Heinämammat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ou mai kaad mikä yö takana....!!!
Tyttö nukahti taas ilta sella kuuden kieppeillä.Kymmeneltä heräs,oli tosi väsy eikä jaksanut kuin yhden tissin syödä,senkin laiskasti.No,arvasinkin,että tankkaa aiemmin,mutta heräs jo 12 yöllä.Ja taas puoli 2,3,4,5,6,7 ja 8 aamulla mun rinnanpäät oli jo rikki ja olin itekin ihan hajalla.Jumaliste tunnin välein heräs,ei kai aina nukkunut ees sitä tuntia vaan ähelsi sängyssään ja kun alko unettaa,tarvi tissiä kun tuttia ei huoli.
En tiä mikä tuo yöhomma oli,mä pakkasin aamulla likan vaunuihin 10 aikaan ja koitin itekin heräillä siinä ja nukuttaa tyttöä.Tunnin kävelin ja heilutin,toinen killittää vaunuista takasin.Eikä nukahtanut.Luovutin ja sitterissä tunnin kökötti,onneks nätisti.Nyt nukahti vaunuihin ja toivottavasti nukkuu pari tuntia ainakin.

Muistin juur että annoin isommalle ja 2 kk ikäisenä iltaisin maissivelliä kun sillä oli sama tapa yöllä hillua mukamuka nälkäisenä.Suositus on jotain ihan muuta mutta sillä sain meille paremmat yöunet ja niin taitaa täällä nytkin käydä että heti kun likka reilu 2 kk lähtee maissivelliä kitusiin jos tuo yöjutut ei tahdo loppua.Jotenkin helpottaa jo ajatus että kuukauden päästä VOI olla mahdollisuus parempiin uniin.HEti jaksaa paremmin....

Eilen kun tyttö oli virkeä ja juteltiin,hän ääntelee takaisin kun juttelee,ne kai sitä jokeltelun alkeita,niin tyttö HYMYILI!!!
en tiiä,voiko tuon ikäinen jo hymyillä tarkoituksella vai oliko vaan jotenkin hyvä olo,mutta hereillä oli ja äitiinsä katteli ja oivoi sitä ihanaa hymyä.Oli tarkoituksella tai ei,ihan tippa tuli linssiin.Yöllä sitä muistelin ja aattelin kuinka ihana hää onkaan......=)

Kuinkas muilla menee nää yöt?

kata ja maisa 1 kk ja 2 pvää.

Niin sitä sitten mentiin elokuulle. Nyt jo viikko yli, mutta maanantaille sain käynnistysajan, joten viimeistään silloin sitten helpottaa. Se on muuten jännä, että mulla on vasta muutaman päivän ajan ollut paikat kipeenä tuolla alhaalla. Kävely tuntuu siltä kuin olisi meloni siellä....ihanaa! Olisi niin ihanaa,jos olisi nyytti kainalossa, koska olen huomannut odottavan ajan olevan hyvin hyvin pitkä. Onneksi maanantaina viimeistään alkaa tapahtua! Jippii!

Marelle: Sain valita Kuopion ja Savonlinnan välillä. Terkkari kun kuuli mun innostuksesta ammeeseen, niin ehdotti Savonlinnaa. Matka ei ole kovinkaan montaa kilometriä pidempi n. puolivälissä molempia kaupunkeja kun asustelen.

Nyt iski myös jännitys! Aikasemmin ei ole jännittänyt yhtään, utta maanantaihin mennessä saa varmaan muttamat perhoset vatsassa kyytiä.

Kyselit Kata miten vaavit nukkuu.Meillä ihan hyvin,3-4 h putkeen kunhan ensin saa nukahtamaan!Se onkin toinen juttu,ei meinaa poika rauhottua millään yöunille.3 h saa kevyesti melkein joka ilta hyssyttää,kantaa,imettää jne.12 asti kukkuu joka yö.On vissii vatsa kipeä kun käkisee ja sätkii jalkoja ja kipristelee.Välillä näyttää että nukkuu vaan ei,muutama minuutti ja taas sama rumpa alusta.Ei oikeen mikään auta,nukahtaa sitten jossain vaiheessa ja ihan hyvin nukkuu ja kun herää syömään niin aika hyvin nukahtaa uudestaan.Sais vaan helpommin käydä unten maille niin ois kaikille mukavampaa.Jaksamista jokaiselle!

