***HELMET 2008*** Kesäkuu

|O Täällä piippaa joku, en tiiä mistä se tulee...tai sit se on mun korvien välis!!!
Ja just tuli esikon puhelimee outo viesti "laita viesti mis oot"...hetken perästä sama numero soittaa, mut en ehtin vastaa...enirosta kattoin ni joku XXX XXX hartolasta..jep...jos viel soittaa ni saatana käsken optikolle :headwall: :headwall:
 
Heipsan :wave:

Ihmeen vähän tullut tämän päivän aikana juttua! :eek: Onkohan kaikki olleet jossain juhlimassa? Taikka muuten menossa koko päivän... =) Kesähattu (tai oikeastaan kaks :whistle: ) löytyi Jesper Junioreista. Toinen on semmoinen vaaleanpunainen vähän tyttömäisempi ja toinen semmoinen unisex (luultavasti pojille tarkoitettu :kieh: ) oliivinvihreä lakki. Hienoja ovat molemmat! Tyttö sai myös kesävaatteita Lindexiltä ja Stockalta sekä ihanat Robeez-tossukat. :xmas: Ja koko perhe sai liput PoriJazzeille pe 18.7. Kirjurinluodolle. B) Huomenna olis ohjelmassa ystävien pojan 1-vuotissynttärit ja sen jälkeen varmaan käväistään Kaisaniemessä testaamassa uusia Peltoreita ja hellehattua. =) Huvittais ainakin Marikon esiintyminen kuulla, YleXpopista siis kyse. :)

Jahvetti: Superhieno tuo sun tyynyliina! :p Meillä on kans jotain vanhaa tallessa, mutta paljon ihanuuksia on kadonnut. :(

Meillä maisteltiin tänään kolme lusikallista perunasosetta. :heart: Ei ole onneksi ainakaan vielä tullut mitään eilisen tai tämänpäivän maisteluista. =) Eilen siis aloiteltiin maistelut yhdellä lusikallisella. Kyseessä on Emman (?) pikkuinen muovilusikka, joten eipä meillä olla vielä hirmuisia määriä kiinteitä syöty. :p

ieva & :heart: 4kk ja 1pv

 
Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
Alkuperäinen kirjoittaja nipsuli:
Pitänee kattoo jos kirppiksellä vaikka vastaan kävelis, eurolla oon nähty myytävän joten jospa sitä sen verta sit sijottas, tulee sit kypärää käytettyä tai ei :eek:
mä just ostin kirpparilta eurolla :D lainasin ton vanhemman oman ja lainaaja oli vahingossa sit lahjottanu sen sitte eteenpäin, stana! :kieh:
Myyny tietysti. :saint:

 
Huomenta :wave: ,
Ja ekaks muistin aikaan että teretuloa Pieni ja Pippurinen :flower: .

Meillä on nuo yöt taas tasaantu, eli yhellä syötöllä taas mennään, mutta määrä onkin semmosta 160ml-180ml kerralla...Ja se tuli taas eilen todistettua että meijän neiti ei sitten osaa syödä pullosta väsyneenä...kauheeta kakomista ja yskiskelyä, vaikka ihan pirtsakalta näytti kun ilta toimille alettiin ni ei, sänkyyn kun laitto niin hyvä ettei jo matkalla nukahtanu.

Ai hitsit, tänään ois siis se kaivarin konsertti...oispa ollu kiva pyörähtää, vaan ei oo kuulosuojaimia meillä ( äkkiähän ne tieten sais kaupasta )

Jo vain, puuron keittoon :wave:


-n-

Ai niin, tosi käheet nuo Ievan Hn nasu sukkikset :heart: :heart:

