Helmikuun helmet 2013 *helmikuu* meidän kuu!!

Kiitos neitille kertomuksesta!

Ja onnet taas kaikille vauvautuneille tasapuolisesti, onkohan teitä jo enemmän entä meitä..

Vauvaryhmää aion silmäillä odotellessa ja liityn mukaan viim kun on se vauvaki :)

Tänään vähän säikäytti alapaine, eilen sain neuvolasta käskyn tarkkailla kotona ja yli 90 ei sais mennä. No sehän meni, 91-94. Terkkarilta just tulin ja siellä se oli taas hyvä. No parempi turha käynti.. Valkuaista mittailen kotona viikonlopun kaiken varalta.

Hauskaa viikonloppua kaikille! Koitetaan me vauvattomatkin nauttia vielä näistä vähistä ajoista... Meillä ois tiedossa ainaski lastenjuhlaa ja elokuvareissua kera makuunikarkkien esikoisen kans :) Ja ehkä laitetaan jo pinnis valmiiksi.

Halibut ja maantiekiitäjä 38+6
 
Kiitos Äiti Maa vauvapinkasta, sinne suuntailen, kunhan ehdin..

Meillä kävi lasten neuvolan täti kotikäynnillä ja kaikki oli jätkänpätkällä hyvin. Painoa oli tullut eilisestä 32g. Eilen illalla laittoi itseä pikkasen epäilyttämään, että josko kaikki on pienellä hyvin, kun kakka oli tosi löysää ja jatkuvasti sai olla niitä vihreitä jätöksiä vaihtamassa. Ei kuulemma ole mitään sen ihmeellisempää, ja mun antibiootit vaikuttavat taatusti koostumukseen. Viikon päästä tulee äitiysneuvolan th sitten vielä kotikäynnille ja sitten aletaankin kulkea neuvolassa. Taisi saada ajatkin jo ihan tuonne ensimmäiseen lääkärikäyntiin. Omaan tarkastukseen sen ainakin sain..

Syysvuokkoko niistä eväistä kysyi? Mulla oli evästä matkassa, mutta kaikki synnytykseen varatut jäivät syömättä, kun synnytys eteni sitten loppuen lopuksi niin nopeasti ettei saanut laittaa mitään suuhunsa, jos olisi tullut tilanne, että joudutaan leikkaukseen. Kaksi tuntiakohan se oli se varoaika?! Ja jäivät ne eväät suurimmaksi osaksi osastollakin syömättä, kun koko ajan oli ruoka ja sitten mies toi mulle tullessaan mitä mieli teki =)

Nyt koitan taas nukkua, josko seuraavalla välitauolla ehtisi sitä synnytyskertomusta!
 
mie oon jotenkin huolissani tuntuu et vauva liikkuu päivisin välillä todella vähän :( lepattaako ne nyt siis enemmän ja keräilee voimia? kun illalla sitten kyllä vedetään rallia mahassa.. :/ Nyt jos alan hysteeriseks niin varmaan lakkaa loputkin liikkumiset.. josko kävisin vähän pihalla haukkailee happea josko vähän heräilis taas mahan asukki..Mahakin toiminut tosiaan ihmeen hyvin pari päivää.. Apua en ole valmis jos toinen haluaakin nyt syntyä :D
 
Syysvuokko Mulla on vaihdellu nuo liikkeet tosi paljon. Eilen ja viime yönä vedettiin sellasta rallia, että oksat pois, mutta pari päivää sitten minäkin olin huolissani, että vieläkö siellä ollaan tolkuissaan, kun ei mitään tunnu. Jos sinulla on pitkään sillä tavalla, ettei liikkeitä tunnu ja ihan oikeasti niitä olet kuulostellut niin eikun synnärille näytille. Sitä varten sitä liikelaskentaa tehdään, että jos jotain on poskellaan, niin äiti osaa huolestua ja synnärin asia on se huoli tarkastaa. Näin minä itselleni hoin, kun niitä liikkeitä kuulostelin silloin päivänä eräänä. Ja tekisi muutenkin mieli keksiä joku tekosyy käydä siellä synnärillä, kun homma ei etene :p

Katteltiin miehen kanssa se Mankelin suomalainen mies -sketsi tuossa yks päivä ja siitä intoutuneena tänään oli murekepäivä. Mureke on mureke!

Ainiin ja tuosta TYKSin yliaikaisuuskontrollista. Sen saa siis päivälle 41+5 ja siellä sitte arvotaan käynnistetäänkö vai ei. Mulla on kaverilla laskettu aika päivä mun jälkeen, tai siis oli päivä mun jälkeen ja hän sai kanssa tuon kontrolliajan tuohon 41+5. Mutta hänellepä sanottiin puhelimessa, että ota sitten kaikki tavarat mukaan, niin voit jäädä saman tien osastolle ja minulle taas ei ollut puhettakaan mistään sairaalaan jäämisestä. Ihan ihme touhua taas.

