***HELMET 2008***

Hissukka täällä kans nivustaipeista iho hiukka rikki, esikoisella oli kans ja en ikinä niihin mitään laittanu, mahdollisimman paljon annoin ja annan nytkin ilmakylpyjä että alkais mennä parempaan suuntaan. rintareppu on meilläki baby björnin malli ja minä pidin siinä poikaa 3 viikkosena ekaa kertaa

Vinja meidän vaavi on kans sellanen ähertäjä, tosi harvoin kuuluu sitä itkua ja sitten ku kuuluu niin meinaa meikäläistä ihan naurattaa ku kuulostaa niin oudolta :LOL: meillä vauva ähersi alussa öisin aika paljon ja nyt jos erehtyy yöllä seurustelemaan vauvan kans niin sitten ku joutuu sänkyyn niin alkaa äherrys

sitten taas omaa napaa...tänään on ollu TOSI PA*KA PÄIVÄ! kaikki ottaa pattiin ja tekis mieli vaan lösähtää jonnekki ja itkeä pari tuntia.. :ashamed: ei oikeastaan oo mitään tiettyä syytä, mut monet asiat ottaa jonku verran päähän..esim toi minun ukkoni, se ei tee kotona mitään!!! joo ymmärrän ku se teki tossa viikon yövuoroa että ei tule kotihommiin osallistumaan ku piti nukkua päivät että jaksaa yöt, mut nyt palattu taas normirytmiin niin ei mitään, minä pyöritän koneita pyykki & astia ja hoidan molemmista kaikki kuivumaan/kaappiin, minä siivoan kämpän, hoidan vauvan ja kuuntelen esikoisen hudot ja vit*uilut, teen ruuat, käyn kaupassa, käyn kelassa(VIEMÄSSÄ MIEHEN ISYYSRAHA HAKEMUKSEN!!! en olis muuten vieny, mutta rahan tarve tosi kova),käyn sossussa hoitamassa esikoisen elatusjuttuja...en minä tätä tahtia jaksa ja ukolle ku vit*uilen että et tee kotona mitään niin väittää että teenhän tai sitten että miksi et sano mitä pitää tehdä? ONHAN SILLÄ 2 SILMÄÄ niin luulis näkevän mitä pitäs tehdä, oma aloitteisuus SALLITTU! ulkonaki olis upea sää, mutta nuo meidän vaunut saa minut menettämään viimeisetki järjen rippeet ku niissä ei pysy kuomu ylhäällä niin sitä pitäis nostella 2 minuutin välein niin vaunuilu kiinnostaa noilla vaunuilla "tosi paljon".. :kieh: no tällä viikolla saan sellaiset vaunut jotka olleet vain yhdellä lapsella niin toivottavasti niitten kans saataisiin tuo vaunuilu kunnolla vauhtiin.

anteeksi taas valitusvirsi..

piipero86 & poeka 1kk 3pvä :heart:

Jälkitarkastuksessa käyty. Verenpaine mitattiin ja hemoklobiini ja paino katottiin. Kaikki ihan okei, paitsi mun sydän...
Sitten lääkäri teki sisätutkimuksen ja paikat palautunut ennalleen ja otti samalla papa kokeen.
Pari viikkoo menee, kun saan papa-koe vastauksen, niin sen jälkeen sitten käyn asennuttamassa kuparikierukan, seuraavien kuukautisten aikana.

Nyt sitten on virallisesti saatu lupa alkaa käydä kuntosalilla ja tehdä vatsalihasliikkeitä yms... Enää ei voi keksiä tekosyitä, että vielä ei voi vatsalihaksia kohentaa :D

Jälkitarkastus lapunkin vein saman tien Kelaan, ettei vaan unohdu sitten, kun nykyään meinaan unohdella vaikka mitä.

Niin ja sitten pitää omalle lääkärille varata aika, kun mulla on rytmihäiriöitä ollut ja nyt ne on vaan pahentunut. Eli sydän sillain muljahtelee ja jättää lyöntejä väliin.
Tämä neuvola lääkäri oli sitä mieltä, että pitää jatkotutkiskella, kun kuunteli mun sydäntä :eek:

Että tämmöttii tänne :wave:

Nonni..epäilykset tuttelista kävi toteen.. Annoin pari kertaa ja kaikki tuli vähän aikaa sitten kaaressa ulos. Oksennusta vaan tuli syliin ja lattialle.. raukka parka. En koske tutteliin enää.

