***HELMET 2008***

kevytmelankolia
Okei, mun pitää kokeilla, onko se auttanut yö unien pituuteen??
meillä välillä heräilee tunnin välein syömään kun on nälkä niin olis mukava et olis joku helpotus asiaan,,, ei se ole lapselle kivaa et ei saa kunnolla nukuttua...

Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
eva ja kevytmel: minkä kokosia tein vauvat oli n. 1 kk? meillä poju 6 vkosena 5265g ja 58cm ja nyt käytössä 60 tai 62 senttiset, toppahaalari 56 senttinen on nyt sopiva, tosi reilu koko. jotku 60 senttiset kinnaa ku toi on niin pitkä. ja noi vaatekoot vaihtelee aika suuresti eri merkkien kesken, huomasin jo esikon vauva-aikana. sellaset lyhyet ja leveet bodyt ei menny ollenkaa eikä mee tälle toisellekkaa.
Tytsy oli tasan kuukauden ikäisenä 4130g. Pituutta ei oo voitu mitata ton lastahoidon aikana, joten ei oo mitään hajua, minkä pituinen tytsy on... :/ Ens viikolla on neuvolalääkäri, mutta voi olla, ettei pituutta saada vielä silloinkaan, kun jalat ei välttämättä mee vielä ihan suoriks... :/ Typy on mun mielestä kyllä tosi pitkän näköinen, ja noista joistain 56cm -vaatteista huomaa, et lahkeet ja hihansuut alkaa olla aikasta nafteja. Jep, kovin vaihtelee tosiaan koot noissa vaatteissa. Esim. Lindexistä ostetut vaatteet saattaa olla keskenäänkin tosi erikokoisia. :/

eva & pemmu 7 vkoa & 4 vrk

Civindal
Vanamolla on täysin päinvastainen ongelma kun meillä; me etsitään pienempää kämppää. Tuo 84m2 on aivan liikaa.. :D Vuokra ainakin, joka on 755e (tosin sauna&autopaikka siinä;)..
Vuokra 755??? Vaihdetaanko? Tolla 978 e/kk saadaan 99,5m2 ei saunaa eikä pihaa vaan kerrostaloasunto. Nyt 57,5m2 vuokra 578e/kk rivari. Ei järjen hiventä ole vuokrissa ei, mutta ei auta nurista kun on ite tänne pesiytyny. :kieh:

Onpa piskuisia vauvoja!! Mä heivasin 56 cm vaatteet samantein menee tuolta lipastosta. Käytössä nyt 62 ja 68 cm vaatteet. Painoa luulisin että poitsulla on noin 5 kg ja pituutta 57-60 cm. Syntyi siis 3990g ja 52cm kokoisena että paljon on kuukaudessa kirinyt. On paksua maitoa mammalla. :D

Jälkivuoto on vihdoin ja viimein loppu slut. Mut tietysti olen hirveessä flunssassa nyt sitten niin heiluta nyt peittoja sit kun räkä valuu nenästä. |O Ja muutenkin vähän vaiheessa toi palautuminen vielä kun tuntuu että lantiopohja ei ihan ole vimosen päälle mukana hommassa. Joo-o. On siistiä. Ja rinnat....toinen rinta on innostuneempi maidon teosta kuin toinen ja tuottaa sitä melkein tuplasti verraten toiseen ja sitten kun toinen on tyhjänä ja toinen täynnä niin kokoeroa on reilusti. Näin. Palautuuhan toi kun esikoisen kans oli sama juttu ja samankokoisiksi ne muodostui sitten ajan kuluessa mut onhan toi vähän jännä efekti vielä tähän lisäksi. Koetan nyt stimuloida tota toista enempi ja jätän toisesta ruokkimisen väliin välillä mut sit ei maito riitä, lypsylaitekin (avet isis) jostain syystä ei ota imua kiinni. Siinä on jokin valkoinen osa irti. En tajua siitä mitiä. Mut sekin vielä. :kieh:

Nyt menen nukkumaan. Sain lapsetkin samaan aikaan nukkumaan tosin esikon nukkumaan meno jäi klo 22, kun yleensä on punkassa jo klo 20. Tänään nyt meni myöhään kun se istui ruokansa kanssa tunnin kun ei meinannu perunat upota ja sit tietty iltapalakin myöhästyi kun sitä ei voi kokonaan skippaa diabeetikolla. (ihana kranttu kekara) Mies on kaverillaan käymäs, joten kikkailin vauva tissillä ja esikko suihkussa ja sit vauva sitterissä ja esikon hammaspesut... No, nyt ne uinuu kumpikin. Ja kun olen viisas niin menen itsekin punkkaan nyt. Hyvät yöt.

Vanamo & Viltsu 1kk

Cruella Mulla on ihan normaalit menkat sellaset kuin aina ennenkin. Vuotoa tuli aluksi ihan pikkusen tiputellen ja siitä se kiihtyi runsaamman puoleiseksi. Menkka vuoto on mulla aina ollut runsaamman puoleista.
Ja vuoto päiviä mulla on aina ollut seitsemän ja nyt tosiaan huomenna tulee 7 päivää täyteen ja vuoto on loppumassa. Joten kyllä nämä nyt ihan menkat oli.

Meillä on pikku-ukkelilla tuo selkä pitemmän puoleinen, niinkuin isälläänkin... joten varmaan sen takia nuo vaatteet jää nopeammin pieneksi. Varsinkin nuo kokopuku jutut siis. Alkavat just ikävästi kinnaamaan haaroista ja kiristää selästä.

Nalle-Puh Alkuun meillä tuo pikku-ukkeli siis heräsi vain yhden kerran yöllä syömään. Sitten vähän aika sitten muuttuikin sellaseksi, että tosiaan tunnin välein söi, jopa useamminkin.
Ihan älytöntä oli syöttää maitoa hurjia määriä, kun pulautteli pois, kun mahaan ei mahtunut, vaikka nälkä oli.
Tulkitsin asian näläksi, koska tosiaan kokeiltiin velliä ja nyt ukkeli taas herää vain kerran yössä syömään.
Velleissähän on kylläkin suositus vasta 4kk iästä alkaen, mutta neljännen lapsen kokemuksella uskallan antaa jo aikasemmin.

Onpa taas ollut päiviä.. :|
Välillä iltaisin huutaa täyttä huutoa useemman tunnin, eilen meni koko päivä hereillä ja enemmän tai vähemmän kitistessä, samoin perjantai.. Nyt tän pääsiäisen on mies hoitanut yösyötöt ja nekin on menneet IHAN eri tavalla kun mulla: tyttö on vetänyt jopa 8 tunnin yöunet :eek:. Viimekin yönä mies kävi pariin kertaan korjaamassa tytön asentoa (oli mm. kääntynyt kyljeltä mahalleen) ja sit tyttö oli rauhoittunut. Pitääkin ite kokeilla samaa taktiikkaa..
Mä vedän nykyään herneen nenään ihan joka päivä. Mä en vaan tunnu kestävän sitä huutoa.. kun en pysty edes heti auttamaankaan. Jos olis joku satavarma aine jolla vatsavaivat haihtuisivat heti, antaisin samantien.. Ylläri ylläri, että tyttö rauhoittuukin isänsä kanssa heti.. :ashamed:

Meillä tyttö oli kuukauden iässä himpun vajaa 4 kg (syntyessään siis 3250g) ja pituutta oli jo 56 cm (synt. 51cm). Se on sellainen pitkä ja laiha.. Kyllä mä jo joitain 60 cm puolipotkareita käytän mutta bodyt on kaikki 56 cm.

Johan alkoi meillä aamu aikaseen , Urmi heräs jo 6 ihan pirteenä, äiti oli kaikkea muuta kun pirteä :whistle: Varsinkin kun edellisenä yönä nukkumaan pääsi n. 5.30 ja koko päivä mennyt kauheessa nuhassa joka verottaa voimia ihan kiitettävästi... No, onneksi aamukahvi piristi kummasti!

Että suuren suuri :hug: niille jotka joutuu vauvojen kanssa paljon valvomaan :hug:

Jestas mitä vauhtia teidän vauvat kasvaa! Nyt meillä onkin pidempi väli neuvolassa, mutta 3 viikon iässä ei ollut painoa tullut kun n.300g ja pituutta pari senttiä. Muilla on tainnut ainakin kilo tulla painoa ja pituuttakin monta senttiä! Niin ne on erilaisia kasvamaan.

