***HELMET 2008***

Alkuperäinen kirjoittaja Pusuapina:
Oon muuten katsellut tässä muutamana päivänä että pojan kakka on ollut aikas vihreää. Viimesimmässä vaipassa oli vähän niinkun vihreän ja keltasen sekotusta, voisko se jotenkin johtua tosta nuhasta tai onko muuten vakavaa?
Meille sanottiin että se vihreä kakka johtuu siitä jos vauva saa imettyä tissistä vaan "etumaidot" ja jättää ne rasvaisemmat takamaidot lillumaan sinne tissiin =) Meillä sitten ihan auttoi... eli kakka muuttui takaisin keltaiseksi kun rupesin imettämään 2 kertaa peräkkäin aina samasta tissistä aloitustissinä.
 
Me saatiin kans Liberolaukku synnäriltä :) Luulisin, että sairaalat itse valitsee firman, jolta tuon laukun ottaa ja siks eri sairaalassa synnyttäneet saa erilaisen laukun. Meillä oli Liberolaukussa vaippoja, kosteuspyyhkeitä, Lindexin vauvanhuivi ja etuseteli, Lasten oma kirjakerhon kirja, vauvaöljyä, mainoksia, vauvahieronta- ja äidin jumppa- julisteet...

Miten teillä nukutaan? Artulla menee yöt välillä tosi kivasti, herää kerran tai kaks syömään ja nukahtaa uudelleen, välillä on öitä jolloin kukaan perheessä ei nuku, kun Arttu kiukkuaa tai haluaa seurustella. En oikein osaa vetää yhteyttä päivän tapahtumista yöhön, että mikä vaikuttas, mutta yks seikka on ainakin, että jos Arttu nukahtaa yöunille ennen yheksää niin yö menee ruikulille. Pitäs varmaan pitää kiinni iltarutiinesta niin Arttu oppisi tunnistamaan illan ja nukkumaanmenon, mutta miten ne ajottas niin, että poitsu olis sit väsyny ja valmis nukkumaan? :|
Viime yönä ährättiin, kiukuteltiin ja seurusteltiin 02-07 |O Mie en tajua miten Arttu edes jakso olla hereillä niin pitkän pätkän :eek: Päivällä on hereillä max. sellanen 3h ja siitä ajasta ei kokoajan seurustele vaan haluaa välillä olla itekseenkin ja katella lelujaan/meiän touhuja. Hermostuu, jos sillon yrittää ottaa sitteristä syliin tai leikittää. Jännä, että tuon ikänen vaatii "omaa aikaa" :D "Lähe nyt mutsi menee!" B)

Onnea zuku :flower: :heart:

Parantumisia kaikille sairastaville :hug: Ainakin piiperon, evaellenin ja Cruellan perheissä taisi olla flunssaa ja mahatautia :(
 
Me selvittiin tytön kanssa ilman flunssaa :D. Mies oli koko viime viikon kotona, enimmäkseen nukkui. Vielä viikonloppuna vaan lepäili vaikka kuume oli laskennut. Yllättävän hyvin mä jaksoin hoitaa taloutta.. ja hassua miten mies lähes romahti jo ajatuksesta että jos me tytön kanssa sairastutaan, niin hän ei selviä huushollin hoitamisesta yksin.

Me kokeillaan olla ilman mallasuutetta. Tänään on toinen päivä ilman. Eilen tuli kokonaista kolme kertaa iso lasti vaippaan, tänään tuntuu että jo piereskeleminen on tuskan takana. Ota tosta nyt selvää.. Menispä vaan pari kuukautta nopeesti! Sithän pitäis helpottua..mä en ala jos ei mahavaivat vähene silloin viimestään!

[/b]Nukkumisesta tyttö alkoi aika alusta alkaen ekaksi nukahtaa puolilta öin ja nukkui sitten klo 05 asti. Nyt viime viikon on nukahtanut jo klo 21-22. Herää siis noin 5-6 tunnin unien jälkeen ja sit taas syönnin jälkeen nukkuu ehkä 2-3 tuntia. Mä herään aina äherrykseen, se käyttää pitkän tovin nimenomaan ähertämiseen, ei itke.

Me laitetaan aina iltaisin noin klo 20-20.30 yöpuku päälle ja iltavalaistus (eli katellaan telkkaria lähes pimeässä). Tuosta hetkestä aamuun asti mä en seurustele, oon mahdollisimman passiivinen syöttöjen yhteydessä.

