***HELMET 2008***

sellanen kysseäri.. onko tietoa voivatko tk:ssa esim.jälkitarkastuksen yhteydessä "korjata" repeämä haavaa..mul jäi repeämästä tuonne välilihaan sellanen "ylimääräinen" uloke, joka haittaa mm.pyyhkiessä. Lisäksi se on kipeämpi, kuin muutoin repeämä kohdat. on sellanen "rellukka"..nyt hirvittää et jääkö se pysyväksi. Ompeleet ovat jo liki sulaneet ja turvotuskin no hävinnyt..nyt synnytyksestä 2vk

Oli sitten väsyttävä ilta, tytsy itki lähes koko illan ja oksensikin tunti syönnin jälkeen kaiken pois :eek:. Vatsaväänteet on mun mielestä muuttaneet muotoaan.. Onneksi tänään mennään lastenlääkärille.

Jännä miten eri käytännöt on eri paikkakunnissa! Täällä Espoossa ei neuvolantädit käy kotona ja kun oltiin maanantaina neuvolassa ja todettiin että vähän flunssainen tyttö niin sanoi että ulkona voi olla. On kuulemma parempi kosteustasapaino kun sisätiloissa..

Mies otti lomaa, kivaa!

Civindal Kipeenä kannattaa imettää, jos suinkin jaksaa ja pystyy. Lapsi saa silloin sinun elimistösi tuottamia vasta-aineita pöpöäsi vastaan ja säilyy todennäköisemmin ilman sairastumista. Liki tyhjän tissin lussuttaminenkin auttaa, varsinkin jos lapsi saa otteen paljaasta rinnanpäästä.

Meillä käy kotiutumisen jälkeen ensin äitiysneuvolasta terveydenhoitaja kotona ja sitten lastenneuvolan eka kerta tehdään myös kotiin.

Joo, aikas ohimenevää oli se pahamieli, viime yönä nukuttiin kaikki taas hyvin :)
Ressaan varmaan vaan niitä nimiäisiä, kun ne nyt on ensimmäiset meidän lähisuvussa ja jänskättää että miten ihmiset suhtautuu, äitiltänihän sain jo haukut "kissanristiäisistä". Mutta yritän jättää omaan arvoonsa...

Tänään kokeilin ekaa kertaa kantoreppua ja alkukitinän jälkeen Mokkula huomas että wau, täähän on hyvä paikka nukkua =)
Saa itekin tehtyä vähän asioita kun tää on sellanen sylivauva että mihinkään häntä ei saa jättää yksin makoilemaan....
Se vaan kun joskus raskausaikana luin jotain että lapsen jalat menee jotenkin väärään asentoon tällasissa kantorepuissa niin kuinka paljon vauvaa uskaltaa repussa kanniskella?

Kantoliinaa koitin, mutta oon vaan niin tyhmä etten saanut sitä millään hyvin vaikka kuinka ohjeita tuijotin...

Täälläkin olisi terveydenhoitaja tullut ensi-käynnille kotiin, mutta me käytiin neuvolassa, koska haluttiin selvittää oliko paino noussut (eli riittääkö maito). Kotikäynnillä kun ei kuulemma vauvaa punnita.

Viime yö oli taas :kieh:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Hitto, että minnuu ottaa päähän, kun toi pentu ei NUKU! |O |O
Niinpä. Näin aamulla kaduttaa taas kovasti kaikki vihamieliset ajatukseni, joita yöllä pyöri päässä vauvaa kohtaan :(
Sitä kun on vaan niin väsynyt, kun tunnin maksimissaan saa nukkua, ja taas sama syöttö-ja nukuttelurumba uudestaan alusta.
Kaksi kertaa annoin pulloakin yöllä, mutta ehei, ei nukuttanut pikku-ukkoa niidenkään voimalla.

Teillä on Kiin ihana tilanne, kun miehesi tekee töitä kotosalla (muistanko oikein?). Mä en raaski mieheltä pyydellä apuja yösyötöissä tms. kun se joutuu aamulla aikaisin raahautumaan töihin. Ihan niinkuin saisi kuitenkaan nukuttua..

Noh, kaipa tää tästä vielä iloksi muuttuu. Ja nukkuuhan se poitsu nytkin parvekkeella.

Ihana ilma täälläkin, vaunulenkille iltapäivällä.