Meillä pari 56cm bodyä jo nafteja, mutta taitaa johtua siitä että ovat kutistuneet :whistle: Varmaan aikalailla on 60cm luokkaa noi vaatteet mitä käytetään, mitä pienempi sen parempi :D

Mikä kumma siinä on että joka yö on ruvennu vaippa vuotamaan? Ja siis ei oo ees täynnä, paljon ei oo ees pissaa niin on kylki märkänä, eli vuotaa sieltä sivusta :/ Välillä tekee sitä päivälläkin.

Vanamo: kuulostipa tutulta toi vauva tissillä ja taiteillaan isomman iltahommat, mies kun on iltavuorossa niin niinä päivinä Urmi varmasti syö koko ajan eikä hetkeäkään haluu olla sitterissä...

Pitäsköhän mennä aamupesulle, nyt kun molemmat lapset on tyytyväisiä :D

Vinja ja Urmi 5vko

heippa

meillä poika käyttää pääasiassa 56cm ja 62 cm vaatteita.hyvin mahtuvat =) 2 viikkoa sitten pituutta oli 55cm.joku kyseli siitä ulkopuvusta...meillä tyttö käytti sen kokoista haalaria juur silloin kun täytti 2 vuotta... :D on vissiin vähän lyhkänen likka :D uskoisin kyllä et vauvelille menee ensi talvena sen kokoinen haalari.ja jos ei mee niin saahan sen myytyä =)
onko muilla vauvoilla kakka tosi kovaa??meillä on nyt tosissaan alettu kärsimään kovasta kakasta.poika ei millään saa puserrettua sitä ulos ja huuto on sen mukainen.ihan kovaa pötkylää tulee... :/ levolacia jouduin jo v.loppuna antamaan ja muutaman tunnin päästä alkoikin tavaraa tulee.oli kyllä tyytyväinen vauvakin sen jälkeen =) onko mitään muuta keinoa saada tota masua toimimaan paremmin kuin nuo ulostuslääkkeet??
hormoninäppyjä on naama täynnä,hurjan näköinen vauveli :D
tissimaito ei riitä enää ollenkaan ja jatkuvasti saa jo tuttelia antaa,mietinkin että josko sitä uskaltaisi velliä hieman sekoittaa joukkoon kun poika kokoajan nälkäinen...
ai niin,eilen sain ite nukuttua ekan kerran päikkärit vauvan syntymän jälkeen,aiemmin ei ole ollut mahdollisuutta ja aika poikki oon ollu yövalvomisten takia.kyllä teki hyvää saada levätä muutama tunti päivällä.

jaksuja kaikille helmikuisille :hug:

hulipumpsis ja kullannuppu 5vko3päivää :heart:

Onko muiden vauvoilla silmän valkuainen reunoiltaan jotenkin eri värinen (tummempi, ehkä harmahtava) kuin siinä heti värillisen osan vieressä? (Tajusikohan tästä mitään...) Meillä siis vajaa 3 vkoa vanha poika ja huomasin juuri, että valkuainen on ihan ok siinä iiriksen (?) vieressä, mutta sitten reunoilta selvästi tummempi. Mistä mahtaa johtua, onkohan syytä huoleen?

Väsyttää ihan pirusti, koko aamun poika taas taistellut unta vastaan vaikka näkee että toinen on ihan poikki... sitten kun on itsekin niin ei meinaa pää kestää sitä kiljumista :whistle:
Onneks mies tulee aina hätiin...

Tilasin viime viikolla ihanaisen potkupuvun nimiäisiä varten, kokoa 56 koska aika paljon käytetään edelleen sen kokosia ja ajattelin että kyllähän se riittää... noh, eilen illalla kokeilin sitä pojalle ja en voinut kun nauraa. Kun poika ojensi jalkoja niin puku pingottu äärimilleen ja ylin nappi niskasta ei mennyt kiinni :D Eli 56 kokosia umpipotkareita ei voi enää kuvitellakaan... Bodyt menee kyllä ihan hyvin.

