**Helmikuun Helmet 2008** heinäkuiset kuulumiset

Liziska:
Cruella: mä arvelen, et se w=weeks ja d=days. +- tarkoittaa yksilöllistä variaatiota?



juu noi päivät ja vkot tiesin mut jos toi +-, eli siis mitä yksilöllistä variaatiota?? plonti, you know
+-4d tarkoittaa varmaankin, että kun raskaus on näin varhaisessa vaiheessa, niin lopullinen laskettu aika voi vielä muuttua 4 päivää aikaisemmaksi tai myöhemmäksi. Eikös siellä viikon 12 ultrassa saa jo sitten ihan tarkan ajan? Niin muistelisin.

En ole ikinä ollut aiemmin ultrassa kuin viikolla 12, joten tietoa ei ole, mutta luulo on vahva. =)

Laa Laa 5+4
 
Heippati!
Kyllä tässä kehossa jotain muutoksia on näkyvissä, vaikka eihän vatsa VOI pömpöttää asukkaan koon takia =) Mutta vissiin tämä on turvotusta... Vatsa on kuin paraskin patarumpu. Raskaus on alkumetreillä, mutta tätä menoa jos turpoan... heh heh :whistle: Minusta tuntuu, ettei tartte salailla mitään keneltäkään. Kun tuttu tulee vastaan, se näkee heti kaiken päältä! Laskeekohan tämä tästä... Varoitin tänään miestäni, joka on vielä yli 2 viikkoa poissa, että täällä kasvaa muukin kuin viherkasvit.

Oletteko syöneet jotain vitamiineja? Soitittaessani teratologiseen lääkepalveluun lääkitykseni takia, neuvoivat aloittamaan heti foolihapon syömisen. Joten pinkaisin het apteekkiin. Syömissäni tableteissa on myös B 6 vitamiinia, joiden sanotaan helpottavan pahoinvointia...

Sanotaan että tasan ei mene onnen lahjat. Minua kun ei yökötä (ainakaan vielä) pelkään, että kaikki ei ole kunnossa. Äitini on kertonut, että odottaessaan (3 lasta) pahoinvointi oli todella paha. Meni tosi huonoon kuntoon ja laihtui... toisaalta silloin äideille neuvottiin juomaan maitolasillinen aamuisin ja äiti ei silloin vielä tiennyt olevansa laktoosi-intoleranssi! Sanoi, että joi kun neuvottiin, vaikka ei hyvälle maistunutkaan. Voi noita äitejä!

Eipä tämä viesti kovin kummoinen tällä kertaa, mutta kun on niin hiljaista ja päässä pyörii tuhat ajatusta, jotka kaikki kumpuavat samasta aiheesta
=) . Tuntuu jotenkin että tuo ÄÖ on jotenkin suhteessa kuppikoon kasvuun :LOL: Kun toinen kasvaa, niin toinen pienenee.... Siis minun tapauksessa! :D :D
Pupi
6+2 (eli sitä viikkoa eletään, jolloin saattaa minullakin alkaa se "kaipaamani" yökköily)
 
mulla sanottiin lapsettomuuspolilla että foolihppoa tulee syödä, estää vammautumisen riskin, tai siis pienentää sitä ja mitäs muuta siinä oli? jotain muutakin. foolihappoa saa mun muistaakseni kaikista vihreistä, vihannekset jne.. mut mä syön kyllä lapsettomuuspolin suositteleman annoksen vuorokaudessa joka on kyllä suurempi kuin apteekin määräykset. ja uskon tota, mulle sanottiin 400 mikrogrammaa vuorokaudessa niin raskaus alkaa helpommin ja sitten vähenee vammautumisen riskit, ja raskauskin jatkuu todennäköisemmin. jollen nyt ihan väärin muista. :LOL:

ai niin ja apteekista saa pelkkää foolihappoa tai sitten multivitamiinivalmisteita joissa on foolihappoa.
 
