HEINÄMAMMAT 2008 ~huhtikuussa~

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RouvaSumppisuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Listalle lisätty kaikki uudet uutiset =) . Tervetuloa Nuusis mukaan!

Jontturi, mitkä sulla oli noi sokerirasitusarvot jos saa udella? Mullakin oli vähän siinä hilkulla ja dieettiä oon pidelly, mutta tuntuu, että lipsumisia sattuu ihan liikaa... :whistle:. Toisaalta vauva oli ainakin nyt vielä sirpakka kooltaan (rv.28+ 1042g), joten kai sitä joskus voi jotain hyvää maistellakin ilman kamalia tunnontuskia.

Kohdunsuun tilanteesta: mullakin on kiinteä, kiinni ja pituutta 3cm (ultralla jopa 5cm!), vaikka pitkään on jo supistellut ja välillä kipeemminkin. Eli en jaksa noista suppareista ottaa pulttia, siinäpähän supistelee :laugh: .

(.) Flunssan jälkimainingeissa täällä elellään, saa huomiset vaunuostokset jäädä myöhemmälle. Ollaan hankkimassa ne Carenan DoubleSwingit, nyt vaan vähän mietityttää kun uudet värit (kuolaan tummanruskeiden perään) tulis maahantuojalle 3.6 ja siitä pari viikkoa jälleenmyyjille, mutta meneeköhän liian myöhäiseks, kun LA on jo heinäkuun alussa...jään pohtimaan asiaa (on mullakin huolet). Voikaahan mammat paksusti!

Sumppis ja pikku-B rv. 28+5

Lueskelin pikkuhiljaa vanhoja viestejä ja koitan päästä kärryille... B)

Tuohon kommentointiin täytyy sanoa, että mä oon päässyt vähällä... Pari kertaa on joku sanonut että onpa pieni maha!! Ja meikä taas miettii että millainen tästä kasvaa kun neuvolassakin pistettiin sokerirasitustestiin suuren sf-mitan vuoksi... se oli siis rv 23 hienot 25,5cm :whistle: Onneksi sokereiden suhteen kaikki oli ok. Ja sitten vielä 4D ultrassa varmisteltiin että kaikki on muutenkin hyvin. Pikkasen oli poju isompi mitä ois voinut olla, muttei liikaa kuitenkaan. Toivottavasti pysyy kohtuullisissa mitoissa, mua se synnytys jännittää niin kauheesti muutenkin... ei siis helpottais tieto 5 kiloisesta... mutta kaitpa siitäkin selviää, onneksi tietää minkä vuoksi se kaikki on koettava :heart:

Oletteko muuten jo hankkineet kauheesti kaikkea vauva tarvikkeita? Enhän mä oo ainoa kellä alkaa olla kaapit täynnä vaatteita ja lista tehtynä mitä pitää vielä hankkia :p Mä oon nähnyt jopa painajaisia siitä, että vauva syntyy ja meillä ei oo ollut kaikki kotona valmiina... joten oon kyllä aika hyvää vauhtia hommannut kaikkea, tulee jotenki rauhallisempi mieli. Tänään saadaan pinnasänky ja hoitopöytä, täytyy koittaa pitää näpit kurissa, ettei oo sänky pedattuna huomenna :laugh:

Eipä tässä kait muuta, jatkan vielä vanhojen viestien lukemista =)

Hyvää ja aurinkoista viikonloppua kaikille heinäkuuta odottaville!!

Nuusis 26+6

juuh,
täällä lääkärintarkastus ens viikon ke, jännittää kyl aika paljon mukä on tilanne! mulla kun esikosta oli jo 30 kaula auki muutamalle sormelle, silti tyttö pysyi vielä 5 viikkoa masussa. :/
Nuusis, joo ei iso vauva kyllä helpota paineita! Esikoisen saatuani sairaalassa ollessani viereiseen sänkyyn tuli äiti joka oli saanut 5,5kg ja 56cm tytön! :D Tuumasin vaan hänelle, että niin iso mutta silti niin pieni... :)

Tänään tuli ilmotus että äitiyspakkaukset odottaa postissa! Vihdoinkin! :heart: Jänskättää että tuliko nyt vielä vanhat vai uudet pakkaukset.

