Helkama vai Tunturi polkupyörä?

  • Viestiketjun aloittaja villari
  • Ensimmäinen viesti
Matti vaan
Edellinen pyörä oli Helkama ja ajelin sillä n. 10 v ja noin 30 tkm kunnes varastettiin. Nykyisin mulla on Tunturi, n. 6v ja vajaat 20 tkm ja ihan loppu. Alurunko todella hyvä, mutta kaikessa muussa säästetty. Runko, haarukka, istuin ja ohjaustanko on alkuperäisiä, kaikki muu on vaihdettu ainaskin kertaalleen. Vanteita myöden. Ajelen pääasiassa työmatkoja n. 9 kk/vuosi. Itse huollan pari kertaa vuodessa ja yleensä joulukuussa vien liikkeeseen ammattimiesten huoltoon. Osien saannissakin jo vaikeuksia huoltomiesten mukaan. Joten taitaa olla taas oston paikka, tietäis vaan merkin
 
....
Itellä tällä hetkellä helkama joka on täyttä paskaa! Aijon vaihtaa tunturiin heti kun saan uuden pyörän! Ainut hyvä helkama joka on olemassa on jopo! Ne muut perkeleen helevitkamat on syvältä! Tämä on minun mielipiteeni!
 
"JKS"
Edellisellä napavaihteisella tunturilla ajoin noin 10000 (n.2000/ kesä). Napavaihteinen ei oikein pelitä pidemmän päälle talvella,mutta keväästä syksyyn ajaessa toimii hyvin kun huollattaa esim.syksyllä kun lopettaa ajamisen.Nykyisellä tunturilla ajettu n.8000 huolto/vuosi n.30e ja ei mitään valittamista.(halpaa) Tokihan vaihteeton pelaa ilman huolrojakin kuin junan vessa mutta viikossa ajan n.100-150kmeikä se ainakaan minulta ilman vaihteita onnistuisi.
 
Tarkka
Siis JOPON valmistus on siirtynyt hiljaisuudessa TAIWANiin eli se siitäkin kotimaisesta tuotteesta ja rumahan eli raska on tuosta tullut uudella paksummalla runkoputkella. Ottaa hieman kupoliin tämä kaiken klassisenkin vienti hinkuvinkulaan tuotantoon eli itse kierrän kaukaa haaveilemani Jopon ostamisen ja ehken kannattaa muidenkin miettiä muitakin arvoja näissä asioissa.
Jos jollakin on aikaa kirjoitella valmistusmaat, niin pitäisi olla myös aikaa siihen, että kertoa Helkaman tuoneen valmistuksen takaisin Suomeen!

Arvojen miettimistä myös se, että seuraa viestittämäänsä tietoa ja jakaa faktatietoa myöhemminkin.
Käsittääkseni Hanko on Suomessa.
Helkama Bican suomalainen polkupyörätehdas on nimenomaisesti Hangossa.

Suomalaiselle Suomessa tehty Jopo.
Ei ole hinnan kiroissakaan, etenkään silloin, jos laatu on mukana ostokriteereissä.
 
Helkamax
Tällä hetkellä poljen Helkamalla, tosi hyvä ja kestävä, ei ole kertaakaan ollut mitään ongelmia, edes renkaat ei ole puhjenneet vaikka ajelen tosi vaihtelevassa maastossa. Ihan peruspyörä, joita ihmiset jostain syystä myyvät tosi edullisesti mm. huutonetissä takuutodistuksineen päivineen. Ehkä mulla kävi vaan hyvä tuuri ja pidin silmät auki oikeaan aikaan!
 
Pettynyt pyöräilijä
Meillä on pari vuotta vanha Tunturin Avance ja täytyy sanoa, että kyseessä oli mitä suurin vikaostos. Lähes kaikki osat runkoa lukuunottamatta on pitänyt vaihtaa. Edes pirikello ei kestänyt, vaan sen soitto-osa halkesi erittäin omituisesti keskeltä (muovirengas jota pyöräyteltiin). Tämän päälle pistosuojatut renkaat piti vaihtaa oikeisiin pistosuojattuihin renkaisiin jo ensimmäisenä talvena. Sitä ennen sai vaihdattaa sisäkumit, joiden venttiilit pomppivat irti. Vähän päälle vuodessa meni vaihdevipu ja polkimista putoilivat heijastimet. Lopullisesti polkimet katkesivat päistään vain parin kuukauden erolla toisistaan. Lisäksi ketju- ja hamesuojat ovat hajonneet ja huvittavasti jopa Tunturin oma logo piti liimata paikoilleen, että ei putoa kyydistä.

Ostos oli täydellinen fiasko ja ainakin vielä ovat myyjä ja Tunturi olleet hankalia asian kanssa. Suosittelen tämän kokemuksen perusteella välttämään Tunturi-merkkiä kuin syöpää. Siitä ei sitten osaa sanoa, ovatko muut valmistajat nykyisellään sen parempia.
 

Yhteistyössä