***HEINÄMASSUT-07*** vol 3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PangPang
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nyt ont aas yks neuvola reissu takana.

Painoa oli tullut kahessa viikossa 1.7kg
Turvotusta löytyy ihan kiitettävästi (selittänee tuota painon nousua)
verenpaine oli 110/78
Pissa puhdas
kohdun korkeus 35cm
Tarjonta raivotarjonta
syke neidillä 140 ja kamala hikka alkoi just kun aletiin ääniä kuuntelemaan ja naisellisesti käänsi viel selkänsä....

Seuraava aika viikon päästä, vaikka mie kyllä toivon että ei sinne asti tarvis ootella....

Tänään tullut napakoita supppareita aikasta paljon.... No toivo jo menetetty... Ei tää neiti ennen viidettä pivä äulos tuu sanokaa mun sanoneen (toivorikkaana yrittää käyttää käänteis psykologiaa :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: )

Muutenkin olo tosi tukala.. Jatkuva huono olo päällä. Neuvola täti mienas että suppailut lisää viel tätä lopun hankaluutta ja muutenkin tukalaa oloa...

Juhannus ollaan ihan kotona kotona kun isäntä töissä. Täti tulee ehkäpä vierailulle, mutta muuten ei ihmeitä...

Tä&NeitiHerne 37+2

Joo, onpahan taas aikaa vierähtänyt siitä kun tänne viimeksi ehdin lukemaan :ashamed: Ollaan oltu tää koko kesäkuu mökillä/mun kotipaikalla, kotona vaan muistaakseni kaksi yötä ja sitten eilen tultiin kotiin kun pitää pestä pyykkiä ja laittaa loput asiat vauvaa varten valmiiksi. Plääh, olis mukava vaan olla siellä mökillä, mä kun oon tällänen kesäihminen B) Mutta onhan tää vauvaan valmistautuminenkin mukavaa, paitsi siivota ei millään jaksaisi tätä kotia :whistle: Mis kyllä tuossa töihin lähtiessään kielsikin multa imuroimisen, se kun aiheuttaa supistuksia jostain kumman syystä. Mutta pyykkikone pyörii nyt neljättä koneellista jo tänään, ja vielä olis vauvan lakanat ja sideharsot pesemättä plus pakkauslaatikkoon tuleva reunalakana.

Meni aika reippaasti aikaa, kun sain kaikki sivut luettua, tekstiä oli tullut hirmuisesti sitten viime käynnin ja paljon tapahtunut, toisille ikävää, toisille ihanaa. Sellaistahan se elämä on, välillä tulee kyyneleet ilosta ja onnesta, välillä surusta ja murheesta :attn: :/

Manskulle tosi paljon onnea pienestä pojasta :flower: =) :flower:

Mistä tulikin mieleeni, että mitenköhän Äsvee pärjäilee... Toivottavasti hyvin, ja vauva myös! Jos siis maanantaina syntyi, niin kuin taisi olla käynnistys.

Jenmo85 Lämmin :hug: Toivottavasti mahdollisimman pian elämä hymyilee jälleen ja aurinko paistaa teidän perheelle :hug: Ja muista aina, että sinä olet maailman paras äiti lapsillesi, ei sitä muutama tupakka muuta miksikään :hug:

Onnittelut kaikille synttärisankareille, anteeksi että tulee myöhässä, mutta esikoinen ja pollerolletaisi olla ainakin :flower:

Onnea myös teille, joiden vauva kääntynyt raivotarjontaan ja teille, jotka olette saaneet vauvan syntymäpäivän=sektiopäivän :) Ja toivottavasti vielä perätilassa viihtyvät kääntyvät pian, tai sitten tsemppiä perätilasynnytykseen / sektioon :hug:

johanterolle voimia kipujen kanssa, kuin myös kaikille muille, joita odotus alkaa jo tympiä ja kivut vaivaa... :hug:

kesä82 hyvää "matkaa" teille. Uskon, että tuollainen pakkaaminen (ja vähempikin) stressaa aikatavalla! Mulla menny hermot välillä jo siinä, kun pitäny miettiä mitä kaikkea tuonne mökille aina ottaa mukaan... :headwall: Vaikka ei olisi niin pitkä matka hakea, jos jotain tärkeää unohtuisi.

hapsiainen84 Täällä oli kummallisen nopeaa toimintaa Kelassa, kun mulle oli tehty samana päivänä päätös äitiys- ja vanhempainpäivärahasta kun vein hakemuksen. Kannattaa tosiaan kysäistä toimistosta sitä, että MILLOIN aikovat käsitellä, ja pyytää laittamaan vaikkapa kiireelliseksi. Mä oon joutunu toimimaan niin monta kertaa, ja vasta sitten alkanut tapahtua.

Kyselit myös noista sairaaloiden kiireistä... Tuolla SKS:ssa jonne mä menen synnyttämään, on kätilön mukaan syntynyt nyt melkein 500 vauvaa vuodessa (normaalisti kai vuosivauhti ollut tällä seudulla n. 400 vauvaa). Eli pieni yksikkö kyseessä. Ja tää kesä heillä kuulema "sesonki"aikaa, jolloin eniten synnyttäjiä. Synnytyssaleja on kaksi, joissa toisessa vaan allas (sinne toivoisin pääseväni). Vuodepaikkoja synnyttäneiden osastolla on n. 10, kahden hengen huoneita ovat. Toivoittais kovasti miehen kanssa, ettei olis paljon porukkaa siellä sitten kun aika on, kun haluttais päästä perhehuoneeseen... Mutta se ei onnistu, jos osastolla paljon porukkaa, kun ei ole varsinaisia perhehuoneit erikseen olemassa, vaan silloin jos tilaa on, voidaan järjestää sellanen huone perheelle jossa on oma vessa ja suihku.

Omppu07 HUH millaista jännitystä teidän odotukseen on kuulunut :o Toivotaan, että kaikki on hienosti kun vauva pääsee maailmaan :hug: Kiva, että tulit kirjoittamaan kuulumisianne, käythän jatkossakin :heart:

Skye85 Meillä myös vähän sellanen tilanne, että neuvolassa th antaa eri infoa kuin mitä sairaalasta... Hän ei tunnu olevan ihan ajan tasalla aina nykyisistä käytännöistä, ja sitten syntyy ikäviä väärinkäsityksiä :kieh: Vaikka muuten oikein mukava ihminen onkin... Eilenkin selvisi yksi asia polilla, mistä th oli sanonut ihan eri tavalla. Ja lääkäri sitten siihen, että pitääpä ottaa yhteyttä meidän neuvolaan ja th:aan ja oikaista asioita...
Me käytiin tutustumassa synnytyssairaalaan (saleihin, osastolle jne.) eilen, jolloin viikkoja 36+3. Käynti kesti yli 2h ja piti varat etukäteen. Itse saa valita, haluaako lyhyemmän 30min. käynnin vai tuon pitkän, jolla me oltiin. Yhteensä meitä oli siellä 5paria, se on kai suurinpiirtein (vai olikohan 6-7) maksimi jonka yhdelle käynnille ottavat.