Pessi ja pieni 3vk 3pv

Mulle oli tullut s-postiin Vauva-lehden tarjous. Sorruin tilaamaan, ja tilaajalahjaksi valitsin kantopussin vai mikä se on nimeltään se "muotoon ommeltu" liina. Tulisipa äkkiä, olisi kiva kokeilla.

zuku Täälläpäin käyvät kaks kertaa. Me tosin mentiin terkkarille toisella neuvolakäynnillä, kun mie niin halusin. Halusin jotain "asiaa" ulkomaailmaan, kun monta viikkoa piti olla sisällä vaan vauvan kanssa.

Pusuapina Hyvä, että mieli on parempi :hug:

Pessi Juu, mie olen siinä onnellisessa tilanteessa, että me miehen kanssa vuorotellen hoidetaan Arttua öisin, kun mies pystyy tekemän töitä mihin aikaan päivää tahansa. Sen verran vaan pitää kattoa, että sellaset työt, missä joutuu soittamaan asiakkaille, pitää tehdä virka-aikana ennen neljää.

Viime yö oli meillä taas rauhallinen :) Arttu pisti nukkumaan 22 ja heräs syömään kahen tunnin välein. 9.30 noustiin ylös, seurusteltiin pari tuntia ja nyt Arttu nukkuu päikkäreitä sohvalla :)
Perhetyöntekijä kävi eilen ja saatiin pari vinkkiä öitten rauhottamiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Perhetyöntekijä kävi eilen ja saatiin pari vinkkiä öitten rauhottamiseen.
Kerrotko mullekin..? :D
Syötetään hämärässä, ei jutella ja syömisen jälkeen vähin äänin takasin omaan sänkyyn. Ei sen ihmeellisempiä :)
Mie olen ottanu öisinkin Artun mukaan keittiöön maidon tekoon, kun itkee niin kovasti nälissään ja mies sit herää siihen. Viime yönä sitten jätin sänkyyn itkemään ja kävin tekemässä sen maidon. Makkariin en laittanu valoja ollenkaan (yleensä laitan lukuvalon päälle) ja jätin eteiseen valon ja makkarin oven auki, kun syötin sängyllä. Mie tarviin sen pienen valon, kun Arttu on niin eläväinen ja välillä tölväsee pullon pois suustaan niin mie en pimeessä nää laittaa sitä takasin, kun se tuttikin pitää olla tietyn päin suussa :/ Viime yönä Arttu nukahti ongelmitta omaan sänkyyn syöttöjen jälkeen, mutta "huonoina" öinä on levoton nukahtaja niin sillon kääräsen pojan pussilakanaan ja siinä tuudittelen uneen ja lasken sänkyyn niin ettei viileä sänky sitten herätä heti uudestaan.

zuku Piti vielä sanoa tuosta käsien rikkumisesta, että täällä kans on yhet ihottumaiset kädet :( Ovat pienillä rakkuloilla ja kipeet! :( Mie yritän pestä käsiä vaan sillon kun on "pakko" (vessasta tullessa, kakkavaipan vaihdon jälkeen) ja rasvaan samantien, kun kädet on vielä kosteet. Sillon kuulemma ihoon imeytyy rasvan kanssa mahollisimman paljon kosteutta. Jos pesen pulloja käsin, käytän tiskihanskoja. Tiskiaine on sellanen mitä miun kädet ei kestä yhtään! |O

Pessi meil terkkarille on vauva "puntari" mukana, ku tulee kotikäynnille.. muistan et ku olin "pieni" niin sillonen terkkari punnitti pikkusisarukset kalavaa-alla :D
Kuin pian oletta antaneet vauvan nukkua ulkona niin pitkään kuin nukuttaa...me aloitettiin ulkoilut viime Pe..pikkuhiljaa ollaan pidennety 15minuutista tuntiin..nyt on niin mahtava ilma et tekis mieli antaa toisen nukkua, ku niin rauhallisesti nukkuu...

Mä annan vauvan nukkua parvekkeella tasan niin kauan kuin unta riittää :xmas: maksimissaan tainnut vedellä hirsiä pari tuntia. Nyt on niin leudot ilmat, ja meillä parvekelasit joten tuulikaan ei haittaa.

Pelkästään olen tuon tyyppisiä haalareita käyttänyt (yöllä lähinnä ).

