HELMIKUUN HELMET 2013 *heinäkuu*

*haukotus*

Huoh... viikko vierähti kotona ja sai ihan rauhassa nukkua päikkäreitä, nyt pitää ahertaa töissä... ottaa kyllä tosi kovasti voimille, minullakaan kun ei tuo työ helpoimmasta päästä ole. Mahaa viiltää kyllä tosi ilkeästi välillä kun joutuu oikein kroppaa rasittamaan, maanantaina olisi ensimmäinen neuvolakäynti, saa nähdä mitä neuvolatäti on työn raskaudesta mieltä...

Pahoinvointi pysyy meikäläisellä sillä aisoissa että juon pieniä määriä lähes koko ajan, jos unohtuu tuo juominen tulee heti kuvottava olo.

vitamiineja syön kun muistan, pitänee taas nostaa se purkki tuohon näkyville, muistaa siitä aamulla napsauttaa suuhun yhden. Koitan myös syödä hedelmiä, mutta tässä työssä tuo erittäin terveellinen ruokavalio on aika tuskallinen toteuttaa.

Kiukku sitä piisaa ja riittää aivan liikaa, luonteeni on tempperamenttinen, mutta nyt on todella vaikeuksia hillitä kiukkua, tänäänkin piti lähteä ulos seisomaan hetkeksi ettei trukkikuski polo tullut kuuroksi... No toistaiseksi sen vielä pystyy hallitsemaan kun oikein keskittyy, samaten itkuisuus on tullut ihan uutena tuttavuutena, itkettää ilman mitään syytä ja olen ihminen joka nauraa lähes 24/7. nooh hormoonit nuo vissiin hyrräilee :LOL:

Ensimmäinen neuvolakäynti askarruttaa, tutkitaanko siellä ja mitä? ultraako neuvolatäti? Kaavakkeita tuli vino pino kotiin jotka pitää täyttää ennen neuvolakäyntiä.

Päksyli+pikku myy 8+6
 
Viimeksi muokattu:
Hellurei!

Ihan oli taas normimaanantai: väsyä ja kiukutusta ilmassa, olipa raskaana tai ei :LOL:

Emppu Minun mieheni ei puhua pukahtanut koko raskaudesta ennenkuin tuli 8 viikkoa täyteen, tosin meillä oli ne keskenmenot syksyllä taustana. Sanoi jälkeenpäin itsekin, ettei vain uskaltanut innostua vielä. Nyt on jo ihan innoissaan, ja minä se vain pelkään, että vielä voi tapahtua mitä vain... tsemppiä teille, asioilla on tapana järjestyä :heart:

Kesäloma on nyt sitten loppu ja huomenna töihin. Saapa nähdä mitä siitä seuraa, tuleeko äkkilähtö lääkäriin taasen vai jaksanko olla siellä...

Taidan kaatua sänkyyn ihan justiinsa :) aamulla on verikoe jo ennen kahdeksaa.

Viivi+Tiiti 10+1
 
Hello pitkästä aikaa! Kuulumisia ekaks: Kävin viime torstaina tosiaan ultrassa ja se alkio oli vasta 1,5 mm eikä kuulunu sydänääniä (vielä). Toivottavasti on kuitenkin hengissä, kun piti olla 7+0 rv mut eihän se mitta täsmänny yhtään. Mut voi olla että hedelmöittyminen onkin tapahtunut viikkoa myöhemmin. Kai se o ihan normaalia? Eka neuvola sit elokuun alussa, jospa sitä jaksais oottaa...

Mun ei oo onneks vielä kertaakaan tarvinnu oksentaa. Vähän etoo välillä, esim. kahvi ei maistu niinku ennen mut tosi hyvin muuten on jaksanu. Mullakin sattuu yöllä kun herään kauheesti tisseihin, ihan pakottaa! Häviääkö ne raskausoireet jos se alkio kuolee sinne? Kaikenlaisia sitä miettii...

Mä voin kanssa sanoo ettei tuntunu kivalta kun soitin ekaa kertaa neuvolaan että oon raskaana niin ensimmäinen kysymys oli että onko toivottu. Niinkö niille on opetettu? Itse on ilosta ylimillään ja sit tuntuu että toi on se tärkein kysymys. Hoh hoijaa.

Vitskuista vielä... Itse en tällä hetkellä käytä kuin kalaöljyä. Syksyllä rupean sit syömään d-vitamiinia ja tarpeen tulleen rautalääkettä, jos hemoglobiini tippuu.

Anoppi jo niin haluais kertoa uutisesta sukulaisille, mut ei oo annettu vielä lupaa. Eihän rv oo kuin 6 ja risat.
 