Tigru78 Täällä myös öisten vessakäyntien jälkeen valvottaa n.1-2h yleensä, ja se on TOSI turhauttavaa!!

Lotta84 Mulla myös maha ollut välillä sekaisin, mutta se liittynyt supistuksiin. Eli kun supistellut kipeästi, maha mennyt sekaisin ja supistellessa kivut tuntueet alamahalla ja säteilleet alaselkään sekä toiseen etureiteen.

Joku kyseli vauvan vaatteiden silittämisestä... Täällä yksi tuleva höppänä äiti, joka on silittänyt kaikki, vaikkei silittämisestä yhtään välitä :wave: Siis tosiaan oon kyllä ihan pimeä, kun silitin jopa kietaisupaidoista ja -bodyista ne solmimisnauhatkin suoriksi :laugh: En ennen ole silittänyt paljon mitään, ehkä joskus juhliinlähtiessä miehen paidan ja omat vaatteet, mutta siinä se on ollut. Nyt ajattelin, että kun kerran aikaa on, niin silitän vauvan vaatteet. Onhan se ihanan suoran näköisiä tuolla laatikoissa ja pehmeämmät päällä pikkuisella :heart: Mutta en varmasti sitten enää silitä toista kertaa, kun vauva syntyy. Eli kertaluontoinen juttu täällä :wave:

Se pakasteallasjuttu oli niin kovin tutun kuuloinen :laugh: Ei meinaa täälläkään enää kroppa taipua sinne viimeiseen lokeroon :attn:

Mutteri Harmi, ettei vauva vaikuta syntyvän ennen sulkua :/ :hug: Täällä sama juttu, että sillon ennemmin oli kipeitäkin supistuksia ja paljon ja usein, mutta nyt ne on melkein kokonaan hävinneet. Viime viikolla oli kolmena päivänä/iltana, mutta lauantain jälkeen ei taas ole ollut mitään. Toivottavasti sulla kuitenkin synnytys menee parhaalla mahdollisella tavalla, vaikka toiseen sairaalaan joutuisitkin, sehän kuitenkin pääasia :) Ja varmaan sekin harmi, ettet LAS:aan pääse, unohtuu sitten kun saat pikku pojan syliin, kai sitä silloin ajattelee (jos kaikki mennyt hyvin) ettei sen väliä, vaikka synnytys olisi tapahtunut takapihan pyörävajassa :D
Meillä myös synnärille matkaa 65km, ja jos siltä tuntuu ettei sitä matkaa jaksa istua enää autossa, niin suosittelivat ajamaan ambulanssilla, jolloin saa olla pitkällään! Onhan se pitkä matka verrattuna tuohon 300 metriin, mutta mä oon ajatellut niin päin, että Lapin perukoilla asuvilla saattaa olla lähimpään sairaalaan matkaa monta sataa kilometriä, ja jotenkin nekin ovat siitä selvinneet :)
Tuntuu muuten tosiaan hurjalta kirjoittaa, että pojan, mä olin jo niiiin tottunut, että teille tulee tyttö :D Miten muuten ne miehen sukulaistätöset, jotka niin kovasti poikaa toivoivat, nyt ovat suhtautuneet, kun näyttääkin poika olevan tulossa, vai oletteko kertoneet? Varmaan touhottavat innoissaan ja repivät pelihousunsa ilosta :whistle: ;)

Ja tuosta närästyksestä, niin mulla Rennie auttaa pienempään hätään, mutta pari kertaa olen ottanut Samarinin, kun on ollut oikein pahana. Se auttaa tehokkaasti ja heti, mulla ainakin.
TSEMPPIÄ ja jaksamista hirmuisesti, joka tapauksessa n. kuukauden päästä viimeistään se on ohi

:hug: Ja nyt on viimeiset hetket nauttia,voihan olla, että ikävä tulee vielä masua, potkuja jne. jne. ;)

Sairaalamaksuista oli puhetta... Mä yllätyin eilen positiivisesti, kun jostain olin saanut päähäni, että sairaalamaksu olisi 44?/vrk. Eli siis tuossa lapussa, jonka kätilö antoi tutstumiskäynniltä mukaan, nuo hinnat ovat:
hoitopäivämaksu: 26?/vrk
poliklinikkamaksu 22?
isän yöpyminen synnytyksen jälkeen: 26?/vrk
+ haluttaessa ateriat henkilökunan hintaan 3,45? ja 4,90? (pitää tilata)
vauva lastenosastolla hoitopäivämaksu: 26?/vrk

Mutta siis kun tuo polikäyntikin maksaa joka kerta sen 22?, vaikka kävis vain ultrassa ja viipyisi puoli tuntia, niin silti. Siihen verrattuna mun mielestä tuo 26? vuorokaudesta on VÄHÄN kun siihen tulee kuitenkin hoito ja ruuat ja vaatteet ja kaikki. Ja jos ei ole suomen kansalainen ja täällä synnyttää, niin koko lysti maksaa monta tuhatta euroa. Tietenkin se on iso lovi kerralla maksettavaksi, varsinkin meille jotka minimillä elellään... Tuossa meidän lapussa ainakin lukee, että kannattaa käydä sopimassa maksusta ennen kuin lähtee sairaalsasta, mutta jos ei käy, niin laskunhan ne kyllä osaavat perään laittaa :) Maksaa voi käteisellä tai pankkikortilla tai sitten pyytää pankkisiirron mukaan. Osamaksu ei kai onnistu, ainakaan sitä ei tuossa lue?

Vauvelihaave & Pikkuinen Elbert 36+4

Kiitos kaikille haleista ja tsempeistä. :hug: *halii kaikki takasi*
=) Se on kyllä totta että tällä asenteella tää on varmaan ollut helpompaa ja monet muutkin asiat elämässä. Ja sanotaan että ihmisille ei anneta enempää, kun minkä jaksaavat kantaa, kyllä täällä paljon on kannettu mutta eiköhän niistä vaan kasva.
Ja sitä varmaan osaa lisää arvostaa asioita mitä on saanut :)
Ja oikeesti, vaikkei sitä ois nuorena uskonu, mut aika paljosta saan kiittää äitiäni, saanut niin paljon tukea, lohdutusta ja viisaita sanoja ja elämän ohjeita, eikä ikinä ole moralisoinut, vaikka joskus varmasti ois ollut paljonkin mistä sanoa :whistle:
Ja teitä kaikkia kiitän siitä että olette jaksanut täällä kertoa omista asioista ja tuntemuksista. Olen ahkerasti käynyt lukemassa ja toteammassa että muillakin on näitä samoja fiiliksiä, milloin koskee lonkkiin, milloin itkettää, eikä jaksa olla sosiaalinen, okei vähän rupesin tossa panikoimaan että kaikilla on jo kaikki kamat valmiina ja mulla ei mitään, mut nyt oon senkin kirinyt ja hyvä kun täältä näkee mitä tarvii, ei sit unohdu mitään oleellista. Työ ootte mun tukiryhmä, vaikkette tiennytkään :flower: =)
Ja esikoinenko se oli ku nilkka meni..? multa meni kanssa ja kestää pirun kauan parantua.. varmaan 3viikkoa ennen kun sillä kunnolla käveli ja toi turvotus jäi näköjään siihen nilkkaan pysyväksi, ei paljoa mutta huomaa kun vertaa toiseen nilkkaan ja se pallura on mulla edelleen hellä jos osuu johonkin.
Öh.. tuleeko taas romaani.. siis jos ei noita spesiaali juttuja lasketa, niin täällä muuten aika normi raskaus, kaikki menee käyrillään, turvotusta sen verta että kihlasormus kaulassa.
Muuttolaatikoiden keskellä laiskottelen, varmaan menee juhannuskin tätä raivatessa=) Kaikille hyvää jussia jos joku jo etukäteen pääsee livistämään johonkin ihanaan mökkimaisemaan.. *huoh*

Ainiin ja unohdin kokonaan toivottaa kaikille hyvää synnytystä :hug: kävin tuolta kesämasuista lukemassa Sisin kauhutarinan kättäriltä, eka ponnistustunti menny kahestaa miehen kanssa kun ei kukaan kerenny ja sit vasta kun pää näky niin joku oli tullu :o käykää lukemassa jos kestätte.. et nyt on tää ruuhka-aika menossa..
Ja päivän kevennys prinsessa teepussissa luki:
Naiset ovat miehiä viisaampia, koska he tietävät vähemmän ja ymmärtävät enemmän. -james Stephens- :laugh:

Meillä oli siis eilen sekä synnytystapa-arvio että tutustumiskäynti sairaalaan. Aika rankka päivä, kun se ultra oli 9.40 ja klo 18 vasta se tutustuminen/valmennus :attn: Ei tosiaan viittiny välillä lähteä kotiin kun matkaa se 65km niin oltiin sitten koko päivä siellä kaupungilla. Illalla jalat turvoksissa ja kamala väsy, kun ei koko päivänä päässyt pitkälleen eikä oikein istumaankaan, ja kun käveltiin yhteensä monta kilometriä siellä. Plus istuminen melkein 2h kovalla jakkaralla kun oli se teoriaosio.'

Mutta yllätystä kerrakseen oli meidän Pikkuinen järjestänyt :heart: Meillä on ollut koko ajan sellanen tunne, että vauva on varmaan jo tosi iso, kun mun masu on niin iso, sf-mitta huidellut yläkäyrillä jo aikoja, ja keväällä jokaisessa ultrassa vauva oli aina vähän isompi viikkoihinsa nähden... Noh, nyt lääkärin mukaan painoarvio 2649g :o ja viikkoja eilen siis 36+3! Lääkäri sanoi, että pieni ja hento vauva, ja kasvukontrolliin määräsi kahden viikon päästä, eli se aika olis 4.7. jollei ole Pikkuinen vielä syntynyt. Sanoi, että mahdollisesti silloin painaisi jo vähän yli 3kg.
Lantio on kuulema erittäin hyvä synnyttäjän lantio, mahtuisi isompikin vauva kuulema tulemaan. Mutta musta tuntuu, että eikös se ole helpompi synnyttää, jos vauva on vähän pienempi, joten en kamalasti huolestunut, kun ei kuitenkaan mikään hälyttävän pieni ole. Ja sanoi se lääkäri, että kun me ollaan miehen kanssa molemmat aika lyhyitä, niin vauvalla on ehkä pienen ihmisen geenit :laugh: Tosin mies on laiha, minä en ihan niin laiha (kai siksikin luulin, että olis iso vauva, vaikka sokerit ja kaikki oli kunnossa, enkä paljon ole makeita syönyt koko raskausaikana).

Raivotarjonnassa vauva oli edelleen, lapsivettä normaali määrä, sydämen syke normaali ja liikkeet normaalit, eli kaikki hyvin.

Sukupuolesta eilinen lääkäri olikin sitten vähän niin ja näin, että näyttääkö samalta kuin se keväällä sanottu! Huh, jos muuttuu, olisipa melkoinen yllätys :) Mutta tervetullut kumpikin, pääasia että terve lapsi saisi syntyä.

Ja jotainhan ne supistuksetkin on jo tehneet kohdunsuu oli kylläkin vielä kiinni, mutta pehmeä. Pituudeksi sanoi 3cm, mutta merkkasi korttiin 2-3cm kun neuvolalääkäri on saanut molemmilla kerroilla 2cm viikoilla 13 ja 28. Joten ei nyt ainakaan lyhentynyt vielä ole :saint:

Jotenkin mulla ei olekaan enää yhtään kiire synnyttämään, jos ja kun vauvan painoarvio nyt sitten pitäisi paikkaansa. Mä TIEDÄN, että mulle tulee vielä ikävä tätä ihanaa vauvamahaa ja pikku potkuja ja ihan kaikkea (paitsi sitä pahoinvointia ehkä) ja on vähän haikea olo siitä, että jos tämä jääkin mun ensimmäiseksi ja viimeiseksi raskaudeksi. Haluan siis nauttia täysillä loppuun asti :D Nyt kun ollut siis helpompaa, ei kamalasti inhottavia kipuja yms. vaivoja niin kivaa taas tää odotus. Oon kamalasti alkanut miettiä sitä aikaa, kun odotin odotusta, niin nyt kun odotan, en halua kiirehtiä tämän loppumista. Hiamankummallista ehkä, mutta eiköhän se tässä muutaman viikos sisään se olo sen verran muutu, että haluaisi jo synnyttämään. Jotenkin se vaan jännittää vieläkin niin kovasti ja se kipu hieman pelottaa, että nyt on hyvä näin.

Oon ollu aika väsyny, vaikka yöt saankin nukuttua hyvin ja pitkiä unia. Vessahädän takia herään muutaman kerran yössä, mutta en välttämättä ehtiä lähteä vessaan kunnes nukahdan uudestaan, ja ei tarvii käydä kuin yhden kerran yössä. Se on vähän inhottavaa, kun nousee ja käy siellä veskissä, niin sitten uni ei tule kuin vasta 1-2h päästä uudestaan, vaikka olo oliskin väsynyt.

Mitenköhän tuo selällään nukkuminen, kun toiset sanoo ettei niin päin saisi nukkua, mutta kun ei se musta tunnu pahalta? Kyljellään tosin enimmäkseen nukun, ja kai mulla on hyvät unen lahjat kun niin hyvin pystyy nukkumaan, ei edes ole tarvinnut enää aikoihin mitään tyynyvirityksiä tai kaurapusseja :D

Pikku kolotuksia on, mutta muuten taidan kuulua JoannaH:n kanssa samaan sarjaan, että nyt on loistava olo :D Ne supistuksetkin kun ovat helpottaneet, lauantain jälkeen ei ole ollut kipeitä supistuksia ollenkaan. Sellaisia pieniä vihlaisuja vain tuntunut tuolla kohdunsuulla. Ei edes 3ässää ole aiheuttanut mitään, ja tunne siitä että yli mennään vakka pari viikkoa on vaan voimistunut... Taitaa jäädä sitten haaveeksi se 07.07.07 syntymäpäivä vauvalle :laugh:

Mies on ollu ihana, siitä täällä joku muukin oli kirjoittanut... Sain viime viikolla vihdoin sen isyyspakkauksen valmiiksi ja annettua miehelle. Vein varastoon ja laitoin postiluukusta kirjeen Kelan kuoressa, että Teille on saapunut isyyspakkaus, jonka voi noutaa varastosta ja kuittauksena pusu kultsille. Oli ilmeisen otettu moisesta yllätyksestä ja ei ollut osannut aavistaa mitään etukäteen. Olen onnellinen, että mies tuli siitä onnelliseksi :heart:

Käytiin myös viime viikolla ostamassa suurinpiirtein loput jutut vauvalle. Voi kun ne ovat suloisia, tuteista lähtien :heart: :heart: :D Näyttää niin ihanalta, kun koti alkaa valmistautua uuden perheenjäsenen saapumiseen :saint: Enää ei taida puuttua kuin pinnasängyn patja+petari (jolla ei nyt niin hirveä hätä ole, kun meinattiin ottaa ensisängyksi pakkauslaatikko) ja vaippapaketti (plus mulle siteet), sekä joku rasva (olisko Bepanthen hyvä, eikös se käy myös rinnanpäihin?).

Rintapumppua ja rintakumeja en ole ostanut valmiiksi, katsoo sitten jos tarve tulee niin käy vaikka sairaalasta tullessa hakemassa. Maitoa kyl tulee ihan älyttömästi jo nyt, vois pumpata valmiiksi jos sillä saisi niitä suppareita aikaan :laugh:
Ainiin ja itkuhälytin ja kylpyamme puuttuu vielä, mutta ne saadaan lainaan (on vielä käytössä kummitytöllä) niin tuovat sit kun vauva tulee. Tai on meillä se Tummy Tub amme, jos onnistuu siinä alkuun kylvettää niin sehän riittää. Onko kellään kokemusta ko ammeesta??

*MUOKS* Juhannuksesta vielä, kun siitä joku kyseli... Meillä ei mitään kummia suunnitelmia vielä ole, kaipa me mennään sinne mökille, kun ei tässä uskalla minnekään kauas enää lähteä ja mun mielestä juhannus on sellanen mökkiaika ;) Tai sit ehkä käydään ainakin miehen kotipaikalla, siellä vietetty kaksi viimeistä jussia, molemmat jotka ollaan yhdessä oltu. Mies kyl sanoi, ettei siellä jaksa olla selvinpäin, kun kaikki muut varmaan ainaki vähän jotain ottaa, ja ei sen tarkoitus ole hirveästi ite enää juoda, kun tosiaan ei voi tietää milloin lähtö tulee :) Joten rauhallista mökkielämää meillä kai! HYVÄÄ JUHANNUSTA KAIKILLE!

CotHai, mulla ollu sama ongelma tän palstan kanssa, moneen päivään ei näkyny tätä kirjotus kenttää missään |O

Tänään on syöty kesän ekat herneet ja mansikat :)

Olotila ei oo kovin hehkee, aamusin meinaa olla tosi huppelo olo (verenpaineet hiukan alhaset) ja päivisin on alkanu oleen taas oksettava olo :o , koko ajan semmonen pala kurkussa fiilis.

Viime neuvola käynnillä kysyin et arvioiko joku tuota vauvan kokoa jossain vaiheessa, EI kuulemma, kun ei terkkarin käsiin tunnu mitenkään isolta niin ei tarvi sen tarkemmin arvioida mitään. Sitten kun lähdin huoneesta pois niin siinä odotustilassa jutteli kaksi naista. Toisella oli pieni vauva mukana ja toinen oli vielä raskaana. Vauvan äiti sitten siinä juuri kertoi miten poika oli ollu melkeen 4,5kg syntyessään vaikka oli pitäny olla ihan "normaali" kokonen..Tulipa tosi luottavainen olo :whistle:

Seuraava neuvola olis maanantaina ja sillon terkka kattoo kohdunsuun tilanteen. Kipeitä supistuksia ei oo edelleenkään ollu, mut ei niitä kyllä ollu esikostakaan etukäteen vaan se oli kerralla menoa.

Meillä on nyt uus auto, mihin saa kunnolla turvaistuimetki sitte kiinni niin päästään ajeleen :D Ja mikä parasta määki pääsen ajamaan.

Nyt pitäs olla kaikki muu valmiina paitsi sen sitterin tahtoisin vielä löytää, en vaan uutena raskis ostaa. Alakanu jänskättään jo aika paljoki :whistle: Perjantaina tulis neuvolakortin mukaan jo 37vkoa täyteen.

paalina

Onko muilla äideillä joilla on jo lapsia ennestään niin ongelmana, että äiti kieltää ja isä antaa luvan! Mua ottaa se sitten niin lujaa päähän ja just tossa vajaa tunti sitten meillä oli sellainen tilanne. Että oli fiilinki ottaa paistinpannu ja kumauttaa miestä sillä :headwall: :ashamed: ! Nyt on vaan :'( :'( kurkussa kun ajatteleekin sitä asiaa!

+T: saikku ja "hipsukka" 37+1

Voi harmi että tuollaisia tilanteita tulee :/ Jaksuja sinne :hug: :hug:

Muistuu ihan mieleen oma murkkuikä, kun äiti oli tiukempi meille tytöille, ja isi sitten antoi luvan (tosin kävi aina niin, että se äidin sana oli viimeinen sana, ja isäkin sai valitukset, että miksi meni sellaista lupaamaan). Ja taas toisinpäin mun veljen kohdalla (meitä siis neljä tyttöä ja yksi poika) että äiti oli sille lepsumpi ja isä ankarampi, esim. tupakan poltosta, kaljan maistelusta jne... mitä nyt murrosikäisillä tulee vastaan... :whistle: Huh, nyt tuntuu helpolta, kun lapsi on vielä masussa. Tietää ainakin missä yönsä viettää, eikä tarvii vahtia tuolta kyliltä iltämyöhään pois :laugh:

Moi!

Eilen oli neuvola ja eipä siellä mitään ihmeitä. Loppukesä onkin kivasti joka kerta varmaan eri terkkari, kun kunnassa vähän sijaispulaa ja hommia pompotellaan miten sattuu. Jotenkin ärsyttää, kun tässä loppuvaiheessa kaipais jotain vähän syvällisempää tukea ja sit on sellasia terkkareita jotka ei oo moneen vuoteen hoidellu ku vanhuksia tai koululaisia. Tää on niin kivaa täällä maalla pienellä paikkakunnalla. Onneks oli se käynti äippäpolilla ja sai vähän jutella kätilön kanssa ja jotenkin tuli turvallinen ja tervetullut olo synnyttämään. En tiiä tää on taas niin höperöä,mut minkä näille tunteille voi. Toivon vaan et vaavi syntys nopeesti ni ei tarttes enää neuvolaan edes mennä ennenku vasta vauvan kanssa. Siinäkin suhteessa on muuttunu täällä homma niin et ennen kun terkkari tuli kotiin vauvaa kattomaan yksin niin nykysin tulee perhetyöntekijä mukaan. Jotenkin sekin kävi ärsyttämään, että sieltä tulee oikein partio kyttäämään meiän kotia ja perhettä. Anteeks nyt mie oon tosi typerä, ku eihän niitten tarkotus oo mitään kytätä tms. vaan auttaa jos apua tarttee. Mut aina oon ihan innoissani odottanu sitä terkkarin vierailua ku on ollu kiva uutta perheenjäsentä esitellä. Jotenki se perhetyöntekijä tuntuu ihan ulkopuoliselta koko jutussa. Onpa miulla ankee asenne tätä asiaa kohtaan. :ashamed:

Ainiin ja tänkertanen terkkari sai kohdunpohjan korkeudeksi 37cm mitä en kyllä ihan usko.

Tarkotus oli silitellä vauvan vaatteet kaikki, mutta kuivausrummun ansiosta iski laiskuus kun ovat aika pehmeitä kuitenki niin jaksoin vain muutaman ja jos lakanoita ja harsoja vaik vähän vielä jaksas silitellä ja kotiutusvaatteet. Tytöille kyllä silitin vaatteet valmiiiks hoitopöydän laatikoihin.

Laukkuja en oo saanu vielä pakkailtua, mut oon vähän mietiskelly et mitä sit pitää haalia jos lähtö tulee yllättäin. Vauvalle oon kattellu valmiiks et mitä isäntä sit tuo sairaalaan ja sano tuo itekin jo jotain näistä vauvajutuista tajuavansa. :)

Omppu07
On teillä varmasti huolta riittäny. Onneksi kuitenkin tutkittu ihan huolella ja saanu varmaan tietoakin ihan hyvin tilanteesta. Ihanan urhea olet ja tsemppiä loppuraskauteen.

Juhannuksena varmaan rakennetaan... :( Toivottavasti isäntäkin pitäs ees vähän vapaata, että joskus ees nähtäs.

Tällästä valitusta tällä kertaa.. T:Maiksu 38+3

Vauvelihaave :No onneks meillä ei vielä ole kyse kaljasta eikä tupakasta, vaan siitä mihin aikaan mennään enää pihalle (esikko 6-v) ja kaveri tuli hakemaan sitä 19:40 ja olin sitä mieltä, että vasta huomenna ulos, mutta isi lupasi, että saa mennä kunhan tulee sitten kahdeksalta sisälle. En nähnyt mitään järkeä tuossa 20 minuutissa, mutta onkohan nyt pipo liika kireellä :laugh: :laugh: ?

T: saikku ja "hipsukka" 37+1, sekä esikko 6-v

saikku eiköhän tuo unikin tule esikolle paremmin, kun edes sen 20 minsaa juoksee ulkona ;) Ei mutta ihan oikeasti, ärsyttäähän tuo että kun itse on jotain kieltänyt, niin toinen menee antamaan luvan. Ole siinä sitten johdonmukainen. Mutta ehkä tässä tapauksessa raskaushormoneilla oli osuutensa...? :whistle: ;)

Huh, nyt on tullut useampi tiukka supistus perätysten tunnin sisällä, jotka kaikki ovat "kivasti" painaneet vauvan päätä kohdunsuuta vasten :x josko tämä tästä yöksi rauhoittuisi tai sitten lähtisi jotain tapahtumaankin... :whistle:

Serkkuni sanoi, että hän näkee miusta et synnytys on enää vain päivien päässä. Ja hänen mielestä tämä vauva on ilmiselvä tyttö. Saa nähdä kumpi lopulta oli oikeassa, lääkäri vai serkku :D

Huominen neuvolakäyntikin vähän jännittää, eikä meinaa uni tulla. Ystäväni sanoi, että hänelläkin toksemiassa pysyi pissa koko ajan puhtaana, oireina oli vain tuo turvotus, päänsärky ja paineiden nousu :snotty: mutta jos tämä tästä vaikka pian syntyisi...?

jossu + vili 36+2

...Sisin kertomus ei tosiaan ollu mikään rohkaiseva. :/ voi änkeröinen.

Tänään saatiin sitte viimein pinnasänkykin kasattua. :D Voi että se on ihana.. melkein tekee itellä mieli mennä sinne nukkumaan.

http://www.aijaa.com/v.php?i=665887.jpg

Lisään vielä että tuo pinnis oli aika rähjäinen ja kaatikselle matkalla kun "pelastin" sen. Aikani kuluksi sen maalasin uuteen uskoon. :) Tuo päätyyn maalaamani nalle kyllä jää aluksi piiloon kun laitan reunapehmusteen, mut kyllä se sieltä sitten joskus pääsee näkymään myöhemmin.

JoannaH 35+3

Alkuperäinen kirjoittaja Vauvelihaave:
Mitenköhän tuo selällään nukkuminen, kun toiset sanoo ettei niin päin saisi nukkua, mutta kun ei se musta tunnu pahalta? Kyljellään tosin enimmäkseen nukun, ja kai mulla on hyvät unen lahjat kun niin hyvin pystyy nukkumaan, ei edes ole tarvinnut enää aikoihin mitään tyynyvirityksiä tai kaurapusseja :D

Käytiin myös viime viikolla ostamassa suurinpiirtein loput jutut vauvalle. Voi kun ne ovat suloisia, tuteista lähtien :heart: :heart: :D Näyttää niin ihanalta, kun koti alkaa valmistautua uuden perheenjäsenen saapumiseen :saint: Enää ei taida puuttua kuin pinnasängyn patja+petari (jolla ei nyt niin hirveä hätä ole, kun meinattiin ottaa ensisängyksi pakkauslaatikko) ja vaippapaketti (plus mulle siteet), sekä joku rasva (olisko Bepanthen hyvä, eikös se käy myös rinnanpäihin?).

Mä kysyin selällään nukkumisesta esikoisen odotusaikana ja lääkäri sanoi, että kyllä saa nukkua selällään, jos vaan pystyy. Mä kuulun näihin jotka ei ole enää viikkoihin/kuukausiin pystyneet selällään nukkumaan. Jo neuvolan tarkastukset on tuskaa, kun siinä selällään joutuu olemaan.

Musta Natusan Baby Salve -lastenvoide on hyvä peppurasva ja jos on vaippaihottumaa, niin sitten sinkkivoide. Bepanthenkin on ihan hyvä olla olemassa, käy tosiaan myös nänneihin.

Pauline 37+1

Pauline, kiitos rasvavinkistä! :) Mulla onkin sitä Natusan Baby merkkistä iho"öljyä", jota käytin omaan mahaan silloin kun se kuivui kamalasti eikä mitkään rasvat riittäneet sitä kosteuttamaan, johtuiko liene suuresta kasvusta/venymisestä ;) Ja on kyllä ollu tosi hyvää tököttiä. Sitä oon laittanu nyt käsiinki kun ovat kuivuneet, ja jättänyt käsirasvojen käytön.

Tuo selällään oleminen on kyllä jännä juttu, kun en mäkään pysty kauaa hereillä olemaan selällään, esim. kovalla sohvalla tai saunan lauteella, mutta nukkuminen ei selällään ei tunnu yhtään pahalta |O

Ja viime yö kuului taas niihin, että kun heräsin, uni karisi samantien silmistä :o Mä vasta joskus yhdeltätoista nukahdin illalla ja neljältä heräsin ja kävin vessassa, ja siitä asti oonki ollu hereillä :whistle: Miehellekin keittelin aamukahvit ja tarjoilin aamiaisen sänkyyn puoli viideltä, kun lähti töihin. Sitä kyllä väsytti mahdottomasti, ja mietittiinki miten tän mun unettomuuden voisi siirtää isukkiin :laugh: Ei kai mitenkään. Mutta on musta hieman kummallista, kun oon aina ollut TODELLA aamu-uninen ja niin päin pois, niin nyt kun saisi kerrankin nukkua, kun ei tarvii lähteä aamuisin kouluun/töihin, niin sillon ei sitten nukuta. Oon ihan varma, että tää loppuu just siihen, kun vauva syntyy ja alkaa yövalvomiset, sillon sitä ei kyllä jaksaisi :headwall:

Mutta ei se mitään, tää nyt on tällästä. Saipahan jo heti aamusta pyykkikoneen pyörimään, vauvan lakanat, torkkupeitot ja kantoliina vielä pesemättä. Mä tosin oon niin surkea niitten solmujen kanssa, että harmittaa jos liinailu tyssää siihen kun se on kerran hankittu :/ (tosin huutiksesta käytettynä, mutta kuitenkin). Olisko jollain neuvoa jotain HELPPOA sidontaa, jota voisi käyttää jo pienestä asti? Ninniliina (?) taisi sillon aiemmin antaa jonkun linkin, mutta ei mulla ole sitä enää valitettavasti tallessa :ashamed:

Ja JoannaH Voi hurja miten hieno sänky! :D Tosi siistin näköinen, ihan kuin uusi. Oot kyllä tehnyt siistiä jälkeä :flower: Meillä pinnasänky näyttää vielä hieman orvolta, kun siitä puuttuu patja, päädyssä vaan tököttää tuo verhotanko ja reunassa Fisher Pricen mobile, joka soittaa musiikkia ja heijastaa valoja kattoon. Ja mihinköhän se mies siitä sen kaukosäätimen laittoi...kai omaan talteen, kun suunnitteli että miten kätevä se on sitten sängystä käsin laittaa musat on/off ja ite vaan kääntää kylkeä :laugh: Noh, kohta kun saan äitiyspakkauslaatikon tyhjennettyä ja reunalakanan silitettyä niin pääsee kokoamaan siitä punkkaa :D
Sitten taitaakin vierailijoille paljastua meidän vauvan (oletettu) sukupuoli, se sänkykamppeet kun ei ole niin neutraalia väriä. Tarkoitus oli kyllä sellaiset hankkia, mutta jos tulee joskus toinen lapsi eri"merkkiä" niin voihan siihen vaikka ite ommella uuden.

Ainiin noista vaatteista, te jotka saitte 2007 pakkauksen ja olette pesseet vaatteet, niin kutistuivatko ne miten paljon? Kun mun mielestä ne näytti hurjan isoilta, siis 60-senttisetkin, niin mietin että kannattaako niitä pestä nyt etukäteen ollenkaan...? Kaikki muut vaatteet on jo pesty kokoon 62cm asti ja jotain pieniä 70 senttisiäkin, mutta nyt ne 60cm näyttää kamalan isoilta, kun sai sen vauvan painoarvion että oliski pikkuinen. Meillä ei 50cm kokoisia ole kuin ihan muutama, mutta kaipa hän nopeasti kasvaa kokoon 56 =)

Vauvelihaave & Pikkuinen 36+5

Vauvelihaave, niistä äp:n vaatteista. Mulla kans 2007 mallin pakkaus ja ei ne kutistunu pesussa ollenkaan. Ja olen käytännössä huomannu että hirveesti ei kannata varata 50-56 cm vaatteita vauvalle, kasvaa niin nopeesti niistä ulos. (Meillä on molemmat ollu jo syntyesssään pitkiä ja alkuviikkojen aikana kun jäsenet hieman oikenee, niin meni nätisti jo 60cm) :D Tietty riippuu aina vauvasta!!! =)

Täällä ollaan vielä pähkäilty juhannussuunnitelmia... Lähteekö 300 kilsan päähän mummolaan (anoppila, missä saisi varmaankin lattiamajoituksen :/ ) vai mennäkö käymään toisen mummon mökillä jonne matkaa 50km ja kokoontunu koko lähisuku... Onpa vaikea valinta ainakin mun osalta :laugh: Muksut vaan voi sanoa eriäviä mielipiteitä....

Nyt pitäis suunnistaa kauppaan heti aamusta, jotta välttäis sen suurimman ruuhkan (jotenkin semmoinen olo että populaa riittää jo nyt) :|

Rauhallista jussia kaikille, jos ei tule myöhemmin kirjoiteltua!!!

Mä ja nirppu 34+5

Ääh,puuh ja lääh... Mä jo elättelin toivoa, että kaveri ois tekemässä tuloaan, mutta ei,niin ei. Alkuviikosta suppaili lupaavasti ja limatulppaakin on tullut ulos, mutta siinä se.
Eilen kökin kukkapenkeissä nyppimässä rikkaruohoja,siivosin auton, käytin koirat uimassa ja kumartelin ja kyykin siellä, että sain ne pestyä, ei mitään muuta ku pari hassua supistusta. Tänään pesen kyllä nää ikkunat,satoi tai paistoi...

Tapahtumarikasta jussia kaikille!
Cira ja Möhö 37+1

Olikohan tuossa harsokankaassa joku sellainen juttu, että ovat imukykyisempiä ja pehmeämpiä jos niitä EI silitä?? Kun aloin niitä silittää mun sehän muuttui takaisin sellaiseksi kovaksi ja karkeaksi kankaaksi silityksen jälkeen. Mun mielestä ainakin oli pehmeämpi sellaisena ruttuisena... Mun mielestä ennen pakkauksessa tulleet on olleet sellaista pehmeämpää ja paksumpaa harsoa, ainakin siskon viime vuonna tulleessa paketissa, kuin nuo tämän vuotiset...

vauvelihaave mie en ainakaan ole niitä harsoja silittänyt just tuon takia, kun muuttuvat just koviksi ja karheiksi. Esikoisesta kyllä silittelin aikoinaan vajaat 8 vuotta sitten (herramunjee miten aika menee!!! :o ) ja mielestäni silloin harsot olivat pehmeämpiä silityksen jälkeen. Tiedä häntä sitten...

JoannaH hienoa jälkeä olet tehnyt :) Itsellä olisi kanssa pinnasänky-projekti odottamassa, vaaleankeltaista maalia ostin, nyt pitäisi vain saada aikaiseksi hioa ja maalata tuo sänky (ennenkuin pikkuinen on maailmassa...). Yksi pinnasänky meillä tosin on jo valmiina, mutta siinä ei saa reunaa laskettua, joten saimme eräältä sukulaiselta hieman jo maalipinnaltaan kärsineen vanhanajan pinniksen.

Oma ( . ) viime yönä tuli jo sellaisia supistuksia, että pistivät puuskuttamaankin hieman, lähes tunnin ajan tuli 3 minuutin välein suppareita ja sit ne menivät loppumaan :kieh: Loppuyön supisteli enemmän tai vähemmän, unen sekaisessa horteessa aina välillä havahduin ja pistin kaurapussia paremmin vuorotellen selkään ja masuun. Nuo hetken jo säännöllisinä tulleet supparit tuntuivat sekä alavatsassa että selässä ja pakaroissa, just samanlaisia suppareita mitä tuli pojusta avautumisvaiheessa. Mutta pakko myöntää, että mukavampi tällainen pikkuhiljaa tapahtuva eteneminen, kuin sellainen rytinä mitä oli esikoisesta... (puolen tunnin aikana avauduin 4cm -> 9cm, tuosta puolesta tunnista miula ei ole kovinkaan paljoa muistikuvia -onneksi...)

Kokonaisuudessaanhan esikoinen tuli 5 tunnissa ja ponnistusvaihe oli 10 minsaa. Viimeinen tunti oli tuo tuskatunti, eli ensimmäiset 4 tuntia olivat sellaisia viimeöisen kaltaisia supistuksia, jotka hitaasti avasivat ensimmäiset sentit ja saivat kaulan katoamaan, mutta niiden supistuksien kivunlievityksenä toimikin hyvin kuuma suihku ja ilokaasu :D Loppusupistukset menivät paracervikaalipuudutuksen ja ilokaasun avulla. En tajunnut edes epiduraalista sanallakaan henkäistä, mutta eipä tuota olisi yöllä ehditty laittaakaan, kun ennen 4 cm eivät anna ja lääkärin paikalle hälytys olisi kestänyt kuitenkin sen verran, että sit olisinkin ollut jo liikaa auki :laugh: Kätilö tosin ennusti, että loppuavautuminen todennäköisesti tulee olemaan tässä raskaudessa jopa esikoista rajumpaakin... ...toivottavasti ei...

jossu + vili 36+3 neuvolaa ja lisää suppareita odotellessa...

johantero HUH HUH, onpas ollut rytinää tosissaan! :o Tuollainen lienee kuitenkin melko harvinaista ensisynnyttäjälle, että noin nopeesti olis ohi? :/ :whistle: Mulla on sellanen kauhukuva, että mun synnytys kestää päivätolkulla, mutta toivottavasti nyt ei ihan kuitenkaan...

Nyt pitääpi lähtee sinne neuvolaan, käyn ehkä vielä sieltä tullessa laittamassa neuvolakuulumiset, mutta jos en ehdi (lähdetään kai jo tänään juhannuksen viettoon, eka miehen kotipaikalle ja sit mökille) niin oikein mukavaa ja rauhallista juhannusta kaikille! :wave:

Vauvelihaave & Pikkuinen 36+5

johantero: Me ollaan sitten melkein samaa maata tuossa esikoisen synnytyksessä. Mun esikoinen syntymä kesti 4h 10min, mutta mulla ponnistusvaihe oli 30 min. Kätilö vihjaisi kun mua osastolle kärräs, että jos vielä aion lapsen tehdä, niin sairaalaan vois tulla jo kun vedet menee :laugh: . Silloin mulla oli matkaa sairaalaan n. 25km ja nyt 60 km. Katotaan nyt kuinka tämän kanssa käy.

T: saikku ja "hipsukka" 37+2

Heips vaan kaikille! Täällä ollaan vielä yhtenä kappaleena :o Maanantaina aloitettiin kyllä käynnisteleen ja kolmena päivänä niitä pillereitä saa ottaa ja tuloksena vaan, että sormelle auki ja kohdunkaulaa 1,5 cm jäljellä. Pääsin sitten Juhannukseksi kotiin, maanantaina sit taas yritellään.... Isoimmat supistukset tuli heti pillerin jälkeen, mutta lopuivat sitten aina eli oma keho ei lähtenyt mukaan. Täällä Porissa pillerit otetaan suun kautta, eivät pistä niitä kohdun suulle, koska voi olla kuulemma liian raju synnytys ja tippaa ei voida laittaa ennenkuin kohdunsuu on enemmän auki.... eli taas o d o t e l l a a n vaan :| Vauvan painoarvio rv37+0 3500 g eli vähän se on tasaantunut. Olin niin asennoitunut viettämään Juhannuksen jo vauvan kanssa |O mutta ei auta itku markkinoilla! Olo muutenkin ok ja käyrät, joita otettiin ainakin 6 päivässä aina ok... lauantaina aamupäivällä pitää poiketa käyrässä, mutta muuten sitten maanantaina takaisin :p
Ajattelin tänään Siivota, huomenna Saunoa, sunnuntaina Sekstailla, jos sitten edesauttas :laugh:
Jaksuja vaan kaikille :flower: :flower: :flower:

onko muilla kivuliasta nukkuminen? mulla on ollut n. viikolta 35 todella kovat kivut vatsassa nukkuessa(melkein joka yö ) etenkin kun asentoa vaihtaa yöllä, kipu on niin kova masussa että meinaa kyyneleet tulla silmistä. ei ne neuvolassa eikä neuvolan lääkärillä asiaa sen enempää huomioineet vaikka asiasta kyselin.. eli ilmeisesti vaavi on vaan sen verran iso ja painaa mun sisuksia että kipua tulee toisinaan todella hurjasti? ultrassa katsoi silloin viikolla 35 vauvan kooksi n. 2,7kiloa, että kokoa on jo varmasti reilut 3kiloa tällä hetkellä.. supistuksia ei näy eikä kuulu... vajaa kaksi viikkoa olisi vielä laskettuun, maximissaan 4viikkoa että vaavi ulkona... mies ennusti että tulee yksi päivä ennen la:aa..voi kunpa olisikin oikeassa ja lisäksi että nää mun synnytysunet toimisi enneunina ja syntyisi pian!:)

terv. Shannon 38+2

Synnytyksistä täällä jo puhutaan (mulla toimii taas tää viestikenttä, jee!!) ja mä pidän peukkuja et ois jokseenkin oman äidin geenit.. kun se isoveljen sai, esikoisensa, niin oli menny lapsivesi ja 2h myöhemmin oli velipoika maailmassa. Mun kohdalla sama juttu, vedet meni ja parin tunnin päästä minä tulin :wave:
(mulla ja veljellä ikäeroa 2v) Mut sitten kun pienemmät sisarukset, niin pikkuveli oli ollut työn ja tuskan takana, ku se on ainoa meistä joka on periny meidän isän ison pään :laugh: (minä pikkuveljeä 6v vanhempi) Ja sitten pikkuveljestä 5v myöhemmin tuli maailmaan meidän pikku-diiva, jota äidillä ei olisi enää ollut voimia puskea maailmaan, oli kuulemma sattunut kun toinen oli painanut mahasta ja toinen vetänyt imukupilla pikkusiskoa maailmaan.

Mutta kun ajattelee että äiti sai veljen ja mut siinä reilu 20veenä, niin voiskohan mullakin olla toivoa parin tunnin synnytykseen näin niinku geenien puolesta, pliiiiiis... *pitää peukkuja* :p

Täällä meillä on kotona ollut hassua, oliko se nyt maanantaina kun mies töistä tultuaan nukahti sohvalle.. moneksi tunniksi! Siinä sitten yksin kävin saunassa ja kun tulin, se nukkui edelleen. Hiippailin sitten siihen sohvan viereen ja karjaisin, että lapsivesi meni mä synnytän nyt - lopputulos: herra käänsi kylkeä sohvalla ja alkoi kuorsaamaan. Nooh, tottakai mä vedin sitten herneen nessuun ja mökötin sille 2päivää kun "joudun" yksin synnyttää ku toinen nukkuu kotona.. meillä oli toooosi hiljaset pari päivää :o Eilen se sitten heltyi (ollaan molemmat tosi jääräpäisiä) ja tuli kyselemään töiden jälkeen josko lähdettäisiin ruoka-ostoksille ja halasi mua, sitten vaihdettiinkin jo parin päivän kuulumisia, mikä on sinänsä aika hassua kun kuitenkin asuu yhdessä ja pitäisi tietää miten toisen päivät on menny :laugh: Ja olipas siinä sitten nauramista, kun saatiin sovinto-sellaista ja mulla huusi lonkat jälkeenpäin niinku viimestä päivää ja mies vaan hössötti et mitä mahassa tapahtuu ja että säikähtiköhän se :D :whistle:

Mulla se vaan ei sit tunnu mitenkään päin et olisin synnyttämässä kohtapuoliin, saunassa hikoilen melkein joka toinen päivä ja edelleen laittelen tätä uutta kotia kun on nää päivät aikaa täällä itsekseen olla ja sit et ei viime yönäkään tullut supparin supparia, et näin jos miettii niin ne 3 ässää ei ainakaan mulle tunnu tepsivän, vaikka en nyt sinänsä oo yrittänyt asiaa jouduttaa kun sen pinnasängynkin pääsen maalaa valmiiksi vasta nyt juhannuksena :/ Vaan nyt kahvia keittämään, ja miettimään mitä ruokaa miehelle laittais valmiiksi jahka se töistä joskus pääsee.

Jaksuja ja vointeja kaikille ja turvallista jussia!

Moi kaikille!

Voi Äsvee, sulla on kyllä tuskaset paikat nyt...Ite muistan elävästi kun esikkoa kolme päivää käynnisteltiin...Ei suostunut tulemaan ennen ku lääkäri sano, et "tänään leikataan ellei suostu syntymään"..Illalla sit prinsessa lopulta syntyi :heart:
Eivät mun tapauksessa voineet käännyttää enää kotiin, kun yliajalla mentiin. Tosin yrittivät sillon yliaikaiskontrollissa, mut en suostunu lähtee 40km:n päähän yksin, kun ei tuttuja ollut ympärillä siellä ketään, mies vuorotöissä yms. Enkä ollu kuukauteen enää nukkunut melkeen ollenkaan öisin. Itkuhan siinä pääsi, joten ottivat osastolle.

Kaikilla täällä alkaa jo jos minkälaiset vaivat tuntumaan...No, enää ei mee kauan kun vauvoja alkaa syntyä enemmänkin. Tsemppiä kaikille loppukoitokseen ja sen odotteluun! :hug:

Kiitos taas kannustuksesta ja yv:stä. En jaksa tosin nyt vastailla, tänne aattelin nopsaan selventää vähän tilannetta kun ootte mun paras tukiryhmä. Livenä ei kehtaa näistä asioista monellekaan jutella... :ashamed:

Eli; mies hakeutui päihdepuolelle hoitoon, aluksi keskusteluapua ja jos ei parane sillä niin on mahdollisuus lähteä osatolle rauhoittumaan. Poliisilaitoksellakin käytiin pariin otteeseen ja selvitettiin asiat. Sitä myöten kaikki kunnossa, ei onneks kyse muusta kuin ilkivallasta/murtoyrityksestä ympärikännissä, ja ite suostu tunnustaan joten sakot lienee ainoa mikä seuraa väkisin..

Meillä kävi eilen perhetyöntekijä tutustumassa, tulee vielä kerran käymään ennen la:aa, ja sit vaavin syntymän jälkeen autteleen mua n.kerran viikossa. Masennuksen sun muun takia...

Mies kävi myös omalääkärillä, jossa lääkitykset tarkastettiin ja näiden myötä aikoo olla ainakin lääkkeiden käytön ajan nollalinjalla tuon alkoholin suhteen. Nuo rikokset sun muut pääsivät tapahtumaan vaan siksi, et ne lääkkeet joita syö eivät kertakaikkiaan sovi viinan kanssa yhteen! Nyt tuli ukolle onneks semmonen herätys, et aikoo tosaissaan lopettaa juomisen. Tiiä sit...
Kovasti oon miettiny jaksanko loppuelämän alkoholistin kanssa, mut vielä me porskutetaan jo lastenkin takia. Ja s motivaatio joka miehellä tästä tapahtumasarjasta tuli, on kyl ekaa kertaa nähtävissä ei pelkästään sanoin vaan myös teoin.

Yhdessä edelleen asutaan, otetaan päivä kerrallaan ja katotaan miten sujuu. Tänään lähetään mun vanhempien luokse viettään selvää juhannusta, joka sekin oli miehen itsensä idea. Lisäks on nyt eka kertaa kertonut ongelmistaan omalle perheelleen suoraan. Eli tilanne on tiedossa ja apu lähellä jatkossakin. Ja jos sattuu et erotaan, ei mies jää tyhjän päälle kun oma perheensä sitten tietää tilanteen.

Mut nyt pakkailemaan..Toivottavasti en ollut hirveän sekava. Mulla on nytkin lämmin kaurapussi harteilla, paikat niin jumissa etten taida taas koneelle muutamaan päivään päästä.

Hyvää juhannusta kaikille!
Jenmo&Poju 35+4

Yhteistyössä