Cruella Jotenkin musta tuntuu ettei riitä pojalle enää. Mut pitää vaan antaa imeä ja imeä vaikka minuutin välein kunhan ei tolle korvikkeelle vielä joudu. Tuntuu vaan että on vähentynyt toi maidon tulo, eikä Nuuttikaan enää tunnu tulevan täyteen. ARGH!! On tää kans. Miten sä rytmität se pumppailun? Kun mulla on jotenkin nyt ihan hakusessa taas koko homma. APUA!

hissukka:

Nivustaipeet on pojalla rikki. :( Talkkia ja sinkkirasvaa olen kokeillut ilman näkyvää tulosta, mikähän muu voisi toimia?
Esikoiselle toi sinkkivoide oli liian voimakas. Kokeile sitä samaa voidetta missä ei ole sinkkiä. Natusanin myös merkiltään.

vanamo: lypsän ennen syöttöä jos tissit täynnä ja sit yöllä joudun joskus lypsää. jos pystysit pitää pitemmän välin syötössä et maitoa kertyis ja sitte lypsisit. lypsäminenhän lisää sitä maidontuotantoa, mulla alkaa olee jo kunnon ylituotantoa ku pakastimen yläosaki jo täynnä :whistle:

mulla oli muutes hemppa 146 ilman lisärautaa B) paino oliki sitte :x

Mistä sä tiiät lypsää ennen syöttöä... eli meetkö lypsää kun tunnet maidon nousevan vai kun vauva ynähtää? Vai katsotko kellosta..? Kun meillä poika ainakin niin äreä tapaus nälissään ettei malta yhtään odotella. Ei tota maitoa kyllä tarpeeks tule nyt kun poika ei millään ole tyytyväinen rinnan jälkeen. Tai sit sillä on joku ihme uneton kausi meneillään kun se ei tunnu nukahtavan ollenkaan. Tää on ihan kamala päivä tänään. Mulla tuli vielä toissapäivänä maitoa ihan hyvin mut nyt tänään ja eilen tuntuis ettei nouse enää kunnolla. Hitto. Täytyyhän sitä nyt tulla vielä.

Moikka ! meilläkin oli tänään tytöllä jälkitarkastus.Tytön syntymä paino 3260g pituus 48 cm.
Ja nyt kuukauden tarkastuksessa oli paino 4.000g lihonut 200g 2viikkoon,pituus 52cm 4cm kasvannut. Eilen huomasimme kun tyttömme mahallaan ollessaan kääntyi selälleen.Jopa lääkäri
oli sitä mieltä tyttö on kuin 3 kuukautta vanha.Mahallaan ollessaan kannattelee hienosti päätään,kova yritys on ryömiä eteenpäin ja todella sulosia hymyjä tulee. Pääsiäisen aikana
oli kova syömään söi jopa 120 ml kerralla =) Myö olemme tyytyväisiä meidän tytöstä miten hyvin hän kasvaa ja kehittyy kokoajan =) .Navassa on ollut napasientä ja suu sammasta
muuten syö ja nukkuu , herää yöllä pari kertaa syömään. aika helppo lapsi jos ne nyt niitä pienenä ovat.Itse olen voinnut aika hyvin onneksi.
Äippä70 ja tyttö iines 5 viikkoa

Nyt on sitten viralliset mitat saatu, tänään oli tytyllä 1kk neuvola, suluissa syntymämitat eli nyt

paino 4790g (3858g)
pituus 58,5 cm (54cm)
py 38,8cm (37,5cm)

Hyvin on tyttö siis kasvanut, pitkä ja hoikka neiti ja edelleen varsin tyytyväinen vauva. Päivissä alkaa olla jo melko selkeä rytmi, yöllä heräilee syömään kerran tai kaksi-herää joka aamu seitsemän pintaan, on kyllä ihana herätä itse siihen kun pienet nappisilmät tuijottaa vieressä! =) Kovasti hymyilee koko naamallaan ja seurustelee, kyljelleen kääntyilee. Kyllä nää pienet muuttuu niin nopeasti ettei tahdo mukaan ehtiä!

hilunen & tyty 1kk 5pv

huh... Nuppi ihan sekaisin, kun oon koko päivän touhunnu... Ristiäisjärjestelyjä, tytsyn neuvolalääkäri, partsikukkien istutusta, siivousta jne. Kampaajallakin kävin. Leikkautin hieman tukkaa ja otin raitoja. Ja tietty kestovärit maitokulmiin ja ripsiin. B) Sovittiin myös siitä, millaisen kampauksen tekee mulle lauantaina tytön ristiäisiin.

