Helmikuun helmet 2013

Ihan pikaisesti vain. Myöhemmin enemmän juttua liikkumisesta, öistä ja muusta.

Onko täällä kestoilijoita? Meillä alkaa kestoilu nyt. Tai siis pian, kunhan saan vaipat hankittua. Kahdella vanhemmalla käytin kestoja. Nyt tämän nuorimmaisen kanssa menty kertseillä tähän asti. Kaipaisin kokemuksia taskuvaipoista. Mitkä koettu hyviksi, mitkä huonoiksi. Meillä kokemusta aikaisemmin vain Fuzzeista. Ja nyt mietin Fuzzeja, BumGeniuksen taskuja tai Hahtuvahullun Helmi vaikutti kivalta. Mitä olette kokeilleet?

-Ninnu ja tyttö 7,5kk
 
moikka

terkut täältäkin pitkästä aikaa! kiva kuulla kuulumisia, itse en ole saanut aikoihin kirjoiteltua. jotenkin huomaan, että jos on palstalla hilijaista, ei tee itsekään mieli kirjoittaa, ja toisinpäin.

meillä tullaan vähän jälkijunassa sikäli, että poika 7,5kk eikä vieläkään elettäkään ryömimisen suhteen. ei ole edes kokeillut vetää itseään eteenpäin. taaksepäin luisuu vahingossa, kun nousee korkealle käsivarsien varaan, mutta ei tee tätäkään liikkumismielessä. ei myöskään istu vielä ollenkaan ilman tukea. konttausasentoon yrittää kovasti, ei vielä pääse. kierähtelee selältä vatsalle, mutta ei montaa kierähdystä peräkkäin. en kyllä tästä stressaa vaikka onkin hitaanpuoleinen, kukin tyylillään ja ajallaan.

kiinteitä syödään 4x päivässä, välillä ruuat selvästi tökkivät vaikka ruokahalu on parantunut, onneksi. tökkivät siinä mielessä, että jostain ruuista tulee vatsanpuruja ja sitten huudetaankin koko yö :(. kaura esim. ei taida sopia ollenkaan (puurossa siis) ja perunaakin epäilen. hyvinä öinä syödään vaan kerran, eikä huutoa. meillä mennäänkin edelleen suunnilleen 10 eri ruuan voimin, lounas ja päivällinen ovat kumpikin tosi bataattivoittoisia. kalaa ja munaa en ole vielä kokeillut.

tosi hyväntuulinen vesseli on, oikea aurinko. äidin elämän suurin ilo <3

oli aikeet kestoilla, mutta en ole jaksanut enkä varmaan jaksa. tuntuu, että tätä pyykkirumbaa ja muuta sambaa on niin julmetusti muutenkin. ja meidä poju myös kakkaa useimmiten edelleen yli 5x päivässä, eli aika lailla saisi olla pesemässä kestoja.

nyt alkaakin erilaiset äidit, eli ruudun ääreen :)

iloisia vointeja kaikille!

tuulis ja rakas n. 7,5kk
 
Kokeileva keittiö. Tänään uhrina tuo pienimmäinen.
Piti saada jotain pastaa ainaisten peruna/bataatti pohjaisten vaihteluksi. Mutta on tässäkin sitten sitä perunaa kuitenkin...

1 isohko peruna
2 reilua porkkanaa
1/4 sipulia
3 dl täysjyväpastaa
2 rkl tomaattipyrettä
kuivattua basilikaa

Keitin kypsiksi ehkä n 20 min (pilkoin aika pieneksi) ja soseutin. Vettä tämä vaati jotenkin yllättävän paljon. Joudun varmaan lisäämään vielä aina lautasellekin vettä öljyn lisäksi. Liha on pakastettuna erikseen, saa sitten tähän lisättyä kanaa tai nautaa tai mitä vain. Isosisko ainakin tätä kehui, pienin ei ollut ehkä vielä ihan niin innoissaan.Kelpasi kuitenkin. Lisää vinkkejä otetaan mielellään vastaan. Norpulla ianakin niitä taisi olla.
 
Me ollaan kestoiltu kesäkuusta lähtien. Meillä on taskuista ollut Muksuja, Alvoja, CharlieBananaa ja Fuzzeja. Tällä hetkellä oon tykästynyt noihin AIOhin, tosi laiskan kestoilijan vaippa :D. Okei, joskus ei sitten niin laiskota ja käytän kuorta ja sinne sisään esimerkiksi harsoa pötkönä, sisävaippaa tai muuta imua. Mennään vähän fiiliksellä + mitä tapahtuu seuraavaksi, onko tiedossa kyläreissu vai päiväunet vai kotimenoa :).

Kestoilu ei ole mielestäni mitenkään vaikeaa, kun löytää sopivat vaipat omalle lapselle. Pesen vaipat noin kolmen päivän välein, joten eipä tuota pyykkäystäkään ihan ylivoimaisesti tule. Kestot eivät haise (ainakaan meillä!) - tuo yökertisroskis lemuaa aina niin kaameelle että yrjö lähes lentää :$.

Meillä ryömitään kovaa vauhtia ja kopeloidaan kaikkea mahdollista :). Sähköjohtoja on mukava vedellä ja kenkää maistella :LOL:. Yrittää vähän pystyynkin punnertaa ja kokeilla polvia alle, mutta ei tässä varmaan erikoisempaa tapahdu liikkumisen suhteen taas vähään aikaan...