Ja toinen ai niin, Voisin myyä tuo meidän neidin pohojanmaa shortsipuvun, on siis hieman naftia kokoa ja tuo 68cm on ennemminkin 62cm, onneks saattiin isompi tilalle..on siis kerran kokeiltu ja näin ollen sitä ennen pesty, femmalla lähtis ja pkt päälle. :wave:
 
huomenia :wave:

tänään tasan vuosi plussasta :heart: muistan et oli tämmönen samanlainen ilmaki :D kyllä aika menee oikeesti äkkiä :eek:

ieva: meinasin sulle laittaa tonne toukokuun pinoon et ne kaik jutut on kesäkuun pinossa jo mut olitki huomannu. voin kuvitella sun ilmeen ku oot hokannu et juttua on kyllä tullu etkä päässykkää niin vähällä :whistle: :D

kiitos sille kuka vinkkas rypälemehusta maidontuotannon lisääjänä :flower: en tiiä onko se vai joku muu mut maitoa tulee taas hyvin. pumpulla en aina saa tyhjennettyä ja se vähän ihmetyttää. tissit täys mut ei vaan pumpulle heru :kieh: no kuhan saa sen verran et mies saa työiltojen aikana syötettyä. onneks tänään on vp =)
 
Eka yö yksin tytön kaa (noh, koirat on kyl kotona) ku ukko juhlisti varpajaisia. Yllättävää kyllä mutta taidettiin selvitä ilman pahempia katastrofeja! Oon ylpeä itestäni B)

Aurinkorasva jossa fysikaalinen suoja, saako sitä ihan apteekista ja kehtaako kukaan kertoa sellaisen nimeä jos suinkin tietää/muistaa? Siis vaatteilla, aurinkohatulla ja aurinkolaseilla minäkin tyttöni enimmäkseen suojaan mutta sit jos sattuukin lähemmäs 30 astetta kuumuutta, tuntuu hurjalta pukea lapselle "liikaa" vaatetta :ashamed:

Kaivarin konsertti on vasta ens viikonloppuna! Tänään on YleX konsertti, oisko Kaisaniemessä. Mua vähän hotsittais mennä Kaivariin ens vkl mutta just nuita Peltoreita mietin. Että käyttökokemuksia Peltoreista toivoisin.. Onks ne oikeesti toimiva ratkaisu näille pikkupäille?

Me muuten jätettiin maissivellit pois. Ei niistä (okei, kerran pvässä sitä annoin..) ollu musta mitään hyötyä. Parin-kolmen tunnin välein silti syötiin. Vellin poisjättäminen on siis testi josko ne mysteeriset huudot ois maissin sopimattomuutta. Kaikkee pitää kokeilla..

Ai päärynäsose voi auttaa ummetukseen? Koska toi tyty on 3,5kk niin vähän mietin josko nyt aloitettais soseiden maistelu. Toi maha nyt on sellainen että yhtenä pvänä toimii kuin unelma ja toisena sit itketään pieruja ja vääntelehditään hulluna. Toisaalta mä suunnittelen nykyään niin pitkään kaikkea (koska oon laiska) että hyvinkin voi ehtiä täyttää sen 4kk ennen kuin saan sosetta toiselle poskeen :whistle:

Okei, tyty vispaa niin että sitteri heiluu. See ya! :wave:

 
Olen huomannut miekin, että suurin osa odotusajan kirjottelijoista on hävinnyt pinosta. Niillä taitaa olla se paljon puhuttu ELÄMÄ muualla kun täällä palstalla ;)

Arttu syö jo kokonaisen pikku-Pilttipurkillisen sosetta kerralla :D Velliä menee 150ml, maitoa samoin. Tänään alotetaan puuron maistelu :p

Meillevauva Onko noi Peltorit kuppikuulosuojaimet vai mitkä? :eek: Pitäs hankkia, kun lähetään sinne Tuskaan. Ei päästä kyllä sisälle asti, mutta pikkukorville se meteli käy ihan siinä puistossakin, jos jäädään nurtsille kuuntelemaan bändejä. Siihen kuuluu ihan kätevästi päälavan esiintyjät :)
Päärynäsosetta paremmin ummetukseen auttaa luumusose :attn: Artulla pitäny hyvin mahan auki. Kolmet kakat rykäsi eilen :D

Mennään tänään kattomaan taloa =) Jänskää... Siinä olis pihassa aitta ja navettarakennus, mehtääkin on. Hirvittää vaan muuttaa pois tästä, kun tää talo on tullu niin rakkaaksi :'( Mies on tän ite rakentanu isänsä kanssa ja on meiän eka yhteinen koti :heart: Toisaalta pitää ajatella, että ei sitä elämässä mitään saa, jos ei mistään osaa luopua :snotty: Mutta silti...

