***HELMET 2008***

Jepsu M kiitos vinkistä, soitinkin tuonne Vimpeliin ja ja lupasivat että kerkiävät juhliin jos nyt viikonloppuna pistän tilauksen, ja minähän pistin. Oikein hyvää palvelua sain kyllä ja nopsaa, sähköpostia ollaan vaihdeltu puolin ja toisin, joku toope unohti meinaan pistää tilaukseen toimitusosoitteen... :headwall: :whistle:

Ihme on tapahtunut (vai onko..) meillä tänä iltana ollaan tehty muutakin kun roikuttu tississä....eihän tuota tiheen imun kautta/iltaa kestänytkään kun kuukausi..ei vaan, ei nuolasta ennen kun tipahtaa ;)

Tervehdys.

Pikaseen tulin kertoilee et hengissä ollaan vaikka ei meistä hetkeen ole kuulunut mitään. :ashamed: Eli ristiäis kortit sain eilen valmiiks ja 13.4 on sitten itse juhla. :heart:

Meidän neiti vietti isukin kans lauantai illan ja isukki hoiti vielä yöheräilynkin koska tää äippä oli tuulettumas. Voi että et teki hyvää. :D

Viimeviikolla otettiin miekkosen kans hiukan yhteen mutta sovintoseksi se paras seksi :LOL:

noh eli paikat ihan mukavasti kunnossa ja tuntuikin mukavalta.

Ja hitto tänään mul alko menkat. Ei sit niinku voinu myöhemmin alkaa just ku pääsi taas nauttimaan muustakin kun itkusta. ;)

Palaillaan.

Niisku-neiti & rinsessa :heart:

Ei ole enää tullut verta imettäessä, vain sen yhden kerran. Täytyy nyt tarkkailla tilannetta, ja soittaa vaikka synnärille jos vielä havaitsen samaa :| (terkkariin en luota, siltä on ihan turha kysyä mitään)

Me ajateltiin antaa ristiäispäivänä isovanhemmille jotkut pienet "lahjat". Mummeille riipukset, mutta olisiko kenelläkään ideaa, mitä vaarille ja papalle? Eivät ole mitään koru-ihmisiä.

Huomenna on edessä isyyden tunnustus.

Vaihdettiin ilta-Nanni Semperiin, Nan kun tulee heti toisesta päästä takaisin :( saas nähdä passaako tuo Semper.

Hikoileeko teidän vauvat? Meillä on heti hiki päässä, jos pukee enemmän vaatetta päälle. Aamulla laitoin lyhythihaisen bodyn päälle velourihupparin lämmikkeeksi, poishan se piti ottaa kun hiki virtasi ja poitsu hermostui.

Pessi ja pieni 3vk 1pv

Taas yksi parempi yö takana :) 23-02 syötiin taas tunnin välein, mutta sitten nukuttiinkin ihan hyvin. Neljältä Arttu söi taas, nukkui pidemmän pätkän ja heräs seuraavan kerran 8.30 :) Aamupäivä seurusteltiin ja 12 rupesi päikkäreille. Ehkä tää meiänkin arki vielä iloksi muuttuu. Arttu ainakin oli oikein hymyileväinen aamulla :saint:

Mie olen sulatellu läskejäni nyt 2 viikkoa ja painoa on lähteny yhteensä 3,6kg :attn: Jihuuu! :D Pyrin saamaan BMI:n alle 30. Joskus ens jouluna on urakka valmis :saint:

Pessi Käyttävätkö vaari ja pappa puvun kanssa kravattia? Kalevalakorulla on aivan ihania kravattineuloja :wave:

emmie Ootte varmaan kokeillu jo mutta tohon omaan sänkyyn siirtämiseen/yksin nukkumiseen vois auttaa jos vauva olis nukahtaessaan esim. oman peittonsa päällä ja koko nyytti sitten siirtyisi sänkyyn jatkamaan/jäis yksin nukkumaan. Tai jos huomaatte että vaunuissa esim. nukahtaa hyvin niin ottakaa makuupussi sieltä sänkyyn tai muokatkaa peitto makuupussin omaiseksi nyytiksi vauvan ympärille. Vauvan sikeä uni tulee vasta 20 minuutin päästä kun on nukahtanut ja tunnin päästä on jo kevyen unen vaihe jolloin saattaa havahtua hetkeksi melkein hereille, olen huomannu et meillä poika ainakin noudattaa noita aikoja nukahtaessaan. Varmaan siks ei päästä teitä vierestä pois ollenkaan. Hämätkää harsoilla, peitoilla, unipussilla millä vaan mikä tuntuu kelpaavan ja tulee vauvalle turvallinen olo. Pikku hiljaa varmaan tottuu olemaan hetken itsekseenkin sängyssä. Toivottavasti. Voimia teille kuitenkin pienen nuhjuajan kanssa! :hug: :hug:

(.) Viltsu on opetellut rytmiä nyt tässä viikon kuluessa ihanan järjestelmällisesti. Aamulla syö klo 7-7.45 ja vaipan vaihdon jälkeen sitterissä hetken aikaa ja nukahtaa siihen sitten kun muut tekevät aamutoimiaan. Jos viedään isosisko eskariin niin poika nukkuu rattaissa 8.45-9.30 ja jatkaa vielä klo 10:n sängyssä. Sit syö ja nukkuu taas klo 12:ta ja syö ja seurustelee hiukan ja nukahtaa omaan sänkyyn klo 13 kieppeillä. (Vaihtoehtoisesti nukkuu vikkonloppuna sisällä tunnin klo 8-9, seurustelee, syö ja menee ulos klo 10-12, herää unilta syö ja jatkaa unia klo 14 asti.) Herää välipala aikaan klo 14-14.30 ja syö. Seurustelee taas hiukan ja nukahtaa unilleen. Nukkuu klo 16-17 asti ja syö. Sit seurustelee pidempään ja syö taas tunnin päästä. Klo 19-20 yleensä nukkuu, joskus klo 21 asti. Sit syö ja tästä eteenpäin syö tunnin välein klo 23 asti. Sit nukahtaa yöunille. Herää klo 1 kieppeillä ja seuraavan kerran klo 6 aikaan a sit taas 7-7.45. Näin on menty nyt oikeastaan alusta asti mutta ihan säännöllisenä nyt 1 1/2 vkoa. Vatsa vaivaa vähemmän nykyään, poika varmasti isompi niin ei enää pienistä inahda. Toi rytmi on ihan ihan loisto juttu niin pystyn esikoisen ruokailut ennakoimaan, kun mulla on täällä kaksi akuuttia ruokailijaa. Toinen on vauva ja huutaa kun on nälkä ja toinen on diabeetikko, joka pyörtyy jos ei saa ruokaa. Huomasin viime viikolla että sattui kivasti samalle kellon lyömälle noiden ruoka-ajat niin oli pieni navigoiminen et sai kummatkin yksin hoidettua kun mies tulee vasta klo 18 kotiin. Insuliinit pitää laittaa tytölle ennen kuin syö niin siinäkään ei imetellä samalla. Onneks tosiaan pienempi on rytmikäs myös niin ei tarvi olla pää kolmantena jalkana täällä sen enempää.

Ristiäiset varasin sunnuntaille 30.3. klo 14. Ihan kiva et ovat aika pian jo. Nimikin on jo päätetty aikoja sitten, lähes vuosi sitten, niin on kiva päästä käyttämään sitä vihdoin. :D Tarjoiltavat ristiäisiin saatan tilata, kun en jaksa alkaa tekemään. Katsotaan nyt.

Evaellen oli ostanut pikkuiselleen Vansin kengät. Meillä on sellaiset myös, tosin musta-valkoiset. Miehen työpaikalta oli porukka kerännyt paketin vauvalle. Oli merkkifarkkua ja lelua ja Vansin popot koko 18,5. =)

Pessi Pesaan Kiiniä tossa Kalevalakorun kravattineula-jutussa. Ostin miehelle sellaisen häihin. Tykkäsi kovasti.

Petipuuhista..kova olis hinku niihin jo, mut vielä on tollasta tihkutteluvuotoa niin ei tule kyseeseen. Ja jälkitarkastus on vasta 10.4. niin en sitä ennen viitsis mitään touhuta. Kai. Eikö se ole parempi odottaa siihen asti? En tiiä kyllä. :whistle:

Mutta tässä oli taas tälle kerralle viestiä. Palaillaan astialle.

Vanamo&Viltsu 3 vko 2 pvä

VanamoBr: Meillä on myös nuo mustavalkoiset Vansit... :ashamed: Ovat vaan isompaa kokoa ja nämä vaalenapunavalkoiset ovat ne kaikista pienimmät, oisko ollu koko 17... Ne mustavalkoiset ostin jo viime syksynä. =)

Meillä on kans isännällä tommonen Kalevalan solmioneula. Tykkään! B)

ei tarvi jälkitarkastukseen asti oottaa petipuuhien kanssa. nehän saa alottaa heti kun siltä tuntuu, jälkivuodon aikana vaan kumi käyttöön tulehdusvaaran takia. ja pitäshän sitä muutenki käyttää ennenku ehkäsyasiat saa kuntoon. me hölmöt ollaan touhuttu ilman kumia :ashamed: kädet ja jalat ristissä toivon et ei oo vahinkoa sattunu :snotty: kyllähän ton imetyksen pitäs suojata mut eihän se kovin varma oo :|

Tervehdys!

Meidänkin pojan pötkäle syntyi vihdoin rv 41+6 maaliskuun 6. päivä. Eli reilu viikko on nyt oltu kotosalla ja hirmuiset tunnemyrskyt on käyty läpi. Onneksi löysin vihdoin tämän ketjun ja sain helpotusta omaan olooni, kun välillä tuntuu että olen maailman huonoin äiti enkä osaa yhtään mitään muuta kun stressata milloin mistäkin.

Muutama stressiä aiheuttava asia tässä listattuna, olisiko muilla kokemuksia?

Kakkaaminen: Onko ok, jos tuollainen vajaa 2-viikkoinen kakkaa kerran päivässä tai kahdessa? Silloin tavaraa tuleekin sitten todella paljon :D Pissaa tule jatkuvasti.

Imetysvälit ja -pituudet: Poitsu syö noin 4-5 tunnin välein läpi vuorokauden ja imee tisua kerrallaan noin 15 minuuttia. Yleensä sitten nukahtaa. Jonkun syöttövälin on vuorokaudesta hereilläkin toki. Ruokailuja tulee siis vain 6-7 vuorokauteen, onko liian vähän?

