** Helmikuun Hehkeät 2011, syyskuu **

Amos,eiköhän kumpikin koppa aja asiansa,meillä kova ja halusin sen nimenomaan siksi et sinne mahtuu kauemmin.. jovi airin kova koppa oli sillon markkinoiden tilavempia muutenkin. Esikoinen synty keväällä ja sillon ajattelin et se on ehkä mukavampi kesää vasten kun sellanen pussukka. Mutta talvella pehmee kantopussi vois siinä mielessä olla kivempi et on lämmin. Kovaa kantokoppaa voi käyttää myös matkasänkynä ihan pikku vauvalle. Mitään erillistä lämpöpussia ei vältsist tarvi,äippälootan pussi käy hyvin ja vilttiäkin voi kovimmilla pakkasilla panna lisäks... ja noi hoitolaukut sävysävyyn vaunujen kans voi tehä kivasti lisähintaa vaunuihin. Minä pärjäsin ihan erillisellä. Lisävarusteet mitkä on paikallaan on sadesuoja ja hyttysverkko (mikä on integroituna aika monessa mallissa nykyään).
 
Se elloksen takki oli yllättävän paksu, joten ei sitä vielä syyskeleillä viitsi käyttää, vaan vasta pakkasilta.

Vaunun kopasta: Eli kopat jaetaan 3 rymään: kova vaunukoppa, kova kantokassi ja pehmeä kantokassi. Eli vaunukoppa tulee suoraan runkoon kiinni ja on yleensä tilavampi kuin ratasosan sisään laitettavat kantokassit. Meillä vaunuissa on kova vaunukoppa ja sen sisään laitan aika usein pehmeän kantokassin (jonka ostin erikseen), koska asumme tokassa kerroksessa ja ei ole hissiä. Eli vauvan saa sillä näppärästi kannettua ylös. Samoin neuvolaan mennessä on kiva napata vauva vaunuista kantokassissa. Kovaa vaunukoppaa olemme käyttäneet matkasänkynä aluksi. Ja sitten kun ei enää hyvin mahtunut kantokassiin, on vauva ollut vaunukopassa ennen kuin otimme ratasosan käyttöön joskus 7-8 kk kohdalla muistaakseni. Kovaa vaunukoppaa ei ole sotkettu hiekkaan ollenkaan, joten se on puhtaana varastossa, toisin kuin ratasosa. Ja yleensä kova vaunukoppa tulee ylemmäksi vaunuissa kuin ratasosa (ainakin meillä). Vaikka saahan ne pestyä. Mutta molemmissa vaihtoehdoissa on siis hyvät ja huonot puolensa.

Hellu ja 20+0 Poks
 
Myös meillä on valmiiksi kova vaununkoppa+ratasosa+runko. Esikoinen nukkui päikkärit vaununkopassa vielä toisenkin talvensa (syntynyt helmikuussa), enkä todellakaan ole katunut vaunupäätöstä. Muuten päiväkäytössä oli ratasosa siitä saakka, kun tyttö oli reippaan puoli vuotta. Vaununkoppa toimi myös matkasänkynä melkein vuoden vanhaksi. Tyttö oli kyllä lyhyenläntä, se varmaan osaltaan pidensi käyttöikää.

Terkkuja neuvolasta! Täti päätyi mittaamaan kohdunpohjankin, vaikka viikot eivät vielä täyttyneet. No, vastasihan se kaksi viikkoa vanhempaa, joka kasvaa yläkäyrillä ;) Sykkeet olivat iloiset 152 ja liikkeet tuplaplussalla.

17+3
 
No heippatirallaa!

Minäpä otan illalla urakan ja päivittelen noita lupauksia. Jos haluatte laitettavan tyttö- tai poikaolon, laittakaa mulle yksäriä kiitos. Nuo ultrakuulumiset saan kyllä viestien keskeltä,mutta jos joltain jää uupumaan, laittakaa mulle viestiä. JA JOS JOKU EI HALUA SEN NÄKYVÄN, ilmoittakaa myös mulle.

