*Helmikuun Hehkeät 2011, TAMMIKUU*

TalvenTaika: Kiva lukea kuulumisia, ja ihanaa että kaikki on siellä hyvin! :)

Kultatiuku: Mitä se sit käytännössä tarkoittaa, kun vauvan keuhkot ei vielä ole kypsät? Eli jos vauva syntyisi nyt, joutuisiko lastenosastolle vai miten? Sullahan on kuitenkin niin hyvin jo viikkoja. :) Toivotaan, että saatte maanantaina hyviä uutisia! Jaksamista sinne ja tsemppiä! :hug:

Unet synnytyksestä: Täällä on jo nähty monena yönä. :) Samoin muutenkin olen nähnyt vauvasta unia ja sellaisia unia, joissa imetän vauvaa... hih.

Musta on tullut yhtäkkiä kauhean kärsimätön... Tuumasin just tänään, että koko kesän olen odottanut vain sitä, että saisin olla kotona eli juuri näitä hetkiä, mutta nyt aika käy pitkäksi eikä ole muka mitään tekemistä. Ois niin hauskaa tietää, kuinka monta viikkoa on vielä; 2, 3 viikkoa? Vaiko kenties se 5-7 viikkoa? :D Kaveri sai eilen vauvan rv 39, ja nyt muuttui oma olo ja odotus entistä malttamattomammaksi... Ja mulla on viikkoja "vasta" 35+3. Taitaa olla pitkä odotus mulla vielä edessä. ;) Tietenkään en ihan vielä toivoisi vauvan syntyvän, onhan se tosi pikkuinen vielä. Mutta en vaan malttaisi enää odottaa! :ashamed: Huomenna ajattelin käydä ostamassa viimeiset hankinnat vauvaa varten eli vaipat, kylvetysamme, itselleni varmuuden vuoksi rintakumit + apteekista pari juttua vauvalle. Sitten meillä onkin kaikki, enää pieni tuhisija puuttuu.

Myöskin haluaisin tietää tuon painoarvion, ensi viikolla neuvolalääkäri arvioi painon käsin, mutta kuinkahan luotettava se arvio sitten lopuksi on, kun ei kuitenkaan ultralla katsota...

Nukkumisesta: Mikähän siinä onkin, ettei yöllä uni tule millään ja wc-käyntien jälkeen tosi hankala saada unen päästä kiinni... pyörii eikä löydä hyvää asentoa. MUTTA, sit aamulla ja iltapäivällä uni tulee heti! Mulla onkin tullut tavaksi ottaa sekä aamu- että iltapäikkärit...

~ Merve ja masupoika 35+3
 
Tillukas No on tosiaan aika outoa. Mä kysyin kanssa että mites se rv36 painoarvio synnytystä varten? Kun mulle on siis sanottu että isompi kuin esikoinen, niin ei anneta tulla vaan ennen sitä sitten käynnistetään. Esikko oli siis 3690g ja se on ollut vaikea ... syntyi pihdeillä loppuen lopuksi. Lääkäri sanoi että seuraavan kerran rv37 että ei tarvitse sitä tehdä rv36 koska vauva on niin pieni, että ei missään nimessä tulee olemaan 3kg isompi. No tiedä sitten.
 
Vielä unohtui yks juttu...

En muista onko tästä ollut aikaisemmin puhetta, mutta vaivaako ketään muuta jatkuva nälkä? Mulla tuntuu olevan nälkä ihan koko ajan, vaikka kuinka säännöllisesti ja runsaasti söisin. Lisäks tulee ihan kauhean huono olo, jos ei hetkeen ole syönyt, eli jos pienikin nälkä pääsee yllättämään, alkaa tuntua inhottavalta. Ihan niin kuin alkuraskaudessa! Olen nyt yrittänyt syödä pieniä määriä ja usein, mutta ei sekään tunnu auttavan. Ilmeisesti pitäis sitten vain syödä koko ajan, aina kun on nälkä. Vaikka sit on tuo paino-ongelma, sitä nyt ei enää kauheasti sais täällä tulla lisää... :ashamed:
 
Essi, kiva lukea sun kuulumisia :) Kerhosta ja fb:sta oon aina yrittänyt kyttäillä, ei olla osuttu samaan aikaan..!

Ja kerhosta puheenollen, kopsaanpa tähän sieltä neuvolakuulumiset:
Pissa: puhdas
Vp: eka mittaus 156/96, toinen 132/92. Ei vieläkään ainakaan kovin suurta huolestumista..
Painonmuutos: -93g/vko(kerrankin pudotusta :D)
Hemppa: 116 eli edellinen mittaus ei voinut pitää paikkaansa...
Sf: 31
Syke: 140
Liikkeet: ++
Tarjonta: ?

