**Helmikuun Helmet 2008** heinäkuiset kuulumiset

Meillä on huomenna neuvola..
Menee varmaan elokuun alkuun kun on lääkäri, jonka kyllä aattelin hoitaa ihan omalla gynelläni. Ultra ois vissiin viikoilla 12-14 "valitsemasi synnytyssairaalan äitiyspoliklinikalla", pitääkin kysyä meenkö mä tosiaan sinne kun se päivystyksen lekuri puhui että "tule seulontaan tänne"..?

Mulla ei ole kyllä vatsaa tai ainakaan se ei ole musta kasvannut. Omia jenkkakahvoja kyllä on.. Tosin mä olen tiiraillut vaan alavatsaa enkä keskivatsaa :D, mutta kai se sinne alkaa enemmän kasvaa ?

Oireita on:rinnat (nännit) kipeitä, välillä rintsikat tuntuu häiritsevän, äklö olo välillä, julmetun väsy koko ajan ja päänsärky! Luin jostain että päänsärkykin voi olla raskausoire :eek:

 
Oksenteletteko te paljon? Mä oksennan vähintään kerran päivässä IHAN KUNNOLLA!! Ja sen lisäksi (ellen oksenna useemminki) yökin ja yrjöän ilman että tulee mitään. Paha olo vainoaa lähes jatkuvasti ja oikeestaan vaan oksentamisen jälkeen se helpottaa hetkeksi. Mutta ihan niinku ois oksennustaudissa!! Ruokaa ei voi edes kuvitella tekevänsä loppuun ilman oksentamista!!

Ja täällä kans tissit on ihan kiinteät ja kipeät, etenki nännit. Mutta rintsikat mulla vaan auttaa lähinnä, ku tukevat niin ettei pääse hölskyy. Mulla väsymys ei oo niin yletöntä, mitä oisin kuvitellu...

Napsu ja nöpö 6+6
 
:wave: terppa pitkästä aikaa,
Täälä taustalla oon lueskellu teidän kuulumisianne, osalla ei niin mukavia :'( ja osalla todella ihania :heart: .
Omat kuulumiset ennallaan, pahoinvointia ei juurikaan (eli tohon Napsuh87n kyssäriin, en lainkaan, vielä :eek: ), nyt on varmaan viimesen viikon aikana joutunu öisin herään pissallle, ja jano on kova, mahan nippailu ehket hiukkasen vähentynyt. Ja sitten..mies joutu tossa loppuviikolla tuleen mut autolla hakeen koiralenkiltä kun iski niiin kauhia p****hätä että ei enää kyenny liikkumaan, hyvä että kotia kerkesin ja vatta ihan sekasin. Senpä jälkeen ei oo sitten kakkosta meinannu näkyä laisinkaan..aivan uus juttu mulla tämmönen ummetus..ai niin, ja jonniinmoinen hormooniviiva tuolla alavattassa on, loppuu napaan
Neuvola ja ultra ois torstaina..jännittää kovin :/

Nyt on jotenkin ajatukset tasaantunu, tuntu että tossa alkuhässäkässä kävi ehkä pikkasen kierroksilla ja vilkas kun tuo mielikuvituskin on niin kylläpäs oli pää pyörällä. Ja sit tää netti..parempi ois jos pysyis pois, vaikakkin mukavahan täälä on lukia kaikenlaista, mutta sitten aina huomaa että googlettaa ties mitä pöljää ja taas mennään ja lujaa, jos ymmärrätte mitä tarkotan, vaikkakin hiukkasen sekavaa tuo teksti taas on :xmas:

-nipsuli rv 8+1-
 
En ole oksentanut kertaakaan, vaikka paha olo saattaa vaivata pitkin päivää.
Aamulla juon pillimehun ennen sängystä nousemista, on vähän hillinnyt aamun huippailuja, vai kuvittelenkohan vaan..

Tissit on arat ja kipeät, öisin heräilen kun meinaan kääntyä lempiasentooni eli mahalle nukkumaan. Auts!