Päksyli täällä ei ainakaan ultrattu eikä kuunneltu sydänääniäkään ekalla käynnillä (tosin mulla se oli rv7+4). Ultrat lähimmässä isossa kaupungissa eli Jyväskylässä kaikki. Hemoglobiini, paino, verenpaine mitataan ja on mahdollista puhua mieltä askarruttavista asioista. :) Niin ja se virtsanäyte annetaan kanssa, mut sehän on joka kerta sit kun neuvolaan menee. :) Verikokeetkin yleensä heti ekalla käynnillä, mut mun piikkikammon takia odotetaan, et saa sit seulontaverikokeen samalla - ensi maanantaina sitä piikkityynynä oloa sitten. :)

(.) väsyttää, väsyttää, väsyttää. Niin ja päätä särkee. Urgh. Tässä mentiinkin pari kk ilman päänsärkyä, en oo kyl kaipaillu. Hmph.
 
J+
Oliko suunniteltu jumankekka kysymykseen alkaa väsymään! Mitä se oikeastaan ihmisille kuuluu suunniteltiinko vai ei? Kuka tällaista kysyy, pitäisi vaan onnitella ja olla iloinen. Niin ainakin itse teen.

Nyt tänään kun työpaikalla uutinen tuli tietoon vastasin kysymykseen sata kertaa ainakin. Lopuksi en jaksanut enää sanoa sen olleen täysi yllätys, joo joo yritetty on, juu ihan odotettu juu... Mitä ihmisiä vaivaa? Kysymys on mielestäni liiankin intiimi enkä ole keksinyt ystävällistä tapaa kieltäytyä vastaamasta.

Vaikka raskaus on "vahinko" mitä se kysyjää auttaa. Jos ei olisi rakastettu, seisoisibko sitten turvonneella vatsallani ja odottelisin aborttia viimeisille päiville? Tuskin.

Oikeasti, olen raivona tätäkin kirjotellessa. Sukulaisille pitäisi perjantaina kertoa, olisko ideoita kuinka kaartaa tai kieltäytyä moiselle kysymykselle. Vai onko vihani pelkkien hormoonien takia?
 
J+ Miksi ihmiset olettaa ettei raskaus olisi toivottu? Siis oletteko "liian nuoria, liian vähän aikaan yhdessä olleita" vai miksi? Mitä jos vaan vastaisit kysymyksellä takaisin tyyliin "Eikö omat lapsesi ole olleet toivottuja?", "Etkö ole kuullut ehkäisystä vai luuletko, etten minä ole kuullut?". Toki toisen tyhmyyden asteelle vajoaminen on tarpeetonta ja sitten taas on se niin, että tyhmät ihmiset eivät tajua kuin samalla mitalla antamalla. Tsemppiä!

Odotetusti outoja kommentteja tuli (kuten aikaisemminkin) paristakin suunnasta. Mitä ihmettä se ihmisille kuuluu montako lasta haluan?! Itse elätän perheeni (oli viimeksi huiman 1vk äitiyslomalla ennen kuin jatkoin työntekoa perheyrityksessämme) ja varsin hyvin olen työni tehnyt, sitä ei kukaan voi kieltää. Mitään ei keltään puutu ja matkustelemmekin enemmän vuositasolla kuin moni vuosikymmenen aikana. Eli jos minulla on halua tehdä itse elättämiäni lapsia ja hoitaa heidät, ei luulisi sen kuuluvan kenellekkään. Ehkäpä ihmiset vaan ei osaa enää onnitella viidettä kertaa vaan mielummin toteavat "mikäs siinä jos jaksaa". Itse ilmeisesti eivät jaksa omien 2 lapsensakkaan kanssa. Yksi sukulainen jopa sanoi "mikäs siinä lapsia on tehdessä, kun niihin on varaa". Joo-oo ei se minusta yksin varallisuudesta ole kiinni. Lapset tarvitset enemmän aikaa ja yhdessä oloa kuin varallisuutta, joka toki auttaa arjen pyörityksessä. Kukaan lapsi ei kuitenkaan mielestäni koe laiminlyömisenä sitä, ettei saisi merkkivaatteita ja ulkomaanmatkoja vaan sen, ettei vanhemmilla ole aikaa ja halua osallistua lapsensa elämään. Ja tätä voisin jatkaa vielä pitkään, sen verran sappi rupes kiehumaan ;)

Päksyli meidän neuvolassa ei ultrata kuin neuvolalääkärin toimesta. Ekalla kerralla kait aika harvassa paikassa tehdään muuta kuin täytetä papereita ja laitetaan labralähetteitä. Itse en kanssa halua montaa kertaa käydä pistettävänä ja verikokeet otetaan suoraan samalla kertaa seulan kanssa.

Se ois sitten aamupalan nr. 2 vuoro. Ekan söin jo noustuani klo 4 ja kohta rupeaa nälkä taas nostamaan päätään/ pahoinvointi. Saa nähdä kumpi tulee ekana. Hauskaa päivää itse kullekkin mahankasvattajalle!

Maarit* 10+1
 
Mä luulen, et ne ihan siksi kysyy, et oliko suunniteltu/toivottu, että siitä on hyvä sitten lähteä jatkamaan. Kun valitettavasti usein se suunnittelematon ja ei toivottu sitten abortoidaan pois :( Minut varmaan tuossa työssä valtaiskin kyynisyys kun tarpeeksi monta ei toivottua olisi tullut vastaan.