Eliza ja tytöt 25+2

Ajajttelin pitkästä aikaa kuulumisia kirjoitella,neuvolassa kävin maanantaina ja seuraava siellä tuli ilmi:

Pissi : puhdas
Painoa:+734g/viikossa elikkä kaikenkaikkiaan +10kg
Paineet:128/78
Sf:30.5cm
Vauvojen sykkeet:150/145
Liikkeet:++/++

Sokerirasituskin tehtiin ja kaksi arvoa oli rajaarvoja ja yksi ihan liikaa yli mutta kotona mittausten mukaan arvot on normaalit ja jopa liian alhaiset vaikka ihan normaalisti syön,yksi päivä alin arvo oli 3.4 ja insuliinishokin raja on 3 joten ei miulla sokereissa ainakaan pitäis häikkää olla.

Vauvat kasvaa ja potkut on jo melkoisia,mahanahka on ihan piukee koko ajan ja miulla tuli ensimmäiset raskausarvet :o odottelin niitä jo aikasemmin mutta näin pitkälle meni.

Vauvojen tavaroista: meillä on yksi sänky ja yksi kaukalo ja yksi sitteri kotona,toinen sänky,kaukalo ja sitteri on tuloillaan kunhan haetaan ne,en ole vielä sen kummemmin mitään laitellu valmiiksi kun ajattelen jotta kerkiäähän tässä vielä mutta olis jo korkea aika varmaan laittaa...koska A-vauva on laskeutunut alas ja on lähtövalmiina kun siltä tuntuu ja suppailujakin on ollut jonkun verran.

Tänään kävin hakemassa lääkäristä antibiootti kuurin kun on keuhkoputken tulehdus ja korvatulehdus,ei meinannu saada millään lääkäri aikaa kun tauti alko vasta eilen aamulla kunnolla mutta kun sanoin jotta olen raskaana ja kyseessä on kaksosraskaus ja kovan yskän johdosta myös supistukset on lisääntyny ni johan rupes aikaa löytymään.

Muuten elämä soljuu mukavalla mallilla,mies on ylihuolehtivainen mua kohtaan eikä anna miun rasittaa itteäni mitenkään,hää kun on kotona ni kaiken tekee vaikka en pyydäkkään,lähinnä itse teen ne mitä kerkeän ennen miestäni =)

Yksi ilta oli taas miulla vaikeeta kun tuntu että "kukaaneimiustatykkääollenkaan" ja olin epävarma oman olomuotoni takia ni mies osasi niin ihanasti lohduttaa ja sanoi jotta hää on ainakin ylpeä raskaana olevasta vaimostaan ja mahahan on todiste siitä jotta ollaan saatu yhdessä jotain hienoa aikaan ja sitten silitteli ja hellitteli mua koko illan,olen taas ihan yli :heart: :heart: tuohon mieheen.

Ensi viikolla ultra ja näkee taas nuo pienet ja kuin kovin hyö on kasvanu tuolla masussa,ainakin oman arvion mukaan ovat ihan kivan kokosia jos on uskomista mahanahkan läpi tuntuviin jalkoihin,käsiin ja päähän.

Äitee ja tuplat 27+1

Heippa!

Minunkin puolesta tervetuloa uudet!

Meillä on lähes kaikki valmiina vaavia varten, tosin eipä juuri mitään uusia ole jouduttu hankkimaankaan, kun on kaksi lasta jo ennestään... Lipasto pitäis entrata, mihin laittaa vaavin vaatteet ja tavarat sitten, pinniskin on kasassa, siis osissa, mutta laitetaan varmaankin siihen äippälaatikkoon ensiksi.

Täällä niitä suppailuja on tosiaan kanssa joo, mutta ku kerta mitään ei alapäähän ole vaikuttanut, niin jatkelen samaan malliin touhuilemista.

Täällä myös tuta ummetusta ollut jo alusta asti ja mun kohdalla on kyl niin, ettei mikään apteekista tai kaupasta saatava tuote ole tehonut... Mutta vesi on paras ehkä... Eli kun muistan yöllä juoda puolisen litraa vettä niin helpottaa, ja tietty pitää muistaa syödä kaikkee terveellistä, kuitupitoista, marjoja hetelmiä yms... no näillä yritän pärjätä.

Mä haluisin kanssa päästä kurkkimaan mitä masuasukille kuuluu, mutta joutuisin itse maksamaan ultran, niin taitaa jäädä käymättä :ashamed: No näkeehän tuon ku syntyy :D

Olo alkaa välillä olemaan kun rantaleijonalla, kömpelö ja hitaamman puoleinen :whistle: En meinaa pysyä 1,8v tyttäreni perässä.... :kieh:

No mutta kivaa viikonloppua kaikille!!!