En minäkään tuosta foolihaposta ennen ollut kuullut. Mutta minulle sitä suositeltiin. Sanottiin, että se olisi hyväksi sikiön kehitykselle ja uskoin, koska kyseessä oli palvelu, jonka pitäisi tietää raskausajan lääkityksestä ja muusta vastaavasta.
Katsastappa sivu: http://www.tohtori.fi/?page=6746948&id=8846885
sieltä selviääpi paremmin ja jos ei halua syödä pillereitä, niin siellä on lueteltu mistä ruuista sitä saa.
Saattaa olla hyvinkin mahdollista että minun lääkitykseni (paniikkihäiriö) takia minulle on suositeltu kyseistä ainetta, sillä eräs nettisivu sanoo: "Foolihapon nauttiminen lisäravinteena ei ole suositeltavaa kaikille äideille vaan tarve on harkittava tapauskohtaisesti. Esimerkiksi epilepsialääkkeitä syövillä äideillä foolihapon tarve kasvaa, jolloin lisätarpeesta tulee keskustella hoitavan lääkärin kanssa."
Jos jollain on tästä tietoa lisää, otetaan varmaan kaikki ilolla vastaan.
Minä laitoin mieheni apteekkiin ja se tuli sieltä Ladyvita plus nimisen valmisteen kanssa takaisin. Se on erityisesti raskaana oleville ja imettäville. Siellä oli mies kuulemma omien sanojensa mukaan tarkistanut mikä olisi hänen mielestään minulle parasta!
Ehkäpä kysäisin loppuviikosta lääkäriltä enemmän kun menen ensimmäiseen "haastatteluun".
Ruuasta kai ne parhaimmat ja turvallisimmat vitskut pitäis saada!
Pupi
ps. ote oli sivuilta: http://www.vantaa.fi/i_listasivu.asp?path=1;220;4720;33404;47391;47392;48867;49365
Sivuilla on ihan hyvää tietoutta sellaiselle, joka ei ole ennen näitä pohdiskellut ( ja ei ole saanut neuvolasta vielä tietoa). Kannattaa kurkistaa ketä kiinnostaa =)
 
kurkkasin omasta Ladyvitasestani, että siinä on 300 mikrogrammaa päiväannos, joka olisi 150% vuorokautisen saannin vertailuarvosta... että silleen :whistle:
ps. Pupi ei todellakaan halua mainostaa. Laiton tuotteen nimen, että voitte vertailla halutessanne eri vaihtoehtoja.
pss. Pupi ei myöskään tunne olevansa mikään Lady, vaikka ikää jo on. Naurattaa aamusta kun sipsuttelen villasukkasillani Ladyvitani luo homssantuusana ja takkutukkana. Ehkäpä tuo valmiste tekee minusta Ladyn! =) =) =)
 
mä oon syöny foolihappoa jo ennen raskautta niinkun suositellaan, söin niitä möllerin hyvää sydämelle kapseleita. vkolle 12 astihan sitä lisää ainakin suositellaan syömään. estää sen hermostoputken sulkeutumishäiriön. tällä hetkellä syön noita multi tabsin raskausmonivitskuja, inkiväärikapselit heitin mäkeen :x

LAA LAA: noinhan se varmaan on, tuli itellekki mieleen. kiitos sulle ja lizizkalle =)

eli vielä ei muutella laskettua tms, vasta np-ultran jälkeen jos muuttuu. mulla varmaan pysyy aika samana. ihana päivä tulossa, pitää viettää se ulkona. tiiä miten kauan kestää tälläset ilmat. hauskaa päivää kaikille :wave:
 
c81
Huomenta. Kiva että noin moni on jo päässyt ultraan.
Minä makaan ties-kuinka-monetta päivää sohvan pohjalla ja yritän vaan ottaa rauhallisesti. Vuoto on loppunut. ja 'vanhat' oireet, mm. pahoinvointi on tullut takaisin. Kuppikokokin on kasvanut yhdellä.. Mutat en uskalla uokaista helpotuksesta vielä.
Nyt iski vaan morkkis päälle.. mun saitsun takia työkaveri on hälyytetty päiväksi töihin. Taidanpa kertoa töissä ens viikolla, en muuten pysty olemaan tän morkkiksen kanssa. ehkäpä ne ymmärtää mun huonovointisuutta jatkossakin sitten paremmin.
Onko kukaan muu kertonut töissä? EIkös joku jäänyt kiinni jo?

C 81 rv täysi mysteeri
 
c81: vaikuttaa lupaavalta, jos sulla on oireita niin kyllä siellä varmaan on elämääkin =) hengessä mukana :hug: ja älä pode mitään morkkiksia sairasloman takia, eihän noille sairauksille tms mitään mahda. ja sulla kyllä erittäin pätevä syy levätä. tosta töissä kertomisesta en osaa sanoa, tietty helpottais sun omaa oloa kun voisit rauhassa voida pahoin (ja yökkiä niitä pahanhajusia rekkakuskeja :whistle: )
 
Onko kukaan käynyt ekassa lääkärintarkastuksessa? Itse olen jo 9+3 ja sain lääkäriajan vasta 14.8... :/ eikös se oo aika myöhään?
Minkälainen käynti se on? Itse odotan ensimmäistäni ja haluaisin tietää kaikesta kaiken, nyt ja heti..
=) kärsivällisyys ei ole huipussaan minkään suhteen...