Miksiköhän meidän terkka ei harrasta "kalavaakoja"?

terve.

kevytmelankolia itse puen silti bodyn vaikka laittaisinkin kokopuvun en tiedä miksi... ;)

1kk neuvola takana ohhoijaa tuntee itsensä taas niin tumpeloksi/masentuneeksi/rumaksi huonoksi äidiksi. Sain meinaan lapun jossa lukee seulonta ja kysellään ties mitä oloja mitä olen itsessäni huomannut viimisen viikonaikana... no öö jos vaan maitoa olisi tullut enemmän ja siitä riittänyt neidille sinne 4 kk ikään olisin ollut iki onnellinen. Mutta ei niin ei. Pelkät vitun nahkaläpät jäljellä ja mitkään tissiliivit ei sovi.. vatsa on kuin seeprakuosinen matto ja alkaa olemaan persekkin leviämis suuntaan. Mene tässä sitten naimisiin ja yritä näyttää hyv'ältä. Mitään inspiraatiota/motivaatiota tehdä mitään. :headwall:

Anteeks purkaus.

Niin ja neitihän kasvaa 56cm 5015g ja pipo 39cm

että silleen...

Sitten mä luulin että mun menkat alko jo mut sieltä ei tullut kuin pyyhkiessä punaista ja siteeseen koko päivänä pieni vaivanen ruskea viiru ja sen jälkeen ei ole tullut mitään... Mistäköhän johtuu??? ja siis sitä ennen viikon ollut ihan vuodotonta. :/

noh nyt täytyy taas mennä.

Tsemppiä muille. :hug:

Meillä päin käy myös ensin äitiysneuvolan terkka kotikäynnillä kun vauva on n.viikon ja lastenneuvolan terkka tulee sitten kun kaksi viikkoa täynnä-ja sitten kuukauden iästä alkaen normaalit neuvolakäynnit. Molemmilla kotikäynneillä neiti punnittu sellaisella vauvojen "matkavaa´alla" joka kasataan parista osasta. Jännä kyllä miten paljon käytännöt vaihtelee...

Tyty nukkuu ulkona niin kauan kun nukuttaa, joko ihan ulkona tai sitten meidän lasitetulla parvekkeella. Terkka sanoi jo ekalla kotikäynnillä kun tyty oli sen viikon, että rohkeasti vaan ulos kun kelit leutoja ja just et eka päivänä vartti-puoli tuntia, seuraavana tunti ja sit saa antaa nukkua niin pitkään kun nukkuu. Ja hyvinhän tuo ulkona nukkuu, 3-4h, välillä saattaa herätä huutelemaan jos on tutin tarpeessa, mutta jatkaa unia kun saa tutin suuhun.

kevytmelankolia kokohaalari meillä vain yökäytössä ja pelkästään haalaria ollaan käytetty.

hilunen & tyty 4vko

No niin, lastenlääkäri on tavattu. Tais olla enemmänkin äidin mielenrauhan palauttamista..vaikkakaan en sitä saanut vielä ihan takaisin.
Tyttö oletettavasti imaisee turhan hätäisesti maidon kitusiinsa että oireena tulee ns.takaisinvirtausta pitkänkin ajan kuluttua syömisestä. Tää takaisinvirtaus on refluksiaa.. Fysiologista ja kuulemma yleistäkin pikkuvauvoilla, johtuu myös suoliston kehittymättömyydestä..
Röyhtäytyksen tärkeydestä muistutti ja että pää kannattaa pitää ylempänä, myös nukkuessa. Meillä tosin yöt on menneet hyvin. Se, että vauva itkee ja sitä heijaa tms. ei tarkoita sitä etteikö sitä auttaisi. Apu vaan kestää hieman, tilanne rauhoittuu ajallaan.. Oli sitä mieltä että tutin käyttökin hyvä, itkiessä on parempi että vauvaa imee tuttia. Ilman tuttia kun sitä ilmaa menee lisää sisuksiin. Ja sitterikin hyvä, samoin rintareppu/kantoliina. Näytti myös erään hierontatavan: hellästi hieroo vatsaa myötäpäivään pyöreästi aloittaen vauvan oikean lonkan kohdilta edeten vatsaan ja siitä lonkkia kohti.
Ja tulihan se mitä mä vähän "odotin", vaikkakin eri sanoin: vauvat itkee. piste.