Jisse ja Juulis rv 27

Neuvola kuulumisia eiliseltä:

RR: 110/73
Painoa: + 576g/viikko (yhteensä tullut nyt 4,7kg lähtöpainosta)
Sf: 22
Syke: 135
Pissa: puhdas

Seuraava neuvola on sitten neljän viikon päästä ja sitten alkaa olla kahden viikon välein.

Ilokaasusta joku kyseli: Minäkin olen menossa Ks-ks:n synnyttämään ja jäin pohtimaan tota ilokaasujuttua. Haluaisin sitä kovasti kokeilla mutta saapa nyt nähdä onko niin ettei sitä enää käytetä kivunlievitykseen.

Tavaroista: :wave: täällä yksi jolla kaappi pursuaa vaatteita, leluja, riepua ja vaippaa...
Oon saanut tosi paljon käytettynä hyväkuntoisia vaatteita ja jonkun verran ostanut kirppikseltä ja huutonetistäkin. uutenakin on muutamia tullut ostettua. Tosin vaatteista suurin osa on vaaleansinisiä ja ns. poikien vaatteita ja jos rakenneultra pitää paikkansa, ja meille tulee tyttö niin varmaan jonkun verran jää lahjoitusvaatteita käyttämättä.
Sänky ja turvakaukalo saatiin myös käytettynä, sitteri käytiin ostamassa itse.
Vaunut ollaan jo valittu ja saadaan ne toukokuun lopussa. Miehen vanhemmat ostivat vaunut meille ja maksavat lopun silloin joten sitten saadaan ne kotiin:)

Vauvan lakanoita ja pinnasängynsuojus+ muuta tykötarvetta satelee säännöllisin väliajoin. Äiti on kova ompelemaan ja olen saanut hyödyntää hänen ompelulahjojaan =)

Mukavaa viikonloppua kaikille "heiniksille" :laugh:

tannuli 26+0

..minäkin ihan justiinsa tunti sitten pohdiskelin tuossa kun pyykkiä narulle laittelin että onkohan tämä nyt ihan normaalia kun vatsa on supistuksissa melkein koko ajan. Ei kipeitä suppareita mutta juuri tuolta ylhäältä tissien alta alkavia kovetuksia. Nytkin muutens tässä kun istun niin supistus justiinsa tulossa.
Onko kellään tietoa että mistä tuo supistus johtuu :) ois kiva tietää että mitä tuolla massussa tapahtuu, ja miksi tapahtuu :)???

Meillä on neidin vaatteet jo kaapissa silitettyinä ja laitettuina, mutta pinnasänky on vielä siskon vauvalla käytössä :) kuten myös hoitopöytäkin.
Yläkerran varastosta pitäisi vielä etsiä hoitolaukku, että sitten ja jos ja kun tästä lähetään niin on kaikki tavarat tässä alhaalla ettei ole kuin mennä ja synnyttää :laugh: :laugh: huomatkaa naurunremakka :laugh: :laugh:

Meillä vauvan liikkeet ovat muuttuneet nyt parin päivän aikana sellasiksi hieroviksi.. ja minusta tuntuu että se on nyt 12 päivässä kasunnut monta kiloa ja senttiä.
Haluttais tietää että onkohan se sitten itse saanut itsensä vapautettua napanuorasta ja samalla käännyttyä pääalaspäin, kun vatsa olo on niiiiin paljon erinlaisempi kuin aikaisemmin. Sehän olisi todellinen ihme :), vielä täytyy odottaa 9 päivää että pääsee taas monitorista kurkkaamaan, että miten siellä voidaan..ja että onko tosiaan käynyt niiiiiiin hyvä tuuri että vauva olisikin ihan eritilanteessa kuin viimeksi. Olisi varmaan ihan hullua jos niin olisi käynyt eikä tarvitsisi koko aikaa kuulostella vauvan liikkeitä =) hih.
miten teillä joilla vauva on jo pääalaspäin, millasen tuntonen vatsa teillä on? Tuntuuko kun istutte että pitää hieman nojata taaksepäin kun tuossa ylävatsan kohdilla tuntuu kova kohta??? tietenkinhän se voi olla ihan pääkin mutta toivossa on hyvä elää, eiks niin.
Mutta täytyy sanoa että toisinaan kyllä tuo vauva on ihan vinossakin, eli sillä on kuitenkin varmasti vielä aikasta paljon tilaa siellä liikkua. Oikein rentouttavaa ja ihanaa viikonloppua kaikille teille mammat!!!!
Pipsa tasan 29

Alkuperäinen kirjoittaja Neleka:
Onnea Smilex tulevasta tytöstä! Taidat olla vielä enempi pyörällä päästäsi ku minä meidän kolmen pojan jälkee ku tyttöä odotellaa :heart: Miten ne hiukset näki siel ultrassa ku mulle lääkäri sanoi et hiuksia ei näe..