Tutti ja imuote: Imetyksen kanssa on ollut näin aluksi tietysti muitakin haasteita, esim se ettei poika tahdo saada tisuista kiinni. Toisesta saa jo, mutta toisen tisun kanssa mennään rintakumilla. Imuotteet on vielä mitä on ja siksi mietin onko pojalle hyvä antaa vielä tuttia? Muutoin en antaisi, mutta on niin kova imemisen tarve, että nukahtamisvaiheessa imee hirmuisesti sormia ja nyrkkejä ja ähisee. Tissiäkään en jaksaisi tuttina pitää, koska silloin saan olla koko ajan pojassa kiinni. Oletteko siis antaneet vauveleillenne tutin, vaikka imetys olisikin vielä harjoitteluvaiheessa? Entä löytyykö täältä vielä ketään, joka olisi onnistunut rintakumista vieroituksessa, ja jos niin miten?

Siinäpä näin alkuun :ashamed: Olisinpa hurjan onnellinen jos te jo "kokeneemmat" osaisitte auttaa aloittelijaa =)

Kuukuna + Jullikka 1 vko 4 pvää

Kuukuna: Olen sinua viisi viikkoa kokeneempi, joten jos se riittää... ;) Meilläkin typy kakkaa joka tai joka toinen päivä, eikä kakkamäärä todellakaan ole edes iso. Ihan normaalia tuo on. Luin jostain, että jotkut vauvat kakkaavat vain kerran viikossa, ja sekin on normaalia. :)

Onnea Jullikasta! :flower: Äläkä huoli noista "huono äiti" -fiilareista; eiköhän niitä ole joskus kaikilla. :hug:

maanantaita kaikille!

ensinnäkin hirveesti jaksamista kaikille kitisijöiden äideille! :hug: me ollaan selvitty parilla itkuisella illalla ja silloinkin syynä on selkeesti olleet vatsavaivat, mutta jo niistä muutamista kerroista opin, että on todella raastavaa kuunnella vauvan itkua, kun näkee että toinen on kipeä, mutta ei itse voi auttaa.. ja onhan se turhauttavaa, jos vauva hellästä hoivaamisesta huolimatta vaan raivoaa, mutta ei se kuitenkaan vanhempiensa takia sitä tee ja useimmillahan noi itkuajatkin helpottaa silloin kolmen kuukauden iässä.

meillä oli pitkästä aikaa eilen itkuinen ilta, kun viikonlopun yli oli kauheesti vierailijoita. vauva ei siis saanu nukuttua säännöllisesti kunnon päikkäreitä, ja oli sitten illasta ihan yliväsynyt ja muutenkin rytmi sekaisin, ja siihen päälle vielä vatsaa väänsi. joten voin sanoa, että mukavaa kun on taas maanantai ja ollaan palattu hyvään, tasaiseen arkirytmiin. ainakin meidän vauvasta huomaa, että tää säännöllisyys päivästä toiseen on tosi tärkeetä, koska silloin vauva on hereillä ollessaan oikeesti virkeä ja hyväntuulinen eikä itkeskele sen kummemmin. mutta toisaalta tykkään kyllä noista vierailuistakin kovasti ja musta on pelkästään mukavaa kun porukkaa käy kylässä, joten vähän ristiriitaiset fiilikset on tämänkin suhteen. jospa sitä vaan jatkossa yrittäis ajoittaa noi kyläilyt vähän paremmin eikä sopis samalle päivälle niin paljon tapaamisia...

mutta yö meni onneksi mukavasti. syötin vauvelin yhdeltätoista, jonka jälkeen itkemisestä uupuneena neiti nukahti välittömästi mun syliin. menin itse samantien nukkumaan ja seuraavan kerran heräsin hikisenä kello 5:20 siihen että maito oli aivan pakkautunut, joten oli pakko herätellä vauvaa syömään. hän nukahti sitten mun viekkuun heti syötön perään ja seuraavan kerran herättiin vähän ennen ysiä kun isukki lähti töihin. aamupesujen ja syömisten jälkeen laitoin neitokaisen liinaan, että pääsin tekemään vähän kotihommia ja syömään aamupalaa ja siinä hän nukkuikin sitten 1,5h. syötön ja seurustelun jälkeen aloitettiin seuraavat päikkärit, jotka ovat kestäneet nyt jo 3h. kunhan herää, niin syödään ja seurustellaan ja väsymyksen merkkien ilmaantuessa lähdetään pitkälle lenkille. samantyyppisellä rytmillä mentiin melkein koko viime viikko.. onko teillä muilla imettäjillä vielä yöhikoilua? mulla oli sellainen kuva, että sen pitäis loppua parin viikon kuluessa synnytyksestä, mutta vauva on kohta kuukauden ikäinen ja siltikin herään harva se yö ihan hikisenä siihen, että maitoa on pakkautunu ja on pakko saada se ulos.

evaellen me ostettiin ristiäisiä varten sellanen supersöpö valkoinen, kauluksellinen body sellon bobosta. siinä ei oo siis mitään printtejä ja on tosi tyttömäinen ja juhlallinen, vaikkakin simppeli. niillähän on liike myös kampissa, joten kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa ja kysymässä.. mekään ei olis löydetty, ellei myyjä olis tullut avuksi. siihen päälle tulee sellainen raikas, punainen (pikkuvanha) vekkimekko ja alle valkoiset sukkikset, jotka mulla on vielä etsinnässä. h&m:llä ei ollut kokoja, ja noissa pikkuliikkeissäkin oli tosi huonot valikoimat. omasta ristiäispukeutumisesta: itse laitan ristiäisiin benettonilta ostetun vaaleanpunaisen keijukaismekon (kaveri käytti tota nimitystä kun näki kyseisen vaatteen) ja siihen sopivan huivin harteille. miehellä on puku ja mun mekkoon sopiva skraga. itse mietin pitkään, että onko mun mekko liian kesäinen/liian hempeä keväällä järjestettävään kirkolliseen tilaisuuteen, mutta ollaan kyllä aina tykätty pukeutua ja laittautua viimeisen päälle jos on juhlavasta tilaisuudesta kyse. ja toisaalta huomasin, että näin imetysaikana meinaa osaa omistamistani "fiksuista" olkaimettomista mekoista näyttää vähän hassulta, kun ne on ostettu entiseen kuppikokoon sopivaksi ;).