Painoa tullut kuitenkin hyvin ja relatippoja kehoitti kokeilemaan. Jos tilanne jatkuu, kontrollikäynnille. Tarkoittanee vissiin sitä että jos ei tyyliin kolmen kuukauden ikään mennessä tilanne rauhoittunut, voidaan tutkia enemmän.

Että näin. Tyttö itki kurkku suorana tossa tunnin ja nyt kuuluu nikottelun ja tuhinan sekoitusta sitteristä. Jospa menis kohta unten maille.. Pääsis vanhemmatkin nukkumaan.

Mä meen huomenna kampaajalle ja vähintäänkin kattomaan vaatteita Selloon. Mies pitää taloutta yllä sen aikaa :)

sellasta tulin tänne kyselemään että onko kellään kokemusta kohdun laskeumasta? kun tässä paikkojani tutkiskelin niin kohdunsuu tuntuu olevan aikas alhaalla..onko se ihan normaalia vai voisko olla tuosta laskeumasta kyse? olen kyllä lihaksia yrittäny kovasti treenailla, ku luin että lihasten heikkoudesta johtuen voi laskeutua..jälkitarkastuksessahan se lopulta selviää mut sitäkään ei oo vielä varattu niin jännittää..

Pusuapina minä kantelin esikoista tosi paljon rintarepussa vauva aikaan ja ei sillä oo ainakaan koskaan ollu jalkojen kans ongelmia, tätä nykystä en oo vielä kerenny siinä kantelemaan, voiski huomenna kokeilla sitä :D

kevytmelankolia kokohaalarin alla käytetään bodya,se on aina päällä,oli päällivaate mitä vaan.
kotikäynneistä meillä terkka kävi ekalla viikolla 2 kertaa ja seuraavalla viikolla kerran,senkin jälkeen olis tullut mut mentiin neuvolaan kumminkin...vaaka ollut mukana kotikäynneillä.
ulkoilusta meille terkka sanoi että ei kai kukaan oikeesti vie vauvaa 15 min ajaksi ulos.tarvittavat totuttelut on tulleet autoon siirtymisestä ym...!tunnin sanoi olevan ekalle kerralle hyvä aika,siitä eteenpäin ihan niin pitkään kun vauva nukkuu.

meillä vauva on kova valvomaan öisin.päivisin on mitä ihanin nuori herra,hymyilee ja juttelee jo kovin,kamalan seurankipee :heart: kokoajan pitäisi jonkun olla höpöttämässä jotain =) sitterissä tai sohvalla on hereillä ollessaan.en tykkää kantaa mukana kokoajan vaikka rintarepun ostinkin.esikkoa kannoin mukana kokoajan ja se sitten kostautui myöhemmin...ei mamma meinannu edes vessaan päästä tai poistua huoneesta jossa vauva oli,samantien jumalaton huuto.joten vahingosta viisastuneena en ole roikottanut seuraavia mussukoita joka paikkaan mukana =) tuttelia ja tissiä juodaan ja tuttia lutkutetaan.kakkaa tulee parin päivän välein mitä kitiseekin jonkin verran,sais tehdä useemminkin.mutta ihanaa tämä vauva-arki =) :heart:

hulipumpsis ja kullannuppu 4vko 5päivää,kamala kun aika menee nopsaan :eek:

Tuosta haalarista, niin tarkotin lähinnä tuollasta haalaria, mutta siis sellasta joka ei ole yöasu vaan sellanen oloasu/päiväasu haalari.
Tuo tuossa kuvassa taitaa kyllä enempi olla yöhaalari, mutta siis sellasen päivähaalarin alla käytättekö bodya?
Mä en alkuun laittanut, mutta sitten vaan ajattelin, että kovin on paljaan olonen laittaa pelkästään.

Meillä on kans tuo pikku-ukkeli niin seurankipee, missään ei viihdy yksinään. Kovasti haluaa olla keskipisteenä kokoajan :D
Ja kylvyssä käyntiä rakastaa. Aina kun kuulee äänen, että aletaan vettä laskemaan ammeeseen ja suihku laitetaan päälle, niin alkaa jalat vispata ja päästelee sellasia ilon kiekaisuja ja hymyilee niin autuaasti.

