Helmikuun helmet 2014 *helmikuussa* - meidän kuukausi!

Osastolla edelleen ja vaikka kovasti näytti lupaavalta, tuskin pääsemme vielä tänäänkään kotiin. Poitsun tulehdusarvo oli pompsahtanut eilisen 9 -> 35. :(
Turhauttaa ihan tosissaan.

Poika syö hyvin, nukkuu hyvin ja on tyytyväisen oloinen. Ei itke turhia. Vaipanvaihtohetkiä inhoaa ja tavanomaisesti pissaa kaaressa vaipanvaihtajan päälle.
Eilen pissasi mun sängyn. Tänään aamupesulla kakkasi lennokkaasti mun käsivarrelle. :LOL:

Voi kun nyt saataisiin tuo eestaas seilaava crp aisoihin ja joskus pääsisimme kotiinkin viettämään normaalia vauva-arkea. Miehelläkin on mennyt kohta isyyslomasta viikko siihen, että näkee poikaa vain muutaman tunnin päivässä. Päivittäin ajaa yhteensä yli 120 km vain jotta saisi viettää aikaansa meidän kanssa. :/

Jos jotain positiivista, niin meikäläisen maidontuotanto avittaa näemmä hyvin painonpudotuksessa. Vaikka syön kuin hullu, paino tippuu kilon tai puolitoista päivävauhdilla. Nälkä on ihan valtava, samaten vettä menee useampi litra päivässä.

On tässä sairaalassa vietetyssä ajassa se positiivinen puoli, että saan ihan tosissani keskittyä 100 % poikaan. Tiesin kyllä, että äidinrakkaus on voimakas tunne, mutta ei mulla ollut aavistustakaan, että se tuntuu tältä ja NÄIN voimakkaasti. Parempaa tunnetta ei olekaan. :heart:

Tsemppiä Maisculle ja muille vielä masun kanssa porskuttavalle, kyllä ne vauvat sieltä putkahtelee maailmaan. Niin se minullakin teki, vaikka välillä olin ihan varma ettei poitsu synny ikinä. :D

• Tykkää
Reactions: Maiscu
Kiitos Hortensia tsempeistä :D Kyllä tää täältä alle viikossa ulos tulee toivottavasti ;)
Toivottavasti tekin pääsette pian kotiin ja normaaliin arkeen kiinni. Mutta tärkeintä on tietenkin, että lapsi voi hyvin ja kaikki on hyvällä tolalla :) Harmillinen juttu tuo isyysloma :( No onneksi miehesi jaksaa kuitenkin ajella teitä sinne katsomaan.

41+1 :D

Elm
Pikainen päivitys;
Ennen kello 11 istuin sohvalla, kuulin masusta pienen naksahduksen. Vessaan tarkistamaan vaikka mitään ei valunut, verta reilusti. Soitin synnärille -> käyrille.

Lääkäri kävi tovi sit tekemässä sisätutkimuksen jonka seurauksena meni vedet siihen paikkaan, nyt taas käyrillä ja odotellaan mitä tapahtuu.. Supistelee mut ei sietämättömän paljon, ainakaan vielä.

Elm 40+5

Elm tsemppiä koitokseen :) Pian teilläkin on siellä pieni vauva!

Eli minä taidan tosissani olla viimeinen täällä joka tuskailee :D Näinhän siinä aina käy. No mutta tänään mulla olisikin virallinen laskettu aika, mutta silloin ekassa ultrassa vaihettiin aikaisempaan kun vastasi viikkoa isompaa :) Josko se sitte syntys vaikka huomenna :D

Me oltiin sairaalassa 2 yötä synnytyksen jälkeen. Poika synty tiistai aamuna ja ke iltana olin jo ihan valmis pääsemään kotiin.

Mullahan oli hirmu heikko olo synnytyksen jälkeen, helpotti vasta lauantaina, nla:ssa ottivat hemoglobiinin eilen 104. Ennen synntystyä oli 140. Et ei ihme et oli hekko olo, mietin vaan et mitä se oli synnytyksen jälkeen ku nyt kuitenki hyvä olo -.-

Me ollaan päästy rintakumista eroon! Eilen nla:ssa todettiin et voidaan mennä täysimetyksellä! Eilen eikä tänään ole menny yhtään korviketta, ihanaa!

