***HELMET 2008*** Toukokuu

Meillä ei ole yksiäkään ylppäreitä, rippijuhlia, häitä eikä mitään tänä vuonna! |O :( :( Persiistä! Eikä kukkaan edes valmistu. :kieh: Tai, no yks jätti gradun ja valmistuu siten, muttei pidä mitään juhlia. :kieh: Ens vuonna olis sitten kolmet ylppärit, miehen kolmikymppiset ja äidin viisikymppiset ainakin. :headwall:
 
hei siis joko te pidätte pikkuiset kasvot menosuuntaan repussa tai liinassa?? :attn: Eilen käytiin kaupassa kantorepun kanssa ja mietin et kuinka laitan, mut laitoin vielä kasvot minuun päin, vaikka hän kannattelee päätään täysin. :/ Onko siihen jotain yleispätevää ohjetta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja äippäHki:
hei siis joko te pidätte pikkuiset kasvot menosuuntaan repussa tai liinassa?? :attn: Eilen käytiin kaupassa kantorepun kanssa ja mietin et kuinka laitan, mut laitoin vielä kasvot minuun päin, vaikka hän kannattelee päätään täysin. :/ Onko siihen jotain yleispätevää ohjetta?
Mun käsittääkseni se ohje on, että kun kannattelee päätään täysin, niin voi mennä kasvot menosuuntaan päin. =)
 
ieva just joo..mä vaan mietin, et katsooko sitä itse omaa vauvaa purppuralasien läpi ja sit kuvittelee et se osaa jo kaiken, vaikka vielä tarviis esim. sitä tukea niskalle. :whistle: No joo..eli varmaan voin jo laittaa toisin päin. Ehkäpä kokeilen jo tänään alepa-reissulla...
 
Koklasinkin sitten heti tuota liinaa siten, että tyttö oli kasvot menosuuntaan päin. =) Hyvin sujui sekä sitominen (ilman peiliä) että tytön kanssa touhuilu: laittelin pyykkejä ja tehtiin muutenkin hommeleita liinaillen. =)
*muoks* Sidonta siis olikin jo tuttu ennestään, mutta hyvin sujui siis tytön ujuttaminen liinaan ilman peiliä. =) Ja hienosti viihtyi liinassa. =)
 
Napero nukkui tänään VAIN kolmet päiväunet, 30-45min. kerrallaan. No, nyt onkin sitten jo yöunilla. =) Nukahti sylkkyyn kylvyn jälkeen. :heart: Unirituaaleista ollut puheita: Meillä iltatoimille (pesut, rasvaukset, yövaippa ja -puku) mennään tavallisesti klo 19-19.15. Kylpypäivinä hieman aiemmin. Tällöin kämppä "hämärretään" eli sammutellaan valoja ja laitetaan sälärit kiinni. Sen jälkeen P juo maitoa sylissä ja nukahtaa siihen. Jos ei nukahda, niin maidon jälkeen imuttelee tuttia ja jossain sopivassa välissä, kun on tarpeeksi väsyneen oloinen/unessa, kannetaan omaan sänkyyn. Sängyssä laitetaan soittorasia soimaan (jos siis on vielä hereillä), sanotaan hyvät yöt ja veks. Pari kertaa joutuu yleensä käymään laittamassa tuttia suuhun, joskus ei yhtään. Ja joskus taas hylkii tuttia; tutti lentää kaaressa veks ja tyttö nukahtaa ilman sitä. Päiväunille haluaa aina tutin, mutta yöunille ei välttämättä. =)
 
Juhlista Meillä taitaa olla tiedossa kahdet rippijuhlat. Viime vuonna oltiin häissä. Häät on kyllä niin ihania :heart:

Artulla on myös tukka kulahtanu takaraivolta ja sivulta :) Ihan kun olis yhtäaikaa keskiaikanen vatipääkampaus ja spedekranssi :LOL:

Iltarituaaleina meillä on ilmakylpy sohvalla, yöpuku päälle ja iltavelli. Syliin nukutetaan ja viedään nukkuvana sänkyyn. Jos siellä herää niin käydään tarvittaessa lohduttelemassa, mutta ei enää oteta seurustelemaan, vaikka uni ei heti uudelleen tulisikaan.
 