Ootteko muuten ikinä eksyneet Mia Joen raskaus-aiheisille nettisivuille? Siellä on ihania kuvia alkioista/sikiöistä viikko viikolta (vaikka muuten en niistä raamattu-löpinöistä perustakaan).
 
Taas olitte kirjotellu niin ahkerasti, etten millään muista kaikkea...

Tisseistä oli ainakin keskustelua...missäs hitossa se mun tissikasvu viipyy :kieh: , tänne tsehtseh :LOL: . Täällä mahtuu kyllä ihan vanhat rintsikat vielä päälle, vaikka pirun kipeät ne on, tissit siis.

Mulle ei kyllä neuvolan täti ehdotellut mitään lisävitamiineja, vaikka tunnustin, että syön vähän mitä sattuu ja miten sattuu. Käski vaan syödä terveellisesti. Tuo kasvisten ja hedelmien syönti (+kalsium) kun on mulla kuitenkin aika vähäistä, niin kipaisin apteekista sitä raskausmultitabsia, kaippa siitä tulee sitten sitä foolihappoakin (mikäli vaan muistan niitä napsia...). Liittyen noihin multitabseihin, niin tarkoittaako tuo %:a vertailuarvosta samaa kuin %:a päivän saantisuosituksesta, vai?

Täällä paha olo ei oo helpottanu, vaikka parin paremman päivän jälkeen jo niin kuvittelin. Joka päivä saa oksentaa ja yökkäillä, ekan kerran viideltä aamulla ja vikan nukkumaan mennessä. Yölläkin olen monesti nyt herännyt tosi pahaan oloon, mutta onneks sillon ei oo tarvinnut kuitenkaan oksentamaan lähteä...asennon vaihto on yleensä auttanut. Nyt pystyy kuitenkin jo syömään aika hyvin, kun ensin oksentaa vanhat pois, niin eikun uutta tilalle... :LOL: . Paha olo nimittäin helpottaa kyllä sit kun oksentaa, mutta vain silloin...mitkään kylmät syötävät ei kyllä mulla helpota, vain kunnon tyhjennys :(
Töissä oon onneks kuitenkin pystynyt käymään, eikä siellä oo pahemmin tarvinnut kyökkiäkään, niin en ole sitten vielä kärähtänytkään. Ajattelin kyllä sit lomien jälkeen, eli n. kuukauden päästä jo sielläkin kertoilla.

Mites teillä muilla muuten...mulle sanottiin neuvolassa, että jätetään eka lääkäri väliin kokonaan, kun kävin siellä yksityisellä ultrassa. Totesi, että kun se gyne on kerran tutkinu, ei oo enää tarpeen, kun heillä sen tekisi kuitenkin vain yleislääkäri. Ootteko muut menossa alkuraskauden ultrasta huolimatta myös siihen ekaan lääkäriin...?

Mirtsu & sintti 9+2

P.S. Jotkuthan oli saanut jo oikein komeita masukuviakin aikaiseksi. Täällä ei auta ku odotella... :)
 


Mites teillä muilla muuten...mulle sanottiin neuvolassa, että jätetään eka lääkäri väliin kokonaan, kun kävin siellä yksityisellä ultrassa. Totesi, että kun se gyne on kerran tutkinu, ei oo enää tarpeen, kun heillä sen tekisi kuitenkin vain yleislääkäri. Ootteko muut menossa alkuraskauden ultrasta huolimatta myös siihen ekaan lääkäriin...?

Mirtsu & sintti 9+2


Eilen kun neuvolaan soittelin, niin se täti sanoi että täytyy kuulemma käydä lääkärissäkin, vaikka kävin siis jo ultrassa. Sitä ei kuulemma "lasketa".


 
Wauuu... hienoja masukuvia jo joillakin!