Tuli sitten ongelma että mistä yhtäkkiä juhlapuku jätkälle. Netistä löysin kyllä ihanan, kokovaihtoehdot 56 ja 62 ja pakko varmaan ottaa jälkimmäinen vaikka ainakin meidän muut 62 senttiset on hirveitä telttoja tuon pojan päällä vaikka on pitkä, mutta myös hoikkeliini... Ongelma on vaan se että uskaltaako postin kulkuun luottaa että ehtii perjantaiks perille. :/

Pusu & Mokkula 7vk

Alkuperäinen kirjoittaja Kuukuna:
Onko muiden vauvoilla silmän valkuainen reunoiltaan jotenkin eri värinen (tummempi, ehkä harmahtava) kuin siinä heti värillisen osan vieressä? (Tajusikohan tästä mitään...) Meillä siis vajaa 3 vkoa vanha poika ja huomasin juuri, että valkuainen on ihan ok siinä iiriksen (?) vieressä, mutta sitten reunoilta selvästi tummempi. Mistä mahtaa johtua, onkohan syytä huoleen?
Kyllä on meidän tytöllä ja ei ole vaarallista.Jopa neuvolassa ei ole sanottu mitään.EI SYYTÄ HUOLEEN !

hulipumpsis: Meillä oli kakka jossain vaiheessa tosi kovaa. En tiiä, mikä siihen auttoi, mutta lopetettiin rela-tipat, aloitettiin cuplaton ja vaihdettiin pullot... Luulen, että nuo relat oli syynä siihen. :/ Nyt meillä menee Lactophilus-maitohappobakteerit ja näyttää sopivan ihan hyvin. Kakka ei oo kovaa, mutta ei se aina ihan helpolla tule; joskus joutuu äheltämään tovin sitä.

Vinja: Mitkäs vaipat sulla on käytössä? Oliko niin, että kestoilet? Onko vaipat liian suuria? :/ Meillä osakestoillaan taas ja mun mielestä nuo all-in-onet on aivan persiistä! |O Ne on just sellaisia, että vuodattaa pisut sivusta ja vaippa ittessään jää ihan kuivaks. Parhaimmiks oon tosennut ne äippäpakkauksen ImseVimset. Käytän pääasiassa niitä ja sit kuorivaippaa. Harsot ja nauhat on myös jees, mutta niistä täytyy tehdä vähän isompaa pakettia. Silloin ei mee kaikki 56cm bodyt kiinni alhaalta. Pitäis ostaa/tilata joitain uusia vaippoja. Oon ajatellu taskuvaippoja. Mitkä on teillä muilla kestoilijoilla toiminu parhaina ostoimuina? :attn:

Pusuapina: Meillä kans on vähän ongelmaa ton ristiäisbodyn kanssa, kun siskoni ostama 62cm juhlabody on aivan teltta. |O Sovittiin nyt sit mutsin kanssa, että käyvät hakemassa vielä samanlaisen 56cm ja tuovat ens lauantaina sen tullessaan, niin katsotaan kumpi puetaan päälle. :/

Alkuperäinen kirjoittaja evaellen:
hulipumpsis: Meillä oli kakka jossain vaiheessa tosi kovaa. En tiiä, mikä siihen auttoi, mutta lopetettiin rela-tipat, aloitettiin cuplaton ja vaihdettiin pullot... Luulen, että nuo relat oli syynä siihen. :/ Nyt meillä menee Lactophilus-maitohappobakteerit ja näyttää sopivan ihan hyvin. Kakka ei oo kovaa, mutta ei se aina ihan helpolla tule; joskus joutuu äheltämään tovin sitä.

mä en oo mitään tippoja antanu.d-tipat ei sopineet,pitäis käydä ostaa toista merkkiä jos sit kävis.mut miten noita maitohappobakteereita annetaan,siis kuinka usein ja miten paljon?ihan pihalla näistä kun kolmella edellisellä ei oo ollu mitään masuvaivoja.nyt tällä tuntuu olevan niitä kaikkien edestäkin
:/ olikos tuo cuplaton ilmavaivoihin vai mihin tarkoitettu...?