Päivisin nukkuu päikkäreitä riippuen päivästä 15 min-3 tuntia.

 
Tervehdys!

Kylläpä täällä nyt tuntuu taudit jylläävän...pikaisia parantumisia sairasteleville!!

Meillä on alettu kolmannen ja viimeisen vyöhyketerapian jälkeen nukkua useammat kunnon päikkärit!!! Uskomaton muutos on tytössä tapahtunut (tosin nyt vasta viikon verran mennyt näin , että vielähän voi kaikki rytmit mennä moneen kertaan uusiksi..).

Mutta siis, nyt meidän neiti "osaa" nukkua päivälläkin. Ja on tietysti paljon paremmalla tuulella sitten kun ei ole koko ajan väsynyt. Mä olen ihan ihmeissäni täällä välillä kun edelliseen menoon verrattuna tuntuu että meillä vaan nukutaan :D .
Ja kaksi yötäkin on nyt nukuttu omassa sängyssä...ajateltiin kokeilla ihan huvin vuoksi, vaikka oltiin lähes varmoja ettei saa nukuttua omassa sängyssään, mutta toisin kävi. Neiti koisi koko yön vain yhdellä syötöllä. Hinasin pinnasängyn ihan kiinni meidän sänkyyn, niin nähdään toisemme ja pystyn laittamaan tuttia suuhun, kun on tarvis. Mulla on kyllä vähän vierotusoireita, kun toinen ei enää tuhisekaan kainalossa (vaikka lähellä kuitenkin), mutta taidetaan kaikki nukkua paremmin näin.
En sitten tiedä että auttoiko tuo vyöhyketerapia tosiaan, vai olisiko muutos tapahtunut muutenkin, mutta ainakin tuon viimeisimmän hoidon jälkeen meno muuttui =) . Ja muutenkin tyttö selvästi rentoutui hoidoista!

Mä en kanssa tiedä noista reloista...olen nyt kaks kertaa ne aloittanut ja lopettanut (en antanut taas enää eilen) kun en ole ihan varma että onko niistä mitään apua vai pahentavatko jopa masuvaivoja. Cuplatonit on edelleen käytössä, tosin tekisi mieli kokeilla jättää niitäkin pois, mutta en taida uskaltaa. Ja nyt terkkari kehotti antamaan mallasuutetta, kun kakkaaminen on harventunut ja kovan työn takana. Kaikenkaikkiaan masuvaivat ei kyllä ole enää niiiiin pahoja, mutta vaivaavat kuitenkin vieläkin...

Me saatiin synnäriltä nuo molemmat kassit, mutta ilmeisesti siällöt vähän vaihtelee, kun ei meillä ainakaan ollut mitään pulloa kummassakaan...

Kurjaa kun ilma on ihan kaamea taaskin, ei viitsi vesisateeseen lähteä vaunuilemaan. No kökitään sitten toista päivää sisällä.

Mulle tuli muuten ihan haikea olo äsken kun mietin synnytystä. Miehen kaverilta odotellaan vauvauutisia ja sitä täällä jänskään, mutta samalla aloin miettiä että omalta kohdalta se meni jo ja jälkeenpäin ajatellen kuinka ihania ne ekat hetket/päivät olikaan (vaikka silloin olinkin ihan paniikissa/sekaisin...).
Eikai enteile vauvakuumetta :LOL: ? Ei vaan, eiköhän me nautiskella nyt tämän tirriäisen kasvusta ihan rauhassa, ennen kuin aletaan uutta suunnittelemaan :)

M ja neiti 5 vko
 
Nukkumisesta vielä, niin meillä on nuo yöt mennyt alkuvaikeuksien jälkeen aika hyvin, ilmeisesti tyttö jotenkin jo erottaa yön ja päivän koska nukahtaa yöllä helpommin uudelleen syömisen jälkeen. Mä pyrin myös mahdollisimman vähän seurustelemaan ym. yöllä. Vaippa vaihdetaan vain jos on kakkaa tai muuten tuntuu kauhian märältä.
Tutti on meillä myös helpottanut paljon tota nukahtamista (siitä luopuminen onkin sit varmaan taas oma projektinsa, mutta se on sen ajan murhe... =) ). Yölläkin joutuu kyllä muutamaan otteeseen laittamaan tuttia suuhun, ennen kuin nukahtaa mutta se rauhoittaa kyllä hyvin! Ilman tuttia iskee kamala röhinä ja touhotus. Kun saa tutin niin keskittyy siihen ja rauhoittuu...yleensä.
 