Napsu87, täällä on yksi kohtalotoveri oksentelun suhteen. Kurjaa on, tiedetään. Tänään ollut superhyvä päivä, kun ei tarvinnut käydä kuin aamulla, yleensä jatkunut pitkin päivää :x . Osa ihmisistä tuntuu tosiaan olevan sellaisia joilla ei tavaraa yksinkertaisesti tule ulos saakka ja osa on sitten niinkuin minä ja mitä ilmeisemmin sinäkin, että ulos tulee ja kunnolla kanssa. Hyvä kun vessaan aina välillä ehtii...

Voi että toivon että tämä parempi vointisuus nyt jatkuisi :saint:

Piiju 7+5
 
Mulla auttaa ihan pikkasen nuo mehujätskit tohon pahaan oloon. Piiju, mulla se huono puoli, etten millään ehi koskaan vessaan! Kuljetan siis vatia mukana ympäri taloa... Kerran päästelin tiskialtaaseen, ku en ehtiny muuallekaan... Mukava sielä lusikoida se koko kama purkkiin ja viiä pönttöön, ku eihän ne köntit mahu viemäristä.. Sori tää ihan kauhean ällöttävä yksityiskohta!! :ashamed:

Juuh, meen oksentamaan...
 
Kuten tohon laitoinkin oman avauksen, niin pyöräilyn jälkeen tuli tänään hieman verestävää vuotoa :snotty: :snotty: :snotty: Katsellaan mitä tuleman pitää.

Alkaa taas kurkkua puristaa samalla tavalla, kuin eilen illalla ennenkuin menin oksentamaan mahan tyhjäksi :x Että voi olla sama reissu taas tiedossa :x
Sinänsä aika "outoa" kun ei mulla tällästä oo ennen ollu :kieh: En oo ees oksentanu kertaakaan!
Mulla muuten tää pahoinvointi painottuu nykysin selkeesti iltaan :/
 
Voi teitä Napsuh87, Jahvetti ja muut vessanpöntönhalailijat! Otan osaa. :hug:

Mulla ei sitten ole pienintäkään pahaa oloa ja muutenkin ihan normaali olo - PAITSI, että nyt turposivat jalat. Jalkojen turpoilu on ollut aiemmin loppuraskauden riesana, mutta nyt on rv 5+5 eli tosi alussa ollaan. Nooh, olihan tänään lämmintäkin enkä tainnut hoitaa kunnolla nestetankkausta. Täytyy tästä lähin juoda riittävästi vettä.

Niille taasen, jotka ovat huolissaan raskautensa oireettomuudesta sanoisin, että älkäähän suotta murehtiko. Mulla on jo kaksi ongelmatonta ja pahoinvoimatonta raskautta takana ja tuloksena oli täysin terveitä lapsia. Ekassa raskaudessa tosin kerran aamupuuroa syödessä tuli sellainen olo, että eipä tämä nyt oikein maistu, mutta koska on järkevämpää syödä kuin olla syömättä, niin söin kuitenkin kiltisti puuroni - hitaasti, mutta varmasti.

Jahvetti: Varmaan pyöräily ärsytti -nyt muutenkin herkkiä - limakalvoja ja sai vuotoa aikaan. Älähän suotta huolestu.

Parempia vointeja meille kaikille! :saint:

Laa Laa 5+5
 
hei, kertokaapas joku ystävällinen miten noita toisten profiilikuvia pääsee kattelee?pahinvointia esiintyy heti jos tulee yhtää nälä, heti yökkäyttää.kaks viikkoa eka neuvolaa eimalttais odottaa millää.ei uskalla stä ennen kertoo kellekään vaik hirveesti haluttais.välillä tuntuu et ei siel masusmitään pian oo ku välillä ei tunnu miltään, paitsi maha turvonnut rv nyt 6+0
 
Laitan tänne nyt tuon saman kirjoitukseni kuin kerhon puolelle, kun täällä käy keskustelu vilkkaampana, jos jollakin olis kokemuksia...

Meillä oli eilen ensimmäinen neuvola ultra. Siis vatsan päältä.

Menkkojen mukaan 9+1. Lääkäri sanoi heti, että ei voi pitää paikkaansa. Ultran mukaan olisi vasta 7+4. Ja mikä pahinta, 100 %:a sydänääniä ei saatu...