Heips... ja onnittelut vauvansa saaneille :)

Täällä päin ollaan väsyneitä, ei oikein jaksaisi mitään kotihommia tehdä... viime yö valvottiin :( poju meni kyl nukkumaan jo klo 21, mut heräs sit klo 1 ja valvoi klo 5 saakka, meinas käpy palata... ikävä kyllä. Sitten nukkus onneksi aamu 9 saakka. Pari kertaa viihtyi tissillä. Olen tässä miettinyt, kun käytän näitä rintakumeja koko ajan, mahtaakohan ne kerryttää vielä helpommin ilmaa pojun vatsaan?? Ihan hirveesti tänäänkin piereskellyt. Olen antanut noita disflatyl tippoja ilmavaivoihin. Aamupäivä menikin pojua hyssytellessä ja imettäessä. Ja viikonloppu oli meillä tosi levotonta aikaa... ei meinaan nukkunut paljon mitään, mut nyt suostuu nukkumaan 3-4 h putkeen.

Kävimme neuvolassa maanantaina ja hienosti oli paino noussut... Nyt poju on 56 cm pitkä ja painaa 4260g (syntymämitat 54cm ja paino 3830g). Neuvolas sanoi et poju viihtyy rinnalla liiankin hyvin... viikonloppuna meni pari kolmekin tuntia syöttöihin yhteen menoon. Terveydenhoitaja sanoi ohjeeksi et 30 min korkeintaan tissillä kerralla ja kaksi tuntia pitää olla vähintään väli syötöissä. Perusteli ohjeitaan et vauvan suolisto ei rauhoitu lainkaan, jos koko ajan tuupataan ruokaa lissää... ja siitä syntyy se noidankehä. Ja vauva ruppee pitämään tissiä ns. huvituttina. Olen nyt noudattanut ohjeita ja nyt tosiaan suostuu nukkumaan välillä. Et näin meillä...

Terv. Sussu ja poju 3vko ja 1 pv

Sussu, meilläkin kumitellaan enimmäkseen, yritän kyllä antaa luomutissiäkin pari kertaa päivässä, mutta tyttö ei oikein hyvin osaa sitä käyttää. Ei vain osaa avata suutaan tarpeeksi, ähkimistä ja kitinää seuraa siitä aina! Mutta mun rinnanpäät todellakin ovat aikamoisen matalat ja pehmeät, että ei ihme. Välillä hänkin piereskelee kovasti paljon, tiedä sitten mistä lopulta johtuu.

Meilläkin yöt ovat aika levottomia. Kaiken kaikkiaan vauva käy tissillä tosi usein, mutta torkkuu sitten siinä huulet töröllään enimmän aikaa, eli tuttina oloa se on ollut aika paljon, täytyy myöntää. Pitäisi varmaan kokeila tuota kahden tunnin systeemiä. Joskus vaan mieluummin nostaa sen lapsen tissille kuin kuuntelee karjuntaa! Ja sitten tietty mulla on vielä ollut epävarmuutta siitä saako neito tarpeeksi ruokaa vai ei, joten olen ollut mieluummin ylitarjonnan kannalla. Meillä onkin jo toinen neuvola aika maanantaina. Mulla on itselläkin lopputarkastus ensi viikolla... käsittämätöntä miten aika lentää nyt.

Sitä mä jaksan ihmetellä että miksi luonto sen on suunnitellut näin, että äidin hormonitaso, joka loppuraskauden aikana sai olon hempeäksi ja energiseksi, romahtaa synnytyksen jälkeen miinukselle...kun sitä energiaa ja endorfiinia tarvitisi nyt jos koskaan! Mikä järki siinä on? Onko kukaan törmännyt mihinkään tieteelliseen selitykseen?

Sain sitten ilmeisesti peräpukamat kiusakseni,peppuun koskee ja tuntuu herneen kokonen patti: ( Alotin suppo,-ja rasvahoidon.Piti sen nyt tulla kun ei ollu odottaessa enkä joutunu ponnistaa synnytyksessä.Vatsa toimii joka päivä.Nlatäti sanoi hormoonien aiheuttavan myös.Onko kotikikkoja millä oloa vois vielä helpottaa?

