Helmet 2008 *** vuonna 2010 ***

Alkuperäinen kirjoittaja Helmis08:
Alkuperäinen kirjoittaja hilunen:
Lasten vk-vaatteetkin sain viimein pähkäiltyä, postissa tulevat ensi viikolla... :p Sopivia kelejä ootellessa voi kyllä mennä vähän pidempi aika. :whistle:
No mistäs tilasit ja mitä?

Mun täytyy kokeilla syksyn vk-pukua ja kokeiluttaa onko sopiva. Oli syksyllä aika reilu.

Ei täällä ihan kunnossa olla vieläkään, kai siitä taudista toipuminen kestää vähän kauemmin. Eilen poika söi oikeastaan vaan kaksi keksiä ja joi nestettä. On aika väsynyt ja nenäkin vuotaa. Sama myös mulla. Aloin itkemään tänään aamulla, kun O heräs isin kolisteluun (töihin lähtiessä). :'( Yksinkertaisesti vaan väsyttää.
Heti alkuun Helmerille :hug: :hug: ja jaksamista, tiedän tuon tunteen, kun on niin puhkipoikki että vaan itkettää. Toivottavasti alkais jo helpottaa!

Puvuista, no mä ostin näille nyt sitten kuitenkin ne PO.P:n takit ja housut, vaikka kieltämättä vähän kirpaisi. :snotty: Onneksi pappa halusi pukuostoksia vähän sponssata, niin ei kaikki mennyt omasta pussista. Ne oli oikeastaan ainoat, mitkä silmää miellytti, niin kokeillaan sitten nekin, toivon mukaan ovat sitten myös toimivat. Poika saa turkoosin takin ja tyty kirkkaanpunaisen, molemmille mustat vyötärömalliset housut. En jaksanut lähteä noita varten pääkaupunkiseudulle tai Lahteen ajelemaan kun eihän täällä niiden liikettä ole, niin laittavat ne postissa-kaverin lapsella on PO.P:n kaksiosainen puku myös, niin sai näille koot soviteltua sen avulla. Lisäksi tilaan molemmille vielä mustat Lennen henkselihousut.

Toivon mukaan tyty saa sitten vielä uuden haalarin Jonathanilta, kun viime syksyinen oranssi lähti reklamaationa takaisin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helmis08:
Ei täällä ihan kunnossa olla vieläkään, kai siitä taudista toipuminen kestää vähän kauemmin. Eilen poika söi oikeastaan vaan kaksi keksiä ja joi nestettä. On aika väsynyt ja nenäkin vuotaa. Sama myös mulla. Aloin itkemään tänään aamulla, kun O heräs isin kolisteluun (töihin lähtiessä). :'( Yksinkertaisesti vaan väsyttää.
Koitahan lepäillä vaan, ottaa aikansa. :hug: Kuulostaa kyllä ihan samalta taudilta kuin mikä meillä oli, noroksi sitä epäilen. Kävi meidät kaikki läpi sekä molemmat hoitolapset ja heidän vanhempansa. Mahakipu, raju oksentelu ja ripuli, kuume ja tappopäänsärky kesti ekan päivän ja sitten laantui, pari päivää saattoi vielä jotain satunnaisia oksuja tulla. Ja se väsymys sen jälkeen oli kyllä ihan uskomatonta, olisi vaan nukkunut muutaman päivän. Ruokahalu on vieläkin kateissa, meidän aina hyvin syövä poika syö ehkä pari lusikallista päivässä jotain. :/ Saman huomasin kyllä itsessäni, nyt vasta alkaa ruokahalu palailla. Joten ehkäpä se siitä... pojalta lähti painosta puolisen kiloa taudin myötä (punnittuna pari päivää taudin jälkeen joten nesteet varmaan ehtivät jo palautua) joten tämänpäiväisessä neuvolassa taidetaan kyllä olla painon suhteen miinuskäyrillä. :/ Mun veli laihtui viisi kiloa taudin myötä. :eek:
 