Lääkäri totesi, että alkio on kohdussa, aivan kuten pitää ja hänen mielestään aivan kuin sydän sykkisi, mutta koska on niin pieni (14 mm) ei pysty varmaksi sanomaan...

Kysyon tyhmänä, että mistä tällainen heitto voi johtua. Kaksi vaihtoehtoa: Vaikka kierto on ollut säännöllinen niin joku heitto on tullut ovikseen, JA KAIKKI ON OIKEASTI IHAN KUNNOSSA, tai se pahempi, että jotakin on tapahtunut ja kasvu on pysähtynyt siihen 7+4....

Mun tuurilla lääkäri lähti kesälomalle eli seuraava tarkistusultra 3 viikon päästä... Tai vaihtoehto kaksi, yksityiselle sisäultraan....

Onko kellään kokemuksia tällaisesta, että kaikki olisikin hyvin? Veti jotenkin mielen eilen aika mustaksi... Mies sanoi, että älä nyt ensimmäisenä maalaa piruja seinille.... Mutta itkiessähän ilta sujui....

Juttelin yhden tutun kanssa eilen, joka kysyi, että onko sulla sitten ollut raskausoireita... No onhan noita, rinnat kasvoi DD -> E-kuppiin, paha olo ja jatkuva väsymys, rinnat helkutin kipeet sekä kaiken huippuna eilen illalla sitten lensi oikein oksu...

Pitäkää meille peukkuja ja toivokaa, että kaikki on niinkuin pitääkin....
 
c81
Voi Dalia, olen pahoillani!!! :hug:
Goldy, pidän peukkuja sulle. Tietysti, jos sulla on mahdollisuus mennä yksityiselle ultraan, niin niillä on usein paemmat laitteet + tekee sen tuossa vaiheessa sisäkautta, jos ne näkee paremmin niin ei tarvitse kolmea viikkoa miettiä. Ei tee stressikään sulle hyvää. Mutta eikös se ole hyvä merkki, että oireita ainakin on? Niin minäkin olen ajatellut, kun odottelen perjantai aamun ultraa, että kun koko ajan on huono olo, ja tissit kipeet, niin ehkä siellä sittenkin on elämää.. Mutta : Voimia! Toivotaan että kaikki on hyvin!!!!
 
GOLDY: yleensähän näillä vkoilla ultrat tehdään sisäkautta koska on tarkempi. sinuna menisin yksityiselle varmistamaan tilanteen oman mielenrauhan takia. ja koska oireita on niin luulis että sillon elämääkin =) toivotaan kovasti että kaikki on hyvin :hug:

ja dalialle pahoittelut :hug:
 
Dalia76 :hug:

Goldylle: ensimmäisen raskauteni laskettu aika siirtyi kuukautisten mukaan lasketusta 23.9=>08.10 eli mitäs tuosta nyt tulee, reilulla kahdella viikolla. Ja kaikki meni aivan hyvin. Samoin toista odottaessa laskettu aika siirtyi viikolla, tätä tosin osasin jo odottaakin, että tuon verran tulee siirtymään. Kolmannenkin kohdallakin luulen, että aika tulee neuvolan veikkauksesta vielä myöhentymään...

Mitä ilmeisemmin minulla vain ovulaatio tapahtuu "epänormaaliin" aikaan valtaosaan naisista verrattuna, minkä vuoksi neuvolan taulukot eivät ole kohdallani paikkaanssa pitäneet.

Niin, ja ensimmäinen lapseni syntyi laskettuna päivänä, toinen syntyi lasketun ajan jälkeisenä yönä, joten hyvin nuo ultran veikkaukset pitivät paikkansa.

Toivottavasti sait hieman helpotusta pelkoihisi, että ei tuo kuukautisista lasketun ajan siirtyminen (sikiön iän väheneminen) ole välttämättä mikään huono enne.
 