Amos: Tämähän se just on paras paikka kysellä kaikenlaista "tyhmää", kun täällä on kokeneempiakin mammoja :) Minä kyselin myös ekalla kerralla vaikka mitä, kun ei ollut kaveripiirissäkään ketään, keltä ois voinu kysyä. Olisiko amos niin, että noissa vaunuissa, missä sanotaan, että on lämpöpussi, se tarkoittaa sitä, että siinä on ratasosaan sopiva lämpöpussi (jossa on siis reiät rattaiden hihnoja varten)? Se on vähän eri asia kuin äitiyspakkauksen makuupussi. Useimmiten pehmeästä kantokassista saa kovikkeet poistamalla (ovat irrotettavat, saa takaisin jos tulee vielä perheenlisäystä) lämpöpussin rattaisiin, joka menee sitten melkein kolmevuotiaaksi asti.

Kantokopasta: Itse olen pehmeän kantokassista kannattaja, kun ne kovat on niin tilaa vieviä sitten kun niiden käyttöaika on ohi. Ja kun se käyttöaika on loppujen lopuksi niin sairaan lyhyt. Esikoinen ei suostunut makoilemaan vaunuissa enää 5 kuukauden ikäisestä lähtien, eli tosi lyhyt se käyttöaika olisi ollut. Meillä on kyllä pehmeä kantokassi toiminut vauva-aikaan reissuissa matkasänkynä, onhan siinä kuitenkin ne laitakovikkeet.

Hiuksista: Onko muilla ongelmia hiustensa kanssa? Mulla on jotain niin outoa menossa hiusten kanssa. Ne on ihan karmean näköiset, katkeilee ja on latvoista yhtäkkiä ihan karkeat. Pään lähellä törröttää noin 5 sentin pituista "pikkutukkaa" eli ilmeisesti katkenneiden hiusten pätkiä. Eikä niitä saa kuriin millään aineella. Kun hiuksia harjaa, jää aina tuppo käteen. Tekisi mieli käyttää hattuja sisälläkin :( Ei ollut tällaista kummassakaan aiemmassa raskaudessa. Onneksi mulla on tosi paksut hiukset, niin ei tarvitse pelätä kaljuuntumista. Heti kun saan seuraavan palkan, painun kyllä kampaajalle...

Olisiko kellään hyviä vinkkejä, mitä vauvalle kannattaa ostaa Ikealta? Olen menossa yllättäen lauantaina, enkä keksinyt muuta ostettavaa kuin pinnasängyn patjan ja petarin. Lakanoita ei tarvita, eikä oikeastaan mitään huonekaluja. Mitäs muuta sieltä voisi ostaa?

Commander ja ??? 18+0 POKS, POKS, POKS
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille!

Jaksamista vain masennuksen eri oireista kärsiville, toivotaan että kaikki menisi parhainpäin.

Takkina olen ajatellut pitää viime syksynä ostettua villakangastakkia. Ja sitten kun ilmat menevät todella pakkasen puolella niin sinnittelen vanhalla toppiksella jos siihen mahdun.

Vaunut ovat ennestään joku malli Briosta, kääntö- ja teleskooppiaisalla. Väri on neutraali beige ja ihan hyvät perusvaunut olleet. Mukana tulivat sadesuojat yms. Laukkufriikki kun olen niin jokin uusi makea laukku pitää varvätä hoitolaukun sijaa ajamaan.

Voi hyvin päivitellä tyttö-poika lupauksia! Itse en ole vielä varma kysymmekö sukupuolta, viimeksi emme ja olikin ihana arvailla loppuun saakka.

Työmotivaatio top 10, ja vointikin hyvä. Voi kun saisi mennä näin loppuun saakka!! Rakentaminen meillä loppuvaiheessa, mutta sinne ei paljon energiaa riitä esikoisen hoitamisen lisäksi. Laskuja maksan, siivoilen jne. Maalata en tohdi enkä paljon kiipeilläkään, joten kaikki järjestely ja soittorumba on minun harteillani. Valmistua talon pitäisi joulukuussa eli onneksi ennen vauvan syntymää. Muutto vain jo kauhistuttaa isolla mahalla : (...

Ainoska
 
Viimeksi muokattu:
Tillukas,mukavia uutisia neuvolasta=)

Tuosta kovasta kantokopasta vielä,meillä se siis tulee ratasosan sisään,mut on silti tilava... ja meillä käyttöikä oli yli vuoden vaikka poika onkin suht pitkä,mahtu hyvin. Hän ei nimittäin nukkunu päikkyjä missään muualla kun vaunuissa ja myöhemmin rattaissa. Luultavasti nää on hyvin pitkälle puhtaita makuasioita,kannattaa miettiä siinäkin et minkälaista käyttötarkotusta/ikää on kaavaillu...

Tääl on taas oltu hiukka aktiivisempia masussa,mukavaa....:heart:

Repa ja säynävä 18+5
 
Vaunuista ja kantokopista: Meille oli vaunuja ostaessa tärkeää, että ne liikkuvat hyvin kelissä, kuin kelissä. Eli mitään pieniä, kääntyviä etupyöriä ei edes harkittu. Mikä oli hyvä, kun muistelee viime talvea ja sitä lumimäärää.
Toinen, mikä haluttiin vaunuihin, oli heittoaisa. Ei tarvo vetää vaunuja perässä jos aurinko sattuu paistamaan suoraan sisään, tai tuulemaan kylmästi sinne.

Sitten se koppa. Me otettiin pehmeä koppa. Ihan siitä syystä että kun ei tarvita sitä enää, niin ei vie paljoa tilaa kaapissa!! Ja siitä kun saa tosiaankin sen pussin sitten vielä käyttöön, kun ne laidat irroittaa.
No, toinen syy oli se, että mielestäni vauva oli jotenkin paremmin "suojassa" siellä pehmeässä kopassa...Talven viimoilta ja pakkasilta siis. :)

Noi poika/tyttölupaukset vois olla jees. Vaikka meille sitä ei tosiaankaan varmaan kerrota, vaikka haluttaisiin. Sillä se ei ole sen ultran tarkoitus. (Siis ultraajan mielestä.)

Joop. Mitäs vielä...Liikkeitä ei edelleenkään!! Eikä paljoa muutakaan ihmeellistä. :)

May & Pikkutassu 16+5
 
heippa! täällä on kaikkia kivoja kuulumisia monella <3. onnea niistä.. <1
vaunuista ..itse ostin emmaljungan edge duot..saas nähä millaset tulee käytännössä olemaan..ihanan kevyet ainakin on työntää, ja kivan näköset toki..mut autossa vie hirveän tilan..joutuu melekeen maasturin ostaa :D..et se kyl miinusta.

sitte toiseen asiaan, mies sitten päätti tänään jättää mut...tai halusi taukoa kun kuulemma ahdistaa :(..no tauko ja tauko,..tietäähän sen :(. olen niin rikki että en tiiä miten päin olisin,.eka lapsi vielä tulossa..kaikki muukin niin uutta!! Onko kokemuksia miten selviää ko. tilanteesta? tää on nyt varmaan ihan sekavaa tekstiä..mutta tosiaankin niin hirveä olo,ettei ees pysty ajatella mminkäänmoista järkevää,,.
 
Voi pauliis :hug:. Onpa karmea tilanne. Mitäpä muuta voi sanoa, kuin koita pärjätä. Jospa se mies vielä tulisi järkiinsä...Toivottavasti sulla on ystäviä tai läheisiä, kenen puoleen voit kääntyä, ettei tartte olla ihan yksin tuon järkytyksen kanssa.

Nyt on listaan päivitetty lupaukset. Laitelkaa viestiä niistä oloista tai mahdollisesti jo saaduista lupauksista, jos haluatte ne listalle. Häivyn reissuun viikonlopuksi, päivittelen sitten sunnuntaina!

Commander
 
Voimia pauliis! Tuo ei tosiaan ole asia jonka haluaa kuulla ensimmäisen raskauden aikana. :( Voimia ja toivottavasti tulee mies järkiinsä! :hug:

Hiuksista: Mulla on hiukset kans menneet niin järkyttäviksi että oli pakko käydä kampaajalla. Noi 5cm hiukset kyllä kuulostaa siltä, että sieltä pukkaa uutta hiusta, jos ne on siis samanmittaisia keskenään. Mulla lähti rankan leikkauksen päälle puolet mun hiuksista ja ne nyt sit on tietty alkaneet kasvaa takaisin, hitaasti mutta varmasti. Etenki hitaasti. Nyt sit raskaus tekikin tepposet eli taas on sulkasato, mut ei läheskää sitä luokkaa ku leikkauksen jälkeen. Hiukset on luonnostaan taipuisat ja raskaus aikana ne villiinty suorastaan semikiharoiksi. On niin nättiä ku on sekaisin suoraa ja kiharaa.. :( Ja niska töröttää vaakasuoraan ulospäin vaikka taistelis tunnin suoristusraudan kanssa. No ideana oli sitten ottaa ISOT kiharat permiksellä, jotta kihartuis sitten kunnolla koko tukka. Ei ihan päästy samaan mielikuvaan kampaajan kanssa, joten mulla on nyt pienet kiharat. :D Mutta ei se, nää on ainaki tosi helppo laittaa ja kivan näköiset. Ainut iso miinus on vaan se, ku nää lähtee tästä kasvamaan. :/ Vihaan sitä ku siel on 5cm suoraa ja loppu kähärää. Mut ehkä selviän taas siitäki.:)

Eilen oli sitten neuvola ja siellä kaikki ok. Painosta sanoi, että ai ai ei saisi nousta ja piti esitelmän terveellisestä ruokavaliosta. Onneks ei kaivanut lautasmallikuvaa esille. Ymmärrän, että on kyse minun ja lapsen hyvinvoinnista ja tärkeästä asiasta ja senkin ymmärrän et olen ollut liian huolimaton ruokien suhteen, mut se lautasmallilätyskä saa mut näkemään punaista. Olen ollut ihan omista neuvola ajoista lähtien ylipainoinen ja voitte olla varmoja et joka ikisen lautasmallin joka on paperille painettu olen nähnyt. :D
Verenpaine oli 120/72 ja hemoglobiini 120, 6 pykälää näytti laskeneen. Painoa tullut lisää per viikko siis 670g ja siitä moitteet. :ashamed: Pitää olla tarkempi.
Raskausdiabetesta väläytteli, koska alkuraskauden sokerirasitustestissä paasto arvo oli 5,2, ja raja kuulema 5,3. Marraskuussa pitäisi mennä uudestaan testiin ja olen tosi ahdistunut siitä. Viimeks meinaan tuli niin järkyttävä olo et ei yhtään tee mieli uusia. :( Eikä todellakaan jäänyt hoitajistakaan hyvä muisto, kaks tätii katsoo päältä ku yritän olla oksentamatta ja hokee vaan että jos nyt oksennat ni pitää uusia koko juttu. Ihan niinku sille oikeasti mitään voisi jos oksennus tulee!
Lääkäri on sitten 3.11. ja seuraava neuvola 7.12. Että semmoista meillä. ;)

Sini ja möyriäinen 19+2
 
Viimeksi muokattu:
voi pauliis :hug: oliko raskautesi suunniteltu ja molempien osalta toivottu? mielestäni aika moraalitonta mieheltä jättää raskaana oleva puoliso! tai lähteä edes tauolle. miehet eivät tietenkään ymmärrä että raskaus on naiselle yhtä vuoristorataa tunteineen ja oloineen, mutta uskon sen näkyvän meistä uloskin päin, joten jos miehellä silmät auki luulisi näkevän! koita jaksaa ja keskittyä itseesi sekä vauvaan.
 
pauliis :hug: Tilanteesta selviää aivan varmasti vaikka olisit lapsen kanssa kahden :hug: eli ero olisi lopullinen.
Ei kuitenkaan kannata luovuttaa ihan heti miehen suhteen vaikka nyt lähtikin, ne voi olla ihan sekaisin tilanteesta ja muutoksesta, mutta ei kannata myöskään antaa miehen viedä ja venkslata loputtomasti.

Itselläni poikaa odottaessa, tuleva isä taisi raskausaikana pettää ainakin kahdesti, jättää mut kaksi viikkoa ennen synnytystä. Luulin että elämä oli tässä enkä koskaan tulisi selviämään yksin ....mutta mutta...

Pojan synnyttyä halusi taas palata ja leikkiä kotia hetken , katselin sitä hetken ja pistin itse lopullisen pisteen suhteelle. Sitten kyllä anottiin ja rukoiltiin että palattaisiin ja elämäni paras päätös oli jatkaa elämää kahden pojan kanssa.

Isä ei ole ollut missään tekemisissä pojan kanssa vaikka koskaan en ole tätä kieltänyt ja yrittänyt olen että tapaisivat, eipä ole aikuistunut kaveri vieläkään ja nyt alkaa olla jo 16vuotta myöhemmin liian myöhäistä. ( en koskaan ole pojalle sanaakaan sanonut negatiivisesti isästään)

Pojalla on ollut muita rakkaita ja läheisiä miesmallina ja hyvin on tasapainoinen, onnellisen oloinen poika =) mitä nyt noita murkkuiän kapinoita nakkelee...;)


nourahia ja "erkki" 16+4/ultra 17+2
 
Voi pauliis, selviäit ihan varmasti kaksinkin lapsen kanssa, niin on pärjännyt moni muukin ja voihan olla, että miehesi tulee vielä toisiin aatoksiin hetken funtsittuaan. Oma mieheni sanoi kerran hyvin, joskus on mentävä kauas että näkee asiat läheltä :hug:

Hiuksista Mulla hiukset on aina tai ainakin lähivuodet ollut yhtä hamppua ja vihreää allötystä. Kaikki myrkyt käytin ja ostin kalliit aineet, muttei kunto parantunut, mutta NYT, kun tulin raskaaksi on hiuksista tullut hyvinvoivat ja kauniit!!! Ei enää ole niin kuivat ja ei ime putkistosta metallia ja oo täten vihreetkään :) Ootan kauhulla sitä, että ne sit kyllä tippuu lopullisesti varmaan päästä synnytyksen jälkeen.... :D

Mua häiritsee kun en tunne vauvan liikkeitä, en sitten millään!!! :(
 
Paulis:hug: Tsemppiä jatkoon! Toivottavasti kaikki kääntyy hyvin!
Murunmammi Toivotaan, että sinunkin masennus helpottais!! :flower:

Mulla on hiukset pysyneet aika lailla samassa kunnossa kuin ovat olleetkin. Eroa en ole huomannut yhtä pitkät paksut ja nopeasti kasvavat ovat. Saako raskauden aikana värjätä hiukset kotivärjäys värillä? Eihän siitä ole mitään haittaa vauvalle? Kampaajalle haaveilen, mutta on rahat nyt niin tiukilla. Tälläisten pitkien hiusten värjääminen on niin kallista kampaamoissa..

Sitte neuvola kuulumisia: :heart:
Painonmuutos/viikko: 397g
Verenpaineet: 124/62
Hb: 126
Pissa: Puhdas
Sf: 18
Syke: +
Liikkeet: ++

Liikkeitä ei vielä tunnu.. Todennäköisesti mulla istukka etuseinämässä, jolloin liikkeet tuntee heikommin. Kohtu oli navan korkeudella, että siitä alaspäintapahtuma muljunta ym. on varmaankin vaavin liikkeitä :heart:. 4.10 rakenne ultra! Siellä näkee kolmiulotteisen kuvan vaavista sitten!! Ihanaa! Mitenkä sitä maltaa odottaa.

TalvenTaika ja Einari 17+5
 
Voimia Pauliis :hug: Toivottavasti miehesi kasvaisi pian aikuiseksi ja ymmärtäisi vastuunsa ja jos ei niin varmasti selviät jotenkin. Minä myös toivon että sinulla olisi hyvä tukiverkko ympärillä ja saat nyt paljon tukea ja apua!

Hiuksista, mulla on ihan alkuraskaudesta saakka lähtenyt ihan järkyttävästi hiuksia. Joka kerta harjatessa ja pestessä jää tukko käteen... Kävin jokin aika sitten leikkaamassa 20 cm pois niin ei näytä niin pahalta kun ohenee. Onneks on ollut melko paksut hiukset ennenkin, joten ei vielä näytä liian hiirenhännältä. Mä oon myös TalvenTaika miettinyt hiusten värjäystä. Mulla on leikkaamisesta huolimatta edelleen melko pitkät hiukset ja tekis mieli kesän haalistamalle näyttää vähän väriä. Joskus jostain muistaisin lukeneeni että niissä voi olla haitallisia aineita, mutta eiköhän nuo nykyiset kevytvärit ole senverran hellävaraisia että uskaltaa käyttää. Kertokaahan te joilla tietoa!

Vaunuista ei olla tehty päätöksiä, olen jotain netistä katsonut, mutta pitää mennä molempien autojen kanssa ostamaan (tosin mies on harkinnut maasturiin vaihtamista) koska asumme kaukana kaupungista ja niitä pitää aina sitten olla autoon tunkemassa. Ehkä pitää ostaa kahdet, reilummat tänne kotikäyttöön ja kevyemmät kaupunkikäyttöön ja autoiluun.

Kunnon liikkeitä tuntunut jo viikon verran :heart: Hiplaus ja kutittelu alkoi jo kolmisen viikkoa sitten.

Ainiin ja munkin puolesta saa poika/tyttölupaukset tai -tuntemukset listata :) Meillä rakenneultraan enää 5 päivää, jos siellä eivät kerro tai ei itse nähdä sukupuolta niin sitten mennään yksityiselle!

Rae 19+5
 
Raskausdiabetesta väläytteli, koska alkuraskauden sokerirasitustestissä paasto arvo oli 5,2, ja raja kuulema 5,3. Marraskuussa pitäisi mennä uudestaan testiin ja olen tosi ahdistunut siitä.
Sini ja möyriäinen 19+2
Mikä ihme noilla terkkareilla on tuo into pelotella tuosta raskausdiabeteksestä??? Jos sun arvot on ollut tuommoset, ne on hyvät. Sulla ei ole rd:ta ainakaan tässä vaiheessa. Nuo rajatkin on ihan naurettavat.
Joku aika sitten noita rajoja ruukattiin taas ylemmäs, kun loppu resurssit hoitaa kaikkia r-diabeetikoita, koska lähes jokaisella raskaana olevalla oli niiden alempien arvojen mukaan rd :D

Ja kun järkeesä käyttää tuossa syömisessä, siis niin, että pääpaino on kunnon ruoassa, jossa on suht vähän hiilareita, niin ei se rd tule.

Mutta ON: Mulla alko eilen tuntumaan liikkeet! Ja ei todellakaan ole mitään perhosen siipiä, eikä kalanpyrstöjä tai kuplia, vaan ihan kunnon muksautuksia. Välillä on runttassut suoraan virtsarakkoonkin :D Tähän saakka on tuntunut vaan painetta ja semmosta kuin joku muljuais mahassa, mutta nyt tuo kyllä jo ihan nyrkkeilee tuolla.

Kitrus ja KeijoOrvokki 18+6
 
Hiusväreistä, mä olen kyllä värjänny kestovärillä sekä kampaajalla että kotivärillä nyt viimeksi raskauden aikana, tällaisen ohjeen olen löytänyt joskus netistä: Hiukset voi värjätä raskauden aikana. Hiusvärit eivät ole sikiölle haitallisia kohtuukäytössä. Viikoittaista värjäämistä ei kuitenkaan suositella.

Ja vielä kiitokset noista vaunukommenteista, kaikki kommentit tulee tarpeseen, varsinkin tällaiselle tollukalle. :D

Amos 18+4
 
Viimeksi muokattu:
No moi!

Täällä myös neuvolakäynti takana, oli melkoisen hauska kokemus. Mulla oli nyt kolmas täti ja kolmas käynti, eli taas sai samat asiat edellisistä synnytyksistä kertoa uudestaan, mutta eipä siinä mitään. Mutta siis tapaaminen alkoi kertakaikkisen hassusti, kun täti tuli hakemaan mua odotushuoneesta. Hän ei sanonut ensin mitään, katseli vain ympärilleen (olin yksin aulassa) ja kysyi sitten varovasti, että sinä et taida olla ...(minun nimeni). Sitten kun sanoin, että olen kyllä, niin totesi, että herranjestas, hän oli ihan varma, että olet ainakin rv 28! Kyllä nauratti molempia. Siinä sitten käytiin kuulumisia läpi ja kun kerroin Thaimaan matkasta, niin hän kysyi tarvitsenko lentämiseen todistusta. Kun sanoin, että en, kun viikkoja on silloin vasta 22-24, hän totesi, että kuule, ei sinua ihan oikeasti kukaan usko tuon mahan kanssa :LOL: Sovittiin sitten lääkäriaika todistuksen saamista varten, etten vaan jää rannalle ruikuttamaan, kun muut lähtee reissuun. Naurettiin ihan kamalasti, oli tosi kiva käynti.
Tässäpä arvoja:
Hb: 117 (laskenut 137:sta), ei vielä rautaa, mutta rautaa sisältäviä vitamiineja pitäisi muistaa ottaa joka päivä
Paino: +1 kg, eli noin 250 viikko
Syke vauvalla noin 130 (poika?)
Kaikki siis ok.

Sinizii: mulla myös sokerit samoilla rajoilla, eli paastoarvo 5.2. Saa nähdä, miten toisessa rasituksessa käy...

Meillä taitaa reissu peruuntua. Just kävin lapset päiväkodista kesken päivän, kun tytöllä oli hirveä päänsärky ja lämpöä :( Voihan nenä, ois ollu niin kiva ottaa pieni irtiotto...

Commander 18+1
 
Terveisiä rakenneultrasta :) Nyt voikin taas huokaista helpotuksesta, kaikki oli oikein hyvin. Sukupuolta ei haluttu kysyä. Koko vastasi 20+3 eli melko samoissa kuin nyt mennään.

Pauliis, voimia sinulle kovasti. Toivottavasti miehesi palaa järkiinsä..

Kyllä noita neuvolatätejä on joka lähtöön.. Sinizii mulla on painonnousu ollut samanmoista, eikä tullut mitään noottia.

Hiukset ovat ollet ihan hyvässä kunnossa. Viikko sitten laitettiin raitoja ja tuli kyllä oikein onnistunut kampaus :)

Meillä tosiaan on esikoiselta Brio Kombi yhdistelmävaunut ja itse pidin niistä kyllä kovasti. Kova kantokoppa oli ihan hyvä, vaunut olivat sopivat keliin kuin keliin ja tuli niitä käytettyäkin kovasti. Poika tosiaan reilun vuoden ikään nukkui lähes kaikki päikkärit vaunuissa ja yleensö nukahti vasta kunnon vaunulenkin jälkeen.. Joinakin päivinä saatettiin heittää kolmekin vaunulenkkiä (niin ne yli 20 kiloakin lähtivät hyvin..).

Blue ja pienokainen 20+1
 
Kähjäänpä vielä lisää ratasasiaa. Kannattaa tosiaan miettiä, missä niitä kiesejä enimmäkseen lykkii. Koirapoluilla tai maalla kannattaa tosissaan harkita järeämpää kalustoa, eli kunnon isot ja leveät renkaat. Pienemmän lapsen kanssa pehmeä jousitus on kiva, mutta parivuotias on kivampi lykkiä melko jäykässä rattaassa, varsinkin pehmeämmässä maastossa. Jos taas käytätte rattaita pääasiassa asvaltilla ja kaupungissa, ketteryys on ominaisuuksista tärkeimpiä ja jousituksen jäykkyys on toisarvoista. Jos rattaita liikutellaan paljon autolla, tärkeää on helppo kasattavuus ja pieneen tilaan taittuminen. Pieneen tilaan taittuminen on tosi arvokas asia myös koiraperheessä, se farmarinkin perä on yllättävän pieni rattaiden kanssa. Jos haaveena on nukuttaa lasta ulkona mahdollisimman kauan, kannattaa tarkkailla makuutilan kokoa niin rattaana kuin koppana. (Kaikki vauvat eivät kuulemma suostu nukkumaan ulkona.) Heittoaisa on ollut meistä tosi ihana asia, kuten joku muukin jo hehkutti ja jos sinulla ja isällä on reilu pituusero, teleskooppiaisa antaa enemmän tilaa pitkänkin askeleelle kuin taittamalla korkeussäätyvä.

Meillä oli noin kahteen vuoteen saakka käytössä Brio Duot, koska kaipasimme leveitä renkaita ja halusimme suuren vaunukopan. Kaksivuotiaana ostimme lisäksi ei-päiväunikäyttöön Emmeljunga Scooterit. Ne olisi voinut hommata aiemminkin, niin hyvä niillä on ollut työntää "isoa" lasta. Aioimme hommata Brio Ponyt, mutta korkeussäädöttömät rattaat olivat meille työntökorkeudeltaan aivan liian korkeat. Matkarattaat eivät olleet vaihtoehto rimpularenkaiden takia.

Mutta tämä siis on vain meidän kokemuksemme.
 
voimia pauliis ehkä kamalinta mitä voi käydä.. toivottavasti kaikki kääntyy parhain päin.. mutta jos miehes päättää lähtee ni se ei sit oo sun arvonen.. pärjäät varmasti mainiosti vauvan kanssa yksinkin :) on niin monia yh äitejä ja isiäkin että ei sulla oo hätää:) mutta jaksamisia hirveesti sinne<3

Jane & Viltsu 20+3
 
Voi huoh, kirjoitin äsken tosi pitkän viestin ja kun lähetin, internet-yhteys katkes... blaah!

pauliis: Jaksamista sinulle! :hug: Todella kurja tilanne!

Blue76: Onnea hyvistä ultakuulumisista! :flower:

commander: Minäkin olen menossa Ikeaan viikon päästä! Itsekin tässä pohdin, mitä sieltä voisi vauvalle oikein ostaa. :) Kerrothan, mitä löytyi? :)

Amos82: Minäkin olen niiiin pihalla noista vaunuista, en edes ole tiennyt vaunukoppia olevan erilaisia, ennen kuin täältä luin... :confused: Voihan nolous! Olen vain ajatellut, että pääasia että vaunuja on hyvä työnnellä, mekin kun varmaan tullaan paljon olemaan ulkona ja vaunuja työntelemään. Pitäis nyt varmaan ottaa oikein asiakseen tutustua noihin vaunuihin kunnolla, siis eri ominaisuuksiin... Hellun idea pehmeän kantokassin laittamisesta kovan vaunukopan sisään kuulosti aika hyvältä. :)

Hiukset: Mä en ole huomannut, että täällä hiukset ois mitenkään muuttuneet. Ärsyttää vaan, kun oma väri tulee niin tuolta juuresta esille, kun en ole uskaltanut värjätä moneen kuukauteen hiuksia. Olen kanssa ajatellut, ettei raskaana uskalla värjätä. Tai no raitoja olen yleensä laittanut. Voishan sitä käydä kampaajalla kysymässä.

Täällä nautiskellaan vapaasta viikonlopusta, ihanaa! Kohta tv:n ääreen rentoutumaan jätskiannoksen kera, namii... Ja kuulostelemaan pienen liikkeitä. Hän on ollut aika aktiivinen tänään, ihanan tuntuista kun toinen potkii! :heart: Huomenna Vaasassa on kestovaippahulinat, joissa ajattelin käydä.

Mukavaa viikonloppua kaikille! :)

toivottelee Merve ja helmi 18+4
 
Pauliis, toivottavasti tilanne parantuu sinun ja vauvan kannalta hyvin. Miehet osaa olla kyllä välillä niin urpoja.

Ja ultrakuulumisia täälläkin eiliseltä. =) 350g painava pojan alku siellä näky ja liikku. Ja se ei kuulema sitten muutu ;) Hyvin sai täti otettua mittoja ja kaikki oli niin kun tässä vaiheessa pitääkin. Pari päivää eellä tais olla eli aika hyvin pitää la paikkaansa. Vitsit että helpotti kun tietää että tässä vaiheessa näyttää hyvälle, jospa minäkin uskaltaisin rueta jo ostaa juniorille jotain kivaa ;)

Ja jostain syystä multa puuttuu nuita tietoja etusivulta niin tässä niitä: kys, 25 vuotta, ensimmäinen, olikos muuta...

Hyvät vkonloput kaikille!

tytti & juniori 20+3
 
pauliis,No voi ei:O Liekö miehes elää jotain kriisiä,ei osaa suhtautua tulevaan elämänmuutokseen.... jokatapauksessa ikävä tapa setviä asioita jos näin on. Paljon jaksamista sinulle,vaikkei nyt siltä tunnu,asioilla on kuitenkin tapana järjestyä ennemmin tai myöhemmin:hug:

Blue ja tytti,
onnittelut hyvistä rakenneultrauutisista:heart:

Hiukset,jaa...aluks tuntu et lähtee vähempi kuin normisti,mut nyt tuntus olevan melko sama meininki kun ei raskaana,eli tukkaa lähtee ja on aina lähtenyt. Ihme etten oo kalju. Mun pitäs käydä värjäämässä,tää on ihan eloton. En usko et siitä on haittaa jos ei jatkuvasti oo läträämässä uutta väriä.

Vaunukokemuksia vielä... meillä siis oran jovi airit ja hyvin mentiin kinoksista,leveet,isot pyörät:) Heittoaisaa ei ollu ja se kieltämäti olis näppärä lisä ollu,mut toisaalta koko ratas osa on helppo kääntää ympäri tarvittaessa. Hinta laatu suhde on noissa vankkureissa kohdallaan. Rattaina on käytössä edelleen ja se oli mun päämäärä et erillisiä varsinaisia rattaita ei tarvii ostaa yhdistelmien lisäks. Matkarattaat on sitten autonperälle heitettävät,ostosreissurattaat ja tietty matkoilla ehdottomat olleet... tosin oon niillä nyt menny lyhyttä matkaa leiksallekkin yms. Nyt pitäs sit vaan ostaa se seisomalauta...

Repa ja säynävä 18+6
 

Yhteistyössä