Olen itsekin syönyt foolihappoa parisen viikkoa, neuvolassa määrättiin sitä kalaöljyä, eli ostin möllerin omega3 kapseleita.. Sitten napsin vielä multivitan raskaus vitamiineja... huh!


c 81: itsellänikin oli vuotoa, 5 päivää ja ihan kirkasta verta. Olin jo aivan varma ettei siellä sittenkään ole ketään.. Kunnes... vuodon jälkeen "outo" olo jatkui, ja neuvolassa sitten kuului ne sydänäänet :heart: :heart: :heart:
Tsemppiä! Tiedän kuinka kurja fiilis on vaan miettiä ja ajatella pahinta. :hug:
 
Huomenta |O

Jahas vitamiinikeskustelua täällä tänään... sepäs sattui! Kävin eilen nimittäin hakemassa apteekista B-vitamiini nappeja.. halvimman otin hyllystä ;) Befoli. Tänään otin ensimmäisen aamulla ja tämä on varmaan psykologista tai jotain, mutta OLO ON PALJON PAREMPI!!! Ennen aamupalaa ehdin tosin _tottakai_ olemaan jo pää pöntössä, mutta nyt ei ole ollenkaan yököttänyt *koputtaa puuta ja lujaa*. (Ja mies sentään oli eilen pitkästä aikaa olustelemassa yömyöhään kavereidensa kanssa, joten haju oli aamulla heti herätessä sen mukainen... :x hah.)

Jenkeissähän ne automaattisesti laittaa odottavat mammat foolihappokuurille, mutta toisaalta pitää muistaa että siellä tuoreiden kasviksien syönti on edelleen mitä on... Itse en ole ikinä oikein vitamiinivalmisteita suosinut, syön kuitenkin muuten terveellisesti ja monipuolisesti ja saan vitamiinit mieluummin sitä kautta. Ja ruuasta vitamiinit ym imeytyy lisäksi paremmin kuin tabuista ja toisaalta yliannostusta et voi saada (obs: a-vitamiini/maksaruuat).
--- Noh nyt tämä pahaolo vaan pistää kokeilemaan ihan mitä vain B) Ja jos tämä auttaa niin ihan takuulla nappaan joka aamu tästä lähin keltaisen tabletin!

Piiju 7+5
 
^Ei mulla vaan mikään pömpötä vielä mihinkään suuntaan, paitsi rinnat... no pistän sen piikkiin että ensimmäistä odotellaan :saint:

ps. tänään on tehokas aamu :eek: laitoin juuri sämpylätaikinan "tulille"...
 
Heipsistä ja ihanaa tiistaita =)
Tosta vitamiinikeskustelusta ja omasta osastani..Mä syön vaan multivita nappeja ja sit loppuraskaudesta rautaa, näin kaksi aikasempaakin eikä kyllä edes ole mitää muuta kehotettu ottaan. Ku toi multitabsin raskaus monivita on iha rahastusta..no okei, siin on hitusen enempi kalsiumia, mut muute iha sama foolihappoineen, ku multivita. Siis kalliimpihan se multitabs on. Ja mä ku en tartte lisä kalsiumia, koskaa tarvinnu, ni noi ollu iha jees, eikä oo a-vitamiinia olleskaan. Nii,mä juon vähintää litran maitoo päiväs+ juusto+ jugurtit :D , joten kalsium puoli kunnossa.
Ite join pari kuuria greippi mehua, ku yritettiin saada tätä pullaa alulle, auttaa raskautumiseenkin. Nyt en oo extraa ottanu, ku muistaakseni tossa multivitassa on 110% pvän tarpeesta sitä.

Olo iha suht jees tänää..vielä! Nää aamut yleensä onki iha ok.Kauhee nälkä vaa alkanu olee riesana, ja sit ku ei oikein maistu :/ . Yks tosi kauhee uusi vaiva, ilmavaivat :x . Siis en tajuu,tää mökki on ku kaasukammio ja isäntä uhkaa jäädä yöks sohvalle nukkuun..Mut ku en mahda mitää, iha kauheeta!!! Ja yleensä alkaa sopivasti illasta, ku mies kotiutuu, voi parkaa.

Istuskele täällä pihalla läppärin kaa, tytöt nukkuu..ihana ilma, puolipilvinen ja vähä tuulee, ei iha läkähdy. Mukavaa päivää teille!!