Neleka & tyttönen 27+1 :heart: =)

lääkäri näytti 4D:llä ja kyllä siellä pitkät vedessä liikkuvat hiukset tosiaan oli!
ei tavallisella ultralla niitä näekään mutta kyllä ainakin tuolla 4D:ssä!

Pipsa27 ennakoivat supistukset harjoittavat kohdun lihaksia synnytykseen. Koska kohdun lihakset eivät ole tahdonalaisia, et voi niitä itse mitenkään vahvistaa ja normaalisti ne on lepotilassa ja liian heikot synnytyksen vaativaan urakkaan. Eli kun vatsa supistaa kohdun lihakset jännittyy ja näin treenaa itseään. Vauvasta se tuskin tuntuu erilaiselta, kuin jos jännittäisit vatsalihaksia. Samalla tavallahan nekin kovettaa vatsan iiiihan kivikovaksi, kun niitä jännittää, vai mitä? :whistle:

Titta

Kiitokset kaikille onnitteluista! =) Ja tottakai onnea muillekin ultrakuulumisista! On se vaan ihmeellistä... Tää elämä. =)
Supistuksia mullakin päivittäin. Mutta ei oo tosiaan kipeitä vaan kiristää vaan koko mahan ihan kovaks ja tuntuu inhottavalta. Eikä oo säännöllisiä ja niitä tulee ihan miten sattuu. Ihan vaikka istusin paikallani, ni saattaa yhtäkkii tulla. Mulla noi harjotussupparit oli jo pehmentäny paikkoja ja ulkosuu oli auki, mut lääkäri ei sen kummemmin sitä noteerannu.
Pipsa meillä poitsu on pää alaspäin ja välillä tuntuu peppu tossa ylhäällä.
Vauvan tavarat on aikalailla valmiina tytöltä. Mitä nyt vaatteita pitää hommata, mut niitäkin on jonku verran neutraalin värisiä kaapissa.
Eipä tässä tällä kertaa taas kummempia. Palailen taas!

rinkinki ja poitsu rv29+3

Täällä valvotaan. Tämä meidän poika kun aloittaa ilta puoli yhdeksältä elämän tuolla vatsassa. Rauhoittuu sitten kahden aikaan yöllä. Saas nähdä sitten kun syntyy onko samanlainen yökyöpeli kuin vatsassa.
Ajattelin että hommaan sille sellaisen keinun jossa on leluja roikkumassa ja kuuluu musiikkia. En tiedä toimiiko se pattereilla vai millä systeemillä. Ei tarvi itse keinuttaa koko aikaa. Voihan se sitten olla niinkin kun hommaa kalliin ja hienon keinun että ei sitä vauvaa raaski sylistään siihen laittaa. =)

4D-kuulumiset minulta...eli emme nähneet mitään..vauva melskasi edellisenä yönä ja kääntyi kasvot selkään päin ja sillai vielä ettei lapsivettä ollut tarpeeksi kasvojen edessä joten katsottiin vaan 3D:llä ja kuva oli sellaista puuroista mössöä josta erottui vaan sääriluu ja käsi ja selkärankaa. Onneksi ei ollut maksullinen ultraus. Painoarvio saatin eli 1500. Viikot taitaa tänään vaihtua eli 29 tai 30?! LA siis 5.7. Hyvin mä muistan...

Huomenia :wave: !

Vauvan tavaroista piti pikaiseen laittaa: Oikeestaan ne vaunut vaan uupuu, ja sitten vaatteita 68cm ---> mutta niitä kerkiää sitten myöhemminkin haalia. Kaikki pikkuvaatteet on melkein unisexia, kun esikoisesta ei tiedetty sukupuolta etukäteen. Ja oonhan mä jo kerennyt haalia noita vaaleansinisiä ihanuuksia "jonkin verran". Just laittelin pienet vaatteet koreihin, jotta vähän näkisin jos jotain vielä puuttuu ja 6 Orthexin muovikorillista tuli :whistle: . Vähän mietityttää jos jotain 50cm pitäis hankkia, mutta esikoinenkin oli 54cm syntyessään, joten enpä taida niihin pahemmin investoida. Sitteri, rintareppu, puuhamatto, viltit, harsot yms. on tallella.