vanamolla oli tosiaan hyviä vinkkejä emmielle, mutta kysyisin vielä, että onko teillä tutti käytössä? meillä tutti auttaa kovasti tuohon pinnikseen nukuttamiseen, vaikka muuten olenkin yrittänyt tutin kanssa nukkumista välttää (käyn ottamassa aina jossain vaiheessa vauvan nukahdettua sen pois, koska en halua, että tottuu nukkumaan se suussa). tutti vois myös auttaa tuohon jatkuvaan syöttämiseen, ellei sit vauva ole oikeasti todella nälkäinen tunnin välein. meiän neidillä on vaan kova imuntarve välillä, jolloin on kiva antaa sille tutti imuteltavaksi, kun muuten saisin itse olla tuttina. ja olen siis huomannut tämän imuntarpeen siitä, että vauva ei rinnalla syö tehokkaasti vaan lähinnä imuuttelee omaksi ilokseen ja leikkii käsillään (mm. työntää sormia yksitellen suuhunsa ja lällistelee iloisesti sillä maidolla). näissä tilanteissa hän on sit ollut tosi tyytyväinen, kun olen tökännyt tissin sijaan sen tutin suuhun, niin on sitten saanut sitä lussutella ja hypistellä. ja tosiaan näinollen mun ei tarvitse olla syöttämässä kuin suunnilleen kolmen tunnin välein.

noniin, nyt kuuluukin taas sopivasti pöhinää tuolta makkarin puolelta, joten meillä taitaa olla seurustelua, syömistä ja vaipanvaihtoa edessä. kivaa alkavaa viikkoa kaikille ja hurjasti voimia väsyneille!

shiva: Lindexillä on noita valkoisia sukkiksia: semmoisia missä on pitsit pepussa ja sitten ihan tavallisia. :) Me ollaan muuten sovittu vierailut nimenomaan niin, että yhdet vieraat/tapaaminen per päivä, jottei rasituta liikaa. Musta se on ollu hyvä ohjesääntö. =)

Mulla on yöhikoilua, vaikken edes imetä... |O

niin ja Kuukunalle vielä piti kommentoida, että me opeteltiin tutin käyttöä ihan alusta asti, kun vauvalla oli kans kova imun tarve. mutta meillä oli imuote alusta lähtien hyvä, eli en osaa sanoa tutin vaikutusta siihen?!? kaverille oli kättärillä suositeltu, että imetyksen sujumisen vuoksi kannattaisi odottaa 2 viikkoa ennenkuin annetaan tuttia, mutta meille sanottiin jorvissa että voi antaa samantien, ettei vauva opettele imemään peukaloa (mistä on paljon vaikeampaa päästä eroon).

kuten evaellen jo sanoikin, niin vauvat saattaa kakata vaan kerran viikossa (erityisesti rintamaito on todella vähäjätteistä) joten noista parin päivän tauoistakaan ei kannata huolestua.

ruokailujen määrästäkään tuskin kannattaa olla huolissaan, jos vauvan paino nousee hyvin. voihan olla, että teidän vauva syö kerralla reilummin, eikä sen vuoksi kaipaa syöttöjä niin tiheästi. neuvolassahan seurataan tuota vauvan kasvua joka kerralla, joten varmasti he kyselevät syömisestä, jos näyttää, että vauva ei kasva kunnolla.

tsemppiä!

niin ja kiitos eva sukkahousuvinkistä, pitää käydä tsekkaamassa lindexin valikoimat :)

kiva kuulla, etten oo ainut hikoilija.. miksei tähän vaivaa oo keksitty vielä mitään helpotusta?!? rasittavaa vaihtaa lakanoita monta kertaa viikossa :/

SEE
Moikka kaikille. Olen ollut niin laiska ja muka kiireinen ettei ole tullut kirjoiteltua, nyt otin itseäni niskasta kiinni ja ajattelin kirjoitella. Aloitetaan synnytyskertomuksella:

Meillä toi synnytys jätti kyllä sellaiset kauhut että... Eli torstaina rv 39+6 neuvolassa todettiin raskausmyrkytys, prot +++ ja paineet taivaissa, ennen ei ollut mitään. päätä särki ja oli paha olo. siitä sitten äippäpolille jossa ultrattiin ja siirryin osastolle käynnistykseen. aloitettiin torstai iltapäivällä cytotec- tabletit yöllä alkoi jo vähän tuntua jossan olin sairaalaan tullessa jo 3cm auki ja kanavaa jäljellä 0,5cm. Perjantai aamun aloitin oksentelulla joka jatkui klo 16.00 asti. lääkäri puhui että siirrytään saliin ja puhkaistaan kalvot koska vointi niin huono että jos pahenee ei musta ole synnyttämään. Supistuksia piirtyi käyrälle 3 min. välein ja alkoi jo tehdää vähän kipeetä. lääkäri sanoi että synnytys on käynnissä ja sanoi että jatketaan vaan tableteilla että eiköhän se siitä lähde etenemään. No iltavuorossa joku idiootti hoitaja joka päättikin ettei anna enää lääkettä koska supistukset niin voimmakkaita. Puhuin ja kyselin että onko varma ettei supistukset nyt sitten laannu, koska lääkäri oli kuitenkin kehoittanut lääkettä vielä ottamaan ja aloin olla jo aika puhki. Sanoi vaan ettei enää sitä mulle anna. No ilta tuli ja supistusten väli laimeni , 10 min välein. Kävin ihan kuumana. Meuhkasin ja itkin niille hoitsuille mutta oli kyllä niin nyrpeää touhua että. No yöllä en tietenkään nukkunnut yhtään kun kuitenkin supisteli aika kovasti. Lauantai aamulla tuli lääkäri ja päätti että siirrytään saliin ja aloitetaan oksitosiinitippa. Paikat edelleen saman verran auki kun sairaalaan tullessa. Lauantaina klo 11.00 oltiin salissa. Supistukset koveni ja ilokaasua vetelin. Klo 16.00 paikat vaan 4 cm auki. ehdottivat epiduraalia että edistyisi nopeammin. Anestesia lääkärin piti tulla heti, mutta teholle oli tullut kiireellinen tapaus joten kesti. Silloin teki jo todella kipeää, mutta olin niin pöllyssä ilokaasusta että musta siinä meni joku puolituntia ennekuin lääkäri tuli mutta olikin mennyt melkein 3 tuntia. Sain epiduraalin ja kivut oli poissa. Klo 21.00 meni lapsivedet ja olin 6 cm auki. Siihen se sitten tyssäsi ja yöllä alkoi sitten sydänäänet heikentyä aina kun supisteli ja kiirreellinen sektiopäätös tehtiin klo 02.00 ja poika syntyi hyvinvoivana klo 02.35. Napanuora oli 3 kertaa vartalon ja jalkojen ympärillä eli ei päässyt laskeutumaan tarpeeksi, ei olisi ikinä syntynyt alateitse.Että sellainen tarina. Poika oli terve ja kaikki ok. Syntymäpaino 3180gr ja pituus 50cm pipo 33,5cm.

Poika kasvaa kanssa kovasti. Tänään 1 kk neuvola
Pituus 54cm ( 50cm)
Paino 4300gr (3180)
Pipo 37( 33)

poika syö n. 2h välein yöllä 3h tunnin välein. Päivisin nukkuu 2 pitkät unet ulkona n. 3h ja muuten ottaa pikkunokosia. yöllä menee nukkumaan n. 22-23.00 ja nukkuu 2 x 3h pätkiä ja aamuyöstä vähän levottomammin. Iltaisin enemmän kitinää jos päivärytmi muuttuu tai ei ole nukkunut kunnolla esim kyläilyjen takia niin heti reagoi. Masuvaivoja ollut ja nyt kun olen aloittanut Rela-tipat ja Cuplatonon niin helpottaneet huomattavasti. Kiltti poika ja niin suloinen että!

Voimia kaikille valvojille ja itkuisten äideille. Kyllä meidänkin herra osaa itkeä ja avaa kyllä heti urut täysille jos jokin vaivaa!

Imettänyt olen ja maitoa tulee tosi paljon. ainut isompi ongelma meillä on ollut toi tissillä olo. Poika raivoaa välillä oikein toden teolla tissillä ja tämä äiti ei kyllä osaa tulkita mikä milloinkin poikaa vaivaa! pullosta olen välillä sitten antanut pakastamaani maitoa kun on hermot mennyt tissillä raivoamiseen. Onko muilla tissillä raivoavia pikkuisia?

T:SEE ja Onni-Manni 1kk

Kiitos tuosta kalevalakoru-vinkistä :) niillä on kivoja solmioneuloja.

Täällä myös hikoillaan ja palellaan öisin :wave: on juu tosi kiva vaihdella lakanoita tiuhaan, kun ovat jatkuvasti hiessä/maidossa/puklussa...

Meillä poika ei oikein tykkää tutista, yritän sitä joskus tarjota. Selkeästi tissinkaipuu on toisinaan vain imemisen tarvetta. Ei aina jaksaisi olla itse huvituttina :snotty:

Osaakos alle kuukauden ikäinen jo nauraa/hymyillä? Ilmavaivoiksi ne kai useimmiten kuitataan. Mun mielestä meidän jäpikkä kihertelee ja hymyilee :xmas:

Onnea SEE :flower:
Meillä myös noita tissiraivareita. Ihan yhtäkkiä saattaa alkaa mesoamaan. Olen aina lopettanut syötön siihen paikkaan, ja isä (jos on kotona) tai minä lähtee kävelyttämään ympäri kämppää.
Luin jostain, että ne saattavat johtua maidon suihkuamisesta tai toisaalta siitä, että maitoa ei heru tarpeeksi nopeasti.

heippa!

Näin se aika menee ja pieni jo 1kk! Uskomatonta..tosin vieläkään ei synnytyksen kauhukuvat ole yhtään laantuneet. :eek:

Meillä arki hakee edelleen muotoaan, mutta ihan kivasti menee. Tyyni ja rauhallinen neitonen meille on saapunut. Tosin osaa kyllä ruokaansa vaatia! Onneksi imetys alkuhankaluuksien (lievästi sanottuna) jälkeen onnistuu nykyään.

Kaipaisin neuvoja tuttiasiaan eli vinkkejä siitä, miten olette saaneet vauvan ottamaan tutin. Meillä neidillä kova halu imeä, mutta yökkii kun yritän tuttia laittaa. Pari kertaa se on hoksannut hetken sitä imeä, mut sit heti sylkäissyt pois. Niin, ja mitkä tutit olette havainneet parhaiksi?

Jaksamisia kaikille erinäisiin hetkiimme! :hug:

Mie ostin tänään Kappahlista röyhelösukkikset :saint: Tytölle siis ristiäisiin, en itelle :LOL: Myös Lindexinllä niitä tosiaan näytti olevan.

Meillä tyttö alkoi hymyilemään 3½ viikkoisena suunilleen =) Nyt naureskelee jo kovasti. Neuvolasta saatu hymynaama kyllä kirvoittaa ne makeimmat hymyt :heart: :D

äippähki meillä kelpaa ainoastaan MAM:in tutit, sellaset muotoillut ei kelpaa ees hätätilassa. Meillä sen saa parhaiten pysymään suussa, kun sormella vähän painaa/kutittaa ylähuulta, kun tuttia tarjoo ja sit hetken pitelee sitä tuttia siinä paikoillaan, että saa kunnon otteen. Tosin tuo ei juurikaan huvikseen tuttia lutkuttele, nukahtaessa melkeen vaan.

SEE, huh...onneksi kaikki nyt hyvin :hug:

Meillä kakattiin ennen vain kerta päivään, nykyään vain joka toinen päivä :D

Jaahas, meijän ruuhkatukat tul parturista, pitää mennä kattoo millasille näyttää :D :D Tai kuin paljo esikoinen antoi leikata takahiuksia ;) :whistle: Sillä meinaan takaletti ylettyi melkeen puoleen selkään!!!! Ja kyseessä 10v poika ;) :D

Jahvetti ja Helmi-neiti

vanamo: ei siis olla sit tota peitto tms -juttua edes väsyksissämme tajuttu yrittää, joten kiitos vinkeistä! :) menee kokeiluun heti illalla!

shiva: ei oo tuttia meillä käytössä... pitäis ottaa varmaan sitten... mut vähän sen käyttöönottaminen arveluttaa sen tähden kun haluisin jatkossakin imettää, mutta sen imemisen kanssa on jonkin verran ollut ongelmaa, niin en haluis että menee ihan pilalle sit se puoli jos otetaan tutti käyttöön??!

hikoilusta: kyllä vaan, ihan törkeää on täälläkin :x ja maidon pakkautumisesta: mulla ei pakkaudu... ylimääräiset valuu/suihkuaa ulos... :D :x :xmas: :$ joten en siis tiedä että onko se sen parempi... mulla on lähes kokoajan paidat märkänä... saati sitten yöllä, silloin sitä maitoa vasta valuukin! ...eikä viitisis kokoaikaa maidonkerääjiäkään käyttää (niistä on tullut meitsin vakiovaruste :D ) ...niin ja siis pumpulla en saa mitään herumaan, pumpatessa tuntuu maidontulo lakkaavan... :eek:

Kiin: sä kun testailit niitä (babyidean?) nauhavaippoja niin olisin kiinnostunut että miten ovat toimineet?? =) ...itelllä hyvät kestot vielä hakusessa...

ja muutkin kestoilijat: mikä teillä on vaihtoväli kestojen kanssa? ja mitkä on hyviä settejä? kun musta tuntuu että poika pissii niin rankasti että yhdet pissit vaippaan kun pärähtää niin heti tulee läpi? ...vai eikö mulla oo tarpeeksi imuja sitten... (tulee vaan niin tuhottoman paksut kerrokset peppusen ympärille että poika on hirveissä raivareissa...)
--- ja sit vielä että saatteko maitokakkatahrat (juu, justiin ne keltaset) jotenkin pois pestyä vaipoista? mulla on pesupähkinät käytössä ja sit pulveri LV-color ja kumpikaan ei pese keltasia läikkiä pois vaipoista?! :/

:muoks: ja eikö teillä muillakaan toimi tuo kursivointi?

Muakin kiinnostais kuinka ne nauhavaipat on toiminu!
Ja tuntuu olevan sama ongelma kun [/b]emmiellä että heti tulee pissat läpi kestoista, tosin mulla ei kovinkaan tota kokemusta vielä oo et lähinnä noi pakkauksen kestot. Noi loput taitaa olla vielä vähän isoja koska roikkuvat polvissa asti... Ei sen puoleen, meillä kyllä tuntuu tulevan pissat läpi/yli noista kertiksistäkin, monta kertaa saa vaihtaa päivän aikana vaatteet :/ Nauroin miehelle eilen että on se hyvä että toi ulkopuku tulee pestyä usein mutta tarviiko sitä nyt joka käytön jälkeen pestä :whistle: Onneks on useempi ulkopuku ;)

Tutti meillä on käytössä, heti kokeiltiin kun kotia tultiin ja tuli kyllä tarpeeseen. Poika on kova imemään ja sillä on saanut noi tissitkin välillä hetken rauhaa kun koko ajan oli syömässä. Aina ei tarvi nukahtaessa tuttia ja useasti sen sitten jossain vaiheessa sylkäsee pois. Yöllä kun alkaa ähistelee ni tarjoon eka tuttia, joskus nukkuu sen kanssa viel pari tuntia, aina ei toimi vaan vaatii maitoa heti.

