Helmet 2008 ***syksy 2009***

Alkuperäinen kirjoittaja Helmis08:
Galluppia:

1. Miten saa lapsen leikkimään yksin, edes välillä?

2. Hyväksi havaittu korvakuumemittari?

3. Suosituimmat lelut tällä hetkellä?

4. Mitä hommailette lasten kanssa ulkona (kun ei ole vielä edes lunta)?

Tässä mun suurimmat ongelmat tällä hetkellä :LOL:
Jee, galluppi :D

1. Täytyy vaan olla tarpeeksi sisaruksia/muita lapsia. :D Tuo esikoistyttö ei tässä ikävaiheessa yksin viihtynyt hetkeäkään, piti koko ajan olla viihdyttämässä eikä edes hyväksynyt että mä esim. laitoin ruokaa samalla vaan koko huomio piti olla tytössä koko ajan. :kieh: Pojan kanssa ei sitten samaa ongelmaa ole kun juoksee tytön perässä tai tarkkailee hoitolasta. :D Toki poikakin välillä huomiota vaatii mutta ihan erilaista on kuin tytön kanssa aikoinaan. =)

2. Meillä on korvakuumemittarina Braunin ThermoScan ja hyväksi on todettu. =) Kunhan oppii sen oikean mittausasennon niin ainakin tuolla meidän mittarilla saa kyllä tarkan tuloksen, olen itselläni testannut useampaan otteeseen. Mittaustulos on korvakuumemittarilla ja wanhanaikaisella elohopeamittarilla tarkalleen sama, digitaalinen kainalomittari näyttääkin sitten vähän mitä sattuu. Näin meidän mittareilla. =) Mä en enää omaakaan kuumetta viitsi mitata muulla kuin korvamittarilla. :D Muksuille se on mun mielestä ehdoton, nuo on sen verran vilkkaita tapauksia että olisi tekemistä pitää paikallaan kainalosta mittaamisen ajan...

3. Hmm... kaikki mitä ei saisi ottaa. :kieh: Ruokaveitset mitkä on sitten "ruuvareita". Autot ja duplot.

4. Mitä milloinkin, haetaan puita liiteristä tai muita pihahommia. Tylsä aika vuodesta kieltämättä ulkoilla muksujen kanssa, tulisi lunta niin olisi ihan eri juttu.
 
1. hmm.. siinäpä kysymys.
Mä vien aina ajoitain leluja varastoon "lomalle" ja sit sielt annan harvakseltaan (ja uus jemma lelu tilalle), aina on kuin uusi ja viihdyttää hetken. Meil yksin leikkiminen riippuu paljon siitä mitä mä teen.. jos mä oon koneella, ni toivotonta yrittää saada lasta leikkiin, mut jos mä esim. teen kotihommia ni neiti saattaa aikansa leikkiä nukeilla tai autoilla/rattoreilla.
Mut selvästi alkaa kaivata päivä päivältä enemmän kaveria leikkeihin.
2. Meil ei ole kuin normi digitaalinen mittari..
3. "nuppipalapeli", pallot, potku raktori/auto, nukke+rattaat, piirtäminen, pianon soitto.. ja yleinen kaappien penkominen + levittäminen! Ja äitin ärtyssäminen asioilla, joista tietää 100% saavansa huomion (kuten roskapöntölle meno)
4. Laitetaan kuravaatteet päälle ja kierretään lätäköitä, käydään lenkillä = hakemassa posti, kaivetaan hiekkalaatikolla (ku on kuravaatteet + kuraeteisessä suihku, ni helppo puhdistaa), kiikutaan, leikitään leikkimökissä. Isänsä kans käyvät yleensä hakemassa maitokärryillä puita (neiti on tyhjien kärryjen kyytissä ja auttaa kärryjen pukkaamisessa takasin).
 