Olen todennu maidonkerääjän ihan huippu keksinnöksi! Sillä tuli viimeyönäkin kerättyä 100ml muuten hukkaan menevää maitoa. Muuten ei ylimääräistä maitoa tule. Imetys kyllä ahdistaa toisinaan tosi paljon, tuleeko sitä seuraavalla imetyksellä jne. Jotenki yhteiskunta luo siihen tosi kovat paineet. Siinä pitää onnistua jne. Nyt kyllä mennyt hyvin mut jotenki kuitenki. Helpottaa vähän ku nyt saa maitoa talteen.

Väsymys on kova, migreeni vaivaa. Vauva heräsi puoli 3 ja sit vaan suostu torkkumaan tissin päällä... Onneksi ei huuda vaan haluaa vaan hengailla :)

Poika jo 1 viikkoa!

miss_piggy
Äkkiä vaan tulin käväseen, ja Hortensialle kommentoin, että meillähän ne crp-arvot nousi kanssa tosiaan ja sairaalassa oltiin 10 päivää, joista 5 päivää pojalla kanyyli päässä ja antibioottia 3kertaa vuorokaudessa.

Tsemppiä sinne! :) Onneks nuo tulehdukset on hoidettavissa.

piggy ja poika 3 viikkoa ja 1 päivä.

• Tykkää
Reactions: Hortensia MacAnkka
Paljon onnea Elm! :flower:

Täällä me ollaan edelleen osastolla. Huomenna on tullut vietettyä tässä laitoksessa 10 päivää. Jo alkaisi riittää, mutta kotiutumisesta en jaksa enää edes haaveilla.
Kyllä syö ihmistä ja käy päivä päivältä raskaammaksi. Olen päättänyt, etten viitsi edes toivoa pääsevämme kotiin huomenna ja huomenna taas huomenna. Ei sitä päivää vaan tunnu tulevan.

Eilen crp nousi 45 ja aamullakin oli vielä 44. Vauvan ranteessa 5 päivää ollut kanyyli oli "jossain vaiheessa" vuotanut (herättää kovasti luottamusta hoitohenkilökuntaa kohden) eli kanyylin kuntoa ei ole joka lääkkeenannon yhteydessä tarkistettu. Lääkkeet on saattaneet parin päivän ajan valua suonen sijasta kudokseen. :/
Kanyyli sitten otettiin pois ja uusi laitettiin päähän. Kahta antibioottia menee kahdesti päivässä.
Lastenlääkärin kanssa tänään taas keksustelin ja hän totesi ettei tuo crp ole niin luotettava, pojan kliinisessä terveydessä ei ole mitään moitittavaa. Tänään ei kuitenkaan vielä päästänyt meitä kotiin ja huomistahan meikäläinen on lakannut miettimästä. Katsotaan mitä verikokeiden tulokset sanoo ja huomisaamun crp. Jotenkin sitä on turtunut huonoihin uutisiin, joita on tullut aina kun vähänkin on näkynyt valoa tunnelin päässä.

Kaikenkaikkiaan hyvin raskas alku meidän pienelle. Tuntuu niin pahalta, että oma pieni rakas joutuu heti elämän alkuhetkistä lähtien kauheaan rääkkiin eikä itse vielä ymmärrä yhtään miksi näin. Kaksi ensimmäistä yötä sain viettää pojan kanssa yhdessä, sen jälkeen rakas on ollut yöt vauvateholla. Nyt kahtena edeltävänä yönä olen sentään saanut syöttää pojan.

Pikkuinen supermieheni on ollut kaikesta rääkistä huolimatta reipas, tyytyväinen ja mahdottoman suloinen. Maitoa meni toissapäivänä vielä 55-60 ml / syöttö, eilen 70 ml ja tänään lääkäri nosti määrän 80 ml. Imettämisestä on tullut ihanan yhdessäolon sijaan stressaava suoritus jossa täytyy päästä jatkuvasti kovenevaan tavoitteeseen.
Kuitenkin tänään saatiin viimein nenämahaletku pois ja mähän teen kaikkeni ettei sitä tarvi uudelleen asentaa. Eli lisää stressaavia imetyksiä ja millilitroja maanisesti kyttääviä pumppaushetkiä.