Antakaas vinkkiä, tarviiko kesävauva jotain erikoista tarviketta tai mitä ootte kokeneet hyödylliseksi just kesävauvalle? Ja muutenkin kokemuksia, jos esim. kovat helteet just silloin heinä-elokuulla? Meillä esikoinen syntyi tammikuussa, joten sisällä pysyteltiin ekat viikot pakkasten takia jne. Riittääkö muuten rintamaito/korvike janojuomaksi, vai pitääkö antaa jo pienestä pitäen vettäkin pullosta kuumalla ilmalla?

Vauvan asennosta: Rt täälläkin ja pylly kyllä mun mielestä tuntuu tuossa aika ylhäällä kovana möllyskänä. Kovin vauva vielä pyörii akselinsa ympäri ja potkuja satelee vähän sinne tänne. Tää jylläys on muutenkin jotain uskomatonta, istukka takaseinässä ja ilmeisesti aika villi vauva :D .

Sumppis ja pikku-B rv. 28+6

Rouva Sumppisuu: Mulla tuo esikko syntynyt toukokuun lopussa ja mikä kaikkista tärkein väline oli kesävauvan hoidossa niin vaunu verkko :) vaatteista vois sen verta sanoa että kaikkista eniten käytin pelkkiä bodyja ja potkarihousuja..puuvillaisia vaatteita..vaaleita. Minua neuvolatäti ainakin opasti että vauva ei tarvitse vettä vaan ihan maito riittää, eikä pikku vauvalle muutenkaan suositella antaa kovin aikasten vettä. Eli maitoa riittää. Ulos kun vaavin laittaa nukkumaan, etsii mahdollisimman hämärän ja viileän paikan, sillä vaunujen kangas pelkästään saattaa lämmetä auringossa ihan porottavan kuumaksi. Pipot on käteviä ja niitä kannattaakin hommata sellasia ohuvia ja naruilla olevia muutamat kipaleet. Mitäs sitten muuta..niin ja sitten mie käytin vauvan peittona todella kuumana päivänä pelkkää puuvillaista raasua tai sitten ihan tollasta harsokankaasta tehtyä "peittoa" eli todella ohutta. Sitten tietenkin ku vauva siellä vaunuissa köllii niin pitää muistaa mahd. usein käydä kokeilemassa niskaa ettei lämpötila vaunuissa pääse liian korkeaksi. Niin ja hellepäivinä tosiaan juottaa mahdollisimman usein ja mahdollisimman paljon maitoa, niin paljon kun vain kaveriin uppoaa :) tällasia nää mun vinkit :)

Hei kaikille piiiiitkästä aikaa!

Pitkä tovi vierähtäny kun viimeksi oon kirjotellu mitään. Oltiin pari viikkoa sitten vähän lomailemassa, ihan Suomessa, ja siitä asti oon yrittäny saada luettua näitä teidän juttuja läpi. Tänään sitten vasta sain kaikki luettua!!! Ehkä tahtia hidasti meillä jyllännyt mahatauti, jota itse podin monta päivää, ei siinä jaksanut koneellekaan raahautua. Mutta nyt aletaan olla kunnossa ja kirjoitusvireessä! ;)

Sokerirasitustesti oli joskus kolmisen viikkoa sitten, ja niissä arvot oli onneksi hyvät, vaikka kaikenlaista makeaa tulee syötyä päivittäin.. :ashamed: Lääkärineuvola oli tän viikon TOna, ja kaikki sielläkin OK. SF-mitta oli 29! Hui! Vaikka saman verran oli esikoisestakin, tosin painoin silloin varmaan 8kg vähemmän samoilla viikoilla. Mutta tainnu nuo makeat mennä jonnekin muualle kuin vattan seudulle, ainakin vielä toistaiseksi. Kohdunsuu oli kiinni, eikä lääkäriainakaan mitään pehmenemisestä puhunut, eli kaikki vissiin OK silläkin saralla. Sydänäänet jumpsutti 140:a. Verenpaine oli jotain 112/72, eli passeli sekin. Supistuksia, kivuttomia sellasia on päivittäin, varsinkin jos tuota melki 13 kilosta esikkoa paljon nostelen. Vatsatanssissa olin vielä viime MAna ja sitten jumpassa ja kävelyllä KEna, niin sitten TO ja PE oli melkosta kärvistelyä liitoskipujen kans, en muista oliko se PÖRRÖ, jolla kans oli sellasta vaivaa, että tuolta nivusesta sätii sisäreiteen. Täällä siis samaa oiretta, varsinki rasituksen jälkeen! :wave:

Täällä on ollu niin paljon galluppeja, etten tiä muistanko enää yhtään, mutta jos koitettais..
Vauvan tavarat on esikoiselta hyvässä tallessa, esikko kun tulee toukokuun alussa vasta vuoden. Tuplavaunut hankitaan jossain vaiheessa, niillä ei vielä kiirettä..

Vauvan asennosta
: Vauveli potkii ainakin ylös, eli päättelisin, että pää olis alaspäin, tiedä sitten, mahtuu se vissin siellä kiemurtelemaan vielä melko hyvin, tai siltä ainakin tuntuu... =)

Tänään pitäis mennä raivaamaan esikon tulevaa huonetta. Kantaa tavaraa huoneesta pois, että saa alkaa rapsutteleen vanhoja tapetteja pois, ja sit maalaamaan. Huoneesta tulee turkoosi-lime, ja hulluna oon surffaillu Ikean sivuilla, siellä kun on niin edullisia ja sopivan värisiä tavaroita just lapsille. Ostetaan sitten vähän laadukkaampaa joskus hamassa tulevaisuudessa...

Jane 70: Mulla laskettu aika 4.7, eli meillä alkaa nyt sitte 30. viikko, eli oikeilla jäljillä olit! :D

Mutta eipä tässä muuta kuin hommiin vain yläkertaan, ja hvät voinnit teille kaikille massun kasvattajille!

Terkuin Toukomamma 07 ja poju 29 ja risat

Mun pitäs hommata hoitopöytä mihin saisin nuo vauvan vaatteet.
Mulla on pegperego sateen varjo rattaat (vai mitenhän se merkki nyt kirjoitettiin) varastossa. En tiedä pärjäänkö sillä tuon vauvan kanssa vaiko täytyykö ostaa vaunut.
Ne rattaat saa ihan makuu asentoon ja kun kesä vauva niin ne rattaat ei olis niin kuumatkaan kuin vaunut.
En tiedä raaskinko ostaa jonkun kehdon missä on renkaat alla vai haetaanko vanha pinna sänky (josta reunat purtu) käyttöön missä nuo muutkin on nukkuneet.
Näin joku yö sellaista unta että oli ristiäiset ja ups en ollut muistanut ostaa kastepöytään enkä kahvipöytään ristiäis kukkia! Voi mikä painajainen. :laugh:
Pitäs hommata isompi asunto, mutta nyt on sellainen väli aika tilanne kun ei oikein tiedä miten tuon miehen työpaikan käy. Meneekö se firma konkkaan missä on töissä ja saako seuraavan työn suomesta vai ruotsista. :headwall: Ja sit mistä päin suomea?

Heippa!

4d-ultrasta terkkuja! Sukupuoli selvisi, mut olkoon salassa, ku luulen että täällä on mulla joku vakooja ;) ... Dvd oli pettymys; vain kaksi kuvaa, mutta onneksi printtejä tuli useampia ja ihania kasvokuvia onkin. Yksi lääkäreistä jäi vielä bonuksena mitaamaan painoarvion sen kaksisuonisuuden vuoksi. Sikiön paino ok. En tule mitään jättiläistä saamaan, mutta kokoa on silti hyvin. :)

Sydänystävän kauraleseitä syön, joista vatsakin pitää! Keitän aamupuuron puoliksi niistä ja puoliksi nalle-hiutaleista. Jos en syö puuroa laitan leseitä jogurtin tai viilin joukkoon. Toistaseks on riittänyt pehmentämään...

Vauvavarusteita Onko muita, jotka ei ole vielä hankintoja tehny? Perintönä ei ole tullut vielä mitään eikä olla mitään ostettukaan. No, okei kaksi unisexbodya ja ruokalappu ostettiin, mut ei muuta. Eikä sitä ruokalappuakaan aikoihin tarvii, mutku pakkauksen lappu on niin ruma ja vastaan tuli kiva... Odotan et saisin eka sen äitiyspakkauksen ni ois helpompi miettiä mitä lisäksi tarvii. Ja ehtii sitä sit vauvan syntymän jälkeenkin tekee hankintoja...

