Joskus vain 1 kerran. En ole keksinyt mitään syytä/vaikutusta omalla tekemisellä.

Tuntuu et Leo syö nykyään tosi nopeasti ja harvoin, melkein huolettaa et saako se tarpeeksi ruokaa. Painoa oli kyllä 11vk 7,1kg, eli aika samoissa mitoissa ku piggyn ja hortensian pojat. Jytky mikä jytky :)

Poika nukkuu kans aina uniriepu pään päällä, toisinaan huolettaa et saako se henkeä sillä. Outoa mutta suloista <3.

Onko teillä ollut tapana viettää nimppareita/ aijotteko kahvitella tms lapsenne nimppareita? Miehen perheessä ei olla niitä vietetty laisinkaan, meillä kotona aina vietetty pienten lahjojen kera. Leolla 2 vk päästä nimpparit, ajattelin kutsua molemmat isovanhemmat ja isoisoäidin ihan kahville. Tulevaisuudessa ehkä nimpparina vois lapset saada jotan käytännöllistä, mitä joka tapauksessa tarvitsisi tms.

Leo löysi tänään varpaat ja ne pyrki suuhun mut ei ihan taipunut. Viimeviikolla löyty jo reidet mut nyt edistyttiin :).
 
Meillä ei perinteisesti ole nimppareita kummemmin juhlittu, mutta aina on nimipäiväsankaria tapana muistaa. Aatulla nimpparit juhannuksen jälkeen maanantaina ja jotain pientä kivaa täytyy keksiä. Ollaan silloin kyllä lomareissulla koko perhe, mutta sehän ei haittaa. :)

Harso toimii myös meillä uniriepuna ja tuppaa roikkumaan mukana muutenkin melkein aina (sitterissä, leikkimatolla, turvakaukalossa...)
Varpaitaan ei vielä ole löytänyt mutta reisiään on puristellut satunnaisesti ja ihastelee kyllä varpaitaan kun nostelee jalkojaan suoraksi kattoa kohti. :D
 
miss_piggy
Ei täälläkään nimppareita ole juhlittu, eikä varmaan juhlitakaan muuta kuin synttäreitä. Täällä ei tosiaan tuo pojan valvottaminen vähän myöhempään vaikuta yösyöttöihin mitenkään, mutta poika nukkuu aamulla vähän myöhempään joka on taas mulle mukavampaa :)

Minipillerit ei taida olla mun juttu tällä hetkellä..ihan vaan siksi että en meinaa muistaa syödä niitä! Oon yleensä ottanut aamulla johonkin aikaan kun oon noussut ylös, nyt en kuollaksenikaan muista että olinko tänään ottanut. Otin sitten kun piti muutenkin avata uusi paketti, tosin jos en aamulla ottanut niin unohduksestahan olis sitten YLI 12 tuntia jolloin ehkäisyteho saattaa siis kärsiä. Jepjep... Kortsujahan meillä ei käytetä ku minä oon allerginen eikä oo niitä muutoinkaan koskaan käytetty. Pitääkö tässä nyt vielä seuraavat 7 päivää pantata ennen ku voi alkaa hommiin, ettei vaan heti tuu "vahinkovauvaa" kun tuossa yhdessäkin on jo tarpeeks hommaa tällä hetkellä :D
 
Nyt on kyllä joku maailmankirja sekaisin, poika on nukkunut kahtena aamuna klo 7.45 asti! Ei ole koskaan aikasemmin tapahtunut... Mennyt nukkumaan klo 19, eka syöttö 00.30, toinen 5.30 ja jäänyt viereen nukkumaan tuonne 7.45 asti. Kylläpä tämä mamma on iloinen kun saa nukkua univelkoja. Vielä kun tuo puolenyön syöttö häviäisi...

Kylläpä nuo omat varpaat on mielenkiintoset, löytää ne kokoajan uudestaan, yhtä tohkeena... Kääntyminen ei vielä onnistu, päivittäin kyllä vahinkoja.
 

Yhteistyössä