HELMIKUUN HELMET 2013 *heinäkuu*

Tervetuloa uusille :wave:

Tigen uutisia ootellaan.

helmiodottaja näkykö sykkeet ultrassa. Mulle sanottiin kun oli ekat verenvuodot ettei vielä kontrolloida kun viikkoja vähän ja sykkeitä ei näy. Kontrolloitiiin uusien vuotojen takia 7+3 ja syke näkyi ja oisko pituutta ollu saman verran kun sulla nyt, tarkkaan en enää muista...

Jäykkäkouristusrokotetta ei anneta jos on raskaana. Ite esikoisen kohdalla kysyin kun ois pitäny uusia, mutta eivät uusineet silloin. Tietty en tiiä jos ois tullu joku iso haava miten sitten ois menetelty.

Elsiliini musta on yhtä paljon noita neuvolakäyntejä ollu esikoisesta ja kuopuksesta. Saa nähä miten tässä raskaudessa on. Nyt ainakin vaikuttaa että samoilla mennään.

Päksyli, mulla on ollut samankaltainen tilanne kun sulla. Osaa hoitohenkilökunta joskus olla törkeitä. Mulle kun viimeraskaudessa lääkäri sanos et keskenmeno niin tarjos vielä rauhottavia kaupanpäälle kun rupesin itkee... Viikonlopun jälkeen pääsin kanssa ultraan ja kaikki olikin kunnossa.

Keltakukka kohtu on vielä alhaalla, itekin oon yrittäny tunnustella mutten oo kyl löytänyt.

L.O.V.E oot kyllä ajoissa saanu sykkeet kuuluu. Mäkin haluun tollasen dopplerin ;)

Eka neuvola oli juhannuksen jälkeen. Mä en kokenut sitä turhaks ollenkaan. MUsta otettiin verinäytteet ja tietty paino, hb, verenpaineet ja juteltiin vaan yleisesti voinnista ja omista tuntemuksista. Meillä on kyllä aivan huippu mukava neuvolatäti joten siks tykkään siellä kovasti käydäkkin.

(.) Jee, nyt voi sanoa että alle viikko ultraan!!! Loppukuusta ois sokerirasitus ja samalla viikolla lääkäri. Enskuun lopulla seuraava neuvola :). Aika menee näin kesälläkin tosi nopsaan!
Levoton yö takana. Juur sanoin että en oo unia nähny, mut nyt näin ihan sekoja unia ja nukuin kyllä levottomasti. Sade myös varmaan valvotti osittain. Esikoinen heräs kuudelta, onneks sain hänet nukahtaa uudelleen, mut tietty kuopus sit tuli ennen seiskaa pirteenä meijän sänkyyn ja siinä meni mun unet.

Selis ja wotwot 10+4
 
Hei pitkästä aikaa.

:hug: Menetyksen kohdanneille.

Ja onnea ilouutisten saaneille.

(.) Minä odottelen ultraa vielä muutaman viikon, neuvolasta varattiin aika sinne, niin tuli ihan heinäkuun loppuun. Kylläpä jännittää. Oireina on ollut pahoinvointi pitkin päivää, useimmiten aamulla(oksennuskin tulee), rintojen aristus, vaikka eivät enää nii arat ole. Ja myös näin suoraan sanoen ripulia on tullu kyllä monena päivänä, tavallisesti ei ole tullut. Ja menkkamaiset jomotukset mahassa onko se ihan normaalia? Ovatko ne niitä kohdunkasvukipuja mitä monessa paikassa sanotaan.

Mammis92 ja 9+ pienokainen
 
Neuvolakäyntien määrästä Kun kysyin neuvolassa, että mites usein täällä käydään, niin hän sanoi, että vähän tarpeen ja fiiliksen mukaan. Että ei ollu mitään tiettyä lukumäärää. Meillähän on toinen neuvola jo 7.8. Hassua minusta oli nuo "itsepalvelutoimenpiteet". Eli itse pitää punnita ennen neuvola-aikaa. Ja käydä ottamassa pissanäyte ja analysoida se testiliuskalla.