Haha, noin olisikin hyvä vastata, vaikka totuus olisikin toinen! :) Vaikka vahinkoja sattuu aikuisille ihmisille enemmän kun uskottekaan. Se mikä sitten menee vahingoksi on niin erillaisten käsitysten takana. Omakin vahinkomme täyttää kohta 5v ja kyllä, minä tiedän mitä siitä seuraa kun aikuiset ihmiset peiton alla pyörii ilman ehkäsyä. En vaan miettinyt ihan niin pitkälle, että jos menkkoja ei ole 9kk ollut että siitä sitten yhtäkkiä paksuksi pamahtaakin. Mutta näin kävi ja olen hurjan onnellinen siitä :heart: Ja mä iha rehellisesti kysyjille vastasin, ihan sama pitäkööt idioottina, kun olen kuvitellut, et kuukautiskiertoa tarvitaan ees vähän raskaaksi tulemiseen.. :D Mut se uteleminen on kyllä todella tympeää, lopputulos kun kumminkin on se mikä ratkaisee.

Tsempit helmiodottajalle,. Mun ainakin oireet loppui keskenmenneessä.

Kiukku: Kirjoitin ensin että kuikka.. :LOL: Joo, no joo.. Ton 6v uhmaajan kanssa tuntuu nyt olevan erityisen hankalaa. Ymmärrän kyllä, että ihan itsenäistymisen takia hän nyt koittaa vähän ns. tehdä pesäeroa mutta herrantsyygelit sentään, minä saan enemmän laskea kymmeneen kun poika.. Muuten ei erityistä kiukkua ole, mä oon muutenkin aika rauhallinen, sanon kun on asiaa.

pahoinvointi: Pieniä aaltoja enää, ruokahaluttomuutta sitäkin enemmän ja sitä, et vaikka maistuiskin niin ei mahu. Tuttua huttua. :)

Päänsärkyä löytyy, juu. La-su särki koko lauantai päivän ja sunnuntai yön, nyt tuntuu taas takaraivolla.. Ei kivaa :/

(.) Mä en voi olla tuijottamatta noita ultra kuvia, niin hienoja :heart: Sain ajan muuten rakenne ultraankin, 21.9. Kamalan kauan saa sinnekkin odottaa :D

Äiti maa & Usko 11+3

Jatketaan vielä Maarit* Tuo on se mikä minuakin rassaa. Kommentit "te ootte ihan hulluja" "Kuka hullu tekee neljä lasta" "Yksinkö teidän täytyy maailma täyttää" jne jne jne.. Ihan tän takia mua ei huvita kertoa oikeastaan kenellekkeen niille jotka ei tiiä vielä. Ärsyttää niin suuresti. Mua oikein ahdistaa mitä anoppilaiset sanoo, ne meinat repiä peliverkkarinsa kolmosestakin jo. Enkä edes tajua miksi, ei ne joudu lapsia hoitamaan kun aniharvoin, kukaan ei oleta heidän ostavan upeita lahjoja tms.. "Nyt ei sitten yhtään enempää" tais heidän suustaan tulla useamman kerran kolmosen jälkeen.. :kieh:
 
Viimeksi muokattu:
Suunnittelusta, multa ei oo koskaan moista kysytty, että oliko suunniteltu?! Omituinen kysymys! :O Niin päin kyllä, että "no koskas teille..." Siihen tekisi mieli joskus vastata jotain nasevaa, ei sekään kovin korrekti kysymys oikeasti ole..

Raskauden salailu on onnistunut multa töissä hyvin, ei ole enää oloja ja maha (turvotus) piiloutuu muutenkin löysempien paitojen alle. Tupakanpolton lopetin ennen raskautta ja joskus suusta on päässyt valkoinen valhe kun viikonloppumenoja on kyselty ;)

Oma napa on edelleen hiljainen, vähän yli viikko vielä ultraan.

Mulla on KAMALA MATKAKUUME!! Suunnittelen lähtöä johonkin lämpimään elokuulle, todennäköisesti ne hyvät kelit tulee tänne kyllä just silloin.. :LOL: Kuinka moni on reissannut/ aikoo reissata ulkoimaille mahan kanssa? Itse olin viime raskaudessa melko pitkällä Turkissa, tarvittiin kaikki todistukset yms että pääsi lentämään. Nyt ei onneksi vielä tarvitse kun viikkoja olisi niin vähän.

-Pippari ja tyyppi 9+6
 
Huomenta!