Imetys on nykyään todella mielenkiintoista... Tyttö voi syödä rintaa mm. jalat noin 90 asteen kulmassa näperrellessä samalla varpaitaan :D. Parhaiten syö väsyneenä ja nukuttaessa tissille. Jos on meno päällä, niin kaikki muu kiinnostaa enemmän. Joskus on ollut ihan epätoivoinen olo, että tälläkö tää maidon tulo nyt pysyy yllä, mutta kaipa tässä selvitään asian kanssa. Jos maitoa riittää ja tyttö nyt jotenkin kehtaisi imeä, niin jos tämän vuoden loppuun asti jatkaisi, sitten voisi lopetella jos siltä tuntuisi...

EH & Tyttö 7½ kk
 
Heippa hei!

Poika kävi eilen 8 kk:n lääkärikäynnillä vähän jälkijunassa...(terkkarilla käytiin jo ajallaan) kaikki oli ok.
Terkka halus varata ylimääräsen 9 kk:n neuvolan, haluaa kahtoo kasvua, kun poika oli viimeks hurahtanu kasvaa pituutta melkosesti. Mennään sitte taas ensviikon perjantaina siellä käymään :)

Nyt pitää kysyä neuvoja: ajattelin mennä käymään työpaikan pikkujouluissa joulukuun alussa, sinne jo ilmottauvuin mukaan, anoppi kahtoo poikaa sillon ja aattelin, että saa juua sit pakastemaitoo pullosta niinku ennenki, kun on ollu tarvis. Sitä ei oo siis tarvittu tosiaankaan pitkään aikaan... millon lie. Nyt aattelinki kokeilla etukäteen, miten onnistuu ja eilen sulatin maitoo ja tarjosin sitä, mut eipä ruennu juomaan tuttipullosta ollenkaan! Eli mitenhän tuon asian kanssa tekis?? Pitääkö sitte jättää kuitenki menemättä?

minä vaan -84 + Vesku melkein viikon päästä 9kk
 
Hei kaikille!

En ole nyt hetkeen lukenu mistä on keskusteltu,mutta itteä askarruttaa nyt tuo töihin paluu.

Mitäs te muut meinaatte? Oletteko palaamassa töihin äitiysloman jälkeen,vai jäättekö kodinhoidontuelle?

Kotiin jäisin kyllä mielelläni,ei kaadu vielä seinät päälle.Toimeentulo siinä lähinnä askarruttaa...
 
Töihin mä olen palaamassa tammikuussa. Raha ei riitä pidemmälle. Kaupungin lisän kanssa hoitovapaalta saatava korvaus jää alle 600e/kk, ei riitä mitenkään meidän perheen menoihin. Meillä on asuntolainaa ja muuta velkaa maksettavana liki 100 000 ja pankki ei ole valmis joustamaan sen pidemmälle. Nyt jo on pitänyt alkaa maksaa täyttä lyhennyserää ja tiukkaa tekee ihan jo vanhempainvapaan korvauksella. Onneksi ei tarvita mitään luksusta, kunhan nyt ei mitään hajoaisi.
Mun puolisoni joutui olemaan työttömänä muutaman kuukauden joten ei ole edes säästöjä jäljellä kuin muutamalle ekstrakuukaudelle. Toi yhteiskunnan tuki ei riitä meillä edes lainan vähimmäiserään ja kadulle ei todellakaan aiota muuttaa. Eikä varmasti kaupungin kämppään, on sen verran paskoja kokemuksia etten siellä halua lastani kasvattaa. Juoppoja, narkkareita ja moniongelmaisia mielenterveyskuntoutujia, ei taida ihan olla optimi ympäristö kasvavalle lapselle.

Mulla on onneksi vapaus päättää omat vuorot ja työpäivät, reilu työnantaja.
Tulen tekemään ensimmäisen vuoden maksimissaan 6h työpäiviä, joten hoitoaika pysyy tosi lyhyenä. Isovanhemmat asuvat lähellä ja ovat halukkaita myös lasta hoitamaan osittain, miehellä on uudessa paikassa liukuva työaika. Eli noin 4-5h joutuu olemaan hoidossa, ei mun mielestä ole liikaa kunhan rutiinit eivät muutu. Ollaan jo nyt alettu opetella päiväkodin rytmiä kotona, ruuat ja levot suurinpiirtein samoilla sykleillä jne. Eikä ole ollut oikeastaan mitään ongelmaa. On muutenkin niin reipas tyttö, että taitaa pahin paikka olla minulle itselle laittaa lapsi hoitoon :(

Kannattaa varmaan vauvan kanssa vähän ennen hoidon alkua totutella sitä tarhan rutiinia, ruokailu, uni, ulkoilut jne niin ei tule mahdolliset rutiinimuutokset yllätyksenä. Kyllähän se hoitoon menokin lasta stressaa väistämättä, ei tule lisärasitetta sitten siitä ettei kaikki olekaan samassa rytmissä kuin kotona. Eikä lopeteta tuttia siinä samalla tai mitään muita radikaaleja muutoksia niin usein sopeutuvat hyvin.

Mulla kyllä alkaa välillä jo tuntua noi seinätkin kylkiluissa, ehkä senkin takia on hyvä palata töihin. Tykkään mun työstäni vaikkei sinne mikään hirveä ikävä olekaan. Mieluiten mä olisinkin kotona vauvan kanssa mutta kun ei ole taloudellista mahdollisuutta niin hyvillä mielin silti pystyn palaamaan töihin.

Maidontuloa koitan ylläpitää lypsämällä tai pumppaamalla päivällä töiden aikana tauoilla. Meillä on tauko 1-2h välein ja aina tarvittaessa voi ottaa pienen breikin.
Kylmälaukussa maito pysyy ihan hyvänä kun kotona nostaa heti jääkaappiin. Ei tarvitse rintamaitoa lopetella tai opetella korvikkeelle toivon mukaan. Multa onneksi tulee maitoa reilusti, nytkin on pakkasessa 4 maitopussia "hätävaraa". Lypsämällä ja pumppaamalla heruu hyvin. Ihme kyllä, edes kiinteiden aloitus ei ole vähentänyt määriä. No, sopii mulle. Ei todella kiinnostaisi raahata korvikelavoja kaupasta kotiin kun tuo maito tulee ilmaisena :)
 
Minä palailen töihin joskus n. vuoden päästä. Mies sanoi heti, kun olin ensimmäistä viikkoo lapsen kans kotona, etten tosiaankaan mene töihin vielä lapsen ollessa 9-kuukautinen. Ajatuksena nyt on siis kahtoo sit ens kesän jälkeen, että mikä on tilanne pojan kehityksessä ja menen töihin sit joskus siinä loppukesän-alkutalven aikana. Kyllä piti ihan jonkun verran tehä tiettyjä ratkaisuja raha-asioitten suhteen, muuten ei ois kyllä ollu vara mitenkään jäähä kotiin. Mutta onneks saatiin se kuitenki järjestettyä :) Mullakaan ei onneks oo ruennu seinät kaatumaan päälle vaikka ollaan pojan kans aikalailla vaan kahestaan kotona oltu, kun meillä on ollu vaan yks auto käytössä.
Mies on nyt isyyslomalla ollu pari viikkoo ja on siis vielä tulevan viikon kotona, onneks, kun on nyt kasaantunu näitä menoja tähän. Viime tiistaina käytin siis pojan lääkärillä ja perjantaina kävin ite hierojalla, nyt alkaa onneks olla selkä taas ihan hyvässä kunnossa, pari kertaa käyn vielä. Huomisaamuna menen heti kaheksalta hammaskiven poistoon ja ens perjantaina on sitte pojan ylimääränen neuvola.

minä vaan -84 + Vesku 17. pvä 9-kk
 
Minkälaisia talvikenkiä ootte ajatelleet hankkia? Alkutalvi varmaan vielä pääasiassa konttaillaan, vaikka sisällä jo kävelyä treenataankin, eli jotkut hyvin jalassa pysyvät töppöset varmaan riittäis eivätkä olis kontatessa tönkötkään.. Lopputalvesta kyl varmaan tarttis jo ihan kunnon kengätkin. Onko kukaan harkinnut Stonz-töppösiä?
 
Hei!

Onkohan Helmikuun helmillä 2013 omaa facebook ryhmää? Tahtoisin niin kovasti päästä mukaan. Itselläni oli laskettuaika tammikuussa 2013, mutta synnytinkin sitten Helmikuun puolella. Olisi mukava päästä samassa kuussa syntyneiden ryhmään.
 
Jospa nyt olisi hetki aikaa...

Meillä istutaan tuetta, kontataan, seisotaan tukea vasten ja kiivetään portaita. Myös öisin kontataan. Tuntuu vauhti olevan melkoinentuolla tytöllä. Portaita ei toki kivetä ylös asti, mutta kuitenkin.

Meillä yöt rauhoittuivat tosi paljon kun lopetin yöimetykset tuossa pari viikkoa sitten. Tämä äiti väsyi totaalisesti jatkuvaan heräämiseen. Tyttö herätti monta, monta kertaa yössä, 1-2h välein. Ja mikään muu ei tietenkään rauhoittanut kuin tissi. Siispä päätin lopetta ne yöimetykset. Ensimmäisenä yönä itkeskeli, ehkä 4x20 min. Rauhoittua tutilla, tassuttelulla ja tarvittaessa sylillä. Toinen yö meni jo paremmin, itki aina 10-15 min kerrallaan. Kolmas yö oli jo hyvä, ei juuri itkenyt, tutilla rauhoittui melkein heti nukkumaan takaisin. Ja tämän jälkeen yöt ovat pääsääntöisesti menneet hyvin, on ollut jopa muutama yö, kun ei ole tarvinnut herätä kertaakaan. Toki yöt ovat edelleen toisinaan rauhattomia, mutta se johtuu liikkumisesta, tyttö konttaa unissaan ympäri sänkyä ja alkaa itkemään kun pää on pinnoissa. Tämä äiti nyt sitten nauttii aikaisempaa selvästi paremmista öistä. Kai tämä sitten oli jonkinlainen unikoulu. Ja hyvin siitä selvittiin ja lopputulokseen olen tyytyväinen.

Töihin palaan vasta elokuussa 2015, siihen on siis aikaa. Kun mietitte töihinpaluuta, niin kunnaliseen päivähoitoon hakevat saavat todennäköisemmin elokuussa paikan haluamastaan hoitopaikasta. Toki täällä pääkaupunkiseudulla ei silloinkaan ole takeita juuri siitä lähipäiväkodista, mutta paremmat mahdollisuudet kuitenkin kuin muuhun aikaan vuodesta.

Meillä taas aloitetaan kestoilu juuri siksi, etten halua heittää roskiin sitä 10 vaippaa, koska tyttö kakkaa monta kertaa päivässä. Fuzzit kokeiltu, bodyt haarasta märkinä... Mitähän seuraavaksi.Onkohan vielä liian pieni M-koon Fuzzeille? Kokeilut jatkuu...

Minä vaan mitä jos kokeilisit nokkamukia? Meillä tyttö juo korviketta päivällä, vain aamulla ja illalla tissiä, ei enää päivällä tissi kelpaa. Ja meillä juodaan sellaisesta aivan tavallisesta nokkamukista, mistä ei tarvitse imeä. Ne ei toimi meillä ollenkaan. Tai sitten tyttö rakastaa juoda suoraan tavallisen mukin reunasta, se vain on hidasta ja sotkuista... Minäkin olisin mielelläni imettänyt sinne vuoden ikään, vaan tyttö päätti toisin, imi niin vähän enää ettei maitoa tahtonut tulla, alkoi vaipat olemaan liian kuivia ja siksi juodaan korviketta lisäksi.

Talvikenkinä meillä alkutalvesta vain sellaiset Reimatec-töppöset. Sitten vähän myöhemmin hankitaan kegät, riippuen vähän tytön kävelemään lähtemisestä. Ajatuksena ostaa jotkut Viking/ Ecco/ Superfit tarralliset gore--tex kengät.

Nyt syömään.

-Ninnu ja tyttö 8 kk
 
Pitäisi tehdä tuo sama noiden yöimetysten suhteen kuin Ninnu... Ihan kiva muuten oli kuulla kokemusta, että tietää millaista on sitten edessä. Oon itse jotenkin nyt aika valmis tuohon, ei näitä 8 h 3 heräämisellä enää kauaa jaksa. Kun vaan saisi aikaiseksi!

Positiivinen asia meillä on rinnalle nukuttamisen "poisopettaminen". No, neljänä iltana olen laittanut tytön omaan sänkyyn ja hän on kohtuullisessa ajassa sinne nukahtanut silitykseen, lauluun tms. :). Oon tosi tyytyväinen. Näköjään aika auttoi tässä asiassa! Ja harvoin enää nukahdettuaan herää huutamaan hervottomasti, en edes muista milloin. Näinä neljänä iltana ei kertaakaan. Tai eilen huusi kun oli kääntynyt vatsalleen.

Töihin en mene ainakaan ennen 31.8.14. Sitten katsotaan, mikä on tilanne. Todellakin seinät kaatuu joskus päälle, mutta en voisi kuvitella vieväni tyttöä vielä päiväkotiin :D. On kovasti nyt mun perään ja vierastaa kaikkia vähänkin vieraita ja alkaa huutaa. Ei pysty, joten onneksi ei tarvitse. Kyllä tämä oli puhuttu miehen kanssa jo kun tyttö syntyi ja mies vahvasti samaa mieltä.

Ninnu, kannattaa kyllä testata muitakin kuin niitä Fuzzeja. Me aloitettiin niillä, kun kaikki niitä kehuivat niin loistaviksi, mutta nyt on ne kaksi myynnissä enkä aio uusia ostaa. Ihan muut merkit on tulleet nyt luottovaipoiksi :). Meillä on taskuvaipoissa sitä ongelmaa, että se kosteus siirtyy siitä imusta niihin reisikumppareihin ja kostuttaa bodyn. Ja nyt kun tyttö ryömii, niin se etuosa on ollut nyt märkänä...

En tiedä, veteleekö tuo imetys sitten meillä(kin) viimeisiään, vaikka sitä en olisi toivonut. Kovasti yritän imettää, mutta ei tyttöä kovin paljoa kiinnosta. Jos ollaan kaksistaan, niin vielä menee, mutta jos on jotain muuta, niin nyppäilee vaan. Oon jotenkin ottanut asiasta stressiäkin, kun olen tykännyt imettää (vastoin kaikkia mun raskausajan ajatuksia) ja se on ollut nyt vaivatonta. Ja koska alkuvaikeuksista selvittiin, niin olisi tahtonut nyt ainakin vuoden loppuun. No, valivalivali, enhän vielä tiedä, jos vaikka vielä... ei tilanne nyt vielä mikään epätoivoinen ole, mutta kyllä huomaa, että muutosta on tullut.

Tyttö hytkyttelee jo konttausasennossa, joten kai tässä kohta siirrytään jo seuraavaan vaiheeseen :D.

Aurinkoisia päiviä kaikille :flower:!

EteläHetelmä & PikkuAnanas-tyttö 7 kk 3 vko
 
Moikka

Meilläkin on unikoulu todellakin ajankohtainen, täytyy sanoa että olen ihan totaalipoikki, vaikkei yösyöttöjä olen yleensä kuin kaksi, mutta kun kokonaisuniaika (minulla) on se 8h ja syöttöjen lisäksi ajoittaista kätinää, omat unipätkät jäävät reippasti alle sen 3h. Tuloksena melkein joka päivä särkee päätä nykyään ja sellainen kivan krapulainen olo.

Meillä on vaan haasteena se, että poika syö tosi huonosti kiinteitä. Aamupuuro ei mene yleensä ollenkaan, viime aikoina ei ole mennyt iltapuurokaan. Alkaa itkeä usein jo kun laitan ruokalapun päälle. Myös omalta pituuskäyrältään on juuri tippunut, eli kuukaudessa ei ole tullut yhtään pituutta ja painoakin sellaiset pikkuisen yli 100 grammaa... Tässä tilanteessa en tiedä voiko unikoulua pitää. Neuvolan terkka sanoi, että saattaisi vaikuttaa positiivisesti kiinteiden menekkiin, mutta olen myös kuullut, että jos vauva ei syö tarpeeksi kiinteitä, huutaa todennäköisesti nälkäänsä yöllä ja sellaiseen julmuuteen en kyllä ole valmis. Mielipiteitä? Me joudutaan myös ravitsemusterapetille lääkärin lähetteellä, koska tuo pituuskasvu on ollut nollaaa (en tajunnut eilen lääkäriltä puhelimessa kysyä unikouluasiaa ja kun on Jorvin lääkäri, ei hänelle voi soitella takaisinkaan...)

Onko muita, joilla syöminen tökkii pahasti? Aamuisin ei usein mene edes hedelmä, joka yleensä on pojan lemppari.

Terkuin, tosiväsy Tuulis ja rakas, kohta 8kk
 
Tulin vaa pikaiseen...

Tuulis, meillä tyttö joskus ei tahdo syödä ja se on juuri tuo puuro (nykyään). En tiedä, mikä siinä on. Joskus tuntuu, että hällä jää pyörii se lusikallinen sinne suuhun - ja joskus on tullut koko satsi takaisin. Ja pelkkä puuro on ihan nou nou, hedelmää pitää olla ja reilusti. llmeisesti se puuron rakenne on jotenkin epämiellyttävä. Meillä syömisessä mukana on läjällinen leluja, muuten ei syö. Joo varmaan ihan kauheeta opettaa tällaisia pöytätapoja, mutta tyttö syö parhaiten näin ja vaihtakoon sitten aikuisena lelut vaikka sanomalehteen.

Syökö poikasi lounasta/päivällista miten ja millaisia määriä? Saako välipalaa? Kun meillä ei yhtenä päivänä taas syöty aamupuuroa, annoin sitten lounaan perään vielä banaanin, että vähän siinä sitten lisäilin. Ja oon alusta lähtien lisännyt ruokiin öljyä, tuohan sekin lisäkaloreita.

Oiskohan kiinnostusta teillä sormiruokailuun?

Mutta haastava tilanne teillä tosiaan! Miten teillä ne allergia-asiat? Unikouluasiaan en uskalla sanoa mitään...

Eh&Tytsi
 
Tuulis. Meilläkin välillä on puuro tökkinyt, mutta kokeilin sit antaa noita valmiita tetrapuuroja (kuningatarpuuro, vadelma-kaurapuuro ym) ja ne maistuikin erittäin hyvin, ja sittemmin on taas alkanut normaali puurokin kelvata. Ja meillä ainakin syödään puuro mielummin kylmänä kuin lämpimänä.. Jos tuntuu ettei illalla suostu syömään niin menisköhän velli/tosi löysä puuro pullosta?

Me ollaan nyt kolme yötä tassuteltu ja hyvin on mennyt! Meillä tavoitteena oli lähinnä se itse omaan sänkyyn nukahtaminen, ja se onnistuukin nyt aika hyvin. Ennen nukutettiin syliin ja sai tosi varovasti laskea sänkyyn ettei herännyt. Nyt kolmena iltana on nukahtanut itse omaan sänkyyn (ja siirrettiin samassa rytäkässä myös omaan huoneeseen), eka iltana meni puolisen tuntia ja käytiin 6 kertaa tassuttamassa, tokana iltana 10min eikä tarvinut käydä kertaakaan, ja eilen sitten nukahti alle minuutissa kokonaan ilman itkua (oli tosin nukkunut vaan kahdet päikyt kun ei suostunut kolmansille nukahtamaan, eli oli tosi väsynyt). Ennen söi yöllä noin klo 1-2 ja sit aamuyöstä 6 maissa, nyt jäi helposti pois toi ensimmäinen syöttö ja syö enää aamusta siinä 6-7 maissa minkä jälkeen nukutaan vielä tunti-pari, eli ei tainnut tosiaan nälkäänsä syödä tota ensimmäistä kertaa. Ihan ilman heräämisiä ei oo vielä yöllä selvitty, mutta useimmiten nukahtaa yölläkin itsekseen herättyään, en ole edes kitinään havahduttuani ehtinyt nousta sängystä kun neiti jo hiljenee takasin nukkumaan. Ehkä kerran-pari yössä on täytynyt vielä käydä laittamassa tuttia ja siirtämässä typy takaisin makuulle. Viime yönä tosin käytiin varmaan kolme kertaa, mutta nyt on just toinen alahammas tulossa läpi niin voi olla että se sit vähän valvottaa. Mutta tyytyväisiä siis ollaan ainakin näin parin päivän kokemuksella :)
 
Tuulis ei meilläkään välillä meinaa puurot kelvata, erityisesti jauheesta tai hiutaleesta tehdyt aiheuttaa sellaisia puistatuksia välillä pienelle ettei mene lusikallista enempää. Jos et ole kokeillut niin testaa, menisikö tetrapuurot paremmin. Niitä mä olen antanut silloin ei tahdo puurot upota.
Pari vinkkiä mitä voit kokeilla:
- Kokeile vaihtaa ruokalappua, jos kerran saa raivarit jo sen laittamisesta. Meillä ei kelvannut alkuun muovinen ollenkaan ja nyt kilahtaa narulla kiinnitettävistä eikä syö.
- Vaihda ruokailupaikkaa. Ympäristönvaihdos voi auttaa kun on uutta ihmeteltävää.
- Kokeile syöttötuolin sijasta vaikka syliä tai sitteriä. Asentokin voi olla vauvan mielestä huono.
- Älä stressaa. Lapsi on ihan haukka huomaamaan jos vanhempaa ärsyttää. Anna lapsen leikkiä ruokaillessa, jos haluaa koskea ruokaan niin älä turhaan estele. Sotkut saa pois rätillä ja tahrat vaatteista pesemällä. Jos likapyykki ei kiinnosta, niin voihan sen bodyn riisua pois ;)
- Kokeile sormiruokailua. Ehkä se soseen rakenne on se mikä tökkii. Puuronkin voi keittää tosi paksuksi ja antaa syödä käsin.
- Soita musiikkia ruokailun aikana.
- Unohda koko ruokailu jos ei kertakaikkiaan syö, kokeile hetken päästä uudestaan.

Meillä on lusikkalakkoiltu useamman kerran ja kyllä muuten vaatii hermoja. Mutta noilla keinoilla ollaan pärjätty, ehkä löydät niistä apua jos et ole vielä testannut.
Toi on tosi stressaavaa jos ei syö ja paino vaan laskee tai menee nollatasoa. Sä olet onneksi saanut teille ajan jatkohoitoon, varmasti tekevät kaikkensa siellä auttaakseen teidän tilannetta. Mä olen ollut Jorvin tasoon tosi tyytyväinen niinä kertoina kun apua ollaan tarvittu, ei mitään pahaa sanottavaa. Voiskohan sille lääkärille lähettää meiliä? Ainakin osalle lääkäreistä voi. Mm. mut leikannut synnytyslääkäri sanoi itse, että sähköpostilla voi aina kysyä jos joku jää mieltä askarruttamaan.

