maanantaita kaikille!
ensinnäkin hirveesti jaksamista kaikille kitisijöiden äideille! :hug: me ollaan selvitty parilla itkuisella illalla ja silloinkin syynä on selkeesti olleet vatsavaivat, mutta jo niistä muutamista kerroista opin, että on todella raastavaa kuunnella vauvan itkua, kun näkee että toinen on kipeä, mutta ei itse voi auttaa.. ja onhan se turhauttavaa, jos vauva hellästä hoivaamisesta huolimatta vaan raivoaa, mutta ei se kuitenkaan vanhempiensa takia sitä tee ja useimmillahan noi itkuajatkin helpottaa silloin kolmen kuukauden iässä.
meillä oli pitkästä aikaa eilen itkuinen ilta, kun viikonlopun yli oli kauheesti vierailijoita. vauva ei siis saanu nukuttua säännöllisesti kunnon päikkäreitä, ja oli sitten illasta ihan yliväsynyt ja muutenkin rytmi sekaisin, ja siihen päälle vielä vatsaa väänsi. joten voin sanoa, että mukavaa kun on taas maanantai ja ollaan palattu hyvään, tasaiseen arkirytmiin. ainakin meidän vauvasta huomaa, että tää säännöllisyys päivästä toiseen on tosi tärkeetä, koska silloin vauva on hereillä ollessaan oikeesti virkeä ja hyväntuulinen eikä itkeskele sen kummemmin. mutta toisaalta tykkään kyllä noista vierailuistakin kovasti ja musta on pelkästään mukavaa kun porukkaa käy kylässä, joten vähän ristiriitaiset fiilikset on tämänkin suhteen. jospa sitä vaan jatkossa yrittäis ajoittaa noi kyläilyt vähän paremmin eikä sopis samalle päivälle niin paljon tapaamisia...
mutta yö meni onneksi mukavasti. syötin vauvelin yhdeltätoista, jonka jälkeen itkemisestä uupuneena neiti nukahti välittömästi mun syliin. menin itse samantien nukkumaan ja seuraavan kerran heräsin hikisenä kello 5:20 siihen että maito oli aivan pakkautunut, joten oli pakko herätellä vauvaa syömään. hän nukahti sitten mun viekkuun heti syötön perään ja seuraavan kerran herättiin vähän ennen ysiä kun isukki lähti töihin. aamupesujen ja syömisten jälkeen laitoin neitokaisen liinaan, että pääsin tekemään vähän kotihommia ja syömään aamupalaa ja siinä hän nukkuikin sitten 1,5h. syötön ja seurustelun jälkeen aloitettiin seuraavat päikkärit, jotka ovat kestäneet nyt jo 3h. kunhan herää, niin syödään ja seurustellaan ja väsymyksen merkkien ilmaantuessa lähdetään pitkälle lenkille. samantyyppisellä rytmillä mentiin melkein koko viime viikko..
onko teillä muilla imettäjillä vielä yöhikoilua? mulla oli sellainen kuva, että sen pitäis loppua parin viikon kuluessa synnytyksestä, mutta vauva on kohta kuukauden ikäinen ja siltikin herään harva se yö ihan hikisenä siihen, että maitoa on pakkautunu ja on pakko saada se ulos.
evaellen me ostettiin ristiäisiä varten sellanen supersöpö valkoinen, kauluksellinen body sellon
bobosta. siinä ei oo siis mitään printtejä ja on tosi tyttömäinen ja juhlallinen, vaikkakin simppeli. niillähän on liike myös kampissa, joten kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa ja kysymässä.. mekään ei olis löydetty, ellei myyjä olis tullut avuksi. siihen päälle tulee sellainen raikas, punainen (pikkuvanha) vekkimekko ja alle valkoiset sukkikset, jotka mulla on vielä etsinnässä. h&m:llä ei ollut kokoja, ja noissa pikkuliikkeissäkin oli tosi huonot valikoimat.
omasta ristiäispukeutumisesta: itse laitan ristiäisiin benettonilta ostetun vaaleanpunaisen keijukaismekon (kaveri käytti tota nimitystä kun näki kyseisen vaatteen) ja siihen sopivan huivin harteille. miehellä on puku ja mun mekkoon sopiva skraga. itse mietin pitkään, että onko mun mekko liian kesäinen/liian hempeä keväällä järjestettävään kirkolliseen tilaisuuteen, mutta ollaan kyllä aina tykätty pukeutua ja laittautua viimeisen päälle jos on juhlavasta tilaisuudesta kyse. ja toisaalta huomasin, että näin imetysaikana meinaa osaa omistamistani "fiksuista" olkaimettomista mekoista näyttää vähän hassulta, kun ne on ostettu entiseen kuppikokoon sopivaksi
.
vanamolla oli tosiaan hyviä vinkkejä
emmielle, mutta kysyisin vielä, että onko teillä tutti käytössä? meillä tutti auttaa kovasti tuohon pinnikseen nukuttamiseen, vaikka muuten olenkin yrittänyt tutin kanssa nukkumista välttää (käyn ottamassa aina jossain vaiheessa vauvan nukahdettua sen pois, koska en halua, että tottuu nukkumaan se suussa). tutti vois myös auttaa tuohon jatkuvaan syöttämiseen, ellei sit vauva ole oikeasti todella nälkäinen tunnin välein. meiän neidillä on vaan kova imuntarve välillä, jolloin on kiva antaa sille tutti imuteltavaksi, kun muuten saisin itse olla tuttina. ja olen siis huomannut tämän imuntarpeen siitä, että vauva ei rinnalla syö tehokkaasti vaan lähinnä imuuttelee omaksi ilokseen ja leikkii käsillään (mm. työntää sormia yksitellen suuhunsa ja lällistelee iloisesti sillä maidolla). näissä tilanteissa hän on sit ollut tosi tyytyväinen, kun olen tökännyt tissin sijaan sen tutin suuhun, niin on sitten saanut sitä lussutella ja hypistellä. ja tosiaan näinollen mun ei tarvitse olla syöttämässä kuin suunnilleen kolmen tunnin välein.
noniin, nyt kuuluukin taas sopivasti pöhinää tuolta makkarin puolelta, joten meillä taitaa olla seurustelua, syömistä ja vaipanvaihtoa edessä. kivaa alkavaa viikkoa kaikille ja hurjasti voimia väsyneille!