SEE:lle Onnea! :flower: Oli kyllä rankan kuulonen synnytys :hug:

Yöhikoilu mulla loppu muutaman yön jälkeen.

eka
Hymy luultavasti bongattu eilen, tosin oli niin pikanen että kuvittelinkohan vain.. Tänäänkin tuli vähän hymyn tyylistä virnistystä...

Nimi on vihdoinkin päätetty! Tosin onhan ristiäisiin vielä aikaa että ehtii muuttuakin mutta kyllä tuo nyt niin oikealta kuulostaa, jotenkin loksahti kohdalleen =)

Vinja ja Urmi 4vko

ps... ei toimi kursivointi tosiaakaan oikein :headwall:

iltaa vielä!

SEElle onnea ja tervetuloa tälle puolelle!

tulin vielä katsomaan netistä lentoja, joten pitihän sitä samalla tännekin poiketa :).

tuttiasiasta piti sanoa, että meillä ei neidille maistunu tutti aluksi ollenkaan, eli todellakin saatiin opetella sen käyttöä. vaavi raivostu ihan silmittömästi aina kun se tuotiin lähellekään, mutta sairaalassa hoitsut tiputtivat siihen muutaman tipan sokerivettä ja sitten sinnikkäästi tarjosivat sitä hänelle silleen, ettei päässyt heti sylkäisemään pois (silleen kun Jahvetti kuvaili).. kotona me sitten kokeiltiin joka päivä pieni hetki (ilman sokerivettä tosin) ja parin viikon opettelu kantoi hedelmää :). eli tarjoan juuri tohon imemisen tarpeeseen sitä tuttia tai vaihtoehtoisesti pinnikseen nukutettaessa. edelleenkin on ihan turhaa tarjota sitä, jos vaavi on pahalla tuulella, koska silloin tutti raivostuttaa vaan entisestään. mutta just uniselle ja nyrkkejä imeskelevälle pikkuiselle toi tutti on ollut ihan pelastus. meillä oli aluksi nukin tutti käytössä, mutta havaitsin mamit paremmiksi. ton nukin kanssa siis huomasin jotain vaikutusta imetykseen, jos vauvan antoi eka syödä tuttia ja sen jälkeen imetti.. se lussutti rinnalla samalla tavalla kuin tutin kanssa, jolloin mun mielestä nieleskeli ilmaa enemmän eikä muodostanut sellasta kunnon imutyhjiötä, joten en oo sit nykyään enää tarjonnu tuttia just ennen syömistä. ja tosiaan toi mamin tutti on mun mielestä paremman muotoinen, eli vaavi ei imuuttele rinnallakaan oudosti vaikka heti tutin jälkeen imettäis. ja mamin tutista ei myöskään tuu mitään yökkäysrefleksiä niinku siitä nukin tutista. mutta varmaan kokeilemalla löytää sen parhaan, kannattaa varmaan ostaa muutama erilainen ja katsoa mistä vaavi tykkää.

hymyjä meillä on kans bongattu tässä viikon ajan ja jotain naurun tapaisia hekotuksiakin oon saanu houkuteltua esiin, kun oon malliksi kikatellu ja kutitellu vauvelia. harmi vaan kun en millään saa kuvattua niitä ihania nauruilmeitä, kun ne vaihtuu niin supernopeasti ettei oma liipaisinsormi oo tarpeeksi herkkä. pitää varmaan ottaa handycam avuksi tässä joku päivä, ni sais muistoja talteen myös näistä ensi hymyistä.

lentämisestä olisin kysynyt, että onko joku jo lentänyt vaavin kanssa? mitään alaikärajaa siihen tuskin on, kun jatkuvasti koneissä näkyy ihan pikkuvauveleitakin. vähän vaan mietin, että mitenköhän vauvan korvat kestää paineenvaihtelut nousun ja laskun aikana..?!? kotimaan lennosta olis siis kyse, joten matka-aika ei ole pitkä, ja saatais hyvää kokemusta pidempiä lentoja ajatellen. itse ajattelin, et vaavi olis kätevintä viedä kaukalossa koneeseen, niin olis sit kaukalo mukana määränpäässäkin.. pitää toki vielä lentoyhtiöltä kysyä, että saako sen kaukalon ottaa sinne matkustamoon. mutta tosiaan jos jollakin on jo kokemuksia, ni mieluusti kuulisin kokemuksia :)

mutta nyt tosiaan varauksia tekemään ja saa riittää tämä sepustus tällä erää. kivaa illanjatkoa kaikille!

evaellen Nauhavaipat on ollu oikein hyviä ja tosi pitäviä harson ja bumpy-kuoren kanssa :) Ei isommatkaan löröt pääse lahkeesta valumaan. Ainut miinus on, että niitä on tosi rasittavaa pukea eläväiselle vauvalle, jää helposti jostain löysälle/vinoon ja paketointi pitää alottaa alusta.

Arttu rupes hymyilemään 3,5 viikkosena ja vastavuorosta hymyä on tullu noin 2kk ikäsestä. Nyt virnistellään päivittäin :) Parhaimmat hymyt tulee meilläkin siitä aurinkonaamasta, tutuista kasvoista (äiti, isä, mummi, täti) ja keltasesta kirahvihelistimestä B)

Hellou,

Onnea SEE vauvan johdosta! :flower: Ja voimia! Saapikos kysyä, missä sairaalassa synnytit?

Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Meillä tyttö alkoi hymyilemään 3½ viikkoisena suunilleen =) Nyt naureskelee jo kovasti. Neuvolasta saatu hymynaama kyllä kirvoittaa ne makeimmat hymyt :heart: :D
[/b]
Meillä ensimmäinen oikea hymy tuli tasan neljän viikon ikäisenä: vastasi mulle hymyyn. :heart: Tahattomia hymyjä on tullut alusta alkaen, jo synnärillä =) Ja meilläkin tuo neuvolan hymynaama saa lähes poikkeuksetta aikaan kunnon hymyt, mutta kyllä äiskälle ja iskällekin hymyillään päivittäin. :D

Tuota tutin imemistä täytyy tosiaan vauvalle vähän opettaa, eli alkuun ihan vaan pitää tuttia hellästi vauvan suussa. Vähitellen vauva sitten oppii itse imemään siten, että tutti pysyy suussa. Jos oppii, kaikkihan ei ikinä opi tutille... Meillä tytsy tykkää eniten Aventin tuteista, mutta myös MAM, NUK ja Ainu on käytössä. :) Meillä myöskään, kuten Jahvella, ei tuttia huvikseen imeskellä. Joskus kelpaa rauhoittumiseen, muttei aina siihenkään.

emmie: Kursivointi ei oo mulla toiminu piitkään aikaan... :/

Kestoista: Meillä on myös joskus jääny harsoihin keltaisia läikkiä maitokakasta. Mutta taitaa riippua vähän siitäkin, että miten nopeesti vaipan saa koneeseen, että lähteekö pois... Meillä on käytössä joko Ecover- tai Ole Hyvä- merkkistä pesuainetta, ja molemmilla on pääsääntöisesti lähteny. Huuhteletteko vaipat ennen koneeseen laittamista? Btw, nyt kun meillä on olosuhteiden pakosta käytetty pääasiassa noita kertiksiä, niin hyi helkkari, kun kertisroskis haisee. :x :x :x Ja jos joku vielä joskus väittää, että kestovaippailu aiheuttais hajuhaittoja, niin voin kertoa, että eipä haise tuo kestosankko yhtään verrattuna tohon roskikseen... :x Huh huh, ja joka päivä kuskataan kuitenkin nuo rodet pois... :x Meillä on siis myös noita nauhavaippoja, mutta mä oon kokeillu niitä tytsylle vaan silloin n. viikon ikäisenä, niin en osaa sanoa juuta enkä jaata... :/ Olivat silloin ihan liian isoja vielä. Kokeilen tässä joku päivä niitä, ja kerron sit miltä vaikuttaa...

Jepa jee, jänskättää tuo tuleva reissu Pemmin kanssa. :xmas: Ollaan menossa pääsiäiseks mun porukoille. Matkaa ei tosin oo autolla kuin reilut 200 km, mutta kuitenkin... :xmas:

P*RSKUTA!!!! :kieh: :kieh: Pitikin mennä kehumaan kiltillä vauvalla, eipä nukuta enää ja kitistään suurimaksi osaksi päivää.... :/ On kyllä ihania nauru/hymy aikoakin mutt sylissä vaan viihtyis :whistle: Kohta mennnään ekaa lääkäri neuvolaan....6vkoa on ikää! tulen kertomaan mitä siellä sanottiin.. :wave: Pukluia riittää.. vaatteet meni taas vaihtoon molemmilta.. heips!

Tarppa ja Netta 6vkoa!

Tyttiliini
SEE, meidän tytsi, myös tasan 1 kk, on välillä harrastanu tota tissillä raivoamista, enkä mäkään tiedä, mistä siinä oikein on kyse. Tai vaikuttaa siltä, että aina on vähän eri ongelma. Joskus sitä tuntuu suututtavan, jos maitoa ei tulekaan (on myös tissiroikku, olis siinä koko ajan). Joskus taas suututtaa, kun maito suihkuaa kovasti. Ja välillä kyse taitaa olla siitä, ettei sillä nälkä oliskaan, vaan esim. väsy ja se ei vaan oikein tiedä mitä asialle tehdä...

Ylipäätään neiti on kyllä aika tyytyväistä sorttia
B)

Mutta hei, onko kenelläkään vaikeuksia opettaa vauvalle yön ja päivän eroa??? Meidän esikoinen oppi yöllä nukkumisen ihan itsestään, mutta tämä tapaus vaan yhä vielä kuukauden iässä alkaa kukkua hereillä tossa yhden-kahden maissa yöllä ja saattaa mennä pari tuntia ennen ku saan sen uudestaan nukahtamaan. Arrgh!!! Kaikkea mä olen yritelly, imetän ja annan välillä vastiketta ja tuttia olen tyrkyttäny (mä olen tuttien ystävä, mainio kapine tuomaan vauvalle turvallista oloa!). Joo ja unipussissa nukutan ja syötän yöllä, koska meidänkin vauveli tuppaa heräämään kun sen siirtää syömästä takaisin omaan sänkyyn. Mutta ei auta! Muilta yösyötöiltä se kyllä uinahtaa yleensä uudelleen, mutta kahdelta yöllä sillä on päivä. Huokaus :x

No juu, nyt lähdetään tytön kanssa vähän kaupungille shoppailemaan. Mukavaa päivää kaikille!

Tyttiliini ja pikkutytsy 1kk

Yhteistyössä