Kiitos.
Taas itkettää, kun menee hitto järki! O oksensi taas |O Mä en jaksa, mikstää ei helpota?? Mä kyllä mietin myös sitä, että kun O yskii kovasti ja oksennusrefleksi on nyt herkkä, niin oksensiko vaan sen vuoksi että yski?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helmis08:
Kiitos.
Taas itkettää, kun menee hitto järki! O oksensi taas |O Mä en jaksa, mikstää ei helpota?? Mä kyllä mietin myös sitä, että kun O yskii kovasti ja oksennusrefleksi on nyt herkkä, niin oksensiko vaan sen vuoksi että yski?
Hyvinkin voi olla siitä :hug: :hug: :hug:
 
Helmis08 :hug:

En tiedä muistaako kukaan viime juhannusta. Meillä oli miehen kanssa myös itku herkässä. Neiti oksensi kaiken ulos mitä suuhunsa laitto. Ja siis se oksennus tuli juuri silloin kun neitiä rupes yskittää. Neidillä oli limaisuutta niin paljon että oksensi limansekaista tavaraa jatkuvasti... terveyskeskus antoi 12 päivää oksentaa. Soitin siis joka päivä itku kurkussa.. Noh sitten soitin sen viimisen kerran ja kuulostin varmasti ihan hysteeriseltä eukolta mut se tuotti tulosta... päästii lääkäriin ja siitä sitten tyksiin hengittämään avaavaa... =)

Kannattaa ottaa myös sekin huomioon siis jos onkin infektio astma niinku meidän neidillä todettiin... Itsekkin luulin aluksi että on oksutauti mut ei ollu... johtu siitä limasta. :/

Jaksamista kyllä se siitä. Muista huilata jossain välissä itsekkin. Se ei kyllä ole helppoa kun haluaa sitä omaa aikaakin viettää muuten kuin nukkumalla. :hug:

Sitten tuosta pottailusta. Neiti päätti taas tänään että nyt ei käytä vaippaa... noh 3 housut on jo kastellu klo 15 jälkeen... jatkuvasti käytän sitä pottalla. Vaippaa ei suostu laittamaan. |O |O

 
Kauankos teillä Helmis on nyt kestänyt tuo tauti? Meillä oli se yksi paha päivä muksuilla ja sitten pari päivää vielä parilla oksuilla. Ja tyttö ainakin oksensi kertaalleen mun mielestä ihan siksi, kun jo terveenä söi äkkiseltään vähän liikaa ja liian nopeasti vielä turhan herkällä olevaan mahaan. Mun kokemuksen mukaan ainakin oksu tulee helpommin taudin jälkeen vähän aikaa, vaikka itse tauti olisi jo enimmäkseen ohi.

2 v neuvola on käyty, mitat oli 92,5 cm ja 14 kg. Puoli kiloa on lähtenyt oksutaudin vuoksi. :/ Pituuskasvu on laantumaan päin, onneksi, sillä vanhoilla käyrillä olisi kuulemma tullut yli 2-metrinen kaveri. Mä en usko että mun auktoriteettini riittäisi itseäni 40 cm pidemmän teinin komentamiseen. :LOL: Puheesta tuli vähän sanomista niinkuin epäilinkin, tai tässä iässä on kuulemma ihan ok vaikka tulee vaan muutama sana eikä niistäkään lauseita, mutta jos kehitystä ei tapahdu 2,5 v:hen mennessä niin sitten uusi käynti puheen takia. No katsotaan, eiköhän se sieltä vielä ala lähtemään. =) Terkka sanoi että voi olla noitten korvatulehdusten syytä (5 ollut), eli siis kun poika ei niitten vuoksi ole ajoittain kuullut kunnolla. Jäi sitten vaan mietityttämään että pitäisköhän kuitenkin käyttää poika vielä korvalääkärissä, jos siellä vaikka joku liimakorva muhii. :/ Viimeinen jälkitarkastus oli tk:ssa ja en ihan luota niitten... köhöm... diagnooseihin. :kieh: Siis korvatulehdusten suhteen, muuten ihan ok paikka kyllä. =)
 
