HELMIKUUN HELMET 2013 *heinäkuu*

Pärskis ja tyrskis vaan kaikille :snotty: Täällä kärvistellään jonkinsorttisen kesälentsun kourissa. Kenen pitikään koskaan keksiä, että kesälläkin voi tulla flunssa.. mur sille! Onneksi sentään kuumetta ei ole. Sekun ilmeisesti ei olisi oikein hyvä juttu tässä tilanteessa. Siitä tulikin mieleen, että kertokaa nyt viisaammat tyhmälle, että miten virallisten ohjeiden mukaan aikuiselta mitataan lämpö? Iskin mittarin äsken ahteriini niin kuin pikkulapsille, kun luin jostain, että kainalosta mitattu lämpö ei olisi luotettava... :confused: Joo olkaatten hyvät vain tästäkin mielikuvasta. :kieh:

Ehkä tämä lentsukin vetää mieltä matalaksi mutta nyt on taas oikein niilonegatiivimeininki sen suhteen, että tuolla mahassa olisi mitään elämää. Ei mulla ekassakaan raskaudessa alkupuolella mitään hirveitä oireita ollu mutta muistelisin, että kuitenkin joltain tuntui. Nyt on taas menny päiviä, ettei tunnu oikein miltään eikä varsinkaan raskaalta. No ensi viikko tuo toivottavasti jonkin ratkaisun asiaan ultran muodossa...

Wiitahevolle on edelleen kaikki ulokkeet pystyssä, mikä naisihmiseltä pystyyn saadaan!

(Sori omanapaisuus. Kommentoin sitten taas, kun olen paremmalla tuulella.)
*vaipuu nenäliinavuoreen*

nessuli + nasu 6+3
 
  • Tykkää
Reactions: Wiitahepo
nessuli minä mittaan kuumeen kielen alta... Mutten nyt sinun tapauksessa suosittele kokeilemaan sitä ainakaan ihan seuraavaksi... ;) Heh..
Oon tainnut joskus testata myös tuon rectumista mittaamisen, mut totesin kielenalusen olevan monta kertaa miellyttävämpi ja helpompi paikka mitata.
Aikoinaan mittasin joka aamu aamulämpöjä, joten se homma piti saada toimimaan kätevästi.

Mut paranemisia sinulle! Meilläpäin on myös ollut paljon kaikenlaisia lenssuja liikkeellä. Lisäksi sitten vatsatautia...
Toivottavasti ei iske vatsatauti (paitsi tietty toivottavasti tämä raskausvatsatauti jatkuu...)!
 
Ihan ekana Wiitahepolle lisää toivoa: mun hyvälle ystävälle oli käynyt juuri se epätodennäköinen juttu, elikkäs viikot heitti niin paljon, että ainoaksi vaihtoehdoksi jäi että ensin oli tullut ihan alkuvaiheen keskenmeno jonka jälkeen uusi raskautuminen oli tapahtunut melkein välittömästi. Ystävääni myös ultrattiin ja ultrattiin viikkotolkulla ennenkuin löytyi se mitä haettiin, ja taidettiin siinäkin heittää kaikenmaailman työkalut jo kaivoa kohden. Tästä epätodennäköisyydestä syntyi kuitenkin terve ja ihana tyttö :)

Tervetuloa uusille masuille :) ja pahoittelut menetyksestä Marlin :hug:

On tullut mammoilta taas niiiin paljon uutta tekstiä ettei täs meinaa perässä pysyä!

Nessuli, tarjosit kyllä illan parhaat naurut :LOL: Mielikuva säilyy varmaan verkkokalvoilla pitkään :LOL: Mut vakavasti puhuen, ihan luotettava kylläkin mun käsityksen mukaan se kainalolämpö on. Toinen vaihtoehto taitaa olla suusta kielen alta, mut älä vaan hyvä nainen koita sitä ennen ku oot pessy sen mittarin :LOL:
Kainalosta mitattu ruumiinlämpö tais olla n.puoliastetta peräsuolesta tai suusta mitattua alempi. Pikaista paranemista flunssasta :)

Potkuista muistelen että ensimmäisestä tunsin ne kans vasta rv 17-18, mutta tokasta jo ennen rv 16, ja kolmannesta rv 14-15. Ja näin kait se yleisimmin menee että kun riittävän monta kertaa ne on tunnistanu ni älyää jo ne ekat perhosen siiven kutittelutkin potkuiksi. En kyllä millään malttais oottaa niitä, sillon viimeistään odotus on tullut täydellisesti todentuntuiseksi :)