Keltakukka 40+6
 
Kävin tuossa koiran kanssa pihalla mutta enpä päässy paljoo käppäilee kun alkaa kylkeä vihloo niin pirusti.. aina kun yrittää käppää lenkillä niin alkaa vihloa ihan hirmusti.. jotain lihaskipuja ilmeisesti?Saas nähdä mitä tuo meidänkin koira tuumaa tulokkaasta kun on paimenkoiraa ja tuntuu olevan kovinkin huolissaan aina jos laumansa hajoaa tai joku huutaa..:whistle:

Syysvuokko 38+1 *tahtoisi ja ei tahtoisi jo jakaantua* :D
 
Onnea Hansuu, Laura ja Bliss urakasta :flower::hug:

Ihania kuvia Neiti-81!!! Hurjalta menolta teidän arki kuulostaa. Siellä porukkaa kirjaimellisesti pyörii jaloissa :LOL:

Bumble täällä kans jouduttu jo ottaa sormukset pois sormista ku iltasin ja aamusin painavat. Oma painoki hakenu ihan uudet lukemat. Varsinki iltasin huomaa, et näyttää mitä sattuu. Eli turvottaa...

(.) Tänään oli synnytystapa-arvio. Kätilö oli aivan ihana ja lämmin, mutta lääkäri kaikkea muuta. Tuntu siltä et tuli "puoli tuntia turpaan" sen luona. Neuvolalääkärin painoarviot olivat ilmeisesti päin peetä (4.2-4.5). Nyt paino 3.3kg ja laskettuna 3.7. Pientä heittoa :mad:. Tottakai mä aattelin et enhän mä tollasta reilua nelikilosta lähe työntämään ku ite oon pieni kokonen ja kaikki rd:t ja maksahepatoosi tarkkailut alla. Naureskeli meille sektiosta vaan... Ja ku sanoin et olin niin pitkään edellisestä hajalla (1.5kk) tokas siihen et sektiostahan sä oot vielä kauemman. Sain kuitenki vielä lasketulle päivälle uuden ajan, ihan ku mua toi vauvan koko mietityttää. Mun siskoilla (kaikki saman kokosia ku minä 160) ollu tosi vaikeita synnytyksiä joista pari päätyny hätäsektioon.
Mut kai täs on vaan sitte reilusti kaivettava "ässät" kaapeista ja alettava savustus :LOL:

Tulipas paljon omaa napaa.... Sori :ashamed:
Niin muuten, esikoinen jatkaa viidettä kuume/räkä päivää ja eilen illalla isäntäkin liittyi joukkoon. Mulla toistaseksi vain yskä köhää...

Marita30 ja RV 38+2

Ps. Otetaan vastaan hyviä "ässä"-vinkkejä. Siivoamisela taidan alottaa jos sitte tuonne illemmalle säästäis ne mukavemmat :LOL:
 
Voi onnea taas vauvan saanneille :heart: ja kiitos syntymä kertomuksista :flower:

Eilen neuvolassa kaikki kunnossa, vauva edelleen ylhäällä, sf 34, pienempi kuin edellisistä 2-4cm, tuliskohan pikkuisempi tulokas? Käytiin miehekkeen kanssa ostamassa vauvalle sama perinteinen pikkupupu pehmo kuin edellisilläkin, isään tärkeä valinta että minkä värinen :) ja hakemassa nippu nimi kirjoja kirjastosta, huomattiin että on kummasti joka kerta vaikeampaa löytää se paras nimi ;)

Tänään on sitten siivottu hullun lailla, kokeiltiin superhöyrypesuria, pestiin sohvat,rahi,mattoja, patjat, kylppäri lattiasta kattoon :D ja perus imurointi pölyt yms päälle. Kyllä nyt on perketti puhdasta, ja iskias huutaa hoosiannaa :LOL: Kylppäri on nyt niin puhdas että sielä voi vaikka synnyttää jos kiire tulee ;)

sairaalakassiin eväitä voisi kyllä hankkia jotain, jahka sen sais pakattua..

Taikamyrsky pokspoks 39
 
Voi mitä ihanuuksia Neidin kaksoset!
Onnea vauvautuneille, ei muisti riitä, olenko jo onnitellut vai en... :D