:heart: nelli ja pulla 8+5
 
heissuli :wave:
Mä täältä hyvin pienesti kirjoittelen..ei oikein tahdo vielä uskaltaa pitää ääntä, ku niin pelottaa et meneekö kaikki hyvin. Neuvolaankaan en vielä varaillut aikaa ajattelin ainakin viikon verran vielä odotella..
Olo on mitä loistavin, hiukkasen nyt väsyttää..tissit on kasvanu ihan silmissä, mut vanhat liivit mahtuu vielä hyvin päälle..tai siis lähinnä nännit kasvaneet..ja ovat kippeet. Kahavi on alkanu etomaan, muuten kyl ruoka maistuu liianki hyvin..tai maistus jos maha vetäs, ku meinaa suolen toiminnan kans olla ongelmia! Nyt jo kannan luumupilttiä kotia :D
Mun siskolle oli neuvola lääkäri sanonu (ku kolmannen lapsen+imetyksen jälkeen kyseli), että mikäli on normaali ruokavalio ei tarvitse syödä mitään vitamiini lisiä. Itse syön kalkki+D, koska maitotuotteiden syöminen jää vähille.
Täällä :wave: on yks joka on jo töissä joutunut ilmoittamaan..meillä joutuu sanomaan ennenmmin ku itekkään tietää :( :kieh: olen hoitotyössä, ja joudun olleen sellaisten aineiden kanssa tekemisissä mitkä voivat vahingoittaa sikiötä + rtg säteily.
Viikkoja nyt 6+3 jos laskurit paikkaansa pitävät.
 
LauraN, kyllä se on juuri oikea aika ekalle neuvolalääkärille =) Mulla on eka lääkäri 1.8 ja olen sillon viikolla 13. neuvolan täti sanoi, että ehkä vähän aikaseen mulla tuo, mut seuraavalla viikolla en olis päässy =) Se on normaalisti kai n. 14-16 viikoilla se eka *muistelee edellisiäkin raskauksia*


mamitre, mulla myös neljäs raskaus menossa ja rv 9+1...tää maha on valtava!!! :kieh: :kieh:
Tää pullahti oikeestaan heti siinä rv 6 kieppeillä eikä oo todellakaan pienentyny...sitä odotellessa, jota saan odottaa kai helmikuulle ;) :LOL:
Kyllä se vaan kerta kerralta aiemmi pullahtaa...ei tätä voi enää kuin löysällä t-paidalla peittää... =)

(.) Joopa...piti neljättä kertaa ruveta odottamaan, ennenkun "sai" ensimmäisen kerran raskauden takia oksentaa :LOL: :LOL:
En ole kenestäkään edellisestä oksentanu kertaakaan. Pahaa oloa jne kyllä ollu, mut varsinaista oksennusta ei kenestäkään kertaakaan.
Nyt eilen illalla velloi mahaa monta tuntia ja lopulta oli pakko antaa periksi posliinlle, vaikka kuinka yritin pidätellä (inhoan oksentamista yli kaiken!!)...vedin mahan ihan tyhjäks ja sit helpotti. Ihan ok olo ollu siihen asti, kunnes äsken syötiin :x Noh, jospa tää tästä =)

Jahvetti 9+1
 
Päivittelin taas listaa, tervetuloa uudet :flower: ja Tuizu poistin sut kun ilmeisesti siirryt maaliskuun listaan? Kiva kun kävit kuitenkin, saa täällä jatkossakin vierailla :D

Olivia kurjaa kun sulla on noin huono olo. :( Ei mulla noin pahaa oloa ole ollut missään vaiheessa, en ole oksennellut lainkaan mutta sellainen ympärivuorokautinen kuvotus oli parin viikon ajan. Mutta tosiaan alkaa hiukan hellittää, toivotaan että sullakin kohta alkaa! :hug: Mulla on ollut hyvänä apuna jäiset marjat, haen välillä rasian pakastimesta ja imeskelen niitä jäisinä. Ihanan raikkaita :p ja parantavat oloa!

Liirah yksilöllistä on mahan kasvu joten vaikea sanoa mitään tarkasti, mutta mulla alkoi esikoisesta näkyä rv15 ja sitten se maha alkoikin kasvaa oikein tosissaan. Rv16 voisi olettaa että vähän näkyy mutta ei vielä mikään iso maha ole. Ehkä... sittenhän sen näkee :D Voi se olla vielä ihan littanakin. =)

EevaRouvalle hyvää matkaa =) Mä olen kade! :D

Hissukka rv9+0
 
Laitanpa tämän myös tännekkin kun huomasin että "uusi"ketju olikin tullut kuvioihin... Minun laskettuaika muuttui vähän se on 12.2 2008! :D Profiiliin tyrkkäsin masukuvan :whistle: ei pysty enään piilottelemaan kauaa... ;) Niin tänään viikot tasan 8!
 
Mä kerroin töissä heti melkein plussattuani. Meitä on vain kolme ihmistä töissä, puhutaan muutenkin asiat halki ja pinoon. Ajattelin, että tietävät sitten ainakin, jos jotain ikävää tapahtuu..

Väsymys vaan pahenee päivä päivältä! Iltaisin käyn yöunille viimeistään ysiltä :LOL:

Tänään pääsin livahtamaan töistä kerrankin aikaisin :)
Neuvola olisi ensi viikon perjantaina, ja lääkäri siitä parin päivän päästä. On muutes kiven alla (täällä päin ainakin) ajat näin kesällä.
Meillä kaupunki tarjoaa vain yhden (!!!!) ultran.
 

Yhteistyössä