Tänään on käyty 3kk neuvolassa ja tässäpä kuulumisia;
5400g ja 59cm, pipo 39cm.
Painoa oli tullut kuukaudessa 600g, eli suositteli antamaan lisämaitoa, jotta saa painon nousuun. 200g/vk olis suositeltavaa, kun olis suositeltavaa näiden kuuluisien käyrien mukaan. Ollaan siis eletty tähän asti rintamaidolla, mutta kaipa sitä täytyy pulloa alkaa iltasella antamaan. Tekis kyllä mieli aloittaa soseet..
Niin ja rokote otettiin pienen huudon kans. Katotaan minkä vaikutuksen se antaa. Ens kerralla sitten lääkärineuvola. Muuten kaikki ok, kovasti tyttö porisi terkalle.

Paljonko teillä tai siis rakkailla lapsillanne on tullut painoa kuussa?

Nukahtamisesta ollut puhetta myös. Meillä tytteli nukahtaa joko tissille, syliin tai sänkyyn. Vaihtoehto tilanteen mukaan.

Isäkuukauden aikoo mies pitää meillä. On aiheuttanut harmaita hiuksia, kun miettii miten sen kans pitäs toimia. Eli lisätieto ei olis pahitteeksi tännekään.
Jonkinlainen käsitys olis, että itse ei saa tuolta ajalta mitään mistään. Täytyy vaan muistaa Kelalle ilmoittaa, että siirtää vanheimpainvapaan 12 viimeistä päivää miehelle. Ajan mihin mennessä isäkk täytyy pitää saa, kun laskee oman vanhempainvapaan Kelan sivun laskurilla. Seli seli, yrittäkään tuosta ottaa selvää.

Ai niin ja hiuksia lähtee täällä ja PALJON!
 
Huh mikä määrä tekstiä tänne on tullut taas! :eek:

Täällä oli ainakin puhuttu omasta ajasta ja nukkumaan menosta. Mä koen oikeastaan, että nyt mulla on enemmän omaa aikaa kuin vuosiin. Viimeiset pari vuotta olen opiskellut ja tehnyt kaikki "vapaapäivät" töitä. Eli nyt on ihana paussi opiskelusta ja töistä ja aikaa tehdä myös itselle rakkaita asioita eli ulkoilla, juosta, lukea, kokkailla yms kivaa...ja leikkiä pikkaraisen kanssa
Nukkumaan menin jo ennen vauvan syntymää aina viimeistään klo 22 ja nykyisin noin yhdeksän paikkeilla viimeistään. Tänään taidan kömpiä petiin heti Frendien jälkeen... niin, ja ikää oli siis huimat 24 vuotta :D

Jahvetti, kokeilitko sitä takapuoli edellä-asentoa liinassa? Toi sun kuvissa näkyvä asentokin vaikutti hyvältä, tuollaiseen ei mun liinassa ollutkaan ohjetta. Pitääkin koettaa heti huomenna.

Mennään viikonloppuna serkun lakkiaisiin. Vieraita on tulossa yli sata :eek: jännittää miten pikkuinen uskaltaa olla sellaisessa tungoksessa ja vielä vieraassa paikassa.

Hiuksia lähtee sekä multa että vauvalta (miehellä harmaantuu :D )
Pikkuisen sänky on ihan täynnä irronneita hiusten pätkiä.

Äh, mä en nyt jaksa kirjoittaa mitään. Väsyttää liikaa. |O

Hyvää yötä :wave:
 
Pallukka Artulla oli viimeks neuvolassa paino noussu edellisestä kerrasta 735g ja sitä edellisellä kerralla 605g, mutta ei me mitään kurinpalautusta siitä olla saatu :eek: Tai sitten meiän terkka osaa sanoa sen niin rivien välissä :D Sano vaan toissakerralla, että voitte alottaa soseet jos haluatte ja viimeks sano, että mitään kiirettä ei ole laajentaa sosevalikoimaa, määriä voi lisätä. Mie ite vaan tuijottelin niitä käyriä ja minnuu kauhistutti, kun Artun painokäyrä vaan laskee ja laskee joka käynnillä :'( Terkka vaan totes, ettei se tarkota mitään :heart:

Miulla kans lähtee ihan kauheesti hiuksia :'( |O Aamulla kun harjaa hiukset niin harja on ihan täynnä niitä, kokonaisen tupon saa heittää vessanpönttöön! Päivän mittaan miun hiuksia löytyy sieltätäältä, jopa Artun vaipasta! Ja kokoajan saa olla nyppimässä irtohiuksia vaatteista.
 