Tarjonnan kohdalle siis tuo kysymysmerkki. Th tunnusteli ensin pitkään ja totesi ettei vauva ole oikeinpäin, sydänäänetkin kuuluivat tuolla yläosassa sivulla eli poikittain taas on. 2.2 ultrassa sitten nähdään onko muutosta tapahtunut, mutta käännös mainittiin taas...ei voi mitään. Tuntemukset "vauvaa täynnä olevasta vatsasta" johtuvat siis ihan tuosta asennosta.

Että sellaista. En osaa oikein olla vielä huolissani, katsotaan mihin tilanne etenee :)

Ankka & Bebé 33+4
 
Paljon tekstiä tullut,vaikea enää muistaa mihin kommenoida....:confused:

Sanuliini,Esikoisen aikaan mies ei ollut lääkärineuvoloissa mukana,mut ultrissa kyllä... esikosta tätä kokoarviota polilla ei tehty (vaan siis nla lääkärikäynnin yhteydessä käsikopelolla),nyt se tehdään rd:n takia ja mies tulee mukaan. Siinä on aluks sitä käyrällä istumista ja venailua,mukavempikin kun on seuraa...ja toisekseen täälä kohdunsuun tilanne katsotaan nykyjään ultralla,eli todennäkösesti sisätutkimusta ei edes ole.Näin ymmärsin neuvolan tädin jutuista...

Merve,Mulla iskee ns.iltanälkä....:p Kokopäivä voi olla suht sellanen täysinäinen olo,mut auta armias illalla kun istuu tohon soffan nurkkaan niin jo tekis mieli kokoajan jotain mupeltaa...mut oon hillinny itteni aika hyvin:)

No en miä mitään muuta nyt muista...Kultatiukulle tsemppiä,josko supistukset nyt rauhottus ja vauvan keuhkot olis ens kertaan kypsyneet. Ei varmasti kiva kun joutuu nyt pnktion toistamiseen tekemään:(

Repa ja säynävä 35+5
 
Voi Kultatiuku, onpa tosi kurja tilanne... Eihän niille supistuksille mitään voi, jos ne ei lepäämällä asetu. Eikö supistuksia estävää lääkitystä voitu antaa vai eikö sitä katsottu enää noilla viikoilla tarpeelliseksi vauvan keuhkojen tilanteesta huolimatta? Toivottavasti kaikki menee kuitenkin hyvin uhkakuvista huolimatta.

Murmeliina; olen nähnyt synnytysunia muutaman kerran ennen joulua. Tosin niissä aina kuolin...Ja hirmu hätä oli aamulla, että miten lapset pärjää ilman äitiä. Onneksi nuo unet on nyt loppuneet! Kerran näin unta, että olin vauvan kanssa osastolla, se oli paljon mukavampi uni.

Commander
 
Heipparallaa pitkästä aikaa!
Ja onnea Ninnu pikkuisesta tytöstä! :flower: Hyvä, että kaikki meni hyvin. Ja oli kiva lukea TalvenTaian kuulumisiakin.

Tämänpäiväisiä neuvolakuulumisia:
Paino +569g
Turvotus -
RR 119/75
Sf 34cm
Verensokeri 4.9
Syke 130-150
Liikkeet ++
Pissassa oli sokeria ja protskua.. :ashamed: Terkka meinas että voi johtua tän päivän syömisistä (väänsin karkkia lounaalla).. Saa nähdä mitä arvot sanoo viikon päästä.
Mutta muuten tosiaan kaikki oli ok. Vauva edelleen raivotarjonnassa ja pukkaa pyllyään ja jalkojaan masun läpi.. :) Pää ei ollut kiinnittynyt ja paikatkin on vissiin edelleen siis kiinni. Supistelujakaan ei ole tullut niin mitenpä ne edes aukeaisikaan.. :p Seuraava neukkula taas viikon päästä.

Masunympärys on täällä noin 115cm. Luulin alkuraskaudessa, että minulle kasvaa ihan järjetön maha, mutta se on jäänytkin yllättävän "pieneksi"! Sf-mittakin kasvaa tasaisesti ihan vähän keskikäyrän yläpuolella.

Nukkuminen on yhtä tuskaa.. :( Välilevyn takia mikään asento ei ole hyvä ja kyljen kääntäminen sattuu ihan hirveästi. Voin vaan toivoa, että kivut hellittää, kun vauva syntyy ja paino tippuu. Toivoahan aina saa. Selkävaivojen lisäksi vessassa pitää ravata ainakin sen 3-4 kertaa yössä, siksi yritänkin nukkua aina mahdollisimman pitkään (10-12 asti) jos vaan saan unta. On se ihanaa tämä odotus.. :p Silti toivon, ettei vauva vielä syntyisi, saisi kypsytellä vielä muutaman viikon ja mennä sinne helmikuulle! Kyllä mä kestän vaivoineni! ;)