Sukupuolesta mulla on nyt sellanen kutina et tyttö vois olla, ja sellasen unenkin jo näin. Nimiä on valmiina molemmille, tosin hyvin rajallinen määrä koska kaikki muutkin lapset alkaa k-kirjainella, myös tää neljäs tulokas alkaa koolla mutkun kaikki kivat nimet alkaa olla käytetty ja jäljellä on enää muutama kiva...etenkään pojalle on vain yksi ja ainut nimi olemassa, ellei sit haluta hänestä tehdä esim Kalevia :LOL:

Oma napa on edelleenki aika oireeton, nänneissä pientä arkuutta mut tissien turvottelusta ei tietookaan, ennen on kyllä aina ollu?!? Pahoinvontia ei myöskää, sitä tosin ei oo ennenkää ollu. Mun oierilut on ollu enemmänki tota henkistä laatua, aikamoinen känkkis ja tuuliviiri olen ollut, mut nyt tuntuu et alkaa saada sitä vanhaa omaa itteensä taas takasin. Hyvä vai huono merkki, tiedä sit siitä, mut ysi-kymppiviikoilla on aikaisemminki alkurskauden oireet häinny, joten jos tää nyt on sitä...

Mun vanhimmat lapset (7v ja 9v) lähtivät eilen isälleen kesälomailemaan ekaa kertaa kahdeks viikkoo. Eka kerran ovat poissa äitin helmoista noin kauan! Aikaisempina vuosina isällään ei ole ollutkaan lomia pahemmin, joten lomailut on olleet pidennettyjä viikonlopppuja ja viime kesänä olivat mummolassa yhen viikon, joten tuntuu jotenki kauheen pitkältä ajalta :( Lapsiet varmasti nauttivat ajasta isän kanssa mutta mitenhän äitin käy, täällä vaan nyyhkin ikävääni jo nyt :'(
No kaks viikkoo menee nopeesti ja sit ku se nahistelu taas alkaa ni tuntuu varmaan taas kun eivät ois missään olletkaan:LOL: Pikkuveikka kyllä varmasti ikävöi ja ihmettelee myös, niin paljon nuo isommat sisarukset leikkivät ja hoitavat, onkin nyt ihan outoa kun joudun ihan ite tekeen kaiken :LOL:

Autokeskusteluunkin pitää vielä mukaan tunkea, me vaihdettiin viime kesänä VW Touraniin, 7-paikkaiseen, joten siihen mahdutaan kaikki kyytiin ja vielä matkarattaatki hätäseen saadaan ängettyä. Muut kamat pitääki pakata suksiboxiin. Se mesen Vito vois olla meillekin toimiva auto etenkin jos tää nelonen ei jääkään viimeiseksi...


Nyt lähen hakemaan tuon murusen tuolta ruohonleikkuusta saunakaveriks ja sen jälkeen sohvalle kainalokaveriks. Huomaan että raskaus vajuuttaa mun hellyysvarastoja, pakko saada kokajan kyhnätä toisen vieressä ja täytellä niitä :heart:

Leppoisaa illan jatkoa, pysykööt myrskyt kaukana!

Homsantuusa rv 8+4
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset neuvoista ja paranemistoivotuksista... :)
Juu aikaisemmin olen minäkin kielen alta mittaillut mutta kun talouden jokainen kuumemittari on jo useampaan kertaan käynyt jälkikasvun takapuolessa niin ei oikein ajatus houkutellut. -Vaikka niitä onkin tietysti sen jälkeen pesty ja puunattu, mutta silti... yöks.
 
nessulin luomalle visiolle minäkin hihittelen. :LOL: Mäkin kyllä kainalosta aina mitannu lämmöt, jotenkin se paras vaihtoehto, kun suu käy koko ajan ja toinen pää ei ole vaihtoehtona... :D

Taas mulla on FINNI leuassa ja toinen niskassa. Argh. Tekis mieli kuurata naama juuriharjan kanssa. Kipeitäkin ovat, pirulaiset. Pitäis lähteä koirat vielä lenkittämään, mutta taidan nyt mennä sieltä aidan matalimmasta kohdasta eli päästän takapihalle. Söin tovi sitten ja taas on nälkä. Olen siis palannut jotenkuten normaalirytmiin ruokailujen kanssa eli enää ei tartte herätä kuuden aikaan syömään jotain, kun nälkä haittas jo näköä. :)

Hellyyskaipuu on mullakin ja nyt sit erityisen paha, kun ukkokulta on siellä hiNputin messuilla. Itkupotkuraivarit on todella lähellä. :( Enhän mä osaa nukkua yksin.

Kesälenssun tapaista on täälläkin tai ainakin niitä formuloita valuu nenästä (tiedättehän ne sellaiset, että tuntee kun jotain kohta valuu nenästä ja kurottaa kohti paperia niin tuntee kun se pirulainen valuu ylähuulta pitkin? Ne on formuloita.) välillä - erityisesti aamulla. Oisko sit jotain heinänuhaa, mene ja tiedä.

Jospa sitä hipsisi suihkuun jahka on koirat menestyksekkäästi ulkoiluttanut takapihalla. Oon huono emäntä, mut ei vaan jaksa lenkittää kunnolla - onneksi tekevät tarpeensa tuonne takapihallekin. Kauhistuttaa vaan, kuinka kovasti pienempi karvakaveri ikävöi isäntää... se kun on ihan ukkokullan perään. Höppänä. :heart:
 
Minulla ei oo vielä ollu neuvolaa mutta itse laskettu aika on 27.2.2013. Oireita on kamalan arat/kipeet rinnat. Mieskin vitsaili että pitää hommata nukke... Kevyt hölkkäkin aristaa rintoja. Onko muilla sama juttu? Pahoinvointia ei ole vielä tullut.
 
Eli uutena äippänä täällä kirjottelen :) plussasin tuossa pari viikkoa sitten ja tänään käytiin varhaisultrassa varmistamassa että kaikki on hyvin. Siellähän se todella pieni oli, sydän sykki ja kuultiinkin sitä jo hiukan.. Ensmäinen lapsi meille tulossa ja mieskin kovasti jo odottelee että vatsakumpu alkaisi kasvamaan.. Meillä koossa viikkoja 7+1 laskettu aika 19.2.2013.. Olisko täällä muita n.20 vuotiaita äidiksi tulevia? Olisi mukava vaihtaa mielipiteitä ja ajatuksia..
 
nessuli ei kyllä miuakaan ajatus toisen takapuolen jäljiltä olevasta mittarista houkuta, oli vaikka kuinka pesty. Mie mittailen kainalosta vaikka mies mielellään mittaisi miun kuumeen tosiaankin pyllystä. Kiitos kaikista pystytetyistä ulokkeista :D

Homsantuusa Mie toivoisin, että meille olisi käynyt juuri samoin kuin siun ystävälle. Jos muistat, niin oliko hänellä oireita kokoajan, että tunsi olevansa kuitenkin raskaana? Miulla vaihtelee aika paljon vaikka ei juuri oireita kuitenkaan ole kuin tisseissä. Uskoiko hän koko ajan siihen, että tyttö löytyy ja kehittyy? Miulle hetkittäin tulee notkahdus, ettei se voi mennä mein kohdalla niin onnellisesti, mutta jotenkin aina yritän sen kielteisen asun muuttaa positiiviseksi ja onnelliseksi. Toivottavasti pystyn siihen vielä sunnuntainakin koko viikon tasaisella suorituksella :D

Halipula vaivaa täälläkin. Kesän alku on mennyt puhelinta räpläten kun ukko on reissuhommissa ja käy pihassa vaan kääntymässä pikaisesti, väsyneenä ja kärttyisenä. Onneksi tää on vaan väliaikaista... Joka kesä samanlaista niin osittain oon jo tottunut, mutta silti se on ihan perseestä, ettei miestä näy kotona vuoden parhaina aikoina.

Tervetuloa joukkoon uudenuutukaiset tupaviljelmien kasvattajat
 
Heippa,

Marlinille kovasti voimia! Olen kovin pahoillani.

Wiitahepo, sie olet vielä siinä onneksi :) (ja työkalut kaivossa, pääasia on, että se kirves on kuitenkin vielä kaivon ulkopuolella). Toissa maanantaina kun menin sinne ultraan, viikkojahan piti olla jo lähemmäs 8 kasassa, niin niitähän oli tosiaan vasta reilu viisi, että oliskohan sulla sama homma, että testi näytti ns. aavistuksestakin jo viivaa, koska ilmeisesti kun minä ekan kerran sain testiin jotain näkyviin, en ilmeisesti ole edes ollut raskaana vielä? Mulla on siis viimeksi ollut menkat 27.4. ja silti nyt on vasta 8+2. Eli toivoa kuules on ja paljon vielä!

Kesäflunssasta riippuen missä päin asustatte, voi olla jo hieman myöhäistäkin, mutta minähän laitoin pikkupojalle suuhun kuusenkerkän, kun sen nenästä tuli ne vormulat (tipahdin lähes tuolilta lukiessani teidän jutskia :D) ja sehän lakkas heti se sen lunssa! Ei taida olla ihan hatusta vedettyjä nuo jutut noista siirapeista.

Minä ihan ite: eilen meinasin pyörtyä töissä ja tänä aamuna oli niin järkyttävä olo, että menin sitten lääkäriin valittelemaan, kun ei ruoka maistu, olkapää on tulehtunut ja mahaa juilii. Totesi, että kahden keskenmenon jälkeen ei ehkä ole aiheellista kävellä 12 kilsaa kolmen kilon säkki päällä duunissa ja mittasi verenpaineet, jotka olikin 140/98 että eipä tällä viikolla tartte duunissa nokkaansa näyttää (hirvee harmi :D ) ja ens viikko onkin kesälomaa ja voi olla, että sen jälkeen lomat vaan jatkuu... ainakin lekuri oli vähän sitä mieltä, puhui jo, että pitää sitten miettiä sitä paperishowta. Oon nukkunutkin tänään jo kolmet kahden tunnin päikkärit ja taidan ihan just kaatua sänkyyn, sain syötyä kuitenkin tänään: kolme kananmunaa, kaksi juustosarvea graavilohella täytettynä sekä lautasellisen kalasoppaa. Että sentäs jotain. Oksentanut en ole, mutta ei se kovin kaukana ole ollut. Toivottavasti en oksennakaan. Pitää kai juhlia, että on oireita, kun syksyllä ei ollut ollenkaan muuta kuin typerää turvotusta.

Huoh, illanjatkoa toivoo
Viiv+Tiiti 8+2
 
Viivi No tietty, oishan se pitäny muistaa, että siun piti ihmetellä kans samaa juttua. Olispa hassua, jos oltais yhtä onnellisia "samiksia" tässä tilassa! Paljos siulla LA sit siirtyi? Monesti siut tutkittiin? Miulla on maanantaina nyt 3. kerta. Niin ja tyttöjenpäivät on viimeksi alkaneet 3.5. Neuvolan täti aprikoi tänään, että on mahdollista myös, että on tullut keskenmeno, joka ei ole tullut ulos ja olen raskautunut uudestaan heti. Ei nää raskaudet kuulema aina mene oppikirjojen mukaan...
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Maarit* ja Viivi76
Sillon toissa maanantaina oli eka ultra ja siellähän ei näkyny kuin just ne kaks pussukkaa ja kaiut, mutta ei sykettä. Sit viime maanantaina oli se ultra, jossa näkyi jo syke. Onneks en menny heti sillon, kun olis periaatteessa ollu omien laskujen mukaan se 6 viikkoa, ei ois varmaan näkyny mitään... tsemppiä, olen hyvinkin positiiivinen vielä sun asiassasi!
 
  • Tykkää
Reactions: Wiitahepo
Kiitti Viivi! Pikkuhiljaa alkaa oikeesti taas vaikuttaa entistä positiivisemmalta olo. Mie menin sinne ekaan ultraan mielestäni 7+4, mutta ei sillon varmaan ollukaan kun 4+4 tai jotain, koska nyt viimeisimmässä oli alle 6, kun ei sitä sykettä näkyny. Jotain värinää näkyi hyvin lähellä alkion paikkaa, mutta siitä ei osattu sanoa oliko se miun omaa vai siitä alkiosta. No kipinöitä alkaa näköjään sinkoilla enemmän, niin toivotaan, että roihahdus käy tällä viikolla ja maanantai on ihan vaan itsestäänselvyyden selvennystä :)
 
Terveisiä lomalta (ja onpas mukavaa olla kotona taas). Huh, täällähän on tapahtunut sitten viimelukeman vaikka mitä, eihän täältä uskalla olla poissa kun ihan villiksi heti rupeatte. Paljon olisi kommentoitavaa, mutta lyhyesti vaan ON. Digitestejä tuli tehtyä lomalla, ensimmäisellä vkolla 2-3 ja toisella 3+, ja kun vielä oireitakim riittää, alan olla jo itsekin viimein sinä uskossaettä raskaana ollaan. Nyt vaan arvon että tilaanko aikaa ultraan yksityiselle, vai jaksanko kärvistellä elokuun alkuun np ultraan (jolloin se varmaan olisi, ensimmäinen neuvolakin vielä varaamatta). Toisaalta sitä haluaisi varmistuksen, toisaalta iskee pelkuruus, sitä kun ei haluaisi tietää jos jotain onkin hullusti. Viimeksi tosiaan vasta np ultrassa selvisi km/tm. Niin että onko parempi tietää vai olla tietämättä, en osaa päättää.

Kärsävällisyyttä Wiitahevolle, paranemisia flunssaisille ja hali ikäviä uutisia saaneille. Ja tervetuloa uusille.

Hellepäiviä odotellessa, ihanaa että ootte siellä.

maizy ja 7+2 (kai)
 
J+
Siiseli2013, odotan ensimmäistä ja ikää hieman yli 20, jos kelpaa :D

Lämmön mittaaminen Kainalosta mitattuna kannattaa mittailla parikin kertaa. Itse mittasin usein kotimittarilla alilämpöä ennenkun tajusin pitää mittaria vielä 2 min kainalossa. Jotkut ovat ns. pikamittreita josta saa lämmön nopsaa. Mitä opimmekaan, kannattaa lukea käyttöohjeet :D
Korvamittarikin on ihan luotettava jos mittaat 3 kertaa, muuttamalla hieman vinkkeliä mittarilla saat melko tarkan lukeman (näin lastenlääkäri kertonut).

Maizy Ei se pelko ja huoli häviä vaikka ultrassa olisi käynytkin ja sykkeet nähnyt ja kuullut. Minulla oireet vaihtelevat, välillä voimakkaammin ja välillä vähemmän. Tilasin kotidopplarinkin jotta tajuaisin asian (toivon mukaan). Välillä minusta tuntuu etten olisi raskaana, vaikka oireet on.

(.) Sinne meni se yksi VP, ja huomenna työterveyslääkäriin. Mietin pitkään lähtisinkö töihin kokeilemaan vielä x2 vai jättäisinkö siihen. Vielä yölläkin tuli kovia kipukohtauksia ja muutamia supistuksia. Joku oli fiksusti kommentoinut ettei sädekehä pään päällä kirkastu, ja eiköhän masun asukki mene kaiken edelle :)

Jännä että normaali,kotipäivä, kevyillä askarreilla ei saa aikaan kipuja. Mutta reipas kävely ja nostotilanteet työssä saa. Mietin onko edes oireeti vakavat, entä jos en kestä samalla tavalla kipuja kun muut. Ja olenko ainut joka jää näin aikaisessa vaiheessa sairaslomalle kivuista? :ashamed: Eiköhän lääkäri sitten osaa sanoa paremmin.

Toivottavasti kotidoppleri tulisi huomenna, saisi vihdoin alkaa takomaan päähän että ihan ihka oikea vauva sieltä olisi tulossa :)
 
Wiitahepo / raskaustestien toiminta Raskaustestit näyttää oviksen plussana eli voihan se hyvin olla, että sulla pari viikkoa pienempi kyytiläinen matkassa. Toivotaan parasta :)

Viivi Mikäli sun oireet jatkuu ensi viikolla = lomalla niin hae saikkua. Lain mukaan ei tartte lomia käyttää sairasteluun eli, jos et oo työkuntoinen, niin saikkua vaan. Lomat joko sitten siirtyy vastaavasti päättymään myöhemmin tai pidettäväksi myöhemmin riippuen teijän säännöistä.

Maizy Ei se pään puskaan pistäminen sulle tuo helpotusta, joten jos ei oo rahasta kiinni mene käymään ultrassa. Jos jostain syystä ois km/tm, niin pääseepähän asiaa hoitamaan hetimitten eikä 5 vk myöhemmin ja toisaalta taas ei uskoisi, ett toistamiseen ois. Saisit sitten hengitellä rauhallisemmin kesäilmaa ;) Kyllä se ultra musta huolen vei siinä mielessä, että ultrassa nähty syke laskee keskenmenonriskiä 90%:lla. Eli sykkeen näkemisen jälkeen km on paaaaljon harvinaisempaa.

J+ nostelut on pahasta, joten älä ihmeessä turhaan riskeera. Jos sun työkuvasi on sellainen ettet sitä voi tehdä, niin sitten vaan joko työnantaja tarjoaa jotain muuta raskaana ollessa tai sitten olet saikulla. Mä tiedän vaikka kuinka monta, jotka olleet sairaslomalla koko raskausajan. Eka ollut pahoinvointia, mahakipuja, sitten suppareita ja selkäkipuja. Mä oon itsekkäästi sitä mieltä, että saikkua pitää hakea raskaana ollessa norm. herkemmin. Ei mua normiflunssat töistä poissa ole pitänyt, mutta raskaana on vastuu 2 ihmisen hyvinvoinnista ja toisaalta luonto kyllä varottelee kivuilla, väsymyksillä yms. ja sitä kannattaa kuunnella.

Oma napa yökukkuu jälleen. Nyt on Hesen kanawrappin kanssa tehty tuttavuutta ja vishy pullo tuntuu auttavan kivasti pahanolon alkuun.
Vuotoa oli eilen taas ja tietty se on aina ei-mieltä-ylentävä kokemus. Kokeilen kuitekin uskoa lääkärin sanoihin, että kaikki ok. Ja näinhän se on eikä mulla ole mitään syytä epäillä toisin.

Maarit ja Hattivatti 7+6
 
ulB
Tervetuloa uusille masuille taas! :) Mukava liuta meitä jo onkin! En luettuani edes muista mitä kaikkea piti kommentoida :D Flunssaisille paranemisia!

Maaritia komppaan tuossa kun kirjotteli Maizylle tuosta ultrasta. Vaikken varsinaisesti ollut huolissani, niin kyllä olo keveni ja tuli hyvä mieli kun sen pienen pompottavan sydämen näki ruudulla :heart:

Seulontoihin mekin osallistutaan.

(.) Nää olot alkaa olla kamalia! Nyt aamullakin jo tuntu kamalalta kun vitkuttelin sängyssä liian pitkään. Mukillinen kaakaota autto ensihätään ja seuraavaksi aamupalaa. Plööh.
Eräs "pieni" mehuvahinkokin jo tälle aamulle siivottuna. Tuntuu, että mitä pahempi olo aamulla/päivällä sitä enemmän toi pieni herra koettelee. -.-

Toivottavasti muilla olot helpommat! :)

ulB & helmi 7+0 POKS :heart:
 
MrsR: En tiiä heruuko sympatiaa, :D mulla kun on finneJÄ.. Ei ole kauhean imartelevaa kun kolmekymppinen akka näyttää naamankukkimisen perusteella ihan teinarilta. Kun koko leuka kukkii punaista pilkkua, nenän pielet, otsa, rintakehä ja ihan koko kaula...Noita on ihan törkeesti. Kohta tarvii kylällä liikkua pussi päässä..:kieh:

J+: Älä sitten pelästy jos ei ääniä kuulu. Mun dopleris on, että kannattaa koettaa vasta rv 13 jos sillon kuuluis. :)

Wiitahepo: :) Kipinöi, kipinöi!! :D

(.) Mun tarvii varmaan laittaa räsymatto petarin alle ja testata auttasko se tohon selkään. Kun viime yö meni taas ihan penkin alle kun joka asento saa selän kipeäksi. : / . Jospa sitä lähtis valssaamaan imurin kanssa ja sitten aurinkoon ulos. Oloissa ei sen ihmeitä, huono olo oli aamulla ja mikään ei maistu. Mies toi tosiaan illalla kebabin, söin salaatin ja ranskikset. Lihaan en voinu edes koskea..

Äiti maa & Usko 9+4
 
Huomenta,

Mä aijon ostaa doplerin kotiin =) on sitte iltasin kiva kuunnella, kaksi aikasempaa raskautta on ollu aina piinaa kun niin paljon keskenmenoja että neuvolan kuutelukerrat kuolemia..

s
Miten teillä muilla(anteeksi) onko kaikilla toivottu raskaus?
Sitä vaan että tää oli mulle niin kova shokki, vieläkin etten oo pystyny käsittelee sitä vielä kunnolla, tiedostan kyllä että olen raskaana(taas) mutta silti oon ihan hukassa. poika täytti vasta 4 kk ja tätä poikaa tehtiin se kolme vuotta, ja nyt mulla kasvaa "vahinko" masussa jota ei olla tehty, ei käsitä jotenkin miten se näin meni.
Mulla on kaameet pelot etten jaksa ja vertaistukea en löydä. Itkin kun tein eilen apteekin testin päivällä jossa testi viiva kirkui väriä ja controlliviivalle ei riittäny väriä enää.
Neuvolassa ei asiaan puututtu kun kävin pojan 4kk tarkastuksessa. Eikä puhuttu ees.
Tottakai tämä laps odotetaan loppuun asti mutta pelolla odotan..

Neuvolan laskujen mukaan tänään ois rv 6 ja la 27.2.(sektiota odotan)
 
Moikka kaikille!

Olen kyllä käynyt lukemassa teidän viestejä päivittäin mutta en ole vaan kerennyt vastata mihinkään :)

Tervetuloa kaikille uusille :flower:

Ja Wiitahepo, TSEMPPIÄ :heart:

Mä kävin eilen ultrassa, ja siellä se pikkunen oli, sydän löi ja kaikki oli kuulemma just niin kun pitääkin :)

Sanoin lääkärille et sen takia olen täällä kun mulla ei oo mitään muita oireita kun rinnat kipeet niin se sanoi että ole tyytäväinen et ei ole mitään pahoinvointia!
Sit sanoin että nooh, täällä on vielä monta viikkoa seuraavaan ultraan ja ihan mitä vaan voi tapahtua, ne se sanoi et nyt kun on tarkistettu et kaikki on niin kun pitääkin niin 3-4 % menee sen jälkeen kesken, eli ihan hyvällä mielellä olen nyt vaikka tietenkin ajattelen sitä tosi usein ...

Kävin Femedassa, ja maksoi 114€

Hauskaa päivää kaikille :)

Shafa & Pikkunen 7+4
 
Kengumamma: Ehkäisykö teillä sitten petti? Meillä toinen lapsi on yllätys, en sano vahinko, se on mun mielestä niin negatiivinen sana ja lapsen tekeminen ei ole vahinko, ihan tietoisesti siinä kaikki varmasti sängyssä puuhaa ja tietää, että lapsi niistä puuhista voi tulla. Mikään ehkäisykeino ei ole 100% varma edes.
Meillä oli esikoinen 8kk kun tein testin. Päällimmäinen tunne oli kyllä onni vaikka pelottikin juuri jaksaminen, mutta jaksaahan sitä kun on vähän niinkun pakko. Ja vauvavuosi on just niin kamala kun sen itse ajattelee olevan. Asenne on se mikä siinäkin ratkaisee. Tukiverkkoa meillä ei edelleenkään hirmuisesti ole, mun äiti ei ehdi/jaksa/viitsi/halua ja miehen vanhemmat on molemmat aktiivisesti työelämässä ja viikonloppuisin omissa riennoissaan, mutta hyvin on ilmankin pärjätty.

Mun menee jotenkin ohi tuo sun lause, "neuvolassa ei asiaan puututtu, eikä puhuttu edes". Otitko asian siellä kunnolla esille? Sanoit että pelottaa ja ahdistaa? Eihän niiden tehtävä joka asiaan ole puuttuakkaan ellet itse tee selväksi, että on puututtava..

:)
 
Mie soitin tänään neuvolaan ja pyysin niitä verikokeita. Miun oma th ei pysty niitä määräämään jostain syystä, eikä oikein ymmärtänyt miksi sitä kannattaisi edes ottaa vaikka tietäväisenä selitin tulosten vertailun vasta kertovan totuuden. "me täällä seurataan vaan sitä pissaa ja ultratutkimus kertoo parhaiten". Kyllä mie sen tiedän, että ultra kertoo parhaiten! Mutta, jos raskaustila on kehossa ns. "jumissa" niin oletettavasti hormonitaso kestää paikallaan tai muuttuu tosi vähän, eikä se pissaaminen siitä kerro sen enempää kuin aikaisemminkaan. Korjatkoon joku, jos olen väärässä, mutta näin miun maalaisjärki sanoo. Soitin siksi kun tuntuu, että viimeisetkin vähät oireet katoaa... No toivottavasti ne tekee vaan tilaa sille järkyttävälle pahoinvoinnille, jota olen odottanut koko ajan :D

Vitsi tuo Maaritin tieto, että raskaustesti näyttää positiivista ovulaation aikaan oli miulle ihan uutta. Mie oon luullu, että se on just toisinpäin, että ovulaatiotesti näyttää positivisen tuloksen raskaudelle aiemmin kuin itse raskaustesti, jos on raskaana. Ihmeellinen tietopankki :)

Mie pidän vielä pensselit puhtaana, enkä ala piruja seinille maalaamaan. Pakko tunnustaa, että kun oireet alkaa hiipua on tosi vaikeeta pitää hermot ehjänä ja mieli positiivisena...

Wiitahepo :headwall:
 
Ompa Wiitahevon th kummallinen. Tottakai niitten pitäs pystyä verikokeisiin määräämään. Lähetteenhän ne labraan anyway laittaa sitten kun np-ultra koitaa. Tai täälä ainakin ennen sitä käydään verikokeessa ja ne tulokset henk.koht viedään itse sinne ultraajalle.
Ja jos sie sitten tosiaan olisitkin viikkoja myöhemmässä niin ei tod tarvi olla huolissaan jos ei oireita ole koko ajan ja joka päivä. Yks kaks löydätkit itses sitä pönttöä halaamasta :)
 
Äiti maa Mie olisin kyllä TODELLA onnellinen, jos pönttöä saisin syystä lempiä. Ei posliini varmasti laittaisi pahakseen, jos nytkin halipulaa siihen purkaisin, mutta kun ei sitä syyttä vitsi tehdä :)

Kyllä miekin ihmettelen, kun tm:n jälkeen kuitenkin pystyi samainen th laittamaan lähetteen raskaushormonin määritykseen (naistentautienpkl:lta sain heti yhden lähetteen ja pyysin myöhemmin itse toisen omalta th:lta), tosin siihen riitti vain se yksi kerta, kun piti vain selvittää hormonin olemattomuus. En oikein usko, että se niin kalliskaan olisi tutkia, ettei kannattaisi. Luulisin ultran olevan PaljoN kalliimpi.

Mie soitin ennen 9 ja jäin odottamaan vastausta, kun sottailevat sen ultraajan kanssa kannattaako sitä koetta tehdä. Täällä menee labra kiinni klo 13 ja miulla sinne on 15 minuutin ajomatka. Toisin sanoen vajaa tunti aikaa saada lupa mennä...

Kyllä taas on odottavan aika pitkä!
 
Wiitahepo, en ole viisas, mutta netti on pullollaan tietoa, josta voi olla hyötyä. Käytän aika paljon terveyskirjasto duodecimiä, josta löytyy yleensä pulmaan kuin pulmaan vinkkiä. Ja tosta Maaritin kommentista raskaustesti ovistestinä olen eri mieltä, eli että se on just toisinpäin. Minähän tein tästä raskaudesta ensimmäisen positiivisen testin hätäpäissäni ovistestillä ja kun näytti plussaa, niin täysillä fillarilla kauppaan ostamaan oikea raskaustesti, joka sekin sitten näytti plussaa. Ne hormonit ovat kemiallisesti hitusen erilaisia.

Kengumamma Meillä on tehty tätä ensimmäistä kolme vuotta, joten hyvin toivottu tietenkin on. Mutta olen kuitenkin niin monta kertaa kuullut sellaisesta, että toinen tai kolmas tuleekin kuin varkain (ihan lähipiirissäkin). Me ei lähtökohtaisesti haluta kuin yksi lapsi, joten olen miettinyt, että pitäisikö jompi kumpi steriloida lapsen syntymän jälkeen. Hormonaalinen ehkäisy kun on nou-nou.

En tiedä, onko mulla vähän epärealistinen kuvan vauvaperheen arjesta ja jaksamisesta. Minä ainakin odotan, että elämä ensi talvena on ihanan hidasta ja rauhallista verrattuna tähän työ- ja opiskeluelämän yhteensovittamiseen, joka syö välillä mehut ihan kokonaan. Tosin meillähän on sitten vain yksi lapsi ja kaksi aikuista hänestä huolehtimassa.

Lämmön mittaamisesta Minä mittaan nestepatsasmittarilla kainalosta. Ja eihän mikään arvo ole "oikea", kainalo ja takapuoli vaan ovat erilämpöisiä. Tärkeintähän on yleensä saada tietää, että onko ihan kuumetta (ja sen kertoo mikä tahansa mittari mistä vain ja yleensä olokin) tai miten lämpötila vaihtelee tiettynä aikana. Jälkimmäiseen tietty kannattaa mitata aina samalla tavalla samasta paikasta. Mä oon mitannut niin paljon omia lämpöjäni (vitsi perhepiirissä), että tiedän aika tarkkaan, miten se vaihtelee "normaalisti". Monissa digimittareissahan tosiaan lukee käyttöohjeissa, että kainalosta mitattaessa mittausaika on esim 6 min, vaikka mittari piippaisikin kahden minuutin jälkeen.

Mulla on paha olo helpottanut (no kerta päivään oksentamista) ja turvotuskin on laantunut. Sormuksenkin sain takaisin sormeen eikä vatsassa näy ulkopuolisille muuta kuin vararengas. Kohta alkaa minustakin tuntumaan, että en ole raskaana! :O

Tervetuloa uusille ja flunssaisille paranemisia!

P-L 9+4
 

Yhteistyössä