Kukas täällä kyseli alkion pituutta seiskaviikolla. (Ärsyttää kun pitäis avata toiseen täppiin, että näkisi tuon edellisen sivun...) Meillä oli 6+6 ultra ja alkion pituus 8,7 milliä. Sykkeetkin siinä näkyi.

Onneksi Päksylin sairaalareissulla oli onnellinen loppu. Mutta niskakarvat nousee pystyyn tuollaisista ammattitaidottomista ihmisistä. Sillä ammattitaidottomuutta se on, jos ei osaa asiakasta kohdata. Minä olen tosi "vaativa asiakas", valitan helposti ja aika pitkä liuta kahviloita, kauppoja yms on boikotissa, kun palvelu ei toimi. Sairaaloita ja neuvoloita vaan on vaikea laittaa boikottiin. :LOL:

Ja taas kerran uusille tervetuloa! Meitä on täällä jo niin paljon, että menee ihmiset väkisinkin sekaisin. :)

(.) Täällä mennään samaa rataa, mitään ei oikein jaksa työpäivän jälkeen. Viime yönä heräsin oksentamaan, yöoksentelua ei olekaan pitkään aikaan ollut. Turvotukset ovat onneksi laskeneet. Mutta jotain kesäflunssaa tuntuu pukkaavan.

P-L poksuu huomenna, 10+6
 
Mammis92 Minä en tiedä, mitkä ovat normaaleja kipuja (kun ekaa myös odotan), mutta mulla ainakin jomottaa alavatsaa ja -selkää menkkamaisesti, nivusiakin ja heijastuu jopa reisien yläosiin. Ja sitten niitä repiviä kipuja alavatsassa. Oletan kaiken olevan normaalia, vaikka välillä on aika tuntuviakin kipuja.

P-L
 
Piia-Liisa ja Mammis92: Mullakin eka, niin en tiedä, mikä on normaalia, mutta samalla tavalla on tuollaisia "tuntoja". Yritin niitä miehellekin selittää, mutta en oikein osaa niitä kuvailla, kun ei ne varsinaisesti satu vaan just "repii" sisältä ja sitten on sellainen yleinen "menkkavellonta." Tuo nivusissa tuntuva omituisuus tuli nyt pari päivää sitten ja minulle se tuntuu vain oikealla puolella. Onko sinulla Piia-Liisa se molemminpuoleista?
 
Hedy81:lle ja Jiii:lle :hug:

Tigen uutisia odotellaan täälläkin, tsemppiä!

L.O.V.E Mistä oot sen dopplerin ostanut? Saa kysymykseeni muutkin dopplerin omistajat vastata, Kiitos! =)

Täällä on tänään eka kymppi täynnä! :) Ens viikolla ensimmäinen neuvola tiistaina, samalla otetaan ne kaikki mahdolliset verikokeet. 30.7 on sitten nt-ultra.

Kaikki pitäisi olla hyvin, mutta puskan takaa ilmestyi sama ikävä hartia & yläselkä kipu :( mitä oli edellisessä keskenmenneessä raskaudessa.. Sitä tietysti tulee mietittyä että nytkö tämänkin murun kasvu on pysähtynyt ja kohta edessä taas lääkkeellinen keskeytys.. en voi sille mitään että heti pahinta pitää alkaa tässä miettimään, voihan tuo kipu johtua jostain muustakin mutta niin ne vaan muistot palaavat mieleeni :ashamed: Äidin vaistot ne viimeksikin oli ikävä kyllä oikeassa, eihän ne nytkään voi yht'äkkiä olla väärässä vai voiko?? Piru kun tämänkin raskauden täytyy olla näin jännittävä ihan alusta asti, johan tässä mahahaavan yms. saa kun täytyy kaiken maailman juttuja ressailla kuukausi tolkulla..:whistle:

Nektariirit on aivan ihania, niitä pitää saada joka päivä, samoin näkkäri maistuu teen kanssa joka aamu juuston ja tuorekurkun kanssa. Himot sen kun lisääntyvät. Myös jugurtti myslin kanssa on aivan ihanaa välipalaa. :) Onkos teillä muilla vastaavia herkkuja?

Täällä rv 6+5 mitat oli 8,2mm ja sydän pumputti 133 rv 8+0 mitat oli 1,58cm ja sydän se nätisti pumputti tälläkin kerralla. (Piti ihan kesäkuun pinosta katsoa, kun en enää ulkoa muistanut.) :) Seuraavat mitat saadaankin sitten 30.7 nt-ultrassa. Toivottavasti kaikki on silloinkin hyvin.

Tervetuloa uusille!:flower: Meitähän alkaa olla jo mukavan kokoinen sakki koossa. :)

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Sirel ja iltatähtönen :heart: 10+0 POKS, POKS
 
Huomenta vaan kaikille!
Pahoittelut km kokeneille, epäreilua! :hug: Jaksamista teille!
Tervetuloa uudet helmimasut :flower:

ON: eilen olikin se kauan odotettu neuvola! Oli ainakin minulle ja miehelleni todella tärkeää päästä sinne, kun ei sillon km takia päästy edellisessä raskaudessa. Vaikka ei ollut se oma täti niin aivan ihana neuvolantäti oli kyllä. Juteltiin kaikki mietityttävät asiat ja käytiin keskenmenoa läpi, jotenkin se sitten rauhoitti minunkin oloa, kun asiasta sai puhua ammattilaisen kanssa. Ultra saatiin ens tiistaiks, sitten varmistuis ne viikotkin. Mennään myös seulontoihin. Innoissani olen plärännyt noita opuksia mitä saatiin, saatiin myös DVD sieltä :D saatiin myös sellaiset tunnukset tonne synnytyssairaalaan, jonne käydään täyttämässä omat tiedot, raskauden eteneminen ja toiveet synnytykselle. Yksi etappi siis tavoitettu, seuraava tiistaina, sitä odotellessa! Taidan painella syömään pikkuisella tuntuu olevan nälkä :D
 
Nopea päivitys (.) Kaikki hyvin! Syytä kivuille ei löytynyt, mutta kohdusta löytyi viikkoja vastaava sikiö ja syke :heart: Kuulemma on hyvin tavanomaista, että raskauden alussa on koviakin kipuja, kohtu se siellä vain kasvelee :)

Kohta Muumimaailmaan, vanhempani tulevat meille, joten en varmaankaan tänään enää tule koneelle.
 
MrsR: Täällä mennään samoissa tunnelmissa noitten meetvurtien kanssa, enää ei tee niin pahaa! :)
helmiodottaja: Näkyikö syke? :) Raskausviikolla 6 alkio tosiaan näyttäis olevan 1-3mm pitkä. (netistä urkittuna).
Love: Sun hyvistä kokemuksista rohkaistuneena uskalsin itsekkin koittaa tänä aamuna. Dopleri on ollut kaapin perällä parisen vuotta. Ja sain kuuluviin :D kauheen alhaalta piti etsiä! Joo voin ymmärtää tuon neuvolantädin kannan :).
Elsiini: Meilläpäin on ainakin saman verran neuvolakäyntejä kun esikoisen odottajillakin :) Kaitpa nuo käytännöt vaihtelee paikoittain, niinkun moni muukin juttu.
Päksyli: Tervetuloa! :D
Tige: Onnittelut hyvistä kuulumisista!
Punakukka: Tervetuloa mukaan! :)

(.) Kauheesti on tehnyt mieli ruisleipää, semmosta limppua mistä voi leikata oikein ohkasia suikaleita ja syödä oltermannin kanssa <3 Sain myös tänään sen "hevosenlaukan" kuulumaan noplerista :) Nopeutta en tiedä kun laite oli ihan perusmallia. Ei haittaa yhtään että sataa vettä koko päivän, onpahan ainakin siedettävän viileä töissä!

Ihanaa viikonloppua kaikille :)
8+6
 
eiköhän ne kivut sitten ole ihan niitä kasvukipuja, sillä monesta paikasta olen lukenut että kohdunkasvukivut voi ilmetä kuukautistuntemuksina. Ja juuri luin raskausviikoista rv9 kohdalla, oli, että nyt voit tuntea kuukautismaisia jomotuksia, jotka ovat kasvujuttuja. Eli tuskin syytä huoleen. Muita kovia kipuja ei ole ollutkaan. Ja minkäänlaisia vuotoja.

Eli kaikki varmasti on hyvin. :)
 
kiva kuulla taas hyviä ultra kuulumisia=)

Varasin np-ultran ja se on 26.7 silloin rv 11+2 ja pojan 8v synttäripäivä. Samalla se sikiöseulonta verikoe!

Mie himoitsen piimää!!! jota menee noin 2 litraa päivässä tai osa siitä yöllä;)

Tänään elokuviin lasten kanssa...mitenköhän jaksan istuu niin kauan paikoillaan...tuntuu et istuessa tulee aina huono olo nopeammin...onko muilla näin?

Mukavaa viikonloppua kaikille!!!

äitx2 ja riesa rv 9+3 (elilisestä muuten tasan 7kk laskettuunaikaan)
 
Jes kirjottelin luurilla pitkät pätkät päivällä ja sit ne hävis johonki, grrr....

Tige, ihanaa että kaikki oli niinkuin pitikin, tälläsiä hyviä uutisia välillä kaivattiinkin jes =).

Kohdukasvukipuja on mullakin. Muistelen että ainakin viime raskaudessa myöskin. Heti oikeestaan plussan jälkeen oli pitkään sellasta menkkamaista jomotusta ja aina mietti et nyt nt menkat sit kohta alkaa. Repäsykivut on kanssa tullu heti kuvioihin, osaan vaan jo tosi hyvin automaattisesti varoa nopeita liikkeitä.

(.)Luin tänään tosiaan netistä että mullahan ei oo enää alkiota masussa vaan sikiö :heart: ja ens viikon jälkeen keskenmenon riski pienenee huomattavasti! Jei!
Sunnuntaista eteenpäin on kaiken lisäks niin paljon ohjelmaa et aika menee kun siivillä ja torstaina pääsee ultraan. Jos ultrassa kaikki ok niin sitten kerrotaan vihdoin lapsille, sitä oon oottanu. Ja että muutenkin sitten uskaltaa jo kertoo tulevasta perheenlisäyksestä.

Selis ja wotwot 10+4
 
Tervetuloa taas uusille ketjulaisille! :wave:

Päksyli: olipa tökeröä käytöstä terveyspalveluiden neuvonnassa :mad:

Tige: hienoa, että kaikki hyvin.

(.): Tänään alkoi vihdoin kauan kaivattu loma. Ihanaa, kun saa vaan keskittyä masun kasvattamiseen, lepäämiseen ja hyvin syömiseen. :popcorn: Parhautta! :D

nessuli ja nasu 7+5
 
Hei! Ihanan aktiivinen odotusketju - pääsisinkö mukaan?

Odotamme kaksivuotiaalle esikoiselle nyt pikkusisarusta.
IhanaOmena/ 2. lapsi/ LA 11.2./

Kävin eilen ensimmäistä kertaa lääkärissä, jossa tehtiin siis ultra samalla. Kyllä ne kaksi raskaustestiä ihan oikeassa olivat, siellä oli vauva nopeilla sykkeillä ja vastasi ihan viikkoja kai.. lääkärin mukaan juuri oikeassa paikassakin vielä :D

Tässä raskaudessa oli tosi jännä juttu, kun tiesimme miehen kanssa molemmat, että nyt on tärpännyt jo ennen testejä. Olin ollut _aavistuksen_ pahoinvoiva ruokailujen yhteydessä joku päivä taakse päin ja sitten välähti kun tajusin ettei menkkojakaan ole 2-3 viikkoon kuulunut (myöhässä siis).. kuinka erilaista verrattuna esikoiseen, jonka aikaan testasin varmaan 6 kertaa jo ennen haaleaa plussaakin ;)

Olo on ihan jees.. olen ollut vähän voipunut ehkä ja mieli herkillä. Tällä viikolla ei enää niin pahasti kuin aiemmin. Pahin turvotuskin oli jo ehkä poistumaan päin. Lääkäri oli hauska, kun ennen ultraa kyseli ja kuunteli vointia, niin alkoi valmistelemaan jo siihen, ettei vauvaa välttämättä olekaan jos oireet noin ovat hävinneet.. Kertoi että 20 % raskauksista päättyy spontaanisti tässä alussa.... no onneksi sieltä sellainen löytyi.

Seuraava lääkäri ja ultra (niskapoimu) mulla on 3.8 eli kolmen viikon päästä. Täällä on tapana tavata aina lääkäri.

Aiemman raskauden aikaan olin töissä mutta nyt kotona esikoisen kanssa. Puolen välin jälkeen mulla alkoi olla selkäkipuja aika kovinakin, niin olen kyllä onnellinen että voin odotta nyt kotona. Muuten raskaus meni kai ok, mutta pieni kun olen niin valtavaksi kasvanutta mahaa oli hankala kantaa :whistle: Katsotaan miten nyt pysyn esikoisen perässä sen kanssa.

IhanaOmena 9+4
 
Mammis92: Mulla on myös noita menkkamaisia jomotuksia alamahassa, ollut ihan raskauden alusta asti. Ovat ihan kuin menkkakipuja, mut aaltoilevat enemmän. Kai ne sitten on niitä kohdun kasvukipuja, ainakaan mun gyne ei niitä pelästynyt, kun eilen kerroin niistä ar-ultrassa.

Meillä alkion pituus oli 1 cm viikolla 7+4, vastasi kuulemma täysin viikkoja.

Päksyli: Mulla on ollut myös kova jano koko raskauden ajan. Luulisi, että tässä tilassa elimistö tarvitsee enemmän nestettä kun yleensä. Varsinkin oksentelun takia...

Tervetuloa IhanaOmena!

Punakukka 7+5
 
Huomenta :) ja tervetuloa kaikille uusille mukaan.

Mulla on myös raskauskeijusta tuo dopleri, ihan semmonen karvalakki malli, ei mitään näyttöjä.

Kohdun kasvukivut on tosiaan just niitä menkkajomotuksia ja nehän tosiaan voi tuntua ihan missäpäin melki vaan. Itsellä ihan nivusissa, alavatsalla ja ala selällä. Ne on nyt jo aika hyvin rauhottunu, välillä vaan tuntuu.

Janon tunnetta on tääläkin ja mulle ainakin neuvolassa on sanottu, ettei hanan ohi edes saa kävellä ilman, että pysähtyy juomaan. Tosin mun tekee mieli enemmän omena mehua kun vettä :p mutta vettäkin juon yhtälailla.

Maanantai olisi sitten ihan just, että voi jännittää. Ihan kuralla pelkästä ajatuksestakin.

Äiti maa & Usko pokspoks 11+0
 
Heipähei! Täällä yksi uusi tuleva äiti ilmoittautuu mukaan! Plussasin jo toukokuun loppupuolella, mutta viivytin ryhmään kirjautumista kun en ollut varma kuulunko tammikuun vai helmikuun porukkaan. Neuvolatäti määritti eka käynnillä kuukautisten perusteella la:ksi tammikuun lopun, mutta tällä viikolla se vaihtui odotetusti 1.2.:een kun kävin nt-ultrassa. Odotetusti siksi, koska mulla on 32 päivän kk-kierto, eikä ensimmäisessä la-arviossa huomioitu sitä millään tavalla. Synnytystä suunnittelemme Helsingin naistenklinikalle, mutta sekin saattaa vielä muuttua Kätilöopistoksi, jos NKL: n remontti alkaa ennen sitä. Eilen tuli 11+0 täyteen ja vauvan tulo alkaa tuntua tosiasialta, ihanaa! Ensimmäinen lapsi siis tulossa... <3

1.2./Ensari84/1.lapsi/NKL
 
Viimeksi muokattu:
Tääkin ilmottautuisi nyt sitten mukaan..Jonkun verran tätä ketjua seurannut mutta mukaan en ole uskaltautunut, koska alussa jouduimme miehen kanssa todella miettimään riittääkö meillä rahkeet 4. lapseen. Raskaus siis olis iso yllätys ja aiheutti melkoisia tunnemyrskyjä! No, nyt asiaa pohdittuamme olemme päättäneet että lapsi saa tulla kun kerran alulla jo on.

Muut lapset meillä 11v tyttö ja 7v ja 1v8kk pojat. Laskettuaika varhaisultran mukaan 25.2
 
  • Tykkää
Reactions: Viivi76
Mulla oli neuvolassa sijainen, joka täytteli paperit. Mua jäi ihmetyttämään kysymys: Oliko toivottu raskaus? Ja onko isä sama kuin edellisessä raskaudessa? Siis WTF? Ollaan oltu naimisissa 17v. ja jos on 9kk ikäinen lapsi, niin tarkoittaako se, ett on joko ei toivottu tai sitten jonkun toisen kanssa väsätty. Oliko kellään muulla tällaisia kysymyksiä?
 
Lauantaiheipat Keski-Suomesta! Tervetuloa uudet! Tännehän mahtuu viel masunkasvattajia PALJON!

Kohdun kasvamiseen liittyviä kipuja on täälläkin - siis niitä menkkamaisia kipuiluja eniten ehkä alaselässä, mutta myös nivuset saavat osansa. Tai no ainakin oletan, että ne ovat niitä kasvukipuja - ei ole aiemmin kokemusta. :)

Maarit* mulla ei ainakaan ollut mitään noin omituisia kyssäreitä, mutta toisaalta kun esikkoa vasta odottelee niin eipä ne noita kyselekään... hassua kyllä, että tuollaisia kysyvät.

Neuvolakäyntien tiheydestä mulle terkkari ainakin sanoi, että aluksi sinne rv30 asti noin kerran kuussa, sitten kerran kahdessa viikossa ja rv36 eteenpäin viikoittain. Nythän menen jo sitten viikon päästä maanantaina uudelleen neuvolaan, kun ottavat vasta silloin nuo verikokeet (sikiöseulonnan ja piikkikammoni vuoksi yhdellä otolla). Vielä kolme piiiiiiiiiitkää viikkoa np-ultraan...

Ruoka maistuu hirveen hyvin. Ja onneksi se lihaällötys lähti. :D Nyt oon parina päivänä vetässy paikallisen pizzerian juustohamppariaterian - se hamppari ei oo erityisen hyvä, mutta jumpe kun se ny maistuu törkeen hyvälle. :D Ajattelin huomenna tuotattaa velipojalla kaupungista El Macoja... :LOL: Ja ne mansikat... pitää ehdottomasti alkuviikosta ostaa pari 5kg:n lootaa, syötäväksi toinen ja toinen pakkaseen. Vois sitten hääpäiväksi tekaista mansikkajuustokakun. :)

(.) tuossa jo olikin vähän omaa napaa, mutta eniten nyt häiritsee järkyttävä mielialojen vaihtelu - aina oon ollu temperamenttinen, mutta nyt tosiaan alkaa olla huiput lähellä. Niin ja käyn ihan oikeasti 2h välein vessassa - pissattaa ihan koko ajan. Myös yöllä. Oliskohan tää nyt sitä sileän lihaksen veltostumista - hyvästi pidätyskyky, tervetuloa Tena Lady... :kieh: Samapa tuo, sen kanssa on sitten vaan elettävä. :D

MrsR&MrR ja pikkuärrä 8+6
 

Yhteistyössä