Iitu: mulla kans peräpukama, oli sormenpäänkokonen!! Mutta nyt onneks pienempi, tuli ponnistuksesta synnytyksessä. Tai siis olihan se ollu raskausaikanakin mutta ei noin paha. Mulla ei rasvat sun muut juuri helpota, paitsi jos haavaumia niin niihin. Mä kuljen ilman housuja niin paljon kun mahdollista =). Ilmakylvyt auttaa mun alapäävaivoihin, nyt on pukamat, vieläkin hieman ärtynyt epparihaava ja hiiva vielä kaiken kivan lisäksi. Äh pääsenkö noista ikinä. Mitään suunkautta otettavaa hiivalääkettä ei kai imettävä voi ottaa, joten canestenilla oon koittanu.. ei kauheen lupaavalta tunnu. Mut koitan olla ajattelematta.

Mutta mulla ihana päivä joka alkoi stressillä. Nimittäin meidän tytsyllä on nuha ja kröhä joka kuulostaa välillä tosi kamalalta. Mä oon ollu välillä ihan huolesta väärällään että pystyykö se hengittään ollenkaan. Tänä aamun sit soitin lääkäriin. Mulla vähän huonot kokemukset meidän neuvolan lääkäristä joten ollu kynnys lähtee. Mut pyysin toiselle lääkärille joka olikin tosi hyvä! Nuori mies lääkäri joka selitti juurtajaksaen, kuunteli keuhkot, kaikki ok ja sanoi että tuu ihmeessä uudestaan jos arveluttaa. Mutta että imeväisillä röhää, maitoa ja limaa on lähes poikkeuksetta hengitysteissä. Kuulostaa pahalta mutta jos yleiskunto on hyvä, henki kulkee niin että naaman väri ei muutu niin ok. Viruspöpökin saattanu iskeä koska röhä on vähän pahentunu parin päivän aikana, mutta niitä tulee ja menee väkiste. Eilen soitin samasta asiasta neuvolan terkkarille ja kysyin neuvoa. Terkka sanoi että laita vickiä sängyn päätyyn ja apteekissa sanottiin että EI MISSÄÄN TAPAUKSESSA SAA LAITTAA noin pienelle! Juu eli parempi olla luottamatta niiden tätien puheisiin!

Unikko: Mä olen kanssa ihmeissäni oman väsymykseni kanssa. Juuri niin kuin sanoit, vaavin hoito on pitkälti sitä mitä aattelin mutta oma väsymys ja muutenkin tää kunto yllätti. En tajunnu että synnytyksestä toipuminen kestää ja kestää. Ja nää hiton alapäävaivat sais painua kuuseen.. Tietty univelat velottaa oma osansa kun en niitä synnytysvelkojakaan oo vielä saanu pois ja saanko pitkiin aikoihin. Kotona just jaksaa mutta johkin jos lähtee, vaikka kävelylle niin iskee kauhee väsymys. Onneks noi helteet helpotti, huomaan jaksavani edes millin paremmin enkä hikoo kokoajan. Ja se yllätti kuinka ihana ja sulonen vaavi voi olla =). Ja ihana käydä jossain missä ihmiset ihastelee meidän kuulemma niin ilmeikästä tyttöä =)

Aventin pumppu on nyt käyttövalmiina odottamassa että ehtisin asettuun paikoilleni ja testaan sitä =).

Kata: meillä yöt menee yleensä niin että pääsen nukkuun klo 12 kun vaavi on sitä ennen nukahtanu. Syömään herätään vähän kahen jälkeen. Ja nukutaan taas 2-3 tuntia, syödään... sama jatkuu.. Nukahtaa yleensä tissille illalla ja yöllä hyvin. Mutta muutamina öinä on ollu ihmeellistä itkua tissillä. Itkee ja syö, itkee ja syö. Voi kestää pitkän aikaa. Mä röyhtäytän ja rauhottelen, on ihan rauhallinen paitsi nälkänen. Taas kun alkaa syömään, tulee poru. Maitoa tulee paljon mutta niin on aina tullu. Välistä tulee pieruja ja röyhtyjä joten laitan niiden piikkiin itkut. On vaan aika turhauttavaa jatkaa takkusta syömistä, mutta pakko kun toisella on nälkä. No onneks nää on harvoja kertoja. Sais vaan nukkua vähän pisempiä pätkiä yöllä kun muuten menee mullakin päivät nukkuessa ja torkkuessa syötöllä väsyneenä.

Onneks nyt sain vastauksen tuohon röhään niin jospa pystyisin levollisemmin nukkuun vaikka toinen röhii.

Hei te joilla on ollu tikkejä alapäässä, kuinka kauan kestää että ne sulaa? Odotan ja odotan tuntuu että ne vaan on ja kiusaa.

Tikru & Tytsy 18 pvaa

Heippa kaikille!!Täällä hirmupirtee mammeli!!!
Mulla oli eilen kuumetta,vanhimmalla pojalla oli edellispäivänä.JA iltasella Maisa nukahti 9,oli itsekin ihan rättipoikki kun edellisyö meni tunnin välein tissittelyyn ja päivällä en saanut nukuttua.Okei,olin ihan helpottunut kun tyttö simahti niinaikaisin ja nukahdin samantien.MUTTA puoli 10,eli likka nukkui puoltuntia ja samapeli,itkua ja tissille.Multa paloi käämit ja pinkaisin alakertaanja snoin miehelle et pidä likkas tää mamma häippäsee muual nukkumaan!!!No,onneks olen nopsaan kihahtavaa,mut myös tuli sammuu pian.Hain kuumemittarin ja mittasin tytöltä vähän kuumetta.No,panadolia peppuun ja mies sanoi että he lähtee ajaleen muutamaks tunniks et saan nukuttua.Ja mä katoin NELJÄLTÄ kelloa,sängyt oli tyhjät.No kamalat harhat päälle,että nyt ne on ajanee kolarin ja Maisa itkee ja mies ei pääse auttamaan,on varmaan jaloistaan kiinni jossain!!(ihan kun paristo-ohjelmassa se vainoharhanen nainen jonka miehelle kävi vaikka mitä!!)
No,alakerrasta nää löyty,mies nukkui keittiön lattialla jääkaapin vieres,aattelin että saanu jonkin kohtauksen ja tyttö nukkuu turvakaukalossa.No,oli kuulemma rauhoittunut,mut mies ei ollu uskaltanu liikauttaakaan tyttöö et nukkuis vaan.Kannoin sänkyyn ja söi vasta puoli6!!!jumpe!!!
siitä jatkoi vielä puol 11 asti ja tankkas ja nyt heräs.taitaa olla kovat univelat kun noin väsynyt on,ressukka oli kipee eikä äiti tajunnu sitä....

mulla on muutenkin kaikkia ihme pelkoja,mies oli lasten kans kalassa ja minä taas,et jos putoovat järveen,voi kamalaa ja kauppareissullakin kaikkea kamalaa voi sattua...kai tämäkin jotain hormoni juttuja.nyt vaipanvaihtoon!!

Hei pitkästä aikaa! Täällä menee hyvin, meidän Maisa nukkuu sellaisia 2-4h pätkiä, viime yönä jopa 5h! Tää on superluksusta verrattuna esikoiseen joka huusi yöt ja päivät. Tyttö syö hyvin, yhden tissin kerralla ja nukkuu sitten sen muutaman tunnin, välillä kakkaa ja röyhtäilee :) On oppinut syömään myös tuttia, esikoinen ei osannut sitäkään, se tutti on niin hyvä rauhoituskeino esim.kaupassa tms.. Itse oon ollu tosi pirteänä, kun mies on kans lomalla ja auttaa paljon lasten hoidossa = hoitaa enemmän ku minä :) ja musta tuntui jo heti synnytyksen jälkeen että vois juosta maratonin,ei oo ollu mitään vaivoja, onneksi!Oma painokin on lähteny kivasti tippumaan,mulla tuli se 17kg ja viis kiloa olis enää jäljellä, miten muilla? Ja kata, oliko teidän Maisalla siis kuumetta? Miten uskalsit suppoja antaa? Eikö ne ole 3kk alkaen, vai? Miten muuten silloin toimitaan jos alle 3kk vauva tulee kuumeeseen,määrääkö lääkäri suppoja?Esikoinen (1v8kk)on ollut vaan kerran sairaana niin en tiedä. T.Rusina ja Maisa 12vrk.

Heippa!!Täällä typykkä tosiaan nukkunut koko päivän.On ottanut univelkoja takaisin,aamu puol 11 kun heräs yöunilta ja oli 15 minsaa hereillä,jatkoi kahteen ja siitä tähän,eli viiteen asti.Eli nyt ottanut hyviä unia viimeyön ja tän päivän,saas nähdä kuinka yö menee,mutta viimeyönä tuli niin ruhtinaalliset unet että taas jaksaa.Ja miehellä alkaa kesäloma perjantaina,on enemmän apuakin.Hän oli 2 viikkoa töissä,kun isyysloma loppui ja nyt 3 viikkoa kesiksellä.

Meidän Maisa ei syö tuttia kuin ihan äärimmäisessä nälässä.Ja silloinkin hetkisen vain...

Soitin tänään sen PAD vastauksen kaavinnasta ja siellä oli ollut istukan palasia vielä.Mutta nyt pitäis olla kaikki hyvin ja paranemaan päin.Mulla loppui viikko sitten jälkivuoto ja ens ti tarkastus.Kuinkas muilla onko teillä sängyssä harrastettu muutakin kuin nukuttu?MEilä isäntä alkais oleen kovasti halukas,mä olen väsymyksen vuoks ollut tosi vähähaluinen.
TUntuu että ihan hyvin oisin palautunut,mutta mieli ei vielä ainakaan.

JA Rusina joo,kyllä ne on 3 kk ja/tai 5 kg,meidän pimu painaa varmaan joku 4,5 kg tällä hetkellä ja soitin töihin ja meidän osaston lääkärin kanssa tuumattiin,vaikkei pieniin olekaan erikoistunut että antaa 40mg.Suposta sitten veistelin ja hyvä niin,jos tyttö kovasti joutui kipuja tai särkyjä kärsimään.Meillä oli ilmeisesti joku viruspöpö,pojalla oli kova kuume ja paikat särki ja mulla sama.Varmaan oli sitten Maisallakin.

Toivon tosiaan että tyttö löytäis hyvät rytminsä takaisin,heti kotiuduttuamme hän nukkui ihan 7 h pätkiä.Sitten mun antibiootti sotki ja sen jälkeen meinas lopahtaa maidontulo ja korvike ei oikein sopinut.Nyt näyttäis kaikin puolin hyvältä että alettais saamaan rytmejä.

Tosta painosta,mulla tuli raskauden aikana se 5 kiloa ja se jäi sairaalaan.Imetyksen myötä lähtenyt vielä 4 kiloa jotka olen sitten ihan vaan laihtunut.Nyt vaaka näyttää 54 kg,enää ei tarvis kyllä laskea...Syön kuin hevonen- suklaata,ja muita nameja mutta ruokaakin ihan hirveesti.Öisinkin maha kurnii ja mulla joku myslipatukka tai vastaava yöpöydällä.

kata ja maisa 1kk ja 2 pvää

Heissan täältäkin,

täällä käytiin ekassa neuvolassa tänään, vauvan paino oli lähtenyt nousuun, muttei ihan niitä lukuja, mitä toinen täti sai viime viikolla kun kävi kotona, kerkesin jo huolestua, että paino vain laskee...mutta kotona mitattaessa oli vaipat ja paita sekä harso ja punnitus tehtiin ns.haikarapuntarilla.

Tänään on maitoa tullut vauvalle onnettomasti, olen joutunut antamaan korviketta, äsken juuri nukahti kun sai mahaansa lisuketta. Tunteeko teillä vauvat rajansa eli eivät syö määräänsä enempää, siis tuuppaavat pullon tai tissin pois kun ei nälkä? Onko lohdutuksen sanoja tuohon maidontulo ongelmaan, tuntuu että kaks viikkoa kulunut ja sen tulo ei ole kyllä hääppöistä välillä? Tietysti ei se murehtimalla varmasti parane, jonkun verran herkkää kun se tuo maitoasia välillä on...mutta kun vaan voisi typsyä vielä jonkun aikaa imettää, kun on kuitenkin vasta pari viikkoinen.

No, on jotain hyvääkin, viime yönä nukkui pitkät unet ja on (puuta koputtelen) aika hyvin öisin nukkunut, kun saa vain riittävästi vatsan täytettä, kaveri nukkui huimat 7 tuntia putkeen. Aamulla olikin sitten jo ihan seurusteluintoinen 6 aikoihin, nukahti sitten kyllä tovin päästä vielä pariksi tunniksi syötyään hieman ja seurusteltuaan.

Tuosta painosta vielä; mulla tuli raskausaikana pyöreesti 18 kg painoa, josta taisi jäädä laitokselle n. 10 kg, että vielä on ylimääräistä hyvinkin jäljellä, mutta on se tasaisesti tippunut. Ja mitä tuohon sänkyhommeliin tulee, eipä ole meillä toistaiseksi muuta harrastettu kuin nukuttu. Jälkivuotoa tulee vielä ja jotenkin on vain sellainen olo, ettei oikein vielä taida olla valmis. Meillllä isäntä ei ole vielä kovin innokkuuttaan esittänyt, ehkäpä kun tietää, että vielä vuotelen ja kyllä taitaa sen verran illalla väsyttää, ettei vaan jaksa.

Mare ja tiitiäinen 2 vko (yöllä)

Heippa!!Käykös täällä muita mun lisäks enää aktiivisesti??=) Vai ootteko siirtyneet muualle?Tuntuu että minä oon ainut kun täällä aina hinkuu ja vinkuu että siirrytäänkö vauvan hoitopuolelle,perustetaanko ketju vai mitä?Olisko halukkaita,innokkaita?

Mare,meillä tyttö ei tissiä pahemmin suusta sylje eli lutkuttaa sitä uneen asti,mutta kun imeminen muuttuu sellaiseksi nypyttämiseksi,vauva ei enää ime vaan huvituttina pitää,silloin vaan tissi pois.Pullon tyttö sylkee pois kun ei halua enää.Ja tuimasti tuijottaa ja sylkee maidotkin pois jos vielä yrittää!!!

Maidontulosta,Mare,älä huoli,noita probleemeja taitaa olla yhellä jos toisellakin.Nimittäin täälläkin sama virsi taas.Mulla oli yks päivä kun tyttö nukkui tosi hyvin enkä muistanut juoda kai riittävästi.Maitoa tulee nyt niukasti ja lisämaitoa taas annetaan.Annan aina imeä ensin kumpaakin rintaa ja päälle pulloa.Tän huiman kuukauden imetyshirtorian perusteella voin sanoa että maidontuotanto voi ihan päivittäin vaihdella huimasti.Yhtenä päivänä tulee suihkuamalla ja kun vauva on syönyt-lypsääkin vielä desin molemmista yhteensä!Toisena päivänä rinnat on pehmeinä eikä tule ""täyttymisen"" tunnetta lainkaan.Pumppaamalla saa molemmista vajaan 50 ml.Onni täällä vaihtelee....JA maidontulo.
Sekä uni...
Viime yönä typy nukahti 10 aikaan ja söi puoli 4.Mies kuorsas ja korisi,hytkyi ja oli kuulemma viluissaan.Valvotti mua 6 asti,olin aika äreänä kun tytön puolesta ois saanu nukkua,mut äijä peuhas.Tyttö söi taas puol 7 ja heräs 9.Ihan kivat unet tuli hälle.Mä manasin tota meidän sänkyä,olen lähössä ostamaan erilliset petarit,meil sellanen pirun jenkkisänky ja kokoeroa on miehen kans aika lailla,joten ihan käääntymisetkin herättää varsinki nyt kun herkästi nukkuu.Saispa hästensin!!!
heippa
kata ja maisa 1 kk ja 3 pvää

No minä oon täällä vielä, taitaa vaan kaikilla tuo vauva viedä osansa kirjoittelusta :) Minäkin just imetän ja kännykällä laitan viestiä samalla :) Perustetaan vaan se oma ketju tuonne vauvan hoito-puolelle kun varmaan suurin osa on jo synnyttänyt. Missä Moona piileksii? Miten siellä tytön kanssa menee? Me mennään huomenna mun ystävän häihin, otetaan vauva mukaan mutta esikoinen jää mummolle hoitoon,kun ei tuon ikäinen oikein paikallaan jaksa vielä olla. Mutta Toivottavasti muutkin vielä jaksais kirjoitella, niin ei mene muutaman ihmisen vuoropuheluksi tämä meidän ketju :) t.Rusina ja Maisa 13vrk.

Vielä minäkin käyn täällä päivittäin.Energiat vähenee kun poika ei nuku yöllä eikä päivällä.Viime yönä jatkuvasti käkisi ja nostin jo viereen kun ei jaxa kokoajan nousta hyssyttämään.Tänään puol 11 jälkeen nukkunu puol tuntia,muuten hereillä.Syliin nukahtaa mutta heti kun laittaa omaan petiin ei enää nukutakkaan.Muutaman minuutin on rauhassa jos tutti pysyy suussa,sekun tippuu heti alkaa parku.Ei hyvältä näytä alku,taitaa tätä menoa tulla ihan paijattava sylivauva.Oikee ootan että nukkuis jotta sais itekkin päiväunet.Maanantaina mennään jalkapohja hierontaan jos auttas masukipuihin.Ku en oikee aina tiiä mitä parkuu,välillä näyttää nälkäseltä mutta imee vaan vähän ja kitisee sitten tissi suussa ja on levoton.Aika avuttomax ittesä joskus tuntee.Pitäs alottaa d-vitamiinit,onko teiän vaavit saanu niistä vatsaväänteitä?Ei kaivattas lisää niitä.Alotetaan vaan ketju vauvan hoito puolella,loput odottajat voi siirtyä sinne.Taas käy kamala huuto makkarissa...=(

Iitu,saako vauva tarpeeks maitoa?Se että nukahtelee tissille ei välttämättä tarkoita että on saanut kyllikseen vaan vauva voi väsyäkin kesken kaiken.Imeminen on kovaa hommaa.Jos saisit pumpattua ja antaa pullosta vauvalle muutaman syötön niin mahtaisko rytmittyä syönti ja vaavi tulla tyytyväisemmäksi....??
Kuulostaa kyllä joko masukivuilta taikka tosiaan nälältä.Tuokin että tuttia vähän aikaa syö,mutta kun ei maitoa tule,itku alkaa.
Ja jos ei tulekaan maitoa tarkpeeksi,kitisee sitä.Koita korviketta antaa päälle,josko auttaisi.
Mä en ole alkanut d vitskuja koska tosiaan ei kaivata lisäitkuja vaikka tyttö tosi vähäitkuinen.Meillä itketään ehkä pari kertaa päivässä,mutta kun on muitakin lapsia,ei lisämelua kaipaa yhtään.Onneks on kiltti vauva.Tai tyhmää sanoa kiltti,ei kukaan tuhma ole,mutta sillälailla helppo että syö ja tovin hereillä katselee ja nukkuu sekä kakkii hyvin.Sekä piereskelee!!!Valtavat saundit!!
Mä olen aatellut että ootan tohon 3 kk asti ennen kun alan tipat,sanokoot kuka mitä hyvänsä.Vatsa kestää paremmin silloin jo.Sanon vaan että jojo,joo on alettu ja sormet ristiin.Nyt kesäaika ja aurinko paistaa,eihän vauva auringossa ole,mutta silti. joku ketä osais laittaa ton meidän listan sinne hoitopuolelle vois alkaa sen,mä olen uuno näis jutuis...
heip

Kata,uskon että saa tarpeex maitoa meinaan kun irrottaa tissistä sitä roiskuu pitkin poikin.Ja oikein kuulee kun joutuu nielemään tiuhaan tahtiin,mutta vois kokeilla pumpata ja pullosta antaa,tässä vaiheessa kaikki keinot testattava.Meillä oli neuvola keskiviikkona,poika sillon 12 päivää ja painoi 5050g,syntyessään 4720g eli hyvin kasvanu eikä ole lisämaitoa saanut kun laitoksella alkupäivinä.Ei onnex huuda tunti tolkulla kurkku suorana joten koliikista ei vielä ainakaan kyse.Hetkittäin vaan itkeskelee ja kipristelee.Itestä tuntuu pahalta jos pikkusta sattuu,itekkin alan vetistelemään.Onnex on mies joka auttaa,enemmän taitaa hoivata poikaa kun minä.Onnex nää on ohi meneviä vaiheita ja poika tosi suloinen,posket pullottaa kunnolla,niitä ihana pusutella.Jaksamista ja voimia kaikille!

Piti vielä lisätä etten korviketta viiti antaa ettei lisää masuvaivoja.Sekin arveluttaa jos pullosta syötän niin alkaa hylkimään rintaa.Taian kokeilla Katan neuvoa antaa pumpattua maitoa pari kertaa mutta oon välttäny pumppaamista koska vaan kiihdyttää maidon tuloa kun nytkin tuntuu että rinnat aina täynnä.En taho joutua kierteeseen että joudun jatkuvasti pumpulla tyhjentään.Onko teillä muilla pumppaus lisännyt paljon maidon tuloa?

Hei vaan kaikille pitkästä aikaa... Onnea kaikille vaavin saaneille! Meillä jäpä ensimmäiset 2 viikkoa tosi rauhallinen, mitä nyt vähän masua väänsi. Nyt 3.viikolla selvästi lisännyt hereillä oloa. Yöllä alkanu tosiaan vaivata ilmavaivat vaikka Cuplatonia joka syöttöä ennen annan. Muuten kaikki menny toistaiseksi hyvin. Maitoa tulee enemmän kun poika kerkee syödä. Neuvolassa käytiin eilen ja pituutta tullut syntymästä 5,5cm ja paino 300g yli syntymäpainon. Täti kehui, ett onpa jäntevä ja hyväkuntoinen vauva. Meillä ei kyllä vielä oo löytyny minkäänlaista rytmiä syöntiin. Välillä jäpä haluais olla tissillä tunnin välein ja välillä nukkuu jopa 5 tuntii putkeen. Tiiti-75 ja jäpä 20vrk

Heippati hei, täällä ollaan, kylläpä minunkin puolestani voisi siirtyä tuonne vauvanhoito puolelle, pistetään vaan ketjua pystyyn, ja kyllähän vielä oottelevatkin voivat toki siellä käydä kertoilemassa kuulumisiaan:)

Kiitos Kata lohdutuksen sanoista, nämä imetyshommat on tosiaan aina vähän sellaisia, niiden kanssa on turhankin herkkänä, mutta hyvä muistaa ja huomata, ettei tosiaan ole ainoa. Ja päivästä tuo maidontulo on riippuvainen ja ajanjaksoista. Meillä oltu nyt lähes enemmän korvikkeella, ja olen tehnyt samoin, eli anatanut rinnat ensin ja sitten lisukkeen. Meidän typsy vaan tuntuu olevan aika laiska rinnasta ottamaan, liekö pullon syytä. Jos sieltä vielä maitoa tulisi, niin kaveri saattaa vaan torkkua, hetken välillä imee tehokkaasti ja taas torkutaan, vaikka miten nälkä olisi...silti olen vaan sitkeästi yrittänyt rintaa tuupata, kohtahan ei ota sieltä lainkaan. Ja kyllä se rinnalla ihan tyytyväinen on, niin pitkään kun siinä saa olla, mutta täytyy napata se siitä välillä pois kun syötöt venyy ja venyy ja valmista ei tosiaan tule. Sama oli tänä ammuna, kaveri heräsi puoli viisi ja pitkä aika meni sen kanssa tuhratessa, rinnoista tuntui olevan nyt enemmän, mutta kaveri aloitti saman virren...sit tartuin viimein pulloon...on nää sitten kans. Toivottvasti ei ala kokonaan rintaa hyljeksiä...?

No, positiivista, typsy nukkui viime yönä 7 tunnin pätkän, ja tuntuu et itsekin sai levättyä useamman tunnin oikein kunnolla. Ja yleensä nukkuu kyllä muutoinkin aikas hyvin (puuta koputan), jos vatsassa riittävästi täytettä, ja korvike ei ole näyttänyt aiheuttaneen suurempia vatsankäänteitä. Kyllä kaveri piereskelee ja röyhtäilee oikein kunnolla, tuleevatpahan ulos ylimääräiset ilmat, mutta ilmeisesti eivät kuitenkaan suuremmin vaivaa kun ei turhia huutele.

Hyvää päivän jatkoa, täällä on ihana keli ja taidanpa minäkin hivuttautua ulos, tyttö siellä jo nukkuukin...ai niin piti kysymän, et miten paljon olette muuten liikkunut vauvojen kanssa, kaupoissa, lenkkeillyt ym.? Mitenkäs syötöt luonnistuneet reissuilla?

Mare ja tiitiäinen 2 vkoa 1 päivä

Yhteistyössä