Siis voi luoja miten ihminen voi olla VÄSYNYT! Ja veikkaan ettei tää oo mitään ens helmikuuhun:D Toi kuopus valvotti taas viime yön (12, 01, 02 ja 03 herätyksillä, sit otin viekkuun ja se kähjäs tohon aamu 6:een asti siinä ja heräs... voi plaaah. Bongasin sillä kyllä 3 hampaan (just pinnalla kohta) eli se taitaapi valvottaa

KIUKUTTELUSTA, mä oon aina aika tyyni ja rauhallinen, lähinnä kun olen väsynyt niin olen ärtynyt... Muistan kyl viime raskaudestakin tän väsymyksen..:kieh:

ASIATTOMAT KYSYMYKSET, jotenkin viel ymmärrän neuvolan "onko sama isä" kyssärit, koska minunkin tapauksessa 2 isompaa on aikaisemmasta liitosta. Mutta nuo Oliko vahinko kysymykset hämmentää: mitä kukaan sillä tiedolla tekee?
TOISAALTA neuvolan puolelta ymmärrän nyt tämänkin, koska esim. meillä on niin pieni ikäero tulossa, että moni kauhistelee sitä jaksamista, ja kun on 3 lasta kuitenkin jo. Neuvolalla toki on tieto että ollaan yritetty (kun oli jo tuulimuna ja varhainen km taas alkuvuonna) joten uskon välttyväni näiltä kysymyksiltä.

Mun vanhemmat ovat iloisia. isäni toki mainitsi että älä enää eroa, kun ekan kanssa on 2 lasta ja nykyisen kans 3, niin olisko seuraavan kans 4:LOL: Mun isällä on tosi kieroutunut huumorintaju:LOL: Sit ollaan kuultu et ens kesänä ei voi altaasen laittaa vettä noin paljoa kun jos kaik lapset menee uimaan niin se tulvii yli:LOL: Tälläistä pientä kuittailua, jonka kuittaan sanomalla että kyllä nyt hyvät geenit tarttee pistää jakoon ja tehdä maailmasta astetta parempi :D :D

RASKAUDEN SALAILU, ei olla salailtu sykkeiden näkymisen jälkeen, ja mahakin turvottaa jo melkoisesti

ÄITIMAALLA ja jollain muullakin oli hyviä ultrakuulumisia:heart: Onnea niistä:heart:

Ei hitto, nyt yrjöttää niin paljon et pakko mennä yrittää syödä jotain...

T.Neiti + Mussukat 8+4
 
  • Tykkää
Reactions: Maarit*
Helmiodottajalle tsempitykset täältäkin. Jos laitteet yhtään vanhemmat ei syky välttämättä näy vähän myöhemminkään ja sullahan mitatkin selkeästi pienemmät kuin oletetut viikot eli toivottavasti kaikki ok. Oireita tuskin olisi, jos et ois raskaana :)

Äiti maa Uskomaton kommentti anopiltasi! Mä en ois malttanut olla tokaisematta, että mun lasten teko tai tekemättä jättäminen ei kuulu kenellekkään muulle kuin minulle ja miehelleni! Mietippä valmiiksi joku sopiva, naseva kommentti. Esikoisesta kun kerrottiin appivanhemmille, niin onnitteluiden sijaan kommentti oli "älkää kuvitelko, että me hoidetaan". No 13 vuotta ja 4 lasta myöhemmin eivät ole koskaan hoitaneet eivätkä ole näinä vuosina nähneetkään lapsenlapsiaan kuin n. 5 kertaa/ vuodessa ja samassa kaupungissa asutaan eli tuskinpa on rasitukseksi asti ollut vaikka montahan niitä onkin. Ja jos siitä rasittuu, niin antaa sitten rasittua =). Mahtaa kommentit olla taas omaa luokkaansa mitä sieltä tulee. En tiedä edes tahdonko kuulla tai saatan sanoa jotain nasevaa.

Kuinka moni on reissannut/ aikoo reissata ulkoimaille mahan kanssa?
Me ollaan reissattu pitkin ja poikin ja aina varsin myöhäisille viikoille asti. Turkissa oltiin viime raskaudessa puolen välin jälkeen enkä tarvinnut mitään todistuksia tms. Neuvolakortti toki oli varmuuden vuoksi mukana. Nyttenkin on pari reissua suunnitteilla syksyksi. Inhoan marraskuun viettoa Suomessa ja voi olla, että lähdemme vaihteeksi jonnekkin lämpöiseen useammaksi viikoksi.
Elokuussa/syyskuussa koulujen alun jälkeen on halpoja reissuja tarjolla ja tämän kylmän kesän jälkeen houkuttaisi joku äkkilähtökin etelään. Pitää katsoa mitä on tarjolla.

Neiti-81 tykkäs huumorille, ei pahoinvoinnille :)

Jaahas nuorukaisemme taitaa heräille aamuvelllilleen. Sitten pääsen takaisin nukkumaan neidin toivottavasti jatkaessaan uniaan vielä pari tuntia. Meillä kaikki lapset on olleet alusta alkaen hyviä nukkujia :)