... ai niin, yhden kiinnostavan jutun terkka kertoi. Oli puhe pottailusta, niin sanoin että meillä aletaan harjoittelemaan kunhan kelit vähän lämpenevät (kylmät lattiat, ei viitsi alkkareillaan pitää näillä ilmoilla). Niin terkka sanoi että ei kannata kiirettä pitää, yleensä ne touhut ei onnistu ennenkuin puhe alkaa sujumaan. Että niillä siis olisi jokin yhteys. Onko pitänyt paikkaansa teillä muilla? Onko muita joilla ei suju puhe eikä pottailu (tosin meillä ei olla paljon harjoiteltukaan)? Ja vastaavasti, ne jotka on aikaisin päässeet vaipoista eroon niin onko puhekin tullut ajoissa? En ollut tuollaistakaan ennen kuullut, aina oppii jotain uutta. =)
 
Hissukka: meillä ei ainakaan ollut pojan kanssa yhteyttä pottailulla ja puheella. Pojalla oli 2-vuotiaana käytössä 5-10 sanaa, ei lauseista tietoakaan ja oli päiväkuiva kun oli 1v11kk. Neiti taas on puhunut lauseilla jo 1½-vuotiaasta ja nyt sitten aika tasan kaksivuotiaana oppi päiväkuivaksi. Eli aika tasatahtia, vaikka puheessa ero kuin yöllä ja päivällä. Sitä en sitten tiedä, riippuuko tuokin asia kypsyydestä puhumaan oppimisessa, siis kun pojan kohdalla puheen kehitysti hidasti aikalailla fyysinen syy eli liian kireä kielijänne, mutta näin siis meillä.

Sen olen kyllä huomannut näiden välillä, että neidillä on ainakin tähän asti ollut paljon iisimpi uhma kun veljeensä vertaa, vaikka temperamenttia löytyykin. Pojan kanssa väännettiin tässä kohtaa jo ihan täysillä ja joka asiasta, tytyn kanssa sen sijaan huomaa selvästi, että kiukkua helpottaa kun on väline jolla ilmaista itseään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
... ai niin, yhden kiinnostavan jutun terkka kertoi. Oli puhe pottailusta, niin sanoin että meillä aletaan harjoittelemaan kunhan kelit vähän lämpenevät (kylmät lattiat, ei viitsi alkkareillaan pitää näillä ilmoilla). Niin terkka sanoi että ei kannata kiirettä pitää, yleensä ne touhut ei onnistu ennenkuin puhe alkaa sujumaan. Että niillä siis olisi jokin yhteys. Onko pitänyt paikkaansa teillä muilla? Onko muita joilla ei suju puhe eikä pottailu (tosin meillä ei olla paljon harjoiteltukaan)? Ja vastaavasti, ne jotka on aikaisin päässeet vaipoista eroon niin onko puhekin tullut ajoissa? En ollut tuollaistakaan ennen kuullut, aina oppii jotain uutta. =)
Nyt kun ajattelee, niin tuo pätee meidän lapsiin kyllä!!

Neiti alkoi puhua n. 1½v 2-sanaisia lauseita ja samaan aikaan innostui pottailusta (nyt enää vaippa varalla +kakatessa)....