hulipumpsis No on tosi pikkuinen teillä sitten ollut, jos 2-vuotiaalle mennyt 70cm haalari.
Meillä tosiaan tämän ukkelin haalari on nyt kokoa 68cm ja ei varmaan mene ensi syksynä/talvena 70cm haalari :eek:

Meillä on kyllä nämä kaikki poitsut olleet 10cm ikäisiään pitempiä neuvola käyrien mukaan, joten varmaan tämä uusin tulokaskin sitten kulkee samaa käyrää :D

Niin en tiedä sitten vaikuttaako tosiaan nuo rela tipat toisille eri tavalla kuin toisille, koska meillä ukkelilla on kakka ihan sellaista keskilöysää ja rela tippoja annan joka päivä.
Tosin annan myös mallasuutetta melkein päivittäin, joten ehkä se tasapainottaa kakan koostumusta.

Jeps, cuplaton on ilmavaivoihin. Nää on niin henkimaailman juttuja nää vauvojen massuvaivat: pikkuisten ruoansulatuselimistöt ovat vielä niin kehittymättömiä... Ja mikä toimii yhdellä (esim. just nää maitohapot ja vitamiinit), voi toiselle olla täys susia... :/ Ei auta muuta kuin kokeilla eri vaihtoehtoja...

:hug: kaikille, joiden vauvoilla massuvaivoja! Se on karseeta, kun ei voi auttaa, kun rakkaimmalla on hätä. :'( :'( :'(

Vanamo; tääl on kato yhet helsingin halvimmista vuokrista.. :D

Onpas teillä isoja vauvoja, vai onko meillä vaan tosi pieni? Nyt siis yli 2kk (öö, oisko muistaakseni ehkä 9vko?) ja 50cm vaatteet on hyviä. Painoa 3600, oli ainakin eilen... :D

Hih, nyt tädille syömään, pitää pukea Valle ku kohta tulee hakijat.. :D

civindal Eikös Valle syntynyt jonkusta evrran etukäteen..josko siksi hiukan pienempi kun muut ikäisensä??
Meillä tyty huomenna jo 2kk..neuvolakin huomenna on ja uskon että roimasti on kasvanu..on nimittäin sellaset makkarat että :LOL: . 56 vaatteet on saanu jo hyljätä ja 62 ovat sopivia..

kevytmelankolia juu,likka on lyhyt ku mikä :D kukaan lapsista ei mikään pitkä ole mutta kolmonen on ihan uskomattoman lyhyt.tosin ei me vanhemmatkaan mitään pitkiä olla,kummatkin ihan minimittaisia :D ja ne koothan menee vaatteissa vähän miten sattuu...riippuu hirveesti valmistajasta...
joku tuolla aiemmin kirjoitteli miten monta lasta tekevät on hullui :D tää kullannuppu on nyt meidän neljäs mussukka ja erittäin toivottu sellainen :heart: mä olen haaveillut seittämästä lapsesta ja pikkuhiljaa tuo mieskin alkanut lämpenemään ajatukselle =) jes :D ikäkään ei vielä esteenä ole sillä mulla pian mittarissa 25v ja miehellä 31v...! onhan tää alku aina aika rankkaa ja väsyttävää vielä kun nuo isommatkaan sisarukset eivät kovin vanhoja ole...mutta kiukku ja väsymys menee aina yhtä nopiaan ohi kuin on tullutkin.yksinkertaisesti ei ole aikaa jäädä miettimään niitä :D lopussa se kiitos seisoo.alun väsymys ja muu kiukku kyllä unohtuu.jaksuja vaan kaikille :hug:

Tänään on meillä tilastolllisesti hyvä päivä. Tyttö nukkui 3 tunnin päikkärit, käytiin ulkoilureissulla kirppikselläkin. Ostin kivan mekon syksyä varten!
Nyt mä kokeilen ekaa kertaa huggis-kantoliinaa. Aluksi neiti oli ehdottomasti vastaan mutta kun kävelin hetken, nukahti. Ei ollenkaan paha :). Kiva kun kädet on vapaat esim surffailemaan netissä.

Noh, huomenna on vissiin taas huono päivä. Aloitetaankin varmaan sen kunniaksi Tutteli Omneo.

Yhteistyössä