Kauheaa volinaa meikäläiseltä viestistä toiseen, mutta kun alkaa oma mieli olla melko maahanpoljettu, niin ei jaksa tekopirteää supertsemppaajaakaan esittää.

Onneksi poika on olemassa. Hänen vuokseen on vaan purtava hammasta ja yritettävä jaksaa hetki kerrallaan eteenpäin.

Hortensia ja pikkuinen supermies 1 vkoa

Hortensia :hug: Teillä on tosiaan ollut aivan liian rankka alku, kaikilla kolmella! Hyvä kuitenkin että pääsitte nenämahaletkusta, tiedän että tää on helpommin sanottu mutta koita olla stressaamatta maidon tulosta. Yritä ottaa rennosti ja luottaa siihen että sitä kyllä tarpeeksi tulee, se on jo todistettukin.

Kovasti voimia sinne :hug: Tulisin apuun heti jos voisin jotenkin auttaa. Jos on jotain mitä voin tehdä, sano vaan!

Meillä on 5vrk ikäinen "täysiaikainen keskonen"-poika. 2500g ja 47cm. sai 6 ja 8 pistettä. Ollaan lasten teholla, ei tietoa milloin kotiutuu, ei edes ensi viikolla.

Synnytys käynnistettiin, käynnisteltiin kahtena päivänä, loppu eteni ryhtinällä, kokonaiskesto alta 6h, ponnistus helppo 14min. Pieni eppari, ei repeämiä.

Traumaattinen kokemus, vauvasta erottaminen nimittäin. Edelleen on. Vauva on 5vrk ikäinen, ja tänään olen vasta "hoitanut". Riippuvainen saamastaan hoidosta. Maito on noussut hyvin, pumppaan. Kovin tuntuu oma mieli heittelevän, itkettää kovasti, en usko kykyihini. Hankalaa tämä.

Vauvan tila on vielä kysymysmerkki, mutta se on varmaa että istukasta johtuu pienipainoisuus. syntyi 40+2. Tänään aloitettu ylipainehoito.

Itsellä toipuminen synnytyksestä nopeaa, mutta sitten iski se erotuksen suru. Minulle kun luvattiin 3kg normi vauvaa, kaiken piti olla hyvin. Itkin tänään sairaalan keittiössä ruokaa tilatessa. Ensimmäiset 3 päivää olin "vahva". Kovasti neuvotaan vauvan käsittelyssä, mutta kaikki nämä piuhat sun muut hankaloittavat toteuttamista selvästi.

Huom hortensia, meillekin menee pään kanyyliin kahta antibioottia "varmuuden vuoksi", tulehdusarvo tänään 2!!!

Viimeksi muokattu:
Paljon voimia Parus Montanus koko perheelle <3 Paljon onnea pienokaisen johdosta :) Varmasti raskasta tuollainen alku kaikelle, mutta perheenä te selviätte kaikesta ja pienokainen saa nyt hyvää hoitoa.

Hortensialle myös jaksamista rankasti lähteneeseen alkuun. Toivottavasti kaikki on pian hyvin <3

Ei toivoisi kenellekään pienokaiselle ja tuoreille vanhemmille nuin raskasta alkua :( Tässä alkaa ihan hirvittämään oma synnytys ja, että onko kaikki hyvin. No sitä ei auta jännittää etukäteen.

miss_piggy
Hortensia, onpa harmi jos nuo arvot sahaa teillä...Meillähän silloin ekku ne lähti tosiaan itsestään laskuun kun oli alussa jotain 48, sitten laskivat lukemiin 21 ja seuraavana päivänä olikin pompannut lukemaan 35.
Ja kanyyli tosiaan laitettiin suoraan päähän, eivät edes harkinneet rannetta että pysyy paikoillaan. Meillä onneksi nuo arvot laski sitten niin, että kotiinlähtö-päivänä ne olivat jo lukemassa 4.
Mitään selkeää syytä ei ilmeisesi tuohon tulehdukseenkaan ollut meillä, mutta epäilivät että vauva on niellyt tai hengittänyt lapsivettä, tai sitten kyseessä oli jonkunlainen kudosvaurio kun oli vähän jumissa ennen kuin tuli ulos.
Joillekin vauvoille kuulemma annettu just kahta tai kolmea eri antibioottia että infektio saatu kuriin, meillä onneksi toimi tuo laimein vaihtoehto.