Ekaa yötä kokeiltiin kestoilua :) Hyvin piti, kun laitoin kombolinon ja 2 lisäimua + Popolinin kuoren. Ostin yhen Bumpyn yökuoren, mutta eihän se edes menny Artun päälle, vaikka oli olevinaan 7-10kg :headwall: Tai meni se päälle, mutta pituus ei riittäny :eek: Sisävaippa pilkisteli ilosesti edestä ja takaa :/
 
Heips,

meillä nukuttiin koko yö putkeen ilman heräilyjä! =) Illalla vaille 8 kävi tyttö unille ja aamulla klo 6 heräs syömään. =)

Kiin: Meillä on tuommoiset pinkit KidPeltorit ja ne on juurikin semmoiset kupin malliset kuulosuojaimet. Saa ainakin isommista lastentarvikeliikkeistä ja Jahveko oli nähnyt rautakaupassakin. :/ Testaillaan niitä tänään Kaisaniemen YleXPopissa. =)

Nyt perunasoseelle :p

ieva & h 4kk2pv
 
Kiin: joo, peltorit (BabyPeltor) on siis sellaiset työmiehen kuulosuojaimet :D. Vissiin niitä kuppikuulosuojaimiksikin kutsutaan, mä tunnistan vaan ku sanotaan headset.. :ashamed:

Nuista soseista vielä. Meillä on päärynää ja luumua. Arvon kumpaa sit maistetaan ekaksi. Mun kaveri (keskosen äiti) kannattaa luumualoitusta, just ton takia että maha pysyy auki..

Meillä falskaa vaivat :eek:. Pitää vissiin vaihtaa pampers activefittiin. Lirahti tota kakkaa sit sitteriinkin :whistle:

 
Viilaan vähän pilkkua... :kieh: Ne on KidPeltorit, ei Babyt. ;) Tuo Kid-koko menee kaikille lapsille vauvasta vähän isompaan. Vauvakokoa ei ole, tai ainakaan missään liikkeessä niitä ei tunneta. Tokihan ne on isot tuommoisella nelikuiselle, mutta kuppiosa muotoutuu kyllä hyvin pikkupäähänkin (peittää korvan lisäksi osan poskea) ja näyttäisi ainakin suojaavan hyvin. Pään yläpuolelle jää tilaa, muttei haittaa käyttöä. Voin tänään laittaa kuvan kerhon puolelle, kun varmaankin napsitaan taas muutama niitä. =)

Perunasose maistui hyvin. =) Kolmas päivä kiinteitä, neljä lusikallista perunasosetta. Muuta ei olla vielä maisteltukaan.

Kestoilusta: Meillä myös yökestoilu sujuu hyvin ilman öistä vaipanvaihtoa. Aiemmin vaihdoin varalta sen vaipan yöllä. Nyt on menty viikon päivät, ettei olla yöllä vaihdettu vaippaa, eikä kertaakaan oo falskannu. En muista millon ois kertsiä käytetty. Retkillä, reissussa sun muillakin käytetty nyt vaan kestoja. Jää varmaan taas pieneks nuo Pampersit, ennen kun on kaikki käytetty. Tämänpäiväistä Kaisaniemeä tosin mietin vielä, että laittaiskos kertsin... :/ No, nyt on hyvä ilma niin voihan sen vaipan vaihtaa ulkona nurtsilla, jos ei jaksa mihkään lähikahviloihin lähteä. =) Autossa muuten onnistuu oikein hyvin vaipanvaihto. Meillä on takana semmoset kaatuvat penkit, jotka tuo lisätilaa ko. operaatioon. :)
 