Synnytys ei jännitä. Lauantaina kävimme synnytysvalmennuksessa (maksullinen) kun ei perhevalmennuksessakaan käyty. Oli kyllä todella positiivinen kokemus. Jos vaan rahatilanne sallii ja paikkakunnalla järjestetään kyseisiä valmennuksia, suosittelen ensisynnyttäjille lämpimästi tätä! Saimme kaikenlisäksi vielä "privaattivalmennuksen", sillä olimme ainoa pariskunta.. :D Kävimme kätilön kanssa synnytystä tarkemmin läpi ja samalla kiersimme eri huoneissa. Keskustelimme myös kivuista ja niiden lievitysmenetelmistä. Mieskin tykkäsi käynnistä. Helpotti kyllä kuulla hieman faktaa synnytyksestä, jotta tietää edes suurinpiirtein mitä tuleman pitää. Tottakai synnytystä ei voi suunnitella valmiiksi, yllätyksiä saattaa tulla ja niistäkin puhuimme valmennuksessa. Plussana mukaan tarttui läjä esitteitä ja oppaita, joita ollaan sitten lueskeltu kotona.

Semmoista täällä.. Hurjaa, enää muutama viikko jäljellä ja tuntuu, että tekemistä olisi vielä vaikka kuinka paljon! Pitääpä alkaa pikkuhiljaa pakkailemaan sairaalakassia, koskaanhan ei voi tietää milloin se muksu päättää tulla.. :)

Hyviä vointeja!

Lulu ja mukelo 37+2 :heart:
 
Taka-alalta seuraillut oon. Laiska vaan mitään kommentoimaan... Nyt vaan pakko ilmaista ihmetykseni tässä..... viimeyönä oli yli 3h kipeitä supistuksia ja soittelinkin jo synnärille josta sanoivat että tule vaan tänne, mutta sanoin että venaan vielä hetken kun pärjään kipujen kanssa kotona. Supistukset olivat kipeitä, muttei vielä siis sietämättömiä ja tulivat 4minuutin välein ja kestivät 1-1,5minuuttia. Sitten ne loppuivat kuin seinään. Päivällä ollut sit vaan normiharkkareita ja joskus iltapäivällä sitten alko tää vessassa juokseminen. Ensin ihan normikakalla, nyt iltaa kohden tullut jo kiire ja muuttunut löysemmäksi.... Onko tosiaan nyt tosi kyseessä? :confused: Tänään mennään rv 35+1...

Kummastunut Murunmami ja vauva :D
 
Tsemppiä Kultatiuku, toivotaan että supparit vähenee :hug: Harmi, että joudut olemaan huolissaan pikkuisesta.

Tässä raskaudessa mies ei ole ole ollut mukana kuin ultrissa ja ensimmäisessä neuvolan lääkärissä. Ensi viikolla mennään kokoarvioon (rv 38), johon mies tulee mukaan. Ensimmäistä odottaessahan mies oli mukana lähes kaikilla neuvolakäynneillä paitsi ihan lopuksi. Kokoarvioon terkkari laittoi lähetteen, koska olin vähän huolissaan onko tulossa iso kuten esikoinen (4600g). Ilmeisesti synnytyksen käynnistystä harkitaan, jos kokoarvio on iso ja paikat ovat tarpeeksi kypsyneet (käsitin että viikolla 39 tätä voitaisiin suunnitella). Jääpi nähtäväksi..

Olo on epämääräisen huono, vaikea löytää hyvää asentoa. Seisomista ei voi harrastaa kauaa, alkaa heikottaa. Jotenkin olo muistuttaa alkuraskauden heikkoa oloa. Tukala olo jotenkin muutenkin. Sf-mitta oli toissapäivänä neuvolassa jo 37.. Ja painoa tullut kivat 700 g per viikko..

Blue ja pienokainen 36+6
 
Kultatiuku toivottavasti maanantaina saatte hyviä uutisia ja saisit nyt viikonlopun aikana supparit levolla kuriin.

Mulla on uutena oireena tohon nukkumiseen liittyen tullut se, että kyljellään nukkuessa alkaa tuntua sellasta painetta jakipua lantiossa ja pitää siis kääntyä. Hetken voi olla toisella kyljellä ja sit sama homma. Selällään ei oikein voi enää pitkiä aikoja olla, huono olo ei tule vieläkään mutta vauva alkaa painaa jo sen verran että olo on muuten epämukava. Sitäpaitsi mies valittaa, että kuorsaan selälläni :D

Mulla on myös ollut viimeviikkojen aikana tarve koko ajan syödä jotain. Yritän sitä ylimäärästä syömistä kuitenkin välttää, kun ton myrkytyksen takia painoa on tullut jo ihan kamalasti ja eipä se kokoaikanen napsiminen muutenkaan kovin terveellistä ole. Mutta kyllä silti tulee syötyä tosi paljon useemmin kun ennen.

Mitenkäs murunmami? Onko tilanne muuttunut johonkin suuntaan? Jännää...

Meillä on mies ollut mukana ultrissa ja sit vaihtelevasti neuvolassa. Itse on aina halunnut neuvolaan mukaan lähteä ja oon sanonut, että saa sen itse päättää. Mulle on jokseenkin sama onko mukana vai ei, mutta nyt on tullut siihen tulokseen että ei siellä mitään uutta oikein tapahdu ja ei oo töitään viittinyt muutella niin että tulisi mukaan.