En mäkään lähtisi unikouluttamaan kesken ruokaongelmien. Tietty on kärttyinen jos masu on tyhjä.

Allergiaakin voi olla, ne joskus oireilee syömättömyytenä. Ei siis halua syödä sitä mistä tulee huono olo. Fiksuja noi pienet ovat.
 
Heippa

Suurkiitos vinkeistä syömättömyyden suhteen! Meillä menee siis kaikki ruoka huonosti, mutta etenkin aamupala ja lounas, viime päivinä kyllä myös päivällinen ja iltapuuro, jotka yleensä menee paremmin. Allergioista: maitoaltistus meneillään kotona ja toistaisekis vaikuttaa lupaavalta, ei oireita, joskin heräilee öisin ja peppuvako punainen ja posket tosi punaiset välillä, mutta posket on helottaneet jo pidempään - epäilen maissia joka aloitettiin vähän aikaa sitten uutena. Ennen ei ole helottaneet, enkä ole oikein mitään muuta uutta kokeillut.

Tetrapuuroja kokeilisin muuten, mutta kun viljoista on kokeiltu vasta kaura, joka ei tunnu sopivan (itkua läpi yön) ja sitten on riisi ja tattari, jotk akäytössä, mutta eivät siis kelpaa oiken hiutaleina. Riisi ei, vaikka käytän sitä Muksun jauhetta, josta tulee tosi sileää puuroa. Aamulla ei tosiaan mene edes hedelmäsose, vaikka yleensä rakastaa sitä. Meillä on kyllä syöty taas 3-4 tunnin välein öisin, eli ehkä ei ole vaan nälkä.

Maitoaltistuksessa huomasin muuten sellaisen kummajaisen, että kun poika tänään lounaan jälkeen sai rintamaitoa, kuten aina, eikä tosiaan paljon hörpännyt, mikä sekin tyypillistä ruuan jälkeen, niin sitten kuitenkin kiskaisi korviketta tuon kaiken päälle 75 milliä! Eli kertookohan tämä nyt siitä, että mun rintamaito ei riitä, tai että ei jaksa/halua rintaa imeä? JOs mun rintamaito on vähissä, sekin voisi selittää käyriltä tippumisen, joskin loogisesti ajatellen lapsi söisi siinä tilanteessa enemmän kiinteitä, eikö? Ja meillä nimenomaan kaikenlaiset kiinteät tökkii nykyään.

Tosin olen ajatellut sitäkin, että olin itsekin kuulemma vauvana (itse asiassa koko pienen ikäni aina teini-ikään saakka) todella huono syömään ja äitini sai kuulemma istua ties kuinka kauan syöttelemässä ja turhautui hänkin. Meillä syötöt kestää noin tunnin ja siinä menee hyvällä tsäkällä desi ruokaa, useimmiten puoli desiä. Poika saattaa kieltäytyä ruuasta parin lusikallisen jälkeen ja sitten kuitenkin kelpaa vartin päästä... No, mutta tästä perinnöllisyydestä, että sain äidiltäni vanhat kasvukäyräni ja poikani on täsmälleen samoissa mitoissa kun minä oli 8kk: 69cm ja painoa noin 7,8kg, minulla painoa oli tuolloin vielä vähemmän. JOten ehkä tää selittää? Onko muut vertailleet omia lapsuusmittojaan ja onko yhtenevyyttä?

Unikoulusta sain neuvolan puhelimessa neuvon eilen, että ei tähän hätään ;)
 
Hei kaikille!

Neiti-81 bongattu Vauva-lehdestä! :) Suloisia lapsia :heart:

Meillä 8 kk neuvolan strategiset mitat olivat 71,5 cm ja 10,16 kg. :) Ruokaa menee ja paljon ja hyvin. Meillä ei tosiaan olla soseutettu vaan siirryttiin suoraan aika karkeeseen ruokaan ja nyt neiti syö samaa kuin vanhemmatkin. Esimerkiksi makaroonilaatikkoa, jonka voi tehdä kaurakermaan! Kaurakerma sopii alle 1-vuotiaille ja on ollut meidän perheen pelastus! Kun toiselle ei tarvitse muussata edes lainkaan niin olen vain jättänyt suolaamisen vähemmälle. Ja neiti tykkää!

Meillä mennään vain oman akselin ympäri, konttausasento on kovassa haussa. Alhaalla kaksi etuhammasta ja ylös paraikaa tulossa! Yöt on meilläkin takunnut, liikkumisen myötä. Herää vähintään 2 krt yössä, välillä riittää pelkkä tutin laitto, välillä täytyy heijata. Kaiholla muistelen niitä kesäisiä öitä, kun vauva nukkui 12 h putkeen eikä herännyt lainkaan välissä.

Miten muiden kuukautiset? Oon ollu 2 kk imettämättä, eikä vaan kuulu. Sinänsä muuten väliä oo, mut olis kiva jo pikku hiljaa saada seuraava pikkuinen aluilleen. 8 kk lääkäritarkastuksessa kysyin ja sanoi et puol vuotta on vielä ihan normaali aika. Empä olis uskonut että koskaan näin kuumeisesti menkkoja odotan! :D Ens kuussa tulee kaks vauvaa, maaliskuussa 4 ja sisko laittoi tänään kuvaa positiivisesta raskaustestistä. :) Ei tässä kuume hellitä, ei sitten millään!