Maarit*
 
Viimeksi muokattu:
Kysymyksistä: Mua taas ihmetytti neuvolatädin kysymykset ruokavaliosta. Kerroin olevani osittain kasvissyöjä, mutta syön kyllä joskus kanaa. Täti alkoi sitten kyselemään että syökö tai saako mieheni syödä lihaa ja valmistanko hänelle lihasta ruokaa. Taisin todeta, että on hänkin tottunut samanlaiseen ruokavalioon. Kotona vasta tajusin, että täti tais pelätä että tehdään lapsesta kasvissyöjä? :)
 
sattumista kyllähän niitä aikuisia löytyy kelle niitä vahinkoja sattuu, ja on turha suuttua tai loukkaantua jos joku kysyy että oliko toivottu. Ei saa olla liian herkkänahkainen sillä niillä kysymyksillä on tarkoitus. raskaushormooneissa saattaa tietysti olla vähän ajattelematon mutta minusta on turha nostaa meteliä tälläsistä asioista. vahinkoja sattuu ja suurinosa niistä on ihan aikuisten harkittuja ilman ehkäsyä harrastettuja seksi kertoja, abortti voidaan suomessa trehdä viikoille 12 ja sinne tosiaan toiset odottaa maha turvoksissa viimeiseen asti. Olen vierestä nähny kun ystäville on näitä abortteja tehty.

Mua raivostuttaa se kun ihmiset valittaa pikkuasioistakin ja varsinkin raskausaikana raivoon siitä :LOL:

muiden mielipiteistä miksi niistä tarvitsisi välittää, jokainen joka oikeasti hoitaa itse lapsensa on oikeutettu niitä tekemään vaikka maailman tappiin saakka :) se on niin yksilöllistä kuinka paljon toiset hoidattavat lapsiaan esim. isovanhemmilla. Jonkun yksi lapsikin saattaa olla aina hoidossa.

elsiliini hölkkäämässä käyn kun pääsen ilman rattaita :)

eka neuvola Pissa koe, hb, verenpaine, paino mitataan ja vain harvoissa kunnissa on edes ultralaitteet. Enimmäkseen aluksi se on vaan juttelua ja aika kannataakin käyttää hyödykseen jos mieltä askarruttaa :)) tsemppiä kaikille ensimmäsitä kertaa sinne meneville :))

Itekkin varasin neukka ajan ja huomennahan sinne pitäis raahautua, esikko lähtee tietysti mukaan joka kerta kun mies on töissä ja viihtyy siellä uusien lelujen parissa :)
Sokerirasitukseen en tälläkertaa suostu (sukurasitteen vuoksi) koska oli niin perseestä viimeks eikä mitään vikaa löytyny. Pidän kuitenkin liikunnalla ja ruokavaliolla sokerit ja painon kunnossa.

Nyt sadetakit ylle ja kumisaappaat alle ja esikon kanssa vesilammikko leikkeihin.
taikamaailma 8+2
 
Matkustamisesta ulkomaille: Käytiin ku tokaa odotin kreikassa...siellä tuli täyteen rv 32 ja neiti synty rv 39+0. Mukana silloin myös 1v1kk poika ja hyvin meni reissu=) Kauhee matkakuume täälläkin ja just yritin kattoo matkoja heinäkuun lopulle mut kaik halvat taitaa olla menny=( Ja sit ku koulut alkaa ei viitti heti lähtee...syyslomal jos en oo töis ni vois harkita=)

Lasten isovanhemmista: meillä siis minun ja mieheni molemmat vanhemmat kuollut eli lapsilla ei yhtään mummoa eikä pappaa. Jostain syystä raskausaikana aina kaipaan heitä eniten...itkettää..ehkä ne on nää hormonit ja kiva se ois äidiltä kysellä odotukseen ja synnytyksen liittyviä juttuja tai et millainen olin pienenä yms. =(

Pitäis siivota ja alkaa henkisesti valmistautumaan pojan huomenna pidettäviin 8v synttäreihin. Huh huh!

äitx2 ja riesa rv 10+0
 
Hei vaan kaikille!

Tervetuloa kaikki uudet Helmikuiset ;)

Ekasta neuvolasta Meillä kans eka käynti oli lähinnä perustietojen täyttöä, verenpaineet, pissat purkkiin, hemoglobiinit, paino jne. ei ultraa... Mulla on seuraava kerta sitten vko 15+ . Töiden takia yritin saada toista neuvola-aikaa työajan ulkopuolelle, mutta pitkän työmatkan takia se ei oikein onnistunut. Mutta luultavasti saan asian kuitenkin hoidettua, ilman että tarvitsee kertoa?! Ajattelin "virallisesti" kertoa asiasta töissä joskus syys-lokakuussa?! Riippuu tietenkin mahan koosta :D

Omaa napaa ja kertomisesta Eilen kerrottiin minun äidille, hänen miehelleen ja siskolle...Ja kylläpä ottivat asian ilolla vastaan. Äitini on toivonut mummoutumista jo jonkin aikaa...saa nähdä miten pahasti hurahtaa:O Anopille ja appiukolle kerrotaan heti kun nähdään seuraavan kerran kasvotusten. Muutama kaverikin tietää jo. Vaikka mitä vain voi edelleen tapahtua, niin silti on jotenkin levollisempi olo nyt kun viikot on "kaksinumeroisia" .