Supistuksista Ei mulla kai oo supistellut? Joskus kyl maha tuntuu kovettuvan, mut vain pieneltä kohdalta kerrallaan, ei suinkaan koko maha...?! Onko ne sit supistuksia vai?! Tyhmänä ihmettelen :wave: ! Kivuttomia on ainakin, jos vaikka supistuksia olisikin...

Tervetuloa uudet mukaan! Jollakin tais olla la lähes samaan aikaan ku mulla ja sama synnärikin (sorry ku en muista nickiä :ashamed: ) Nähnään sit ehkä osastolla!? Meetteko perhe- vai tavalliselle osastolle?

Torstaina toinen nla-lääkäri. Kiva saada tietää kohdunsuun tilannne, ni tietää voiko jatkaa koheltamista entiseen malliin!

Hyviä vointia, mammat!
- Tiiper 27+jotain

Hei taas!

Minäkin olen miettinyt tota veden antamista vauvalle, ja oli kiva kun RouvaSumppisuu ehti kysyä sitä. Itsellä liikkuu niin paljon kysymyksiä mielessä että aina jotain unohtuu kysäistä, mutta hyvä kun joku siihen osasi vastatakin jo.

Ja muakin kiinnostaa että, mitä erityisesti kesävauva tarvitsee. Mikä on sellainen "must"-juttu kun pikkuinen syntyy kesän kuumimpaan aikaan (tai sitten sateisimpaan..) :laugh:

Iltavuoro takana ja kotiin päästyäni jotenkin ilkeesti alkoi vihlomaan alaselästä. En mielestäni sitä töissä mitenkään erityisesti nitkauttanut mutta kummaa juilintaa on nyt pitänyt kotiin tulon jälkeen?! Toivottavasti menee ohi itsestään!

Supistuksia tulee täälläkin päivittäin. Ei kipua, mutta ilkeeltä tuntuu. Eivät liity mihinkään tiettyyn tekemiseen, vaan välillä kävellessä ja välillä taas ihan lepäillessäkin. Noi supistukset alko mulla jo rv 16/17 tienoilla ja on lisääntyny selvästi, mitä pidemmälle raskaus on edennyt.
En kyllä niistä huolta osaa kantaa, kun eivät oo kivuliaita ja menee aika nopeesti ohi itsestään.

Hurjalta tuntui kun viime torstaisessa neuvolassa puhutiin jo aika paljon synnytyksestä ja siitä mitä ajatuksia minulla on synnytykseen liittyen! En oo vielä kummemmin ajatellu, tietysti välillä käy mielessä, mutta nyt jo siitä paljon kyselivät neuvolassa.

Yhden jännän kysymyksen esitti myös: Onko meillä käynyt niin että mieskin olisi "raskaana"? Elikkäs onko mieskin alkanut saada ylimääräisiä kiloja kannettavakseen =)
Ja kun asiaa sitten kotona kysyin niin kyllä mieskin myönsi että enemmän on tullut syötyä mun raskausaikana kuin mitä normaalisti syö. Muutama kilo on hällekkin tullut lisää..
Ilmeisesti meiltä löytyy nykyään enemmän siis herkkuja kaapista joihin sitten mieskin sortuu..
ja Taidetaan syödä useemmin välipalan välipalojakin.. :ashamed:
No, onneksi tota painoa on tullut mullekin ihan sallitusti vielä joten en taida potea huonoa omaatuntoa ja sokeritkin on olleet ihan kohdillaan.
Mites teidän muitten miehet? Onko heillekin kertynyt painoa lisää raskausajan myötä?

Nyt nukkumaan ja huomista työpäivää "odottamaan"

tannuli 26+1

Huomenta!
Esikoinen on yökylässä ja mä en saanu nukuttua pitkään vaik kuinka yritin... :kieh: Ei vaan jaksa samassa asennossa maata kauaa. No, nukun päikkärit.

