heipat täältäkin!
harvoin oon ehtinyt koneelle nyt kun mies on ollut isyyslomalla.. tuntuu, että vieraita ja muuta ohjelmaa on riittäny joka päivälle, ja muutenkin päivät menee vaan ihan supernopeasti ohitse. ensi viikosta lähtien pitäisi selviytyä päivät yksin kotona, joten varmaan silloin ehtii avata läppärinkin useammin.
rela-tipat eivät sopineet meidänkään vauvalle ihan ollenkaan, suosittelivat niitä siis vatsanväänteisiin neuvolasta, mutta meillä ne vatsavaivat vaan pahenivat ja vauvasta tuli itkuinen ja kakkaa ei kuulunut viikkoon. tämän viikon alussa päätin sitten lopettaa ne tipat ja siitä päivän päästä tuli todella öljyinen kakka, jota oli uskomattoman vaikeaa saada pestyä pois (piti märällä harsolla hangata iholta, kun ei pelkkä vesipesu kädellä riittänyt). ja lopettamisen jälkeen on mahan vääntelyt selvästi vähentyneet ja vauva on ollut iloisempi.. edelleenkin toki kiemurtelee välillä vatsavaivojensa kanssa, mutta pääosin menee mukavasti. ja meillä on röyhtäytetty aina syötön jälkeen, annettu cuplatonia joka syötön yhteydessä ja tehty masujumppaa ja hierontaa montaa kertaa joka päivä. kiva kuitenkin kuulla, että jotkut vauvat selviää mainiosti ilman mitään tippoja ja niksejä, eikä siltikään masu vaivaa
mökkiytymisestä oli myös ollut puhetta. meillä vauva on ollut useampana iltana ja päivänä miehen kanssa kahdestaan kotosalla, ja hyvin heillä on mennyt
. olen pumpannut maitoa jääkaappiin, ja pakastimessa on melkoinen varasto hätävarana, joten nälkää ei ole vauva nähnyt ja viihtyy onneksi mainiosti isukkinsa kanssa. pullostakin syö mielellään, vaikka kyllä näyttää nauttivan imetyksestä. itse en vielä halua lähteä vauvan kanssa ihmismassojen keskelle (vieraita riittää kotona enemmän kuin tarpeeksi ja ollaan kyläilty tuttujen luona vauvan kanssa) esimerkiksi kauppakeskuksiin.. terkka suositteli odottamaan ekan kuukauden, erityisesti nyt kun on paljon pöpöjä liikkeellä. mutta toki jokainen tekee kuten parhaaksi näkee
. itse olen kyllä nauttinut kovasti siitä, että olen päässyt välillä omiakin asioita hoitamaan (mm. kampaajalle) ja on ollut hienoa huomata, että mies selviää myös oikein hyvin lapsena kanssa kahdestaan. ei tule tästäkään mammasta liian omistushaluinen
miten teillä muilla on
epparihaavat kipuilleet? mulle tehtiin siis tosi pieni eppari ja se on erittäin siististi muutamalla tikillä suljettu (niinkin taitavasti, etten oikeastaan edes löydä koko haavaa vaikka peilillä yritin katsella). mutta nyt 2 viikkoa synnytyksestä haava (tai jokin muu siinä lähialueella) on alkanut kipuilla tosi ikävästi.. onko tämä jotenkin tavallista paranemisprosessissa, että kipu tulis vasta tässä vaiheessa? kun tähän asti oon istunut ja touhuillut ihan normaalisti, mutta nyt tuntuu, ettei voi välillä edes kävellä kunnolla, kun kipu on niin kova. ilmakylpyjä ja suikutteluja olen tehnyt sairaalan ohjeiden mukaisesti, ja terkan mukaan haava on tosi siistin näköinen, eli tulehduksesta tuskin on kyse. kuinkakohan kauan kipuja vielä kestää?
nukuttamisesta oli kans ollut puhetta. sairaalasta neuvottiin, että öisin pitäisi nukuttaa kyljellään, mutta päiväunia (=valvotuissa oloissa nukuttuja jaksoja) voi nukuttaa selällään siten, että vauvan pää on käännetty selvästi sivulle.. nämä siis puklaamisen vuoksi. ja kuulemma lyhyempiä jaksoja voi nukkua vatsallaankin jos vaan viihtyy. useimmiten meillä on nukuttu kyljellään (vuoroteltu aina kylkeä) ja välillä päikkärit on menneet selällään. syliin vaavi nukahtaa helpoiten vatsalleen (jos siis itse loikoilee selällään vauva vatsan päällä).
neuvolassa meillä käytiin viimeksi torstaina. tyttö oli saanut painoa melkein 300g viikossa ja pituuttakin oli tullut sentti lisää. eli mitat nyt 4090g ja 53,5cm (syntyessä 3610g ja 50cm). terkan mukaan kasvaa mainiosti omalla maidolla. meillä vauva syö siis päivisin ehkä kolmen tunnin välein (joskus nukkuu pidemmät päiväunet, mutta tankkaa sen jälkeen pari kertaa) ja öisin selvitään yhdellä syötöllä. imetys kestää vaan noin 10min, minkä ajan neiti imee todella tehokkaasti ja lopettaa sitten kertaheitolla. itse olen nauttinut tästä rytmistä, kun ei mene kaikki aika tissittelyyn ja ehtii tehdä muutakin päivän aikana kuin toimia tuttina ja huvileluna.
huh huh, tulipa taas paljon asiaa.. toivottavasti muistin kommentoida kaikkea mitä olin ajatellut. nyt pitää rientää vielä iltapalalle, kun uni meinaa jo painaa silmiä ja huomenna olisi taas touhukas päivä tiedossa. oikein mukavaa viikonloppua kaikille ja kivoja vauvantuoksuisia päiviä!!
shiva ja vauveli 2vkoa 2pvää