Jeps, mutta mä heitän tiskit vielä koneeseen ja hyppään nukkumaan. Pikku-ukkeli kuiteski tilaa maito-annoksen klo:3.00 :D

Kiitokset kaikille haleista ja tsempeistä tytön palovamma asian suhteen! :hug:
Eilen käytiin sairaalassa kontrollissa ja hyvin ovat lähteneet "paranemaan", vaikka omasta mielestä ne on ihan järkyn näköset vieläkin. Pitää vain siteitä vaihtaa päivittäin siihen ja suihkutella. parin päivän päästä saa aloittaa perusrasvalla rasvaamisen. hirvittää. :/

mahavaivoja on täälläkin päin pojulla. muutamat yöt menny itkiessä ja kannellessa. Poju syö niin ahnaasti ja vetää ilmaa mukanaan todella paljon et ei ihme että pikku suolet huutaa. :( nyt ostin sitten ainun mam merkkisen tuttipullon jossa ei pääse ilmaa mukaan niin poju ollu tyytyväisempi selkeästi. minkäikäisenä koliikki yleensä tulee tms? pelottaa et jos tälle tulee se...

Tänään olis 1kk neuvola. Saas nähä miten meidän paksuposki on kasvanu. Tuntuu et se on jo niin iso mies. Sairaalassa eilen hoitaja sanoi että poika näyttää paljon vanhemmalle kun on. iso mees. :heart:
Oma vointi on ollu ihan jees ja vuotokin vihdoin loppu. *kopkop* koputan puuta sillä aina kun luulen sen loppuneen niin lorahtaa... :LOL: Tytöstä meni 5-6vkoa ja nyt menny 4vkoa kun loppu.

Onkos teillä kuinka usein hikkaa? meillä hikotellaan joka päivä ja useamminkin päivässä.

Mut tuun kertoon neuvola kuulumisia iltapäivästä. neuvola kun on vasta 14:15.

Kevytmelankolialle sen verran et mä ruukkaa pitää bodyä aina päällä, aina kaikkien haalareittenkin alla. en tiiä miks mutta jotenkin se tuntuu oikealle. ;)

Nyt mennää syömään...
Maitoa riittää mutta poika ei pysty syömään rinnalla kun tulee suihkuamalla...sitten kippurtaa masua jos syö....oon yrittäny pumppailla maitoa ja äskenki toisen tissin pumppasin niin sain 70ml. hyvin riittää siis. Kuitenkin oon joutunu antaa nan:ia lisäksi.

Nyt itkua kuuluu tuolta sitteristä...mammaa vaaditaan...

Jepsu ja Mara

Ihan vaan ilmoittelen, että hengissä ollaan =) vaikkakin tällä hetkellä heikohkossa hapessa. Sain sit rintatulehduksen... Keskimmäisestä tulehduksia oli 3, mutta silti en muistanut miten veteläksi tulehdus äipän saa :( Mutta ehkäpä tämä tästä tälläkin kertaa vielä iloksi muuttuu. Antibioottikuuri on jo päällä, nyt vain odotellaan, että miten lääke alkaa Tildaan vaikuttaa. Vatsa voisi kyllä vähän löystyäkin, sillä neiti kakkaa vain kerran viikkoon ja se tulee melkoisella työllä.

Mukavaa pääsiäistä kaikille!

babygirl & Tilda

1kk neuvolakäynti takana, hyvin kasvaa meidän suursyömäri :heart:
paino 4150g (3490g)
pituus 53cm (51)
pipo 37,8cm (35,5)

Ilta-kitinöistä ja yökukkumisista oli terkkarin kanssa puhetta. Eipä niille minkään mahda.

Mun oma paino; vielä olisi 5kg matkaa lähtöpainoon. Sekään ei ihan pieni ollut, joten en panisi pahakseni vaikka siitäkin muutaman kilon saisi nipistettyä.
Yllättävän hyvin paino tippunut, vaikka olen herkutellut ihan joka päivä. Kaipa tuo imetys niitä kiloja vie :)

Ihanaa, miehellä 4 vapaapäivää edessä :wave: meinaan nukkua, nukkua ja nukkua.....

Babygirl, :hug: rintatulehdus... pelkään sitä yli kaiken. Vähän sain esimakua silloin maidon noustessa, kun pakkaantui toiseen rintaan eikä tullut ulos. Oli ihan perkuleen kipeä jo se. Onneksi sulla on jo lääkitys.

Pessi ja pieni 3vk 4pv

Yhteistyössä