Kannattaa välillä jättää vauva hoitajille hoitoon ja käydä vaikka pihalla kävelemässä tai miehen kanssa syömässä, kaupungilla tms... Näin mulle suositeltiin ja kyllähän se vähän nosti mielialaa kun pääsi sairaalan ulkopuolelle välillä.

Meillä oli eilen lastenneuvola. Pojalla oli nyt painoa 4410g ja pituutta 55cm :)

Parus Montanukselle myös tsemppiä!

Mihis ketjuun siirrytään täältä odotuspuolelta, kun kaikki on kohta jakaantuneet? Tekeekö joku ketjun tuonne johonkin vauvat-osioon tms?

Halleluja!

Me päästään kotiin!
Lastenlääkäri teki pojalle lähtötarkastuksen ja meillä on terve, temperamenttinen vauva.
Normaali neuvolaseuranta, ulkoilutukset jne..
Aiemmin huolestuttanut ärtyisyys käsiteltäessä osoittautui puhtaasti temperamentiksi (itse olin tuosta ihan alunpitäen varma).

Tulehdusarvojen nousulle ei löytynyt mitään syytä, olisko tässäkin tapauksessa taustalla puolentoista tunnin ponnistusvaihe, imukuppisynnytys jne..

Pääasia on, että poitsu on nyt virallisesti terve ja hyvinvoiva vauva. :)

Odottelen vielä kätilöä joka varmistaa meikäläisen voinnin. Nyt se ei voisi olla parempi. :D

Ihan outoa päästä hoitamaan omaa lastaan ilman aikatauluja ja sitä, että joku sanelee miten paljon saan lapseni kanssa aikaa viettää. Nyt mennään poitsun tahtiin, ilman syöttöpunnituksia, jatkuvaa syömään herättämistä, erilaisia happisaturaatiomittareita, nenämahaletkuja, verikokeita, lääkkeitä...

Vankilasta vapautumisen täytyy tuntua tältä! :D

Ai niin, poitsun lähtöpaino on 4294 g. Syntymäpainoon on tullut siis 84 g lisää. Pituuttahan oli syntyessä 54 cm.

Viimeksi muokattu:
Maiscu älä masennu, täällä ollaan myös yhdessä koossa 41+6. Huomenna aletaan käynnistelemään synnytystä, aika Taysiin on kello 09.15 jolloin laitetaan ballonki kohdunsuulle. Vähän jännittää ja hieman hirvittää, kun oon kuullut niin paljon venyneistä käynnistyksistä - saattanut mennä jopa 3 vrk! Itse toivoisin nopeaa käynnistymistä, jotta sairaalassa olo aika olisi mahdollisimman lyhyt ja pysyisin virkeänä.

Parus Montanukselle kovasti tsemppiä!!

Elsa90 on meiän vauvoilla vissiin liian lokoisat oltavat :D Huomenna kuulee ite oman tuomion, että koska käynnistys ois. Toivon todella, että huominen drankempi sisätutkimus sais edes jotain aikaiseksi. Mutta huomennapa sen kuulee ja näkkee.

Toivon Elsa90 sullekki nopeaa käynnistystä :) Tsemppiä koitokseen.

Mulla sisätutkimus sai aikaan vaan rusehtavaa vuotoa tuolta kohdunsuuta, muttei supistuksia :(. Toivotaan, että sulla auttaisi pelkästään se ja vauva ymmärtäisi tulla itsekseen :).

Me saatiin pojan painoarvioksi nyt 4 kg. Jännä nähdä mikä on totuus. Semmoinen kutina on takapuolessa, että voipi olla isompikin.

