HEINÄMAMMAT 2006

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirsi.73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moi

Onnea Minnalle ajokortista!
Tänne ei oikeestaan mitään ihmeitä. Torstaina oltiin Jannan kanssa vauvamuskarissa ja tällä kertaa meni tosi kivasti. Perjantaina olin serkkuni kanssa syömässä ja Janna oli sillä aikaa äidilläni hoidossa, noin pari tuntia.. Kyllä mua jännitti jättää tyttö mummulaan, en saanut kunnolla nukuttua koko edellisyönä, tyttö nukkui 10 tuntia, harmitti ku ois saanu hyvät unet itsekin niin sitte pitää jännittää.. :)
Niin siis, on Janna ollut mummulla ennenkin, mutta nyt jotenki tuntui niin hassulta jättää hänet sinne. Hyvin oli kuitenkin mennyt. Maitopullosta oli pitänyt sitten syöttää, vaikka syötin tytön lähtiessa niin nälkä oli sitten yllättänyt. Onneksi oli varalle korviketta. Illemmalla käytiin sitten vielä moikkaamassa isomummua (minun mummoa), kun hän ei ole nähnyt Jannaa ristiäisten jälkeen. Tänään onkin ollut ihanan rauhallista kun on oltu vaan kotona, ei oo tarvinnu pakata kassia mukaan enkä itekkää oo juuri peiliin vilkaissut. (ja sen kyllä huomaa..)
Janna nukkui taas viime yönä yli 9 tuntia, oli pari tuntia aamulla hereillä ja nukkui vielä 3 tuntia. Ihanaa kun ei ollut hoppua mihinkään, niin ei tarvinnut herätellä kesken unien toista syömään..
Mutta nyt taidan lähteä suihkuun.. isi tuli vasta äsken kotiin niin ajateltiin suosiolla jättää saunominen huomiselle. Hyvää alkavaa lokakuuta kaikille..
Ainii, joko ootte kiinteiden antamista miettineet..? Mä ajattelin aiemmin että maisteltaisiin jo ennen 4 kk, mut saa nyt nähdä.

Nitta ja Janna reilu 2,5kk

Kiitos Lääkäriäidille tiedoista! Mekin varmaan kallistutaan siihen suuntaan, että pitänee ottaa se rokote.

Kävin tänään yksin vähän shoppaamassa, oli kyllä kivaa vaihtelua. Tosin loppusesta alkoi jo hermostuttaa, josko pitäisi lähteä kotiin tyttöä syöttämään. Hyvin Saana kuitenkin oli osannut pullosta juoda. Itelläkään ei tissit kauheasti täyttynyt.

Mukavaa viikonlopun jatkoa!

terkuin Eeva (ihan oikea nimi :) ja Saana 2,5kk

TERVEISETOulusta. Ja minä olen kyllä ihan oikeasti kIRSI JA SYNTYNYT -73, JOHON NIMIMERKKINI VIITTAA...Olen vieraalla koneella, joten siitä tämä sotku isojen kirjainten kanssa.
Tulimme tänne häihin pk-seudulta ja olimme matkalla yötä. Perjantaina Inari itki autossa niin paljon, että varasin meille paluumatkalle yöjunan. Mulla on isommille tytöille myös sänky varattuna ja mies ajaa koiran kans auton kotia. Mies olisi ollut valmis itkuiselle matkalle, mutta ehkä äitinä on herkempi ja tuntui aika pahalta. Inarihan ei syö tuttia, joten ei ollut sitä lohtuna.
Häät meni kivasti. Pari näytti superonnelliselta ja pääsivät viettämään hääyötä kahdestaan läheiseen hotelliin. Oli kuulemma korkeintaan kymmenes kerta ulkona ilman lapsia... Ne on uusperhe, ja molempien lapset asuu heillä. Inari kitisi aika paljon ja ei osannut nukkua. En ollut varannut vaunuja kun kuvittelin nukkuvan liinassa. Ilmeisesti oli liian meluisaa, koska ei saanut nukuttua kunnolla.

Hanne, sait tosi pien sen kierukan. Mulle ei vielä ole suostuttu laittamaan. Sattuiko laitto? Mitä maksoi? Kerro lisää, koska olen itsekin saanut reseptin, mutten asetusta. Niin ja oli kiva kun muutamat "passiivisemmat" kävivät ilmoittautumassa, tuli hyvä mieli.

Kirjoittelen alkuviikosta, miten yöjuna meni...Täällä pohjoisemmassa ei muuten ola yhtään kummasteltu tytön nimeä, on ihan aktiivisesti käytössä. Etelässä ei taida olla kaimoja neitokaiselle.
Kirsi.73 ja Inari

Viikonalkuja!

Enpä ole taas saanut kirjoteltua. Mun oikea nimi on Sanna ja toi manteli vaan on jäänyt, mikä on hassua, koska se kuvas aluks niinku sitä pikkusta mantelia masussa ja nyt siitä onkin huomaamatta tullut mun nimi, kun aina laitan tolleen että Manteli + Netta. Hmph, enpä ollut ajatellutkaan koko asiaa. Jatkampa nyt kuitenkin näin, koska on tavaksi tullut.

Meillä kaikki on sujunut mukavasti. Viime viikolla oli 3 kuukautisneuvola ja siellä Netta oli 5790 g ja 58,5 cm. Oikein on hyvän kokoinen tyttö mielestäni :), niinkun vauvat ovat! Ollaan myös käyty nyt kahtena perjantain yliopistoliikunnan vauvajumpassa, joka on ihan hauskaa. Eipä se itselleen niin kovaa treeniä ole, mutta kiva nähdä muita äitejä ja kyllä siellä aina sentään jokunen vatsalihas tulee tehtyä... kaikki on eteenpäin.

Ainoa, mikä meidän elämää on nyt hieman harmittanut, on ummetus. Nyt on muutaman kerran ollut 3-4 päivän välejä kakan kanssa ja sitten ennen kun pieni saa päkistettyä niin on itkuisa ja kipeä... on vaan niin paha olo toisen puolesta ja ajattelinkin nyt hommata sitä mallasuutetta, jota voi ilmeisesti antaa myös rintamaidon seassa. Onko muut kokeillu, kun en nyt muista?

Mä kävin lauantaina kampaajalla ja tuli ihan uudestisyntynyt olo, kun sai väljähtäneen näkösen ylikasvaneen reuhkan kuntoon. Nyt on aika lyhyt, tumma vähän "rokahtava" tukka ja on mukava, kun on vähän laitetumman näkönen, kun koko mamma-ajan oon kulkenut ponnari päässä.

Tänään lähdetään Netan vauvakavereitten kanssa Jumboon joten pitänee mennä valmistautumaan... mulla on kanssa tuo liikkuminen ja ihan vaan kotoota poistuminen ihan elinehto tälle jaksamiselle!

Onnea Minnalle ajokortista!

Manteli: Meillä mallasuutteesta ei ollut apua, mutta Levolacista oli. Annan levolacia 2,5-5 ml (suositus vauvoille ja leikki-ikäisille on 2,5-10 ml). Lassille tulee korvikkeesta ummetusta (kun vatsa ei ole tottunut siihen) ja annan aina tarvittaessa levolacia. Suosittelen!

Meillä on miehelle iskenyt uusi vauvakuume!!! Mies sanoikin, että järki ja tunteet ajattelee ihan eri tavalla. Järki sanoo, että kannattaisi odottaa vielä vuosi, että elimistö ehtisi palautua (eikä menkatkaan ole vielä alkanut) ja tunteet sanoo ihan muuta. Kyllähän mullakin on toinen lapsi pyörinyt mielessä, etenkin kun tätä esikoista toivottiin yli kaksi vuotta ja hoidoilla sitten tulin raskaaksi. Kummassakaan ei ole vikaa, joten estettä raskaaksi tulemiseen ei pitäisi olla. Mulla suurin pelko tai huolenaihe on lähinnä se, että mitä kaikki muut ihmiset sanoisivat (tyhmää..). Ja kyllähän sekin on vähän mietityttänyt, että miten jaksaisi kahden pienen lapsen kanssa (vaikka kyllä tiedän, että pärjäisin hyvin). Onko muilla ollut jo tällaisia keskusteluja?

Mulle ja Lassille kuuluu hyvää, mulla on kai jännetupintulehdus vasemmassa kädessä ja se on ihan älyttömän kipeä, sillä ei pystyisi tehdä oikein mitään. Pitäisi vain yrittää lepuuttaa sitä, mikä on vaikeaa pienen vauvan kanssa.

Saara ja Lassi

Saara: mulla on tollanen samanlainen kuume kun sun miehellä! Ajattelen jo toisen vauvan nimiä ja muita, mutta kyllä olis järkevää vielä odotella pari vuotta. En edes ymmärrä miksi haluaisin toista vauvaa, yritän miettiä syitä ja ainoa jonka keksin on, että haluan kokea kaiken uudestaan mutta vastahan mä kaiken koin! Ja tietysti ois kiva että Nellillä ois sisarus. Mutta aion kyllä odottaa pari vuotta tai toivon että aion :).

Nyt pitää alkaa moppaamaan lattioita.

Mietinkin jo, että onko osa poppoosta tilailemassa jo sisaruksia. Minusta se ainakin on ihan luonnollista. Meidän isoilla tytöillä on 2v3kk ikäeroa ja reilusti pienempikin olisi ollut musta ihan hyvä. Tosin kaveri päivitteli kuinka raskasta on kun lapsille on 1v6kk vain ikäeroa, joten kait se aika raskasta on.

Junamatka meni Inarilla hyvin. Nukuin sen kans ylimmässä pedissä ja se on aika pelottava. Vauva tietty seinän puolella. Itse kömysin yöllä kerran vessaan ja Inarin imetin kerran. Muuten heräilin ja valvoskelin aika lailla. On miehen kans vähän kireetä ja se mietityttää öisinkin. Ei mitään vakavaa, mutta silti.
Olipa taas ratkiriemukasta kuunnella mun isän kasvatusneuvoja. Olin jo kuvitellut, että ne ajat on ohi, kun jo kolmas lapsi, mutta paskarat. Hyssyttelen kuulemma niin rajusti, että aivot vairioituu (kutsuu sitä ravisteluksi). Demontroin nukella mistä ravistelussa on kyse, muttei mennyt kaaliin. Lisäksi tutille pitäisi opettaa (ihan kuin en yrittäisi). No, muutama sanominen menee vielä huumorilla, mutta kymmenen on jo liikaa. Päätin lyhentää lokakuun vierailun pituutta viikosta muutamaan päivään. Hulluksihan siellä tulisi. Toisekseen niillä ei ole parveketta ja Inari nukkuu sisällä vain pieniä tirsoja. Eli joudun "ravisteleen" aika lailla...
Yksi päivä mietin teitä esikoisen saaneita, että onko se arki ollut suunnilleen sitä mitä odotitte? Minusta on ollut tämän kolmannen kans aika helppoa, vaikka surukseni se Hesari/päivä on jäänyt haaveeksi vain. Menee tässä ihan touhutessa nämä päivät.

Kirsi.73 ja Inari

Kiva kuulla, että myös muilla pyörii jo mielessä uusi raskaus! Itelläkin se on jotain epämääräistä halua kokea kaikki uudelleen- raskaus ja synnytys. Oon sitten miettinyt, että jääkö Saana liian vähälle huomiolle, jos tulisi pian uudestaan raskaaksi ja ikäero jäisi pieneksi... Saas nyt nähdä. Mieskin on jo puhunut toisesta lapsesta, eli se ei ainakaan ois esteenä. Jotenkin tuntuu vaan hassulta, että haaveilee toisesta lapsesta, kun esikoinenkin on vasta niin pieni. Tuntuu, että se on väärin sitä kohtaan edes ajatella vielä toista lasta.

Niin, vauva-arki on osittain ollut sitä mitä kuvittelin. Alkuun Saanan ollessa pieni Hesari tuli luettua kevyesti :), mutta eipä enää näinä päivinä. Yöt ovat olleet sitten helpompia kun ajattelin, Saana nukahtaa nykyään melkeinpä heti syötön jälkeen. Jossain vaiheessa se ähelsi aikansa ennen nukahtamista ja jos "erehtyi" antaan tutin, se tiputteli sitä ja se oli showta sen kans. Nykyään se ei sitten kaipaa tuttia yöllä, vain illalla nukahtaessaan.

Nyt ihan parina viime viikkona on ollut jonain päivänä ekaa kertaa kunnon väsy, oikeeestaan enemmän henkisesti kuin fyysisesti. Eli on jotenkin ollut ahdistunut tästä "symbioosista", jonka täysimetys luonnollisesti aiheuttaa. Mutta nyt kun kävin shoppailemassa, niin heti on ollut pirteämpänä. Mekin koitetaan kehittää aina kaksisteen menoa, ei nyt ihan joka päivälle, mutta kuitenkin. Mutta sitten on näköjään tosi tärkeää päästä huilaan ihan itsekseen välillä.

Ja tää mammapalsta on kyllä kans tosi tärkeä henkireikä :)

Eeva ja Saana 2,5kk

Jaa, taas on sivut uusittu.Oli aluksi vaikeaa löytää tänne...
Mä taasen olen tosi laiska lähtemään kaupungille vauvan kanssa. Kävelylenkeillä käydään ja välillä kyläilemässä, mutta on tosi vähäisiä nämä meidän riennot.Vaikuttaa tietysti sekin että isommat lapset tulevat koulusta, niille pitää olla vällipalaa ja sitten ruoka vähän myöhemmin laitettuna ja sitten onkin harrastusten aika. Jotenkin tuntuu ettei mulla tarvettakaan muihin menoihin päivisin. Shoppailemassa olen sitten käynyt yksikseni tai kavereiden kanssa Ensi viikonloppuna sitten ravintolaan. Kivaa, mutta mitenhän sitä jaksaa kun iltaisin aina aika väsy...

heippa kaikille pitkästä aikaa!!

Täällä voidaan ihan mukavasti meidän tyttö on olivia nimeltään ja reilut pari kuukautta on ikää. tyytyväinen tyttö ihanan nauravainen ja jokeltelee kovasti, en tiedä mutta vaikuttaa noi sisarukset varmaan siihen että tämän nuorin on jotenkin niin ison oloinen ja nopeasti menee tämä kehitys. Te muut joilla enemmän lapsia ootteko huomanneet saman?
Meillä oli 2kk lääkäri neuvola olivia oli 5690g ja 59 cm kaikki oli hyvin. Olivia on kyllä tosi terhakka tapaus. Iltaisin tykkää enimmäkseen olla kantorepussa mutta näin päivisin viihtyy leikkikaaren alla tai sitterissäkin, onneksi kun on noi kaksi isompaa tässä niin olis työlästä kannella koko ajan.

Joo mullakin oli meidän keskimmäisen jälkeen vauvakuume jo tässä vaiheessa, mutta nyt ei enää. jotenkin on sellainen olo että tässä oli nyt meidän lapset ja nautin täysin rinnoin tästä kuopuksesta nyt.

Mulla on maitoa tullut ihan mukavasti verrattanu aikaisempiin imetyksiin, ei ole korviketta juuri tarvittu.

Yrittääkö teidän vauvat kääntyillä? meillä tuo tyttö yrittää välillä, olen aika ihmeissäni, mutta ehkä tää on vaan hetkellistä ja unohtuu vielä se yrittäminen.

Nyt kutsu käy mutta kaikkea hyvää teidän päiviinne ja oli kiva lukea kuulumisia.

Kyllä minäkin (mieheni lisäksi) haaveilen jo toisesta lapsesta, vaikka en sitä oikein myönnä itselleni. Mäkin haluaisin niin kokea sen kaiken taas uudestaan, mutta olisihan se järkevää odottaa vielä jonkin aikaa. Meillä haaveena 5 lasta.

Kirjoittelen huomenna lisää.

Saara ja Lassi

Heippa vielä! Joku kyseli vauvan kääntymisestä, Jenna kääntyi toissapäivänä ekan kerran vatsalta selälleen ja molemmille puolille onnistuu. Ekaksi luulin että oli vahinko, mutta nyt kun laittaa vatsalleen aina kääntyy ja on onnellisen näköinen.
Kirsi73; harmi että miehen kans kireetä. Meillä ollut myös jonkun verran riitoja ja sellasta ihmeellistä kiistaa mitä ei yleensä ikinä ole. Varmaankin kuitenkin vauva aina koettelee suhdetta jonkun verran oli sitten ensimmäinen tai viides.Siltä musta ainakin tuntuu. Onneksi vauva kuitenkin helppo hoidettava sillä mietin että mitähän riitoja sitä oikein meille tulisi jos olisi itkuinen vauveli... Varsinkin jos monta huonosti nukuttua yötä mulla takana niin alan kiukuta muille ilman syytä ja pikkuasioista.
Öitä
Pinja ja Jenna 2.5kk

HEINÄMAMMAT 2006
19.6. -Rinkeli-, poika, 4145 g , 54 cm
22.6. Minna, Otso (esikoinen), 2950g, 48cm
22.6 Anne, poika, 3610g, 49cm
23.6 Tyttö82, tyttö 3275g,50cm
24.6. Eija, Teemu, 2960 g, 47 cm
26.6 Manteli, Netta 3120g, 48 cm
28.6 Saara, Lassi (esikonen), 2810g, 48cm
3.7. Lalla, poika, 3360g, 51cm
9.7. Anu, Anna (esikoinen), 3360g, 50cm
10.7. Salli, Iiro (esikoinen), 4920 g, 55 cm
10.7. Nitta, Janna (esikoinen?), 3090g, 48cm
11.7. Satu, Pinja (esikoinen), 4050 g, 51 cm
12.7. Assari, Minea (esikoinen), 3940 g, 50 cm
12.7. Nin@, Jesse (esikoinen), 3670 g, 51,5 cm
12.7 Ponnari, poika, 3720g, 52cm
13.7. Eeva, Saana (esikoinen), 3600 g, 50 cm
16.7. Pinja, Jenna(kolmas), 4010g, 51cm
17.7 äityli78, tyttö, 3350g, 51cm
18.7 Hanne, Topias (esikoinen), 4040g, 52 cm
19.7 Liuku, Nelli, 3642g, 51cm
19.7 Ulpu, poika (esikoinen), 3316g, 51cm
23.7 Kirsi.73, Inari (kolmas), 3285 g, 45 cm.
23.7. Tiina, poika, 3740g, 52cm
24.7 Eewi, Aino, 3922g, 51cm
27.7. Saimi, poika, 3450g, 49,5cm
27.7.minä-75, poika, 4120g, 56 cm
29.7. Minä-83,poika,3660g,50 cm
2.8. Mimmu, tyttö, 2930g, 47 cm
4.8 Satu-81, Venny (esikoinen) 4040g, 55cm

Ajattelin minäkin nyt pitkästä aikaa jotain raapustaa. Suunnilleen päivittäin käyn kyllä viestejä lukemassa, mutta jotenkin tuntuu ettei ikinä ehdi kirjoittaa. Pinja nukkuu kyllä hyvin päikkäreitä; heräillään 7-8:n aikaan, ekat päikkärit siitä parin tunnin päästä ja ne onkin pisimmät eli noin 9/10-12/13, sitten siitä taas parin tunnin päästä nukutaan noin puolisen tuntia ja sitten illalla vielä noin tunnin verran. Nukkumaan mennään kutakuinkin klo 21. Yöt on nukkunut aina hyvin. Alkuun mentiin 3:lla syötöllä, nyt riittää 2. Mutta siis päikkäreiden aikana sitä sitten yrittää tehdä kaiken; ruokaa, siivota, pestä pyykkiä. Vaikka mies hokeekin että lepää silloin kun Pinja nukkuu ;) Mutta mä oon aina ollut tällainen että tykkään että koti on siisti. Mies naureskelikin (kun oli puhetta toisesta lapsesta), että hän haluaa nähdä miten mä sinkoilen täällä huoneesta toiseen siivoamassa lasten leluja ym kun tulee vieraita ;) No ehkä mä opin vielä ettei kaiken tarvitse olla tiptop :)

Pinja on kasvanut hurjasti, oli jo 2 kk neuvolassa 60,2 cm ja 6065 g, onko täällä muita joilla yhtä hurjaa ollut kasvu? Vähän ihmettelen miten tuo niin nopeesti kasvaa, mutta neuvolatäti sanoi ettei täysimetyksellä varsinkaan voi syöttää liikaa :) Muutenkin Pinja on superiloinen tapaus, hirveesti nauraa ja "juttelee". Joku kyseli että onko vauvan kanssa ollut sellaista kun kuvitteli. Mun mielestä tää on ollut paljon helpompaa kuin mihin olin varautunut tai ehkä Pinja sitten vaan on ollut niin helppo vauva, mene ja tiedä. Mutta yöt oon saanut nukuttua hyvin ja eilen kävin ekaa kertaa jumpassakin, yritän tästä lähtien käydä kaksi kertaa viikossa, tekee hyvää miehellekkin olla Pinjan kanssa kahdestaan. Sanoi jo eilen saaneensa itsevarmuutta lisää kun meni niin hyvin tytön kanssa :)

Miten teillä muilla muuten on rytmi löytynyt ja millaisia päikkäreitä teillä nukutaan?

Mutta nyt pitää mennä, Pinjalla taitaa olla nälkä. Yritän tulla tästälähtien useammin kirjoittelemaan.

Satu ja Pinja

Heips vaan kaikille pitkästä aikaa! Täällä ei ole pojalla päivisin sen kummempaa rytmiä, eli nukkuu ja valvoo miten sattuu. Yöt menneet nyt niin että illalla 19-20 nukahtaa unille, herää noin kolmen aikaan syömään ja jatkaa unia viiteen jolloin syödään ja jatketaan vieressä unia pari tuntia ja yleensä viimeistään kaheksalta herätään uuteen päivään. Kovasti kaikki poikaa naurattaa ja muutenkin on kovin helpon tuntuinen. Itku tulee merkkinä nälästä. Jonkin verran nyt alkanut saada omaa tahtoa, eli esim. kun painii pehmolelujen kanssa ja lelu katoaa ottoetäisyydeltä alkaa kitisemään kiukkua, ja saatuaan pehmon takaisin käteen rauhoittuu. Vielä ei oleosoittanut kääntymisen merkkejä, olenkin miettinyt pidänkö liian vähän lattialla missä pääsisi harjoittelemaan. Viime neuvola käynnillä eli ikää silloin 10vkoa painoa oli 6665g ja pituutta 62,8cm. Kastejuhlat tulossa vasta tän kuun lopussa ja hiukan huolestuttaa kuinka opoikaa jaksaa kummit kannatella, kun tuntuu kasvaneen hurjasti jo viime punnituksesta. Tissiä ja tuttelia olen antanut edelleen vuoronperään, eli nälkä lähtee vasta lisämaidolla, mutta tissi toiminut viimeaikoina pikemminkin rauhoittavana tekijänä. En ole laskenut vuorokausi määriä, kai se noin litran tietämillä onpi tuo tuttelin menekki. Nyrkit löysivät suuhun jo ennen kymppiviikkoa ja sen jälkeen ihasteltiin omia sormia ja kämmeniä jonkin aikaa. Epäilin jo hampaiden tuloa kun kuolaa tuli niin valtavasti. Nyt sekin helpottanut ja suuhun menevät mieluiten harso ja pienet pehmolelut. Tuttia ei huolita enään? Kestovaippoja käytän lähes kokoajan kotona, kertiksen laitan ennen kakan tuloa, kakkaa vain kerran päivässä ja aikataulun mukaan. Käytössä on meillä toimineet hyvin kuchiesin classic sisus ja bumby kuoret. En ole tarvinnut vielä lisäimuja. Kohta menevät pieneksi nämä sisukset eli isompaa kokoa samaa tai vastaavaa pitänee hankkia. Itselleni alkaa pikkuhiljaa iskemään mökkihöperyys. Sisko palasi takaisin työelämään eilen ja meidän päiväkahvi seura loppui siihen. Serkkupoikakin (1,2v) aloitti sen myötä paiväkodin. Kyllä teki itsellekkin pahaa kun oli pikkuinen siellä itkenyt koko harjoitteluviikon äidin perään. Eilen "keksin" ratkaisun siihen murheeseen kun en haluaisi laittaa poikaa hoitoon vielä vanhempainvapaan päätyttyä, mutta lainojen maksu ei anna vaihtoehtona pelkästään kotiin jääntiä. Eli ymmärtääkseni hoitorahan saa silloin kun lapsi on kotona eikä hoidossa. Joten jään hoitovapaalle vakkarityöstäni ja otan ilta+vkonlopputöitä muualta, jolloin voin hoitaa poikaa päivät ja n. kolmena päivänä viikossa käyn töissä. Laskin että helposti pääsen samaan tulotasoon kuin jos poika olisi hoidossa ja itse töissä. Hirmuinen helpotus tietää että on jokin vaihtoehto! No kutsu kävi taas, voimia kaikille!

Tosta päivärytmistä, meillä ihan samanlainen päåivärytmi kun Sadun vauvelilla. Mä oon kyllä yrittäny niiden pitkien aamupäiväpäikkareiden aikana tehdä mahdollisimman vähän kotitöitä ja ottaa aikaa itselle. On nimittäin ainoa mahdollisuus koko päivänä ellei iltamyöhäistä oteta huomioon.
Ponnari, mä on kans miettiny samanlaista ratkaisua töihin kuin sinä. Ei oikein sillä kotihoidontuella lainoja ja omakotitalon kuluja maksella. Jostain olis revittävä lisätuloja ja viikonlopputöistähän ihan hyvin tienaa. Onhan se tietenkin sitten perheen yhteisestä ajasta pois, mutta jostain on tingittävä ja on kuitenkin väliaikaista.Suostuuko sun vauva imemään rintaa vaikka syökin pullosta? Mähän syötin myös samalla tavalla alusta lähtien ja sitten vaan yhtäkkiä Jenna tajusi että pullosta saa vatsan nopeammin täyteen eikä tissi enää kelvannut. Aina kun tarjosin niin huusi vaan naama punaisena. Eli imetys loppui kun seinään. Ei kyllä varmaan paljon maitoa enää tullutkaan,koska kertaakaan ei rinnat tuntuneet täysiltä tai vuotaneet sen jälkeen.Vähän harmitti silloin , mutta nyt jo tottunut tähän pullotteluun.
Nyt BB:n pariin, öitä!

Meillä rytmi vaihtelee vähän päivästä riippuen eli jos ollaan vaan kotona niin Topias nukkuu 3-4 päikkärit ja menee yöunille n. klo 21 tienoilla. Jos taas ollaan kaupungilla, kyläilemässä tms. niin nukkuu tietty vähän miten sattuu ja jos kotiintulo venähtää (kuten eilen illalla) niin kello on hyvinkin 23 ennen kuin poika nukkuu. Yöllä syö yleensä 2, välillä 3 kertaa ja heräilee keskimäärin 9 aikoihin. Varmaan myöhemmässä vaiheessa aletaan noudattaa tarkempia päivärutiineja, mutta vielä toistaiseksi on ollut niin helppo reissata pojan kanssa, etten ole stressannut noista vapaamman aikataulun päivistä -vauvan ehdoilla sitä kuitenkin mennään vaikkei kelloa tuijotetakaan!

Kirsi.73: Hormonikierukka maksoi n. 150e, en enää tarkkaan muista summaa. Kertapaukkuna tietty vähän kirpaisi se maksaa, mutta pidemmän päälle tulee edullisemmaksi kuin esim. pillerit. Kierukan laitto itsestään ei olisi mulla sattunut kun paikat kuitenkin vielä senverran auki synnytyksen jäljiltä, mut neuvolalääkäri ei tahtonut millään saada vekotinta paikalleen -onnistui vasta neljännellä kerralla, jolloin alapää tuntui toistuvasta "rassaamisesta" aika inhottavalta.. Toivottavasti kierukka nyt sitten pysyy paikallaan kun laitto oli niin hankala! Ihmettelen kyllä jos sulle ei olla vielä suostuttu sitä laittamaan, koska mä ymmärsin lekurin puheista, että asetuksella alkoi mun kohdalla olemaan jo viimeiset ajat. Menkathan mulla ei vielä ollut alkanut. En tiedä mitä sitten tarkoitti. Reilun viikon ajan mulla on nyt ollut tiputtelua, mutta näyttää alkavan jo vähenemään. Muita oireita en ole vielä huomannut ja toivottavasti ei tulekaan :)

Vaikka meillä ei muutamaan vuoteen olekaan toista lasta suunnitelmissa niin kyllä kieltämättä olo on ollut jo muutamaan kertaan haikea kun poika kasvaa niin kovaa vauhtia. Vaikka Topias vielä vauva onkin niin vähän on jo ikävä sitä pientä vastasyntynyttä :) Raskausaikakin sujui mulla niin hyvin, että senkin puolesta voisi ottaa uusiksi.. Mutta pitää nyt vaan nauttia tästä lapsesta ja keskittyä rauhassa häneen kun on mahdollista.

Meillä kääntymisyritykset on jäänyt viime aikoina vähemmälle. Oon miettinyt pitäisikö mun pitää tarkoituksella poikaa enemmän lattialla vatsallaan vaikkei siinä erityisemmin viihdykään. Sylissä ollessa kannattelee kyllä päätään ihan pätevästi, mutta vatsallaan ei kauaa jaksa. Muutenkin siinä asennossa on kuin kala kuivalla maalla: vähän yrittää räpiköidä, mutta mitään ei tapahdu ja sitten hermostuu :) Leluihin ym. tarttuminenkin vielä tosi vähäistä, mutta lieneekö tässä vielä kiirettä senkään asian kanssa.. Neuvolaan tekisi kyllä jo mieli päästä kyselemään kaikenlaista, mutta seuraava reissu sinne vasta kahden viikon päästä.

Aamupäiviä!

Ihan ensiksi äityli78: meidän netan toinen nimi on Olivia... tosi kaunis nimi mielestäni!

Meillä on rauhaisat yöt harvassa nykyään. Nettahan on ollut suht säännöllinen tyttö ja nukkunut aikas hyvin, mutta nyt on alkanut yöjuttelut. Viimen yönä olin syöttänyt neidin puoli neljän aikaan niin jo alkoi viiden jälkeen huhuilu ja meuhkaaminen, mutta silmät oli kiinni ja unessa vaikutti olevan. Nostin tuttia ja sama jatkui muutaman kerran, tyttö aina unessa. Ähellys jatkui tuonne kuuteen asti, jonka jälkeen onneksi nukahti sielä tunniksi ennen nälkää. Oon vähän miettinyt, että pitäsköhän siirtää pinnis Netan omaan huoneeseen, jos ei sitten ite heräilis ja valvois turhaan, kun kyllä se kuitenkin sitten osaa itkulla ilmottaa, kun on nälkä. Nukkuuko muilla vauvat samassa vai eri huoneessa. Neillä Netskun huone on kyllä ihan meidän vieressä ja ovet olisi tietysti yöllä auki, että ei edes oikeestaan siirtyis kuin muutaman metrin kauemmaksi...

Mies lähtee ensi viikonlopuksi laivalle ja me ollaan tytön kanssa kahestaan. Mummi on kyllä tulossa lauantaina yökylään... ehkä sitä pinniksen siirtämistä vois siirtää ensi viikkoon.

Mä odotan jo innolla sitä että voi alottaa kiinteät. Mulla imetyksen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia ja tiedän hyvin että suositus on puoli vuotta, mutta aion kyllä alkaa harjottelemaan kiinteiden antamista heti kun on "sallittua". Ei yhtään haittais, että Netta söis puolivuotiaana jo sen verran muutakin, että imetyskerrat vähenisivät vaikka kolmeen kertaan päivässä. Ollaan lähdössä Tammikuussa Australiaan kahdeksi viikoksi ja sielläkin olis vähän helpompi toimia, jos en olis ihan tissistä kiinni vauvassa. Saa nyt sitten nähdä että miten tuo neiti innostuu, kun kuitenkin äidinmaidosta tuntuu tykkäävään :)

Eipä tässä kummempia. Viikonjatkoja vaan kaikille!

Manteli ja Netta 3 ja puoli kuukautta.

Heips!

Plääh, taas sataa vettä. Ei pääse kärryileen. Onneksi meillä on katettu terassi, johon saa tyttelin päikkäreille.

Saanalla ei vielä ole mitään selkeää rytmiä. Kuiteskin pisimmät päiväunet on siinä puolen päivän maissa, maksimissaan kaksi tuntia. Muuten sellaisia puoli tuntia-tunti.

Eilen illalla Saanalla oli joku "puheripuli", eikä se malttanu alkaa nukkuun. Jokelteli ihan älyttömästi! Oli tosi suloisen kuuloista. Nukkumaan päästiin sitten vasta noin klo 23.30. Muuten Saana menee nukkuun siinä 20.30-22.30 välillä.

Ihanaa, tänään menen optikolle ja valitsemaan uusia laseja. Onneksi ne saa osamaksulla korottomasti, muuten vois olla aika heikkoa niiden ostaminen. Kampaajallekin varasin ajan, jos raskis värjäyttää. Saapahan piristystä ja loppuu tämä harakanpesän kasvatus :)

Onko muilla vauveleilla kaulan sisin poimu ärtynyt? Saanalla meinaa olla, on tuota leukaa niin mellevästi :) Oon putsannut sellaisella rasvatulla vanulapulla, kun pelkkään veteen kastetulla ei taho puhistua. Sitten oon pannu talkkia. Onkohan ok systeemit? Vaiva ilmeni viime viikolla, ei oo tullu sitten neuvolasta kysyttyä.

Nyt Samppu tuntuu heräilevän.

Eeva ja Saana 2kk 3vk

Mekin paettiin aamupäiväksi sadetta pakoon avoimeen päiväkotiin. Oli jotain aktiviteettia kun ei viitsinyt lähteä uloskaan pitkiä matkoja vaunuttelemaan. Osallistuttiin ensimmäistä kertaa siellä musiikkihetkeen, muttei Topias kyllä jaksanut yhtään innostua asiasta. Kotona kyllä tykkää laulamisesta, mutta ilmeisesti päiväkodilla oli liikaa ääniä, liikettä ja hälinää pojan makuun. Aikaisemmin vähän harmitti, ettei päästy aloittamaan jo tänä syksynä muskaria, mut ehkä on ihan hyvä, että poika kasvaa ensin ja kokeillaan sitten vuodenvaihteen jälkeen uudelleen. Täytyy lauleskella jatkossakin ihan kotioloissa naapureiden iloksi :)

Teillä on Eeva hyvä tilanne kun saatte vaunut katokseen sadepäivinä. Mä yritän vaan parkkeerata vaunut mahdollisimman lähelle seinää ja toivoa, ettei ihan kaatosade yllätä..

Oletteko muut olleet vauvojen kanssa pidempiä aikoja kotona keskenään? Tiedän, että yksinhuoltajille tämä kysymys on typerä, mutta kun on tottunut päivittäisiin apukäsiin tuntuu monta päivää vauvan kanssa kaksistaan aika erilaiselta.. Meillä mies lähtee ens viikolla perjantaina reissuun, tulee yhdeksi yöksi kotiin ja lähtee taas maanantaiaamuna 5 päiväksi matkalle. Ei mua enää samalla lailla jännitä noin pitkä pätkä yksistään kuin pojan ollessa pienempi. Kuukauden ikäisen kanssa oli aika raskasta olla kolmekin päivää yksin hoitovastuussa kun kaikki oli vielä niin uutta, mutta ehkä me pärjätään sitten 12 vkon iässä jo ihan erilailla :)

Hanne ja Topias 11 vkoa

Kylläpäs täällä on ollut virkeetä kirjoittelua. Voisi kohta varmaan joku aloittaa uuden ketjun, kun on noita sivuja kertynyt?
Tuntuu, että toisten vauvat on hurjan kehittyneitä, kun teidän juttuja lukee. Varmaan tekee se ikäero, ku Inari on kuitenkin nuorimmasta päästä. Ei se suostu juuri lattialla oleen, pääasiallisesti vain sitterissä ja sylissä. Mutta virkee on ja seuraa menoa aktiivisesti. Koko perheen lemmikki.
Hanne - minusta kuulostaa todalla pitkiltä nuo sun "yksinhuoltaja"ajat. Itse olen jo viiden aikaan kovasti miestä vailla. Nyt on saatu koiramme takaisin mun vanhemmilta hoidosta (oli Oulussa, josta haettiin se), ja lähden mielelläni lenkille sen kans vähän tuultumaan. Huomaan latautuvani siinä pulessa tunnissa ja jaksan taas illalla tehdä näitä kodin töitä ja olla lasten kanssa. Kiitos siitä kierukkainfosta, soitan heti ehkäisyneuvolaan.
Meillä on parveke, jossa Inari ottaa pitkät päikkärit. Sisällä nukkuu vain lyhyitä tirsoja. Samantyyppinen rytmi on, eli nukkumaan illalla yhdeksältä, yöllä pari tankkausta ja ylös kahdeksan aikaan. Valvoo muutamia tunteja ja sit nukkuu taas. Kolmen lapsen kans ei voi kovin tarkaa rytmiä pitää ja joudinkin kiskomaan sen unilta, jos isompia pitää kuskata johonkin.
Ja tuosta rahasta. Tää on mun eka vauva, jonka kans saan ansiosidonnaista rahaa, ku aiempien kans olin opiskelija. Joten ruhtinalliselta tuntuu. Lainoja sumplittiin tulotasoa vastaavalle tasolle ja olin viisi vuotta kotona isompien kans. Nyt tarkoitus on ilmoittautua työttömäksi kun äippäraha loppuu ja kupata kassaa. Eli aion olla kotona työttämänä hyvällä omallatunnolla ja näytellä työkkärissä innokasta työnhakijaa. Olemme päättäneet, että neito saa olla kotona kolmivuotiaaksi. Nuo keikkatyöt on varmaan hyvä ratkaisu nille joiden alalla sitä on tarjolla.

Kirsi.73 ja Inari

Aloitin eolen pillerit, kun en siitä sirukasta tykkää. Ei nää pilleritkään kauan enäää mulle käy ku ikä tulee jossain vaiheessa vastaan. Kuitenkin en tiedä johtuuko pillereistä vai mistä, mut tänään on ollut erikoisen potuttava päivä. Kaikki vaan on ottanut päähän ja on tehnyt mieli kiukutella ihan kaikille. Onneksi en kuitenkaan kiukutellut, vaan olin aika hiljaa koko pävän. Ei edes ollut mitään syytä mistä olla pahalla päällä. No, huomenna uusi päivä!
Ihmetyttää hieman kun pillerit sai alottaa vaikka menkat ei vielä tulleet. Lääkäri vaan sanoi ettei mitään haittaa. Ehkä senkin vuoksi odotettavissa hormoonimyrsky...:)
Huomiseen!

Heissan!
Ollaan palattu mökiltä. Olipa ihana reissu, oikein rentouttava.
Ajoin matkat mökille ja takaisin. =) Tuntui ihan kivalta, vaikka välillä paniikki tilanteissa iskikin.

Tänään oli tapaaminen perhevalmennusryhmän kanssa. Oli mukavaa. Ehkä sieltä löytyisi mulle lenkki kaveri.

Mulla kanssa kova vauva kuume. Sitä raskautta mulla kai on eniten ikävä. Oon nyt alkanut miettiä, että Otson olessa 0,5-1,5kk tais olla vähän synnytyksen jälkeistä masennusta. Todella synkkää aikaa ainakin oli. Nyt vasta oon oppinut nauttimaan täysillä tästä vauva-ajasta. Hassua miten sitä näkee asiat eri tavalla näin jälkikäteen...

Nytpä bb:n pariin =) Kirjoittelen huomenna lisää.

Minna ja Otso 3kk 2vko