Voi, Dahlia. Lähetän sinulle isot voimahalit ja peukkuja että tärppäisi pian uudelleen :hug: Itse olen ajatellut, että jos pieni ei "pysy matkassa" niin siihen on varmaan syy ja tarkoitus.... Ikävää kuitenkin!
Goldy, minulla ei ole kokemusta, kun ensimmäistä odotan. Toivottavasti Tillin vastaus helpottaa oloasi =) , mutta itsestäni tiedän, että jos alan jotain asiaa "vetvoa" ja pelätä, menee aikaa hukkaan ja kuluu kamalasti voimia ja väsyy. Eli jos epäröit/stressaat, mene yksityiselle (jos on varaa =) ) Haleja teillekin!
Pupi
 
Taikku-74
Goldy sinulle on sattunut osaamaton lääkäri. Ultraa ei pidä noilla viikoilla tehdä vatsanpeitteiden päältä vaan alakautta. Viikolla 7 asiansa osaava lääkäri näkee sydämen sykkeen. Viikolla 7 alkion pituus on 8-9 mm.
Jos sikiö on 14 mm pitkä, viikko 9 pitää paremmin paikkansa. Oman mielenrauhasi takia kannattanee investoida yksityiseen ultraan, noilla viikoilla saat kyllä varman tiedon kertakäynnillä.

Nyt alkaa iskeä ensimmäiset mieliteot. Ja tietenkin ihan vääriin ruokiin... tekee mieli aurajuustoa :eek:
Ruoka ei maistu, mutta pizza kyllä uppoaisi. Ja mieluiten aurajuustotäytteellä toki
=)

Helteiden suhteen täytyy ajatella positiivisesti. Olo olisi varmaan vielä tukalampi, jos olisi viimeisillään.
 
SEE
Moikka. Mulla kanssa iski pieni huoli mieleen vaikka lääkärin mukaan kaikki on normaalia. eli kävin tänään toisessa ultrassa. Edellinen oli kuusi päivää sitten ja silloin syke näkyi ja kokoa oli 5.5mm ja rv6+1. Silloin lääkäri sanoi että kaikki on hyvin mutta tulkaa ensiviikolla vielä uudestaan niin nähdään paremmin, halusi antaa meille mahdollisuuden saada pienestä parempi kuva koska heidän vastaanottovirkailija varasi mulle ekan ultran niin aikaiseen. No tänään sitten olin ultrassa ja syke näkyi vahvana mutta sikiö oli kasvanut vaan 1,3mm eli koko oli 6,8mm ja vastasi kuulemma rv6+5. no minä teitysti huolissaan että miksei ole kasvanut enempää? Lääkäri sanoi että kohtuni on taaksepäin kallellaan ja sikiö on kiinnittynyt ihan korkeimpaan huippuun ja sikiökaiku on hieman heikko joten mittausvirheitäkin on voinut olla. Sanoi että hän ei ole huolissaan mutta näki että minä olen joten menen nyt sitten
vielä ensiviikolla uudestaan niin katsotaan onko kasvanut.

Mun raskausviikot siis ei oikein etene. Menkkojen mukaan olisi 7+6 ja oviksen mukaan 7+1 mutta ultran mukaan 6+5 eli....
Onko kellään kokemuksia pienestä sikiöstä ja että viikot vaihtelee näin. Onko huoleni ihan turha?
 
Siinäpä se on... Joka toinen TUNTI olen sitä mieltä, että odotellaan se kolme viikkoa ja joka toinen sitä mieltä että ei...

Asutaan "landella" eli sinne yksityiseen lääkäriin olisi sellainen 100 km matkaa... Ja toisekseen, mieheni on ihanan "jalat maassa tyyppi": Tänään se totes, että jos on pakko mennä, niin menet, mutta mieti nyt vielä, että onko se järkevää...

Mulla on sellainen REILU vararengas tuossa mahan joka puolella (BMI yli 37), ja nyt mietinkin, että voisiko ne "näkyvyysongelmat" olla jollakin tapaa siitä riippuvaisia... Kuitenkin kyseessä oli kunnan vanha ultra, jolla tekivät sen ultran vatsan päältä....
 

Yhteistyössä