Pojat alkaneet puhua vasta yli 2veenä 2-sanaisia lauseita ja samoihin aikoihin alkoi pottailut kaikilla =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja hilunen:
Sen olen kyllä huomannut näiden välillä, että neidillä on ainakin tähän asti ollut paljon iisimpi uhma kun veljeensä vertaa, vaikka temperamenttia löytyykin. Pojan kanssa väännettiin tässä kohtaa jo ihan täysillä ja joka asiasta, tytyn kanssa sen sijaan huomaa selvästi, että kiukkua helpottaa kun on väline jolla ilmaista itseään.
Meillä pojat (kaikki) on ollu tän ikäsenä niiiiiiin helppoja...toisin kun tää eri versio |O :xmas: :D :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja hilunen:
Sen olen kyllä huomannut näiden välillä, että neidillä on ainakin tähän asti ollut paljon iisimpi uhma kun veljeensä vertaa, vaikka temperamenttia löytyykin. Pojan kanssa väännettiin tässä kohtaa jo ihan täysillä ja joka asiasta, tytyn kanssa sen sijaan huomaa selvästi, että kiukkua helpottaa kun on väline jolla ilmaista itseään.
Meillä pojat (kaikki) on ollu tän ikäsenä niiiiiiin helppoja...toisin kun tää eri versio |O :xmas: :D :LOL:
Kyllä meilläkin typykästä luonnetta (ja ääntä) löytyy, mutta selvästi huomaa, ettei ole samanlaista tarvetta vääntää joka asiasta, kun pystyy itse tahtonsa sanallisesti ilmaisemaan. Pojallakin olis asiaa ollut, mutta siitä ei paljon tolkkua ottanut. :whistle: Onhan siinä iso ero, onko käytössä max.10 sanaa vai puhuuko 5-7-sanaisia lauseita.
 
Iltoja...

Meidän neiti alkoi pottailemaan tammikuussa perhepäivähoitajalla ennen 1v. Eikä juuri sanonut sanaakaan. Mutta oma kiinnostus pottailuun alko viime kesänä...eikä silloinkaan tullut sanoja. Nyt kun tulee muutamia sanoja ja välillä ihan lauseen kuulosia... niin neiti on itse ottanut vaipan pois ja menee itse pottalle... tänään klo 15 jälkeen meni klo 21 mennessä 4 housut märäksi... joten ei mielestäni paha. :whistle:

Mut nyt täytyy mennä nukkumaan. Hyvää yötä kaikki! :wave:
 
Alkuperäinen kirjoittaja hilunen:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja hilunen:
Sen olen kyllä huomannut näiden välillä, että neidillä on ainakin tähän asti ollut paljon iisimpi uhma kun veljeensä vertaa, vaikka temperamenttia löytyykin. Pojan kanssa väännettiin tässä kohtaa jo ihan täysillä ja joka asiasta, tytyn kanssa sen sijaan huomaa selvästi, että kiukkua helpottaa kun on väline jolla ilmaista itseään.
Meillä pojat (kaikki) on ollu tän ikäsenä niiiiiiin helppoja...toisin kun tää eri versio |O :xmas: :D :LOL:
Kyllä meilläkin typykästä luonnetta (ja ääntä) löytyy, mutta selvästi huomaa, ettei ole samanlaista tarvetta vääntää joka asiasta, kun pystyy itse tahtonsa sanallisesti ilmaisemaan. Pojallakin olis asiaa ollut, mutta siitä ei paljon tolkkua ottanut. :whistle: Onhan siinä iso ero, onko käytössä max.10 sanaa vai puhuuko 5-7-sanaisia lauseita.
Niin no meillä puhutaan kyllä....siis melko hyvin...mut vääntöä piisaaa silti :D
Tuo kun on tyypillinen nainen...."Haluun vihreen mehun"...äiti antaa vihreen mehun "eiiiiiii MIKSI annoit vihreen kun haluun PUNASEN!!!!" :LOL:
Noin niinkun karkeesti havainnollistettuna :whistle: :LOL: :kieh: :D
 
Vähän vaihtelee siis kokemukset puheen ja pottailun kanssa. =) Ei meilläkään kyllä esikoisen kohdalla tuo pätenyt, alkoi puhua lauseita 1,5 v:nä ja puhui jo ihan sujuvasti 2 v:nä, mutta päivävaippa jäi pois vasta 2v4kk. Yövaippa käytössä vieläkin...