Mä meen töihin enskuussa kun isä pitää loppuvuoden isäkuukautta, sitten jään taas kotiin ja kaavailtiin et saisin kesän yli vielä olla. Aluperinhän oli suunnitelma et saisin aika pian taas jäädä äitiyslomalle mut vielä ei näytä ihan siltä. Onneks meillä on tosi ihana vauva, josta voi nauttia nyt täysillä. Ja tiedämpä et kesäkin saadaan touhuta jo vaikka mitä hänen kanssaan, eikä oo vielä pikkuista.

Kauhee jumppakuume olis, tylsää kun on samankokoinen ku ennen raskautta mutta huomattavasti löysempi. Jotain tarttis tehdä. :D Jokseenki haluisin vaan herkutella koko ajan.

Ulkona on ihana ilma! Pusuja helmikuisille vauvoille, ei mee ku hetki ja ne täyttää jo vuoden!
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Hei vaan kaikille piiiitkästä aikaa!

Täällä neiti jo 8,5kk ja kovasti konttausasentoa yrittää. Muuten liikkuu työntämällä käsillään itseään taaksepäin. Aina löytyy jostain huoneen nurkasta jumissa kun ei älyä kääntyä toisinpäin :D

Unikoulu pidettiin kun oli 7kk ja söi päivällä hyvin, saatiin se viimeinenkin yösyönti pois (ajoittui klo 24-01 aikoihin). Mies tassutteli ja oppi yhdessä yössä, mistä siinä on kyse. Itse olin silloin esikoisen kanssa talon toisessa päässä nukkumassa :) Samalla siirrettiin omaan sänkyyn nukkumaan ja nukahtamaan ilman tissiä. Tuttiahan meillä ei ole koskaan syöty eikä tuttipullosta juotu (vaikka yritetty on...). Jaksoi jonkun puol tuntia huudella illalla ennen nukahtamista ja yöllä heräsi kerran, kitinää jatkui melkein puoltoista tuntia ennen kuin jatkoi uniaan ilman sitä tissiä. Ei huutanut mitenkään hysteerisesti, miehen ei ollut tarvinnut edes nostaa sängystä vaan piti vaan kättä päällä ja sillitteli. Seuraavana yönä jo nukkui putkeen ja sen jälkeen on ollut helppoa ja ollaan saatu nukkua koko yö :) hampaat tosin valvottaneet nyt parina viime yönä, toinen alahammas tullut läpi ja toinen on ihan tuloillaan, viime yönä piti viiden pintaan antaa särkylääke kun illalla unohdin, jatkoi sitten uniaan seitsemään. Raukka :(

Imetän edelleen, kun ei sitä pulloa huoli, tosin alkaa jo hieman nyppiä ja haluaisin lopettaa jo. Mutta eipä vauvaa väkisin voi pitää rinnasta erossa kun ei sitä pulloa ota, hörpyytetään mukista joka ruoalla mutta ei oikein vielä tykkää siitä juoda. Jahka juo enemmän niin alan vähentää imetystä.

Töihin menen vasta tammikuussa 2015. Viimeinen vauva meillä, joten ajattelin ottaa vähän iisimmin... ;) tosin ensi vuonna kunnianhimoinen suunnitelma tehdä gradu tässä mammaloman ohessa, mutta en ajatellut stressata jos en onnistukaan, kunhan lapset saa olla ilman sitä hoitorumbaa vielä ensi vuoden. Luultavasti syksyllä haetaan sitten hoitopaikat että voin keskittyä sen gradun tekemiseen siten että olisivat parina päivänä viikosta max. siellä hoidossa. Mutta katotaan ny, onneksi työnantaja on ihanan joustava ja sitten tammikuussakin aloitan työt osa-aikaisena 3-4pv/viikossa siihen asti kun tämä pienin täyttää 3v.

Syömisestä vielä, meillä syödään niitä kaupansoseita, itse olen ollut kyllä toooodella laiska tämän toisen kohdalla itse tekemään niitä soseita :( kohta onneksi saa syödä ihan samaa kuin me, paloja en ole vielä antanut mutta sormiruokaa jonkin verran. Melkoinen sihtikurkku nimittäin, vähänkin karkea ruoka saa aikaan oksennusrefleksin... Mitään allergioita ei ole vielä ilmaantunut, mutta tuo maitotuotteiden aloitus askarruttaa. Korvikkeesta kun olen huomannut ilmaantuvat ilmavaivoja, vaikkei sitä ole paljoa kerrallaan suostunut edes juomaan, mutta niinä harvoina kertoina on sitten piereskellyt ihan tolkusti. Itse juon laktoositonta maitojuomaa enkä paljon käytä maitotuotteita muutenkaan, rahkaa nyt lähinnä. Ja no, jäätelöä... :D

Ja nyt taitaa pieni nousta päikyiltä. Kirjoitelkaahan kuulumisia, kiva lukea varsinkin miten siellä muut on alkaneet liikkua. Tämä tuntuu kyllä todella hitaasti etenevän, esikoinen konttasi tässä iässä täyttä häkää ja kävelikin pitäen taaperokärrystä tukea! Ihan eri tavalla kehittyvät :)

cannes ja tytsy 8,5kk
 
Heippa kaikille helmikuisille!

Meillä edelleen tyttö ryömii kovalla vauhdilla eteenpäin. Jos laittaa istumaan, voi siinä pari sekuntia istua, mutta sitten vetäisee lattialle selälleen (ollaan sitten ottamassa koppi siinä takana). Konttausasento on jo tuttu, mutta en usko, että vähään aikaan lähtee konttaamaan... Että ei meilläkään ihan kauhean vauhdikasta tämä kehitys kyllä ole. Tai kun on ensimmäinen lapsi, en jotenkin osaa sitten mitään vaihetta odottaakaan, kun ei ole mitään vertailukohtaa.