Miten onnistutte käymään kirjastossa, menettämättä hermoja?
Oon muutaman kerran palautelaatikkoon täällä laittanu viestiä, et lapsen kanssa olis huomattavasti mukavampi käydä kirjastossa tai tulis yleensäkki käytyä, jos siel olis jonkulaiset rattaat, mihin laittaa laps siksi aikaa. Meil ku ei ole matkiksia, enkä yhen kirjaston takia niitä ala hommaan.
Meil ainakin muuten tämä neiti ku juoksee hyllyltä hyllylle ja painelee niitä kirjoja hyllyn perälle tai toinen vaihto ehto on et mä kannan sitä kainalossa.. kolmas on et en käy ollenkaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helmis08:
Galluppia:

1. Miten saa lapsen leikkimään yksin, edes välillä?
En tiiä miten se on saatu aikaan, mutta aika paljon poitsu itekseen touhuilee. Tai sitten siskon kanssa. Jos itsensä sohvalle oikasee niin sitten kyllä juoksee syliin kirjan kanssa.

2. Hyväksi havaittu korvakuumemittari?
Meil on braun, mutta ei ole hyväksi havaittu :whistle: . Vaikka kuinka harjottelee niin kahella mittauskerralla voi olla asteenkin ero, joten en luota siihen yhtää. Normi digimittari kainalosta on meillä käytössä.

3. Suosituimmat lelut tällä hetkellä?
Autolehdet, palapelit, kirjat, autot, parkkitalo, laulava heppa...

4. Mitä hommailette lasten kanssa ulkona (kun ei ole vielä edes lunta)?
uusin villitys on työntää kolmipyöränen ojaan... itse pyöräily ei innostanut yhtään... Jotain tossa omalla pihalla yleensä, joskus puistoon. Tosi selkee vastaus :D

Kirjastossa ollut omat rattaat mukana, tai sit menty isosiskon kanssa kahestaan. Joskus miettiny ihan samaa et ois kiva jos siel ois jotku lainarattaat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja zuku:
Miten onnistutte käymään kirjastossa, menettämättä hermoja?
Oon muutaman kerran palautelaatikkoon täällä laittanu viestiä, et lapsen kanssa olis huomattavasti mukavampi käydä kirjastossa tai tulis yleensäkki käytyä, jos siel olis jonkulaiset rattaat, mihin laittaa laps siksi aikaa....
Kyllä täällä meidän kyläkirjastossa on vissiin kahdetkin rattaat asiakkaiden käytössä. En tiiä sit ovatko lahjoituksena saatuja...
 
Kirjastossa olemme käyneet rattaiden kanssa siten, että Hattara istuu koko reissun ajan kärryissä ja tutkii jotain kirjaa. Pääasiassa tosin käyn itsekseni kirjastossa, kun meillä on noita romskuja/lasten kuvakirjoja tarpeeksi ja kavereiden kanssa kierrätetään, joten ei tule itselle viihdelukemista eikä lapsellekaan kirjoja juurikaan lainattua. Yliopiston kirjastot taas ovat keskustassa ja siellä poikkean aina itsekseni.
 
Me käydään kirjastossa niin että eka mennään lastenosastolle jossa tyttö valitsee kirjoja ja "lukee" niitä lastenpöydän ääressä. Sit mä valitsen muutaman kiinnostavan kirjan (nytkin on ainayhtäihana Myyrä sekä Numerot-kirja) ja sit tyttö saa niitä kanniskella kun mennään aikuisten puolelle. Siinä vaiheessa tyty useemmiten pinkoo kännykkätuolille (siis sellainen aikuisten tuoli jossa voi istuksia jos puhuu puhelimessa) ja lukee kirjojaan/huutelee mua. Kauaa en siis mieti mitä haluan lukea.
 
Kännykkätuoli kirjastossa :eek: No jo on maailma muuttunu, ennen kun siellä piti olla niin hiljaa niin hiljaa niin nyt sinne mennään puhumaan puhelimeen ja sitä varten on oikein oma tuoli :headwall: Ei mee mun jakeluun tommonen, eiköhän sitä voi puhelut hoitaa jossain muuallakin... =)
 
Mä olen kirjojen suurkuluttaja :p ja olen ratkaissut kirjastossakäynnin niin näppärästi että kun mun äiti (yhtä kova lukemaan) käy kirjastossa, mä luen samat kirjat ennen kuin äiti ehtii palauttaa ne. :D Onneksi on sama maku kirjojen suhteen. Jos kirjastossa itse käyn niin luultavasti jätän muksut miehen hoiviin. Ihan ehdottomat lempparit löytyy kotihyllystä niin niitä voi lukea uudestaan aina kun mieli tekee. :D

Nyt on meneillään Stieg Larssonin Miehet jotka vihaavat naisia, ihan hyvältä vaikuttaa. Eniten mun makuuni on ihka oikeat dekkarit, esim. Agatha Christie :heart: tai Rex Stout.
 