Meillä nukutaan tosi vaihtelevasti.
Päivällä saattaa nukkua 30min-useampi tunti. Joskus joutuu oikein herättelemään, kun meinaa tissit poksahtaa.
Olen siis toistaiseksi jatkanut sinnikkäästi imetystä. Hitusen on ehkä tuo kipu hellittänyt, mutta rintakumia käytän edelleen. Nannia annetaan joskus iltaisin.

Viime yönä poitsu silmät sirrillään valvoi 02-05. Eihän sitä aina malta nukkua... :xmas: yöunet on sellaista kahta kolmea tuntia. Välillä saattaa kyllä mennä tovi ennen kuin saan pienen takaisin nukkumaan syötön jälkeen.

Isi lähti töihin tänään. Odotellaan vauvakaveria 4kk kylään =)

Paranemisia kipeille :flower:

Pessi ja Ukko 15vrk
 
Vauvakuumeesta: Mulla ei ole oikeastaan koskaan ollut vauvakuumetta. Nyt kun on oman käärön saanut, niin on alkanut puskea päälle aivan kamala vauvakuume! Käsittämätöntä että haluaisin heti tehdä seuraavan tähän perään! :eek: Tuo meidän neiti on vaan niin ihana ja helppo vauva, että haluaisin tehdä monta samanlaista sille kaveriksi. ;) :heart: Varmaan pitää malttaa ainakin vuosi, isäntä ei varmaan taivu siihen, että laitettaisiin heti uusi pulla uuniin...

Katti ja pieni (5 vko)
 
Vaihdatteko yöllä vaippaa? Mä yritin jokin aika sitten jättää yövaipan vaihtamatta, mutta seurauksena oli, että kakka kuivui vauvan iholle ja saatiin aikaiseksi sekä vaippaihottuma, että naarmuja iholle kuivuneesta kakasta johon vaippa oli jäänyt kiinni...ja vaippa siis oli ollut 6 tuntia päällä. Miten teillä muilla hoidetaan yövaippa? Houkuttelisi jättää vaihtamatta öisin, sillä tyttö virkistyy aivan kauheasti ja nukuttaminen sen jälkeen voi viedä yli tunnin.
 
Meillä vietettiin lauantaina tyttösen ristiäisiä. Ikää neidillä oli tuolloin tasan kuukausi. Järjestelyissä oli kyllä hommaa ihan riittämiin, vaikka suurin osa tarjottavista tuli mummien kautta ( :attn: :attn: anopilta tuli PALJON ). Juhla oli todella kaunis ja mielestämme juuri meidän "näköisemme ja oloisemme". Juhlaan vaikutti paljon pappi ja hänen loistava persoonansa. Hän todella osasi hoitaa hommansa. Itse herkkänä ihmisenä yritin pitää itseni "kasassa" koko toimituksen ajan, mutta loppulaulun aikana tuli itku. Valitsimme loppuun Suojelusenkelin, joka on ehkä hieman surumielinen, mutta mielestäni todella kaunis laulu.
Nimi pysyi samana ja nuorimmaisemme on nyt sitten Tilda :heart:
 
Libero salkku saatiin synnytyssalista mukaan ja Pampers salkku osastolta! meillä neiti nuuku viimeyön taas tosi hyvin 22.00-06.30! :eek: USKOMATONTA! Oli aamulla tissit räjähtää ei ihan heti oo ollu noin kipeet.... Nyt on Netta tosin koko aamun roikkunut rinnassa :whistle: kohta laitan ulos nukkumaan jos tisuttelu unohtus vähäksi aikaa :LOL: :LOL:

Tarppa ja Netta 5vko!
 
Mulla ois mietinnässä tällaset hommelit...

Milloin voi alkaa jumppaileen kotona synnytyksen jälkeen? onko jotain aikarajaa tms?

ja sitten

appivanhemmat on Thaimaassa ja tulevat keskiviikkona et ei kait sitä tarvii niitä "varoa" muutamaa päivää vai tohitaanko mennä heti käymään?
 
Vaihdan vaipan yöllä tarpeen mukaan. Vauva on selvästi rauhaton/känisee, jos kakat housussa. Mutta sama juttu meillä, että vaipanvaihto piristyttää vauvan :|

Päivisin soitetaan mobilea hoitopöydän yllä, yöllä sitä ei vedetä päälle. Peppupyyhkeet on yöllä hyviä, ei tarvitse lähteä kylppäriin pyllypyykille (onkin niin pitkä matka tuonne "länsisiipeen" täällä meidän kaksiossa :LOL: ).