Meilläkin on selvästi uhma alkanut mutta helpompi tapaus on kuin siskonsa. Jaksaa huutaa kiukkuaan muutaman minuutin, tytöllä oli tässä iässä parin tunnin raivarit ihan arkipäivää. :snotty: Ei tunnu enää missään pojan muutaman minuutin huudot. :LOL:

...alan kyllä kääntymään sille kannalle että käytän pojan korvalääkärilä ihan oman mielenrauhan vuoksi. Jos siellä kuitenkin se liimakorva muhii ja puhe viipyilee sen vuoksi. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
...alan kyllä kääntymään sille kannalle että käytän pojan korvalääkärilä ihan oman mielenrauhan vuoksi. Jos siellä kuitenkin se liimakorva muhii ja puhe viipyilee sen vuoksi. :/
Meillä ei ole (ainakaan vielä) liimakorvaa, mutta nestettä korvassa tärykalvon takana, eikä se ainakaan ole vaikuttanut puheeseen =)
Tulehdus oli joulukuun alkupuolella ja siitä asti ollut nestettä siellä. Ja tärykalvo ei liiku tms....mutta edelleen vaan seurataan, joskus kk:n päästä kontrolliin =)

Nyt näyttää räkis neidille iskeneen, kamala yskä ja vähän nuhaakin pukkaa, nousi just sängystä ylös kun ei saa nukuttua....että saas nähä kuin käy...pukkaako tulehdusta tms...
 
Heräsin taas superväsyneenä ja ekaks tuli itku...Sitten mä mietin, että mikä mulla oikein on? No, himpura, mä olen raskaana :LOL: Mä huomaan ihmetteleväni usein tätä samaa kysymystä eri asioissa, joita usein selittää juurikin se raskaus.
 
Huomenta.

meillä oli aamuyöstä niin kylmä sisällä et oli kaikki yhdes sängys. |O |O

Nyt lasten kanssa lämmitystä,lämmitystä... On ollu ihanan luminen ja kaunis talvi mut nyt sais loppua... ei jaks. ;)

Uhmasta. Neidillä juurikin tuo anna vettä ja kun mä annan ni rupee huutamaan maitoa ja kun saa maitoa haluaakin mehua. Siinä kohtaan kun ei kelpaa se mitä on ekana pyytänyt niin muuta ei saa. Sit neiti saa sillasen hepuli raivarin ja hakkaa käsiään ja jalkojaan lattiaan ja sylkee. Pikkumies katsoo vieressä hölmistyneen näköisenä ja varmaan päässään miettii ollaankohan edes sukua... :LOL: :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helmis08:
Heräsin taas superväsyneenä ja ekaks tuli itku...Sitten mä mietin, että mikä mulla oikein on? No, himpura, mä olen raskaana :LOL: Mä huomaan ihmetteleväni usein tätä samaa kysymystä eri asioissa, joita usein selittää juurikin se raskaus.
Mie kyllä itken väsyneenä ilman raskauttaki :D :LOL: :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niisku-Rouva:
. Siinä kohtaan kun ei kelpaa se mitä on ekana pyytänyt niin muuta ei saa. Sit neiti saa sillasen hepuli raivarin ja hakkaa käsiään ja jalkojaan lattiaan ja sylkee.
Mie myönnän, että oon neidin kanssa niin höveli, et annan ihan sitä mikä vaan kelpaa :xmas: :whistle: Mahdollisimman vähän kiukkua meille kiitos :saint: :LOL:
Noo...minkä taakseen jättää sen eestään löytää vai miten se meni :xmas:
Saa iltatähdet vähän hemmoteltuja olla :xmas:
 
Jahvetti Siis annan minäkin sitten kun en kertakaikkiaan jaksa kuunnella enää sitä raivoamista. Mutta ihme ja kumma tänään ei vielä kertaakaan ole kinunut mitään eikä saanut raivareitakaan... Ja aamusta- päikkäreihin asti oli ihan kuiva ja kävi pottalla... Nyt päikkäreiden jälkeen jätin vaipan siihen asti että itse haluaa sen pois.