ON: Tänään on tosiaan sen myrkytyksen takia aika äippäpolille. Saas nähdä mitä tapahtuu ja mitä siellä sanotaan. Toivottavasti kaikki on hyvin ja kunnossa. Kovasti kyllä jänskättää. Harmi vaan, että just tänään miehellä sellanen työreissu 100km päähän kotoa, että ei pystynyt sitä mitenkään muuttamaan ja näinollen ei pääse mukaan polille.

nelli & mytty 35+5
 
Kultatiuku koita nyt ottaa oikein rennosti ja makoilla vaan.. Teet pelkät pakolliset vessakäynnit. (ellei sulla sit ollut jo ennestään lapsia, ni tulee oleen hankalaa) Voimia:hug:

Murunmami hui ku jänskää!! :) kuulostaa "lupaavalta", mut toivotaav et vauva nyt vähän aikaa vielä pysyis yksiössään turvassa:)

Nellille onnee polille ja toivotaan että olis kaikki hyvin, eikä tarvis ainakaan mitään käynnistyksiä vielä suunnitella:flower:

Tänne ei kummosta kuulu mut neuvola kuulumisia aattelin kertoilla:)

Pissa: Puhdas
RR: 125/76 (tota samaa ollut koko ajan ja alapaine pysyny ihan samana 22viikoista asti:D)
Paino: +388/vko (nyt painoa tullut ekasta punnituksesta 14kg, toivottavasti ei montaa tuu enää :D)
Turvotus: +/-
SF: 32,5 (keskikäyrällä mennään edelleen nätisti:))
Syke: 140-150 (oli poju hereillä, oli vähän korkeempi syke ku yleensä:) ei myöskään varmaan tykännyt kun täti kovakourasesti testaili raasun päätä, eikä heilunu pää kuulemma yhtään eli hyvin on kiinni)
Liikkeet: ++
Tarjonta: edelleen oli RT1 (eli vasemmalla puolella selkä) vaikka musta on tuntunut että siellä pyörii, mut ei ehkä sittenkään :)

Muutenkin kaikki oli mainiosti.. Ens ma olis sit synnytysvalmennus ja seuraavana maanantaina taas neuvola.
Oon kyllä niin malttamaton pojan tulon kanssa:) sovittiin neukkutädin kanssa et seuraavaan neuvolaan viel meen ja sit lähen synnyttään:D sillon neukku päivänä olis 38+6 eli vaikka tiistaina voin lähtee synnärille!! Toiveajattelua;) ja saapi toi poika tua majailla ihan rauhassa, mutta on vaan kova halu jo saada nyytti kotiin:heart:

Mutta ei muuta ku hyvää viikonloppua helmiksille:) taas sujahti yks viikko silmissä:p

Jane & Viltsu 37+3:heart:
 
Viimeksi muokattu:
viimeyönä oli yli 3h kipeitä supistuksia ja soittelinkin jo synnärille josta sanoivat että tule vaan tänne, mutta sanoin että venaan vielä hetken kun pärjään kipujen kanssa kotona. Supistukset olivat kipeitä, muttei vielä siis sietämättömiä ja tulivat 4minuutin välein ja kestivät 1-1,5minuuttia.
Mulla oli eilen sama. 5 tuntia supisteli, mutta mulle synnäriltä sanoivat, että viikkoja on jo ihan hyvin, että ei tarvi tulla, kun vasta jos menee tosi kipeiks, jatkuu vielä pitkään tai vedet menee.
Ne loppuivat sitten ja maha on alkanut möyrytä suppareiden jälkeen. Ummettaa ja ihan kuin kohta poksahtais tämä paskaumpi :D (ois kyllä ihanaa)
 
Mulla siis nyt tehdään tuo synnytystapa arvio edellisessä synnytyksessä tulleen repeämän takia. Ekassa raskaudessa sitä ei tehty. Pelkään vaan että saan yksin siellä käydä itkemässä. Herkistyn tosi helposti kun puhun jollekkin tuntemattomalle itselle kipeästä aiheesta. Neuvolasta vähän kyselin että mitä tuolla synnytystapa arviossa tehdään. Kuulemma tekevät siis normaali gynen tutkimuksen, sisätutkimuksen ja arvioivat vauvan kokoa ja kyselevät äidin mielipidettä synnytystavasta. Ultrasta ei kyllä puhunut mitään.

Mulla ei mies ole tässä raskaudessa päässyt mukaan yhteenkään neuvolaan töiden takia. Ultrissa on kyllä sit ollut mukana. Mut tähän synnytystapa-arvioon haluisin sen mukaan ihan henkisen tuen takiakin jo.

Nyt odottelen kotona että soittaako neuvolan täti niistä virtsakokeen tuloksista, aikoi soittaa vaan siinä tapauksessa jos labra on löytäny niistä jotain.