Oloista Mulla on välillä jo tosi normaali olo! Jee! Etomista tulee koko ajan vähemmän. Tissejä palelee välillä, niin että vihloo! Pitääkö jo neuloa jotkut patalaput lämmittämään?:LOL: Tupakka haisee IHAN kamalalle, tekisi mieli kieltää kaikkia sauhuttelevia lopettamaan heti! Varsinkin ihmispaljoudessa ahdistaa, kun tuntuu, että joutuu koko ajan savupilven keskelle :x

Tässäpä taas aatoksia tulikin... np-ultraa odotellessa: enää 12 päivää! Siellä toivottavasti vielä tarkentuu tuo la, niin odotan siihen asti ennen ku lähden muuttelemaan sitä tänne.

Mansikki ja pikkumuu 10+3
 
Herranen aika, miten törkeitä ihmisiä!! Neuvoloissa lääkärit ja hoitajat nyt kyselevät kaikenlaista ja minusta se kuuluu asiaan, mutta toki olisi toivottavaa, että tekisivät sen asiallisesti. Mutta työkaverit, sukulaiset ja muut! Onpa kurjaa, että joillekin on osunut noin ****päisiä, käytöstavat unohtaneita ihmisiä kohdalle. Sopiva letkautus voisi olla vaikkapa "ei ole toivottu ja aiotaan kyllä tehdä abortti, mutta ajattelin ensin kuitenkin kertoa täällä töissä". Joltain läheiseltä ystävältä voisin varovaisesti kysyä, jos olosuhteet olisivat "erikoiset", esim seurustellu vasta vähän aikaa tms. Mutta en suoraan paukauttamalla, vaan kautta rantain, joka antaa mahdollisuuden jättää vastaamatta, jos ei halua.

Se toinen puoli "koskas te alatte lisääntyä" on myös niin tahditon. Oma sukuni on todella tahdikasta eikä kukaan kyselly tässä vuosien aikana mitään. Oma mummoni sanoi ainoastaan miehelleni pari kertaa, että sinusta tulisi kyllä hyvä isä, kun tämä on leikkinyt/hoitanut siskoni lapsia mummolassa. Sen sijaan miehen suvussa on muutama ajattelematon ihminen, joiden takia muutaman kerran olin itku kurkussa. Kyllähän niitä lapsia "tekisi" jos vaan tulisi.

Eikä lapsiluvunkaan luulisi kenellekään muulle kuuluvan. Vaikka olen itse sitä mieltä (ympäristöalan opiskelijanakin), että maailmassa on liikaa ihmisiä ja väestönkasvu olisi saatava kuriin, niin ajattelen sitä vain YLEISESTI. Kyllähän jokainen pariskunta saa ihan itse päättää, miten paljon haluaa lapsia eikä se minulle kuulu. Myönnän toki, että olen ihan rehellisesti kiinnostunut, miten arki pyörii taloudessa, jossa on vaikkapa 15 lasta. Mutta ei sellainen ole ilkeämielistä hämmästelyä.

Minä olen välillä ihmetellyt sitä, miten osa ihmisistä tuntuu pyörittelevän silmiään ja huokailevan, että "vähänpä te tiedätte" monien asioiden kohdalla. Me ollaan kuitenkin jo ihan aikuisia ihmisiä eikä ajatuksemme vauva-ajasta ja lapsista pelkältä ruusunpunaiselta näytä. Moni on esim hymähdellyt, kun olen sanonut, että emme halua, kotimme täyttyy muoviroinasta heti kun lapsi on syntynyt.

Miehen tuesta raskauteen. Minä ymmärrän kyllä hyvin, jos joku ei halua ahmia tietoa lukemalla, eivät kaikki naisetkaan halua. Meillä mies sanoi, että hän luottaa siihen, että minä kerron hälle kaiken olennaisen. Ja minähän kerron, välillä tauotta. :LOL: Mutta kyllä hän on jo aika paljon keskustellu näköjään raskaudesta monien kanssa. Veljensä, veljen vaimon, kavereidensa jne.

Reissaamisesta. Minä olin siskoni kanssa etelässä vajaata kuukautta ennen kun tämän ensimmäinen syntyi. Tosin lapsi tuli 5 vkoa etuajassa. Ei tuntunut olevan siskolla mitään ongelmia ja reissu oli oikein onnistunut.

(.) Pahoinvointi on helpottanut, tänään en ole oksentanut lainkaan ja eilen vain kerran. Mutta sitten on tullut kääntöpuoli sille, kauhea pelko, että jos tämä meneekin kesken. Johtuu varmaan siitä, että keskimmäinen keskenmenoni oli 13. viikolla (eli viikkoa myöhemmin kuin olen nyt). Siitä on jo 9 vuotta, että ei ole muuten ollut enää mielessä ja yksityiskohdatkin ovat unohtuneet, mutta nyt moni asia on tullut mieleen. Yritän ajatella vain, että olisi äärimmäisen epätodennäköistä, että tuli kaksi noin myöhäistä keskenmenoa. Onneksi on ultra ylihuomenna. Ja vaikka ei pahoinvointia ole, niin ei tämä elämä liian auvoisaksi muuttunut. Viime yönä heräilin moneen kertaan päänsärkyyn ja aamulla totesin, että on migreeni. Mulla on muutaman kerran vuodessa aurallinen migreeni ilman suurempaa päänsärkyä. Kurjaa se on ilman särkyäkin, kun saattaa kestää jopa viisi päivää, näköhäiriöitä, oksentelua ja kasvojen puutumista. Toivottavasti tämä menee nopeasti ohi.