Pitäisi kai alkaa ristiäisiä suunnittelemaan. Ei mitään visiota nimestä vieläkään..
 
Hei kaikki viisaammat =)
Tällä viikolla saamme aloitella ulkoilua Pikku-Miehen kanssa. Mitä laitan hänelle vaunuun päälle?
Entä sitten autoon kun on turvakaukalossa? Eilen käytiin ekalla ajelulla uuden turvakaukalon kanssa ja laitoin selvästi liikaa kun oli vähän hiessä. Onneksi oli vain vartin reissu.
Muuten menee hyvin. Poika nukkuu yleensä 2-4 h ja sitten on 1-2 h hereillä.
Täällä ei ole lastenvaateliikettä, pitäisi löytää kevyttoppapuku noin pienelle... siihen äitiyspaketin pukuunhan raasu hukkuu :(
t. Rosaeh ja Pikku-Mies
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meillevauva:
[/b]Nukkumisesta tyttö alkoi aika alusta alkaen ekaksi nukahtaa puolilta öin ja nukkui sitten klo 05 asti. Nyt viime viikon on nukahtanut jo klo 21-22. Herää siis noin 5-6 tunnin unien jälkeen ja sit taas syönnin jälkeen nukkuu ehkä 2-3 tuntia. Mä herään aina äherrykseen, se käyttää pitkän tovin nimenomaan ähertämiseen, ei itke.





Meillä aikapitkälti samalla tavalla. Iltanukahtaminen tapahtuu 21-23 välillä ja eka pätkä poikkeuksia lukuunottamatta on sen 6h, oli heti kun sairaalasta kotiin tultiin. Ja sitten parin tunnin unet ja ruokaa... Ja meilläkään ei rupea itkemään vaan äherrykseen herään ja aikani sitä kuunneltuani lykkään tissin suuhun.



vaippaa en yöllä ole vaihtanu ja ainakaan vielä ei peppu ole siihen reagoinut.

Vauvakuumeesta oolut puhe. Ekan jälkeen mulla meni 2v ennenku tuli vauvakuume, nyt jo synnytyssalissa sanoin että vois sitä vielä kolmannenki tehdä. Mutta mikä huolestuttavinta niin mies on jo ruvennu puolitosissaan puhua kolmannesta heti tähän perään :whistle:

 
Mä oon varmaan outo, kun mun mielestä on vielä näin pienille ihan turha mitään päivärytmiä opettaa, kun se vaihtuu kuiteski niin moneen kertaan vielä tai vaikka ei vaihtuskaan, niin eihän näin pieni osaa vielä tietyn rytmin mukaan elää vaan tarpeidensa mukaan.

Ainoa minkä olen tehnyt, niin olen opettanut päivän ja yön eroa eli iltasin ollaan enempi hämärässä ja yöaikaan ei vauvan kanssa aleta juttelemaan.
Vaipan olen vaihtanut öisin syötön yhteydessä ja tosiaan ennen sitä syöttöä, niin voi sitten jatkaa unia saman tien.
Jos vaihtaa syötön jälkeen, niin pikku-ukkeli usein innostuu ja tosiaan kakat pyyhin öisin kosteuspyyhkeillä.


:wave:
 
Me saatiin synnäriltä sekä Libero-laukku, että pahvinen Pampers-salkku =) Koksissa on tapana, että ne on oottamassa siellä yöpöydällä, kun äiti menee osastolle synnytyksen jälkeen =)
Niin ja Lansinoh-paperikassi oli myöskin =)
 
Tyttiliini
Kevytmelankolia, mulla on sama linja. Yön ja päivän eroa yritän opettaa valoilla ja sillä, etten yöllä seurustele ja vaihdan vaipan nopeasti. Muuten tuntuu vähän epätoivoselta opettaa rytmejä ku vauva on vasta 3 vkoa. Jotkut vauvat kyllä tuntuu olevan tosi nopeasti "rytmittyviä" mut tää meidän ei ole sellanen!

Yöunista, meillä on vielä aika sattuman kauppaa, nukutaanko yöllä vai ei. Onneks onneks tähän mennessä esikoinen ei ole heränny vaikka vauva välillä karjuu ruokaa aika voimallisesti tai ähertää ja ähisee pitkiä aikoja.