Mulla on kans muuten viime aikoina tullut tuo ällötys ja paha olo takasin. Joku mainitsi kans pahasta olosta. On kyllä tosi inhottava ku on paha olla ja semmonen voimaton olo. : /
 
Mulla oli eilen sama. 5 tuntia supisteli, mutta mulle synnäriltä sanoivat, että viikkoja on jo ihan hyvin, että ei tarvi tulla, kun vasta jos menee tosi kipeiks, jatkuu vielä pitkään tai vedet menee.
Ne loppuivat sitten ja maha on alkanut möyrytä suppareiden jälkeen. Ummettaa ja ihan kuin kohta poksahtais tämä paskaumpi :D (ois kyllä ihanaa)
Siis synnyttämään se kätilö muakin ootteli. Ei enää jarruteta jos olis halunnu jo tulla. Mut joo, ei olossa poikkeavaa. Täl hetkellä ihan normiolo :)
 
Hui täällähän saa alkaa jo jännäillä tosiaan toisten puolesta jos tuollaisia supistuksia tulee :)

Meillä mies oli ekalla neuvola käynnillä mukana ja molemmissa ultrissa on ollut. Ja tulee vielä kolmanteen ultraan mukaan minkä varaan ihan kohta :)

Eilen alkoi sattumaan alavatsaan ihan uudella tavalla ja myöhemmin alkoi särkeä nivusia ja alaselkää jomottamaan, mutta se oli jatkuvaa eli tuskin oli supistuksia tai mistä minä tiedän kun ensimmäistä odotan :D

Eilen tuli pestyä kaikki vauvan lakanat j nyt kun ne on jo kuivat saa pestä muuta pyykkiä ja hypistellä pikkuisen vaatteita :)

Nälästä puhuitte mulla on tullu aamulla tavaksi syödä ihan puuroa tai terveellisiä muroja ja hedelmiä, mutta iltaa kohden alkais kaikki muukin maistumaan :) Enemmän tulee juotua kun syötyä. Tuntuu, että on koko ajan jano ja vitalinen mehua saattaa mennä muutama litra päivässä ilmeisesti ei suoloja niissä kauheesti ole kun turvotustakaan ei ole ilmennyt pahemmin :)

Nyt vauvapyykin sekaan ja siivoilemaan ennen ku mies tulee koiin :)

Oikein hyvää viikonloppua taas kaikille helmiksille :heart:
 
Lulu,Paikat voi hyvinkin aueta ilman niitä supistuksia...Esikoisen aikaan olin 3cm auki rv36 tuntematta supistuksen supistusta...ei sitä tiiä ennenkuin kokeilevat:)

Murunmami ja Kitrus,liekö teillä kohta lähtö:p

Mulla taas ihme lukemia sokereiden kans,siis alakanttiin.... liekö johtunut kun oltiin liikenteessä kerhoilemassa ja liikkeellä siis kokoajan... no ihan sama,kuhan ei yli pauku:)

Repa ja säynävä 35+6
 
Täälläkin yksi joka vaan ihmettelee kun toisilla on viikot jo niin pitkällä vaikka välillä kyllä itellekin tulee paniikki, että kohtahan on jo aika.

Kultatiu'ulle hurjasti tsemppiä :heart:.

Ninnulle
paljon onnea tytöstä! :flower:

pokemoni puheli häiritsevistä raskausarvista. Mulla on tullut tissien alapuolelle arpia, jotka on tosi kipeitä ja kutiavat myöskin aivan hulluna. Voin siis vaan kuvitella miten ikävää on kun vatsaan on tuollasia ilmaantunut :x. Mulla ainut vatsaan tullut on tuo vanhan napakoruarven leviäminen. Sekin kyllä kutisee.

Meillä mies on ollu joka kerta mukana missä ollaankin vauvan vuoksi käyty. Ainut missä on itteä vähän häirinnyt on alatutkimuskerrat (commander taisi sanoa samaa). Miehelle sanoin tästä niin ei se oikein ymmärtänyt miksi musta tuntui niin vaikealle. Mutta hyvähän se tosiaan on totutella, että joku siellä seisoskelee kun synnytyksessä niitä ihmisiä kuitenkin on ja täysin tuntemattomiakin vielä :p.

Unia oon pari kertaa nähnyt synnytyksestä ja nyt viime öinä vauvastakin. Vauva on ollu tosi nätti ja kiltti :D.

Lulu88, Kerroit että olit käynyt maksullisessa synnytysvalmennuksessa. Mitä se sisälsi? Jäi siksi kiinnostamaan, kun me ollaan käyty vaan neuvolan järjestämässä perhevalmennuksessa, jossa kerrottiin vaan perusfaktat synnytykseen liittyvistä jutuista. Synnytysosastolle ei pääse käymään joka ensisynnyttäjänä ja panikoijana ottaa aika paljon päähän :mad:.