Jaahas ei sitä känkkistä tarvinnut kauaa odotella nyt lentää jo autotkin... :LOL: :LOL: :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Niisku-Rouva:
. Siinä kohtaan kun ei kelpaa se mitä on ekana pyytänyt niin muuta ei saa. Sit neiti saa sillasen hepuli raivarin ja hakkaa käsiään ja jalkojaan lattiaan ja sylkee.
Mie myönnän, että oon neidin kanssa niin höveli, et annan ihan sitä mikä vaan kelpaa :xmas: :whistle: Mahdollisimman vähän kiukkua meille kiitos :saint: :LOL:
Noo...minkä taakseen jättää sen eestään löytää vai miten se meni :xmas:
Saa iltatähdet vähän hemmoteltuja olla :xmas:
Mikä ihmeen iltatähti, vastahan tuo on aamunkoi! :LOL: Vielä sen iltatähdenkin ehtisi ;) :D

Joo mielenkiintoiset ajat on edessä meillä helmien äideillä, uhmaa on varmaan tiedossa monessakin osoitteessa. :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja Helmis08:
Heräsin taas superväsyneenä ja ekaks tuli itku...Sitten mä mietin, että mikä mulla oikein on? No, himpura, mä olen raskaana :LOL: Mä huomaan ihmetteleväni usein tätä samaa kysymystä eri asioissa, joita usein selittää juurikin se raskaus.
Mie kyllä itken väsyneenä ilman raskauttaki :D :LOL: :hug:
Kyllä mäkin olen herkkä itkemään, mutta nyt tuntuu, että joka asia itkettää. Meillä on nyt mieskin kipeä. Kauhulla odotan vieläkö itse sairastan. Veikkaisin, että tän mahan kans ei oo mukava oksentaa...Pitäs peruttaa sunnuntain synttäritkin. Parempi pelata varman päälle ja olla tartuttamatta muita.
 
Jaksamista Helmikselle ja muillekin sitä tarvitseville! :hug:

Mä oon vähän pihalla ton kuivaksiopettelun suhteen. Meillä poika on käynyt potalla jo yli vuoden tosi hienosti, melkein aina tulee sinne ainakin pissa ja kakatkin tekee pelkästään pottaan ( paitsi laskiaistiistaina tuli vaippaan, kun oli syönyt ekaa kertaa elämässään hernekeittoa :whistle: ) No, vaippaan tekee kuitenkin pissoja myös, märkiä vaippoja tulee päivässä 1-5. Usein teen niin, että jos ei mene potalle esim. ruokailun jälkeen, annan olla paljaalla pyllyllä sen aikaa, että menee itse käymään potalla. Tämä toimii muuten hienosti, mutta vanhassa talossa on välillä näillä pakkasilla sen verran viileää, että ei viitsisi kauaa pitää toista ilman housuja. En ole koskaan kokeillut laittaa pikkuhousuja ja housuja ilman vaippaa ( itse asiassa meillä ei edes ole yhtään pikkuhousuja :ashamed: ) Jotenkin en usko, että huomaisi sitten olevansa ilman vaippaa...Ja yksi pointti on sekin, että en usko, että poika edes osaisi laskea housujaan, koska ei muutenkaan osoita minkäänlaista mielenkiintoa pukemiseen tai riisumiseen. Olen ajatellut odottaa kesään, jos sitten alettaisiin tosissaan harjoitella ilman vaippaa oloa. Tämä on taas tällaista pähkäilyä esikoisen kanssa :)
 
Päiviä.

Neidillä kävi äsken 1 vahinko... muuten ollut kuiva koko päivän ja käynyt itse pottalla ja itse pukenut housut... Tästä se alkaa - minä itse kausi- :whistle:

tutti on meillä se hankalin osuus... ei lähde ei sitten millään ja sen perään kyllä huudetaan tunti toisensa jälkeen. Neiti siis. Poitsulla ei mitään väliä onko tutti kädessä suussa vai siskon suussa. Ei kiinnosta.

Aluks olin sitä mieltä et syökööt niin kauan kuin haluaa.. mut nyt lähtee järki ton riippuvuuden kans... kyllä se sen hetkeks luovuttaa pois mut haluaa tuhat ja yksi muuta asiaa/ esinettä tilalle... ;)
 

Yhteistyössä