Moikka! Kyselisin, että millä kannattas alotta soseiden maistelu, ku meillä on kaapissa peruna-kukkakaali, peruna-parsakaali, porkkana, luumu, päärynä soseita ja sit muutama joku hedelmäsose. Eli mikä ois paras vaihtoehto alottaa maistella, vai pitäskö tehä itte ihan pelkkää perunasosetta aluks?Me koitettiin tän vkon alussa kahtena päivänä maissivelliä, no se ei sit vissiin sopinu tuolle pojalle olleskaan. Toisena iltana ku annoin, ni nukku TOSI huonosti koko yön ja sit koko vko on ollu päivisin nukkumisen kannalta huono, hyvä jos on 15min kerralla nukkunu ja sit heränny ja vaikka on yrittäny nukutta uudestaa, ni ei oo onnistunu. Muuten on sit hereillä ollessa ollu ilonen, kunnes taas pian väsy valtaa, ku nii vähän kerralla on nukkunu. Yöt on menny kuitenkin hyvin. Viime yönä teki ennätysnukkumisen, nukahti vähän puol yhentoista jälkeen illalla ja heräs puol kuus aamulla eka kerran syömään =) Ja sit toka kerta kaheksalta ja sit nukuttiin viel yheksään asti. Ja nyt on vetäny tuolla ulkona reilun tunnin unia, välillä piti vähä käydä lykkimässä, mut huomattavasti paremmin nyt nukkunu ku koko vkolla. Yleensä nukahtaa 22-23 aikaan ja herää eka kertaa 3-4 aikaan ja sit toka kerta 5-7 välillä.
Toivottavasti noista soseista ei mee maha sit taas sekasin. No, mutta pitäähän niitäkin jossain vaiheessa kuiteski alkaa syömään =)
Mitenkäs, kuinka kauan ootte maistatellu ja kokeillu sopiiko joku sose vauvoillenne, enneku ootte alkanu antaa nii paljo kun vauva syö, esim.puol purkkia tai kokonaista purkkia?Tällasia tänne.

Marie82 ja Elias ens torstaina 4kk
 
Marie: Meillä aloitettiin soseiden maistelu toissapäivänä, jolloin tyttö täytti 4kk. Aloitimme itsetehdyllä perunasoseella (keitettyä perunaa ja NANia haarukalla tilsittynä). Ekana päivänä annettiin 1 pieni lusikallinen, tokana päivänä kolme pientä lusikallista ja tänään neljä pientä lusikallista. Aiotaan jatkaa pelkällä perunalla yhteensä viikko vähitellen lisäillen annosta ja sitten otetaan perunan kaveriksi joko parsakaali tai kukkakaali. Niitäkin kokeillaan sitten lusikallinen, pari aluksi. Ensimmäinen kuukausi ajateltiin antaa lähinnä makuannoksia, eli ei puolikkaan saati kokonaisen purkillisen verran. Eli koko ajan ihan muutamia lusikallisia vaan. Jollei sitten tarvitse lisäruokaa enenmmän. Hedelmä- ja marjasoseet aloitellaan sitten 5kk. Luumusosetta on purkillinen kaapissa (valmista Bonaa), josko massu menee kovaksi. Ei ole vielä ainakaan tullut mitään oireita. =)
 
MARIE82 SOSEISTA: me alotettiin 2kk 3vko:n iässä päärynällä.annoin sitä kolme päivää, sit seuraavat päivät ruusunmarjaa, siis 3päivää nyt oon antanu 3päivää perunaporkkanaa, tänään jo puoli purkkia.mitään vaivoja ei oo tullu. meilla neuvolasta suosittelevat alottamaan ruusunmarjalla ku auttaa kuulema vatsantoimintaan. oon lisänny aina vhä päivä päivältä ja neljäntenä päivänä oon syöttäny sen verran ku tuntuu syövän...ite kyselin tota samaa et minkä verran tohtii antaa ja monesti päivää mut kai se pitää vaan kokeilla ja jos mitään ei tuu nii ok.korviketta menee silti 5xpäivössä 160-180ml..