Hiustenlähtöä tosiaan meilläkin, minulla ja pojalla siis :( Pojulla on takaraivolla se kuuluisa kalju läntti. Muutoin on jo alkanut hyvin tuo uusi tukka kasvamaan. Päälaelta se syntymätukka lähti jo muutama viikko sitten. Onneksi mä pääsen huomenna vihdoin sinne kampaajalle =)

Meillä ei onneksi ole tänä vuonna yksiäkään valmistujaisjuhlia. Parit häät puolestaan on tiedossa =) Mä en olekaan vielä ikinä aikuisiällä ollut häissä. Paitsi omissani, mutta me mentiinkin salaa kaikilta naimisiin :D Meillä oli kaikki muuten ihan viimisen päälle niin kuin kunnon kirkkohäissä kuuluu, mutta vaan pari kaveria todistamassa ;) =)

Minäkin pyrin siinä 22-23 nykyisin painumaan pehkuihin, kun tuo yö on niin rikkonaista ja olen niin mahdottoman huono nukkumaan. Pärjään kyllä, jos saan niistä pätkistä yhteensä unta noin 6h. Ja jos putkeen nukun joskus harvoin, niin 4h riittää |O Ei vielä ole silmäpussit alkaneet vaivaamaan :whistle:

Mitäpä muuta...muisti ainakin pätkii melko hyvin :LOL: Niin, me koitetaan nyt pikkuhiljaa myöhäistää tuota pojan unille menoa venyttämällä iltarutiineja (pidemmät ilmakylvyt, hidasta pukemista jne.), jos vaikka saataisiin tuo uni riittämään aamukuutta pidemmälle :whistle:

Taidanpa minäkin mennä tuohon sohvalle pötköttämään lehden kera oottelemaan miestä kotiin. Ja ajoissa aion pehkuihin painua. Öitä siis :wave: |O :wave:
 
Hep! :wave:

Noista iltarutiineista en ookaan vielä vastannu.. meillä annetaan alakerrassa d-vitamiinit, eli tämmönen maistuva aloitusmerkki että unta ois kohta tarkoitus kiskoa.. =) Sit mennään yläkertaan, käydään pesulla (kasvot, kädet, jalat ja tietenki pylly), hoitopöydällä kuivitellaan ja puetaan yöppö, sit käydään yhdessä laittaa verhot kiinni, sitte meidän sängyssä imetän (ehkä 5min jos sitäkään) ja sopivaan saumaan kun päästää irti ite, tai alkaa silmä lupsua, nostan omaan sänkyyn, laitan peiton ja tutin ja suukko poskelle ja hyvää yötä, ja veks. Kerran - neljä kertaa pitää yleensä käydä tuttia laittamassa, toisinaan ei kertaakaan.
 
pallukka meillä oli viimeks tullut painoa 1,4kg kuukaudessa :whistle: Vähän meinas tulla sanomista terkalta... tai siis päivitteli sitä moneen kertaan.

Kesällä on yhdet rippijuhlat (lasten serkku) ja yhdet häät (miehen veli). Joten täytyy noita vaatteita ruveta miettimään... Kuitenkin jää taas siihen et pari päivää ennen (tai edellisenä iltana :whistle: ) mietin mitä laitan päälle...
 
Ainiin, kun mainitsin että tänään ku laitoin ylös unimääriä (ja syönti) ja tuntu että on nukkunut koko päivän niin päikkäreitä on nukkunut 5h. Ei se enää kuulosta kauheen paljolta! Ja vuorokauden unimääräksi tuli 14,5h, siinä on laskettuna koko yö, hetken ollu kuitenkin hereillä ennenku sai maitoa ja nukahti uudelleen, mutta ei se paljoa tota vähennä. Tänään on tuttelia menny 6dl(5 kertaa saanu) ja tissiä saanu 6 kertaa (7 jos yötissi lasketaan). Eli vielä saanut useammin tissiä kun pulloa =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ieva80:
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Just laitoin likan liinaan ja koitin nappaa muutaman kuvan...ei oikee onnannu...täytyy pyytää isäntää illalla ottaan parempia..

http://www.aijaa.com/img/b/00921/2151307.jpg
http://www.aijaa.com/img/b/00760/2151318.jpg
http://www.aijaa.com/img/b/00742/2151324.jpg
http://www.aijaa.com/img/b/00373/2151333.jpg

Aikaa siihen, et kaivoin liinan kaapista ja likka oli liinassa meni öpaut 2minuuttia...et kannattaa opetella!!! :whistle: :wave:

*muoks* Kakkoskuvassa liina on ristissä eikä ole vielä smokkivyötä nostettu ylös tukemaan...
Kuvittelin sut Jahve IHAN erinäköiseks! =)
Minkä näköseks? :LOL: :LOL: Tuo kuva nyt ei kyl oo ehkä paras mahdollinen :whistle: :LOL: :LOL:

 
Alkuperäinen kirjoittaja Pallukka:
Painoa oli tullut kuukaudessa 600g, eli suositteli antamaan lisämaitoa, jotta saa painon nousuun. 200g/vk olis suositeltavaa, kun olis suositeltavaa näiden kuuluisien käyrien mukaan.
Esikoisella aikanaan paino nousi näinä aikoina keskimäärin 100-150 g viikossa. Neuvolantäti totesi siihen, että paras neuvo mitä hän on aikanaan koulutuksensa aikana saanut on se, että katso sitä vauvaa äläkä niitä käyriä. Sanoi että kun meidän vauva on sopusuhtaisen näköinen pirteä ja eläväinen tyttö niin tuo 100 g on ihan tarpeeksi ja että meillä on vaan hoikanmallinen tyttö. Ja niinhän se on aina ollutkin =)

Ja samainen täti sanoi tämän pojan 3 kk neuvolassa että sitten kun alkaa tiheämpään syömään ja lisää ruokaa tilailemaan, niin perunalla sitten vaan, turha enää tässä vaiheessa alkaa korviketta antamaan...

Paljon kyllä vaihtelee neuvoloiden neuvot. Mä olen aina tykännyt tuosta meidän terkkarista kun se on niin maalaisjärkinen tyyppi eikä tuijota liikaa käyriä ja suosituksia.

Sulle sanoisin, että tee juuri niinkuin itsestäsi tuntuu... äiti tuntee lapsensa parhaiten ja jos susta tuntuu että nyt olisi soseiden aika, niin luultavasti olet ihan oikeassa. Ainahan sitä voi varovasti kokeilla... mäkin ajattelin viikonloppuna kokeilla perunaa kun poika tuntuu nälissään olevan syötön jälkeen nykyisin järjestään, ikää nyt kohta 3,5 kk.

Niin ja jos susta tuntuu että maito riittää vauvalle ja on tyytyväinen nykyisellä syömisellä niin luota vain itseesi ja jatka imetyksellä, kyllä se vauva sitten ilmoittelee kun haluaa tukevampaa sapuskaa. =)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Pikku-Katti:
Jahvetti, kokeilitko sitä takapuoli edellä-asentoa liinassa? Toi sun kuvissa näkyvä asentokin vaikutti hyvältä, tuollaiseen ei mun liinassa ollutkaan ohjetta. Pitääkin koettaa heti huomenna.
Kokeilin ja hermo män |O :LOL: :LOL: En mie oikeen vissiin ymmärtäny, et miten peppu eellä :headwall: :LOL: Vaikka siis kantoliinakanavan sivuilta kattoin kuvallisen ohjeen.
Tuo mun tyyli on ihan siis sama, kun selkämenosuuntaan...eli kietasuristi2 ihan rmaalisti, mut sit vaan vauvan laittaa ns. väärin päin =) Hyvin ja tukevasti pysyy :D
 
Ai niin, tuli vielä mieleen kun tuossa kertoilin meidän neukkutädistä... sanoi viime neuvolassa, että ei kannata huolestua jos 4 kk neuvolassa näyttää painokäyrä notkahtaneen, se on kuulemma hyvin yleistä sillä ne käyrät ovat siltä ajalta kun soseet aloitettiin noin 3 kk iässä. Joten sekin kertoo osaltaan että noita käyriä kannattaa ajatella lähinnä suuntaa-antavina eikä niihin liian tarkkaan tuijottaa. :whistle:
 
Onko kukaan käyttänyt vauvallaan Nenä-friidaa? Meitin poitsulla nenä herätessä tukossa ja törisee. Oon laittanut keittosuolaa ja sitten imenyt tuolla friidalla. Nyt sitten kuitenkin ajattelin että voiko tuo imu vahingoittaa esim. korvia...siis kun nenää imetään, en siis ole imenyt korvia :xmas: . Tuo räkä aika tiukassa ja joutunut imuttamaan aikas tavalla. Nyt lisään hiukan tuota keittosuolan määrää, josko se notkistaisi tuota räähkäää.
 

Yhteistyössä