Mitähän mun piti kommentoida... :/

Vaipoista: Meillä falskaa kestot joskus; aio:t on aivan liian suuria: lorottaa sivusta ja nauhavaippoja tai harsoja en enää saa tarpeeksi tiiviisti laitettua, kun tytsy hilluu niin maan perkuleesti vaippaa vaihdettaessa. =) Kestoista oon todennu parhaimmiks äp:n ImseVimset joko sellaisenaan tai kevyellä lisäimulla. Kuorena ImseVimsen pul-kuori tai villahousut. Mulla on tällä hetkellä vaan kolme sisäkestopakettia, joita voi käyttää (just nuo ImseVimset), joten maks tuon kolme kestoa voin päivässä käyttää. Ajattelin tilata uusia; Fuzzeja ainakin ja muutaman nepillisen sisävaipan. Kuoria mulla on riittämiin, samoin imuja. Kertsit ei oo falskannu. Käytössä on Pampersin kakkoskoko. Liberoakin kokeiltiin, mutta ovat aikasta isoja tytsylle.

Jonkun vauvalla oli taipeissa rohtumaa (Hissukka?): Ootkos kokeillu Bepanthenia? :wave: Vauvasta vaariin, suosittelen. =)

Neuvolalääkärissä meni hommat niin kuin odotinkin: Kaikki jees, ja kovasti tyttöä kokonaisuutena ja vuorovaikutusta vanhempien kanssa kehuttiin. :heart: Tytsy on kasvanut tosi hyvin kahdessa kuukaudessa: painoi 4910g (syntymäpaino 3535g), pituutta ei annettu vielä mitata. Mennään ens viikolla ottamaan rotavirus-rokote, niin pituus mitataan silloin. Tytsyllä on muuten hyvä iho, mutta rohtumaa poskissa: helahtelee punaiseksi välillä. Liekö allergiaa vai talvikuivuutta... :/ Lääkäri kirjoitti reseptillä perusvoiteita. =) Kirjoitti Decubalia ja pyysin vielä lisäksi Aqualan L Plus -voidetta, kun ollaan sitä käytetty. =) Refluksiasiaan ei osannut sanoa juuta eikä jaata, kuten arvelinkin. No, onneksi on varattuna se yksityislääkäri ensi viikolle. B)

Huomenna ois oma jälkitarkastus värkin roplauksineen. |O Täällä se menee niin, että menen ekaks terkkarille ja sen jälkeen lääkärille.

eva & pemmi 8 viikkoa :heart:

Hengissä ollaan täälläkin =) :wave:

Tutti iskettiin ekaa kertaa äsken pojalle suuhun ja tuolla nukkuu :D AAH mikä rauha ja hiljaisuus!! :D

Vaipoista meillä falskaa kans kaikki, liberon ja pampperssin niitä ihan pienimpiä (? jotain 2-5kg?) ollaan (kestojen ohella) käytetty, niissä on sopivan kireät lahkeensuut... ongelmana vaan se että liian pitkäksi kun vaihtoväli pääsee niin vuotaa vuotaa... läpi siis.

piipero: sympatiat sinne! :hug: meillä jokseenkin sama juttu, mies ei töistä tultuaan (18-19) JAKSA=VIITSI tehdä enää mitään... ainakaan kotihommia (eikä omia koulujuttujaankaan ja sitte valittaa kun "en valmistu ikinä!! ihan kun se MUN syy olis). tänäänki oon siivonnu hullun lailla ja suunnitellut sunnuntain ristiäisiä pojan hoitamisen sivussa ja mies ihmetteli töistä tultuaan että miks ei ruokaa ja miks on vähän sotkuista "kun mä käskin sua vähän siivoomaan..." ...?!?!?!?!?!?!?!?!?! MITÄ MÄ OON TEHNYT KOKO PÄIVÄN????? :headwall: ---Jäis itse pojan kans yksin kotiin ja kattois paljonko siinä saat muuta tehtyä...--- niin eli mä hoidan KAIKKI asiat: kelan jutut, ristiäiset, vaateostokset, siivoukset, pyykkäämiset jne jne (paitsi ruokakaupassa mies käy kun se on työmatkan varrella) ja sit vielä että kehtaa valittaa iltasin sohvalta ja kattoa JIMiä telkusta :headwall: :kieh: JIMIÄ!!! :/ |O aivan paska kanava ...mitä sieltä tulee?: maailman hurjimmat poliisivideot (ja muuta yhtä sivistävää ). Meillä riidelläänkin nykyään joka päivä :ashamed: (mm. siitä että mies ei voi nukkua kun vauva inisee (ei ees itke vaan inisee)...luulis sen nyt osanneen siihen jo varautua etukäteen??

me mennään huomenna juttelemaan papin kanssa :) ja sunnuntaina on sitten ristiäiset :heart: Nimi nyt on jo päätetty, ja siitä ei (ihme kyllä ) saaatu minkäänlaista riitaa aikaiseksi :D Omia vaatteita en vielä oo päättänyt, mutta pojalle laitan (sitten ku kastemekko otetaan pois) t.rusk. sammarit ja valkoisen kauluspaidan jossa ohuilla t.rusk viivoilla "ruutuja" tai jotain... jos ymmäristte... siis kaukaa näyttää ihan valkeelta mut läheltä näkyy ne viivat :D joo hyvin selitetty

HUOM!! :attn: onko jollain H&M:n syksyn (tms) kuvasto?? tai sellanen kuvasto missä olis vauvapuolella se tummansininen t-paita jossa alla valkeet hihat ja teksti: My dad is stronger than your dad? Voisko joku kertoa mulle sen kyseisen vaatekappaleen tuote- eli tilausnumeron? Olisin tosi kiitollinen =)
(juu olen siis niin nörtti että haluisin pojalle kyseisen paidan ja oon jo ilmeisesti hävittänyt tuon kyseisen kataloogin) :D

vaatekoot: meillä 56 käytössä ja pikkuhiljaa rupeaa käymään pieneksi. (viime to neuvolassa 55,5 (51) cm ja 4400 (3370) g)

tissi kutsuu jotn taidan tästä lähteä häipymään... ?! siis luulen että poika se sittenkin taitaa olla joka kutsuu, mutta anyways, ymmärsitte pointin :D
olis paljon vielä kommentoitavaa jne mut taidan tulla jatkamaan huomenna!

emmie + poika 5 viikkoa 2 päivää

huomenta..meidän aamu alkoi 4:ltä.. tää on ihan ihme likka! Eilen nukku vasta illalla pitemmät pätkät..päivä meni tunnin uni pätkillä tissillä ja valvoskellessa..ei isommin kitissy ja jopa viihty hetken lattialla! mut voiko näin pieni jo alkaa valvoskeleen..
yöki meni vituralleen syöny 2h välein ja tosiaan 4ltä heräs..oli pakko kuivittaa, ku läpi asti kakassa..tunnin makoili sängyssä tutin kans, mut ei uni tullu.. lähettiin sit koneelle et isukki saa nukkua! jospa tämä päivällä nukkus ni sais itekki nukuttua! Turhauttavaa, vain ku aina kun pääsee uneen, ni jos ei vauva herätä, ni sit soi puhelin tai tulee naapurin lapset tai tai tai
no jos eimuuta,ni saa isäntä syöttää yhen syötön pullosta ja mä nukun...
kevytmelankolia pitääpä itekki mainita nuista rutmihäiriöistä.. mul alkanu kans tulla lisälyöntejä synnytyksen jälkeen..ei näitä ainakaan ennen odotusta ole mulla ollu! Joskus aikanaan kuulunu "vaaraton" sivuääni sydämestä..

Meillä on toi sama kantoreppu kun Pessillä, se on kyllä taivaallisen ihana laite! Poika nukkuu siinä tosi hyvin ja saan ite välillä jopa laitettua jotain syötävää itelleni, muuten meinaa päästä laihtumaan=)

Vaipat on falskannut meillä siitä asti kans kun vaihdettiin liberon newborn miniin. Käytettiin siinä välissä äitin ostamia jotain halpisvaippoja ja luulin että johtu niistä että tulee yli, mutta samalla lailla näköjään nuo kalliimmat vaipat roiskii jos käyttäjä ei niitä kokonaan täytä. Nyt tosin vähän vähentynyt, pari viikkoa sitten hulahti joka kerta yli kun vaippaan tuli jotain, nyt pojalle ehkä tullut sen verran reittä lisää, ettei ihan joka vaipanvaihdon yhteydessä tarvi vaihtaa myös vaatekertaa. Saanut äitinsä makkarareidet :D

Täällä jatketaan rauhallisissa merkeissä... Yöt menee kahdella heräämisellä, eli vanhemmatkin saa nukkua aikalailla hyvin. Kun vaan päivällä malttais välillä nukkua, kun ei kaikkia hommia voi sen repunkaan kanssa tehdä... Ja pitäis laittaa paikat kuntoon viikonlopun juhliin...

Vuorokauden mittainen kokemus Tutteli Omneosta on HYVÄ!! Ne itkuiset/täyttä kurkkua huudot jossa maha ihan kova ja tyttö jäykkänä, ovat ainakin tähän mennessä lähes ohi :attn:. Kyllä se ähertää ja oleilee nykyään enemmän kippurassa (jalat mahan päällä) mutta vatsaväänteet menevät ohi nopeesti ja tutin saaminen suuhun helpottaa tilannetta.
Tyttö on virkeempi, tosin myös yöllä.. Mitähän piristeitä tossa oikein on.. Aamuyöstä oli pakko lopulta laittaa hereilläoleva tyttö sänkyynsä oottamaan Nukkumattia, koska äiti oli jo tovin pilkkinyt..Myös kakkaa tulee nyt useemmin eli näköjään joka ruokailun yhteydessä.
Mutta kyllä tää menee silti enemmän positiivisen puolelle, tää korvikkeen vaihto :D

Eilen mieskin totesi (kun vielä illalla tytöllä isoja mahaväänteitä) että väänteiden takia on mennyt hyvä sosiaalinen hetki enemmän piloille mutta minkäs teet.. Jospa tästä eteenpäin tilanne ois hieman erilainen.

Miehen tekemisistä on ollut puhetta täällä.. Mä taidan olla siitä onnellisessa asemassa että mun mies on oma-aloitteisesti aktiivinen iltaisinkin, vaikka selkeesti sitä väsyttää. Töistä tultuaan on tytön kanssa, pitää sylissä ja kuuntelee sitä huutoa. Vie useemmiten heti töistä tultuaan koirat lenkille ja ottaa iltavuorot klo 21:stä eteenpäin kunnes tyttö nukahtaa. Tosin käy ite lepäilemässä klo 19-. Jos mä en ole tehnyt ruokaa, tekee töistä tultuaan senkin. Siivoamisesta ei sano mitään, meillä on aina vähän sottaista mikä ei haittaa meitä. Muutenkin esim imurointi on sen homma..
Kaiken lisäksi jaksaa olla mun jaksamisesta huolissaan. Mullahan menee lähes joka päivä herne nenään (tytön itkuisuuden takia :ashamed: ), joten mies sit tarvittaessa hoitaa mua jos olo on väsynyt.

Joo-o, refluksioireita tolla pojalla. Ei kaaressa lennä mutta vatsahapot on kurkussa ja maito menee edestakaisin. Raapii ja repii päätänsä ja korvia usein jos vatsaa vääntää. Tuttelit lensi kaaressa ja yöt on levottomia olleet. Voisko olla jokin allregia? Maitoa epäilen, ihokin oli punaisempi ja näppyläisempi kun sai parina päivänä tuttelia. Tutin vaihto takaisin anatomiseen helpotti öitä kun ilmeisesti mam tutti aiheutti oksennureaktiota. Poika sylki sitö pois ja ynisi levottomana yöllä kun ei saanut tuttia suuhun. Sekava viesti taas mutta sekava on äitikin. :D

äippä toivottavasti pääset nopeasti tutkimuksiin että selviää mistä kohtaukset johtu.

Viime yönä ei ollut ähinää/röhinää, mutta poika oli niin tukkonen ja yski välillä että se kyllä piti hereillä. On niin inhottava tunne kuunnella kun toinen on niin tukkonen :/

Kertokaas kestoilijat mitkä kestot on ohkasimpia? Kun pitäis jotain pienempiä kestoja varmaan tilata ja noi mitä mulla on niin on aika paksuja paketteja (varsinkin kun vertaa noihin superohkasiin kertiksiin...). Ainii, lapsimessuillahan niitä vois päästä hipelöimään, siellä varmaan on esittelijöitä!

Miehistä
ja niiden puuhista ollut puhetta. piipero ja emmie

:hug: Meillä minä oon se laiskempi osapuoli :ashamed: Eilenkin vaikka yö oli valvottu niin mieskun tuli töistä niin se rupes vielä raivaamaan varastohuonetta. Ja muutenkin hän on meillä se joka on koko ajan jotain puuhaamassa, ei osaa vaan röhnöttää sohvalla. Periaatteessa siivoominen ois nyt mun vastuulla enempi ku oon kotona, mutta kyllä mieskin siihen osallistuu. Samoin noi keittiöhommat hoituu mieheltä paremmin. Mutta sen voin sanoa että yhtään vaippaa ei oo tälle pojalle vielä vaihtanu :eek: Pitää kyllä sylissä ym mutta jotenkin aina sillon on muuta puuhaa... No, en ota siitä mitään stressiä, tiiän että osaa jos tarvis on. Ja nyt kun illat on usein pelkkää syömistä (nyt tainnu kyllä vähän helpottaa) niin mies hoitaa koiran ja esikoisen nukkumaan.

Me käytiin eilen juttelemassa papin kanssa. Nyt on nimi jo papin papereissa, ei passaa enää muuttua :D

Nyt valmistautumaan ulos, siellä on talvi!

Zuku, meillä myös aamu alkoi jo neljältä. Omaa syytä sikäli, että lähdettiin illalla miehen töitten jälkeen käymään Ikeassa (tunnin matka). Pieni nukkui tietysti koko menomatkan+kaupassa hätäisesti käynnin ajan+lähes koko kotimatkan. Kotimatkalla kerran pysähdyttiin syömään.
Että ihmekkös tuo, jos ei pikku-ukkoa enää neljän jälkeen väsyttänyt :xmas: äitiä kyllä senkin edestä...

Taas poika torkahti tähän kantoreppuun =)

Tänään ei kyllä taida viitsiä lähteä vaunulenkille, ellei sitten saisi jostain telaketjut alle B)

Pessi ja nimetön 4vk 3pv :heart:

Tota.. mun "työnantaja" eli liikkeen omistaja, jolla olen vuokratuolilla, kyselee jo töihin takaisin :eek: :eek:
Alustavasti oli puhetta ennen ä-lomaa, että jossain vaiheessa keväällä tekisin töitä lauantaisin. Ehkä. Mutta mun vauva on vasta kuukauden ikäinen!

Rahallisesti se ei edes ole kannattavaa, sillä joutuisin maksamaan omistajalle vuokraa työpäiviltäni, kirjanpitäjälle, alv:t plus muut verot, ainekulut, ja lisäksi ä-raha olisi lauantailta minimi (kun nyt kuitenkin saan pikkaisen enemmän).
Eli ei mitään järkeä!!?

MItä mä sille sanon.. tällä hetkellä työjutut kiinnostaa ihan hirveästi joo... :/

Heipä hei taas piiitkästä aikaa! :)

Tyttö nukahti päiväunille niin nyt ehtii raportoimaan kuulumisia.

Maanantaina tultiin takaisin kotiin Pohjanmaalta, missä vietettiin ristiäisiä. 6,5 tunnin automatkat sujui hyvin, vaikka muutamaan otteeseen jouduttiin pysähtymään tienreunaan tissille kun ei huoltsikalle asti viittiny tyttöä huudattaa. Kolmella pysähdyksellä/syötöllä mentiin sekä meno että tulomatka, ja siinä välissä tyttö nukkui tyytyväisenä.

Ristiäiset sujui hyvin. Nimekseen neiti sai Ada Olivia. Vieraita oli parisenkymmentä ja kakkuja ym ois ollu vaikka tuplasti isommalle porukalle.. Eli herkkuja syötiin sit muutama päivä... ;)

Mulle tuli sit tossa pari viikkoa sitten kohtutulehdus johon sain antibiootteja. Adalle syötin maitohappobakteereja kuurini ajan mutta lopetinkohan sitten liian aikaisin niiden antamisen, kun torstaina (ma lopetin antamisen) Adan kakka muuttui aivan vihreäksi ja veteläksi?? Eilen aloin taas antamaan niitä maitohappoja, mutta vielä ei ole kakka palautunut täysin ennalleen.. Voihan se tietysti olla että Adalla on joku lievä mahatauti, kun itsekin olin to-la mahataudissa.
No, mutta toivotaan että helpottaa pian. Muuten on tyttö kyllä virkeä ja nauravainen, eikä kuumettakaan ole, eli ei varmaan syytä huoleen.

Vauvan painosta ja pituudesta olitte puhuneet... Ada oli 5vkon ikäisenä 55cm ja 4800g. 1.4 meillä on seuraava neuvola, sekä Adalla lääkäri ja mulla jälkitarkastus.
56cm vaatteet rupeaa jo olemaan vähän tiukkoja, ja pienimmät 56 bodyt ja potkarit on jo joutunut varastoon. Kohta saa varmaan ihan kokonaan siirtyä 62cm vaatteisiin. :)

Meillä on vaippa ongelmaa... Liberoa ollaan käytetty, mutta siinä se 3-6kg mini vaippa rupeaa jo olemaan pieni (reisiin jää inhoittavat punaiset painaumat ja tarratkaan ei kohta mene kunnolla kiinni) mutta kun ostettiin seuraavaa kokoa 5-8kg niin se oli liian iso, ja niimpä viimeyönä sänkyymme tuli ihanat pissa ja kakka läiskät.
En sitten tiedä onko meillä jotain liberon vanhempaa mallistoa, kun eikö sen 5-8kg pitäisi vielä olla libero baby sarjaa, eikä libero comfort fit niinkuin nuo meidän ostamat oli? Noissa meidän ostamissa 5-8kg vaipoissa oli taapero ikäisen lapsen kuva, vaikka liberon sivujen mukaan siinä pitäisi olla vauvan kuva...
No, pitää nyt sit varmaan kokeilla jotain muuta merkkiä... Pampersit ainakin sai pyllyn punoittamaan kun niitä alussa kokeiltiin. Lidlin vaipoista olen kuullut hyvää, mutta siellä tulee aika harvoin käytyä.
Mitä vaippoja teillä käytetään?

Anna ja Ada 7vko 1pvä

Koskaan ei ole tyytyväinen :whistle: :ashamed:
Ei ole ollut kuin pari huutokohtausta, ja silloinkin tuloksena oli pierut, silti tää olotila tuntuu hassulta! Kakkaa tulee nyt ihan joka ruokailun yhteydessä, nyt vaan pienempinä satseina.
Meillä, kuten Vanamolla, vauva tuntuu raapivan ja repivän päätään/korviaan, kun vatsaa vääntää. Kääntelee myös päätään melkein 180 astetta :|. Ota nyt tosta selvää mikä senkin aiheuttaa..

Sit se vaan yhtäkkiä simahtaa. Tota Tutteli Omneota menee mun mielestä vähemmän, siis aiemmin Nania söi noin 160ml/kerta, Omneota menee keskimäärin 100-140ml/kerta.

Mutta yön nukkui yllättävän hyvin. Simahti ihan yhtäkkiä jo klo 21 ja herättiin klo 04 syömään. Sit ei meinannu tosiaan nukkua. Mutta muistaakseni en kertaakaan käynyt parantamassa tytön asentoakaan eli oisko sit nukkunut rauhallisemmin.

Voi vide. Ulos tekis mieli, mä rakastan tällasia kelejä mutta enhän mä jaksa työntää rattaita :eek:

Pitäiskö vaan tuupata rattaat ja lapsi parvekkeelle..

Kiitos vinkeistä pojan nivustaipeiden ihottumaan =) Natusanin normi rasva onkin meillä käytössä tavallisena pyllyrasvana, mutta bepanthenia voisi tosiaan vielä kokeilla. Ilmakylvyt varmaan olisi kanssa hyviä, mutta on vähän kylmä vuodenaika ja vetoisa talo niihin... kesällä sitten enemmän =)

VanamoBr olisiko teillä meneillään tiheän imun kausi? Niitähän on aina silloin tällöin vauvalla, tarkoitus on lisätä äidin maidon tuotantoa ja maidon koostumuskin kai samalla muuttuu vastaamaan paremmin vauvan tarpeita. Muutaman päivän tai viikon saattaa tuntua ettei mikään riitä, mutta tasaantuu siitä sitten taas. Itselläkin herkästi iskee epäillys maidon riittämisestä nyt kun se alun turvotus on hävinnyt ja tissit tuntuu aina tyhjiltä, mutta kyllä sitä sitten aina nousta humahtaa kun asettuu imettämään.

Pumppailusta, mä pumppaan yleensä syötön päälle että ehtii nousta lisää ennen seuraavaa syöttöä, eihän sitä paljon tule mutta sekin vähä lisää maidontuotantoa. Iltaisin kun on pidempi syöttöväli pojan asetettua yöunille, juon syötön päälle tölkin alkoholitonta Nikolaita ja pumppailen tunnin-parin päästä. Saan silloin suunnilleen 100 ml ja oluen avulla nousee lisää tarpeeksi ennen seuraavaa syöttöä. Toimii mulla :D Kaikkein paras maidonnostattaja on kuitenkin imetys, vauva on tehokkaampi imijä kuin mikään rintapumppu =) Mutta pumppailemalla mäkin olen maitoa lisäillyt, ja nyt on koko viiden viikon aikana lopulta toinen päivä menossa että korviketta ei ole tarvittu lainkaan! =)

Poika huutelee, täytyy jatkella myöhemmin...

moi =)

Mukavaa Anna oli lukea myös sun kuulumisia! :hug:

Olimpas näköjään pikkuisen vuodattanut yöllä :D
Nyt on paljon parempi fiilis kyllä täälläkin ku sain nukuttua yön kunnolla! Pikkuinen heräsi VAAN 2 kertaa syömään (mikä on extreme-edistyksellistä, sillä tähän asti hän on syönyt n. 2 h välein öisin).
Mieheni väsymystä kyllä ymmärrän sikäli, että kova ruumiillinen työ ON väsyttävää, eikä hän erityisesti edes pidä työpaikastaan (joka tosin onkin väliaikaisratkaisu, jostainhan sitä rahaa on saatava) ja onhan se toki inhottavaa lähteä huonosti nukutun yön jälkeen seiskaan töihin. Eikä täällä kyllä nukkumisesta tule yhtään mitään jos poika ei nuku, koska asumme siis yksiössä. :x Niin että on hänelläkin vaan varmaan hermot kireällä. Ja yleensä meillä ei siis mitään siivoamisesta ym ole stressiä revitty (meillä on yleensä aika sotkuista ja viihdytään kyllä niin :D ), mutta nyt kun pitäis OIKEASTI siivota niitä ristiäisiä varten. Mutta se vähän harmittaa että molemmilla hermot on tiukoilla, koska tosiaan aiemmin meillä oli pelkästään kivaa ja riideltiin tositosi harvoin :/ juu, ihania ne oikeasti on, mun molemmat =) miehet :heart:

vihreä kakka: oli ollut puhetta. meillä pojalla kanssa oli about viikon verran IHAN vihreää kakka ja haisi karsealle, mutta itsellään palautui keltaiseksi ja "hyvän" hajuiseksi ilman sen kummempia toimenpiteitä (mies epäilee että johtui jekovit-d-tipoista, koska väri normalisoitui vähän sen jälkeen kun vaihdettiin Deetippoihin?) mistäs sen tietää, mut pääasia että normalisoitui.
Aiemmin neuvolaterkka sanoi että siitäkin voi tulla kakka välillä vihreäksi jos vauva saa useemman kerran peräkkäin imettyä tissistä vaan etumaidot (mut jos käyttää korviketta niin siitä en kyl tiedä, koska meidän poika on toistaiseksi vaan tissillä).

pessi: mun pomo henkii kanssa niskaan ku sanoin sille ennen ä-lomaa että voin kans jossain vaiheessa tehdä osa-aikasta, vaikka paria päivää, ä-loman sivussa enkä mäkään nyt ihan tarkoittanut että nyt jo kun vauva on kuukauden? :eek:

jaksuja kaikille! tissi kutsuu taas!

Ai niin, uudestaan laitan tän:
HUOM!! :attn: onko jollain H&M:n syksyn (tms) kuvasto?? tai sellanen kuvasto missä olis vauvapuolella se tummansininen t-paita jossa alla valkeet hihat ja teksti: My dad is stronger than your dad? Voisko joku kertoa mulle sen kyseisen vaatekappaleen tuote- eli tilausnumeron? Olisin tosi kiitollinen =)
(juu olen siis niin nörtti että haluisin pojalle kyseisen paidan ja oon jo ilmeisesti hävittänyt tuon kyseisen kataloogin) :D

Heipat täältäkin :wave:

Artulla olis 3kk neuvola tänään. Käydään hakemassa toinen rotarokoteannos. Että miun pikkunen poika on jo iso :'( 3kk... Kohta se jo menee armeijaan :ashamed: :D
Meillä hymyillään leveästi, ollaan löydetty nyrkit, joita pitää imeksiä ja nuoleskella ja pientä kyljelleen kääntymisen yritystä on ollut ilmassa ;)

Arttu kitisee ruokaa, pitää mennä :wave:

*muoks* Tultiin neuvolasta justiin. Arttu jatkaa päikkäreitään sohvalla. Mitat: 6920g, 62,2cm, py 42cm :) Oli puhetta kiinteitten alottamisesta. Vellillä alotetaan, jos alotetaan ennen 4kk neuvolaa, joka on toukokuun alussa. Katotaan vielä pari viikkoa, josko syöttövälit (nyt 2h) pidentyis ihan itestään. Terkka sano, että 3kk iästä lähtien ruoansulatuselimistö on kehittyny sen verran, että ruokailurytmi saattaa muuttua itsekseen ilman painostusta.

Ruoanlaittoon :p Meillä on tänään kanaa maapähkinäkastikkeessa =)

Heips!

Meillä oli yöllä kova huoli vauvasta, kun se veti ilmeisesti puklua jotenkin nenään/hengitysteihin ja hengitys rohisi sit tosi kamalan kuuloisesti. Lopulta se saatiin ulos nenäfriidan, kovan itkemisen ja imetyksen avulla. Tänään taas on puklaillut kovasti :'( Hitto, ei pitäis noita refluksijuttuja lukea, kun nyt oon varma, että typyllä on se... Kun eihän tässä nyt vielä kannata panikoida noista, kun yleensä diagnosoidaan paljon myöhemmin. Tyttö tänään vasta 5 viikkoa ja nukkuu yöt kuitenkin pääosin ihan hyvin (2-4 tunnin unijaksoja ja nukahtaa heti syötön jälkeen).

Vaipoista: meilläkin oli ensin käytössä Liberon newborn, mut kun se tuli pieneksi, niin se seuraava Midi koko ei istu meillä ollenkaan, kakat tulee ulos lahkeesta tms. Sen sijaan Pampersin kakkoskoko istuu loistavasti. Ilmeisesti täytyy vaan aina testailla uudestaan, kun koko vaihtuu...

Kyllä tuota pientä pakkausta rakastaa niiiiiin paljon, vaikka välillä väsy yllättääkin iltakäninöitä kuunnellessa :heart:

t. Piipi + typykkä 5vkoa :heart:

Yhteistyössä