Masunympäryksiä oli mittailtu niin pitihän se iteki mitata. 106 cm näytti mitta.

ON: Heikotuksia on ollut täälläkin. Maanantaina töissä piti seisoa tunti ulkona niin meinasi jalat lähteä alta. Ei kovin kivaa. Selkä on ollu jumissa ja siksipä jäinkin kotinaiseksi keskiviikosta lähtien. Saikkua sain ja viikon päästä alkais sit ihan virallisesti äitiysloma. Hassu fiilis kun tietää ettei tarvi ihan hetkeen lähteä töihin :D. Tekemisen puutetta ei kyllä oo ollu ainakaan vielä. Eilen tein hirveen to-do-listan jota aion toteuttaa erittäin rauhallisessa tahdissa :p.

Tänään oli jälleen neuvola. Vauva oli samantyyppisessä asennossa kuin ankalla. Täti runno vatsaa ja yritti saada selkoa että mikä meininki. Keijoa ei huvittanu olla oikein päin eikä myöskään kovin selkeesti esillä. Nythän se tietysti möllöttää tossa ihan hollilla :D. Viikon päästä on seuraava käynti niin täti kirjotti tietoihin että "kts. asento". Enpä mäkään sen kummemmin vielä jännitä että kääntykö se vai eikö. Viime kerralla kuitenki oli RT:ssa. Kaikki arvot oli kunnossa. Paino oli pysyny samana viime kerrasta. Sitä on muutama kilo tullu lisää ekasta käynnistä. Sf-mitta oli 32 cm.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Adalmis ja Keijo 33+6
 
Oottepa ollut mukavan aktiivisia päivän aikana :)

Nyt on polilla käyty. Paineet ok ja ei muuta kun 2-3 kertaa päivässä nyt kotimittauksia ja jos menee toistuvasti yli 150/90 niin sitten soitettava. Tai jos tulee muita oireita (puristavaa oloa ylävatsalla, päänsärkyjä ym). MUTTA...ultrassa selvisi, että meidän mytty onkin perätilassa. Neuvolantäti on kyllä koko ajan ollut sitä mieltä että raivotarjonnassa on mutta ei sitten ookkaan. Ens keskiviikkona uudestaan polille ultraan ja käännösyritykseen ja sitten katellaan, miten jatketaan jos ei käänny...Onkos täällä kukaan synnyttänyt perätilassa olevaa vauvaa alakautta? Mä en ole nyt vielä ehtinyt yhtään miettiä, mitä teen jos mytty ei suostu kääntymään. Täytyy ton miehen kanssa jutella ja st keskiviikkona sielä polilla että kuinka jatketaan. Luulen kyllä, että tällä lantionleveydellä ei sieltä takapuoli edellä ulos tulla mut mietitään mietitään...

Niin ja painoarvio meidän mytyllä nyt 2822g

nelli & mytty 35+5
 
Onnea Ninnulle tytöstä! :flower:

Vähän samaa oloa täälläkin kuin joillain muillakin näköjään. Nälkä vaivaa ja seisoskellessa alkaa heikottamaan. Ja kun olen nyt yrittänyt raivata tuon teinin kaappeja, jotta saisin lisää kaappitilaa meille muillekin, niin eilen illalla särkylääkkeestä huolimatta tuli jonkun aikaa säännöllisiä ja kivuliaitakin supistuksia ja samaan aikaan selkää särki. Mietin jo hetken, että soittaisiko sitä jo jonnekin, mutta päätin odotella rauhassa, josko vaikka menisi ohi. No siltä erää meni ohi, mutta ei pitänyt kuin tunnin taukoa ja alkoi uudestaan. Nyt oli vain joku puoli tuntia noita supisteluita ja sitten ainoa mikä vaivasi oli tuo selkä, mutta se nyt on muutenkin juntturassa, etten siitä sen enempiä ehkä huolestu...

Neuvolassa kävin tänään ja vatsataudin aikana menetyt kilot ovat nyt jotakuinkin palailleet takaisin. Kaikki arvot oli muuten ihan ok. Vähän tätikin huolestui noista suppailuista ja sanoi, ettei nyt kauheasti kannattaisi siivoilla, vaan ottaa aivan rauhallisesti :p. Pikkuisen sykkeestä kuitenkin kysäisin, kun on aina pyörinyt siinä 130-135 ja muilla näkyy olevan korkeampia arvoja. Mutta meidän pikkuinen kun on vieraskorea ja nukkuu ilmeisesti rauhassa aina kun ollaan neuvolassa, niin johtuu kuulema siitä. Sitä olen myös ihmetellyt, ettei tuo pikkuinen tunnu kauheasti välittävän vaikka kokeillaan asentoa ja päänliikkuvuutta. Ja ei kotonakaan liikahtele vaikka kuinka pukkisi. Sen sijaan jos vähän silittelen tuosta pepun päältä, niin sitten kyllä vaihtaa asentoa :eek:.

Mulle on tullut yksi raskausarpi ja sekin jatkoa esikoisen aikana tulleelle pienelle raskausarvelle. On muuten hassun näköinen kun ensin on noin 5cm vanhaa hailakkaa arpea ja siinä päässä noin 1,5cm tuoretta punakkaa raskausarpea :D . Esikoisen aikana noita arpia tuli 4kpl aivan loppuvaiheessa kun turvotusta tuli viikossa 3kg kun jouduin tiputukseen.

Vähän huononlaisesti olen jaksanut kirjoitella, kun tuntuu, ettei tässä nyt mitään kummempaa edes tapahdu. Mielenkiinnolla olen kyllä lueskellut kuulumisiakin ja vähän jo odottelen, josko kohta ensimmäiset täysiaikaiset helmikset syntysivätkin! Itse kun olen vasta tuolla loppupäässä...

Seepia ja Sintti 34+3
 
Nelli mun ystävä synnytti perätilasta tyttönsä jonka vyötärö on niin kapee kun aikuisella vaan voi olla.. kooltaan 32.. Hyvin meni sillä synnytys:) mutta itteeni kyl pelottais et jos vauvalta meni lonkka tai joku muu paikka.. Kun jos lonkkakin murtuu niin voi olla että jalat jää erimittasiks : / mut suurinosahan perätila synnytyksistä varmaan menee hyvin:)
 
Huonosta olosta ja nälästä: Joo, todellakin on täällä myös. Oon koko ajan sellasella "huonolla hapella", ei nyt varsinaisesti huimaa, mutta on istualtaankin sellainen vähän epävakaa olo. Tänään on myös oksettanut. Mutta silti ruoka kyllä maistuu, koko ajan tekee mieli syödä tai juoda. Kun tunnin tauon on saanut pidettyä sokerimittauksia varten, niin jo jotain pitää olla suuhun tunkemassa. Ja illat on pahimmat, mutta silloin syön vain salaattia, ettei paino nyt ihan älyttömyyksiin nouse. Nyt 12 kg plakkarissa, tosin siitä ilmeisesti melkoinen osa turvotusta noita viikkolukuja katsellessa.

Perätilasta ja synnytyksestä: Mulla ei ole niistä kokemusta, mutta lääkärimieheni kyllä silloin eka raskaudessa kun asioita tuli enemmän pohdittua sanoi, ettei ulkoisilla mitoilla ole mitään merkitystä synnytyksessä. Lantion sisämitat kun vaihtelee ulkomitoista riippumatta. Mulla on kaksi lasta alateitse synnyttänyt kaveri, joka vähän reilu 150 senttiä ja hoikka kuin mikä. Minä taas olen 164 cm, reilu 60-kiloinen ja melko leveälanteinen ulkoisesti, silti mulla kaksi raja-arvoista lantion sisämittaa (todettiin röntgenissä pieleen menneen ekan synnytyksen jälkeen) enkä pysty alateitse näitä meidän pallopäitä synnyttämään. Eli ulkomittojen pohjalta perätilasynnytyksen mahdollisuutta ei koskaan pysty arvioimaan.

Kitruksen ja murunmamin tilanne kuulostaa kutkuttavalta, mutta eipä se valitettavasti vielä mitään kerro, vaikka kuinka supistelisi...Mutta kiva on toisten puolesta jo jännitellä.

ON: Mulla huono olo jatkuu, antibiootit ei tunnu tehoavan kun virustaudista ilmeisesti kysymys. Labra-arvot oli kunnossa, tulehdusarvoissa vain pientä kohoamista, mutta ei siis mitään huolestuttavaa. Olo on kyllä silti ihan p..... Tänään vielä lasten kanssa ulkoillessa onnistuin satuttamaan selkäni (lumi petti alta ja humpsahdin toinen jalka reittä myöten hankeen) mitä en nyt tähän päälle olisi yhtään kaivannut.

Sitten sellainen ihme juttu: heräsin yöllä siihen, että mulla oli pikkarit ihan litimärät haarovälistä ja kirkasta nestettä valui reisillekin. Mutta ei niin paljon, että lakanat olisi kastuneet. Olin niin väsyksissä, että kiskaisin vaan kuivat housut ylle ja jatkoin unia, mutta nyt rupesin miettimään, että kun se määrä oli niin runsas, että oliko se kuitenkin lapsivettä...Ei kai sitä myöhemmin enää saa millään selville? Ja onko sillä toisaalta väliäkään, jos sitä ei valu enää?

Jaahas, viikonloppu ois edessä ja tavoitteena ois vihdoin koota vauvan sänky. Itse en sitä jaksa, mutta jospa sais tuon miehen kaveriksi.

Commander ja Pepe 35+1
 
Repa: Niinhän ne paikat voi aueta ilman suppareitakin. Viime lääkärikäynnillä (5.1.) oli kuitenkin vielä kiinni, toivottavasti eivät vielä aukeakaan, saa pikkunen vielä pötkötellä massussa jonku tovin. Eilen neuvolassa vaavin pääkin vielä heilui, joten ei ole vielä kiinnittynytkään.