Tänään ollut parempi päivä, en ole itkenyt (vielä), olen onnistunut vaipan vaihdossa useasti, mieskin onnistui vaihtamaan niin ettei poika herännyt (vaippaihottumaa antibioottikakasta). Olen pitänyt pojalle aamusta alkaen "vapauden rajoittamista" harsoilla. Kätevä kahden harson paketti tuo pieni poika ;)

Lämpöpatja ja viikset (ylipainehoito)poistettu käytöstä aamulla. Täysimetän pojan pumppaamalla. Tönään paino nousi 10g rinnalla aamulla, muuten en ole imettänyt, kovin tyrmässä on saamastaan maidosta? Kuulin myös että saan ilmaiseksi aamupalan ja lounaan/päivällisen oman valinnan mukaan. Maitoa tuli tänään päivällä 125+125+45 ml kun tuntui rinnat täydeltä. Poika syö 3h välein. Nostettiin maitomäärä 60ml. Labrat oli hyvät, valkosolut edelleen viitearvojen alla.

Tosi suloinen lapsi meillä, kumma ettei olla nimetty häntä vielä. Kotona sitten. Keskustelin tänään myös maidon luovutuksesta, jota en näe tarpeelliseksi, hankalaa välimatkan takia. Riittää että täysimetän pojan. "säästyy" tutkimuksilta.

Epparihaavaa on kirvellyt tänään, lienee normaalia.

Elsa90 Ei kannata lukea kauhutarinoita ballongista. Osallahan se ei toimi mutta mulla on siitä tosihyvä kokemus. Laitettiin n. 9.30 ja klo 13.30 se tuli ulos. Ei supistellut joten klo 15.30 kontrolli synnärillä ja 16.00 kalvot puhkastiin. 06.05 poika sylissä. Eli hyviäkin tarinoita löytyy.

Hortensia Ihanaa että pääsitte kotiin, en pysty ees kuvittelee miltä tuntuu olla vaan laitoksessa ja toimia kellon mukaan.

Parus montaniukselle kans paljon tsemppiä, toivottavasti kaikki on kuitenkin hyvin.

Täällä viime yö oli ihan kamala, herätettiin poika iltatoimille klo 21, klo 22 nukahti mut sänkyyn laittaessa halusi vielä vähän tissutella. 22.30 sänkyyn ja torkahti. 22.40 halusi viereen, tissiteltiin,kitistiin, vaippaa vihdettiin, torkuttiin jne klo 03.30 asti. Voi terve. Sit vielä imetys ja nukku 7 asti aamulla. Sit taas tissiteltiin 09.30 asti. Muilla tissittelypäiviä ja öitä?? Päivällä nukkunut, tissitelty ja hengailtu. Nyt sotasuunnitelmana herättää poika puoli 7 jälkeen...

Vaipat vuotaa edelleen öisin, ihan sama mitä kokoa tai pampers/libero...

Napatynkä tulehtunut, toivottavasti rauhottuu ettei tarvii huomenna mennä näytille. Soitin jo neuvolaan ku turvonnut, märkivä ja haisee pahalta...

Margareta mietin tuota vaippaongelmaasi ja jotenki ainoana ratkaisuna näkisin tuon pippelin asennon.. tai siis, voiko se ees mennä nuin pienellä "väärin" sinne.. :D kuulostan varmana jo ihan pöljältäki mutta ku vanhustyötä teen niin siellä maailmassa tottu siihen et ne vehkeet piti asetella sinne, ettei päässy falskaamaan. Toivottavasti en nyt ihan nolannu ihteeni :D

Heippa hei!

Meille ainakin sanottiin sairaalassa, että pippeli pitää aina laittaa alaspäin ja kyllä niitä vuotovahinkoja on meilläkin ollut. Tullut pissat sivusta ulos :)

Minkälaisia yöasuja teillä muuten on? Olen yrittänyt pohtia jotain imetyksen kannalta helppoa ja nukkunut nyt imetystopissa. Koko ajan täytyy olla suojat päällä kun maitoa vaan valuu.

Poika syö, kasvaa ja nukkuu hyvin. Ainakin tähän mennessä.

Onko muille tullut maidon noustessa babyblues, kaikki itkettää? Täällä ollaan vähän herkällä päällä...

Yhteistyössä