minni80 ja pieni 3kk1vko
 
Täällä yks hiljasempi palstalainen! :attn:
Ei tänne ehdi mitään kirjottaa, kun sillon käydessä pitää lukea aina joku 100 sivua ensin, ja sit aika jo loppuukin. Nyt luin ainoastaan nää kaks, ni jos nyt kerkeis ennen kun Valentin herää...
Meillä siis Valentin pääsi sairaalasta ihan yllättäen 2kk 1vkon iässä. Siitä asti on eletty lähes normaalia arkea, mitä nyt sairaalassa juostaan kontrolleissa aina välillä.
Vallella oli vähän alipainoa tossa aiemmin, mutta nyt kun ollaa syötetty kiltisti ravintolisiä niin johan nousee paino. Tällä hetkellä sitä on kertynyt jo 5260g, ja pituuttakin 59cm.
Kääntymään ei olla vielä lähdetty. Tai no, vatsalta selälleen pyörähtää kyllä, varmaan vahingossa, mutta ei toisinpäin. Näyttää viihtyvän oikein hyvin selällään...:) Toivonkin vähän, ettei Valle olis samanlainen kun mun veljeni, joka oppi kipuamaan ulos pinnasängystä ennen ku oppi kävelemään. Samoin ku se roikkui ikkunan ulkopuolella ennen kun oppi kävelemään. Että jos Valle nyt oppii liikkumaan vähän hitaammin ni ei haittaa. :LOL: Neuvolatäti kyllä sanoi, ettei uskois että hän on keskonen, kun on niin hienosti kehittynyt. Ja harvoin kuulema niin iloista poikaa on nähnyt. :)
Mites muilla, joilla on keskosia? Kiin ainakin..? Eihän tuo Vallekaan mikään überpieni ollut syntyessään,mutta kkden kuitenkin etuajassa tuli. Onko muut huomanneet jotain viivästymää tj?

Mitään konttauskypärää en ajatellut hankkia, itse asiassa ei tullu mieleen että sellasta oliskaan ennen kun täältä luin.. Olkoonkin että olen varmaan ihan huolissani ja vahtimassa tuota sitten kun oppii konttaamaan/kävelemään.

Kiinteistä: meille ravitsemusterapeutti antoi ohjeet, että velliä 4kk iässä. Sen pitää vaan harmi kyllä olla ihan tiettyä vellilä, jota ei olla vieläkään saatu ostettua... :whistle: Nuo meidän lähikaupat on niin huonoja! Ei niissä ole mitään. Harmittaa, kun haluisin antaa tuolle just jotain hedelmäsoseita tms, mutta ei saa. Se varmaan tykkäis niistä. :)

Mites muilla alkoholinkäyttö ja tupakointi? Itse lopetin tietty kummatkin kun tulin raskaaksi, mutta nyt käyn kyllä ulkona taas välillä, kun jätän miehen kotiin. :) Harmi kyllä olen alkanut myös polttaa (tosin epäsäännöllisesti). Mua itseäni hävettää ja ärsyttää se, mutta minkäs teet. En kuitenkaan imetä tupakoinnin jälkeen, imetän muutenkin lähinnä öisin tai aamuisin. Vähän tulee huonoäiti-olo. Mutta toisaalta, en kuitenkaan sitä raskaana ollessani tehnyt, niinkuin monet muut.

Meillä oli siis muuten tuo gastroskiisi pojalla, siksi käydään sairaalassa ja ravitsemusterapeutilla. Jos joku ihmettelee siis... :)

 
pakko sen verran kommentoida, että nimenomaan luumusose auttaa ummetukseen, ei niinkään ruusunmarja tai päärynä (jotka kuitenkin hyviä vauvalle muuten)

mä olen itse joutunut/saanut neuvoa kiinteiden aloittelussa, ja yleensä ohjeena on ollut esim. peruna, porkkana, (bataatti, kukkakaali, parsakaali), sitten joku marja (vadelma, mustikka...) ja hedelmä (päärynä, omena..) 5 kk alkaen YKSI vilja (ei neljän viljan heti) ja sitten lopulta joku liha. Ei siis missään nimessä ole ohje, jota pitäisi juuri tässä järjestyksessä noudattaa, mutta on hyväksi havaittu. Ja annokset niinkuin tuolla aiemmin olikin 1. pvä 1 tl, 2.pvä 2tl jne. ja yksi aine/vko.
 
Kantoliina-asiaa!
Eli mulla oli joku mielikuva että näin pieniä ei pitäisi "kuskata" kasvot menosuuntaan mutta en muistanu miksi. Nyt luin tota kantoliinan mukana tullutta ohjetta ja siinä sanotaan näin:
" On tavallista, että vanhemmat kantavat lasta jo varhaisessa vaiheessa tässä asennossa. Teknisesti tämä on mahdollista, mutta ergonomisesti asento ei ole suositeltava, koska tällöin lapsi roikkuu oman painonsa varassa. Vasta kun lapsi osaa lähestulkoon istua, on lapsen selkä kehittynyt niin, että se jaksaa kannatella lapsen painoa. "

Joten ei varmaan kyllä kannata ihan vielä laittaa kasvot menosuuntaan.

Mutta tämä tässä vain pikasesti, palaan myöhemmin kun ehdin paremmalla ajalla!
 
Tervetuloa uudet!

civindal kiva kuulla sinunkin kuulumisia =)

Meillä ei ollut neidillä konttauskypärää tms. Ihmeen vähän kolhi päätänsä... Tosin jos näyttää siltä että tää poika on huomattavasti villimpi tapaus niin täytyy varmaan semmostakin harkinta :whistle:

Noista soseista me on annettu eka noita suolasia, (peruna, porkkana ja nyt kokeiltiin kukkakaalia) ja nyt mietinnässä että oisko seuraava jo joku hedelmä vai esim. parsakaali tai maissi... Vaikeeta... Määrällisesti noi on pieniä, kourasen pari reilua teelusikallista purkista (tai ite tehtyä) ja löysennän vedellä tai maidolla ja siitä sitten syödään mitä syödään ja osa tulee paluupostissa kielen kera ulos :LOL: mutta aika paljon jo menee kyllä mahaankin, edistystä on tapahtunut!



Aurinkorasvaa kans mietin kun muistin et ei alle 1v, mut jos oiski toi joku missä fysikaalinen suoja. Täytyy käydä apteekista varmaan kysäsemässä, ois varmaa ainaki siel bulgariassa hyvä.

Miten aiotte kesällä suojata vauvat vaunuissa? Vaikka on käännettävä aisa niin kuitenkin jalkoihin paistaa aurinko, niin täytyis varmaan hommata semmonen päivänvarjo. Kun katoin et noihin teutonioihin ois semmonen aurinkolippakin, mutta se näytti kuvassa siltä että ei suojais niin hyvin. Vai onko muita ideoita?

kestoilijat: mulla on toi yksi fuzzi mistä tykkään ihan kauheesti. Baby idealla on jotain vastaavan näköisiä "mobile hour" ja "grow hour" vaippoja. Onko kenelläkään niitä? Onko yhtä hyviä??

 
civindal, täällä on toinen keskosen äiti!! :wave: Rv 34+4 tuli meidän neiti maailmaan, syystä että mulla oli joku tulehdus (kohdussa?), mikä sai sit vedet menemään, ja synnytys päätettiin käynnistää. 2870g ja 48cm oli mitat, eli ei kirppu-keskonen meilläkään. Tulevana torstaina 4kk-nla, saas nähdä mitkä on mitat sitten =)

Tällä kertaa ei tämän enempää, vallaton väsy päällänsä joten painelen pehkuihin.
Tjaa no sen sanon jotta meillä on Anskulla silmätulehdus, hurjan näköinen oli aamulla ku silmä oli muurautunu ihan umpeen ja kauhialla määrällä rähmää kiinni liimattu. Huih! Nyt onneksi kuitenki jo paranemaan päin. Saa nähä miten saan aamulla laitettua Fucitalmicit yksin, miehen kanssa yhdessäkin on ollu jo vähän hankalaa :whistle: Mut jospa se jotenki onnistuisi! =)
 

Yhteistyössä