Jane70 meillä poitsu oli samanlailla, naama selkää vasten ja liian vähän tilaa. Ei siis saatu hyvin selkoa. Mullakin viikkoja jo 29+2 oli sillon. Ehkä jos ois viikkoja ollu vaik 24 ni ois saattaanu näkyy paljo paremmin.
Yritän jossain vaiheessa liittää sivuprofiili kuvan poitsusta.
Tiipero meijänkään dvd:llä ei ollu ku kolme kuvaa. Ja mitään muuta en sieltä saanu mukaan, siis mitään printattuja kuvia. :(
tannuli miehelle ei oo kertyny kiloja, pari kiloo tainnu pudota painoa. :D
Rouva Sumppisuu meillä esikoinen synty 5/06 ja se kesä oli ihan älyttömän kuuma. Vaateina pidin bodyja ja puolipotkareita. Vaunuissa, turvakaukalossa ja sitterissä pidin froteepyyhettä alla. Ja vaunuissa käytin harsoa "peittona". Ja tietty se hyttysverkko on ihan ehdoton. Vettä en antanu, ku neuvolasta sanottiin et maito riittää.

rinkinki ja poitsu 29+5

ps. masukuva päivitetty profiiliin

Mie onnistuin sen kattomaan torstaina :)

Huomenta vaan!

Täällä potkitaan ja möyritään ihan koko ajan melkein. Yöt antaa nukkua, mutta päivät liikkuu kokoajan. Eilen olin Fröbelin palikoita katsomassa ja massuvaava tanssi sielläkin taukoamatta.

Isännys on lihonnut enemmän ko minä :). Se on ollutkin paljon hoikkasempi aiemmin.

Vauvalta puuttuu sitteri ja minitutti :laugh: Eli kaikkea löytyy... ehkäpä liikaakin, kantoliinan tai repun katon sitten vauvan kanssa syntymän jälkeen.

Suppareita tulee ja menee. Eilen ja torstaina tuli oikein itku silmään tuntu niin hassulta. Joko koko massu tai puolikas siitä. Mutta siis vaan massun pinnalla :whistle:

Tiiä sitten johtuuko ruoasta nuo kivut. Syön miten sattuu ja maha toimii miten kuten. Ummeta ei kuitenkaan.

Nyt siivoamaan.

T: pörrö ja vaava 29+1

Aurinkoista päivää!!!

Pakko oli tulla kommentoimaan sun masua Rinkinki!
Aivan kun mun masusta olisi otettu kuva! =) Ihan samanlainen poikamaha löytyy täältä vaikka tullaankin viikko perässä!
Mä laitoin 8.4 oman kuvan tonne"katellaanko masukuvia"-osioon ja silloin oli viikkoja 24+4.Kamalan nopeasti tää aika menee.Siitäkin on jo neljä viikkoa!Kohtahan tässä saa alkaa jo pakkaamaan sairaalakassia...No,ehkä ei nyt ihan vielä kuitenkaan!

Mukavaa sunnuntain jatkoa!

T:bella&rinssi 28+3

Moi!

Nytkun ollaan lähisukulaisille suunnilleen kerrottu et tyttö on tulossa niin uskallan sen tännekin kirjottaa eli Sumppis voi sen tuonne etusivulle jossain vaiheessa lisätä.

Me saatiin 4d-ultrasta mukaamme kuvia ja videoita vauvasta dvd:llä. Paperiversoita ei kyllä saatu.

Ostoksista: Ollaan hankittu lipasto vauvanvaatteille (johon mies nikkaroi päälle hoitotason). Amme ostettiin Ikeasta ja ne vaunut on tilattu. Pinnasänky saatiin sukulaisilta. Vaatteita en oo vielä yhtään ostanu. Ajattelin, että äitiyspakkauksesta saa kummiski niitä aika paljon ja sitten toinen mummi on tuonut jo kassillisen unisex-vaatteita sekä lakanoita ja varmaan kohta tulee toinen kassillinen vaaleenpunasii vaatteita kun on saanut tietää että tyttö on tulossa. Oleellisin mitä pitää vielä hankkia on varmaan turvakaukalo. Sit alkaa tärkeimmät olla koossa.

Pakko kait nyt lähteä vähän ulkoilemaan kun oon niin aurinkoinen ilma! Heivaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Jemima:
Moi mammat!

Tänään tulee uusintana se dokkari vauvojen salattu elämä 1/2 Teemalta 15.30. Itse missasin tuon torstain lähetyksen ja ilokseni huomasin, että uusinta tulee tänään. =)

Kiitti vinkistä Jemina! Oli mielenkiintoinen dokkari :)
Täytyy kattoa sit taas ensi sunnuntaina uusintana kakkososa, ku torstaina tulee Tehis samaan aikaan...

Yhteistyössä