Oon nyt yrittänyt niiden yösyöttöjen lopettamista. Höh. Oon ilmeisesti niin höhlä, että viime yönäkin tuntui niin kurjalta, ettei se "pallero" ole siinä vieressä tuhisemassa. Toisaalta taas ketuttaa aina heräillä koko ajan sen pyörimiseen ja lupsutteluun... Että mitäs tässä sitten tekisi :|. Kahtena yönä tyttö ei nyt sitten ole ollut vieressä enkä ole imettänyt, mutta on hieman koomista että tyttö itkee sängyssään ja mä tihrustan sängyssäni :ashamed:. Ehkä kun se meidän eka 4 kk meni niin kaaottisissa merkeissä sen refluksin takia enkä silloin saanut niin nauttia vauvapalleron läheisyydestä, niin nyt sitten tuntuu, että "onko tämä nyt näin iso jo?". Jotenkin haikeeta minulle! Vaikka toki tahtoisin myös nukkua hyvin joskus... Mitenköhän sitten joskus kestän päiväkotiin menot, kouluun lähdöt, rippukoulut sun muut :D.

EH & Tyttö noin 8 kk
 
Moikka

Täälläkin hitaanpuoleista liikehdintää, työntää itseään satunnaisesti taaksepäin lattialla, mutta ei vielä kertaakaan eteenpäin. Ei myöskään istu tuetta. Konttausasentoa harjoittelee.

Meillä on kans suunnitelmissa tuo omaan huoneeseen siirto ja yösyöttöjen ainakin vähentäminen, jos ei lopettaminen. Niitä on vaan ihan tajusti taas nykyään, huoh. Kolme kertaa syötin viime yönä enkä edes muista milloin viimeksi oli vaan yksi syöttö. Yliherkkyyksiä taustalla enkä ole ihan kärryillä missä mennään niiden kanssa, mutta nyt kun jäti kesäkurpitsan pois, ei posket enää punoita. Siis jätin pois aika monen muun lisäksi... Ennen ei ole tullut siitä mitään, mutta nyt kuukauden verran on ja kun pari tuttua sanoi, että heillä kesäkurpitsa ei toimi, niin kokeilin eikä näköjään toimi täälläkään.

Hermot menee kyllä tän heräilyn suhteen, ennen heräsi n. klo 02 ja tarpeen mukaan vielä joskus 05-06 ennen aamua, mutta nyt herää joka yö jo kello 23, vaikka sama nukkumaanmeno klo 20. Ja viime yönä sit uudestaan klo 01 ja 03.... Ollaan molemmat yritetty tassutella takaisin uneen, mutta ei onnistu, tai joskus nukahtaa 10 minuutiksi ja sitten alkaa taas huuto. Olen itse niin väsynyt tähän, etten nykyään jaksa oikein edes kokeilla tassutella takaisin uneen, joku yö käytin siihen 90 minuuttia eikä siltikään onnistnut. Jos mies tassutelee, tulee vielä pahempi karjunta. Eli en tiedä onko unikoululle huono ajankohta, mutta en kohta enää oikeesti jaksa tätä pätkäunta.

Onko muuten kaikilla mies hoitanut unikoulun? Mä vähän epäilin miten se meillä onnistuisi, kun vauva on niin kiinni minussa. Tänään kävin jumpassa ja kun kelloja siirrettiin sattui sit pojan nukkumaanmenoaikaan ja hän oli sitten huutanut kurkku suorana 45 minuuttia kun isä yritti nukuttaa... Kun tulin kotiin, rauhoittui heti kun menin makkariin. Eli en tiedä pitäisikö minun kuitenkin hoitaa unikoulu itse jos pääsisi vähemmällä huudolla. Toinen vaihtoehto on alkaa opetella sitä, että isä laittaa nukkumaan, mutta en jaksaisi oikein jotain välivaihetta tähän.

No, yleensä ottaen menee hyvin kuitenkin, päivisin poika on tosi iloinen vesseli ja ihanaa seuraa. Mua kyllä myös askarruttaa miten ikävä itselle tulee pinnisksessä tuhisijaa (pinnis siis mun vieressä), parina yönä olen koittanut nukkua itse työhuoneessa että saisi univelkoja kiinni mutta pyörin siellä unettomana kun on niin ikävä mun poikia ;) Eli kyllä etelän hetelmä täälläkin on haikeat tunnelmat, mutta järki sanoo, että kohta voisi jo alkaa nukkua vähän paremmin. En muista nykyään melkein mitään esimerkiksi...

Me lähdetään huomenna melkein viikoksi matkalle pojan kanssa, toiseen pohjoismaahan vain, katsomaan siskoa ja se poikaa, joka on 2,5kk meidän poikaa vanhempi. Vähän jännittää makta, on koneenvaihtoa sun muuta, mutta eiköhän se suju. Kunhan poju vaan saisi nukuttua jossain välissä päikkärit...

Nyt unten maille. Mukavaa viikkoa kaikille!

Tuulis ja rakas 8,5kk about


ps. tehtiin se maitoaltistus kotona ja oireethan siitä tuli. Nyt olen jättänyt omasta ruokavaiolsta taas pois kaikki maitoon liittyvän ja kananmuna on ollut jo pitkään pois. Pojalla on ollutkin tällä viikolla superhyvä ruokahalu, halleluja!!! Kiitos vielä vinkesist, mutta arvelen, että se oli joku ruoka-aine kun kiusasi viime viikolla, tällä viikolla mennyt hyvin jopa aamupuuro, tosin siinä on ainakin puolet banaania :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä