**Helmikuun Helmet 2008** syyskuu

No nyt mä aloin jälkipuimaan tota ultraa kun ensin tää nainen pyysi minut sisään ja kyseli miltä tuntui täyttää lappua. Siis sitä ensisynnyttäjän lomaketta ja kyseli sairauksista kun en ollut niihin laittanut mitään, koska ei ole mitään. Sitten hän kysyi vielä, onko suvussa ollut huulihalkioita. Sanoin että ei. Ja juttu jäi siihen, sitten sai isäkin tulla sisään.

Nyt mietin, että mitä se sillä huuluhalkiolla tarkoitti? Onko meidän pienokaisella sitten viitteitä siihen? Ja jos olisi, kai he olisivat siitä minullekin maininneet? Nyt mä sit aloin miettiin tätä ja en saa sitä mielestäni pois :(

Pöhinä koita olla stressaamatta... jännä että nyt jo annettiin ennustetta vauvan tulevasta koosta, loppuvaiheen kasvutahti kun on hyvin yksilöllistä. Mutta jos sieltä tuntuu olevan tavallista isompi tulossa, niin tekevät sulle kyllä synnytystapatutkimuksen ja arvioivat mahtuuko hyvin tulemaan. Kaikissa kunnissa sitä ei kyllä tehdä rutiininomaisesti (kuten täällä) joten kannattaa olla loppuraskaudesta itse aktiivinen ja pyytää neuvolasta lähetettä. Mun äitini oli suunnilleen sun kokoinen synnyttäessään, ja helposti pukkasi kolme lasta maailmaan ilman ongelmia, kätilö oli jopa kehunut häntä hyväksi synnyttäjäksi. :LOL: Ratkaisevin tekijä ei ole äidin koko ulkoisesti, vaan lantion sisämitat, mitä ei pysty ulospäin näkemään. Lääkäri niitä voi käsin arvioida tai sitten lantioröntgenissä. Mutta ulospäin kapeahko lantio voi olla synnytyksen kannalta oikein hyvä, tai sitten tällainen hehtaariper*e kuten itselläni voi ollakin yllättäen ahdas synnyttää. :kieh: Itselläni siis ahdas lantio ja synnystapatutkimus edessä rv37 tienoilla.

Niin, ja kun synnytystavasta kyselin ekassa ultrassa, niin sanoivat vielä että olennaista ei ole niinkään lapsen koko vaan tarjonta, isokin lapsi voi mahtua oikein hyvässä asennossa tai sitten pienemmänkin lapsen vuoksi voi olla sektio edessä, jos tulee vaikka kasvot edessä tms. hankalammassa asennossa.

Mutta onneksi on olemassa se vaihtoehto, eli sektio jos vaikealta näyttää etukäteen. =) Itse en toista sektiota haluaisi, mutta en myöskään ala turhia riskejä ottamaan lapsen tai itseni kannalta, joten tyydyn lääkäreiden arvioon mikä se sitten tulee olemaankin.

Matilda olisiko se huulihalkio vaan puuttunut siitä lomakkeesta? Että kysyvät erikseen? Kyllähän noita periytyviä sairauksia kysellään aina, eli älä säikähdä. Olisi varmasti sanonut jos jotain olisi ollut vialla. =)

Ihana tuo tukivyö kun sain sen lopulta käyttöön, selkä on paljon parempi vaikka olen vähän siivoillutkin! =)

Hissukka rv20+3

Piijulle piti vielä sanoa, että ehkä vauva on kääntynyt toisinpäin ja potkii nyt selkään päin. Niitä potkuja ei näillä viikoilla juurikaan vielä tunnu. =) Mutta jos huolestuttaa, niin sydänäänien kuuntelu neuvolassa on kyllä hyvä idea.

Äitsy mulla on myös Anitan vyö ja tuo ylöspäin nouseminen kyllä harmittaa, mutta muuten siitä on ollut tosi hyvä apu mulle. Patrician vyötä kokeilin viime raskaudessa ja oli ihan turha kapistus. Kaipa se riippuu ihmisestä ja vartalon mallista, mikä on kenellekin hyvä... ja tärkeätä on juuri se (äitiystarvikekaupan myyjän mukaan) että vyö on oikean kokoinen, yhtä kokoa liian iso vyö on yhtä tyhjän kanssa!

Kenellehän vielä piti kommentoida, ei tahdo muistaa kun kiireessä yrittää :p

Onko kukaan poliittisesti aktiivinen sielu seurannut tuota hoitoalan työtaistelua? Tuli vaan mieleen, kun olisi maanantaina ultra ja ovat sillä lakolla uhkailleet... onkohan se nyt tulossa, ja jos on niin millä aikataululla? Vaikuttaako mm. äitiyspoliklinikan toimintaan? Mä en ole täältä oman kiireeni keskeltä juuri ulkomaailman tapahtumia seurannut... :ashamed:

väsyttää, ketuttaa ja muuten vain...ei huvita olla töissä!!Hyvä etten itkuun purskahtanu ku menin työkaverilta kysyyn et voisko jelppiä, ku mul on päälekkäisiä töitä ja se vain istu ja katteli pihalle..ei kuulemma!!RAATO! Neuvolassa käväsin tossa töitten välissä hb:n ja RR:n ki mittauttaan ku olen ollu niin voimaton.. no hb oli 129 ja RR 110/70. Et ei nuissakaan syytä! Enkä kehannu saikkua kysyä ku ei ole "kunnon" syytä! :kieh: ja ku ei sitä ehottanu!

pöhinä: mun vauvan painoarvio oli 344g eikä siellä sanottu et ois isokokonen. normaalisti kuulemma kasvaa. ja kuten hissukka tossa jo sanoki ni jännä et nyt jo veikataan vauvan syntymäpainoa. teillähän sitten sun pienuuden pitäs kompensoida sun miehes kookkautta. mä oon ite 178cm ja joku 75kg (ei raskaana) ja mun pojan isä yli 180cm ja aika vankkarakenteinen näin kauniisti sanottuna, oikeesti kai se läski on :whistle: ja poika oli syntyessään 3765g ja 52cm et ei mikään jättiläinen. ja mulla oli gestaatio diabetes vielä lisäämässä makrosomian riskiä. ja jostain vastikään luin että raskausaikana vauvan kokoon vaikuttaa suurimmaksi osaksi äidin koko, isän koon vaikutus hyvin pieni. ei kannata nyt huolehtia koska meillä on vielä puolet raskaudesta jälellä, kyllähän ne sut ultraa sitte loppuvkoilla ja siellä saadaan sitte realistisempi käsitys vauvan koosta ja tulevasta syntymäpainosta. kiitos muuten sullekki onnitteluista :flower: =)

matilda: mäkin oon sitä mieltä et oisivat kyllä sanonu jos jotain ois ollu vialla tai epäilisivät, rutiinejahan noi perinnöllisten sairauksien kyselyt on. ja jos se tosiaan oli vaan unohtunu.

zukulle voimia :hug:

Mulla tais vauvan paino olla rv 19+6 jotain 280g, jos oikein muistan...vastas kai viikkoja 18+5 tjn :whistle: Mutta siis sen takia ei la:ta muutettu.
Tosian minäkin olen kokonaiset 158cm pitkä :D 55kg normaalimitoissa ja kyllä tuo 3,6 kilonen tuli ulos, muttei juuri sen suurempi, lähinnä lantion takia ja häntäluu edessä.
Taitaa taas olla siis pieni vauva tulossa, kakkonen oli 2,5kg (kolmonen 3,2kg)...mutta sitten lähempänä la:ta sen oikeesti vasta näkee kuinka se vauva kasvaa ja kerää lihaa luidensa ympärille =) Pitää alkaa kohta hamstraamaan 50cm vaatteita :kieh:

matilda kyllä ne olis sanon, jos jotain viitteitä moiseen olis ollu, rutiinikysymyksiä nuo on kaiken varalle =) :hug:

Pomolle soittelin tänään ja kerroin mitä lääkäri eilen sanoi...pomo ei halua ottaa vastuuta siitä, että menen töihin, koska työtä, jossa ei olisi nosteluita on mahdotonta järjestää. Lupas ottaa lääkäriin yhteyttä ja heittää pallon sille lääkärille, että miten edetään...tässä siiis ootellaa kuuluuko soittoa pomolta, jos ei, niin sit meen normaalisti 1.10 töihin ja teen sen mitä pystyn ja sit saikkua, jos en pysty :whistle:

22. viikko alkoi!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jahvetti 21+0

Huh huh..tytön neuvola ja lääkäri takana ja mä oon ihan puhki kun kaupassakin käytiin. Kääk.

Kävinpä tuossa puntarillakin ja näyttäs et oon lihonu koko raskauden aikana n.1kg. Vaikka massu on jo aika iso. Iskäkin tunsi eilen illalla vauvelin potkut ja nukahti ihan haltioituneena niistä. :heart:

Matildalle piti laittaa siitä kun puhuit et kukkii kasvot niin mulla sama homma ja poika tulossa. Tytöstä ei tullu finniäkään ja nyt oon ihan paiseessa välillä näiden näppyjen kanssa. Mahakin on ihan erimallinen kun edellinen. Tytöstä tosiaan oli leveä joka puolelle ja nyt putkula eteenpäin. Kaveri sai pojan ja sillä oli kasvot, rinta ja selkä ihan finnien peitossa ja poika tuli.
En oikein tiiä pitäsköhän noita uskoa, mut aina vaan tulee niitä mietittyä.

Kirppikselle taas kuumottais lähteä...nyt ruuanlaittoon...

Jepsu ja poju 19+2

Kiitosta onnitteluista ja onnittelut täältäkin muille ultran käyneille. Jaksamista myös niille, joilla se on vasta tuleva. :)

Pöhinä, meillä kanssa minä jousimies (ehdottomasti paras merkki :D ) ja mies kalat. Mielelläni tahtoisin lapsesta vesimiestä, se on kiva merkki. Mies ei horoskooppeihin usko ollenkaan, joten hälle se on aika sama.
Mulle ei ultrassa kerrottu painoarviota, harmillista, ois ollut kiva kuulla. No, ehkä ens kerralla sitten. :)
Mullakaan ei liikkeitä tuntunut yhtään moneen päivään, ja meinasin huolestua, mutta ajattelin just että ehkä on kääntynyt tj. Ultrassa sitten näin että hengissä on, ja nyt se taas välillä lyö tai potkii.
Toisinaan mua myöskin ihan melkein sattuu vattaan, kun joku siellä "pistää" tj. Mitähän kipuja nämä voisivat olla? Itse olin vakaasti sitä mieltä, että lapsella on keppi mukanaan ja sillä lyö, mutta ultra väitti siinäkin toista...
Nyt oon taas jo toisissa töissä tänään, pitäis jotain tekemistä keksiä reilun tunnin ajalle vielä (olen täällä tuntipalkalla ja tahdon rahaaaaa paljon :D ).. Kaipa tämä netti kelpaa.
Matilda; kyllä ne varmasti olisivat sanoneet jos jotain viitteitä olisi.

Hissukalle, Cruellalle ja Jahvetille rauhoittavista "järjen sanoista" ! :flower: Ne tulivat todella tarpeeseen! =)

Zukulle tsemppiä, mulla oli "kuningaspotutus" -päivä eilen ja näissä "hormoonityrskyissä" ne tosissaankin on kunnollisia... :hug: Meillä vielä mieskin oli tosi huonolla tuulella, eikä millään tajunnut, että se MUN potutus vaan oli oikeaa ja todellista... :LOL: :LOL:

Hissukka, itse olen kanssa hieman miettinyt tuota hoitoalan työtaistelua. Tietääkö kukaan, koska heidän voimassaolevan työehtosopimuksen sopimuskausi päättyy? Käsitykseni mukaan lakko voisi alkaa vasta silloin (eli sopimuksettomana kautena)... ?

Jahvetti (tai joku muu asiasta tietävä...), miten nuo raskauskuukaudet menivätkään, eli oletko nyt 22. viikolla periaatteessa 6. kuulla raskaana, vai miten se menee?

Civindal, joo, kyllä jousimiehet ovat harvinaisen fiksuja ja filmaattisia tapauksia... :D :p

Matilda, kuten moni muukin on jo sanonut, niin kyllä ne ultrassa olisivat sanoneet, mikäli jotain epäilyttävää olisi ollut... :hug: Mutta ymmärrän hyvin "jälkistressaamisen", sillä itse olen siinä mestari, kuten kirjoituksistani varmaankin on tullut ilmi... :saint:

Pöhinä 20+2

Pöhinä, mullakin on ollu alkuun vaikeeta hahmottaa noita raskausviikkojuttuja :D
Eli mulla on nyt viikkoja 21+0, eli olen 22. raskausviikolla =) 22. raskausviikko käsittää päivät 21+0-21+6. Raskausviikko 23. on sitten päivät 22+0-22+6 jne..
Eli sulla kun nyt on viikkoja 20+2, niin sulla on menossa 21. raskausviikko =)
Selvensikö yhtään? :D
Noista kuukausista en ookkaan perillä :kieh: Oonkohan ny 5. kuulla :whistle: ???

Cruella, silleen hassu mulla, kun sillo np-ultrassa sikiö oli 4 päivää isompi, niin la:takin aikastettiin, mutta nyt se oli n. viikkoa pienempi...mut ei muutettu :kieh: Noh, pääseepä nyt aiemmin ä.lomalle :LOL: :LOL:
Ja eihän ne vauvat laskettuna aikana synny...ainakaa mulla :LOL: :LOL:

Mulla on aika samanmallinen maha kun edellis kerroillakin. Ehkä hieman ylempää alkaa, mut muuten aika sama. Mä oon sitä mieltä, et enempi äidin ruumiinrakenne vaikuttaa mahan muotoon kun se vauvan sukupuoli =) Esim mulla ei tosta lantion kohdalta edes mahtuis enempää leviämään, et pakosti menee pönöttää eteen :kieh: Mut se ero tässä on, että tää on jo nyt lähes saman kokoinen kun kolmosesta synnyttämään mennessä (se synty 41+1) :whistle: :whistle: :whistle: Et jotaa outoo on ;)

Jahvetti 21+0

Moi vaan kaikille.....

minun laskettu aikani on 24.2.08 ja synn.sair. on SKS (savonlinnan keskussairaala). Me täällä aletaan pikku hiljaa voimaan paremmin. Alkuraskaus on ollut todella rankkaa. Aamupahoinvointia on ollut mielettömästi. Pahimmassa tapauksessa se oli 24/7 pahoinvointia. Painoa putosi liikaa....mutta nyt yritetään "kerätä" painoa pikku hiljaa. Nyt alkaa vasta pääsemään nauttimaan raskaana olemisesta... :)

Katariina rv 17+4

jahvetti: joo mä mietin tota samaa, mullaki muutettii sillo laskettua se 4 päivää mut nyt ei sitte muutettu. oisinki melkee ollu sit taas siitä mistä lähettiin :D

tosta mahan muodosta, kaverilla oli pojasta ja tytöstä eri malliset mahat, mä en osaa vielä sanoo mut näyttäs aika samalta kun vertaa noihin edellisen raskauden aikana otettuihin valokuviin. lihonu oon nyt vähempi, onneks :whistle:

Minä oon niin onnellinen! En osannut odottaa liikkeitä vielä nyt, kun oon ensisynnyttäjä ja istukka edessä, mutta tänään ei ole voinut enää erehtyä. Pieni mytisteli jo aamulla tuolla vasemmalla puolella niin, että tuleva äiti pystyi vain hymyilemään poissaolevan näköisenä. Kun tulin töistä ja heittäydyin sohvalle, pieni aloitti semmoisen jumpan että! Ja kesti pari tuntia. Aivan ihanaa, täysin uutta ja erilaista, ihan kuin kuplintaa ja elohiiri ja lihasnykäyksiä ja muljahtelua. Välillä painoin kädellä vastaan ja pieni vastasi potkulla. Mies on ihan kateellinen, kun ulospäin ei vielä tunnu mitään.

Selkävaivoista. Mulla oli järkky kipu ristiselän-häntäluun alueella, joka säteili vasempaan pakaraan. Välillä tuntui, että vasen jalka pettää alta. SI-niveltä minäkin epäilin, mutta minun fysioterapeutti sanoi sen olevan lukkiutunut. Lääkäri taas ei uskonut sen johtuvan raskaudesta, vaan jankutti, että olen rehkinyt liikaa väärässä asennossa. Itse ajattelin sen johtuvan juuri nivelsiteiden löystymisestä ja selän asennon muuttumisesta. Kaikki tutut sanoivat minulle, että se menee vielä ohi, mutta usko loppui, kun kipua oli kestänyt kolme viikkoa. Neljännellä viikolla se sitten pikkuhiljaa hävisi ja on enää muisto vain! Ilman jumppaa ja tukivyötä. Mulla kipu kesti siis rv 13-16. Mahdollista siis on, että se häviää ajan kuluessa itsestään. Tai pahenee, mistäs näitä tietää.

Miina rv 18+1

Tervetuloa katariina :flower: Meillä on sama synnytyssairaala :wave: Miulla on vaan la kuun alussa, 4.2. Missäpäin täällä asut? Olis kiva saada mammakavereita, joita tavata.

Matilda Tuo huulilakihalkio ei miulle ole tuttu :/ Olisivatkohan vaan tarkastaneet tosiaan sen kohdan niinkuin muutkin ovat arvelleet? On niin "pieni" epämuodostuma, että näkyyköhän ultrassa edes? Eiköhän kaikki ole niinkuin pitääkin :hug: :heart:

Pöhinä Meille taitaa tulla aika iso vauveli ja synnytys siksi minnuukin vähän jännittää. Painoarvio oli rakenneultrassa 390g :eek: Syntymäpainosta eivät antaneet arviota. Enkä halua sitä edes miettiäkään :ashamed: "Tiedän" että miulla on edessä sellasen 4500g pötikän pakertaminen. Ollaan molemmat miehen kanssa pitkiä (yli 180cm) ja ylipainoisia. Miulla on lisäksi suvussa kummallakin puolella diabetesta. Oma äiti sairasti raskausdiabeteksen (pikkusisko painoi 5600g) ja on nykyään 2 tyypin diabeetikko. Että voit lohduttautua, että jollain toisella menee huonommin :LOL:
Mitään muuta en synnytyksessä pelkää kuin kipua. Miun puolesta saavat tehdä epparit, pelit ja temput, että synnytys olis mahollisimman helppo :(

Kiin ja Takku 20+3

Mulla flunssa vaan jatkaa porskuttamistaan :( , en ole nukkunut kunnolla pariin yöhön vaikka mulla on neljä tyynyä ja käytännössä "nukuin" istualtani.. Koska nenä on tukossa (toinen sierain), mä saan sen tyhmän päähän piintymän että henki ei kulje. Ja kun mä oikein raotan suutani että hengittäisin sen kautta, kurkku tulee vaan karheammaksi :'( . Toissayönä tosiaan nukahdin miehen kanssa sohvalle ja viime yönäkin haahuilin suurimman osan yöstä ja lopulta simahdin sohvalle. Makuuhuoneeseen meno jo saa mut "panikoimaan". Oli pakko sit soittaa illalla äidille, se ehdotti lämpimän maidon, jossa sipulia, juomista. On kuulemma vanhan kansan juttuja.. Samoin kehotti ostamaan apteekista keittosuolaa, sitähän annetaan vauvoillekin jos on nenä tukossa.
Mä olin myös tänään töissä koska sairausloma loppui. Oli selkeä virhe, kurkkukipu paheni, ääni meni ja mä olin NIIIIN väsynyt. Nyt tietenkään ei ole väsymyksestä tietoakaan :headwall:
Mutta varasin lääkärin uudestaan huomisaamuksi. Ei todellakaan haluta olla kauaa sairaana, nää mielentilatkin jo vaikuttaa vauvaan.
Se muutenkin meuhkasi tänään. Ei sellaisia potkuja mutta koko vatsan aluella sellaista selvää kutittelua. Oli varmaan hermostunut..

Ja kohta mä vaadin itelleni nuijanukutuksen!

Katariina Tervetuloa joukkoon!

Pöhinä Olen itse kärsinyt synnytyspelosta ensimmäisen synnytyksen jälkeen. Lapsi oli iso 4400g ja olen itse kutakuinkin sun kokoises, mieskin vain 177cm ja alle 70kg eli ei meistä kukaan uskonut tuollaista mötikkää syntyvän. Synnytys oli mulle vaikea, mutta olen tullut siihen tulokseen, että syy ei ollut isossa vauvassa, vaan omassa väsymisessäni ja "epäkypsyydessä" toimia järkevästi synnytystilanteessa. Toinen lapsi painoi 3000g ja imukupilla vaikean synnytyksen lopuksi maailmaan.
Näiden jälkeen kävin pelkopolilla ja valmennauduin henkisesti synnytykseen ja olen erittäin helposti synnyttänyt kaksi vähän alle nelikiloista lasta. Eli pienestäkin ihmisestä voi syntyä helposti melkoisen isoja lapsia! Lantion koolla on tämän suhteen enemmän merkitystä kuin painolla tai pituudella, ja suurin merkitys on mielestäni henkisellä kyvyllä.

Puhu rohkeasti vaikka neuvolassa pelostasi, äläkä nyt kuitenkaan turhaan pelkää vielä lapsen isoa kokoa - ei kai lopullista synnytyspainoarviota vielä näiden viikkojen mittauksista pitäisi antaa :eek:

Iltaa.
Mulla oli tänää neuvola. Kaikki arvot oli ok. Neuvolan vaa'an mukaan on tullut n.600g/vko, eli kuukaudessa 2.6kg, mutta oma vaaka mulla se oikea puntari, ja painoa tullut tasan kilon vähemmän. Vaikuttaahan tuohon se, että kotona käyn nakuna aamulla ennen ruokailua, ja neukus sit iltapäivästä syöneenä kaikki kamppeet päällä.
Jeps, noista sf-mitoista, mittee ne teillä on näyttäny? Ihan mielenkiinnosta kyselen. Mulla vetäs huimat lukemat, rv20+0 ja sf 21cm! Siis menee siel yläkatkoviivan yläpuolella. Täti sano, että tää eka kerta on nyt mitä on ja merkkas vohkoon 20cm. Mulla on kyl tytöistä huidelllu noi käyrät tuolla yläkatkoviivalla, joten en yllättynyt :D , tätsykkä siis enempi.
Iha ok fiilis jäi tällä kertaa, oli asiallinen, keskusteltiin ym.