Mä muuten puin meidän tytsin jo siihen kevyttoppahaalariin, siis pakkauksen haalariin, vaikka siinä on metri liikaa käsi- ja jalkavaraa B) Onhan se vähän villin näköstä mutta vaunuissa välttää hyvin!

Tyttiliini ja pikkutytsi 3 vkoa
 
vaipan vaihdosta yöllä kyllä vaihdan joka syötön yhteydessä ( herää 1-3 kertaa syömään ) kyllähän se siinä virkoaa mutta sitten tissi taas rauhottaa. ja öisin puhdistan pyllyn puhdistuspyyhkeillä, ku vesihanan alla se vasta virkoaisikin..

ristiäiset on nyt sitten lukkoon lyöty, 12.4 saa meidän poika nimen =) sain onneksi saman papin joka oli esikoisella, pelkäsin että sillä on tietenki sillon just loma tai jotain, mut se jääki lomalle just ton ristiäisviikonlopun jälkeen =)

mulla on näköjään tuo maidontulo pikkusen vaihtelevaa..toissailtana olin tosi väsyny ja ajattelin että pumppaan yön ensimmäiselle syötölle maitoa niin päästään nopeammin jatkamaan unia ja sain saaliiksi 70milliä, eilen illalla olin just nukahtamassa niin herra heräili ja ajattelin pumpata pikaiseen herralle yöpalaa että päästään jatkamaan unia niin sain pulloon vain 40milliä :( molempia pumppauksia ennen oli ollu edellisestä syötöstä aikaa n.2 tuntia, et ei sekään vaikuta tuohon pienempään satsiin..ajattelin että jos kokeilisin sitä ykkös olutta tänään vaikka pelkkä kaljan maun ajattelu meinaa puistattaa, mutta ajattelin silti yrittää..

piipero86 & poeka 2viikkoa ja 3päivää :heart:
 
Sain puhelinsoiton Loviisan käräjäoikeudesta :ashamed:
Jos joku muistaa sen elokuisen kolarin jossa olin, niin siitä pitää ilmeisesti mennä sakkolappua hakemaan :ashamed: Mie kai se syyllinen olen ja syynä liikenteenvaarantaminen...noh, kunhan ei nyt kamalan isoja sakkoja tuu |O |O Onneks on 4 lasta ja pienet tulot :LOL: :LOL:
Kuukauden päästä näkee sit :whistle: :ashamed: :| Vähän veetuttaa ja jännittää...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jepsu:
Milloin voi alkaa jumppaileen kotona synnytyksen jälkeen? onko jotain aikarajaa tms?
Mulla kiinnostaa kans tämä, joskus oon kuullut että vasta jälkitarkastuksen jälkeen, mutta tämä on vaan tälläinen "mutu" muisto.

Ja kiinnostaa myös että milloin jumppakuulia voi alkaa käyttämään, tilasin sellaiset noiden perinteisten lantiopohjalihasten treenamisen kaveriksi.

Nukkumisesta Typy herää 2-3krt yössä syömään aika välillä 23.00-9.00 ja nukahtaa onneksi heti masun ollessa täynnä.

Vaipan vaihto yöllä Vaihdan jos huomaan että on kakka, muuten en ole vaihdellut.

Ristiäisistä, meillä ei ole vielä ainakaan tullut minkäänlaisia lappuja kirkkoherranvirastosta, ristiäiset olis tarkoitus pitää n.1kk kuluttua, ihmetyttää kun ei mitään sieltä kuulu :/

Kuinka nopeaa teille tuli laput sieltä?

Onnea zuku:lle :flower:

Tkt + typy 1vk 3pv
 
Onnea zuku =) :flower:

Hirvee viikko takana |O Ristiäis järjestelyä ja yö valvomista. Pappa nukkui viime keskiviikkona ikiuneen ja suru kova :'(
Saatiin kuitenkin ristiäiset pidettyä ja poika sai nimen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
Tyttö kuin taivas Siis mitä ihmeen lappuja kirkkoherranvirastosta :eek:
Mulla kans sellanen muistikuva, että jumppaamista vasta jälkitarkastuksen jälkeen ja sitä ennen vain vaunulenkkejä.
No niitä mihin täytetään nimi, vai tuliko ne kirkkoherran virastosta :ashamed:

Jotkut laput (täällä päin) tulee postissa ja niihin täytetään sitten nimi mikä vauvalle annetaan ja laput viedään sitten täytettynä takaisin papille.

Miten teillä muualla toimitaan?
 

Yhteistyössä