Adalmis: En tiedä järjestetäänkö joka sairaalassa tällaista valmennusta, mutta kannattaa ottaa selvää! Siellä siis jutellaan kätilön kanssa ihan kaikesta mahdollisesta synnytykseen liittyvästä ja käydään sitä tarkemmin läpi. Meille sattui tosi mukava kätilö ja olimme ainoat asiakkaat. En tiedä miten synnytysvalmennus eroaa perhevalmennuksesta, kun itse en siinä taas käynyt..

Keskustelimme mm. siitä, milloin pitää lähteä sairaalaan, erilaisista rentoutumistavoista, kivusta ja sen sietokyvystä, kivunlievityksistä (miten mikäkin vaikuttaa, miten laitetaan jne.), synnytysasennoista, synnytyksen kulusta vaihe vaiheelta ja vanhemmuudesta. Hieman myös imetyksestä. Sitten saimme tietty ison nivaskan oppaita ja lappusia kotiin luettavaksi. Samalla keskustellessamme saimme tutustua huoneisiin ja tiloihin paremmin, kuin esim. sairaalan perus tutustumiskäynnillä. Ensisynnyttäjänä sain kyllä hyvää tietoa synnytyksestä, mieskin tykkäsi, että kannatti käydä niin hänkään ei ole sitte hoomoilasena paikalla tietämättä mitä pitää tehdä! :)

Eri sairaaloissa valmennukset on kai erilaisia. Joissain ne jaetaan useammalle päivälle, meillä LKS:ssä valmennus kesti vain 3 tuntia.

( . ) Vauva puskee pyllyään/jalkojaan kylkiluihin niin kipeästi, että tuntuu ihan kuin ne murtuisivat. Henkeä ahdistaa makuuasennossa, yölläkin pitää nostaa päätyä sen verran ylemmäs, että saan happea. Ahdasta alkaa toisella olemaan jo masussa. Kylläpä tämän vielä kestää. Vähän on alkanut jännittään, miltä ne kipeät supistukset sitten tuntuu ja miten hyvin ne kestää. Turhaa sitäkin miettimään, synnytys alkaa sitten kun se alkaa ja se on menoa sitten, kesti sen tai ei.. :D

Kohta vois alkaa iltapalalle ja pikkuhiljaa untenmaille.

Lulu ja mukelo 37+3 (ei enää paljoa, apuvaa!)
 
Huonoa oloa täälläkin!!
Edellisyönä heräsin todella kovaan ylävatsakipuun, joka onneksi meni ohi sillä, että nousi sängystä ylös ja joi maitoa. Neuvolaan soittelin ja siellä oltiin sitä mieltä, että olisi ollut jotain närästystä. No, samaa itsekkin ajattelin, mutta en voinut olla varma. Mua kun ei ole ikinä ennen närästänyt.

Janontunnetta myös täällä esiintyy. Nälkää nyt vähenevissä määrin. Toivottavasti olisi pysyvä tila. Varsinkaan iltasyöntiä en nyt kaipaa, jos nuo tollaiset närästyskohtaukset uusivat!

Mulla on tosi tukala olo jo nyt vauvan takia! Mitä se mahtaa olla esim. 6 viikon päästä?!? Ei mulla esikoisesta ollut tälläsiä oloja vielä tässä vaiheessa. Vauva melskaa ja ahdistelee todella kovaa ainakin näin iltaisin. Mutta mukavaa se nyt on, että liikkuu. Ei tarvi ainakaan huolestua ja alkaa tekemään liikelaskentaa. ;)

Hyvät viikonloput! Koittakaahan jaksella.
Niin ja jännityksellä myös täällä odotan, että koska niitä vauvoja alkaa oikein syntymään! :)

May, 33+6
 
Huomenta :)

Hui Lulu oot jo noin pitkällä :D

Adalmis mulla ihan sama jos joutuu jonkun aikaa tuollain seistä niin tulee heikko olo...Liekö kunto vaan laskenut vaan niin paljon tai poika saa vaan olon heikoks :/

Nyt on kyllä muutenkin hirmu heikko olo eilen alkoi kunnon köhä ja nyt on ihan kunnon flunssa päällä ja tuntuu, että yskin kohta keuhkot pihalle :(

Eilen tuli aika paljon vaavin vaatteita pestyä... Ne on niin hirmu pieniä, että mahtuu kuivumaan onneksi aika paljon kerrallaan :) Ja tänään tulee lisää vaatteita miehen kaverilta jolla on kaksi pientä poikaa niin niiltä vissiin tulee pieniä ja hieman jo isompiakin vaatteita :)

Ainiin ja sain sen synnytystapa arvionnin eilen varattua niin sekin on sitten viikolla 36+5 sitä odotellessa... Saa taas nähdä pikkuisen <3

Happynow ja pikkumies 34+2
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä