Helmikuun Hehkeät 2011, heinäkuu

Moi, olen muutaman päivän tässä taustaillut ja kerännyt rohkeutta ilmoittautua pinoon :wave: Nyt en enää malttanut olla hissukseen, vaikka edelleen pieni pelko persiissä on että täältä lennetään yhtä nopeasti kuin tultukin on.

Olen 26v. ja odotan neljättä lasta. Tämä raskaus oli meille täydellinen ylläri, eikä siis suunniteltu juttu missään määrin, mutta keskeytys ei käynyt pienessä mielessäkään. Miehelle taisi olla kova pala, juuri kun on saatu lapsia kasvatettua vähän isommiksi niin koko rumba alkaakin taas alusta :D

Muut lapset ovat syntyneet 2004 sekä tuplat 2007, toivottavasti nyt olisi vaan yksi kyydissä :LOL:

Varasin yksityiselle ultran ensi viikon torstaiksi, siellä selvinnee sitten enemmän!
 
Alkuperäinen kirjoittaja May85:
Tohon pinnasänkyasiaan; Uusissa pinnasängyissä on pinnojen väli kapeampi, kuin niissä vanhoissa. Turvallisuussyistä kaiketi? Ei pääse pää jäämään pinnojen väliin. Satuin vaan kiinnittämään asiaan huomiota, kun saatiin sellainen vanha sänky lainaan hajonneen tilalle.
Olin mä siitä joskus jotain lukenutkin, mutta en nyt muista yhtään että mitä ja mistä. :)
jaa, hyvinkin mahdollista, että tollasia eroja ois. Meillä sillä ei ole mitään merkitystä, kun joudutaan kuitenkin laittamaan kankaat pinnojen väleihin ja päälle vielä verkko, ettei vaan kukaan kissoista mene nukkumaan pikkuisen naaman päälle. eli vauva saa viettää ensikuukautensa "häkissä" :D :D

toivottavasti sängyssä ois se säädettävä pohjankorkeus. ei kai hyvään pinnasänkyyn muita ominaisuuksia tarvita? paitsi ehkä se laskettava laita, mutta luulen, että me pärjätään ilman sitä hyvin.

toivotaan kaikille huomiseksi parempaa päivää. itsellä oli surkea olo tänään... eli huomiseksi parempi olo kaikille eikä kellekään enää noin huonoja uutisia. Hyvät yöt! :)

muoks: Ja neitiniiskulle onnea ja tervetuloa mukaan :) :flower:
 
missah toivottavasti vatsa kivut hellittävät pian :/

Nepula olen todella pahoillani :'(

Tervetuloa neitiniisku :wave:

Mä näin päivällä kamalaa unta, että heräsin siihen, että olin yltäpäätä veressä :$ tuli ihan kauhea tunne ja sitten heräsinki oikeesti niin oli pakko käydä heti tarkistamassa tilanne iski jotenkin kauhea olo sen jälkeen ja haluaisin sinne varhaisultraan mutta en saa aikaa!! Onko kukaan käyny terveystalolla ultrassa?? siellä netti sivuilla lukee, että aina tarvis lääkärin lähetteen tai sitten luin ihan väärästä kohdasta, tietääkö joku pitääkö paikkaansa??

Babamama ihan hyvä vinkki ;) ja oon kyllä nyt jo alkanu käyttämään väljempiä vaatteita ettei ihmiset sitten yhtäkkiä ihmettele isoa vaatetusmuutosta :DD

Nelli :wave: täällä kans ollaan yövuorossa ja onneks on tän viikon viimeinen!! Puuh en ois jaksanu yhtään enempää :)

Tömpsis ihana kun sun mies on jo noin innoissaan :D

Adalmis sulla kävi kyllä hyvä tuuri :heart:

Kiitos kaikille vastaajille tiedän kyllä että se ei ole peruste heittää ulos, mutta täällä osataan joskus olla melko kettumaisia joten pysyn hiljaa vielä ja kerron sitten syyskuulla jos joku kysyy koska niinhän se on että 2 kk ennen äippälomaa pitää vasta ilmoittaa :)

Happynow ja muru 6+3
 
Moi kaikille!

Halauksia ja voimia matkasta tippuneille!

Olen kirjoitellut myös maaliskuisissa, koska la:ni on helmi-maaliskuun vaihteessa. Piinaviikkoja nämä suuresti ovat, kun ei tiedä että onko matkassa ketään ja miten kaikki päättyy!! Oireita itselläni on ollut vaihtelevasti; rinnat on koko ajan olleet enemmän tai vähemmän arat, masujomotusta ajoittain, ei paljoa. Etovaa oloa hetkellisesti, paitsi nyt tämän yön ku täällä yövuorossa kökin (nellin ja happynown tavoin! ), olen nieleskellyt ettei tarttis mennä halaileen pönttöä!! :x Huono olo saattaa kyllä johtua väsymyksestä ku koko päivä shoppailtiin Lempäälän Ideaparkissa ja siitä suoraan yöksi töihin! Järkevää... :LOL:

Mulla työsuhde-etuna ultrausmahdollisuus ja mua ultrattiin sunnuntaina, jolloin viikkoja noin 5+3. Eipä siellä juuri mitään näkyny; joku pieni aihe että tohon ehkä on jotain tulossa, ja ruskuaispussin aihetta lääkäri oli näkevinään. Ei vielä onnitellu... :/ Sano että ultrataan reilun viikon kuluttua uudestaan, eli ens viikon ke-to. Reippaana tyttönä sit pyysin työterveydestä hCG:n ja se otettiin maanantaina, ja oli yli 32 000! Eli ilmeisesti ihan hyvä lukema. Lääkäri ajatteli, että hyvin kehittynee, mutta on vielä vaan sen verran pieni ettei näy! Mutta kyllä silti arveluttaa!! No, onneks lähdetään ens viikolla alkuviikoks reissuun nii saa vähä muuta mietittävää! Nii, ja yksi yö vielä tämän jälkeen ja alkaa 4 viikon loma!! B) Kunpa ei vaan kovasti olis huonoa oloa!!

Nyt tuli kyllä vaan kovasti omaa napaa... Anteeksi siitä... Ensi kerralla enemmän muutakin! Tarttee taas menää töihin! :wave:

PS: Kateellisena täällä olen lueskellut teidän muiden juttuja ja etenkin sitä kun viimesenä rivinä lukee ne raskausviikot, joita monilla on jo 8-10... :whistle:

Anna noin 6+0
 
Pikaisesti päivittään tän kauheen kiireen keskellä (talon rakennushommat täydessä vauhdissa)=)

Eli eilen eka neuvola ja ultrassa köllötteli viikkoja vastaava pikku murunen ja sydän jumpsutti hienosti ja pienen tovin päästä alko vilkkaasti liikehtiä ja kovasti meille vilkutti, kyllä herkisti :heart: ja toinen vasta muutaman sentin kokonen, ei voi kuin ihmetellä pientä ihmettä ja olla niiin onnellinen =) Lääkärineuvola onkin sit ens torstaina jo, muutama viikko siitä niin taas ultra (tullut kuulemma uutena neuvolaohjelmaan ihan vasta) ja sitten vielä rakenneultra plus neuvolaultraukset et monesti vielä pieni saahaan ootusaikana nähä :heart:

Pahoittelut matkasta tippuneille :hug: ja onnea hyviä uutisia saaneille =)

Me lähetään nyt kauppaan laminaatin ja ulkomaalin ostoon ja sitten ahertaan :D

Hipsuli ja murunen 10+0 POKS :heart: :heart:
 
Tää kuumuus alkaa viemään voimia ja aiheuttamaan huonoa oloa...Sais vain aurinko paistaa ja tää ukonilma hävitä muualle :)

Mulle on noi repäisykivut tullut ihan joka öisiksi vaivaksi ja se valvottaa tätä mammaa. Mulle iski kauhea hinku kertoa eilen tytöille sisaruksesta, kun luin noita neukkarista saatuja esitteitä. Mutta maltettiin kuitenkin itsemme miehen kanssa ja odotellaan kiltisti ultraan :D
 
Hipsuli, teilläkö ultrataan ihan normikäynneillä neuvolassa? :eek: Mahtavaa, ja onnittelut hyvistä uutisista :flower:

Missah, mulla on myös noita mahakipuja. Alusta asti sellaista kovaa "menkka"kipua, ja pahimmillaan kunnon kouristuksiakin. Yhdesti ehdin jo säikähtää kun kipu veti ihan kippuraan, mutta asia korjaantui syömällä :ashamed: Olin siis istunut koko päivän autossa syömättä mitään ja se ylävatsan kipu säteili KOKO vatsan alueelle. Toivotaan etteivät kivut merkitse mitään vakavampaa, en minäkään muista esikoisesta olleen mitään :/

ON: Mulla on taas 2 yövuoroa peräkkäin, ensi viikolla 3, ja ootan niitä jo kauhulla. Onneksi sain pyydettyä ettei olisi ainakaan kolmea enempää putkeen. Voisin edelleen vaan nukkua koko ajan. Kaiken lisäksi seuraavan kolmen viikon sisällä on rippijuhlat johon lupasin vähän autella, häät joissa olen kaasona ja niihin sitten myös polttarit, ja musta tuntuu etten jaksa mitään :ashamed: Joko mulla on hemppa toooodella alhaalla tai sitten tuo pikkuinen vie tosiaan kaiken energian. Tähän päälle vielä exän ja perheensä aiheuttama murhe, niin avot. Mä en ole koskaan ollut vielä näin poikki :'(
Tästä tulikin mieleen, että syöttekö te mitään extravitamiineja tai muita valmisteita?

-Ankka & Bebe 6+3-
 
Tervetuloa neitiniisku :flower:

Toivottavasti tömpsiksen olo olisi tänään parempi :hug:

happynowlla on kyllä ollut tosi ahdistava uni! Mä "vaan" näin unta, että mut kidnapattiin ja sit yritin miettiä pakosuunnitelmaa ja pelkäsin, et se stressaaminen sais aikaan keskenmenon :/

Anna31: mäkin oon ihan kade kaikille joilla on viikkoja enempi, vaikka se on ihan tyhmää :D Jotenkin sitä vaan toivois että nää epävarmuusviikot olis jo ohi ja pääsis ihan oikeasti odottamaan jo!

hipsulille onnea ihanista uutisista!

tytöt: lähetä se ukonilma tänne! Oon koko viikon kaivannut oikein kunnon ukkosmyrskyä, mutta ei oo edes vettä ripsinyt :(

wc-ankka: itse syön raskausmultivitamiineja, söin jo yrityksen aikana. Saa sitä kautta foolihappoa tarpeeksi. Ja voimia sulle, rankat viikot tiedossa, huh!

Ja voimia kaikille yötöiden kanssa paiskiville, itse oon koittanut yötöitä tasan kerran ja se oli kyllä viimeinen kerta, onneksi niille ei ole tarvetta omissa töissä, yöt on mulla ihan nukkumista varten vaan! Vaikka kai siihen tottuisi ajan kanssa :)

Täällä ei kuulu omaan napaan mitään ihmeellistä. Koko eilinen päivä meni koomatessa, tosin luulen sen johtuneen ilmasta ja siitä, etten juonut aamukahvia. Yöt on olleet aika tuskaisia nukkua, mä en vaan pysty nukkumaan kuumassa! Ihan kamalaa herätä jatkuvaan hikeen, sit pitää juoda puol litraa vettä yöllä ja sit taas hikoiluttaa ja pissattaa... Se viilentävä ukkosmyrsky tänne, kiitos! :D No, piankos ne -30 pakkaset on taas täällä... :whistle:

pokemoni & myttynen 7+1
 
Mä eilen jo naureskelin ajatukselle talvesta kun jos nyt on tukalaa niin mites sitten talvella kun pitää tuhannet kerrokset laittaa päälle ja niitä toppahousuja vääntää jalkaan :LOL: Päiväkodilla kun on töissä niin saapa nähdä mitä sitä keksii että saa ulkohousut jalkaan :p. Viime syksynä hihiteltiin raskaana olevan työkaverin kanssa kun se ähelsi toppahousuja aina 15 minuuttia päälle xD. Ei varmaan naurata sit kun ite on siinä tilanteessa.

Kysymys: Kirjoittaako täällä joku jo raskausblogia? Mä aloitin eilen, en ehkä niinkään kovin julkiseksi vaan ainakin näin aluksi omia ajatuksia kirjoitan muistiin kun kuitenkin kaiken unohtaa niin nopeesti :).

vitamiinit: En oo vielä syöny mitään vaikka olo on kyl ollu tosi heikko. Luulen että heikotus kuitenkin johtuu tästä ällöilystä ja kuumuudesta ja väsymyksestä. Varmaan sitten neuvolassa osaavat sanoa tarkemmin kannattaako jotain alottaa syömään.

Mä en tänäänkään päässyt töihin. Reippaasti oli kuudelta nousemassa ylös ja ajattelin aamupalan syödä sängyssä niin eikös saman tein kun silmät aukas niin oksennus oli kurkussa ja tuli kiire vessaan. :x Onhan se perhana kun ei keho toimi järjestelmällisesti samalla tavalla joka päivä :LOL: Noh, nyt oottelen että saisin neuvolaan ajan, että sais saikkua. Soitin ihan vasiten neuvolaan ettei tartte taas ääliökommentteja kuunnella normipuolella. Ja työkaverin kokemuksesta tiiän että meiän työterkkarikaan ei oo mikään fiksuin näissä jutuissa.
Eilen illalla kerrottiin uutisesta molempien porukoille ja sisaruksille. Olivat melkoisen innoissaan :). Möttösellä saattaa olla sama synttäripäivä kun miehen siskolla. Aika hassua :). Herttaista oli se, että mieskin vähän herkisteli ja ryki kun äidilleen kertoi uutista vaikka muuten muka ollut niin kivikasvo :>. Oli se aika söpöö :heart:
Niin sen neuvola-ajan sain 26.7 maanantaille. Mutta nytpä jatkan pötköttelyä. Oon siirtänyt valtakuntani sänkyyn :p.

Allu ja möttönen 6+4
 
wc ankka ja missah mulla oli ekassa raskaudessa kanssa ihme kipuja vatsassa, välillä koko vatsan alueella ja välillä tosi voimakasta menkkajuilimista. Itse asiassa kerran niin voimakasta, et yöllä heräsin siihen ja olin varma, et kesken menee... Mutta ei menny. Kohtu se siellä vain kasvoi. :)

Tää raskaus on ollu tosi paljon helpompi noiden kipujen suhteen ainakin toistaiseksi. Tosin nyt on alkanut taas tota menkkajuilintaa ilmaantua.. Oletan, että kohtu taas vaan kasvaa ja mulla varmaan kipuilee sekin kun se nousee sieltä takakenostaan ylöspäin. Mulla on siis gynen sanojen mukaan ERITTÄIN taaksepäin kallistunut kohtu. :xmas:

Pinniksen maalaaminen oli jollakin mielessä. Tuo on semmonen juttu, joka mulla aina kolahtaa, kun oon alusta asti haaveillu meidän pinniksen maalaamisesta. :D Ostettiin tuo kyllä ihan uutena, mut kun saatiin kaupanpäälisinä, niin värivaihtoehto oli vain valkolakattu, kun oisin tahtonut valkoisen. :snotty: Mut en vaan saa aikaan.. Ja mun mies on semmonen ei-todellakaan-remppareiskaksi syntynyt. Joten jos jotain tahdon saada aikaan, mun pitää tehdä se itse. Vitsit, pitäsköhän tuo maalata... Toisaalta tyttö nukkuu siinä yhä ja jyrsii joka aamu laitoja. Vähän ehkä turha kuitenkin maalata.. :D

Tömpsis laskettavaa laitaa en ole vielä kertaakaan käyttäny meidän pinniksestä, vaikka tullee tarpeeseen sit, kun tipu alkaa kiivetä itse pois sängystä (tosin siinä vaiheessa ostetaan joka tapauksessa uus sänky, vaikka tosta saiskin semmosen lastensängyn korvikkeen). Mut pohjansäätö ja ennen kaikkea se, että pohjasta saa päätyä kohotettua, on olleet pop. Tai ei meidänkään sängystä tuota päätyä saanu erikseen kohotettua, mut kun tytöllä oli refluksi ja lähestulkoon ekan vuoden oli sängynpääty koholla, ruuvasin sinne ne kannakkeet eri kohtaan niin, että sain päädyn koholleen (en jaksanu alkaa vuotta pitämään kirjoja sängyn päädyn alla. Huomattavasti helpompi esim. imuroinnin kannalta tehdä noin). Mut siis niitä on semmosiakin, joista saa jo valmiiksi pelkkää päätyä kohotettua. :)

Ootteko muuten miettiny vauvansängyn ostamista? Jos joku löytää hyviä (mua kiinnostaa varsinkin semmoset valkoset kehtomallit), niin saa laittaa linkkiä. :) Tyttö nukkui alkuajat mun vuoraamassa äp-laatikossa, mut nyt kun asutaan kahdessa kerroksessa, meinasin, et vois olla kyllä sänky sekä ylhäällä että alhaalla vauvalle. Oon kuitenkin liian laiska raijaamaan joka päivä sitä sänkyä ylös ja alas.. Ja toisaalta päivät vauva nukkunee täällä alhaalla meidän kanssa ja yöllä taas ylhäällä, kuten mekin.

Anna sulla on kyllä hyvä työsuhde-etu. :D

Mutta semmoisia, jatkan mun mattoshoppailuja. Meillä ei oo vieläkään oikeestaan mattoja lattialla, kun en ole löytänyt mieleisiäni. Nyt löysin sekä Ellokselta että Hobbarin kuvastosta hyviä vaihtoehtoja (tosin Hobbarin toimitusajat menee elokuulle). Mut pitää vielä selata, eihän noita voi tilata, jos ei oo riittävää vertailupohjaa (lue: kaikki muut paikat koluttu myös). B)

T. Kärppä ja toukkis 8+3-9+1
 
Nepuli,pahoittelut ja kovasti jaksamista :hug:

neitiniisku,tervetuloa joukkoon!! :flower:

Happynow,Kyllähän se aina paras vaihtis on pitää omana tietona mahollisimman pitkään...harva työnantaja noista raskausuutisista on onneissaan :/ Välttyy sit ylimääräsiltä hässäköiltä =)

Hipsuli,Onpas hienoo et pääsee näkee pikkuista joka nla kerta,missäs näin hyvin on asiat? =)

Anna31,nopeesti ne viikot sit kuluu kun alkuun pääsee :D

Missah,Mulla on ollut kans kovia mahatuntemuksia,lähinnä kouraisuja ja jomotuksia,mut ihan alussa oli lähes kipujakin ja useesti....enempi kuin esikosta. Nyt on kyl jo vähä rauhottunut. Ylävatsan alueella siis mahalaukun tietämissä mulla oli esikoisesta jokusen kerran kun olin syöny tulista,vaikkei se normisti vaikuta muhun mitenkään... nyt oon huomannu taas ettei kärsi kovin tulista syödä :/

Vitamiinit,Miä syön vihanneksia ja hedelmiä paljon muutenkin ja raskausaikana pyrin vielä kiinnittämään huomiota syömisiin enempi että sais kaiken mahollisen ruokavaliosta. D-vitamiinia pitää ottaa viimeistään sit kun alkaa syksy tulemaan,foolihappolisä vois olla sellanen mitä ehka harkitsen,mut luulen et sekin on aika hyvin hallussa. En siis popsi pillereitä =)

Mulla on neuvola tänään 1,5h päästä...tuun sit vielä päivittää ne kuulumiset...en varmaan uskalla siihen vaakaan astua :ashamed:

Repa ja säynävä 8+4
 
Uusi ilmoittautuu varovasti kurkistellen mukaan :) Meillä on sellainen tilanne, että olemme olleet miehen kanssa yhdessä vasta helmikuulta (kolme viikkoa yhdessäoltua mies paukkasi kosimaan ja mitä sitä kieltäytymäänkään... :LOL: ), maaliskuussa jätin pillerit pois ja nyt juhannuksena plussasin, kolmeen testiin :D Ei sitä ekaa, eikä tokaakaan ollut uskominen! Eli laskureiden mukaan meillä nyt viikkoja 7+1 ja nyt iski paniikki, koska en ole soittanut vielä neuvolaan aikaa, ehdinkö ajoissa! Yhteistä esikoista siis odotellaan, miehellä on jo kokemusta näistä jutuista.

Oireina mulla on hyvin vahvasti etova olo lähes koko ajan, ei voi syödä, muttei olla syömättäkään, tissit on ihan pirun kipeät (ukko valittaa koko ajan, kun koko ajan läpsin sen käsiä pois :LOL: ) ja väsymys on myös aika kova. Välillä tulee pieniä kipukohtauksia, kuin lieviä menkkakipuja ja mielialavaihtelut on mahtavia! :D En ole herkkäitkuinen, mutta nyt olen viimeisen viikon vollottanut lähes joka päivä milloin mistäkin. Etenkin jos mies sanoo vähän tiukemmin vastaan jossakin asiassa, niin poraaminen on taattu :D

Valtavasti voimia kaikille kyydistä tippuneille ja tsemppiä epävarmuudessa eläville!! :hug:

Naneni ja nimetön 7+1

Lisätääs vielä listaan perustiedot. Ikää mulla siis 26v. ensimmäinen lapsi olisi tulossa, Kätilöopistolle haluaisin ja LA nettilaskureiden mukaan 22.2 :)
 
Juu, kyl nää varmaan on kohdun kasvusta johtuvia särkyjä. Tai sit mulla on joku tulehdus, kun alaselkäkin ollu tänään ihan tulessa koko päivän. Täytyy nyt seurailla.

Eilen järkytyin, kun olin kyykyssä, niin häpyluussa tuntui ilkeeltä :kieh: Ei kai oikeesti jo nyt voi alkaa ne säryt, eihän :eek: Olis nyt kumminkin vielä 30 viikkoa jäljellä.... :kieh:

Mua niin ottaa päähän toi meidän pinnasänky... Olis pitänyt ostaa sellainen, missä laskettava reuna. Mulla on joka aamu selkä ihan jumissa, niin on aika tuskaa nostaa neiti sieltä pois. Tuplarattaita pitäis alkaa kattelee pikku hiljaa.. En nyt oikein tiedä, kattoisko käytettyjä vai suoraan uusia...

Missah ja :heart: 10+3
 
Adalmis:: Mä itseasiassa aloin pitämään kirjaa raskaudesta eilen, kun löysin liberon sivulta hauskan idean. Katsotaan kauanko jaksan sinne rustailla ylös...ehkä enemmänkin saattaa kirjoitus olla sellaista satunnaista, mikäli yhtään tunnen itseäni.

Missah:: Voisko olla piilevä virtsatietulehdus?

Vitamiinit: Mä kävin ostamassa raskausajan vitamiineja heti plussattua ja se on ollut ihan hyvä. Hemoglobiini on tippunut parissa viikossa 140 ->122, joten jos tätä tahtia mennään niin sama systeemin kuin aiemmin eli rautaa pitäis syödä enemmän ja siihen en kyllä pysty :$ Mut josko se jäis nyt tohon keikkumaan.

Nanenille tervetuloa mukaan :flower:

Hipsuli : Mä oon ihan kade tuollaisesta kunnan järjestämästä palvelusta. Mua kiinnostaa myös missä päin maailmaa on noin tasokasta palvelua?? =)

Happynow:: Parempi se on pelata varman päälle, kun ei sitä ilmoitusvelvollisuutta vielä kuitenkaan ole!

Täällä odotellaan kovasti sitä parin viikon päästä olevaa ultraa :heart: Ei malttais odottaa...
 
Naneni: tervetuloa :flower:

Adalmis: en varsinaisesti raskausblogia pidä, blogia kylläkin, joka on tällä hetkellä aika raskauspainotteinen :D

kärppis: meidänkin täytyy miettiä kahta sänkyä vauvalle kun asutaan kans kahdessa kerroksessa ja meillä on kissojakin, joten se äitiyspakkausboksi ei käy (meidän kissat kun tykkää hulluna kaikista laatikoista, niin siitä tulis kyllä kissansänky :D ) Toisaalta oon miettiny sitä sellasta seinään/oven päälle laitettavaa "riippukeinua" (esim. www.mawok.se) alakertaan ja yläkertaan makkariin sit pinnis. Toi mawok vois olla helppo ottaa matkallekin mukaan.
 
Pokemoni:: Ihana tuo mawokin sänky ja niin hyvä idea, kun meilläkin kissat ja kaksi kerrosta.

Sitä jäin vaan miettimään, kun ainakin kuvassa näyttäisi ettei pohja olisi suora vaan kaareva? Eli vauva olisi vähän samassa asennossa kuin sitterissä ja muistelisin, että sitä ei ihan vauvalle suositeltais, kun ei ole tasainen pohja? Mut sit tuli myös mieleen, et eihän kantoliinassakaan vauva ole suorassa? Nyt kaipaisin tähän asiaan vähän valaistusta, koska nyt olen ihan pihalla :D
 
Minä taas uskaltauduin pitkän ajan jälkeen kirjottamaan :) Lukenu olen kyllä ahkerasti, mutta jotenki en oo saanu aikaseks kirjottaa...

:hug: Kaikille suru-uutisia saaneille

Missah huomasin että kirjottelit vatsakivuista...Mullakin on nyt 9+0 alkaen taas alkanu juilimaan enemmän ja selkeesti kohdun molemmin puolin vihloo aikasempaa reippaammin. Alaselkäkin on saanu osansa, luulis että kuitenki johtuu kohdun kasvamisesta....eikös se näillä viikoilla ala jo reippaammin kasvamaanki? Kärppänä heinälatoon tais valitella myös että menkka juilinnat on palannu.

Täällä pahoinvointi loppu kun seinään 8+5, en kauheemmin oksennellu, mutta etoi senkin edestä. Vähän ressaa että kuinka se niin nopeesti meni ohi, mutta toisaalta pienellä oli ultrassa 8+3 kaikki hyvin ja reipas sydän :) Rinnat on kuitenki vielä arat ja väsymys ja heikkohermous vaivaa :D Ensviikolle kokeilen saada np-ultra ajan.

hankinnoista Ite oon niin pimee etten taida uskaltaa mitään ostaa taaskaan ennen ku on 20 vk täynnä, niin oli esikoisenki kanssa., hyvin silti kerkesin kaiken hommaamaan.

vitamiineja kannoin suomesta lomalta tänne, multitabs raskausajan versio :)

muori ja toukka 9+3
 
Huomenta päivää! :) Ihanan paljon juttua tullut taas! :)

Tervetuloa uusille! :) :)

Heti ensimmäisenä pitää sanoa Anna31:lle, että älä ainakaan mun viikkoja kadehdi :D Eilen just tajusin, että mun viikot voi heittää vaikka kuinka paljon, en tiedä voinko jopa joutua teoriassa maaliskuun pinoon, mutta kävin eilen jo siellä lueskelemassa, varmuuden vuoksi ;) Yritin laskea päässä, että jos 19.6. Clearbluen viikkotesti antoi 5+ viikot niin missäköhän sitä nyt sit mentäis... mut ei pää toimi! :D Eli me mennään vielä muutama viikko viimeisten menkkojen mukaan, ja sen takia on niin teoreettinen tuo mun 10+1 (tänään).

Ravintolisät: aloin heti plussasta syömään Multitabs Raskaus -tabletteja. Olen kasvissyöjä ja varmuuden vuoksi otan tosta vähän lisäaineita. Neuvolan täti sanoi, että lokakuusta eteenpäin saan syödä niitä 2per päivä, että D-vitamiinia tulee tarpeeksi.

(Mistä hemmetistä makkariin tulee hyttysiä nyt????!!!!! :kieh: )

Hipsulilla on tosiaan hyvä palvelu kunnassa. Ja miten sä jaksat rakennushommia nyt ja varsinkin näillä helteillä??? Taidat olla ihan terästä :) Meikäläinen on myös linnoittautunut makkariin, postit kävin hakemassa ja hikihän siinä tuli :D

Huomasin muuten kävellessäni, että polviin sattuu. Ei paino oo vielä niin paljoa kai noussut, että se ottais polviin... liikunkohan mä nyt niin vähän, että heti tuntuu polvissa? Kauhulla odotan painonnousua ja miten mun kroppa kestää sen, lähinnä polvet ja selkä... auts.

Kysymys jo aikaisemmin lapsia saaneille: Paljonko rinnat kasvavat raskauden aikana? Kasvaakohan kaikilla yhtä paljon, lähtökoosta riippumatta? Vai voiskos käydä niin hyvä tuuri, että pienirintaisilla kasvaa enemmän kuin jättirintaisilla? Luettiin nimittäin Vau:n raskauskirjaa ja siinä sanottiin, että jotkut naiset ostavat jo näillä viikoilla isommat liivit... siihen mies sanoi, että "jaaa mistäs me lähdetään niitä ostamaan, laskuvarjokaupastako?" :LOL: no joo, ei paljo oikeasti naurata jos rinnat yhtään tästä kasvaa... :(

Blogeista: oon joskus kirjottanu ahkerasti, mutta en viime aikoina. En nyt ole jostain syystä innostunut kirjottamaan raskausjuttuja mihinkään (paitsi tänne tietty :D). Pitäis kyllä varmaan, ehkä sit myöhemmin innostun :)

Joo voi ei, en mä tajunnutkaan että talvessakin on ongelmansa! Oon ihan talvi-ihminen ja nyt sit tajusin, että enhän mä talvella enää mahdu varmaan ees mun pilkkihaalariin! voi apua! ja sain kyllä räkättää tota Adalmiksen toppahousujuttua, voin niin kuvitella itteni kiroomassa pukeutumista sillon! :LOL: Ja miten tissit suojataan pakkaselta? Vuosia sitten yhet pillerit sai mun tissit tosi herkäksi kylmälle, ja jos talvella se palelu on ees puolet siitä, niin pulassa ollaan... Taidan alkaa kohta kutomaan jo tissienlämmittimiä :)

happynow: jos sanot noin mun miehelle, niin se varmana kieltää olevansa innoissaan :D varmaan väittäis että "kun halvalla sai" ja kaikkee sellasta... mutta alkohan se heti plussatestin jälkeen jo rakentamaan mielessään lastenhuonetta ;) :heart:
Toi on kamalaa toi työpaikan kanssa säätäminen. Vuosia sitten kesätyöpaikassa seurasin kuinka yksi nainen salasi pitkään raskauttaan - sen sopimus oli kohta päättymässä ja varmasti oltais uusittu automaattisesti ilman raskautta - työpaikassa, jossa touhuttiin paljon sikiölle vaarallisten aineiden kanssa :( Siellä kyllä käytettiin työntekijöitä niin törkeesti hyväks, että huh! Työsuojeluvaltuutettu esim. sanoi tolle naiselle, että "juu jatkat vaan noita hommia normaalisti" vaikka ite oli sanonut, että ei ikinä raskaana ollessaan suostuis tekemään ko duuneja :eek: :( En sit muista miten toi homma päättyi, mutta myöhemmin tapasin sen naisen Valintatalon kassalta duunista. Toivottavasti sulla menee asiat paremmin :)

(.) olo on tänään ainakin toistaiseksi ihan hyvä :) pitäis ehkä jotain puuhailla, katsotaas nyt miten innostun... :p Tänään ei ole oksettanut, mahaan vähän pistelee vaan.

Uteliaisuuttani keksin kyselyn kaikille: Mistä teidän vauvan "työnimi" on peräisin? Oon niin ihastunut tohon Repan "säynävä"-nimeen, mun mies kun on kova kalastamaan :) Ja jollain oli melkein sama kuin mulla, öttiäinen tais olla :) Mun önniäinen on peräisin mieheltä, se sanoi että mahassa kasvaa lotokka tai önniäinen, enkä mä ollu ikinä kuullukaan moisia sanoja :) Lotokka kuulosti aivan kamalalta, joten toi önniäinen jäi sit mun mieleen ja sopii hyvin mun masuasukille :)

Jokohan ois kaikki... meikäläinen se täällä vaan hölisee... :)

tömpsis ja önniäinen 10+1
 
Sänkyasiaa: Mulla on sellainen varovainen toive, että saisin meidän porukoilta kehdon. Se on meiän isän tekemä ja mä oon ite nukkunu siinä vauvana. Mutta saapa nähdä :>. Tällä hetkellä asutaan ihan yhdessä kerroksessa, mutta syntymän aikaista asuinpaikkaa en kyl ees lähe arvailemaan. Se voi olla ihan mitä vaan ja missä vaan :)

Adalmis joka yrittää kovin syödä
 
Tervetuloa neitiniisku ja Anna31!

(.) Tänään oli ensimmäinen neuvola. Laskettu aika pysyi samana kuin varhaisultrassa eli 11.02.2011. Muistaakseni tuolla etusivulla on vielä se kuukautisten mukaan laskettu eli saapi päivittää tämän =)

Olin varannut käyntiin ihan turhan paljon aikaa. Eihän siihen mennyt kuin reilut puoli tuntia. Näytteitä ei otettu, vaan käyn sitten itse jossain välissä labrassa veri- ja pissanäytteillä. Myöskään sydänääniä ei kuunneltu. Niitä kuunnellaan sitten lääkärineuvolassa 19.7. Sain myös numeron mistä pitää varata np-ultra ja seulonta verikoe. Soitin sinne samantien ja sain ajan 26.7.

Niiden odottelu taitaa mennä nopeasti, kun on lomaa nämä seuraavat viikot =) Elokuussa alkaa taas työt ja silloin varmaan kerron pomolle. Jos neuvolassa ja np-ultrassa on kaikki hyvin, niin ollaan jo melko selvillä vesillä =)

Vitamiinit: Syön kalkki+D vitamiini valmistetta, koska en käytä paljonkaan maitotuotteita. Lisäksi olen syönyt ihan varmuudeksi foolihappoa raskauden alusta asti. Terkka sanoi, että siitä on erityisesti hyötyä hedelmöityshetkestä rv 12 asti eikä sen jälkeenkään ole mitään haittaa. Todennäköisesti minullekin tulee rautalisä taas jossain vaiheessa. Olen noita joutunut popsimaan ihan muutenkin joskus ja erityisesti raskauksien aikana.

Sänky: Varastossa odottaa pinnasänky, joka jäi ainakin kuopuksella käyttämättä. Saattaa jäädä nytkin... Sen sijaan vauva nukkuu vieressä ainakin niin pitkään kuin yöimetykset jatkuu. Se on paljon helpompaa niin, kun ei tarvitse nousta vaan voi vain "tyrkätä" tissin suuhun ja jatkaa unia :LOL: Meillä on myös vanha puinen kehto, joka on ollut käytössä muillakin lapsilla. Tällä hetkellä se on kissojen sänkynä eli siitä voi tulla pienoinen ongelma... Ehkä siirrämme kehdon yläkertaan minne kissoilla ei ole asiaa. Olen vannoutunut kantoliinailija eli vauva tulee varmasti viettämään suuren osan päivästään liinassa.

Barbamama 8+5
 
tytöt: mietin ihan samaa, ja jostain liinailusivuilta luin, että se olis kuitenkin parempi vauvalle olla selkä hieman köyryssä kuin ihan suorassa, korjatkaa ihmeessä jos jou tietää paremmin! Minen tiiä mistään mittään :D Niin, ja ajattelin liinailla sit kans, et barbamama, vinkkejä tänne sit, kiitos :D

Rinnat kiinnostaa täälläkin, :wave: omaan meinaan myös jo ihan riittävän suuret meloonit ilman maitoakin, hirveästi en haluaisi niiden kasvavan... Nyt jo tuntuu, että kuppikoolla ovat kasvaneet! Rinnanlämmittimiä täytyy kutoa täälläkin talvea varten, rintatulehdus pelottaa jo nyt!

tömpsis: meillä työnimi on aika perus hellittelynimi meillä, kaikkeen lisätään nen -pääte ja mytty on sellainen suloinen kasa, ja sellainenhan siellä on :D

Ihanaa kun oon tänään ollut oma itseni, jopa pesaisin pyykkejä ja leipomispuuskakin iski, nyt kämpässä tuoksuu ihanasti valkosuklaamuffinsit :p vielä täytyy kuorruttaa nuo ja sit on taas millä mässätä!
 
Rinnat: Mulla kasvoi ensimmäisen raskauden ja imetyksen aikana rinnat B -> D. Toinen raskaus tuli miltei heti perään eli ei siinä mielestäni tapahtunut enää suurta muutosta. Toisen lapsen imetyksen jälkeen rinnat olivat mallia "tyhjä tiskirätti D" :ashamed: Eli surullisesti katsoivat alaspäin ja sai kerätä rinnat liiveihin. C kupista valuivat ulos heti kun vähän kumarsi ja D oli passeli. Nyt rinnat ovat taas täyttyneet niin, ettei D enää kohta riitä :eek:

Rinnat kannattaa suojata tosi hyvin talvella. Erityisesti sitten, kun imetys alkaa. Kylmä voi aiheuttaa rintatulehduksen. Suosittelen villaisia rinnanlämmittimiä / liivinsuojia ja imetyspaitaa, jossa on pari kerrosta kangasta rintojen kohdalla. Kannattaa välttää rintojen paljastamista kylmissä ja tuulisissa paikoissa. Lämmittää taas voi esim. lämpimässä suihkussa tai lämmitettävällä kauratyynyllä.
 
Meillä on ollut aina rintareppu käytössä, mutta nyt kun se on annettu myös pois niin hankinta olisi silläkin saralla edessä. Osaako joku kantoliinaa käyttänyt kertoa, onkohan sen käyttäminen helpompaa/hankalampaa kuin repun? Reppu oli kätevä silloin kun vaavi oli jo siinä, mut välillä sen kiinnittäminen tuntui pikkuisen työläältä...
 
Kantoliina: Kantoliinassa on juuri se idea, että vauvan selkä on pyöreä ja jalat sammakko asennossa. Silloin asento on ergonomisesti oikea. Rintarepuissa selkä rotkottaa aivan väärässä asennossa ja jalat puristuvat nivusista - verenkierto-ongelmia. Sen vuoksi niitä suositellaan käytettäväksi vain lyhyitä aikoja kerrallaan. Itse en suosittele niitä ollenkaan. Testattu on!

Kantoliinaa voisin taas kehua täällä vaikka romaanin verran ;) Se on ergonomisesti hyvä myös itselle, koska paino jakautuu tasaisesti. Voin kantaa vieläkin liinassa kevyesti 10 v tyttöäni, mutta eihän hän enää tietenkään sinne tule kuin hetkeksi jos tarvitaan mallia. Olen siis opastanut muitakin kantoliinan käytössä jo vuosia =)

Liinassa vauva on äidin lähellä, kuulee sydänäänet, haistaa maidon, tuntee läheisyyden ja nauttii liikkeistä äidin mukana. Liinassa vauva saa läheisyyttä sitä pyytämättä eli hän on todennäköisesti tyytyväisempi ja itkee vähemmän kuin ei-kannettu lapsi. Tämänkin olen huomannut ihan konkreettisesti omien kohdalla. Kuopus on ollut ihan supertyytyväinen lapsi ja häntä on kannettu paljon.

Samalla kun vauva köllöttelee tyytyväisenä liinassa, saa itse kädet täysin vapaaksi ja voi tehdä vaikka kotitöitä, käydä kaupassa tms. Myös imettäminen sujuu hyvin liinassa vaikka kauppajonossa eikä kukaan ympärillä huomaa mitään ;) Sen sijaan jos antaa vauvan huutaa nälkäänsä kotiin asti, saa koko kansan katseet osakseen...

Liinoja on tuhat ja yksi erillaista ja jokainen varmasti löytää jonkun mikä itseä miellyttää. Itse olen tykästynyt eniten trikoisiin pitkiin liinoihin. Se on mukava päällä, helppo sitoa eikä ole niin vaativa aloittelijalta kuin monet muut liinat (koska joustaa antaa myös anteeksi sidontavirheet, kuten liian löysä tai tiukka sidonta).
 
Tytöt: On paljon helpompaa kuin rintarpun käyttäminen. Suosittelen!

Moni pelkää sitä pitkää kangasmäärää ja ajattelee, ettei ikinä opi sitomaan sitä oikein. Se on ihan helppoa. Kun sen kerran oppii, se on yhtä helppoa kuin paidan päälle pukeminen ja sen muistaa ikuisesti kuin pyörällä ajon. Ei niitä kaikkia mahdollisia sidontatapoja tarvitse opetella. Yksi hyvä riittää. Liinojen mukana tulee yleensä sidontaohjeita ja netistä löytyy paljon kuvallisia ohjeita myös.
 

Yhteistyössä