HELMIKUUN HELMET 2013 *heinäkuu*

Helou mammat! :wave:

Mie kävin eilen siellä "tyhjennyksellä" ja eipä olisi paremmin varmaan voinut mennä. Vuoto alkoi puolenpäivän aikaan ja enimmät materiaalit tuli siis siellä ja uiskentelee oletettavasti jossain vedenpuhdistamon uumenissa. Miua auttoi tosi paljon nyt se, kun ei ollut eka kerta. Käytännöllisesti katsoen joulukuussa olin ihan paniikissa kun en tiennyt mitä tuleman pitää, nyt mentiin rutiinilla. Ei ollut oikeastaan mitään kipuja kuin sit illalla muutama jälkisupistus, mutta ei menkkakipua kovempaa missään vaiheessa. Vuotokin oli runsasta vaan muutaman tunnin, nyt jo ihan tavallisella siteellä pärjää. Ja pääsin kotiin yöksi :D Kolmen viikon päästä kontrolli verikoe, toivotaan, että kaikki menee hyvin ja lukema silloin alle 10.

Poikia oli vahtimassa miun kaveri ja täällä oli vähän siivoiltu ja astiat pesty, kukkia ja suklaata oli lohduksi tuonut. Kehui vielä poikia rauhallisiksi ja kilteiksi. Johtui ehkä siitä, että herra ADHDn vatsa oli edelleen vähän sekaisin, kun rassukka stressasi viikonlopun hoitopaikassa olosta ripuloimalla koko alkuviikon, yleensä öisin, onneksi osaa pyytää ulos :)

Miusta kun ei ole tuntunut missään vaiheessa, että onnistunut raskaus olisi edes ollut, niin ei tunnesidettä vauvaan ehtinyt muodostua. Varmaan sitten jos sykkeen olisi nähnyt ja sitten mennyt kesken olisi tilanne ihan toinen. Tää kun ei oletettavasti ole koskaan "henkiin herännytkään". Ihmeen hyvältä tuntuu. Teistä varmaan tuntuu pahemmalta kuin miusta, senkin hormonihirviöt :LOL:

Enemmänkin miulla on mieli siitä, että tulis nyt se isäntä pihaan ( edes käymään ;) ), että vois vähän kokeilla jo uutta tärppiä. Ainakin pari viikkoa miun pitää kuitenkin vielä mieleni malttaa... Suositushan olisi ne yhdet kuukautiset väliin odotella, kyllä ei odoteta, jos ei ehdi tulla ennen isäntää. Kaverilla tärppäsi heti tuulimunan "tyhjennyksen" jälkeen ja terveen pojan sai huhtikuussa, mie tähtään samaan :LOL: Seuraava raskaus tulee menemään mallikkaasti, mie olen päättänyt :)

Hirveitä uutisia osalla! Mie ohjeistan teitä katsomaan tulevaan. Ei sitä paskaa flaksia voi loputtomiin riittää :) Uutta matoa vaan koukkuun, tavataan uudessa ketjussa ja käydään täällä huutelemassa rumia :LOL: Eihän nää mammat pärjää ilman meitä! Tullaan nyt ainakin plussat raakkumaan tännekin!

Ja olihan täällä niitä hyviäkin uutisia! Onnea teille kaikille tasapuolisesti!

Mie käyn sillon tällön kurkkaamassa ja huutelen kuulumisiani, aktiivijäsenyys tuntuu wannabeeltä... Voimia vauvojen kasvatukseen jokaiselle! Ja kaunista kesän jatkoa vai pitäisikö sanoa syksyn alkua, toivotaan sopivia kelejä! Saa miun seinällekin käydä kirjoittelemassa :)

Wiitahepo
 
Pahoittelut menetýksen kohdanneille:(

Viime viikolla oli torstaina ensimmäinen neuvola ja siellä sitten varattiin mulle seuraavalle päivälle
lääkäri, jossa tarkistettiin mun lääkitystä korkeisiin verenpaineisiin. Samalla ultrattiin ja sieltähän löytyi kohdusta yksi alkio vastaten viikkoja 6+5 . Omien laskujeni mukaan olisi pitänyt olla 7+2 silloin, mutta buo muutaman päivän heitot ei merkkaa mitään.Niskaturvotusultrassa sitten tarkennetaan tota laskettua aikaa :)
 
  • Tykkää
Reactions: Wiitahepo ja Omppuf
Wiitahevolle tsempit, hienoa kun meni hyvin :) Me odotellaan sitä siun raakkumista :D

Oon ihan kypsä. Veljen piti tuoda se doppleri, niin paskan maijjat se sitä löytäny tai siis ei edes viittynyt etsiä, kun tiedän, että oli lähössä reissuun. Saan sen ehkä joskus parin viikon päästä. Sillon on jo se ultrakin, emmä sitä enää sillon tartte :kieh::headwall::mad: Olenpas minä pahalla tuulella... nukuin äsken melkein neljän tunnin päikkärit, mistä lie johtui väsy. Mutta niin nukkui mukulatkin. Vielä kaksi arkipäivää lomaa jäljellä, toisaalta voisin kyllä jo lähteä töihin 'lomalle' heh taikka ainakin sais noi epelit sinne tarhaan takas edes muutamaksi päiväksi viikossa :D

Nyt kauppaan, persikat on aika hyviä nyt!
 
  • Tykkää
Reactions: Wiitahepo
Huh, huh. Nyt tulee niin omaa napaa...

...tulin juuri ar-ultrasta rv 8+0. Jännitin niin, että kolari oli kohtuu lähellä sinne ajaessani. Mukava gyne, juteltiin keskenmenosta ja viimenään rohkaistuttiin kurkkaamaan ja kyllä siellä oli oikeassa paikassa yksi tyyppi, jonka sydän löi vimmatusti ja vastasi kuta kuinkin viikkoja eli 7+6...ja ja ja. Ihan mieletön fiilis :D

Mamiksi monelle 7+6
 
Kiva kuulla hyviäkin ultra kuulumisia=)

Minulla eka neuvola takana: Sydänäänet ei kuuluneet mutta viissii aika normaalia näin aikases vaihees!? Hb 144. Verenpaine 125/72. Paino 59.5kg. Seuraava neuvola/lääkäri 9.8 rv 13+2. Sitä enne kuitenkin np-ultra jonka varaan huomenna=) Laskettu aika 12.2 eli muuttui mut en osaa laittaa punasel;) mut omien laskujen mukaan jos vipot menkat 9.5 ja nyt rv 9+2 ni la:n pitäs olla 13.2 mut kovasti neuvola täti oli sitä mieltä et se la on nyt 12.2!

äitx2 ja riesa rv 9+2
 
Sain kuin sainkin sitä postia Gravidalta. :) Np-ultra siis 6.8 eli tarkalleen 2vko sen jälkeen, kun oon käyny toistamiseen neuvolassa ja antamassa veripanostukseni labraan. :D Ihanaa, että ehti toi ultra tulla ukkokullan loman ajalle. :heart:

(.) Tänään on taas syöty riittävästi. Tai ehkä ei, kun on taas nälkä. Rinnat on arat edelleen ja pissaamistarve on jatkuva öin ja päivin. Väsymys on aivan kamala ja huomenna sekä ylihuomenna pitäis jaksaa ahkeroida vielä töissä. Sitten ajattelin pitää reilun viikon loman. Saa sit samalla vähän miettiä, mimmosta häppeninkiä keksis hääpäivälle, joka on viikon päästä lauantaina. :)
 
Wiitahepo: No wannabee pregnant ollaan kuitenkin kaikki, et sen puolesta :D
Ihan hirveen, hirveen, hirveen ihanaa, et kaikki meni nappiin.

Äitix2: Mulla oli lääkäri neuvola ja viikkoja 10+5 eikä edes yritetty kuunnella, en mä kyllä sitten edes pyytänykkään. Ens kerralla sitten :) elokuun alkuun oli varattu mulla seuraava käynti. Tosin np-ultran jälkeen sitten varmistuu, et tarviiko mennä.

Ja onnea ultra kuulumisesta kaikille käyneille! :flower:

(.) Mun vihloo nyt mahaa oikein kiitettävästi taas :kieh: Koitan takoa kovaakin kovempaan päähäni et johtuu siitä sisätutkimuksesta vaan.. Noo, ehkä vastauksen tosiaan saa maanantaina. Viikonloppu meneekin siivillä, huomenna lasten kans hoploppiin, ne ei tiedä vielä. Tekis NIIN mieli kertoa! :D Sitten lauantaina on synttärijuhlat ja samalla haen huutiksesta huutamani vaunut. Ajattelin, et kun niistä pyydetään niin en tee konkurssia vaikka ne tässä vaiheessa jo ostasin! Ja kun oli samalta kylältäkin, niin ehä mä voinu vastustaa :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Wiitahepo
Tervetuloa taas uusille! :)

Vissyliini, didjital, Donna82 ja Mamiksi monelle: onnea iloisista ultrakuulumista. Mukava, että näitäkin tulee...

Hedy81 :hug: :'(

Wiitahevon raakuntaa odotellaan täällä myös =) Ja mä kun luulin, että ne on vaan varikset ku raakkuu... :LOL:

Ruokahaluista: nälkä on mutta kuitenkaan ei ole ja jotain tekis mieli mutta jotenkin silti kaikki yököttää. Ihan kummalinen meininki ollut viime päivinä... :$

Äiti maa: mulla on kans aina paineet katossa, kun niitä mittaa joku muu. Ekassa raskaudessa jouduin täyttelemään aina ennen neuvolaa kortille kotona mitatut paineet, kun neuvolassa ne aina mitattaessa kohos. Oikeesti paineet oli ennemminkin tosi matalat lähes koko raskausajan.

(.): navassa ei juuri mitään uutta. Eka neuvola olis maanantaina. Ajan kulumista ootellessa...

nessuli & nasu 7+4
 
  • Tykkää
Reactions: Wiitahepo
Pahoittelut muillekkin huonoja uutisia saaneille :( Harmittavan paljon sattunut tähän helmiketjuun! Jospa nyt ei enää kellekkään mitään huonoa tai huolestuttavaa :eek:

äitix2: Sullahan on hurjan hyvä tuo hb!! :D
Love: Aikasin oot saanu kuulumaan sydänäänet :) Onko sulla eteenpäin kallistunut kohtu? Mulle neuvolatäti sanoi että ei kannata koittaa ees ennen kun 12 viikkoa on täynnä :eek:

Paha olo on hieman helpottunut :) Tänään tuli postissa sairaalasta myös nt- ja rakenneultra ajat :) Olis 3.8 ja 1.10! :heart: ihan hullua eihän tätä usko vieläkään!

Omppu ja pähkinä 8+5
 
Täällä oli puhetta ekasta neuvolakäynnistä ja oon kans ihan samalla linjalla, aika turhalta se tuntuu täytellä lappuja ja miettiä, onko suvussa sitätätäjatuota. Huoh. Sinänsä ihan kiva, että on aikaa paremmin keskustella terkkarin kanssa ja voi vähän valottaa niitä pelkoja sun muita, mitä tää iso muutos elämässä tullessaan tuo. Sinänsä hyvä, että sain sanottua sen piikkikammonikin ääneen niin nyt pääsen yhdellä verenottokerralla näin alkuun. :D
Verenpaineet mullakin aina koholla, kun joku muu mittaa - tosin on ne vähän muutenkin aina olleet siellä yläpään rajoissa, muttei ihan niin hurjina lukemina. Tiedä mikä siinäkin sitten on, ehkä en vaan osaa hengittää tasaisesti, kun se hiha kiristyy käden ympärille - yleensä vaistomaisesti pidätän hengitystä. Doh.

Pelot tulleet mullekin, kaikkien näiden ikävien uutisten jälkeen... Olen vain yrittänyt järkeillä ja olla iisisti, että niin kauan kuin tätä kestää aion nauttia täysin rinnoin. Mitään ei uskalla pitää itsestään selvänä kuitenkaan.
Pitkä aika vielä siihen ultraankin, yli 3vko. Mutta nopeastihan se aika tässä menee, 5vko jo plussauksesta. :)

(.) Mä söin lähiruokaa eli mansikoita. Nam. Pitää hakea joku päivä isompikin satsi, nyt ostin vaan kaupasta äkkiä paikallisen tilan mansikoita... On ne vaan hirmu hyviä. Tänään on taas ollut tavallista itkuherkempi päivä ja muutenkin potuttanut ihan kaikki. Pitää kohta taas juoda kylmää piimää, rauhottaa vatsaa mukavasti. Ruoka on kyllä maistunut ihan hyvin, nyt voi jo ajatella syövänsä lihaa. Ihan mukavaa, ettei enää tee mieli oksentaa, kun jääkaapista bongaa meetvurstipaketin. :D

MrsR&MrR ja pikkuärrä 8+4
 
Äiti maa: miulle neuvolatäti lupas kuunnella sydänääniä jos mie lupaan etten hermostu jos ei kuuluu ja miehä lupasin;) Kahdelta ekalta muksulta ei ekas neuvolassa kuunneltu ollenkaan sydänääniä!

Omppuf: joo kieltämättä toi hb on hyvä mut jos vanhat merkit pitää paikkansa laskee synnytyksen edetessä! Voi myös osittain noi hyvät lukemat viitata siihen et en juo tarpeeksi=/

nyt nukkuu...11-12 tuntisia yöunia nukun lasten kanssa ja silti oon päiväl ihan väsy mut päiväunet oon viel jättäny väliin=)
 
Tänään oli se lääkäri. Onneks se suostu katsomaan ultralla, mut ei nähny sitä alkiota kumminkaan. Totesi että on 1,5 mm pitkä ja ihan oikeessa paikassa... :) Tosin taitaa olla raskausviikot pielessä tai muuten hidas kasvamaan kun mulla alkoi jo 7. rv tänään... Miten teillä muilla jotka ootte käyny näin varhaisessa vaiheessa ultrassa, onko minkä pituisia ollu? Taidan olla sit vasta 6 rv ton perusteella. Sulkiko toi lääkärin lause, "oikeessa paikassa" nyt pois tuulimunan vai pelkästään kohdun ulkoisen raskauden kun en ihan ymmärrä?
 
omppuf
Tästä raskaudesta sain tolla kotidopplerilla äänet kuuluviin rv 8+3 ja sykelukemakin oli 166. Kauan kuitenkin sain etsiä ja pikkuinen katosi välillä olemattomiin. Niin pieni kuin se on. Viime raskaudesta kuulin rv 8+6, joten hurjan aikaisin silloinkin. Kohdustani en osaa sanoa suuntaa. Varmaan mitä useampi raskaus sitä ammattilaisemmaksi tuo dopplerin käyttö on tullut. Tosin tuo uä-geeli on ihan must noin aikaisilla viikoilla kun kantaa ääntä paremmin kuin nuo voiteet. Oon tuosta 8+3 päivästä kuunnellu joka päivä pikkuista sykettä ja helpottaa kummasti omaa mielialaa. Nyt kun rv jo 10+0 niin viime päivinä ei enää tarvitse kauheasti pientä etsiä vaan löytyy jo suht nopsaa mutta on edelleenkin pirun kova liikkumaan et saa metsästää kun kaveri säntää aina pois kaiuttimen alta :)
Mullekin neuvolassa on kuunneltu vasta tuolloin rv 11 kieppeillä vaikka oon kuullu jo kotona sykkeet aikoja sitten. Uskon et tuossa on juuri se et jos ei kuulukkaan niin äiti saa hepulin, parempi siis odottaa varmoille päiville jolloin jokaisella äänet jo kuuluvat! Muutoin tosiaan on kaikki ultriin odottamassa jos sykkeet ei kuuluiskaa. Ihan normaalia siis neukkatädiltä!

LOVE 10+0
 
Viimeksi muokattu:
Hedy81, voi kurjuuden kurjuus! Tsemppihali! :hug:

Wiitahepon asennetta ei voi kun ihailla. Itsestä tuntuu, että jos tää nyt menis kesken niin olisin ihan rikki ja lääkkeellisen tyhjennyksen tai kaavinnan ajatteleminenkin saa kyyneleet silmään.

Ihanaa että täällä on myös iloisia ultrakuulumisia! =) Itsellä niiiin malttamaton olo. Laskeskelin että voisin päästä np-ultraan vasta joskus kolmen viikon päästä kun tänään poksuu 7+0. Miehelle sanoin, että jos olisin ihan varma ettei kaikki ole kunnossa tai jos olisin jo ihan hermoheikko niin olisin jo varannu ajan ar-ultraan. Mut pakko se nyt on jaksaa odottaa. En siis tällä mitenkään väheksy teitä jotka olette käyneet ultrassa jo ennen np-ultraa. :)

Mansikoita olen minäkin jo syönyt ihan kiitettävät määrät. Ainakin 5 kiloa ajattelin pakastaa talvea varten. Niin ja herneitäkin oon syönyt ihan liikaa, nytkin on vatsa ihan täynnä ilmaa, turvonnut ja perä paukkuu! :LOL:

Eka neuvolakäynti tuntuu jotenkin vähän sellaselta läpihuutojutulta varsinkin kun kyseessä on toinen raskaus. Mut toisaalta onhan se ihan kiva päästä terkan kanssa turisemaan ja tutustumaan. Tiiättekö muuten että onko toisessa (tai kaikissa ekan raskauden jälkeisissä raskauksissa) raskaudessa vähemmän neuvolakäyntejä kuin ekassa?

Mäkin muuten päätin, etten tiistain neuvolassa pyydä terkkaa kuuntelee sydänääniä kun se on niin epätodennäköistä että ne edes vielä kuuluis ja toisekseen, ei se varmaan edes suostuis. :D Eli ultraan pitää siis oottaa.

Oma napa on niiin turvonnut! Tänään erityisesti syynä päivälliseksi syöty pizza, mummulassa juodut kahvit ja syödyt herkut. Nyt on hiukan ruvennut myös etomaan jos ehtii tulla liian nälkä. Harmittaa tavallaan kun en esikoisen raskausaikana kirjannut näitä alkuraskauden oireita ja niiden ajankohtia mihinkään ylös. Ois kiva nyt vertailla et onko samoja oireita samoihin aikoihin. Jotenkin tuntuu liian oireettomalta tää raskaus vaikka onhan niitä oireita kun oikeen rupee miettimään. Eihän mun maha esim. koskaan muuten normaalisti näin turvonnut ole, eikä lähde tukkaa samalla lailla tai ole finnejä otsassa.

Voidaan paksusti! :LOL:

Elsiliini 7+0 poks poks!
 
  • Tykkää
Reactions: Wiitahepo
nessuli: tuosta ruokahalusta, mulla on aivan sama juttu! Tekee jotain mieli, muttei kuitenkaan mitään mieli.

Ekasta neuvolasta: en jotenkin osaa ajatella sitä hyödyttömänä näin ensimmäistä odottavana. Jotenkin ne tiedot on sinne neuvolaan kerrottava. Toista odottaville se voikin tuntua turhauttavalta. Meillä mies jotenkin sisäisti tuolla ekassa neuvolassa, että tämä on totta. Sanoi tuolla tavalla neuvolan jälkeisenä iltana.

helmiodottaja-85: se "oikeessa paikassa" sulkee tosiaan pois sen kohdun ulkoisen, mutta noin pikkuruisesta ei kai vielä voi päätellä mitään muuta. Vai mitä sanoo kokeneemmat? Meetkö myöhemmin uudestaan ultraan vai vastako sitten nt-ultraan?

Tyhmä kysymys: Kun näillä viikoilla (9+5) pitäisi sen ipananalun + lapsiveden + muiden juttujen olla jo noin appelsiinin kokoneinen, niin voiko sen itse tuntea vatsan ulkopuolelle? Missä kohtaa sen pitäisi olla? Ilmeisesti tosi alhaalla vielä.


Tervetuloa ja onnea kaikille uusille!
 
Nyt on heti alkuun pakko kommentoida Tampereen terveyspalveluiden neuvonta palvelua: viime viikon lopulla alkoi kovat alavatsakivut ja hieman vuotoa, no sinnehän se oli sitten soitettava että onko lähdettävä acutaan vai mitä tehdään. Puhelimeen vastasi todella kyllästyneen kuuloinen vanhempi naishenkilö, selitin asian ja sanoin että alkuraskauden aikana pientä vuotoa voi olla, mitä tässä nyt tehdään, nainen vastasi: joo kyllä tuo keskenmenolta vaikuttaa -> elämä romahti ihan juuri siihen puheluun, suihkun kautta sitten Acutaaan jonottamaan 5h... poru kurkussa istuin siellä ja tapani mukaan ryttäsin jo kaikki haaveet, 5h odottamisen jälkeen pääsin lääkäriin, kerroin että puhelimessa minulle sanottiin että varma keskenmeno, lääkäri totesi että nyt ei enää mietitä vaan ultrataan ja katsotaan mitä alivuokralaiselle kuuluu, ja tuollaista kommenttia ei MISSÄÄN nimessä saa sanoa puhelimessa varsinkaan ensimmäistä odottavalle, no loppu hyvin kaikki hyvin, näin ensimmäistä kertaa sydämenlyönnit ja ihan oikeassa paikassakin vielä, MITEN voi olla tuollaisia kommentteja "ammattilaisen" suusta, kun vielä sanoin että kyse on ensimmäisestä raskaudesta ja en oikeasti vain tiedä onko tämä ok vai ei...

Voidaan Paksusti :D
 
Voi miten ihania ultrakuulumisia :) Vaikkakin Päksylillä ensialkuun kammottava puhelu, käsittämätöntä toimintaa! Onneksi loppu hyvin, kaikki hyvin :heart:

(.) Minulle soiteltiin aamulla ultra-ajasta ja pääsen huomenna 8:30 ultrattavaksi. Kipuilu jatkuu edelleen ja muitakin oireita on. Välillä on todella toivoton olo ja välillä taas hyvinkin toiveikas. Katsotaan nyt miten tässä käy. Pelottaa.
 
Tige: Toivottavasti kaikki olisi ok. :hug:

Meillä isäntä kyllä rauhoitteli kun Acutaan olin lähdössä, että odotetaan nyt se ultra ennen kuin kaikki lytätään (avokilla 3 lasta edellisestä liitosta). Totesi kun pääsin yöllä takaisin kotiin että vähän vähemmän dramaattinen ensimmäinen ultra olisi kyllä kovasti riittänyt. :LOL:
 
Heijssan!

Tervetuloa kaikille uusille! Onko muuten kukaan laskenut montako meitä helmikuisia on? Pitääkin varmaan mennä ekalle sivulle laskemaan :D

Päksyli Onhan ollut ammattitaidotonta henkilökuntaa töissä!! Käsittämätöntä! Puhelimessa antaa nyt tuollaisia diagnooseja ilman mitään tutkimista:mad: Vähän sama kun sanois päänsärystä valittavalle, että: "Kyllähän tuo aivokasvaimelta kuulostaa." Julmaa...Mut joo, onneksi ei puhelindiagnoosi pitänyt paikkaansa.

Jiiii ja Hedy81 voi kurjuus :'( Ikäviä uutisia en haluis enää kuulla keneltäkään!
Tigelle tsemppiä huomiseen ja toivotaan, että kaikki on kivuista huolimatta hyvin :heart:

Mansikoita pitää varmaan käydä huomenna ostamassa se 5kg ja laittaa pakastimeen. Mustikoitakin kuulemma jo on ja kohta varmaan vadelmiakin! :p

Vitsi, kun saisi sen dopplerin jostan käsiinsä...en taida raaskia ostaa sitä kuitenkaan?!

Mansikki ja pikkumuu 9+3 ultran mukaan (oma 9+5)
 
Mahtuisiko mukaan joukkoon tummaan? Olen taustaillut tässä ketjussa kohta kuukauden verran, mutta en ole itse uskaltautunut kirjoittamaan, kun olen ollut varma ettei tuolla mahassa ketään kuitenkaan ole... No, tänään sain varmistusta asiaan ar-ultrassa, jossa löytyi yksi sikiö oikeasta paikasta ja vastasi täysin viikkoja!! Myös sydän löi kovasti :heart:

Kai se on uskottava, että raskaana ollaan =)

Tässä vielä tarkemmat tiedot: Punakukka/2.lapsi/JS, laskettu aika 24.2.2013
 
Elsiliini: Joo, kyllä mä kaikista kolmesta oon aina saman verran nla:ssa käyny. Onhan se anyway hyvä seurata säännölisesti hempat, paineet sykkeet ja muut. Vähemmän aikaa siellä mun mielestä menee ja jutellaan ne asiat mitkä on mielessä :)

Päksyli: No huh, tuokin on niin ihmistä syövä ala, jos sh:na oot ikäs painanu niin ei ihmekkään jos alkaa hieman kyyniseksi. Mutta tietenkään ei saisi sanoa mitä sylki suuhun tuo.

Tervetuloa punakukka! :)

Pikainen Äiti maa & Usko 10+6
 

Yhteistyössä