Niin ja muksuille en viitsi kirjastosta lainata kun saisin varmaan korvata jokaisen opuksen. :snotty: Poika tekee niistä sytykkeitä heti kun silmä välttää. Parempi antaa tuhota sitten edes omia kirjoja niin kauan kun osaa vähän varoa. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Mä olen kirjojen suurkuluttaja :p ja olen ratkaissut kirjastossakäynnin niin näppärästi että kun mun äiti (yhtä kova lukemaan) käy kirjastossa, mä luen samat kirjat ennen kuin äiti ehtii palauttaa ne. :D Onneksi on sama maku kirjojen suhteen. Jos kirjastossa itse käyn niin luultavasti jätän muksut miehen hoiviin. Ihan ehdottomat lempparit löytyy kotihyllystä niin niitä voi lukea uudestaan aina kun mieli tekee. :D

Nyt on meneillään Stieg Larssonin Miehet jotka vihaavat naisia, ihan hyvältä vaikuttaa. Eniten mun makuuni on ihka oikeat dekkarit, esim. Agatha Christie :heart: tai Rex Stout.
Täällä myös yksi lukutoukka. :wave: Nykyisin tosin opiskelujutut haittaavat v*ttumaisesti viihdelukemista, mutta ihan kiitettävästi kuluu kuitenkin kirjoja. Hyödynnän myös työmatkat (35-45min/suunta) siten, että aamulla luen tabloidikokoisen sanomalehden ja sen jälkeen kirjaa ja paluumatkalla kirjaa metrossa/ratikassa. :) Mä luin tuon larssonin ykkösen vähän aikaa sitten ja oli kyllä superhyvä. Veti ihan vertoja Christielle, vaikkakin on tooosi erilainen. Nyt mulla on yhtenä lukemisena Larssonin kakkonen, Tyttö joka leikki tulella ja kolmaskin osa odottelee jo hyllyssä. Mulla tuo kirjastokulutus on hiukan laskenut siitäkin syystä, että olen intohimoinen kirjashoppailija (epäekologista joo :ashamed: ) , joten aika paljon tulee luettua omia kirjoja, joita sitten tosin kierrätetään kavereiden kesken.

 
tulinpas pyörähtämään täälläkin pitkästä aikaa..
Kallestakin tuli tosiaan enkelitytön isoveli 12.11.2009, mutta kun pääsin sairaalasta kotiin niin ajattelin että on se omalta kannaltani ainakin hyvä että se ei tajua tätä tilannetta, antaa niin paljon itelle voimia kun toinen jatkaa elämää omaan tahtiinsa ja kun kalle on kuitenkin enimmäkseen hyväntuulinen kaveri ja tykkää leikkiä itsekseenkin niin on kiva vaan seurata vierestä kun herra leikkii autoillaan (jotka muuten on erittäin arvokkaita meidän ukkelille! ) älyää siitä sitten itsekkin että eihän se elämä tähän pysähdy,jatkettava on,mutta tietenkin surulle on annettava oma aikansa ja nyt varsinkin kun hautajaiset on olleet ja järjestelyjä ei enää niinkään ole niin olen antanut omille ajatuksille enemmän tilaa.

kallelle on tullut paljon nyt uusia sanoja, mutta eniten jankuttaa "kato/katohan" ja "auto" =) sitten tulee jo haloo,heippa,moi,apina,banini (banaani),koija (koira) jne jne. ja kallelle on nyt alkanu tulla omaa tahtoa, varsinki isoveljen kanssa leikkiessä niin ei ole enää isoveljen manipuloitavissa vaan ilmaisee kyllä hyvin selvästi jos ei mene asiat mieliksi ja hyvä vaan niin, esikoisella kun oli eskari ikään asti se ongelma että ei osannut puoliaan pitää ollenkaan.

mutta tämmöset pikakuulumiset nyt, pitää lähteä hakemaan esikoinen kaverinsa luota..
 