Tulipa pitkä sepustus. :ashamed:

Voikaa hyvin,

P-L 11+3
 
Taikamaailma En usko kenenkään väittävän etteikö ihmiset tule vahingossa raskaaksi, mutta Suomessa ei kenenkään ole pakko lasta pitää. Jos taas valitsee pitävänsä lapsen, niin tokihan se lapsi silloin on toivottu vaikka raskaus ei ollut suunniteltu. Ja siitä taas edelleen päästään suunnitteluun ja lapsettomuuteen eli kuinka moni voi sanoa lapsen tulleen suunnitellusti. Jos esim. vuoden tai pari tekee lasta tuleeko se silloin suunnitellummin kuin yllätyksenä alkanut raskaus? Tämähän on loputon keskustelun aihe, josta varmasti jokaisella on mielipiteensä, mutta kuten jo aikaisemminkin totesin on se vain ja ainoastaan pariskunnan oma asia eikä kuulu minusta kenellekkään muulle.

Aamu-unet venyi meillä 9 asti ja olo suht inhimillinen. Ehkäpä aurinkoisella säällä on osansa.

Maarit*
 
Vielä tuosta ekasta neuvolasta. Onkohan se meidän neuvolatätisijainen vähän oikonut? Aiemmin kävi jo ilmi, että "kaikki muut" on saaneet enemmän opaskirjoja (minäkin haluan kun kaikilla muillakin on! :LOL:) ym. Minua ei myöskään punnittu, kysyi kyllä, paljon painoin ennen raskautta. Pissaakaan ei tutkittu. Tosin kävin sitten myöhemmin labrassa antamassa näytteen...
 
Toivottu-ei-toivottu Tuossa lienee sävyero siinä, että puhutaanko toivotusta raskaudesta vai toivotusta lapsesta. Jos raskaus alkaa yllätyksenä, niin eihän se silloin ole (etukäteen, aktiivisesti) toivottu. (Eihän se välttämättä ole myöskään ei-toivottu, vaan asiaa ei ole vaan ajateltu.) Lapsi sen sijaan voi olla tässäkin tapauksessa hyvinkin toivottu.
 
Terveiset neuvolasta!

Kovin oli lyhyt (45 min.) käynti. Lappuja täytettiin, terkka (sijainen) kyseli kaikenlaista ja vain verenpaine mitattiin. Eli hemppaa ei mitattu eikä pissanäytettä tarvinnut antaa. Myöskään vaa'alle ei tarvinnut mennä. Jotenkin tuli tosi hassu olo, sellanen et "tässäks tää sit oli?" -tunne. Lippusia ja lappusia sain kotiin luettavaksi, nekin pitkälti ne ihan samat mitkä esikoisesta. Terkka muuten kysyi vain, että onko sama isä. Ei mitään että onko suuniteltu, toivottu jne.

Lasketun ajan terkka laski olevan 24.2. eikä 28.2. Eli neuvolan laskujen mukaan viikkoja mulla olisi 8+2 mutta en nyt vaihda tuota ennekuin oon käyny ultrassa. Np-ultra onkin sitten 7.8. eli kolmen viikon päästä! =) Siinä samalla annan sitten verinäytteet seulaa varten. Ja seuraava varsinainen neuvolakäynti onkin sitten vasta 3.9.


Raskaana matkustaminen: Esikoista odottaessa olimme Malesiassa 2 viikkoa. Mulla silloin viikkoja 16. Ja olo oli ihan mainio. Ja nyt olemme taas syyskuussa lähdössä kaukomatkalle ja viikkoja 15 matkan alkaessa. :)

Mulle on yhdentekevää kuinka monta lasta kukakin haluaa ja saa, kunhan ne lapset saavat hoivaa ja rakkautta, rajoja ja kasvatusta. Me olemme puhuneet 3 lapsesta. Muistan kun äitini jossain vaiheessa esikoisen ollessa ihan vauva totesi että "älkää nyt vaan tehkö toista sitten ihan perään". Vähän oli tökerö kommentti. Luulen että kun kerromme isovanhemmille kaikki ovat onnellisia puolestamme, eikä tuleva ikäero (2v 8kk) ole äitinikään mielestä liian pieni. Sitä paitsi mun jutuista ("sit kun meitä on enemmän", "lastenhuoneeseen mahtuu hyvin 2 lapsen sängyt" ja "pojan vaatteet oottaa seuraavaa") on kaikki varmasti ymmärtäneet ettei aiottukaan jättää mitään 4-5 vuoden eroa seuraavaan.