Meillä oli tänään neuvolan kotikäynti ja ensi pe sitten uusi. :) Helmi-neiti on vieraskorea ja oli hereillä koko ajan, mikä sinänsä oli ihan hyvä, kun sai terkkakin ihailla isoja silmiä. :) napatynkä on hyvin pienesti enää kiinni, lähtee tänään tai huomenna irti. Painokin noussut neidillä kivasti, syntymäpaino 3055g, kotiutuspaino 2925g ja tänään 3060g eli ei ole turhaan syöty paljon. Äitinsä ruokahalut. :D
Neuvolaohjelman sain, siinä tiedot, milloin lääkäri, milloin th ja rokotuksistakin tiedot. Ensi viikolla varmaan saan ajan omaan jälkitarkastukseenkin sitten. :) sektiohaavakin on ummessa ja siisti, mutta terkka suositteli huuhtelemaan vedellä aamuin illoin vielä muutaman päivän, kun hieman eritettä tulee - kudosnesteitä kaiketi. :)

marita30 mä sain kans vääntää oman sektioni kanssa, erityisesti lääkärit oli hankalia sen suhteen, kun tuputtivat kovasti sitä alatiesynnytystä perätilasta huolimatta. Mutta kun piti päänsä niin sai tahtonsa läpi, minusta ei oikeasti ollut kokeilemaan sitä. Ja vielä vähemmän sitten kun ne vedet meni... Jos sua oikeasti pelottaa se ajatus alatiesynnytyksestä, joka voi mennä hätäsektioon niin pidä vain pääsi. :)

Lapsivesistä mulle oli ainakin ihan selvää, että vedet meni. Ja niitähän holahteli vielä pitkän aikaa, heti jos vähänkään ponnisteli tai vaihtoi asentoa niin tuli sen verran kunnolla vettä ulos, että oli vaihdettava synnytysvastaanotolla jo nuo sairaalavaatteet päälle ja superhyperimuvaippa housuihin. :D mutta monilta jää kyllä huomaamatta lapsivesien meno, kun se voi tapahtua suihkussa tai vessassa ollessa. :)

Äiti maa kiitos vauvapinosta, ponkaisen sinnekin siis, koska meillä on valtavan hyvä kööri tässä ja kiva on jatkaa kuulumisten vaihtoa. :)

Ärrät ja Helmi 1vko1vrk
 
Heippa


Syysvuokko ja Keltakukka
: täällä kärvistellään myös välillä vauvan vähäisen liikkumisen takia. Minusta hän on monesti päiväsaikaa ihan tosi hiljainen ja silloin välillä huoli nousee, mutta iltaa kohden sitten alkaa punkeminen ja pikkuraajat lipuvat vatsanahan alla. En kyllä usko, että saisi kymmentä liikettä laskettua joka tunti, mutta jostain olen kuullut, että riittää jos vauva liikkuu kunnolla johonkin aikaa päivästä...olikohan miten pätevää infoa?

Tänään on menkkajomotellut koko päivän enemmän tai vähemmän, mutta niin vaisua, etten usko että se tästä mihinkään yltyy. Ei kyllä harmittaisi jos yltyisi, jotenkin on vähän melkein haikeaa, että meidän mahakkaiden joukko pienenee. Ei saa ymmärtää väärin, olen toki tosi iloinen joka vauvasta, mutta odottavan aika tuntuu välillä pitkältä...

Jos jollain on vielä sanottavaa siihen lapsiveden menoon huomaamatta, niin mielelläni kuulen. Kiitos MrsR kommentista! Jotenkin mua vähän stressaa, että tässä viime metreillä tulisi vielä joku ongelma, tulehdus tai muu...

Neiti81llä on kyllä ihanat prinsessat! :heart:

Tuulis ja rakas 39+6
 
:wave:

Neitillä on kyllä suloiset neitokaiset.

Kiitokset myös synnytyskertomuksista, niitä oon lueskellu mielenkiinnolla.

Äiti Maalle myös kiitos jo ennakkoon vauvapinosta. Varmaan kirjottelen sinnekkin kohan masutyyppi päättää syntyä ja pääseepähän sitte kyselemään neuvoja muiltakin mammoilta. :)

( . ) Tänään käväsin aamulla neuvolassa ja tehtiin rutiini mittaukset sekä keskusteltiin siitä äippäpolin käynnistä. Terkka kyseli että oonko miten huolissani siitä lapsiveden vähyydestä (tai no siinä rajoilla se kuulemma on ja vaihteleehan se päivittäin) sanoin että en oikeestaan oo huolissani koska liikkeitä tuntuu reippaasti päivän aikana. Turvotukset on kyllä ihan järkyttävät. Sormien ja varpaiden nivelet on niin kipeet. Meinasin että tänään kokeilen yötä vasten ottaa panadolin jos se helpottais hiukka noita nivelkipuja. Pissassa oli valkuaista joten nyttenpä sitten keräillään sunnuntaista maanantaihin vuorokauden pissat ja maanantaina kiikutan pöntön labraan. Meinaakohan vielä kehittää raskausmyrkytystä. Verenpaineet oli myös hiukka koholla. Keskiviikkona seuraava neuvola ja ens perjantaina sitten se uus kontrolli polilla. Jännityksellä että millanen sijainen ens viikolla on neuvolassa kun oma terkka on lomalla.

Liikkeistä ite oon huomannu että tyyppi on alkanu liikuskelemaan aamupäivällä ja sitten illalla. Päivällä on monta tuntia semmosta rauhallista aikaa jolloin ei tunnu kun ehkä yks-kaks liikettä tuntiin. Välillä tuntuu siltä ku tyyppi yrittäis tulla tuosta kykiluitten alta ulos kun tunkee takalistoaan ylöspäin välillä kipeestikin tuossa kylkien kohalla.

Doris ja Kössi 38+5
 
Ukkeli on taas unilla, nukkui tossa sellaset neljä tuntia, söi ja nukkuu taas. Jos nyt tällä pikkasen lyhyemmällä tankkauksella heräisi pikkasen aiemmin, niin pääsisi tämä maitobaari nukkumaan yöunille. Otin kyllä sellaset 2,5 tunnin päikkärit tossa heittämällä, niin kovasti ei kyllä nyt nukuta!

Tässä SYNNYTYSKERTOMUSTA: Varoitus, tekstiä on pitkästi!

Eli mehän lähdettiin jo perjantai aamuyöllä ensimmäisen kerran synnärille. Mulla tuli silloin supistukset 6-7 min välein ja olivat kipeitä. Matkalla autossa meinasi olla todella tuskaista, supistuksia tuli n.5min välein. Synnärillä menin käyrille ja sisätutkimuksessa kahdelle sormelle auki, reunaa jäljellä. Sain sitten päättää menenkö ammeeseen Litalgin piikillä vai otanko jo Oxanestia. Halusin testata ammeen, niin mentiin sitten kevyemmällä. Amme ei mulla auttanut kipuihin, eikä kyllä auttanut kipupiikkikään. Olin tosi kipeä! No parin tunnin ammeessa olon jälkeen siirryttiin sitten jo saliin. Olivat varmoja, että lapsi syntyy piankin. Kuitenkin parin tunnin jälkeen supistukset katosivat kuin seinään. Odoteltiin ja käveltiin josko olisivat alkaneet uudelleen, mutta ei. Lääkäri kuitenkin päätti, että synnytys saattaa olla käynnissä ja jäätiin sitten perhehuoneeseen odottamaan josko jotakin tapahtuisi. Supparit alkoivat uudelleen, välillä säännöllisinä välillä ei. Kipeitä olivat koko ajan. Yön nukuin kipupiikin ja unilääkkeen avulla supistusten välissä. Lauantai meni samalla kaavalla, ja päätinkin, että jos sunnuntai aamuun mennessä ei ole mitään tapahtunut, niin lähdetään kotiin. Ja niin sitten lähdettiin.

Kotona meni pari tuntia ihan OK, mutta iltasella supistukset tulivat sitten takaisin ja entistä kipeämpinä. Mulla siis supistukset tuntuivat tuolla selässä ja pakaroissa ja säteilivät lonkkiin ja reisilihaksiin, sillä tulemalla, että lihaksissa oli kestokramppi päällä. En siis saanut apuja edes supistusten välissä. Olin kuitenkin päättänyt sinnitellä kotona vesien menoon asti, kun pikkasen antoivat ymmärtää, että silloin kannattaa vasta lähteä takaisin. Supistukset kuitenkin kovenivat (?) koko ajan ja vaikka otin panadolia, seisoin suihkussa, kävelin, oli lämpö- ja kylmäpussit, niin meinasin ihan seota. Itkin, huusin ja oksensin siitä kivusta. Ainoa hetki koko iltayönä, ku oli hieman helpompaa oli, kun kävelin pihalla sellaiset tunnin verran. Sitten sammuivat katuvalot, niin oli pakko tulla takaisin sisälle. Soitin sitten puolen yön jälkeen uudelleen synnärille, että en pysty enää olemaan, tulen takaisin. Nyt puhelimessa oli sellainen kätilö, joka käski mun tulla jos siltä tuntuu. Eli herätin miehen, ja kaahasimme kohti sairaalaa, jossa oltiin 2.30. Mies lähti takaisin kotiin (90km), koska oli varma, että mitään ei taaskaan tapahdu. Käyrillä selvisi sitten mun kipujen syykin, supistusten voimakkuus oli sellasta 80-90 luokkaa melkein koko ajan. Sisätutkimuksessa 3cm auki, reunaa ohut. Kätilö mietti tilannetta ja sanoi, että jos vaan vähänkään tulee tilanteeseen edistystä, niin puhkaistaan kalvot vielä aamuyön aikana. Tässä vaiheessa sain kipupiikin, jota jouduttiin miettimään, koska piikin ja puudutuksen välissä pitää olla vähintään kaksi tuntia. Menin tarkkailuun ja sain jopa nukahdettua taas supistusten välissä tunnin verran. Parin tunnin päästä kipujen kasvettua taas määriinsä siirryin sitten saliin, missä tilanne oli 4cm auki. Kalvot puhkaistiin, soitin miehelle, että nyt tänne ja sain sitten kaasun kipuihin. Pari tuntia pärjäsin kaasulla, pikkasen ennen 8 annettiin sitten epiduraali. Mikä ihana tunne, kun mihinkään ei sattunut-sain jopa taas pikkasen nukuttua. Samalla laitettiin tippa tukemaan supistuksia. N. 10.15 alkoi avautumiskivut olemaan aivan kauheita ja soitin kätilölle, että eikö näihin ole mitään helpotusta. 10.25 sisätutkimuksessa 8cm auki ja kätilö meinasi alkaa soittamaan anestesialääkäriltä lisää epiduraalia mulle, kun mua alkoi ponnistuttaa. 10.34 kokonaan auki ja 10.39 ukkeli syntyi. EKG:ssä oli pieni tippuma ponnistusvaiheessa, joten mulle tehtiin epsitomia, toki tuo ukko ei olisi ilman kunnon repeämiä tullut kyllä ulos.

Pojalla oli kaikki hyvin, äiti ei tajunnut tapahtunutta ollenkaan. Sitten alkoivat ongelmat. Istukka ei irronnut. Kaikki kepulikonstitkin käytettiin, mutta kiinni oli ja tiukasti. Jouduin sitten istukan manuaaliseen irroitukseen leikkuriin. Epiduraalikanyyli ei anstesialääkärille kelvannut, niin laittoivat sitten uuden reiän selkään ja spinaalin. Istukka irtosi lopulta paloina, mutta sitten kohtu ei meinannut supistua. Iskivät mulle lääkettä lääkkeen perään ja parhaillaan mulla oli 8 tippaa menemässä + ruiskuilla iskivät lääkettä sisään. Olo oli todella hurja ja kurja. Lopulta kuitenkin kaikki oli OK ja pääsin heräämöön ja sieltä sitten osastolle, missä mies oli odottanut pojan kanssa yli kolme tuntia täydessä tietämättömyydessä. Kaikki olivat vain sanoneet, että kyllä sieltä sitten ilmoitetaan! Informaation kulkuun kannattaisi varmaankin pikkasen panostaa!

Olin sitten vuodepotilaana seuraavaan aamuun, jolloin sain sitten luvan mennä vessaan ja päivällä vihdoin suihkuunkin. Olo oli edelleen todella kurja, koska hb oli tippunut 50 pykälää. Onneksi oli sitten parani pikku hiljaa ja nyt ei enää ole muuta kuin valtavat univelat, joita poika onneksi kunnioittaa näillä kunnollisilla unilla =) Onneksi nyt kotona uni maittaa taas äidillekin!

Olisivat laittaneet mua kotiin jo keskiviikkona, mutta halusin saada imetyksen kunnolla käyntiin sairaalassa ja sitten poika oliki pikkasen keltainen, niin eivät olisi päästäneetkään. Nyt maitoa tulee kuin meijeristä!

Toivottavasti tossa on jotain järjen hiventä, aivot eivät vieläkään toimi ihan kunnolla! :LOL:
 
Onnea kaikille vauvautuneille taas!!!:heart:

Täällä olen hämmästellyt uutta poitsua niin ihmeissäni että nyt vasta sain lueskeltua teidän kuulumisia...

Synnytys oli melkoinen kokemus, oli sen verran pitkä että kokeilen saisinko tänne kirjoitettua lyhyehköä versiota:
Eli vedet meni sitten 4.2 maanantaina ennen puoltayötä, iltaa ennen sovittua käynnistystä. Koko yön oli kivuliaita supistuksia mutta ei kovin usein. Synnärillä sitten aloteltiin melko pian oksitosiinilla ti aamupäivällä, hieman oli vauvan syke välillä matala. Tilanne alkoi siitä lupaavasti kehittymään ja iltapäivän puolella oli jo niin helvetillistä että ilokaasu oli paras ystävä. Olo oli kauhea ja uskomattoman voimaton, jonka myöhemmin tajusin sitten johtuneen osittain myös flunssasta ja melko korkeasta kuumeesta. Sain sitten epiduraalin joskus kahden maissa, jolloin itkeä huusin ilokaasu/happinaamarissa joten eipä tullut yhtään liian myöhään. Auttoi hyvin ja hetken jopa nukahtelin supistusten välillä. Parin tunnin päästä epiduraalia lisättiin, mutta supistukset oli jo sen verta tiheitä ja rajuja ettei se enää kyllä niin hyvin auttanutkaan. Ennen kuutta tarkistettiin taas tilanne kun kivut äityi taas aikamoisiksi, ja huomattiin että tyyppi olikin jo tulossa.
Ponnistusvaihe kesti noin puoli tuntia ja myönnettäköön että olin varma ettei se onnistu olleskaan, niin voimaton ja surkea olo oli siinä vaiheessa. Viimeiset voimanhivenet kaivoin sitten jostakin kun lääkäri lähestyi imukupin kanssa, pienoinen kammo sitä kojetta vastaan kun siskollani melko pahaan kuntoon menit paikat synnytyksessä (joka ei todellakaan siis pelkästään liity imukuppiin, ja on aivan toinen tarina, kunhan vain pelästyin sitä...). Repeshän siinä paikatkin sitten, muttei vissiin kovin vakavasti. Jälkimmäisten synnytys kesti sitten yli tunnin, ei meinannut tulla vaikka akuneuloilalla ja avittamalla yritettiin, oli sekin sitten aika kivuliasta kun lopulta kaksi kätilöä nyrkein murjoi mahaa koko painollaan tuolin päältä käsin. Mutta se ei enää haitannut pätkääkään kun sai mielin määrin ottaa ilokaasua kun ei vauva ollut enää masussa, ja ihailin sitä siinä äidin sylissä vieressäni.
Kokemuksena aikamoinen, mutta olihan se sen arvoista saada toi pikkunen sitten syliin (ennen ajattelin että joopa joo- mutta näinhän se olo olikin:heart:). Ehkä eniten harmitti se etten saanut liikkua kivikovalta laverilta mihkään, kun jalkovälissä oli supistus ja syke anturit, kädessä oksitosiini ja antibioottitippa ja tietty epiduraaliletku.Olis ollut ihana liikkua ja hakea asentoja, kun flunssan takia joka paikkaan särki hullun lailla. No siinä sitten katetroitiinkin pari kertaa pissat pois, kun siitä oli tällä aiemmin mietintää. Eipä tossa kaiken lomassa se haitannut tai sattunut pätkääkään, mitä nyt pari päivää pikkasen vihlas pissatessa mutta eipä se haitannut. Ja kun kakkaamista mietittiin ni oli kyllä peti sen näkönen jälkeenpäin että hyvin olis yhet kakatkin siihen mahtunu, ei niin mitään väliä tossa tilanteessa. Sain kyllä kätilön suututettua kun yritin pidättää pierua pari kertaa, mikä täysin naurettavaa edes yrittää- ja vauvan turvallisuushan siinä pääasiassa on, kun meinas meilläkin tulla kiire sitten siinä pitkittyneessä ponnistusvaiheessa.
Epiduraalista tuli sitten sivuvaikutus, vasen reisi ulkoreunasta vieläkin puutunut ja pistelevä (10 pvää synnytyksestä), mutta jalka toimii niin ei kai tuossa hätää. Katsotaan nyt sitten normalisoituuko, mutta ottaisin varmaan uudelleenkin tossa tapauksessani. Kuumetta oli kaikkien mömmöjen jälkeen 38 astetta synnytyksen jälkeen, ja lapsivuodeosastolla olikin sitten kröhäsiä päiviä mutta kaikesta huolimatta saatiin levättyä iihan ok. Mutta voi sitä riemua kun pääs kotiin omaan sänkyyn lepäämään tuttuun ympäristöön =). Vaikka onhan tässä käyty läpi kaikki tunnekuohut; ahdistukset, pelot kun yksin vastuussa, itkupuuskat, mutta pääosin valtava onni ja rakkaus, ja tekisin tuon synnytyksenkin kipeenä uudelleen:heart::heart::heart::p

Vempukka ja Kaveri 10 pvää
 
Huomenta kaikille!

Ja onnea uusille vauvoille, jos en jo kaikkia oo muistanu onnitella :D :flower:

Kiitokset kaikille, jotka on jaksaneet synnytyskertomuksia raapustaa, niitä on mukava lukea näin ensikertalaisena kun kaikki tulee itselle niin uutena... osaa sit jotain vaatia ja ymmärtää jotain juttuja sit paremmin...

Täällä alkoi isännällä viikon loma, jospa tuo Myttynen voisi ulostautua vaikka isin lomalla... Taitaa olla turha toivo, ei niin mitään merkkejä... Joskus joku hassu supistus mutta korkeintaan kaks tulee peräkkäin ja siihen ne jää :kieh: Minä oon täällä itekseni kirjoittelemassa varmaan vielä maaliskuussakin :D

Tsemppiä kaikille masun kanssa kärvistelijöille :)

Heidukka ja Mytty 39+3
 
Ihana tuo Vempukan synnytyskertomuksen osuus tuosta pierun pidättämisestä :D Mä niin näen itseni tekemässä jotain samaa ja kätilön huutamassa, että kuvittelenko mä ihan tosissaan, että sillä on siinä kohtaa jotain merkitystä :D Sitä odotellessa.

Keltakukka 41+0 (prkl!)
 
Lauantaita kaikille!

Suuret kiitokset täältäkin kaikille synnytyskertomuksia kirjoittaneille!! Vaikka yhden synnytyksen onkin jo kokenut on nämä silti aina erilaisia. Ja tuntuu kuin siitä edellisestä olisi jo ikuisuus vaikka siitä ei ole kuin 3vuotta. Yhden sortin synnytysvalmennusta lukea teidän kokemuksia...

(.) Täällä käytiin esikon kanssa eilen illalla päivystyksessä kun kuume vaan uudestaa nousi 39. Onneks kaikki oli kunnossa. Sai kuitenki kunnon särkylääkettä. Alkaa jo pikku hiljaa riittää tää sairastelu :mad:
 
Onnea taas vauvansa syliin saaneille!

Täällä olis tänään laskettu päivä, mutta ei näytä tyypillä olevan mikään kiire ulos. Käytiin vähän keskustassa shoppailemassa, löysin kivan verhokankaan makuuhuoneeseen mutta en kyllä tiedä koska saan sit aikaiseksi ne ommella.. Mentiin oikein kävellen että jos se reippailu vaikka sais jotain aikaseks, mutta pah, tuloksena vaan pari hassua supistusta ja kipeä häntäluun seutu. No, ei auta kun odottaa kärsivällisesti.

Hepa_ 40+0 POKS!
 
Heip!

Onnittelut vauvan saaneille ja kiva lukea synnytyskertomuksia.

Ja POKS 39+0.
Täällä mun 3v esikoinen ollut kipeänä viime vkl alkaen, nyt jo parempi vaikkakin vielä kovaa yskää. Lasten isä makaa reporankana sohvalla, hällä oli eilen 38 kuume, yskittää ja väsyttää flunssassa. Mulla taas alkoi eilen tuntumaan, että räkää tulee ja jäseniä kolottaa. Pahimmassa tapauksessa tämä on sitten pahimmillaan ensi viikolla, kun on sektion aika. Yskää en haluis, kun muutenkin pitää sitten aina yskiessä (sektiosta tulee limaa keuhkoihin) pitää tyynyllä mahasta kiinni.

Just eilen mietin, että millaista on synnyttää flunssassa ja kuumeessa, joten kiitos Vempukka kertomuksestasi, se siis onnistuu...
 
Laitetaas vielä punaisella eli rv 37+4 meille syntyi poika 10.2.2013 16.40. Strategiset mitat 2950g, 48cm ja pipo 34cm.

Onnea hirmuisesti vielä kaikille (joita on paljon) muillekin vauvan saaneille!! :flower:

Tässä synnytyskertomus:

Limatulppaa oli tullut synnytystä edeltävinä muutamina päivinä pieniä palasia ja laskiaissunnuntain aamuna oli siteessä myös veriviiruja. Silloin sunnuntaiaamuna alkoi tulla n.klo 9 alkaen supistuksia 10-15 minuutin välein. Ei olleet kivuliaita joten lähdettiin koko perheen voimin laskiaistapahtumaan. Supistukset samoilla väleillä, hiukan tuntuivat. Kotiin päästyä n.klo 13 alkoivat supistukset tulemaan tasaisemmin 10 minuutin välein ja kestokin oli jotain 20-30s luokkaa. Vielä klo 14 sanoin miehelle, että lähde vaan lätkävuorolle (joka siis olisi alkanut klo 17) ei tässä hätää. Klo 15 soitettin mun vanhemmille, että täällä mahdollisesti olis synnärille lähtö lähellä mutta ei mitään hätää. Joskus 15.30 aikaan alkoi tuntui melkoisen ikävältä ja ramppasin pitkin kämppää ja puhisin. Kaurapussinkin lämmitin ja pidin sitä alavatsalla. Mies oli sitä mieltä että kyllä se sieltä saman vuorokauden aikana syntyy. Netissä käytin supistuslaskuria joka näytti että 15.30-16 välillä supistusten väli tiheni 3-5 minuuttiin ja kestokin oli jo yli 40s. Todettiin että kyllä tästä nyt pitää lähteä. Ei muuta kun esikoinen autoon, omat tavarat mukaan ja synnärille. Aluksi oli tarkoitus viedä esikoinen ensin mummilaan mutta autoon istahdettuani totesin että nyt mennään kyllä suoraan Tyksiin. Matka kesti vain 10 minuuttia mutta oli niin tuskainen että huh huh! Päästyäni sisään sanoin kätilölle että nyt on tosi kyseessä. Mies meni odottamaan mun isäpuolta ulos ja kätilö vei mut toimenpidehuoneeseen ja ehdotti käyrille menoa. Sanoin että ok, aloin riisua ulkovaatteita ja sitten tuntui kunnon poksahdus mahassa ja vedet meni. Kätilö käski mennä sängylle ja tsekkasi kohdunsuun tilanteen: olin täysin auki ja sain ruveta ponnistamaan. Eli ei siis ehditty saliin asti, vaan poika syntyi 3 minuutin ponnistuksella siihen toimenpidehuoneeseen. Ilman kivunlievitystä mentiin, muttei tuntunut ollenkaan pahalta. Ei tullut mitään naarmuja eikä nirhaumia. Vauva oli tosi kinainen, mikä varmaan edesauttoi ulostuloa ja sitä ettei naarmuja syntynyt. Hauskinta koko jutussa on se, ettei mies ollut huoneessa mun kanssa vaan hän oli ulkona odottamassa että esikoinen haetaan hoitoon. Kätilö oli juossut ulos ja kysynyt mieheltä että oliko se sun vaimo joka just tuli sisään johon mies oli todennut että joo. Siihen kätilö sitten tokaisi että no onneksi olkoon, vauva syntyi jo! :LOL: Siinä oli kuulemma sekä isän että mun isäpuolen leuat loksahtaneet metrin verran alaspäin. Eli ehdin olla Tyksissä 10 minuuttia sisällä ennen vauvan syntymää! Summa summarum, 4h synnytys ilman lääkkeellistä kivunlievitystä ja palkintona mitä ihanin pieni poika. :heart:

Sairaalasta kotiuduttiin 2.päivänä. Maito nousi jo sairaalassa ja sitä tulee hyvin ja poika on jaksanut syödä reippaasti, paino on jo lähtenyt nousuun. Nyt ollaan kolmena päivänä käyty Tyksissä verikokeissa mittaamassa bilirubiiniarvoja. Ei onneksi nyt kuitenkaan jouduttu viemään poikaa valohoitoon, sillä tämän päivän arvot olivat eilistä matalammat.

Jos joku teistä turkulaisista mut tästä tarinasta tunnistaa (meillähän voi olla yhteisiä tuttuja joilta olette saattaneet kuulla tästä nopeasta toimituksesta), niin saa laittaa vaikka yv:tä. =)

Nyt menen katsomaan miten pieni mies voi ja lähden hakemaan todennäköisesti pahoinvoivan miehen varpajaisreissultaan kotiin. :)

Kaikkea hyvää kaikille, niin synnyttäneille kuin vielä omaa nyyttiä odottaville. Koitan aktivoitua myös tuolla jo synnyttäneiden ketjussa.

Elsiliini ja pikkumies 6vrk
 
Heipsan

Tosiaan sairaalassa on poika on ollut 2vko:a ja maanantaina pitäisi päästä pois. Itse pääsin viikon jälkeen pois ja päivät olen viettänyt osastolla pojan vieressä.
Ehkä tämä elämä alkaa voittaa.
Itse syön vielä särkylääkettä ja jtn muuta joka kontrolloi aivoja ja sydäntäni jotka meni vähän "sekaisin" synnytyksessä mutta keskiviikkona nekin loppuu.
Eli siis kunnollista vauva arkea ei ole meillä päästy aloittamaan mutta kyllä sekin aika pian koittaa.
Eliaksen paino oli torstaina -450g erittäin huono juttu mutra tänään jäljellä - 300.
Näin meillä tällä hetkellä menee.

Juli ja Elias 2vko
 
Onnea taas vauvautuneille:flower:

Mulle sitten iski rintatulehdus, 3 tuntia olin vauvan kanssa tänä aamuna päivystyksessä, kun eivät suostuneet puhelinreseptiä laittaa apteekkiin. Mulla on ollut varmasti 15 rintatulehdusta yhteensä aiemmissa imetyksissä, että tunnistan kyllä sen, mutta lääkäri halusi varmistaa, ettei ole paisetta: / No ei onneksi ollut, mutta 10 päivän antibioottikuuri on nyt päällä. Muistakaa alkaa heti tyhjentää pahinta pakotusta tisseistä, jos vauva ottaa pidemmät unet ja tuntuu, että rinnat täyttyy!

Kantoliinasta vielä pakko sanoa, kun aiemmin kirjoitin tänne. Että ei vauvaa tietenkään voi kantaa naama itseä vasten, vaan naama sivuun päin. Ja tietenkin täytyy muutenkin tarkkailla sitä vauvaa koko ajan kun se liinassa on, että saa hengitettyä ja ettei oo liian kuuma yms. Mulle tuli jo paha mieli, kun aattelin, että joku kantaa vauvaansa "huonosti" ja sitten sattuu jotain:(

Nyt vauva kutsuu! Tsemppiä vielä mahakkaille!

kiikkalainen ja poju 8 vrk
 
Heips taas!

Juli87. Sinulle toivon erityisesti tsemppiä ja jaksamista koettelemusten keskellä! Luin sen ensimmäisen viestisikin, kun "siirryit" maaliskuisista tänne. Tuntui hurjalta, mitä olet kokenut, että raskausmyrkytys tosiaan voi mennä noin pitkälle.
Juteltiin tuossa perjantaina oman terpparini kanssa, niin hän sanoi, että aiempina vuosina on keskimäärin yksi äiti vuodessa menehtynyt raskausmyrkytykseen, sen takia kaikkia oireita tarkkaillaan niin tosissaan. Ja kun verenpaine nousee, se vaikuttaa sitten istukan toimintaan, ei enää toimikkaan kuten pitäisi. Oliko sinulla miten pahat raskausmyrkytyksen oireet jo sitten aiemmin ja pitempään? Toivottavasti sekä vauva että sinä tervehdytte kokonaan tuosta! Varmaan kannattaa hakea vertaistukea/jutteluapukin, jotta saa tuosta kokemuksesta mahdollisesti jäävän drauman käsiteltyä. Tsemppiä siis sinulle!:hug:
 

Yhteistyössä