Piipero meillä myös hoetaan sanaa "tauto" (eli auto), se kun näkyy jokapaikassa :D Samoin poika bongaa kaikki "jikka" (=rekka), "tapo" (=mopo) sekä kaikki mahdolliset moottorikulkupelit. Ne, mihin ei vielä ole sanaa kommentoidaan vaan "oho!"

Tänään oli hauska, kun sisko soitti mummille. Sanoi sitten poitsulle että säkin saat puhua. Sillä välin kun sisko puhui, niin poika leikki omia leikkejään. Sisko lopetti puhelun. Poika tajusi että enhän mä saanutkaan puhua! Lähti keittiöön (siellä oli siskon puhelin) ja hoki matkalla "manni, manni, manni" (=mummi). Haki puhelimen, tuli meidän luo ja rupes avaamaan puhelinta (läppäpuhelin). Koitti sitten itse soittaa kun sisko unohti lupauksensa :heart: Sitten oli tyytyväinen kun soitettiin uudestaan ja sai puhua mummin kanssa :D
 
Meillä on muuten nyt vesirokko kylässä. Poika on ihan pirteä, ehkä n. 50 näppyä, suurin osa vaippa-alueella. Tytöllä taas näppyjä noin arviolta 300-500 ja kuumeinen ja kipeä. Näppyjä on suussakin joten syöminen ei oikein suju. :( Lisäksi tytöllä todettiin märkärupi juuri samana päivänä kuin vesirokko alkoi, ja se rehahti aika ikävän näköiseksi vesirokon myötä. Tänään istuttiin päivystyksessä 2,5 h kun ilmeisesti se märkärupi on levinnyt myös silmään, tosin lääkäri ei ollut varma jos silmässä olikin vesirokkoa. :headwall: Antibioottisia silmätippoja saatiin ja käsky tarkkailla auttavatko ne (märkärupeen auttavat, vesirokkoon ei). Pitihän se arvata että mitään lievää tartuntaa meille ei tule, me sairastetaan aina viimeisen päälle. :kieh: No, sittenpähän on kärsitty sekin tauti, onneksi ei jouluksi osunut!

Melkein huvitti illalla tytön iltalääkitys: ensin lievittävää vaahtoa vesirokkonäppyihin päästä varpaisiin, sitten Ataraxia kutinaan, antibioottia sisäisesti märkärupeen, antibioottiset silmätipat, kortisonia märkärupiin ja sitten vielä piti antaa Pamolia kuumeeseen mutta en antanutkaan. Luulisi noilla parantuvan jo pahempikin tauti. :D
 
HIssukka: :hug: toivottavasti alkaa pian helpottaan!

Kyl tämä on yhtä hermojen kiristystä tämä loppuraskaus. Fyysisesti kunto aika OK, mut henkisesti ei. Alkaa ihan tosissaan käydä aika pitkäksi ja hermot on kirreellä. Monta viikkoa ollu valmiina et lähtö sairaalaan voi tulla milloin vain (ku tenava laskeutunu ja paikat valmiit), mut paskan marjat.. tänään 39+6 |O Mut millonpa ne nämä lapset olis äitiä totelleen :xmas:
Alkaa hermostuttaan, ku joulu painaa päälle jne. Mihinkään ei voi/uskalla lähteä ja tääl meidän kulmilla kun nämä sosiaaliset ympyrät on aika minimissä (siis ku kauppaan on jo se 30km ja kaupungille 100km). Nyt oikeesti tympäsee asua täällä korvessa.. neitiki vaatii huomiota ja kaipailee kavereitaan :'( :'( :'(
Liki kaikki joulujutut oon saanu tehtyä (pakastin on leipomuksia täynnä ja paketit paketoituina)..
 
Hyvää iltaa malstapammat - palstamammat! :xmas:

Varautukaa ensi viikkoon, sää kylmenee. Nyt villahousuja etsimään sieltä kaapeista ja neljäntuulen karvalankahattu. :LOL:

Mitäpä teille kuuluu? Jään odottamaan tilapäivitystänne!!!! :p :wave:
 

Yhteistyössä