Huh, nyt tarttis ottaa päikyt ja sit gradun kimppuun. Ei kiinnostais pätkääkään!

Elsiliini 7+5 (8+2)
 
Matkailu
Me meinattiin lähteä käymään kanarialla joulukuussa... sattuu mahdollisesti raskausviikolle 30.
Mitkä liene lentomääräykset noilla viikoilla?? Jostain luin että euroopassa saa lentää viikoille 36??


MUOKS googletin ja kopioin finnmatkojen sivuilta:

"Raskaana olevat matkustajat

Lentoyhtiöiden säännöt ja ohjeet koskien raskaana olevia matkustajia vaihtelevat jonkin verran. Useat lentoyhtiöt edellyttävät lääkärintodistusta, jos raskaus on edennyt 28. raskausviikolle ja lentäminen on sallittua lentomatkan pituudesta riippuen tavallisesti 34. tai 36. raskausviikon loppuun saakka. Ota yhteyttä Finnmatkojen asiakaspalveluun, josta saat tarkemmat lentoyhtiökohtaiset tiedot ja ohjeet."


Sitten löytyi tällainenkin: KTL | Matkailla voi raskaanakin

Voi hitsi, pitääköhän sitä matkaa aikaistaa.... muttakun matkarahat tulee vasta veronpalautusten muodossa joulukuun 4. päivä
:LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Huoh! Tulipas paljon uusia aikoja kun soittelin neuvolaan ultra kuulumiset :D Jäi vaan kysymättä pitääkö se sokeri-rasituskin tässä nyt käydä... Hittolainen ja ei se täti uudelleen vastannu... Pitää soitella huomenna soitto-tunnilla uudelleen :D Nt-ultra on 17.8, sitä ennen käyn verikokeessa... sit on neuvola+lääkäri 27.8.... Ja kaikki ovat sellaisia aikoja, että mieskin pääsee mukaan!

Heidukka ja Mytty 8+2
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille!

Olen ollut vajaan viikon kilppari-kuurilla, ja jotenkin ihmeen kaupalla pahin väsymys on lähtenyt helpottamaan. Kun nuo sairauden ja raskauden oireet vähän limittyy keskenään, niin en yhtään osaa arvioida, kuinka suuri osa tuota älytöntä, viikkoja jatkunutta väsymystä oli raskauden syytä ja kuinka suuri kilpirauhasen vajaatoiminnasta johtuvaa. Lääkitys ei tietenkään ole voinut purra noin nopeasti, mutta ehkä raskausviikkojen eteneminen tekee hiljalleen tehtävänsä. Onneksi ei tee enää mieli kirkua kun täytyy nousta joskus päivän aikana sängystä :D. (Kuuden herätyksetkin on olleet jotakuinkin siedettäviä, wou!)

Kertokaapas omat inhokkihajunne ja -makunne? :) Mua ei - ihme kyllä - ellota miehen tupakointi yhtään niin paljon kuin normaalioloissa. Viime raskaudessa mieshän ei saanut käytännössä suudella minua lainkaan, kun noin 3 tunnin tupakoimattomuuden jälkeen vasta kestin häntä lähelläni :D. Nykyiset inhokkihajuni ovat yhä märkä pyykki, paistuva liha ja paistettu kananmuna.

Mieliteoista puolestaan on meetwursti ehdoton ykkönen. Yhtenä iltana itketti, kun mies oli laittanut lapsen leivälle viimeisen viipaleen, heh.

Mullakin on ollut hurjaa kiukuttelua nähtävissä ja kuultavissa. Tänään huusin leikkikeittiön hajottaneille lapsille kurkku suorana, en varmaan ole koskaan huutanut niin kovaa, jäi ihan araksi kurkku. Ja sekös vasta ärsyttääkin, kun kaikki järjetönkin ärsyttää niin pirusti!

Ensi maanantaina ultra. Toivotaan, että siellä elävä sikiö liikkuisi... Oon kateellinen teille, jotka ovat päässeet lasta jo kurkkimaan np-ultrassa! :)

Hei, te muut joilla on kilpirauhasen vajaatoiminta, minkä suuruinen lääkitys teillä on?

Nappikeitto + pikkunappi 11+1
 
Viimeksi muokattu:
Nappikeitto, millaset arvot sulla oli? Ronskilla lääkityksellä aloitettu, mulla aloitettiin 1x 25mikrog/ vrk ku arvot oli TSH 4,2 ja T4V 10
Nyt menee 3 x 25mikrog /vrk, arvot TSH 2,2 ja T4V 15.. Koitin puhua yhden satasen per päivä, mutta lääkäri ei suostunut kun väitti mun menevän heti ylikierroksille? Miettii et nyt jo määrä kolminkertaistunut ja silti arvot noin vähän muuttuneet (t4V pitäs olla yli 16!)
Nyt tullut kynsimuutoksia yms, jotka toki voi johtua jostain muustakin mut...........
 

Yhteistyössä