Nyt unille..tai eka syön, kauhee nälkä..taas |O

:heart: nelli&pulla-poju 20+0

pikaista huomenta :wave:

tänään pojan 2-vee hammastarkastus joten pitää rahia bussilla kaupunkiin. ja tietty sataa |O rupeen kohta nikkaroimaan arkkia :kieh:

nelli: sulla on kyllä aika iso maha :D mulla oli se sf-mitta 18+2 ni 19 ja mahassa on selkee ero aamulla ja illalla. samoin ku painossa tietty. mulla oma vaaka kyllä ikivanha räyskä joka yhen kerran näytti et painan 5 kg :whistle: :LOL: pitäs investoida sellaseen digitaaliseen ni vois seurata tarkemmin. alkaa tulee pakkomielle tästä painonnoususta ettei vaan nouse niin paljo ku ekassa :/

mut nyt aamuhommeleihin :wave:

Huomenta tännekkin! |O

Painosta sen verran että ite en ole käynyt kuukauteen puntarilla, joskos sitä sitten neuvolassa ensi viikolla, ja olen varma että paino on mennyt uudelle kymmenluvulle :whistle: Eli onhan tuota painoa jo kerennyt kertyä, minkä sille voi ku poju tahtoo ruokaa kokoajan ;)

Onko teillä muilla alkanut rinnat jo vuotaa?!?! Mie olin aivan kauhuissani toissa iltana ku olin just nukahtamaisillani nii kädessä tuntu sellanen märkä :x Ja mistä muualtakaan se olis valunu ku tisukoista :eek:
Oon jo muutaman yön miettiny että oonko mie alkanut kuolaamaan öisin ku monasti heränny yöllä lakanassa märkä läntti :LOL:
Nyt sitten on löytynyt selitys niillekkin, ei ollu kuolaa ei..
Sitten eilen illalla suihkun jälkeen huomasin että sieltä valuu vaan :ashamed: Täytyy vissii käydä hakemassa nyt JO liivinsuojuksia :kieh:
Mulla ainaki yököttää se ällöttävä aine, mitä esimaitoa nyt onkaan..

Mutta työn touhuun että pääsee joskus viikonloppua viettämään :wave:

Huomenta!
Tuossa juuri varasin neuvola-ajan, se onkin sitte viikolla 22 eli pääsee täytteleen kaikkia kivoja lappuja... Oon ihan onneton niitten kanssa :(

Kun noista painoarvioista puhuitte niin meijän vaavan arvio oli (jos en sitä vielä ole sanonut.) 255 g rv 18+4. Sitte mitä valmiista vauvasta voi odottaa niin meikä on 160 cm ja ollut aina pyöreä, mies on 190 cm ja hoikka, ei mikään riisitautinen kuitenkaan...

Tosin en mä tiedä vaikuttaako tuo vanhempien paino kovastikaan vastasyntyneen painoon, eikös kilot ole yleensä elämän varrella kertyneitä jos on... Pituudellehan ei hyvällä tahdollakaan mitään voi.
Mun sisko on aina ollut kans tällänen pallero ku mie, mutta vähän alle ja yli kolme kilosia on ollet sen kolme ekaa lasta, viimenen oli poika ja meni kaks viikkoo yliodottamiseks, nelikilonen jätkä sieltä sitten tupsahti.

Liikkeet on vieläkin mysteeri, mutta oon alkanut epäilemään että se pistely niihin liittyy, ne tuntuu just sellasilta elohiiriltä alapäässä :D Ja kun niitä päivittäin melkeinpä tulee ja kestää hetken... Eikä ne satu, niin en usko että ne mitään sen vakavampaa on.

Kohta on pakko kyllä jotain lököhousuja mennä ostamaan, mulla on niitä jossain, mutta koko vaatekaapin kaivettuani en löytänyt yksiäkään. Joudun muullon kun töissä käyttämään kaksia strechfarkkuja jotka vielä mahtuu, kun ei ole mitään muita housuja :)

Katselin netistä vaunuja, aivan mielettömän ihania värejä löyty! Se vaan että ku monet on niin joko pojan tai tytön "näkösiä". Toisaalta aloin miettimään että esim. sellanen turkoosi/valkonen, jossa valkonen on se hallitsevampi väri, niin ei kai se nyt tytöllekään kauheen sopimaton oo...
Kun en sitä sukupuolta halua tietää ennen helmikuuta niin sitä joutuu miettimään tälläsia sairaantärkeitä juttujakin vähän tarkemmin =)

Yhteistyössä